Ergens is het ironisch dat er nu opeens een topic op GoT bestaat over deze situatie waar ik een heel tijdje naar gezocht hebt. Ik heb ooit is op GoT een draadje hierover gestart en er waren mensen geweest die het draadje toevallig gezien hadden en mij immens hebben gemaild over hoe of wat, wat overigens nu allemaal vrijwel bekend is.
Ik ben nu ruim 4 jaar abonnee bij Casema en ik denk dat ik er wel het een en het ander over te vertellen heb, dus ik wil dan nu ook mijn ervaringen delen. Ik weet niet of ik dubbele informatie vertel die al verteld is in dit topic, dan heb ik er waarschijnlijk over heen gelezen.
Ten eerste wil ik even kwijt dat je echt niet terug wilt naar Com21. De toekomst van Eurodocsis is op gang. Ik denk zelfs dat over een tijdje de Com21’s eruit gaan bij Casema en alles vervangen wordt door Eurodocsis, maar dat zijn maar speculaties natuurlijk.
Ik heb nu ruim een jaar gebruik gemaakt van de Draytek Vigor 2200E en ik heb heel erg vaak last gehad van acute/sudden disconnecties, waar ik eerst dacht, dat het aan Casema zelf lag.
Het zit dus zo:
Je kan niet portmappen en porten open gooien met de eurodocsis modem, als je het wel kan ben je een speciaal geval en zou je eigenlijk je logs en/of instellingen openbaar moeten stellen. (geen geheime stuff natuurlijk, in ieder geval niets wat hackers kunnen gebruiken)
Wat draytek dus voor elkaar gekregen heeft is de VPN connectie (l2tp) een soort om te zetten via een andere tunnel binnen in de router (?). Hiermee kan je dus wel connecten, maar het is erg instabiel, vandaar dat je ook niet kan portmappen. Ik heb al flink gemaild naar Draytek hoe dit nou zit en wanneer we nu eindelijk een nieuwe firmware versie krijgen die een normale (lees: stabiele, die je kan aanvinken in je internet access menu) VPN verbinding kan op zetten…
Die komt dus niet. Wanadoo heeft Draytek verteld dat ze binnenkort van het L2TP protocol willen afstappen, dus Draytek heeft het programmeren van de nieuwe firmware voor onze abbo’s stilgelegd. Ik zelf zie het niet snel gebeuren, ze hebben het net allemaal voor elkaar gekregen om eurodocsis te implementeren.
Er is dus wel een nieuwe firmware: 2.8. Die is niet bedoeld voor de eurodocsis modem dus upgrade die dan aub ook niet. Het beste is echt de 2.3.6RC5, die kan namelijk wel de verbinding redelijk goed in stand houden. Wat overigens ook vaak kan helpen, is je MAC adres opgeven in je Internet Access menu.
Je mac-adres kun je vinden in:
Diagnostic Tools
ARP Cache Table
Dit heb ik gelezen in de handleiding van de wat oudere firmware’s (2.3), maar ondervonden dat het bij de nieuwe vaak ook kan helpen.
[...Ik zie nu dat ze het in de nieuwe handleiding weer hebben toegevoegd, dit was een tijdje er uit geweest...]
Wat dus ook helpt om je verbinding op te stellen (wat inderdaad verteld is, maar ik ook nog even kwijt wil), is je modem en router uitzetten; je router aanknallen en dan pas je modem. Je router slikt de modem dan wat beter.
Verder ziet je Draytek 2200E, alleen je interne IP adres. Leuke dingetjes als auto (dyn)dns is er niet bij. Als je verbinding eenmaal tot stand is, niet meer naar je internet access setup gaan, dit kan je verbinding verstoren.
Ik heb nu via Dunnet Computers een Sitecom DC-202, die je met een aanbieding als casema abonnee zijnde kan krijgen. Deze router werkt wel normaal met de VPN verbinding en hiermee kan je ook portmappen en ziet ook gewoon je externe IP adres, dus hiermee kan je wel dyndns gebruiken.
Ik weet zeker dat ik nog meer informatie heb en dat dit nog niet alles is. Als me dan nog iets te binnenschiet, zal ik m’n post zeker aanpassen. Als je het interessante shit vind, kan je m’n post in de gaten houden, als er fouten instaan, please tell me

.
Verder kun je evt. vragen wanneer niet beantwoord, natuurlijk naar me mailen, althans als je denkt dat je er wat aan hebt natuurlijk.
[Toevoeging]
Jammer is dat Casema/Wanadoo een slechte reputatie heeft, omdat het zo traag bevonden is. Dit kwam alleen maar omdat het oude abonnement via een DEMOS modem (seriele connectie) ging, via Deltakabel. DEMOS was ooit bedoeld voor ziekenhuizen om met elkaar te communiceren, ze zagen dat het troep was en ze gebruiken het ook niet meer. Kennelijk hebben ISP's het toen overgenomen.
[Toevoeging II]
Als je dus je verbinding verliest binnen de 12 of 24 uur, betekent het dat je of een time out krijgt of geen nieuw ip adres kan verkrijgen. Antwoord daar op is alleen dat je nog een oude, of een te nieuwe firmware er in heb zitten. Ik heb het overigens alleen maar over de Draytek Vigor's uiteraard.
Download deze:
ftp://ftp.draytek.nl/VIGO...asemawanadoo/v2k20236.all (2200/2200E)
Of check eerst (ivm met andere router modellen):
http://www.draytek.nl/router/extra/casemawanadoo.html (Tevens ook de Handleiding)
[Toevoeging III]
Wanneer je je router (2200/E/2300) een reboot geeft met jouw ingestelde instellingen, is het vaak lastig om de verbinding weer tot stand te krijgen. Het eerste wat je dan moet doen is even in je "connection status" menuutje checken of je een IP adres heb gekregen.
Heb je een IP adres: ga je naar je LAN to LAN settings, waar je je VPN verbinding heb ingesteld. Klik daar je profiel aan die je voor Casema gebruikt en klik vervolgens weer op ok. Ga dan weer terug naar je vpn management (onder connection status) en check of hij weer verbinding heeft. Als dit niet het geval is:
1x op "Dial" klikken en
wachten tot hij weer een connectie heeft.
Geloof me of niet, deze procedure helpt vaak om je verbinding sneller of al helemaal weer op te stellen.
[
Voor 35% gewijzigd door
Marf0rz op 27-02-2004 05:00
. Reden: Toevoeging/Aanpassinkies ]