{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Kan je niet een losse controllerkaart kopen? Is ook makkelijk als je je RAID-set over wil zetten op een ander moboMaDLiVe schreef op 08 februari 2003 @ 18:39:
[...]
Dat lijkt mij ook super. Ik zit om die reden aan die klote via kt400 vast. Ik wil ook een nforce2 chipset met een onbaord IDE raid controller.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
--------------------------------------------------------------------------------
fraggel schreef op 05 February 2003 @ 15:05:
Zijn er nog meer Nforce2 plankjes op komst met onboard RAID? De Asus A7N8X Deluxe vind ik wel erg duur (170€) en van de prijzen van losse RAID-controllers val je ook van je stoel
Ik vind het toch wel vreemd dat er niet meer borden worden gemaakt gebaseerd op een chipset die zoveel features biedt met onboard RAID
--------------------------------------------------------------------------------
Nou die chaintech zenith zit anders ook nog steeds boven de 200 euros ,die mag van mij ook wel eens gaan zakken.
Verder begrijp ik niets van de inmense gap tussen de AMD board tests en den P4 tests in het ExtremeTech review, wanneer je kijkt naar de PCMark memory benchmark. Is het niet zo dat de dual channel in de nForce2 6.4GB/s moet opleveren? Dan zou deze toch de GB met zn 4.2GB/sec moeten verslaan of iig moeten benaderen? Ik begin het overzicht een beetje bijster te raken hierdoor... (dit ivm de keuze voor nieuwe hardware de komende maanden: p4 of amd)
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
In de praktijk had het eigenlijk alleen veel effect als je onboard videogeheugen zou gebruiken ofzo. Het vergroten van de bandbreedte van het geheugen blijft dermate klein, dat het nog steeds achter de feiten aan moet lopen. Zo heb ik het althans begrepen.EfBe schreef op 08 februari 2003 @ 23:24:
Waarom zit er trouwens zo weinig verschil tussen de single en double channel resultaten in memory benchmark tests? Als ik de reviews zo eens lees (die uit de openingposting), dan lijkt het alsof die dual channel feature meer hype is dan echt iets bijdraagt. Zie bv het OCWorkbench review. Soms is de single 512MB reep setup sneller dan de dual 256MB repen setup. Het review is wel van een tijdje terug, maar toch.
Verder begrijp ik niets van de inmense gap tussen de AMD board tests en den P4 tests in het ExtremeTech review, wanneer je kijkt naar de PCMark memory benchmark. Is het niet zo dat de dual channel in de nForce2 6.4GB/s moet opleveren? Dan zou deze toch de GB met zn 4.2GB/sec moeten verslaan of iig moeten benaderen? Ik begin het overzicht een beetje bijster te raken hierdoor... (dit ivm de keuze voor nieuwe hardware de komende maanden: p4 of amd)
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Wel weet ik dat de Athlon de bandbreedte gewoon niet volledig kan benutten.
Ze zijn ook niet gemaakt om DCO volledig te benutten, i.t.t. de P4.
De Barton heeft hier ook niet zijn specialiteit van gemaakt... jammer... gemiste kans.
Hammer?
trouwens... past de Hammer op mijn nForce2 mobo?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
5800X3D | 32GB 3466C16 | RTX4080
Nee, de hammer zal geen Socket A cpu zijn, de barton enz zal nog wel passen
Verwijderd
Ik zelf zit met het volgende probleem..
Ik vraag me af welk moederbord nou gewoon nforce2 heeft met alles op en er aan, plus gewoon IDE RAID.
Dus geen parallel aangestuurde want dan moet je weer met dongles gaan werken en dat levert weer snelheidsverlies op.
Weet iemand of dit moederbord er is..??
En zo nee, is een losse raid controller dan een oplossing, werkt dat goed, en start dat ook automatisch een raid bios op dan?
Alvast bedankt,
Marc.
Volgens mij zijn er (nog?) geen nForce2 mobo's met IDE RAID... jammer genoeg... het snelheidsverlies met die dongels is minimaal... al hoewel er best veel mensen zijn die problemen hadden om die dingen werkend te krijgen.Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 15:16:
Hallo allemaal.
Ik vraag me af welk moederbord nou gewoon nforce2 heeft met alles op en er aan, plus gewoon IDE RAID.
Dus geen parallel aangestuurde want dan moet je weer met dongles gaan werken en dat levert weer snelheidsverlies op.
En zo nee, is een losse raid controller dan een oplossing, werkt dat goed, en start dat ook automatisch een raid bios op dan?
Alvast bedankt,
Marc.
Ik heb een A7N8X met een losse IDE RAID kaart.. werkt perfect.. merk geen verschil met de onboard RAID van m'n oude A7V133.
Zorg dat je gewoon een deluxe versie van een bordje koopt. Bij de Asus weet ik sowieso dat je dan van alle gemakken bent voorzien, zoals Dolby Digital, 6xUSB, 2xLAN, S-ATA, Firewire en ga zo maar door.Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 15:16:
Hallo allemaal.
Alvast bedankt,
Marc.
Voor de IDE Raid zul je (voorlopig) nog een los kaartje moeten kopen, wat volgens mij net zo goed werkt als een onboard...
Ik snap niet wat je bedoeltVerwijderd schreef op 09 February 2003 @ 15:16:
Hallo allemaal.
En Hallo allemaal, Bedankt enzo dat mag je weglaten, zie FAQ
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Het geheugen lijkt een beetje overkill, maar goed, ik wil even goed oc'en, en een beetje ruimte hebben voor een latere Barton die erop komt waarschijnljk.
Verder is het volgens mij toch redelijk aan te bevelen om PC3200 geheugen te kopen, omdat de nForce2 daar toch voor gemaakt is
Maar goed, we zullen zien volgende week :-)
Losse kaartjes zijn ook al gauw 100 euro (HPT 372)Demoniac schreef op 08 februari 2003 @ 19:49:
[...]
Kan je niet een losse controllerkaart kopen? Is ook makkelijk als je je RAID-set over wil zetten op een ander mobo
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Verwijderd
Ik denk dat er met de testen niets mis is. De limitering zit in de huidige generaties Athlons, met een FSB van 133 of 166, en 64 bits brede databusEfBe schreef op 09 februari 2003 @ 11:20:
toch schijnt de dual channel van de nForce 2x de bandbreedte op te leveren. Dat levert max 1% snelheidswinst op of zelfs soms lagere performance. Kan aan mij liggen maar volgens mij is er dan iets mis: OF de chipset/driver bevat bugs OF de athlon trekt zoveel bandbreedte niet (wat me sterk lijkt, zeker gezien de kleine cache) OF men test verkeerd.
Met een 133 FSB, is de theoretisch max bandbreedte 133 MHz x 8 bytes x double pumped = 2128 MB/s (PC2100 memory rating)
Met een 166 FSB is de theoretisch max bandbreedte 166 MHz x 8 bytes x double pumped = 2656 MB/s (PC2700 memory rating)
Als je dus je mem bus in sync mode laat draaien, dus PC2100 of PC2700, heeft zelfs 1 reep DDR al voldoende bandbreedte om de Athlon te voorzien. Wat je dan wint met 2 repen parallel is (mist dual channel optimaal is ingesteld), gemiddeld een iets lagere latency, en dat is slechts een paar procent.
Echter, je moet naar het totale plaatje gaan kijken. Met dual channel creeer je meer bandbreedte dan de Athlon kan gebruiken, en die rest bandbreedte kan dan nuttig worden ingezet voor busmaster apparaten als een FireWire, IDE of SCSI controller, AGP video board etc, zonder dat daar meteen de CPU door wordt afgeremd. Dit geldt natuurlijk extra als je de IGP north bridge gebruikt, omdat dan het video ram uit het reguliere geheugen wordt gehaald.
Maar wat ik wel mis bij die NF7-S zijn gaten rond de socket. Het schijnt dat er een rev1.1 van dit mobo uit zou komen waar die gaten wel aanwezig zijn. Weet iemand of dit al zo is?
Verwijderd
sterker nog, hammer heeft ingebakken northbridgeThe System schreef op 09 februari 2003 @ 14:47:
[...]
Nee, de hammer zal geen Socket A cpu zijn, de barton enz zal nog wel passen
Ik heb exact dezelfde specificaties en exact deze problemen... ik ben ervan overtuigd dat dit Samsung geheugen niet overweg kan met dit mobo. Ik krijg binnenkort ander geheugen. Dan laat ik het resultaat wel weten.Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 10:15:
Ik heb een Asus A7N8X met 2 x 256 Samsung 333 pc2700 en een AMD 2600+ 333 fsb. Ik kreeg XP er dus niet op Ik heb alles een keer vervangen. Toen na einde raad alle steruggeschroevd naar 133 mhz en lopen als een trein maar dat is niet de bedoeling. Iemand een idee waar dat aan kan liggen. Proc misschien geen 333???
AK79D-1394
AK79G-1394
AK79G-VN
AK79G-V
Voor de Aopen site klik hier
edit: overigens nog van een poll op dezelfde site:
Beg, borrow or steal... Which nForce2?
ABIT-------10.57% (524)
Albatron----0.38% (19)
AOpen------0.22% (11)
ASUS-------54.06% (2681)
Chaintech---4.54% (225)
EPoX--------16.76% (831)
FIC-----------0.24% (12)
Leadtek-----3.65% (181)
MSI-----------6.55% (325)
Shuttle-------2.28% (113)
Soltek--------0.75% (37)
BIOSTAR-----4.66% (231)
Dit gaat dus niet over welke borden mensen hebben, maar welke ze zouden prefereren
[ Voor 47% gewijzigd door Remy op 13-02-2003 12:20 ]
Verwijderd
Ik heb het ook op een Abit NF7 en AMD 2600+ en Samsung.Canard schreef op 13 februari 2003 @ 11:43:
[...]
Ik heb exact dezelfde specificaties en exact deze problemen... ik ben ervan overtuigd dat dit Samsung geheugen niet overweg kan met dit mobo. Ik krijg binnenkort ander geheugen. Dan laat ik het resultaat wel weten.
Maar ik ben wel heel blij dat waarschijnlijk de oorzaak is gevonden.
Het stomme is dat dit geheugen wel in mijn Chaintech Nforce2 werkt. (alleen in agrressive mode overigens)
Verdorie...Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 12:35:
[...]
Ik heb het ook op een Abit NF7 en AMD 2600+ en Samsung.
Maar ik ben wel heel blij dat waarschijnlijk de oorzaak is gevonden.
Het stomme is dat dit geheugen wel in mijn Chaintech Nforce2 werkt. (alleen in agrressive mode overigens)
Ik heb ook Samsung geheugen en wou een NF7-S (of misschien toch NF7) kopen... Wat voor problemen heb je dan precies?
En heb jij gaten rondom de socket?? Want die zou ik eigenlijkwel graag hebben om een wat zwaardere cooler te kunnen monteren.
Ik ben niet user cd01 maar ik heb wel dezelfde problemen (en waarschijnlijk ook dezelfde oorzaak), nl:Laagvliegerke schreef op 13 February 2003 @ 15:23:
[...]
Verdorie...
Ik heb ook Samsung geheugen en wou een NF7-S (of misschien toch NF7) kopen... Wat voor problemen heb je dan precies?
- spontane reboots/blauwe schermen bij de installatie van Windows XP op verschillende momenten
- ik heb één keer Windows XP erop kunnen krijgen met het geheugen op 166Mhz, maar dat was ook snel afgelopen... ook weer blauwe schermen en daarna kon ik Windows niet meer opstarten.
Heb je dat ook wanneer je je geheugen sync draait met jouw fsb?Canard schreef op 13 februari 2003 @ 15:53:
[...]
Ik ben niet user cd01 maar ik heb wel dezelfde problemen (en waarschijnlijk ook dezelfde oorzaak), nl:
- spontane reboots/blauwe schermen bij de installatie van Windows XP op verschillende momenten
- ik heb één keer Windows XP erop kunnen krijgen met het geheugen op 166Mhz, maar dat was ook snel afgelopen... ook weer blauwe schermen en daarna kon ik Windows niet meer opstarten.
[ Voor 45% gewijzigd door Canard op 13-02-2003 16:07 ]
Verwijderd
Ik ga een nieuwe pc bouwen en daar komt zeer waarschijnlijk een Epox 8RDA+ in.
Ik wou niet te veel geld aan geheugen uitgeven, dus ik dacht aan 2x 256 MB TwinMos PC2700 (a 51 euro per stuk). Op de site van TwinMos staat dat het ook op CAS 2 kan draaien.
Is dit een goede keuze, ook qua overclocken (niet al te ver, maar goed)? Ik vind Corsair toch wat te duur voor dat beetje extra oc'en. Of zijn er nog meer verschillen? CAS 2 is toch CAS 2, of niet?
En dan nog een vraag:
Ik wou er een XP2400+ op prikken, maar is die standaard nu unlocked of niet?
Alvast bedankt
En misschien moeten jullie de timings van het geheugen wat "milder" zetten?
[ Voor 95% gewijzigd door Abbadon op 13-02-2003 19:00 ]
Vandaag kreeg te horen dat Asus een hele partij afgekeurd zou hebben.
Hebben meer mensen dit gehoord?
Ik blijf bellen of ie al binnen is
Verwijderd
Nee, bij mij zitten er geen gaten rond de proc. Ik heb versie 1.1Laagvliegerke schreef op 13 February 2003 @ 16:59:
cd01> zitten er gaten rondom de socket van jouw NF7?? Dat zou ik graag weten (welke revisie heb je?)
Geheugen milder zetten is een optie maar het uitgangspunt blijft dat ie 'normaal' moet gaan lopen
Ik heb net een test gedaan. CAS3 en verschillende snelheden (Mhz)Laagvliegerke schreef op 13 februari 2003 @ 16:59:
cd01> zitten er gaten rondom de socket van jouw NF7?? Dat zou ik graag weten (welke revisie heb je?)
De PC bleef stabiel tot 148Mhz alhoewel 3dmark03 dan wel wat schokkerig draait. Boven de 148Mhz kreeg ik dus weer BSOD's...
Heb er van de week nog wat voorbij zien komen. Asus is momenteel vrij slecht leverbaar, maar dat gaat niet alleen over dit bord. P4PE, V9280 kaarten, allemaal laat of niet te krijgen.... (of maar een paar stuks)Coenen schreef op 13 februari 2003 @ 19:27:
Ik heb een week of 3 geleden een Asus A7N8X deluxe besteld.
Vandaag kreeg te horen dat Asus een hele partij afgekeurd zou hebben.
Hebben meer mensen dit gehoord?
Ik blijf bellen of ie al binnen is
http://www.chaintech.dk/eng/products/SOCKA/7NIL1.asp

http://www.chaintech.dk/e.../SOCKA/images/7NIL1-L.jpg
pic voor dit mobo is hetzelfde wat niet klopt want de ene is met video-onboard en de andere niet volgens mij.

Summit dus, zenith betekent toch ook top??
nou ja maakt verder niet uit geloof ik.
Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Verwijderd
(ps. Ze kunnen in dit topic behandelt zijn, maar ik vind dat lezen in dit soort topics zo irritand, omdat er over 10 verchillende onderwerpen tegelijk gepraat wordt.)
- Om je geheugen dual channel te draaien, moeten dan de 2 blokjes allebei in de blauwe sloten, of juist 1, in de blauwe, en 1 in de niet blauwe?
- Waarom zou ik de nieuwste revisie kiezen boven de 'iets' oudere??
- Welk verschil zit in de vele bios versies???
(de proc. die er waarschijnlijk op komt is een 2400+ of een 2700+)
Foei, een beetje geduld en je haalt zo de info uit het topic, ook het grote Asus A7N8X topic bevat een schat aan info/gebruikerservaringen al. Toch de antwoorden omdat ik zelf een A7N8X hebVerwijderd schreef op 14 February 2003 @ 10:03:
hmm, ik sta op et punt om een asus a7n8x te kopen maar ik heb nog een paar (kleine) vraagjes:
(ps. Ze kunnen in dit topic behandelt zijn, maar ik vind dat lezen in dit soort topics zo irritand, omdat er over 10 verchillende onderwerpen tegelijk gepraat wordt.)
1 en 3, of 2 en 3. (2 en 3 zijn de blauwe) Als je 3 strips hebt, gewoon 1, 2, en 3 (duh- Om je geheugen dual channel te draaien, moeten dan de 2 blokjes allebei in de blauwe sloten, of juist 1, in de blauwe, en 1 in de niet blauwe?
Omdat de nieuwste revisie vaak issues oplost mbt bepaalde chips, het BIOS, aansluitingen, IDE, enz. Het bord is verder ontwikkeld gewoon, om foutjes eruit te halen. Eigenlijk net als met software. Hoe verder de punt upgrade, hoe stabieler/sneller (vaak).- Waarom zou ik de nieuwste revisie kiezen boven de 'iets' oudere??
Weinig- Welk verschil zit in de vele bios versies???
Kewl, veel plezier dermee(de proc. die er waarschijnlijk op komt is een 2400+ of een 2700+)
[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 14-02-2003 10:13 ]
inderdaad, als je eens de tijd had genomen om het grote Asus A7N8X topic door te lezen, had je niets meer hoeven te vragen....Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 10:03:
hmm, ik sta op et punt om een asus a7n8x te kopen maar ik heb nog een paar (kleine) vraagjes:
- Om je geheugen dual channel te draaien, moeten dan de 2 blokjes allebei in de blauwe sloten, of juist 1, in de blauwe, en 1 in de niet blauwe?
- Waarom zou ik de nieuwste revisie kiezen boven de 'iets' oudere??
- Welk verschil zit in de vele bios versies???
(de proc. die er waarschijnlijk op komt is een 2400+ of een 2700+)
quote van mij nog uit die topic:
ik haalde 124 puntjes meer met de geheugenmodules in banken 1 & 3 ..kheb zonet ff getest in welke banken ik de 2 ddr modules het beste kan hebben...
-|bank 1&3 |- -=- -|bank 2&3 |-
het blijkt dus dat met mijn hardware samenstelling het beste bank 1&3 gebruiken kan
ik heb btw TakeMS geheugen
Verwijderd
ik ben vandaag toch ziek
maar als ik em heb ga ik toch niet overklokken, dat doe ik pas over een jaar, of later, dus et maakt mij niet zoveel uit.. ik wil gewoon een rete snelle pc hebben..
Ik weet dat het epox mobo 2,2 volt aankan, en de asus 1,85 volt.
Maar er zijn veel mensen die zeggen dat je met een uber bios hoger haalt op de asus. Klopt dit? Ik wil dan voor de goedkope versie van die asus gaan. Weet iemand tot hoe hoog dat bord komt met dat bios? Misschien kan iemand z'n bios anders ff flashen? Ook wordt er gezegd dat je je chipset voltage aan kan passen, maar vele zeggen dat er niets veranderd. Maar het gaat vooral om het voltage van de proc.
Verwijderd
Ik ben van plan om nu veel geld uit te geven aan supersnel PC3200 geheugen met nu een goedkope CPU en dan later naar een Barton@200 Mhz FSB (DDR400), zoals velen hier. Maar dan moeten ze dus wel komen he!
Hier kunnen we lezen dat Anandtech het volgende van AMD te horen krijgt: "We just received confirmation that Barton will be shipping with a 400MHz FSB".
Inmiddels zijn er Barton CPU's beschikbaar, maar nog steeds op 333
Dus waar staat recentere info dat ze echt komen?
Dit is vanmiddag over de AMD roadmap gepost op T.net:
Dat belooft dus nog niet veel goeds.AMD zal het nog minstens tot september moeten uithouden met de Barton-core. Deze is nu met een maximale rating van 3000+ te krijgen, maar deze wordt in ieder geval nog gevolgd door een 3200+ model. Mocht dat niet genoeg blijken te zijn tegenover de Pentium 4 met 800MHz FSB dan kan daar nog een 3400+ versie bijkomen.
En in AMD's Roadmap staat dat ze verde gaan met de Barton "As market requires."

Koop nu een 2500+ met een nforce 2 mobo en overclock naar 200x11, heb je 2200MHz (~3200+) met een 400MHz FSB.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Ik ga binnenkort een nieuwe pc bouwen en daar komt zeer waarschijnlijk een Epox 8RDA+ in.
Ik wou niet te veel geld aan geheugen uitgeven, dus ik dacht aan 2x 256 MB TwinMos PC2700 (a 51 euro per stuk). Op de site van TwinMos staat dat het ook op CAS 2 kan draaien.
Is dit een goede keuze, ook qua overclocken (niet al te ver, maar goed)? Ik vind Corsair toch wat te duur voor dat beetje extra oc'en. Of zijn er nog meer zaken die Corsair geheugen zo speciaal maken? CAS 2 is toch CAS 2, of niet?
En dan nog een vraag:
De processor wordt (waarschijnlijk) een XP 2400+, maar wordt die standaard door het moederbord unlocked of niet?
Het is iig fijn om zeker te weten dat AMD ook Barton's gaat uitbrengen @400 Mhz.
Tja...Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 12:28:
Ik heb in de Abit ander geheugen gezet. (Take MS 333 mhz en de ABIt draait als een zonnetje. (zucht) Samsung is dus niet geschikt voor dit soort borden. Moet je maar net weten
We praten hier nu over Abit-borden maar aangezien je zegt "dit soort borden" (nForce² dus), zal je wel gelijk hebben. Alhoewel ik Samsung-geheugen heb, ga ik er het toch op wagen. You never know.
Wel jammer van die gaten maar aangezien ik bijzonder tevreden ben over mijn vorige Abit-borden, denk ik dat het de NF7(-S) zal worden... Vooral die "6-channel audio" vind ik wel leuk!
/edit
Wat is de NF7-F eigenlijk?? Die zie ik staan in de pricewatch maar op de site van Abit is daar niks over terug te vinden!
[ Voor 11% gewijzigd door D-Three op 16-02-2003 13:24 ]
Die XP 2400+ is een goede keus, deze wordt standaard unlocked op iig ASUS en Epox nForce2 borden, dus dat mag geen problemen opleveren.mpmad schreef op 15 February 2003 @ 20:03:
Ik heb even een (misschien wat domme) vraag:
Ik ga binnenkort een nieuwe pc bouwen en daar komt zeer waarschijnlijk een Epox 8RDA+ in.
Is dit een goede keuze, ook qua overclocken (niet al te ver, maar goed)? Ik vind Corsair toch wat te duur voor dat beetje extra oc'en. Of zijn er nog meer zaken die Corsair geheugen zo speciaal maken? CAS 2 is toch CAS 2, of niet?
En dan nog een vraag:
De processor wordt (waarschijnlijk) een XP 2400+, maar wordt die standaard door het moederbord unlocked of niet?
Als je weinig tot niet gaat overklokken is PC2700 geheugen goed genoeg, dan kun je zelfs nog overwegen om de CPU op 166 MHz FSB te laten draaien.
Met Twinmos geheugen heb ik nooit problemen gehad, het werkt prima op het ASUS A7N8X DLX bord van een vriend van me, dus dat mag ook geen prob zijn, maar hij heeft die modules wel gewoon op CL2.5 staan, CL2 heeft hij niet geprobeerd.
Als je echter wilt gaan klokken met FSB's boven de 166 MHz of over een tijd een Barton met 200 MHz FSB wilt halen zou ik PC3200 geheugen nemen.
Tesla Model Y RWD (2024)
Als ik nu 2 latjes PC2100 koop, dan werkt dat dual = 4.2GB/s, dan is dit toch voldoende voor een Athlon met een 333MHz FSB? Of moet je toch PC2700 kopen?
erm als jij synchroon wil laten lopen dan MOET je tog wel pc 2700 mem kopen anders trekt hij die 333 mhz tog nietHacku schreef op 16 February 2003 @ 15:46:
Op de eerste pagina staat dus geheugen is op zo'n snelst wanneer je het synchroon aan de FSB laat lopen.
Als ik nu 2 latjes PC2100 koop, dan werkt dat dual = 4.2GB/s, dan is dit toch voldoende voor een Athlon met een 333MHz FSB? Of moet je toch PC2700 kopen?
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Elke bank werkt onafhankelijk... Door middel van Dual Chanel koppel je de bandbreedte van de banken en zou je theoretisch 2 keer de snelheid kunnen halen. Praktijk wijst uit dat dit niet het geval is (net zoals DDR theoretisch weer 2 keer zo snel zou moeten zijn als SDR).Hacku schreef op 16 February 2003 @ 15:46:
Op de eerste pagina staat dus geheugen is op zo'n snelst wanneer je het synchroon aan de FSB laat lopen.
Maar elke geheugenbank werkt dus onafhankelijk waardoor je dus in elke bank een geheugenplankje moet stoppen die gegarandeerd op de snelheid van je FSB draait...
Verwijderd
ik ben van plan een micro atx nforce2 bordje te kopen omdat ik zo'n aopen micro atx kastje heb.. ik heb er hier een paar zien staan maar kan nergens prijzen en info waar deze bordjes tekoop zijn in nl vinden.
het gaat om deze bordjes:
- De Biostar M7NCD
- De Chaintech 7NIL1
Weet iemand dat?
enermax 353W
2x256MB corsair 3500
GFDDR(9700PRO on the way
XP2400+
SBlive value.
timings ram op 2-2-2-5
AGP op 66MHz
koeling: waterkoeling
12x185 gaat prima
11,5x190 een wel/niet gevalletje. FSB195 start de computer prima op, maar als ik in winXP kom gaat het beeld knipperen(het wegvallen zodat ook het scherm uitvalt). vcore ook op 1,85v geprobeerd, maakt niet uit.
Is dit nu de FSB limiet van de AXP of de northbridge.
1e lijkt me niet echt en de nforce2 chip moet ook makkelijk 200 aankunnen(IVM ondersteuning barton 200FSB). geheugen moet het ook ZAT aankunnen.
Het lijkt mij dat de GFDDR nog ff roet in het eten gooit, ook al staat de AGP netjes gelokt. Het wegvallen van het beeld verschilt namelijk ook nog wel eens per detonator. vandaar dat ik denk dat de videokaart toch niet lekker werkt met deze hoge snelheden.
de XP loopt nog lang niet op zijn maximale snelheid dus daar kan het ook niet aan liggen.
[ Voor 24% gewijzigd door Tripp op 16-02-2003 21:44 ]
Juistem. Je verwart bandbreedte denk ik een beetje met kloksnelheid. Snelheid is MHz en bandbreedte is xB/s.Hacku schreef op 16 February 2003 @ 20:51:
Ok dus als ik bv een Barton koop en laat de FSB op 400MHz lopen moet ik PC3200 kopen en niet PC2100 ook al is de bandbreedte van deze 2 latjes (4.2GB/s) hoger dan de FSB bandbreedte. (3.2GB/s)
Maar ook als je geen Barton koopt zou ik lekker 2x PC3200 of 2x PC3500 kopen. Makkelijk met overclocken en voorbereid op de toekomst...
Ze staan inderdaad niet in de pricewatch. Leadtek heeft trouwens ook 2 m-ATX Nforce 2 planken (die ook niet in de pricewatch staan), namelijk de K7NCR18GM en de K7NCR18DM, waarvan de eerste onboard video heeft. Verdere info staat op www.leadtek.com.tw.Bedankt mensen voor deze zeer handige topic maar heb het een en ander nog niet kunnenv inden misschien dat jullie mij zouden willen helpen daarmee:
ik ben van plan een micro atx nforce2 bordje te kopen omdat ik zo'n aopen micro atx kastje heb.. ik heb er hier een paar zien staan maar kan nergens prijzen en info waar deze bordjes tekoop zijn in nl vinden.
- De Biostar M7NCD
- De Chaintech 7NIL1
Weet iemand dat?
Maar misschien kun je wat winkels vinden die deze borden verkopen door met de productnaam op google te zoeken (wel alleen in nederlandse pagina's zoeken)
Ik zou eerst bijna zeker een Epox 8RDA+ kopen, maar ik vind de Chaintech 7NJL1 Apogee ook wel een leuk bordje. Qua overclocken zullen ze weinig verschillen (als ik er vanuit ga dat de 7NJL1 in de basis hetzelfde is als de 7NJS Zenith) en ik heb ook wel vertrouwen in de kwaliteit van de Chaintech.
De borden verschillen alleen op een paar punten (die heerlijke goodies en mooi uiterlijk even buiten beschouwing gelaten
Mijn tweede vraag gaat over PC2700/3200. Ik weet dat PC2700 prima is voor 266 mhz cpu (XP 2400+ in dit geval) en dat PC3200 beter is voor een (eventueel latere) Barton. Maar PC3200 geheugen maakt gebruik van 5 ns geheugen chips en PC 2700 van 6 ns. Mijn vraag is: Is PC3200 sneller dan PC2700 als het beide op 166 mhz draait (door de 5 ns chips)?
Alvast bedankt.
Verwijderd schreef op 15 februari 2003 @ 12:28:
Ik heb in de Abit ander geheugen gezet. (Take MS 333 mhz en de ABIt draait als een zonnetje. (zucht) Samsung is dus niet geschikt voor dit soort borden. Moet je maar net weten
Ik kan de ervaring van cd01 bevestigen. Ik had Samsung geheugen op m'n Asus A7N8X en die kreeg ik niet stabiel op 166Mhz.Laagvliegerke schreef op 16 februari 2003 @ 12:48:
[...]
Tja...
We praten hier nu over Abit-borden maar aangezien je zegt "dit soort borden" (nForce² dus), zal je wel gelijk hebben. Alhoewel ik Samsung-geheugen heb, ga ik er het toch op wagen. You never know.
Nu heb ik Infineon en dat werkt perfect op 166Mhz.
Verwijderd
Nu wilde XP eerst niet opstarten met mijn bestaande HD, maar geen wonder natuurlijk, daar alle hardware zo'n beetje anders is.
Ik heb dit opgelost door vanaf de XP-cd op te starten en een repair te doen. Hierna SP1 en de nieuwe Nforce2 V2.03 drivers te installeren.
Is er een manier om, zonder je huidige programma's en instellingen kwijt te raken, een 'schone' XP installatie te krijgen?
Ik heb het idee dat XP nu lanzamer opstart (dan bij het MSI/VIA chipset bord).
Misschien doordat er wat drivers e.d. zijn blijven hangen...
Verder geen problemen met dit bordje.
Verwijderd
zo doe ik het in ieder geval altijd..
Originele cd in de lade. Setup starten vanuit Windows (de setup.exe in de root van de cd he, niet \i386\winnt.exe). Als het goed is heb je een combobox met de optie Upgrade. Met een beetje geluk zelfs Upgrade (recommended).Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 21:54:
Ik heb net mijn MSI K7T266 vervangen door een EPOX 8RDA+.
Nu wilde XP eerst niet opstarten met mijn bestaande HD, maar geen wonder natuurlijk, daar alle hardware zo'n beetje anders is.
Ik heb dit opgelost door vanaf de XP-cd op te starten en een repair te doen. Hierna SP1 en de nieuwe Nforce2 V2.03 drivers te installeren.
Is er een manier om, zonder je huidige programma's en instellingen kwijt te raken, een 'schone' XP installatie te krijgen?
Ik heb het idee dat XP nu lanzamer opstart (dan bij het MSI/VIA chipset bord).
Misschien doordat er wat drivers e.d. zijn blijven hangen...
Verder geen problemen met dit bordje.
Als je die selecteert dan doet 'ie gewoon een upgrade van WinXP naar WinXP en is hetzelfde als dat je Windows98 even over je bestaande installatie gooide... Alle instellingen en dergelijken blijven dan over het algemeen bestaan.
[ Voor 5% gewijzigd door KneoK op 18-02-2003 22:20 ]
Verwijderd
MSI heeft een met onboard RAID, als je nog wat reviews daarvan zoekt, die kun je hier vinden: http://www.techview.nl/products/124 De MSI K7N2G-ILSR heeft echt zo'n beetje alles onboard.MaDLiVe schreef op 17 February 2003 @ 15:20:
Heeft iemand toevallig al een Nforce2 mobo met onbaord raid controller gezien (ide dus niet sata). Ben nog steeds op zoek naar zo een compleet setje.
Hmm, dit heb ik gevonden op het forum van Abit:Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 21:28:
Nee, bij mij zitten er geen gaten rond de proc. Ik heb versie 1.1
For example the known differences between the revision 1.0 and 1.1 are mounting holes around the CPU socket and slightly different component packages (different capacitors, etc).
Dit gaat dus wel degelijk over de NF7-S, misschien dat rev 1.1 van de NF7 deze nog niet heeft... Maar nu ik dit weet is mijn keuze gevallen op de NF7-S
Ik ga echter wel proberen rev 1.2 te bemachtigen, die is net uit (zo snel zal moeilijk worden zeker?)
Dit dus even ter info
edit/
w00t!!
The new Revision 1.2 NF7-S. What's changed? Well, the PCB is apparently orange now and there are now MUCH MORE FLEXIBLE voltage options for VMem and VCore, up to 2.3v on the latter!
[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 19-02-2003 22:34 ]
Mijn OC resultaten zijn als volgt:
AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB) @ 2275MHz (182 * 12,5)
Bij de 184 start de PC niet meer op. Helaas. De multiplier kan niet hoger dan 12,5 hier.
512MB PC3200 DDR SDRAM (Samsung) draait nu dus op 216MHz (432MHz eigenlijk), met de timings nog wat bijgesteld naar 8-3-3-2,5 . Veel lager moet ik niet gaan, want dan is 't over met de pret en kan ik m'n BIOS dmv een jumpertje weer resetten.
Al met al geen slecht resultaat.
Godfather Bodybuilding topic reeks
http://www.soltekusa.com/...1002e4a6a8e54a31aba59b585
SL-75MRN-L and SL-75MRN-RL (Raid) will be available in United States within the coming month. Due to the popularity of the previous golden mainboard model, SL-75FRN-L, Soltek USA is now adding 2 more models with nForce2 chipset to its inventory. 75MRN series have IGP (Integrated Graphic Processor) onboard

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Damn, kan dat ook met BIOS update gedaan worden?Laagvliegerke schreef op 19 februari 2003 @ 22:20:
[...]
Hmm, dit heb ik gevonden op het forum van Abit:
For example the known differences between the revision 1.0 and 1.1 are mounting holes around the CPU socket and slightly different component packages (different capacitors, etc).
Dit gaat dus wel degelijk over de NF7-S, misschien dat rev 1.1 van de NF7 deze nog niet heeft... Maar nu ik dit weet is mijn keuze gevallen op de NF7-SAlhoewel er toch problemen blijken te zijn om coolers te monteren aangezien sommige componenten te dicht bij de socket staan.
Ik ga echter wel proberen rev 1.2 te bemachtigen, die is net uit (zo snel zal moeilijk worden zeker?)
Dit dus even ter info
edit/
w00t!!
The new Revision 1.2 NF7-S. What's changed? Well, the PCB is apparently orange now and there are now MUCH MORE FLEXIBLE voltage options for VMem and VCore, up to 2.3v on the latter!
Kijk dat is wat ik wilEaS schreef op 18 February 2003 @ 12:53:
Er zit ook een nieuwe nForce 2 plank aan te komen van Epox: de EP-8RDA3+...de opvolger van de EP-8RDA+ ...nu met o.a. Serial-ATA.
EpoX
S-ATA
Firewire
NForce2
(incl. alles wat NForce2 met zich mee brengt excl. de vga)
Even wacht tot dit mooie dingetje in Nederland verkrijgbaar is
I've visited the Mothership @ Cupertino
Verwijderd
iemand al meer info over bovenstaande mobo's?Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 21:12:
Bedankt mensen voor deze zeer handige topic maar heb het een en ander nog niet kunnenv inden misschien dat jullie mij zouden willen helpen daarmee:
- De Biostar M7NCD
- De Chaintech 7NIL1
Weet iemand dat?
Leadtek heeft nu ook 2 micro-atx'jes btw.
dus dat probleem.. tja als het echt een probleem is.. je zult er toch nooit meer last van hebben
Auto = niet gelocktVerwijderd schreef op 20 February 2003 @ 19:00:
ik zie dat een paar mensen hun agp op 66mhz hebben staan.
wat heeft dat voor nut.
66 = wel gelockt
ik wil denk ik een nforce2 of een kt400.
maar ik weet niet wat ik moet gaan kiezen
ik heb een ati radeon 9700pro.
en ik wil er 512 mb op gaan zetten maar ik daarvan weet ik ook niet welke want het worden in elk geval 2 reepjes.
maar ik weet dus niet welke ik moet hebben de 333 of de 400.
maaruh ik wil eigenlijk ook usb2.0 en s-ata en als het er is ide-raid onboard.
en mayby ook firewire en lan.
ik wil gewoon het snelste bordje dat er is.
icm mijn ati radeon 9700
er komt btw wel een 2100 xp processor op.
en ik wil gaan overclocken.
wat raden jullie mij aan???
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Verwijderd
bedankt voor je antwoord..Spice schreef op 20 February 2003 @ 17:19:
Chaintech gewoon op hun site www.chaintech.dk, de biostar komt week 9 slechts 1 reseller in nederland: Probably you can contact our official distributor , The company name is J&J
Leadtek heeft nu ook 2 micro-atx'jes btw.
die bordjes van leadtek lijken me ook erg tof, maar die staan ook nog niet op pricewatch..
dus waarschijnlijk zijn die er nog niet..
Verwijderd
Mobo is beetje gaar, helaas, dus nu wilde ik graag mijn proc op een nieuw mobo gooien, EPoX 8RDA+, ff twee reepjes geheugen erin en klaar. Beetje krap bij kas, dus vandezomer dan pas nieuwe proc erin (wl. Barton ofzow).
1e vraag: kan mijn oude proc op epox bord?
2e vraag: welk geheugen kan ik het best nemen, PC2100/2700/3200? (met het oog op vervanging van proc vandezomer en compatibiliteit met me huidige proc)
3e vraag: epox of asus nforce mobo? pc is voor zowel games als studie, en ik ben geen overklokker in hart en nieren, dus dat is ondergeschikt (vat dit niet op als een aanval op tweakend Nederland
Ye who can enlighten me, mijn dank is groot
Verwijderd
als je met de oog op de toekomst gaat denken.. dan kan je beter pc3200 modules nemen
epox en asus zijn beide goeie overclock mobo's dus kijk naar wat er allemaal opzit .. of je dat ook nodig hebt.. en zet dat tegenover de prijs die ze voor beide mobo's vragen..
zag dat er ook een asus topic is waar allemaal mensen ervaringen delen over die mobo.. lees die ook.. en je kan toch het beste zelf een keuze maken, iedereen geeft toch een eigen mening..
Welk bord heb jij precies? De NF7-S? Of de NF7?
Heb je daar geen problemen mee? Omdat er op het Abit-forum nogal veel geklaagd wordt over dat moederbord. Alhoewel dat natuurlijk relatief is, de mensen waarvan hun mobo OK is, zal je niet snel terug vinden op dat forum
off-topic:
Er staat een tik-foutje op jouw site. De link bij games moet wolfenstein.nl zijn en niet wolfenstien.nl
1: normaal welVerwijderd schreef op 20 February 2003 @ 21:27:
FF een vraagje: Ik heb nu een AMD Athlon TB 1,4GHz (10,5 x 133Mhz) op een ACorp mobo
Mobo is beetje gaar, helaas, dus nu wilde ik graag mijn proc op een nieuw mobo gooien, EPoX 8RDA+, ff twee reepjes geheugen erin en klaar. Beetje krap bij kas, dus vandezomer dan pas nieuwe proc erin (wl. Barton ofzow).
1e vraag: kan mijn oude proc op epox bord?
2e vraag: welk geheugen kan ik het best nemen, PC2100/2700/3200? (met het oog op vervanging van proc vandezomer en compatibiliteit met me huidige proc)
3e vraag: epox of asus nforce mobo? pc is voor zowel games als studie, en ik ben geen overklokker in hart en nieren, dus dat is ondergeschikt (vat dit niet op als een aanval op tweakend Nederland)
Ye who can enlighten me, mijn dank is groot
2: Ikzelf heb nu ook een Athlon 1400 op een Abit KG7-mobo. Ik ga een Abit NF7-S en een AthlonXP (266 FSB) kopen. Mijn huidig geheugen (PC2100) wil ik houden. Binnen afzienbare tijd wil ik dan upgraden naar een snellere CPU (met een FSB van 333 of hoger) en bijhorend geheugen. Ik vind het al te gek om nu al sneller geheugen te kopen.
3: tja, dat moet je vooral zelf afwegen. Kijken naar de features en de prijs... Maar ik zou zeggen Abit
[ Voor 1% gewijzigd door D-Three op 20-02-2003 22:04 . Reden: Foutje! ]
Verwijderd
ga ze morgen even bellen hierover..
Ik heb Abit NF7-S, en bevalt erg goed
Ik zal wel eens op Abit Forums kiken dan wat er zoal valt te klagen
LOL, die site onderhoud ik niet echt meer, meer persoonlijke homepage
(for the record, ik haal 2600MB/s bij de integer test @ 172MHz FSB)
[ Voor 12% gewijzigd door Arjan Scholl op 21-02-2003 15:00 ]
Nu maakt die processor gebruik van een 266 MHz FSB, kan ik dan het geheugen toch op 333 MHz laten draaien of is de snelheid van het geheugen direct gekoppeld aan de FSB van de processor?
Dat moet vast kunnen. Sowieso ff die multipier omlaag dan. Nog een tip. Ipv 1x512-->2x256 ivm het dual ddr verhaal.RepoMan schreef op 23 February 2003 @ 01:01:
Ik wil het Epox 8RDA bordje halen van de week, in combi met 512 MB PC2700 geheugen en een AMD XP2400+.
Nu maakt die processor gebruik van een 266 MHz FSB, kan ik dan het geheugen toch op 333 MHz laten draaien of is de snelheid van het geheugen direct gekoppeld aan de FSB van de processor?
Verwijderd
je kan het geheugen instellen zoals je wilt, het is met de N-force2 chipset echter het slimst om het synchroon te laten draaien met de FSB, dat presteert het beste.RepoMan schreef op 23 February 2003 @ 01:01:
Ik wil het Epox 8RDA bordje halen van de week, in combi met 512 MB PC2700 geheugen en een AMD XP2400+.
Ja ik was sowieso al van plan om dan 2x 256 te halen idd i.v.m. dat dual DDR gebeurenMaDLiVe schreef op 23 February 2003 @ 01:05:
[...]
Dat moet vast kunnen. Sowieso ff die multipier omlaag dan. Nog een tip. Ipv 1x512-->2x256 ivm het dual ddr verhaal.
Ik wil als processor trouwens een XP2400+ halen, nu las ik ergens dat die standaard geunlocked is, is dat nou waar? Want dat zou mooi zijn, aangezien ik dan gewoon de proc ook op 333 MHz FSB kan laten draaien
En mocht de XP2400+ niet geunlocked zijn, hoe groot denken jullie dan dat de kans is dat ik hem tot een FSB van 333 MHz kan overclocken?!
Verwijderd
Op mijn Asus A7N8x is ie gewoon unlocked en weet bijna zeker dat dat bij de epox ook zo is.RepoMan schreef op 23 February 2003 @ 01:22:
[...]
Ja ik was sowieso al van plan om dan 2x 256 te halen idd i.v.m. dat dual DDR gebeuren
Ik wil als processor trouwens een XP2400+ halen, nu las ik ergens dat die standaard geunlocked is, is dat nou waar? Want dat zou mooi zijn, aangezien ik dan gewoon de proc ook op 333 MHz FSB kan laten draaien
En mocht de XP2400+ niet geunlocked zijn, hoe groot denken jullie dan dat de kans is dat ik hem tot een FSB van 333 MHz kan overclocken?!
Het wel of niet unlocked zijn van een processor heeft toch in principe niets te maken met het type moederbord? OF heb ik het nou verkeerdVerwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 01:27:
[...]
Op mijn Asus A7N8x is ie gewoon unlocked en weet bijna zeker dat dat bij de epox ook zo is.
Hoe zit het trouwens met jouw overclock scoren van de XP2400+ als ik vragen mag
Verwijderd
De XP2400+ wordt unlocked (als ie dat al niet is) door de N-force2 chipsetRepoMan schreef op 23 February 2003 @ 01:31:
[...]
Het wel of niet unlocked zijn van een processor heeft toch in principe niets te maken met het type moederbord? OF heb ik het nou verkeerd?
Hoe zit het trouwens met jouw overclock scoren van de XP2400+ als ik vragen mag?
Ik kom op dit moment niet hoger nog dan 12x180, is dus 2160. denk dat ik mn Northbridge wat beter moet koelen. De heatsink voelt vrij heet aan, geheugen kan het niet zijn is pc3200. Ook keb ik nog een Zalman op mn proc zitten die word vervangen door een TT SLK-900 als ik hem binnen heb van de IA bij PC-Cooling, en zit ook na te denken over waterkoeling
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 02:05 ]
Ook niet als je je multiplier nog verder omlaag gooit? Heb eigelijk nog niet gehoord van hitte problemen bij zo een ' lage' FSB (of misschien lees ik er wel overheenVerwijderd schreef op 23 February 2003 @ 02:02:
[...]
De XP2400+ wordt unlocked (als ie dat al niet is) door de N-force2 chipset
Ik kom op dit moment niet hoger nog dan 12x180, is dus 2160. denk dat ik mn Northbridge wat beter moet koelen. De heatsink voelt vrij heet aan, geheugen kan het niet zijn is pc3200. Ook keb ik nog een Zalman op mn proc zitten die word vervangen door een TT SLK-900 als ik hem binnen heb van de IA bij PC-Cooling, en zit ook na te denken over waterkoelingSandra scores op dit moment 2792/2648.
Enkel maar de XP2400+??Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 02:02:
De XP2400+ wordt unlocked (als ie dat al niet is) door de N-force2 chipset
OEF!mpmad schreef op 23 February 2003 @ 13:16:
Nee, de Nforce 2 unlockt, dacht ik, alle AMD's.
Verwijderd
Nope alleen de Thoroughbred XP's dacht ik. Iig niet de palomino versies:mpmad schreef op 23 februari 2003 @ 13:16:
Nee, de Nforce 2 unlockt, dacht ik, alle AMD's.
nieuws: Lager geklokte Athlon XP T'breds standaard unlocked
Maar de vraag is: hoe zit het met de 2500+ Barton? Is deze unlocked in een nForce mobo?
Dit topic is gesloten.