Mijn *ahum* probleem zijn beide definities.
Een "King of the Hill" walst in alle tests over z'n concurrent heen. Zei het met een kleine marge of met een ruime marge. De GeForceFX moet toch in een aanzienlijk aantal tests voorrang verlenen aan de Radeon9700Pro.
Over het gemiddelde gezien zal de GeForceFX misschien in het beste geval 10% sneller zijn dan de 9700Pro, maar het feit alleen al dat er nog veel gevallen zijn waarin de 9700Pro beter dan 10% of zelfs meer presteert dan de GeForceFX, rechtvaardigt volgens mij niet de kroon van performance.
[...]
Dat heeft te maken met jouw teleurstelling en de spects van de GFX waren al langer bekent officieel en dus goed te vergelijken met die van de R300 daaraan kan je al enigzins de performance van inschatten.
Dat ik teleurgesteld ben heeft alles te maken met het feit dat nVidia zelf heeft meegewerkt aan de 'hype'.
Ik zal een aantal 'aankondigingen' van nVidia even op een rijtje zetten (schaamteloze zelfquote van mezelf uit een ander forum):
- 2 or 3 times faster than GF4Ti4600
- 30% faster than Radeon9700Pro
- 10-15 fps more in Doom III
- AA for Free
- Are you Ready? (for what?)
- 49GB/s of memory bandwith using compression (ATi countered by saying they had much more and proved to be correct in the end)
- 1 highly programmable vertex rendering engine (ooooowh... sounds good!)
- Quote of nVidia site: "unparalleled Intellisample technology—driving scenes of unrivalled beauty at unmatched speeds" (ATi does it better)
- "earth-shaking next-generation GPU takes image quality to new stratospheric heights"
- "Essentially all modes of antialiasing are available at all resolutions without any performance hit. Greatly improved image quality, with no drop in frame rate!"
Dan is het niet vreemd dat mensen teleurgesteld zijn, zelfs al wist je lang van te voren de specs. nVidia heeft de GeForceFX zo genoemd omdat er ook 3dFX technieken in zitten, maar ik zie geen GigaPixel technologie of innovatieve bandbreedte besparende truukjes.
die 30% slaat op de 9700Pro met de oudere drivers van toen ze dat beweerden en das ook al maanden geleden.
Dus jij wilt beweren dat de 9700Pro in de tussentijd 20% sneller is geworden? Hmm.. interessant. Dat zou dan inderdaad kloppen met het feit dat ATi tijdens de release van GeForceFX op 85% performance wilde zitten met de 9700Pro. Ten tijde van het uitbrengen van de 9700Pro zat-ie namelijk volgens de berichten op 65%.
[...]
nou de R300 is gewoon de next gen tov de vorige koning de Ti4600 en de GFX ook alleen is die verlaat doordat de 9700 de norm weer wat hoger heeft gezet
maar tov de G4Ti4600 is de GFX een grote stap
En ten opzichte van de R8500 is de R9700Pro een nog veeeeel grotere stap. ATi heeft bij elke kaart de performance meer dan verdubbeld, laat staan als er 4xAA wordt aangezet waar het verschil nog groter wordt.
Dat de 9700Pro hem op de Hielen zit Tja das het mooie van concurentie.
Dat vind ik dus niet. Je hebt kans dat ATi inkakt (wat ik absoluut niet hoop) of je hebt kans dat nVidia zich echt helemaal verslikt en dan 3dFX achtige stunts gaat uithalen.
[...]
Jad e R300 is niet mis maar de GFX is wel nog maar net aangekondigd met dus first release driver's en dan wordt er zeker niet alles eruitgehaald wat er in zit.
R300 is al een paar drivers verder.
Ik heb ergens zo'n flauw vermoeden dat de performance niet echt enorm opgekrikt zal worden met nieuwe drivers. Als nVidia echt het vertrouwen had dat ze de performance konden opkrikken, dan hadden ze echt wel gewacht met de release. De eerste indrukken zijn belangrijk en zoals het er nu voor staat zijn de eerste indrukken niet echt overweldigend positief te noemen, maar eerder teleurstellend.
nVidia moest gewoon wel de kaart uit brengen, omdat ze zelf de hype hebben gecreeerd en mensen er op zaten te wachten. Ik denk dat ze het liefst NV30 in de prullebak hadden gegooid en verder waren gegaan met NV35, maar ja... door hun eigen marketingcampagnes moesten ze nu wel met iets op de proppen komen.
En ik kijk niet naar één bench maar naar het geheel.
Ik ook, en daaruit blijkt dat de GeForceFX tegenvalt qua image quality, en helemaal niet AA for Free at all resolutions kan waarmaken... Misschien 2x, maar 4x of hoger absoluut niet. Op 4x en 6x is de 9700Pro gewoon beter.
[...]
Nou ATI kan nVidia ook na doen en met een 9700Ultra komen op 400 / 450 / 500Mhz alleen die 500Mhz zal er wel niet inzitten
maar letop de Drivers.
De drivers van wat? De Catalyst-drivers zijn gewoon goed, en aangezien de R350 gebaseerd is op de R300 core voorzie ik geen grote problemen.
Zijn we soms vergeten dat tijdens de launch van de 9700Pro de reviewsites amper bugs/glitches/artifacts rapporteerden in hun previews? Daar overviel ATi iedereen mee, want de meeste mensen verwachten allerlei foutjes. Maar dat deden ze dus niet. Bij de GeForceFX worden aan de andere kant wel veel bugs gemeld... terwijl je dit juist van ATi zou verwachten.
BTW de 8500 is op dezelfde manier afgezeken als de GFX nu
Klopt. En de 8500 bleef het doelwit van nVidiots die bleven zeuren over de slechte drivers, terwijl ondertussen de 8500 al beter ging presteren dan de GF3Ti500. En net toen-ie de Ti500 voorbij ging, kwam nVidia met de GF4Ti serie... en werd de 8500 weer ondergesneeuwd. Als de geschiedenis zich nu herhaalt (maar dan omgekeerd) dan zal GFFX helemaal ondergesneeuwd worden door R350.

Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 10:26:
[...]
ATI is nu ook op .13 proces, dat zou 500MHz binnen bereik van mogelijkheid brengen. Als de R350 dit haalt, moet nVidia niet alleen magische drivers uit de hoed toveren, maar ook nog eens overstappen op 256bit.
R350 wordt hoogstwaarschijnlijk niet op 0.13u gemaakt. Er zijn geloof ik al wel samples op 0.13u, maar R350 wordt dus waarschijnlijk gewoon 0.15u. ATi heeft bewezen dat er nog ruimte is voor verbetering/verhoging van de klok tot minimaal 375.
RV350 zal gebruikt worden als overgangs/testmiddel voor 0.13u-proces bij ATi. RV350 is namelijk het valuemodel en bevat minder transistoren. Daardoor zal ATi minder problemen hebben met de overgang naar 0.13u. De RV350 is zeg maar een soort van leerproces, zodat ze straks R400 zonder al te veel problemen op 0.13u kunnen produceren.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.