En die fixed dat latency probleem?Gamer schreef op 30 april 2003 @ 19:52:
er is reeds een biosupdate voor P4C800.
niet dat ik weet, staat er toch niet bij.
Ja, dat verhaal klopt. Je krijgt dus een mobo met 2x2 usb aansluitingen zonder brackets (je hebt al 4 aan de achterkant uiteraard), game port, audiobracket en genoemde Sata Powercables.The Source schreef op 29 April 2003 @ 23:21:
Asus P4C800 Deluxe review
http://www.hardwarezone.c...rticles.hwz?cid=6&aid=722
[...]
Kortom goede performance / prijs, maar niet alle high end componenten (ICH5 ipv ICH5R en 3Com Gbit lan op pci bus ipv Intel CSA Gbit lan) en schijnbaar geen extra's zoals brackets en kabels (lijkt me erg gek). Kan iemand met dit mainboard bevestigen welke kabels erbij zitten?
Inmiddels klopt mijn sig niet, aangezien ik wel in staat ben leuk te klokken met dit mobootje. Een hoge FSB halen is voor mij een makkie.
EDIT:
Misschien wat duidelijker (en minder werk) om te zeggen wat je wel krijgt: 2x IDE 80aderig, 1x IDE 40, 2x SAta, Floppy, boekje & casebadge
[ Voor 10% gewijzigd door Voutloos op 30-04-2003 21:43 ]
{signature}
P4C800
PIV 2.66 boxed cooler
XMS 3200LL
vcore 1.6
bordje overclocked stukken beter dan mij 'oude' TH7II
dit deed hij enkel onder de prom.
Anoniem: 74065
Dual DDR400 chipset-duel: Granite Bay vs. Canterwood
Volgens Intel is de recente i875 "Canterwood"-chipset de ultieme chipset: ondersteuning voor dual channel DDR, P4's met een FSB van 800MHz, AGP8x-ondersteuning en USB 2.0. Toch biedt Intels 7205 "Granite Bay"-chipset dit alles ook, op de officiële ondersteuning van 800MHz FSB's en DDR400 na. De mannen van Tom's Hardware Guide maakten van de gelegenheid gebruik om de i7205 eens flink op de tenen te laten lopen en te vergelijken met de 875. De 7205-chipset, het kloppend hart van het gebruikte Asus P4G8X-moederbord, bleek geen problemen te hebben met kloksnelheden van 200MHz (400MHz DDR, 800MHz QDR). De P4C800 met i875-chipset liep met diezelfde kloksnelheden op de gespecificeerde snelheid.
Ondanks de PAT (Performance Acceleration Technology) die Intel in de 875 heeft ingebouwd, presteren de beide moederborden vrijwel gelijk, met een minieme voorsprong van de P4C800. Voor de huidige Granite Bay-eigenaars lijkt het advies duidelijk: als je toe bent aan wat meer performance, prik je een P4 met 800MHz FSB in je bord en overklok je de boel naar 200MHz. Maar ook voor mensen die de Serial ATA-RAID van de 875 niet nodig hebben en wat centen willen uitsparen, lijkt de i7205 een betere keus. Bij wijze van referentie is er in de tests ook een Abit IC7-G met i875-chipset meegenomen. Deze laat helaas bedroevende resultaten zien ten opzichte van de beide Asus-planken:
Bron: nieuws: Dual DDR400 chipset-duel: Granite Bay vs. Canterwood
Volgens Intel is de recente i875 "Canterwood"-chipset de ultieme chipset: ondersteuning voor dual channel DDR, P4's met een FSB van 800MHz, AGP8x-ondersteuning en USB 2.0. Toch biedt Intels 7205 "Granite Bay"-chipset dit alles ook, op de officiële ondersteuning van 800MHz FSB's en DDR400 na. De mannen van Tom's Hardware Guide maakten van de gelegenheid gebruik om de i7205 eens flink op de tenen te laten lopen en te vergelijken met de 875. De 7205-chipset, het kloppend hart van het gebruikte Asus P4G8X-moederbord, bleek geen problemen te hebben met kloksnelheden van 200MHz (400MHz DDR, 800MHz QDR). De P4C800 met i875-chipset liep met diezelfde kloksnelheden op de gespecificeerde snelheid.
Ondanks de PAT (Performance Acceleration Technology) die Intel in de 875 heeft ingebouwd, presteren de beide moederborden vrijwel gelijk, met een minieme voorsprong van de P4C800. Voor de huidige Granite Bay-eigenaars lijkt het advies duidelijk: als je toe bent aan wat meer performance, prik je een P4 met 800MHz FSB in je bord en overklok je de boel naar 200MHz. Maar ook voor mensen die de Serial ATA-RAID van de 875 niet nodig hebben en wat centen willen uitsparen, lijkt de i7205 een betere keus. Bij wijze van referentie is er in de tests ook een Abit IC7-G met i875-chipset meegenomen. Deze laat helaas bedroevende resultaten zien ten opzichte van de beide Asus-planken:
Heeft iemand enig idee wanneer die Abit IC7-G in Nederland verkrijgbaar is?
Ik heb ook nog geen enkele echte reviews van dit plankje gezien, alleen maar press-releases.
Ik heb ook nog geen enkele echte reviews van dit plankje gezien, alleen maar press-releases.
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
nog geen ic7 review gezien. maar als je de hardforums checkt, dan kan je onder het strictly intel gedeelte al wel wat vinden.
ik ben zelf op zoek naar prijs levertijd van de Chaintech 9CJS Zenith 875P.
is echt supercompleet!
ff een vraagie over de ic5r, ondersteund ie nou raid 0 en 1 of niet (en 0 = stripe toch
)
ik ben zelf op zoek naar prijs levertijd van de Chaintech 9CJS Zenith 875P.
is echt supercompleet!
ff een vraagie over de ic5r, ondersteund ie nou raid 0 en 1 of niet (en 0 = stripe toch
Abit IC7-G
http://www.hardocp.com/article.html?art=NDU5
http://www6.tomshardware.com/mainboard/20030429/index.html
En lees het stuk hier boven is van alex T.
keus. Bij wijze van referentie is er in de tests ook een Abit IC7-G met i875-chipset meegenomen. Deze laat helaas bedroevende resultaten zien ten opzichte van de beide Asus-planken:
http://www.hardocp.com/article.html?art=NDU5
http://www6.tomshardware.com/mainboard/20030429/index.html
En lees het stuk hier boven is van alex T.
keus. Bij wijze van referentie is er in de tests ook een Abit IC7-G met i875-chipset meegenomen. Deze laat helaas bedroevende resultaten zien ten opzichte van de beide Asus-planken:
In Duitsland is ie al te koop voor 229,- Euro (en op voorraad!)Tachyon schreef op 01 mei 2003 @ 14:41:
Heeft iemand enig idee wanneer die Abit IC7-G in Nederland verkrijgbaar is?
http://www.snogard.de/content.php?group=132
Moet je alleen nog het geluk hebben om vlak bij de grens te wonen (zoals ik
Ik sla het hele canterwood / 800fsb verhaal waarschijnlijk over aangezien de prestaties niet zo veel verschillen met mijn huidige systeem (zie sig)
Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)
Waaaaaah. Mijn ogen gaan nu voor de vijfde keer over de prijs heen, en nu pas komt het aan in mijn bovenkamer; dat is echt supergoedkoop in vgl met de Canterwood borden!!! Dan heb je neem ik aan nog niet de RAID-southbridge en CSA GLAN, maar toch.Rene59 schreef op 28 April 2003 @ 17:17:
139 Euro bij Mycom. Ze hadden hem vandaag net binnen. Misschien was hij wel niet voor de verkoop bedoeld dan?
Is het verschil verder echt alleen maar het ontbreken van PAT?...!
Anoniem: 83559
Quote:
Bij wijze van referentie is er in de tests ook een Abit IC7-G met i875-chipset meegenomen. Deze laat helaas bedroevende resultaten zien ten opzichte van de beide Asus-planken:
Gaat abit nog kunnen verhelpen met BIOS updates??
Bij wijze van referentie is er in de tests ook een Abit IC7-G met i875-chipset meegenomen. Deze laat helaas bedroevende resultaten zien ten opzichte van de beide Asus-planken:
Gaat abit nog kunnen verhelpen met BIOS updates??
Abit IC7-G vs. Asus P4C800 
Hier lijkt het wel mee te vallen met de verschillen; in ieder geval krijgen beide plankjes een 9.5!
Hier lijkt het wel mee te vallen met de verschillen; in ieder geval krijgen beide plankjes een 9.5!
Toevallig is er gisteren een nieuw BIOS voor de IC7-G uitgekomen:Gaat abit nog kunnen verhelpen met BIOS updates??
Added new option "SATA RAID ROM" to setup the BIOS of onboard and on-chip SATA.
Revised setup menu for on-chip Serial ATA.
Fixed IOMEGA USB-ZIP 250 boot issue.
Added SVID/SDID for IC7 and IC7-G respectively.
Added "Intel on-screen branding" and could be enabled/disabled.
Added new options "Read Delay (Trd)" and "Turbo Mode" for system performance.
Fixed on-chip SATA boot issue while another bootable hard drives exist and attached to IDE-1 or IDE-2.
Updated memory reference code and ICH5 BIOS spec to v1.2.
Updated ICH5 SATA RAID BIOS to v3.0.0.2344.
Updated CPU micro code (CPU: 0F29H, ID=11H).
Added new options "Refresh Cycle Time", "Read Delay Adjust (tRD Adj)", "Command Per Clock (CPC)", and "Performance Mode".
Added new option "IDE Bus Master".
Added CPU multiplier 8X for engineering sample CPU and maximum CPU frequency 412 MHz.
Fixed DRAM timing settings while manually set them.
BIOS Compile Date: 4/30/2003.
[ Voor 72% gewijzigd door Tachyon op 01-05-2003 23:00 ]
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Da's helaas de IC7 en niet de IC7-GDjoekie schreef op 01 mei 2003 @ 16:55:
In Duitsland is ie al te koop voor 229,- Euro (en op voorraad!)
http://www.snogard.de/content.php?group=132
Thanx voor die link. Wat raar dat een chip op de Asus ruim 3400 Mhz haalt en op de Abit diezelfde chip ruim 100 Mhz minder. En die Asus heeft maar een max Vcore van 1,70 terwijl die Abit 1,90 heeftTachyon schreef op 01 May 2003 @ 22:57:
Abit IC7-G vs. Asus P4C800
Valt me echt tegen van Abit. Waarom is er nou niet een fabrikant die gewoon alleen maar het beste gebruikt voor z'n moederborden! Dus een combinatie van de kwaliteit van Asus en de mogelijkheden van Abit.
Boeit mij dat nou of dat mobo dan 30 of 50 euro duurder is, ik wil gewoon het beste!
Of ze zouden gewoon PCB-tjes moeten verkopen waar je zelf je chips in kan leggen (in zo'n soort bios houder voor die vierkante biosen). Natuurlijk kun je dan wel bijvoorbeeld kiezen bij de southbridges voor de -R en zonder -R maar bijv. voor die 2 extra RAID poorten kun je bevoorbeeld voor Highpoint gaan ipv. die Promise dingen.Vatt schreef op 01 May 2003 @ 23:54:
[...]
Thanx voor die link. Wat raar dat een chip op de Asus ruim 3400 Mhz haalt en op de Abit diezelfde chip ruim 100 Mhz minder. En die Asus heeft maar een max Vcore van 1,70 terwijl die Abit 1,90 heeft
Valt me echt tegen van Abit. Waarom is er nou niet een fabrikant die gewoon alleen maar het beste gebruikt voor z'n moederborden! Dus een combinatie van de kwaliteit van Asus en de mogelijkheden van Abit.
Boeit mij dat nou of dat mobo dan 30 of 50 euro duurder is, ik wil gewoon het beste!
Leuk idee... maar je zult ook wel wat moeten bijbetalen voor die programmeurs die een custom BIOS voor zo'n moederbord gaan ontwikkelen.Master Tweaker schreef op 02 May 2003 @ 00:33:
Of ze zouden gewoon PCB-tjes moeten verkopen waar je zelf je chips in kan leggen (in zo'n soort bios houder voor die vierkante biosen).
Met een handvol componenten om uit te kiezen kun je al enkele tientallen varianten van zo'n moederbord samenstellen die allemaal door een BIOS ondersteund moeten worden. Het lijkt me dat het zo wel een duur moederbord gaat worden.

Natuurlijk kun je dan wel bijvoorbeeld kiezen bij de southbridges voor de -R en zonder -R maar bijv. voor die 2 extra RAID poorten kun je bevoorbeeld voor Highpoint gaan ipv. die Promise dingen.
==================
je bedoeld net andersom zeker, highpoint is %$## vergeleken met promise.
Maar goed, het is idd jammer dat er niet een bord is die alles combineerd.
==================
je bedoeld net andersom zeker, highpoint is %$## vergeleken met promise.
Maar goed, het is idd jammer dat er niet een bord is die alles combineerd.
[ Voor 13% gewijzigd door epo op 02-05-2003 10:40 ]
Ik denk het wel ja. Verder zie ik ook geen reden waarom de 875 zo duur moet zijn. Ik had een tijdje terug nog gesproken met iemand van Intel en die zei ook dat ik gewoon moest wachten op de 865. Dat zal dus wel vanwege die prijs geweest zijn.John_Glenn schreef op 01 May 2003 @ 19:14:
[...]
Waaaaaah. Mijn ogen gaan nu voor de vijfde keer over de prijs heen, en nu pas komt het aan in mijn bovenkamer; dat is echt supergoedkoop in vgl met de Canterwood borden!!! Dan heb je neem ik aan nog niet de RAID-southbridge en CSA GLAN, maar toch.
Is het verschil verder echt alleen maar het ontbreken van PAT?...!
Anoniem: 22716
Je moet er wel rekening mee houden dat als je wilt overklokken je beter een Canterwood kunt nemen... Intel gebruikt binning voor het selecteren van de northbridge, en de beste worden natuurlijk voor de Canterwood gebruikt.
Mja ach, als dat binning net zo gebeurt als bij de P4 Northwoods, waar de yields simpelweg hoger dan de vraag zijn, dan kunnen die Springdales ook nog wel extra wat aan.
De verschillen maar eens nagezocht - http://www.tech-report.co.../intel-875p/index.x?pg=1:
En PAT zit dus waarschijnlijk wel in de Springdale chips gebakken; als er straks een truc is om het in te schakelen...
De verschillen maar eens nagezocht - http://www.tech-report.co.../intel-875p/index.x?pg=1:
Woehaha, 'a little more'. Maar goed, PAT en ECC-DIMM support dus....the 875P silicon will come from the same wafers and essentially be the same chips as Intel's upcoming Springdale chipset, but Springdale will be a cheaper, higher-volume product. (Springdale chipsets will differ from the 875P only in that they won't include PAT or support for ECC memory types.) The 875P will cost a little more, ...
En PAT zit dus waarschijnlijk wel in de Springdale chips gebakken; als er straks een truc is om het in te schakelen...
Op deze manier worden mainboards en VGA kaarten altijd getest, dus met chipset / gpu in een socket. Echter is de performance daarvan ontzettend traag dat je ze liever vast erop wilt hebbenMaster Tweaker schreef op 02 mei 2003 @ 00:33:
[...]
Of ze zouden gewoon PCB-tjes moeten verkopen waar je zelf je chips in kan leggen (in zo'n soort bios houder voor die vierkante biosen). Natuurlijk kun je dan wel bijvoorbeeld kiezen bij de southbridges voor de -R en zonder -R maar bijv. voor die 2 extra RAID poorten kun je bevoorbeeld voor Highpoint gaan ipv. die Promise dingen.![]()
![]()
http://www.lostcircuits.com/motherboard/asus_p4c800
Goede review, veel in-depth. Een paar teasers:
Goede review, veel in-depth. Een paar teasers:
On the power side of things, that is the VRM, we are looking at a brand spanking new solution provided by Analog Devices to meet Intel's VRD/VRM10 specifications. At the heart of the matter is the ADP3168 programmable multiphase controller, in this case in a three phase configuration...
The ASUS P4C800 turned out to be no exception here, we were able of cranking up the system bus speed as far as 315 MHz or in data rates, 1260 Mbps. However, something happens beyond 300 MHz that turns the system from a screamer into a slug, and eventually the graphics exited by defaulting into VGA mode.
It was pointed out to us that there is a range of FSB settings at which the P4C800 does not POST. This frequency range spans from 165 to 195 MHz. We were able to replicate this problem, that is, a slight underclock from a 200 MHz to a 195 MHz FSB will result in POST failure the same will happen at any other FSB setting in the 165-195 MHz range.
Dit laatste logenstraft dus het argument dat de P4C800 oninteressant zou zijn vanwege het ontbreken van ICH5R...Somewhat surprisingly, the Barracuda 7 on the Promise controller edges out the same configuration on the ICH5-R using the Intel reference board in all benchmarks despite the relatively poor scores in synthetic benchmarks as shown on the last page.
[ Voor 17% gewijzigd door John_Glenn op 03-05-2003 00:13 ]
Theoretisch misschien wel mogelijk, maar reken maar dat Intel dat goed heeft beveiligd. Net zoals hyperthreading ook al in de processorsJohn_Glenn schreef op 02 May 2003 @ 17:01:
Woehaha, 'a little more'. Maar goed, PAT en ECC-DIMM support dus.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 22716 op 03-05-2003 07:30 ]
Weet iemand misschien of er al nieuws is mbt het low latancy corsair geheugen??
vraagje voor Versteeg:
Sinds je bij Epox werkt, zul je dit vast wel weten
zit er op de 4pca3+ nou sata versie 1.0 / 1.5 of 2.0 ?
ik hoor van iedereen weer wat anders en ik snap er helemaal niks meer van
Sinds je bij Epox werkt, zul je dit vast wel weten
zit er op de 4pca3+ nou sata versie 1.0 / 1.5 of 2.0 ?
ik hoor van iedereen weer wat anders en ik snap er helemaal niks meer van
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Op de 4pca3+ zit s-ata versie 1
s-ata 1.5 bestaat volgens mij niet en s-ata 2 zit niet op mainboards. Op dit moment is er denk welgeteld een insteekkaart voor te vinden die s-ata 2 support. Echter zal het nog tot half 2004 duren voordat s-ata 1 standaard wordt, dus ik denk dat je daar voorlopig al tevreden mee zult moeten zijn. s-ata HD's zijn ook nog erg schaars, ze worden nog maar met tientallen uitgeleverd en zelfs niet alle vendors leveren ze.
s-ata 1.5 bestaat volgens mij niet en s-ata 2 zit niet op mainboards. Op dit moment is er denk welgeteld een insteekkaart voor te vinden die s-ata 2 support. Echter zal het nog tot half 2004 duren voordat s-ata 1 standaard wordt, dus ik denk dat je daar voorlopig al tevreden mee zult moeten zijn. s-ata HD's zijn ook nog erg schaars, ze worden nog maar met tientallen uitgeleverd en zelfs niet alle vendors leveren ze.
[ Voor 89% gewijzigd door The Source op 03-05-2003 20:06 ]
Tsja, hier staat ondertussen dat Intel met een nieuwe bios het probleem heeft verholpen. Maar het verhaal spreekt zichzelf een beetje tegen, P04 was namelijk al op 13 april gereleased terwijl het op 28 april gepost is. Zelfs P05 was al op 23 april gereleased. Aan de andere kant staan er in de release notes van P05 wel een aantal dingen over de SPD:Beun_de_Haas schreef op 03 May 2003 @ 17:09:
Weet iemand misschien of er al nieuws is mbt het low latancy corsair geheugen??
Alleen kan ik hier persoonlijk niet echt uit opmaken of dit op de problemen met het Corsair low latency geheugen slaat. De mensen van Corsair blijven er zelf ook nogal vaag over als ze direct gevraagd wordt of deze bios het probleem oplost.• Updated BIOS support code for Intel ® Pentium 4 Processor with 800MHz system bus.
• Added in ability to flag SPD tolerant DIMM correction in setup with a “*” (star) after the DIMM slot description.
• Fixed check point C9 hang issue.
• Fixed false memory test post time error message when no failures and when dual channel optimization message needs to appear.
• Fixed the issues with devices changing order in the boot list or being disabled when other devices are removed.
• Added support for Express BIOS Update 2.0.
• Fixed runtime Logo enable/disable issue
• JPEG image support now accessible by some OEMs.
• Fixed floppy disable issues
• Fixed issue where ABSCMOS not work correctly.
• Fixed SMBIOS Memory Data Test failure.
Gelukkig is er op het forum van Corsair iemand die halverwege komende week de combinatie van een Intel D875PBZ met de nieuwste bios en de TwinX1024 3200LL modules gaat uitproberen. In elk geval denk ik dat het wel redelijk safe is om de spullen alvast te kopen, al werkt het op het moment nog niet perfect. Het lijkt er namelijk wel op dat het met een bios update te verhelpen is. En tot die tijd kun je altijd nog de latencies wat relaxter instellen na met een normaal dimmetje te hebben geboot.
Het is trouwes misschien ook nog wel interessant om te weten dat er met de Nforce2 in het begin dezelfde problemen waren. Nvidia heeft het toen met een biosupdate weten op te lossen. En na verloop van tijd hebben de third party mobo makers het overgenomen in hun eigen biosupdates. Ik heb er dus wel redelijk vertrouwen in dat het goed gaat komen
Thx Kinat! Erg behulpzaam. Zelf heb ik de corsair LL modules al klaarliggen...
En laat ik nou afgelopen week een P4C800 Deluxe en 2 * 512MB Twinx 3200LL hebben gekochtAsus P4C800 will recognize 3200LL correctly, but 1GB maximum memory is recommended with the low latency settings.
Anoniem: 62328
Nou heb jij pech zit daar hellemaal niet in gebaken alleen de P875 heeft dat als extra en de 865 heeft geen extra dingen voor overkloken.John_Glenn schreef op 02 May 2003 @ 17:01:
Mja ach, als dat binning net zo gebeurt als bij de P4 Northwoods, waar de yields simpelweg hoger dan de vraag zijn, dan kunnen die Springdales ook nog wel extra wat aan.
[...]
Woehaha, 'a little more'. Maar goed, PAT en ECC-DIMM support dus.
Het bovenste bord is geen P4C800 ik heb hier toch ander bord dat wel de P4C800 moet zijn.awnt die mist een Raid ansluiting voor Ata op zij kant en heeft maar tweeAnoniem: 80718 schreef op 27 March 2003 @ 11:31:
van Balus moest ik het maar hier posten, canterwood bordje van ASUS:
[afbeelding]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ze hebben al een hele overview pagina in de lucht bij asus maar er is geen link voor te vinden op site.
maar dit is um: http://www.asus.com/produ...et478/p4c800/overview.htm
Check de Specs van dat phat dingetje
en dit de springdale PE
[afbeelding]
link voor overview is:
http://www.asus.com/produ...t478/p4p800/overview.htm#
S-Ata poorten klop niet hellemaal die foto.
Hoi daar even vragen over het Asus P4C800 bord hoe kom jij er bij dat het niet beschikt over CSA ik heb net even op Intel site gekeken maar dat zit gewoon in gebaken in de P875 MCH du ik weet niet hoe daar aan komt het klein verschil wat er in zit is dat deze niet de ICH5R gebruikt nou dat is alleen de Raid controller van Intel Asus heeft er een Promise op gezet.Djoekie schreef op 19 April 2003 @ 11:42:
[...]
Vindt het alleen jammer dat deze niet de CSA Gigabit LAN gebruikt, hij gebruikt gelukkig wel de ich5r.
Ik ga normaal voor de Asus altijd maar die klojo's gebruiken echt niks van de ingebakken Intel i875 functies. Dan heb ik het over de CSA Gigabit en de ICH5R southbridge. Best wel jammer, maar het is niet anders.
Mijn Intel i875 lijstje is nu als volgt:
1.Abit IC7-G
Gebruikt de ICH5R en de CSA Gigabit LAN. Plus een compleet Serial ATA kit erbij om normale ATA HD's op je serial ATA aan te sluiten. Zeer goede overclocker door onboard 4 phase voeding (denk dus ook aan de Prescott). Abit is gewoon goed, klaar.
2.Gigabyte GA-8KNXP (Ultra)
Natte droom voor workstation, small server fanaten. Gebruikt zowel CSA als ICH5R.
Verder zeer nuttige extra's zoals DPS (meer phase voeding), dual bios enz. De dure Ultra versie gaat nog een stapje verder door een Ultra320 SCSI controller in te bouwen. Heb alleen geen ervaring met hun mobo's, wellicht wel interessant om te proberen ligt alleen nog aan de prijzen.
3.Epox EP-4PCA3+
Moet ik deze nog uitleggen? Alleen al het argument dat de "top-crew" van GoT meestal deze bordjes kiezen zegt al genoeg. Dit wordt dus echt een tweakersmobo. Ze gebruiken wel de ICH5R maar helaas niet het CSA Gigabit LAN. Verder bevat dit mobo geen poespas welke alleen maar in de weg zitten als op weg bent naar de top qua prestaties.
4.Asus P4C800 Deluxe
Ondanks dat deze niet CSA en ICH5R gebruikt vindt ik hem toch beter dan de mobo's die nog volgen. Dit zou dan mijn 5de Asus mobo kunnen zijn. Ik heb nog nooit problemen gehad, die veroorzaakt zijn door Asus hardware. Altijd stabiel en altijd de snelste in de testen. Ze bieden veel extra's aan welke ook meestal echt nut hebben. Dit is trouwens ook de eerste Intel i875 mobo die beschikbaar is in Nederland volgens mij. Prijs ligt rond de 250 euro.
5.Chaintech 9CJS Zenith
Wie kent ze niet, de Chaintech mobo's? Ze zijn sterk opgekomen de laatste tijd met hun smakelijke Zenith serie. Voor casemodders die alles willen laten zien zijn deze mobo's een must. Mooie kleuren (verschil in AMD en Intel borden), geaccentueert met goudkleur. Prestaties zijn altijd goed en gaan meestal gepaard met de andere topmerken. Ze gebruiken zowel de ICH5R als CSA. Maar dan heb ik het nog niet eens gehad over de extra's die je standaard krijgt bij dit mobo. Niet te geloven: 7.1 geluid, dual LAN, rounded cables, sleutelhanger, afstandsbediening, C-Box (6-in cardreader en nog meer), etc etc etc. Oftewel voor de mensen die het geld kunnen spenderen is dit mobo altijd goed. Wel niet zo makkelijk te krijgen als andere merken, dus even zoeken in de pricewatch waar ze hem hebben.
6.MSI 875P NEO-FISR2
MSI is absoluut niet mijn favoriete mobomerk. De hardware is top maar de software en support (bios, drivers) is belabberd. MSI gebruikt ook CSA en ICH5R, het zijn wel optionele opties dus opletten wat je koopt. Verder gebruiken ze de "Core-Cell" (what's in a name) welke veel lijken op de AI functies van ASUS.
7.AOpen AX4C (Max)
De meeste mensen kennen AOpen als ze een PC Prive computer open schroeven. Deze bordjes zijn geliefd bij OEM builders voor hun "no-nonsense" aanpak. Zeer stabiel en geen problemen, maar meestal heel karig qua opties. Nogmaals dit is mijn mening, andere mensen denken hier wellicht anders over. Ze gebruiken wel de ICH5R (bij de duurdere versie) maar niet CSA Gigabit LAN. Geen idee of dit wel een goed bord is voor ons tweakvolk.
8.Intel D875PBZ
Tja, waarom staat deze in m'n lijst. Ik merk dat Intel toch een beetje de goed kant op gaat met hun eigen moederborden. En deze gebruikt alle Intel functies naar behoren. Zeer stabiel en ook nog eens snel. Zijn wel karig met beschikbare instellingen in de bios.
Dit is het wel zover denk ik. Als ik der nog eentje ben vergeten die echt de moeite waard is. Laat het dan even weten.
[-edit-] was ik mij daar effuh de Epox vergeten[-edit-]
Maar het feit is dat Asus niet die CSA bus gebruikt wat nadelig is op de performance, en de ingebakken Intel RAID funktie is sneller dan die Promise omdat die Intel ingebakken zit.Anoniem: 62328 schreef op 04 May 2003 @ 11:15:
[...]
Hoi daar even vragen over het Asus P4C800 bord hoe kom jij er bij dat het niet beschikt over CSA ik heb net even op Intel site gekeken maar dat zit gewoon in gebaken in de P875 MCH du ik weet niet hoe daar aan komt het klein verschil wat er in zit is dat deze niet de ICH5R gebruikt nou dat is alleen de Raid controller van Intel Asus heeft er een Promise op gezet.
Hoi, nou moet ik even afwachten wat ze bij Asus zeggen net even een mailtje gestuurd en dan weten we het zeker.
Het is simpel. CSA is een aparte bus die los staat van PCI. CSA is ingebouwd in de chipset maar als moederbord fabrikant kun je kiezen of je een netwerkchip gebruikt die op CSA is aangesloten of een chip die "gewoon" PCI gebruikt. Intel heeft als enige een netwerkchip die CSA gebruikt en alle andere types worden op de PCI bus gezet.Anoniem: 62328 schreef op 04 May 2003 @ 12:10:
Hoi, nou moet ik even afwachten wat ze bij Asus zeggen net even een mailtje gestuurd en dan weten we het zeker.
Hoi daar dat weet ik wel allemaal maar hebben dat al nagevraag dan of gaan jullie er van uit wat jullie lezen op andere site's of hebben hem open gemaak de MCH van Intel. Want heb net gelezen op Intel maar daar staat niets van bij en bij de Asus site ook niet maar het vreemde van alles is dat er ook gezeg wordt dat er een ICH5 op zit maar op site van Assu staat heel iets anders dat deze een ICH5R bezit ik weet niet wat ik daar van moet denken toch.verder maakt mijn niets uit want dat Bord Asus P4C800 scheurt als de hell.
Ik baseer mijn verhaal op foto's en niet meteen op wat erop sites verteld wordt. Als je namelijk goed kijkt op foto's van de P4C800 zie je dat hij de EB Southbridge heeft en niet de ER (ik heb effuh geen duidelijke foto, maar pak de eerste beste review van hem en je ziet het).Anoniem: 62328 schreef op 04 mei 2003 @ 13:10:
Hoi daar dat weet ik wel allemaal maar hebben dat al nagevraag dan of gaan jullie er van uit wat jullie lezen op andere site's of hebben hem open gemaak de MCH van Intel. Want heb net gelezen op Intel maar daar staat niets van bij en bij de Asus site ook niet maar het vreemde van alles is dat er ook gezeg wordt dat er een ICH5 op zit maar op site van Assu staat heel iets anders dat deze een ICH5R bezit ik weet niet wat ik daar van moet denken toch.verder maakt mijn niets uit want dat Bord Asus P4C800 scheurt als de hell.
Verder is het helemaal geen slecht bord want hij staat op de vierde plaats bij mij
Dat CSA is echter wel van belang als je straks met een raid-0 een dikke 90mb/sec door een netwerk wil sleuren. Nu zul je wel zeggen PCI heeft een bandbreedte van 133mb/sec dus is genoeg, maar der zitten meerdere apparaten op deze bus

Hier zie je duidelijk dat (links van de northbridge) Intel Gigabit lan chip via de CSA (Communications Streaming Architecture) en een 266 MB/s hub link aan de northbridge is verbonden. Hierdoor wordt de data rechtstreeks over een dedicated bus verstuurd naar de northbridge alwaar de data verwerkt kan worden. Nadeel hiervan is dat, je raadt het al, er enkel Intel CSA 10/100 en 10/100/1000 chips zijn. Dus broadcom, realtek, 3com, etc lan chips passen niet op de CSA bus en omdat Intel daar dus geen concurrentie van heeft zijn de kosten van een Intel CSA Lan chip zo'n 30% hoger.
Als er dus op een 875, 865 mainboard gebruik gemaakt wordt van een andere lan chip dat de Intel CSA chip weet je al dat er geen gebruik wordt gemaakt van de dedicated 266 MB/s bus. Dan wordt de LAN chip dus verbonden via de PCI bus, waarover nog meerdere apparaten lopen. Kortom, er kan dan niet van de volledige bandbreedte gebruik worden gemaakt zodat de performance lager is.
Boeit dit iets? Nou bij een 10/100MB chip imho geen zak (heb geen tests uitgevoerd), maar bij een 10/100/1000 MB LAN chip maakt dat wel degelijk uit. (http://www.anandtech.com/...s/showdoc.html?i=1811&p=5). Daarin tegen moet je je ook de vraag afstellen "maak ik wel gebruik van Gbit Lan". Nu nog niet, maar dit jaar wordt zullen de prijzen van Gbit lan hub / switches ontzettend hard dalen zodat ze voor iedereen betaalbaar zijn. Nu is de vraag dus... is het het waard voor het geld? Dat is een afweging die iedereen voor zich zal moeten maken.
edit
Ja, moest eerst ff testen of plaatje het deed, toen verhaal typen
[ Voor 103% gewijzigd door The Source op 04-05-2003 18:13 ]
Toms Hardware Guide's (THG) plaatjes mogen niet rechtstreeks worden gepost. Sla dat plaatje op en upload ergens.
I hate to bust your bubble en volgens mij klopt jouw verhaal ook volledig
Broadcom 5702 Controller comes with integrated Gigabit Ethernet MAC and PHY layer functions allowing for a Gigabit Ethernet or 10/100 Ethernet design. It provides a standard IEEE 802.3 Ethernet interface for 1000Base-T, 100Base-TX, and 10Base-T applications (802.3, 802.3u, 802.3ab). The controller is capable of transmitting and receiving data at 1000 Mb/s, 100 Mb/s, or 10 Mb/s data rates. This chip has a special dedicated network bus known as CSA that is linked directly to the MCH so it doesn't share the I/O traffic with other PCI components. CSA has twice the bandwidth (2Gbps) of a PCI 32 bus (1Gbps). This will reduce latency and improve network performance especially for Gigabit Ethernet.
http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/4PCA3Plus/
Het kan natuurlijk ook een fout-je zijn van VR Zone
hoe zit dat bij de Asus P4C800? gaat die nic ook via de pci-bus of netzoals de Epox 4PCA+ via de CSA?Djoekie schreef op 04 mei 2003 @ 22:17:
[...]
I hate to bust your bubble en volgens mij klopt jouw verhaal ook volledig. Maar ik heb toevallig gelezen dat de Epox 4PCA+ een Broadcom Gigabit chip heeft op de CSA bus.
Broadcom 5702 Controller comes with integrated Gigabit Ethernet MAC and PHY layer functions allowing for a Gigabit Ethernet or 10/100 Ethernet design. It provides a standard IEEE 802.3 Ethernet interface for 1000Base-T, 100Base-TX, and 10Base-T applications (802.3, 802.3u, 802.3ab). The controller is capable of transmitting and receiving data at 1000 Mb/s, 100 Mb/s, or 10 Mb/s data rates. This chip has a special dedicated network bus known as CSA that is linked directly to the MCH so it doesn't share the I/O traffic with other PCI components. CSA has twice the bandwidth (2Gbps) of a PCI 32 bus (1Gbps). This will reduce latency and improve network performance especially for Gigabit Ethernet.
http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/4PCA3Plus/
Het kan natuurlijk ook een fout-je zijn van VR Zone
edit:
laat maar ik heb het al gevonden, bij de asus gaan 2 van de 4 SATA poorten via de ICH5 en 2 (promise) via de pci bus samen met de lan controller van 3com
laat maar ik heb het al gevonden, bij de asus gaan 2 van de 4 SATA poorten via de ICH5 en 2 (promise) via de pci bus samen met de lan controller van 3com
[ Voor 8% gewijzigd door Lief Adje op 04-05-2003 23:02 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Zowel de BCM5705 (waar epox website het over heeft) en BCM5702 (waar VR Zone het over heeft) maken gebruik van de PCI bus. Dit geeft dus enkel aan dat VR-Zone niet weten waar ze het over hebben.
De Asus P4C800 maakt gebruik van 3C940, wederom via de PCI bus.
Intel heeft op dit moment nog geen licenties voor de CSA bus vrijgegeven en het is ook nog niet duidelijk of ze dat gaan doen.
De Asus P4C800 maakt gebruik van 3C940, wederom via de PCI bus.
Intel heeft op dit moment nog geen licenties voor de CSA bus vrijgegeven en het is ook nog niet duidelijk of ze dat gaan doen.
Op de website ik niks te vinden over de I865 chipset moederbord van MSI 
Is die bevestigingsklip voor de chipset hetzelfde als bij de I845 chipset??
dus ook de afstand?? Vraag het omdat ik deze ook wil waterkoelen
Is die bevestigingsklip voor de chipset hetzelfde als bij de I845 chipset??
dus ook de afstand?? Vraag het omdat ik deze ook wil waterkoelen
[ Voor 50% gewijzigd door ken op 05-05-2003 02:33 ]
Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L
Anoniem: 80718
um heb jer aan gedacht dat dat mischien de non-delux zou kunnen zijn want dat is het.Anoniem: 62328 schreef op 04 mei 2003 @ 10:42:
[...]
Het bovenste bord is geen P4C800 ik heb hier toch ander bord dat wel de P4C800 moet zijn.awnt die mist een Raid ansluiting voor Ata op zij kant en heeft maar twee
S-Ata poorten klop niet hellemaal die foto.
Als je even naar de link had gekeken dan had je gezien dat een foto is van de officiele asus site van de p4c800

(voor de geintresseerde: bij informatique verkopen ze nu de asus p4c800 non-delux voor 199)
Weet iemand waar de P4 3gHz met 800 mhz fsb op voorraad is?
Niet op voorraad.
Mailen zo ik zeggenedward2 schreef op 05 May 2003 @ 12:18:

BTW Weet iemand misschien hoeveel phases die MSI heb
[ Voor 14% gewijzigd door XoReP op 05-05-2003 12:21 ]
Ja dat ben ik uiteraard aan het doen en tot nu toe nog niets gevonden...dus ze zijn erg moeilijk te vinden.Master Tweaker schreef op 05 May 2003 @ 12:21:
[...]
Mailen zo ik zeggenIk ben er ook naar opzoek en als ik een zaak heb gevonden waar ze op vooraad zijn en ik heb er één gekocht wil ik het wel ff zegen hoor
[ Voor 8% gewijzigd door edward2 op 05-05-2003 12:40 ]
Niet op voorraad.
Ik heb net de MSI 875P Neo FIS2R besteld by MyCom incl. 2x 256MB DDR433 Corsair geheugen. Ik zal um wel ff reviewen als ik hem heb (en als ik dus ook een Intelletje heb want de enigste Intel proc die we hier in dit AMD huishouden hebben liggen is een Intel Pentium 133 van mijn tante (gekregen))
Niet dus. Zie mijn link ergens hierboven, naar lostcircuits review.Master Tweaker schreef op 04 mei 2003 @ 11:32:
... en de ingebakken Intel RAID funktie is sneller dan die Promise omdat die Intel ingebakken zit.
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1820&p=1Master Tweaker schreef op 05 mei 2003 @ 19:35:
Ik heb net de MSI 875P Neo FIS2R besteld by MyCom incl. 2x 256MB DDR433 Corsair geheugen. Ik zal um wel ff reviewen als ik hem heb (en als ik dus ook een Intelletje heb want de enigste Intel proc die we hier in dit AMD huishouden hebben liggen is een Intel Pentium 133 van mijn tante (gekregen))
wordt goed getest bij anandtech
...
Mijn 800Mhz cpu heb ik bij salland besteld. Wellicht hebben ze er nog een paar.Master Tweaker schreef op 05 May 2003 @ 12:21:
[...]
Mailen zo ik zeggenIk ben er ook naar opzoek en als ik een zaak heb gevonden waar ze op vooraad zijn en ik heb er één gekocht wil ik het wel ff zegen hoor
BTW Weet iemand misschien hoeveel phases die MSI heb(En of er dan een prescoot op zou kunnen
)
Succes
Tja... Ik ben ook op zoek naar een boardje.. Maar ik kan niet echt kiezen tuusen de verschillende fabricanten
Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik
a.p.versteeg: Zijn alle borden die verkocht worden rev.1.1 of kan je ook nog een rev 1.0 krijgen??
Ik zie nog steeds geen epox bordjes in de pricewatch, snik, mijn geduld wordt op de proef gesteld. Ook de P4 2.4 2.8 3.0 (800mhz) zijn er nog steeds niet. Medio mei volgens de site van Salland.
de P4 op 2.4/2.6/2.8 voor 800mhz FSB komen pas na 24 mei als ik het goed heb. Intel introduceert ze dan. Lijkt me sterk dat ze in grote getale verkrijgbaar zijn voor die datum.
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
De mijne komt morgen binnenEfBe schreef op 06 mei 2003 @ 12:27:
de P4 op 2.4/2.6/2.8 voor 800mhz FSB komen pas na 24 mei als ik het goed heb. Intel introduceert ze dan. Lijkt me sterk dat ze in grote getale verkrijgbaar zijn voor die datum.
Ik zie dat je de epox al hebt? Waar is ie dan al te krijgen? Elke dag kijk ik weer in de pricewatch, maar helaas. Ben nog aan het twijfelen (zucht) of ik de epox of gigabyte neem, de gigabyte is alleen bij salland te bestellen, maar nog niet leverbaar.
ben benieuwd naar je ervaringen met dit boardje. de reviews zijn positief, op de fora echter zijn er minder lovend over (anandtech / hardforums).Master Tweaker schreef op 05 May 2003 @ 19:35:
maar zit toch ook te denken aan een MSI 865PE Neo FIS2R...
want denk niet dat ik die chaintech 875p snel ga kunnen krijgen.
Vraagje over welk geheugen te kopen. Ik wil de P4C800deluxe gaan aanschaffen en heb reeds een P43.06/533 proc. dus vet overklokken kan ik niet dus wat ik begreep heeft het voor mij niet zoveel nut om PC3200 te nemen. Welk geheugen kan ik het best kopen als ik dit systeem zo optimaal mogelijk wil laten lopen?
Huigie: Ik zou toch PC3200 nemen als ik jou was. Je kunt die 3.06 best wel een eindje overclocken en vervolgens kun je als het goed is nog met de multiplyers van het geheugen spelen. Hoe hoger de snelheid van je geheugen, hoe beter, al helemaal in een dual channel setup.
Ik ga binnenkort de Asus P4C800 Deluxe G-Lan Raid ATX Intel, P4 3 Ghz 800Mhz, 2x Corsair CMX512-3500C2 512MB 440Mhz, Hercules 3D Prophet 9800Pro 128MB bestellen.
Zit er aan deze configuratie/componenten nog haken en ogen, aangezien het toch een fors bedrag is wat ik ga uitbesteden?
Zit er aan deze configuratie/componenten nog haken en ogen, aangezien het toch een fors bedrag is wat ik ga uitbesteden?
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."
Ik denk dat als die nieuwe BIOS uitkomt een hoop kleine probleempjes dan opgelost zijn.
edit:
keb nhet dus over die MSI
keb nhet dus over die MSI
[ Voor 22% gewijzigd door XoReP op 06-05-2003 15:48 ]
Had die Asus géén AGP 8X bug onder andereBajo schreef op 06 May 2003 @ 15:44:
Ik ga binnenkort de Asus P4C800 Deluxe G-Lan Raid ATX Intel, P4 3 Ghz 800Mhz, 2x Corsair CMX512-3500C2 512MB 440Mhz, Hercules 3D Prophet 9800Pro 128MB bestellen.

Op hun site staat:
AGP8X (AGP 3.0) is the next generation VGA interface specification that enables enhanced graphics performance with high bandwidth up to 2.12GB/s.
Bron, www.asus.com
Anoniem: 78104
Ik heb mijne bij Eynstein vandaanedward2 schreef op 05 mei 2003 @ 12:18:
Ik heb precies hetzelfde besteld. Hercules 9800 pro en mobo moeten nog binnenkomen maar de 2 corsair reepjes en die 3ghz liggen hier al klaarBajo schreef op 06 mei 2003 @ 15:44:
Ik wacht netjes tot de p4 2.8 met 800 mhz fsb beschikbaar zijn, ik had op de frontpage een tijdje geleden gelezen dat hij voor 280 euro ofzo over de toonbank zou gaan maar ik kan er zo geen bevestiging voor vinden weet iemand dit zeker?
Vreemd, op de site van Eynstein staat geen 800 MHz vermeld, wel de 533mhz.Anoniem: 78104 schreef op 06 May 2003 @ 18:01:
[...]
Ik heb mijne bij Eynstein vandaanPaar dagen geleden binnen gehad dus die heeft ze wel.
Btw, zit die geheugen-headspreader nou niet in de weg t.o.v. andere modules?
Haha... zegt genoeg over je kennis. 845PE max3 is gebaseerd op het 845PE chipset dat getweaked is zodat 800FSB cpu's er ook op draaien. Waarom iets anders op de doos zetten als er ook andere 865 mobo's van MSI te verkrijgen zijn??Lief_Adje schreef op 06 May 2003 @ 15:38:
Whieee vrijdag komt mijn P4C800 binnen
btw KOOP de MSI 845PE Max3 NIET dat is het eerste MSI bord met de 865 chipset.... hij heeft 3 dimm bankenwaarvan 2 in dualchannel te gebruiken...
en op de doos staat dat er een 845PE chipset op zit.... en dat alles voor NDA te ontwijken...
Thanx voor de tips, bij Eystein was ik net te laat en Salland is er ook doorheen.
Ik heb em (de 3 ghz) nou maar bij EMPC besteld met 459 eur ook nog eens de laagste op dit moment, einde deze week komen er nieuwe vooraden.
Ik heb nu ook de P4C800 draaien, zonder probs.
Er zit tijdelijk een 533 mhz fsb cpu in en klok voor klok is dit bord even snel als m'n vorige P4T533C, maar deze klokt veel beter over en straks met een 800 fsb-cpu'tje moet dat de botmatch/ of een match met veel players online in UT2003 een lekkere boost geven.
Ik kon zelf m'n agpbus nog extra overklokken en dat met agp8x enabled zonder vastlopers of crashes, dat zegt wel wat over de stabiliteit.
Ik heb em (de 3 ghz) nou maar bij EMPC besteld met 459 eur ook nog eens de laagste op dit moment, einde deze week komen er nieuwe vooraden.
Ik heb nu ook de P4C800 draaien, zonder probs.
Er zit tijdelijk een 533 mhz fsb cpu in en klok voor klok is dit bord even snel als m'n vorige P4T533C, maar deze klokt veel beter over en straks met een 800 fsb-cpu'tje moet dat de botmatch/ of een match met veel players online in UT2003 een lekkere boost geven.
Ik kon zelf m'n agpbus nog extra overklokken en dat met agp8x enabled zonder vastlopers of crashes, dat zegt wel wat over de stabiliteit.
[ Voor 16% gewijzigd door edward2 op 06-05-2003 19:54 ]
Niet op voorraad.
Shit, die heb ik dus ook en heb ook de p4c800 besteld. Leuk om te horen dat ze net zo snel zijn...
hmm kheb mijne wel bij eynstein vandaan...misschien hebben ze hem weggehaald omdat ze hem niet in voorraad hebben. Maarja ik hoop dus dat ik een goede heb ofzow.
Ga ff lekker zitten Flamen manThe Source schreef op 06 May 2003 @ 19:29:
[...]
Haha... zegt genoeg over je kennis. 845PE max3 is gebaseerd op het 845PE chipset dat getweaked is zodat 800FSB cpu's er ook op draaien. Waarom iets anders op de doos zetten als er ook andere 865 mobo's van MSI te verkrijgen zijn??

heeft de 845PE dualchannel support NEE dus, dus hoe verklaar jij dat de 845P Max3 dual channel zou hebben? ik vond het ook een vaag verhaal, maar het boeit me ook niet al te veel vrijdag komt me P4C800 D binnen
en ga jij maar lekker je pc pesten want die doet niks terug

[ Voor 17% gewijzigd door Lief Adje op 06-05-2003 21:07 ]
Vooralsnog zijn alleen in zeer kleine aantallen de 3.0GHz/800MHz processoren leverbaar. De lagere 800MHz processoren zijn nog helemaal niet aan het licht geweest bij welke groothandel dan ook.
Nog even afwachten dus.
Er zijn inderdaad wat overclockte 845PE chipset based boarden te koop die de 800MHz processor inofficieel ondersteunen. Zogezegt staat er ook bij dat het inofficieel is en niet officieel door INTEL ondersteund.
Hier heb je natuurlijk het nadeel mee dat je nooit de 300MHz FSB gaat halen met zo'n board terwijl dit met de i875/i865 wel gewoon gemakkelijk mogelijk is. (blijkt uit vele reviews)
Zelf draai ik ook al een paar dagen met een i875PE chipset based board van GIGABYTE en kan niet meer zeggen dat het superstabiel en snel is.
In vergelijking met het SIS655 board dat ik had doet het niet veel qwa performance. Grootste voordelen blijf ik altijd de overclock functies vinden.
Nog even afwachten dus.
Er zijn inderdaad wat overclockte 845PE chipset based boarden te koop die de 800MHz processor inofficieel ondersteunen. Zogezegt staat er ook bij dat het inofficieel is en niet officieel door INTEL ondersteund.
Hier heb je natuurlijk het nadeel mee dat je nooit de 300MHz FSB gaat halen met zo'n board terwijl dit met de i875/i865 wel gewoon gemakkelijk mogelijk is. (blijkt uit vele reviews)
Zelf draai ik ook al een paar dagen met een i875PE chipset based board van GIGABYTE en kan niet meer zeggen dat het superstabiel en snel is.
In vergelijking met het SIS655 board dat ik had doet het niet veel qwa performance. Grootste voordelen blijf ik altijd de overclock functies vinden.
[ Voor 20% gewijzigd door Rick2001 op 06-05-2003 21:21 ]
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB
Morgen komt de 2.4 800fsb CPU bij Yorcom binnen
Deze wordt als het goed is gelijk naar mij opgestuurd
Deze wordt als het goed is gelijk naar mij opgestuurd
Moet je niet kwaad worden omdat je het zelf niet goed weetLief_Adje schreef op 06 mei 2003 @ 21:06:
[...]Ga ff lekker zitten Flamen man
heeft de 845PE dualchannel support NEE dus, dus hoe verklaar jij dat de 845P Max3 dual channel zou hebben? ik vond het ook een vaag verhaal, maar het boeit me ook niet al te veel vrijdag komt me P4C800 D binnen
en ga jij maar lekker je pc pesten want die doet niks terug
Zie de specs van de 845pe max3. Er staat nergens dat deze dual channel heeft want dat heeft dat mainboard ook niet.
ja hallloooo ik heb het over die WINKELThe Source schreef op 06 May 2003 @ 21:43:
[...]
Moet je niet kwaad worden omdat je het zelf niet goed weet
Zie de specs van de 845pe max3. Er staat nergens dat deze dual channel heeft want dat heeft dat mainboard ook niet.
Voor degene die dat board dan toch willen laten werken met hun 800mhz cpuutje http://www.msi.com.tw/htm...h_column/fsb800/page1.htm
Asus introduceert P4S800 moederbord
DigiTimes weet te melden dat Asus enkele dagen geleden zijn nieuwste moederbord voor het Intel Pentium 4-platform heeft geïntroduceerd, de Asus P4S800. Dit moederbord is op SiS' SiS648FX/963L-chipset gebaseerd en biedt ondersteuning aan Intel Pentium 4-processoren met een Front Side Bus van onder andere 800MHz. Ook is de ondersteuning voor single-channel DDR400-geheugen aanwezig. Naast het gebruik van HyperThreading beschikt de P4S800 ook over SiS' MulTIOL-technologie, een technologie die een bandbreedte tot 1GB per seconde tussen de North- en Southbridge van deze chipset mogelijk maakt. Naast drie geheugensleuven biedt het bord verder plaats aan vijf PCI-sloten, een AGP8x-slot, onboard 10/100Mb/s LAN, onboard zeskanaals sound en een S/PDIF-out digitale audiopoort.

Bron @ T.net
DigiTimes weet te melden dat Asus enkele dagen geleden zijn nieuwste moederbord voor het Intel Pentium 4-platform heeft geïntroduceerd, de Asus P4S800. Dit moederbord is op SiS' SiS648FX/963L-chipset gebaseerd en biedt ondersteuning aan Intel Pentium 4-processoren met een Front Side Bus van onder andere 800MHz. Ook is de ondersteuning voor single-channel DDR400-geheugen aanwezig. Naast het gebruik van HyperThreading beschikt de P4S800 ook over SiS' MulTIOL-technologie, een technologie die een bandbreedte tot 1GB per seconde tussen de North- en Southbridge van deze chipset mogelijk maakt. Naast drie geheugensleuven biedt het bord verder plaats aan vijf PCI-sloten, een AGP8x-slot, onboard 10/100Mb/s LAN, onboard zeskanaals sound en een S/PDIF-out digitale audiopoort.

Bron @ T.net
Ja, maar dat bord heeft niks met de Intel i865 en 875 van doen (daar gaat dit topic over
). Is trouwens met z'n single-channel ook niet erg spectaculair.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ik was ook al wezen kijken... de P4S800, dat moet de springdale variant zijn (canterwood -> P4C800... zo creatief zijn ze nu ook weer niet bij Asus
), maar nee.. een single channel board. Jammer maar helaas.
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
EfBe: Springdale van Asus gaat P4P800 heten...
[ Voor 4% gewijzigd door Moartn op 06-05-2003 22:44 ]
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Wat de creativiteit bij Asus betreft, het 'probleem' is dat ze de 'S' al erg lang gebruiken voor de SiS chipset based borden. Om nu de Springdaleborden een 'S' te geven zou verwarring scheppen (en hoe zouden ze de SiS borden dan moeten noemen?
). Hoe ze dan aan de 'P' komen is mij overigens ook een raadsel.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ik denk dat ze het als opvolger van de P4PE ofzo willen aangeven. Maargoed, als ze zo doorgaan gaat het erg snel met de letters.. Eerst was intel altijd P4B, maar nu heb je ook al P4G en P4C met intel-chipsets... Met die nieuwe socket zal alles wel weer over de kop gaan...
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Niet echt ontopic... Asus gebruikt meestal de volgende codering voor haar mainboards:
platform - chipset - unique feature - serie
dus:
P4PE - Pentium 4, PE chipset, pure spec
P4C800 - Pentium 4, Canterwood, FSB 800
Omdat ze voor de naam canterwood hebben gekozen ipv 875 (die toen waarschijnlijk nog niet bekend waren) krijgen ze nu wel wat gekke conflicten. Ik zal morgen even kijken of ik de namen van de springdale mobo's van asus al ergens kan achterhalen.
platform - chipset - unique feature - serie
dus:
P4PE - Pentium 4, PE chipset, pure spec
P4C800 - Pentium 4, Canterwood, FSB 800
Omdat ze voor de naam canterwood hebben gekozen ipv 875 (die toen waarschijnlijk nog niet bekend waren) krijgen ze nu wel wat gekke conflicten. Ik zal morgen even kijken of ik de namen van de springdale mobo's van asus al ergens kan achterhalen.
Zie de post van Moartn: P4P800The Source schreef op 06 mei 2003 @ 23:37:
Ik zal morgen even kijken of ik de namen van de springdale mobo's van asus al ergens kan achterhalen.
De Springdale komt in 3 varianten:Abbadon schreef op 06 mei 2003 @ 23:05:
Hoe ze dan aan de 'P' komen is mij overigens ook een raadsel.
• Springdale-P met officiële ondersteuning voor PC2700
• Springdale-PE met officiële ondersteuning voor PC3200
• Springdale-G, exact de Springdale-PE, maar dan met onboard graphics
Het lijkt me best logisch als Asus de plankjes met deze chipsets achtereenvolgens P4P800, P4PE800 en P4G800 zult noemen
uhm, je kan ook gaan voor het boardje van abit, die kan volgens mij als enige het geheugen wel op 800 draaien terwijl de proc op 533 zit. de NB strap optie...Huigie schreef op 06 May 2003 @ 15:19:
Vraagje over welk geheugen te kopen. Ik wil de P4C800deluxe gaan aanschaffen en heb reeds een P43.06/533 proc. dus vet overklokken kan ik niet dus wat ik begreep heeft het voor mij niet zoveel nut om PC3200 te nemen. Welk geheugen kan ik het best kopen als ik dit systeem zo optimaal mogelijk wil laten lopen?
Het geheugen op 800 lijkt me niet echt bevorderlijk voor de stabiliteit
Huigie: als je niet wil overclocken en in de toekomst niet wil upgraden, dan is PC2700 inderdaad prima zat. Mocht je daarentegen willen overclocken en/of in de toekomst een Prescott te nemen, dan ben je way beter af met PC3200.
[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 07-05-2003 10:40 ]
Het is toch 200MHz bus en 400MHz effectief bij DDR (PC3200) geheugen?BalusC schreef op 07 mei 2003 @ 09:49:
en het geheugen loopt op een bussnelheid van 400MHz (DDR maakt dat wederom "800MHz" effectief)
Aaii, ik ben in de war met Dual Channel DDR 
Edited

Edited
Dual Channel wil toch zeggen dat het geheugen in 128bit mode gebruikt wordt? Of houdt dat dan ook meteen in dat het effectief 800MHz is?
Dit topic is gesloten.