Owja das waar
Nah komtie dan
Ik heb op beide, VATSIM en IVAO gevlogen en ben al gauw tot mijn conclusies gekomen...
- Ten eerste, er zit een enorm groot verschil in qua nabootsing van de realiteit. Zo kent IVAO (tenminste in Engeland, Nederland en Belgie) geen ATIS berichten?

Niet zo hendig dus als je Aproach wilt contacten en geen informaion kan bevestigen, en dus ook niet weet op welke baan je gaat landen. Je krijgt dan ook niet te horen.. "expect runway 06" ofzo, nee je krijgt wat headings, en maar gokken naar welke baan je word geleid.
ATC wil wel ens niet op de wind letten, kom je op EHAM aan, en je bekijkt de METAR al 20 minuten, met de wind 220/10, en dan laten ze je lekker landen op runway 06

- Dan heb je ook de strictheid/streng zijn..........nouja die is er niet. IVAO heeft een hele grote regelment................wat niet word nageleefd. Je mag gewoon op de active runway gaan taxieen zonder toestemming van de Tower

IVAO motto is Safety goes last?
- Clearance vragen................als je nog reactie terug krijgt.... Je vraagt "request IFR clearance to Amsterdam Schiphol Airport as filed, have information.....(ownee, dies er niet

).......en wat roepen ze terug?.............."yups, your cleared to go"
- Piloten zijn daar ook niet van het allerhoogst niveau, gaan ze beetje met VOICE tegen een andere zitten te babbelen (echt buurten) en dan probeer jij ATC te contacten voor TCAS warning..............tsja met zijn 2en tegelijk praten door Roger Wilco gaat niet echt.
-Hulp? op IVAO zijn de meesten niet zo behulpzaam als op VATSIM. Hier vind ik VATSIM er bovenuitsteken. Men is bereid je op een vriendelijke en duidelijke wijze uit te leggen.
Vatsim is ook van hogere niveau en heeft ook een veel hogere realiteits gehalte. Als je approach contact en je hebt de huidige info niet gezegd dat vraagt ATC gewoon 'do you have information Echo sir?'
Nu zie ik Nealzie heel vaak als ATCer op IVAO, hem heb ik nog niet gehad als ATCer (wel op Sint Maarten....................die goede oude tijd

) Mijn eerste vlucht was op VATSIM, vol met spanning, ook na mijn eerste vlucht. IVAO was toch minder, er werd minder aan de real life procedures gehouden, wat ik extreem jammer vind.
Ik heb toen nog een paar vluchten gevlogen op IVAO, een stuk of 5 geloof ik, maar toen had ik het wel gehad, het was minder bijzonder dan wanneer ik off line vloog. Sindsdien vlieg ik alleen nog maar op VATSIM.