[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.221 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Ik wil voor een MSI KD7 Master-L MPX mobo gaan, mede door dat deze bij www.2cpu.com http://www.2cpu.com/Hardware/k7dmasterl/ goed uit de bus komt.
Nu wil ik daar 2x een Athlon XP processor in, L5 bruggen afijn het bekende verhaal. Welke kan ik nu wel en niet nemen. Hier http://balusc.xs4all.nl/Ned/Har-CPU-AMD.html staan ook Barton MP processors met een 166FSB (333MHz FSB? als ik het goed heb) en 133FSB (266MHz FSB). Zelf zit ik te denken aan 2xAMD Athlon XP 2600+ (2,13GHz, 266MHz FSB, Boxed). Als ik een Barton wil kom ik op deze AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB, Boxed). Maar wat is nu verstandig/ hoe kan dit?
De MPX chipset ondersteund geen 333MHz.

IK wil dus wel gaan OC'en en waterkoeling gaan gebruiken.

Mijn vraag T'bred of Barton :? Welke FSB :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29
Een FSB van 166MHz kun je wel vergeten met dat bord, dus als je er twee Barton's XP in prikt (die hebben altijd een FSB van minstens 166MHz) zal de defaultsnelheid te laag liggen. Dit kun je verhelpen door de multiplier te verhogen (met bruggen gaan klooien want de MSI komt schijnbaar standaard niet voorbij de 12.5 qua vrij instelbare multiplier).
Als je handig bent met dit soort dingen zullen twee Barton's een leuke optie zijn; het bord loopt tegenwoordig achter qua geheugenbandbreedte, dit ondervang je enigszins door het extra L2 cache per cpu :)

Ovrigens klopt de tabel waar jij aan refereert niet helemaal: er bestaan géén Athlon MP's met 166Mhz FSB. De enige Barton MP is de MP 2800+ (met 133MHz FSB), de rest is tegenwoordig allemaal T-bred met 256Kb L2 cache. Overigens is de XP 2600+ ook een T-bred met 256Kb L2 cache, als je 512Kb wilt hebben moet je echt een Barton nemen, zie dit lijstje :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:46
The Undertaker schreef op 12 July 2003 @ 08:28:
...

Als je wilt oc'en kun je zowiezo beter geen dual kopen. Zelf ook even geprobeerd, maar Tyan heeft er zo'n hekel aan dat het al bij voorbaat kansloos was. Weet niet hoe MSI erover denkt, maar verwacht geen al te grote prestaties. Bovendien kun je ook niet de procs onafhankelijk van elkaar instellen, dus je zit aan je max zodra 1 proc niet verder wil :)

Aangezien je dit bord voor thuisgebruik wilt kopen (werk pc's oc je meestal niet ;)) zou ik mezelf ook even de vraag stellen waarom een dual. Een dual kan nl. totaal niet opschieten als game pc, mede door langzaam geheugen en de 133Mhz FSB, en je wekt bij mij de indruk dat je er nu een wreedsnelle bak van wil maken, wat in feite bij voorbaat kansloos is voor de meeste applicaties ;)
Abbadon schreef op 11 July 2003 @ 23:07:
Nee, jouw relaas begint imo een beetje te lijken op een uitspraak als "Aan 640kb hebben we altijd genoeg"; de ontwikkelingen gaan zo verdaait snel dat je je niet meer moet vastklampen aan 'huidige' standaarden die al standaarden van gisteren zijn :)
Die 'huidige' standaart was al veroudert toen ik me serieus met computers ging bezig houden, maar dat even terzijde ;)

Ik snap waarom je snelle interfaces wilt, true that, maar waarom zie ik dan die interfaces niet bij normale borden? Dat is wat ik me blijf afvragen, en waar ik nog steeds geen bevredigend antwoord op heb. Als mobofabrikanten het niet noodzakelijk achten, waarom jij dan wel? Plus dat ik maar heel weinig mensen ken met die grootverbruikers die jij net noemde, maar genoeg met een dual bord. Mijn relaas komt voort uit een persoonlijke afweging een 32 of 64bit RAID controller en NIC te kopen, waarbij ik ook de prijs van die apparatuur moet meenemen in de afweging. Snellere kaarten zijn nou eenmaal duurder, en de prestatiewinst is voor mij minimaal. Geloof toch wel dat ik een redelijk 'avarage' user ben, misschien in tegenstelling tot iemand die alleen het allersnelst koopt. SATA heeft een verandering teweeggebracht in de situatie dat snelle HD's voor de massa te duur zijn, waardoor de I/O behoefte ook sterk gestegen is en zal stijgen. Misschien (hopelijk) geld straks hetzelfde voor gygabit switches. Kortom, PCI is een aflopende zaak, maar op dit moment voor mensen die alleen een nieuwe mobo plus proc's gaan kopen nog wel genoeg.

Had ik al gezegd dat ik extreem koppig ben? 8)

offtopic:
Eergisteren m'n zusjes oude laptop, zonder NIC, via een LPT nulmodem aan mijn bak geknoopt, leuk TCP/IP netwerkje gestart, werkte netjes... Was nog geeneens 640kb! :+

[ Voor 57% gewijzigd door FragFrog op 13-07-2003 02:30 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

OgWok

U.N.C.L.E.

FragFrog schreef op 13 July 2003 @ 02:09:
Ik snap waarom je snelle interfaces wilt, true that, maar waarom zie ik dan die interfaces niet bij normale borden? Dat is wat ik me blijf afvragen, en waar ik nog steeds geen bevredigend antwoord op heb. Als mobofabrikanten het niet noodzakelijk achten, waarom jij dan wel?
Uit eerdere posts is toch zeker op te maken dat je niet op je achterhoofd bent gevallen. Het antwoord weet je dus ook. De lijn tussen een gezonde discussie en querelantisme is erg dun, zou ik zo zeggen.

Voor zover je het niet snapt: het antwoord is geld. Het kost meer moeite om een goed mobo te maken, dat stabiel werkt met 64bits/66MHz PCI slots of PCI-X.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 22:53

jedel

Kevlar

The Undertaker schreef op 12 July 2003 @ 08:28:
Ik wil voor een MSI KD7 Master-L MPX mobo gaan, mede door dat deze bij www.2cpu.com http://www.2cpu.com/Hardware/k7dmasterl/ goed uit de bus komt.
Nu wil ik daar 2x een Athlon XP processor in, L5 bruggen afijn het bekende verhaal. Welke kan ik nu wel en niet nemen. Hier http://balusc.xs4all.nl/Ned/Har-CPU-AMD.html staan ook Barton MP processors met een 166FSB (333MHz FSB? als ik het goed heb) en 133FSB (266MHz FSB). Zelf zit ik te denken aan 2xAMD Athlon XP 2600+ (2,13GHz, 266MHz FSB, Boxed). Als ik een Barton wil kom ik op deze AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB, Boxed). Maar wat is nu verstandig/ hoe kan dit?
De MPX chipset ondersteund geen 333MHz.

het grootste probleem is de pci/agp divider er is geen 1/5 divider (zou een uitkomst zijn)

ik kan mijn asus a7m266d met thouroughbred-B's zonder voltage verhooging overclocken naar een 150MHz fsb
met voltage verhoging (1,6-->1,7)wil die wel 160FSB (2000MHz) draaien maar loopt ie vast tijdens benchen, zou misschien voltage verder omhoog kunne gooien (ben ene beetje huiverig)
166fsb de pci bus op 41.5MHz, crashed de pci bus --> de hardeschijven crashen....
(ook wordt de northbridge erg warm..zou er een koeler op kunnen lijmen maar word al we redelijk gekoeld door de cpu-koelers)

de bartons hebben meer cash dat is altijd erg gunstig voor dual processing

ik zou (als je wet dat je het kan mp unlocken enzo) Bartons kopen en de multiplier iets omhoog gooien en de fsb iets omhoog (140-150)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat het hier mag, maar even een vraagje.
Ik wil binnenkort mijn asus a7m266-D bestellen plus twee amd xp2400 processoren die ik dan natuurlijk naar mp mod.
Alleen nu zit ik te twijfelen over welke voeding, wat raden jullie aan, jammere vind ik dat die enermaxen 100+ euro zijn :(
Terwijl je die eigenlijk toch moet gebruiken voor zoiets.
Enige aan randapparatuur is 1 soundcard + 1 120 gb hd + cd brander
Anders is een qtec 550 watter mischien een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik zou in dat geval toch kijken naar een knappe Emmermax 350 Wat voeding.
die zijn niet zo duur en leveren een degelijk vermogen.
Er is verschil tussen W en W
een goed merk heeft het over belastbaar vermogen.
een goedkoper merk heeft het over piek vermogen.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat ik het topic nu pas zie.

In bestelling staan 2x MP2200+ op een MSI K7D-Master. Er komt een Wildcat VP970 in (bijna binnen) en het geheugen zal bestaan uit 2x Kingston 512MB PC2700 Registered Ram.
Een 460Watt Enermax mag z'n best gaan doen om het zooitje van stroom te voorzien.

Gezien er niet teveel plek is komt alles in een (ruime) miditower, of zoals Aopen zegt, Middletower. Dit wordt een H600A.

Heeft iemand nog een waarschuwing (betreffende de bestelde onderdelen bijvoorbeeld) of tip voordat ik aan het assembleren begin, heb wel ervaring met single proc sustemen maar niet met SMP juweeltjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronny schreef op 22 July 2003 @ 22:47:
Ik zou in dat geval toch kijken naar een knappe Emmermax 350 Wat voeding.
die zijn niet zo duur en leveren een degelijk vermogen.
Er is verschil tussen W en W
een goed merk heeft het over belastbaar vermogen.
een goedkoper merk heeft het over piek vermogen.
Tsja, ik durf het gewoon niet aan om er een 350 watt in te zetten, volgens de aopen site minimaal 400 watt.
Wat ik in het qtec ervaringen topic gelezen heb is dat de qtec zo'n 420 watt aan vermogen heeft met een piek van 550. Hopelijk wel genoeg en anders gaat hij gewoon terug naar de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 22:58:
Jammer dat ik het topic nu pas zie.

In bestelling staan 2x MP2200+ op een MSI K7D-Master. Er komt een Wildcat VP970 in (bijna binnen) en het geheugen zal bestaan uit 2x Kingston 512MB PC2700 Registered Ram.
Een 460Watt Enermax mag z'n best gaan doen om het zooitje van stroom te voorzien.

Gezien er niet teveel plek is komt alles in een (ruime) miditower, of zoals Aopen zegt, Middletower. Dit wordt een H600A.

Heeft iemand nog een waarschuwing (betreffende de bestelde onderdelen bijvoorbeeld) of tip voordat ik aan het assembleren begin, heb wel ervaring met single proc sustemen maar niet met SMP juweeltjes. :)
Nou de Wildcat is binnen, nu de rest nog. Wat een verschil met m'n Geforce 2 zeg, 2D is absoluut fabuleus. Vice City is ook wel lekker te spelen op deze kaart ;)

Helaas mag ik hem niet houden en komt hij in bovenstaand systeem :P . Iemand nog tips of waarschuwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 22:00:
[...]
Nou de Wildcat is binnen, nu de rest nog. Wat een verschil met m'n Geforce 2 zeg, 2D is absoluut fabuleus. Vice City is ook wel lekker te spelen op deze kaart ;)

Helaas mag ik hem niet houden en komt hij in bovenstaand systeem :P . Iemand nog tips of waarschuwingen?
geil...ikke ook wildcat willen..$$$

maar het klinkt als goeie onderdelen, en das al het halve werk. gewoon rustig in elkaar zetten.zorg dat het ram goed vastzit. en sluit fans op de voeding aan en niet op het mobo, dat wil wel eens problemen geven heb ik gemerkt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tipje, heb hem goedkoop uit duitsland gehaald.

VP560 €135,-
VP760 €305,-
VP870 €355,-
VP970 €389,-

Maar verder dus gewoon zoals ik single-proc systemen ook in elkaar zou zetten. Thx anyway. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ARGH WAAR WAAAAAAAR? :) das echt betere prijs, en het feit dat jij zegt dat een incidenteel spelleke ook goed loopt, zit ik er helemaal aan te denken om mijn quadro 2 pro weg te doen.
Maar verder dus gewoon zoals ik single-proc systemen ook in elkaar zou zetten. Thx anyway.
ja, alleen omdat alles vaak duurder is is het wat spannender. van die harverzakkingen als ie niet wil starten terwijl de power button niet vast zit enzo. :)

En zorg voor airflow!

Trouwens, stel ik zou ooit eens bartons op mijn Tiger MP willen zetten, dan:

-heb ik dus een goeie bios nodig, de laatste neem ik aan.
-moet ik de bartons met de L5 brug modden naar MP's
-EN ik moet de multiplier aanpassen zodat ze op de goeie snelheid lopen?

maar in princiepe kan dat dus met alles bartons?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gladiool schreef op 24 juli 2003 @ 22:37:
ARGH WAAR WAAAAAAAR? :) das echt betere prijs, en het feit dat jij zegt dat een incidenteel spelleke ook goed loopt, zit ik er helemaal aan te denken om mijn quadro 2 pro weg te doen.
Incidentieel natuurlijk. Alleen voor het geld en geheugen zou je toch meer verwachten. Natuurlijk zijn ze daar ook niet voor. ;)

Ik heb hem trouwens gehaald bij computeruniverse.net

Echt supersnel geleverd, 4 dagen ofzo en hij was niet eens op voorraad. Ik had hem alleen onder rembours besteld via UPS, en dat kostte me €40, maar vooruitbetalen en ze sturen hem op voor €15. Ze houden je ook goed op de hoogte via mail. :)

edit: Net MotoGP 2 geprobeerd, maar dat ging toch niet zo lekker.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 15:18

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Zijn er Moederborden voor AMD Athlon MP waar 2 keer een PCI-X 64-bit 133MHz op zit ?

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

UNICRONBOT schreef op 25 July 2003 @ 10:24:
Zijn er Moederborden voor AMD Athlon MP waar 2 keer een PCI-X 64-bit 133MHz op zit ?
Helaas je zal niet verder komen als 64bit/66 Mhz voor de Athlon borden.
Als je AMD en 133 Mhz wil moet je nog een klein beetje geduld hebben, want er zijn wel Opteron borden die dit hebben :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Heb geen tijd om alle paginas door te lezen dus sorry als dit al gevraagd is:

ik zag in een rendertest met maya dat de amd mp2800+ net iets sneller is dan de beste xeon en ook nog sneller dan amd's opteron..

wanneer komt de 2800+ in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo SMP vrienden !

Ik was van plan op zeer korte termijn een dual AMD systeem in elkaar te schroeven. Hierbij gebruik ik nieuw te kopen onderdelen en dingen die ik al heb. Zie hier een lijstje:

Nieuw:
Gigabyte GA-7DPXDW-P
2x 2400 XP (L5 mod)
2x WD800JB 80GB, 8MB cache in RAID (on mobo Promise controller)
RAM 512 MB

Heb ik al en wordt opnieuw ingezet:
Club 3D Radeon 9500 128 MB @ 9700Pro
Soundblaster Live!
Chieftec Dragon Big tower TA-10BLD with 340 Watt PSU
Pioneer A-04 DVD-R(W)
ASUS DVD-ROM
Lite-on CD-R(W)
Maxtor 60 GB HD
Promise PCI IDE Ultra100 TX2 (not raid) controller (66Mhz PCI compatible)
Dynalink PCI IEEE 1394A FireWire card (Lucent FW323 04 chip)
Canopus ADVC-50 (analoge video capture card, aangesloten op Firewire card NIET op PCI bus)

Nu heb ik deze hele thread gelezen en ook het e.e.a. op www.2cpu.com en ik zit met het volgende in mijn maag:

1) De PCI latency.
Iemand in deze thread beweerde dat Firewire kaarten wel op 66 Mhz draaien, maar zover ik de specificaties van mijn Lucent chipje heb nagezocht op internet ondersteunt deze alleen 33 Mhz. Wel past hij in een 3,3 V slot. Het is voor mij essentieel dat ik probleemloos met mijn Firewire kan capturen, zowel vanaf mijn DV cam als vanaf de Canopus. Heeft er iemand hier ervaringen met DV capturen met een firewire card icm een AMD 760MPX based mobo ?
Wat ik gelezen heb is dat de 32 bit PCI bus max. 25 MB/s kan schrijven, dus dit zou een probleem geven bij het terugschrijven naar DV cam want volgens mij gaat over een firewire kaartje zo'n 50/60 MB/s.

Ik kan dit kaartje in zowel een 32 bit als 64 bit slot steken, maar in het laatste geval zullen beide 64 bit sloten op 33 Mhz gaan draaien. Da's jammer voor mijn Promise Ultra100TX2 controller,maar vind ik geen ramp. Als het maar werkt. Op dit moment zitten beide kaarten (met nog wat meer kaarten) ook in mijn 33 Mhz PCI bus op mijn ABIT KT7A-RAID mobo en het werkt prima.

Alternatief: Zijn er uberhaubt 66 Mhz Firewire kaartjes ? Ik heb alle Firewire kaartjes die Alternate in de aanbieding heeft bekeken, maar geen enkele heeft 66 Mhz ondersteuning, sterker nog, veruit de meeste kunnen niet eens in een 3,3 V slot.

2) Iemand schreef dat de on-board controller van Promise bagger was. Ikzelf heb geen enkel probleem met mijn Promide IDE PCI kaartje (maar deze is geen RAID). De promise Raid controller wordt op heel veel moederborden gebruikt. Presteert deze echt zo slecht ? Nu heb ik een Highpoint controller op mijn Abit mobo en die werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 15:18

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

ronny schreef op 26 July 2003 @ 09:33:
[...]

Helaas je zal niet verder komen als 64bit/66 Mhz voor de Athlon borden.
Als je AMD en 133 Mhz wil moet je nog een klein beetje geduld hebben, want er zijn wel Opteron borden die dit hebben :9~
Er is maar een Opteron bord. Dat heeft wat ik wil en dat is de Tyan S2880GNR Tomcat K8S die heb ik ook al op het oog. Maar dat is een heel stuk meer geld. Maar ja er is dus geen AMD MP bord die heeft wat ik zoek.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 11:14:
[...]
Heeft er iemand hier ervaringen met DV capturen met een firewire card icm een AMD 760MPX based mobo ?
Ik heb er geen directe ervaring mee, maar het lijkt me dat dit gewoon op dezelfde manier gaat als op elk ander mobo.
Wat ik gelezen heb is dat de 32 bit PCI bus max. 25 MB/s kan schrijven, dus dit zou een probleem geven bij het terugschrijven naar DV cam want volgens mij gaat over een firewire kaartje zo'n 50/60 MB/s.
De 33MHz 32-bit PCI bus kan wel degelijk meer dan 25MB/s schrijven hoor. Kijk maar naar jouw Promise kaartje, die schrijft toch ook meer dan 25MB/s? Als ik me het goed herinner hebben de 32-bit sloten 133MB/s tot beschikking, je kan dus best werken met 60MB/s met dat FireWire kaartje.

Die Promise controller hangt volgens mij standaard aan de 32bit/33MHz bus op dat Gigabyte bordje, dat is een beetje jammer. Als je een los RAID controllertje koopt en je zet deze in een 66MHz slot zou je, in sommige gevallen dan, veel meer uit je setup kunnen halen ljikt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ja maar ik heb ook wel eens gelezen over problemen met de 32 bits sloten op de MPX borden waardoor schrijven met maar 25 mb mogenlijk is..

in een 64 bit's slot steken zou dat dan moeten verhelpen. Wat op zich niet zo erg is, want een 64 bit's slot op 33 mhz is nog steeds 266 mb per sec, maar weinig mensen die dat voltrekken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:50
Aikeleer schreef op 26 July 2003 @ 17:10:
De 33MHz 32-bit PCI bus kan wel degelijk meer dan 25MB/s schrijven hoor. Kijk maar naar jouw Promise kaartje, die schrijft toch ook meer dan 25MB/s? Als ik me het goed herinner hebben de 32-bit sloten 133MB/s tot beschikking, je kan dus best werken met 60MB/s met dat FireWire kaartje..
De MPX chipset kan dit echter niet. Zoals Gladiool al zei: +/- 25MB/s write. Dit is op sommige planken wel op te lossen door aan de PCI latency te sleutelen. En een andere oplossing schijnt te zijn om gewoon de 66Mhz bus terug te zetten op 33Mhz. Het probleem treedt namelijk op omdat de 33Mhz bus als het ware in latencyproblemen komt op de northbridge vanwege de 66Mhz bussen die daarop aangesloten zitten.
Aikeleer schreef op 26 July 2003 @ 17:10:
Die Promise controller hangt volgens mij standaard aan de 32bit/33MHz bus op dat Gigabyte bordje, dat is een beetje jammer. Als je een los RAID controllertje koopt en je zet deze in een 66MHz slot zou je, in sommige gevallen dan, veel meer uit je setup kunnen halen ljikt me.
Ik zou er helemaal geen controller bijhangen, aangezien de standaard onboard controller al op de 64/66 bus zit ;)
De promise zit idd echter op de 32/33 bus.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gladiool schreef op 26 juli 2003 @ 18:24:
ja maar ik heb ook wel eens gelezen over problemen met de 32 bits sloten op de MPX borden waardoor schrijven met maar 25 mb mogenlijk is..

in een 64 bit's slot steken zou dat dan moeten verhelpen. Wat op zich niet zo erg is, want een 64 bit's slot op 33 mhz is nog steeds 266 mb per sec, maar weinig mensen die dat voltrekken.
Klopt, maar als je een 32 bit/33 Mhz kaartje in een 64 bit slot stopt dan is het toch maar 133 mb per sec. ? Net als bij een standaard PCI bus...

Het grote probleem is dat ik dit van te voren zeker moet weten of het werkt. Ik ben zoals gezegd n.l. van plan om 2 XP's te modden naar MP, dus ik kan de boel niet terug brengen als het niet gaat werken....
Voor ongeveer hetzelfde geld als dit mobo en 2 2400XP's heb ik ook een knappe Pentium met HT en een prachtig Mobo met alle toeters en bellen (de hele mik on-board) en dat trekt me toch ook wel erg aan. Denk alleen dat MPEG encoden dan toch een stukkie achterblijft en dat vind ik dan weer jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Verwijderd schreef op 27 juli 2003 @ 10:59:
Klopt, maar als je een 32 bit/33 Mhz kaartje in een 64 bit slot stopt dan is het toch maar 133 mb per sec. ? Net als bij een standaard PCI bus...

Het grote probleem is dat ik dit van te voren zeker moet weten of het werkt. Ik ben zoals gezegd n.l. van plan om 2 XP's te modden naar MP, dus ik kan de boel niet terug brengen als het niet gaat werken....
Je houdt inderdaad 133MB/s over als je een 32 bit kaartje gebruik ( en 266 zoals gladiool zei bij een 64 bit kaart), vanwege dat de hele 66Mhz PCI bus terugvalt naar 33Mhz. Maar... dat wel op een aparte PCI bus, waardoor je die 133Mb/s alleen maar hoeft te delen met je andere PCI64 slot en de onboard IDE ( lijkt me overigens goed te doen als je het andere slot niet gebruikt ).

En een 32/33 kaart in een 64/66 slot gaat gewoon werken zolang je kaartje 3.3V is ( anders past ie er overigens ook niet in ;) )
Maar bedenk wel dat je hiermee een behoorlijk deel van je performance kwijt zal raken.

[ Voor 5% gewijzigd door Delta2 op 27-07-2003 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gek dat de on-board IDE wel op de 64 bit zit en de Raid niet. Misschien haal je met software raid dan nog betere prestaties op de normale IDE connectors ?

Ga ff spitten of ik een schema van dat board kan vinden.
Overigens heb ik inmiddels het nieuwste Beta-bios gekregen van Gigabyte, deze support tot en met MP 2800 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmmm in het manual (http://europe.giga-byte.c.../Manual/7dpxdw-p_1002.pdf , pagina 58 ) staat een blokschemaatje, en de Raid hangt inderdaad aan de southbridge, maar ik kan nergens zien dat de normale IDE controller aan de northbridge hangt. Het is moeilijk te lezen maar naast de Raid controller staat nog een blokje getiteld BJ550 of BJ 660 of zoiets. Verder zie ik 2 blokjes waarin volgens mij staat: USB4x en IDE4x en dan lijkt het er toch erg sterk op dat de gewone IDE bus ook aan de soutbridge hangt.

Nog steeds niemand hier die een firewire kaartje op deze mobo (of een ander 760MPX based mobo) gebruikt ? Ik wil graag een praktijkervaring horen...zal ook eens op 2cpu.com posten

Overigens heeft dit mobo een extra ATX 12V connector die volgens deze handleiding alleen gebruikt wordt om de CPU cores te voeden. Erg slim, als je alle ellende met doorgefikte Tyan connectors leest....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Even om je wat bewijzen te leveren wat plaatjes van Sandra.
De bridges zijn trouwens ook te zien @ systemboot ( zo kwam ik er zelf ook de eerste keer achter )
De IDE controller zit trouwens gewoon in de Southbridge en is geconnect via een 64/66 lijn, de southbridge is direct doorgelinkt via een 64/66 lijn aan de Northbridge, dus voila, geen latencyproblemen vanwege omschakeling van 33Mhz naar 66Mhz. Volgens mij zijn de latencyproblemen ook deels op te lossen door zoveel mogelijk prul wat aan de southbridge hangt uit te schakelen. ( denk aan COM/ LPT / USB etc. ). Alles draait bij mij trouwens onder een latency van 8 clocks.

Piccie van die 64/66Mhz bus:
Afbeeldingslocatie: http://mechxiii.de-ruiter.cx/Bridge1.jpg

hier een piccie van de 32/33 Mhz bus:
( Ohja, de firewireaansluiting zit bij mij dus gewoon op de 32/33 bus )
Afbeeldingslocatie: http://mechxiii.de-ruiter.cx/Bridge2.jpg

Over het Bios met CPU support hoef je je geen zorgen te maken trouwens, die MP en MPX planken eten alle snelheden die je erop legt ;)
Ik zit zelf nu heel hard te twijfelen of ik er Bartons op ga leggen. Ik heb namelijk weer wat centjes over en aangezien ik de 166Mhz FSB stabiel kan draaien op mijn plank....... :*)

[ Voor 25% gewijzigd door Delta2 op 27-07-2003 17:05 . Reden: Even wat extra info toevoegen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik zit er over te denken om een MSI K7D-L te gaan kopen. Nu ben ik wel bekend met Intel Dual systemen. Maar hoe zit dat nu met AMD. Ik heb 2 Tbred 1700+ liggen. Eentje is een A versie en de andere een B.
Kunnen deze zonder problemen samen werken? of levert dat problemen op?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Shuriken schreef op 27 juli 2003 @ 16:55:
Eentje is een A versie en de andere een B.
Kunnen deze zonder problemen samen werken? of levert dat problemen op?
het zou opzich moeten werken omdat de cores niet echt van elkaar verschillen, maar 100% garantie kan ik je er niet op geven.
Bij Thunderbird/XP combo weet ik dat hij iig de melding geeft dat de CPUcores niet matchen, en dat hij SMP dus disabled.
Je kunt het gewoon erop wagen, en bij probs gewoon een 1700+ vervangen, die zijn gelukkig niet zo duur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Is er een kans dat de MP3000+ hier komt eind dit jaar of begin volgend jaar? want dan wacht ik liever op die.. alleen dat is volgens mij een 166 mhz. de k7d master-L heeft dit als spec:

FSB
100/133MHz clocks are supported (266 MHz Internal System Bus)

Betekent dat dus dat een processor met 166mhz er niet op kan?

Owja nog iets:
De k7d Master-L heeft voor geheugen dit als spec:

Main Memory
- Supports eight memory banks using four184-pin DDR DIMM
- Supports DDR SDRAM DIMM
- Supports a maximum memory size of 4GB (registered DDR
only)

Kan daar ook dit geheugen op:

Dane-Elec 256MB PC133 32Mx8 8 Chips DP133-06432

want dan kan ik eerst dat geheugen voor deze pc gebruiken en als ik dan overstap op nieuw moederbord en nieuwe processor dan hoef ik niet weer opnieuw geheugen te kopen maar kan ik het gewoon overzetten.

en als dat kan.. maakt het dan nog veel uit dat het pc133 is ipv bv pc2100? wil met de pc vooral 3d modeling gaan doen en de rendertijden verbeteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Hertog_Martin schreef op 27 July 2003 @ 17:08:
Is er een kans dat de MP3000+ hier komt eind dit jaar of begin volgend jaar? want dan wacht ik liever op die.. alleen dat is volgens mij een 166 mhz. de k7d master-L heeft dit als spec:

..
166 Mhz FSB is overclocken dus niet gegarandeert. Maar het lijkt me sterk dat AMD een MP3000+ op 166 FSB uitbrengt als er geen board is wat het officieel ondersteund.

Dat geheugen dat je noemt gaat niet werken. Je zult echt DDR SDRAM (PC2100) moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Mocht er een MP3000+ komen, dan draait ie in ieder geval op 266FSB en zal ie 512KB cache hebben.
Dat geheugen gaat trouwens niet werken, je hebt echt PC2100 nodig.
Registered ECC is trouwens een optie die op de MPX chipset niet vereist is MITS je alleen de eerste 2 geheugenbanken gebruikt en niet meer dan 2GB totaal erop drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Abbadon schreef op 12 July 2003 @ 09:03:
Ovrigens klopt de tabel waar jij aan refereert niet helemaal: er bestaan géén Athlon MP's met 166Mhz FSB. De enige Barton MP is de MP 2800+ (met 133MHz FSB), de rest is tegenwoordig allemaal T-bred met 256Kb L2 cache. Overigens is de XP 2600+ ook een T-bred met 256Kb L2 cache, als je 512Kb wilt hebben moet je echt een Barton nemen, zie dit lijstje :)
Fixed, dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Hertog_Martin schreef op 27 July 2003 @ 17:08:

FSB
100/133MHz clocks are supported (266 MHz Internal System Bus)

Owja nog iets:
De k7d Master-L heeft voor geheugen dit als spec:

Main Memory
- Supports eight memory banks using four184-pin DDR DIMM
- Supports DDR SDRAM DIMM
- Supports a maximum memory size of 4GB (registered DDR
only)

want dan kan ik eerst dat geheugen voor deze pc gebruiken en als ik dan overstap op nieuw moederbord en nieuwe processor dan hoef ik niet weer opnieuw geheugen te kopen maar kan ik het gewoon overzetten.

en als dat kan.. maakt het dan nog veel uit dat het pc133 is ipv bv pc2100? wil met de pc vooral 3d modeling gaan doen en de rendertijden verbeteren..
je stelt een beetje vragen, die mij doen denken dat je misschien een beetj meer i de materie moet verdiepen...
vragen of pc133 sdram op een pc2100 ddr-sdram moederbrod kan duwen...tja

en ik snap ook niet dat je praat over dure mp2800+/mp3000+ procs praat terwijl je niet wil inversteren in geheugen.
naar mijn mening kan je beter wat minder uitgeven aan de proc...mp2400+ is ook heel snel bv. ...(scheeldt maar weing Mhz's) en wat meer aan een goede voeding videokaart en geheuegen (<512)
en 166Hz fsb word lastig.....

edit:
2100 dus moet ook geen film kijken onder het posten

[ Voor 3% gewijzigd door jedel op 27-07-2003 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ik wil WEL investeren in geheugen. Maar liever niet eerst voor deze pc en dan opnieuw moeten beginnen voor die pc. Maar er moet dus 2100 in.

Over de MP3000+; ik zag die gegevens op deze site staan:
http://balusc.xs4all.nl/Ned/Har-CPU-AMD.html

maar die tabel klopte dus niet en is aangepast :P

En ik vind het altijd zonde om niet meteen voor het beste te gaan. Je hebt altijd een basisbedrag en dan voor elke 100mhz sneller ofzo betaal je maar heel weinig dus heb je beste prijs/kwaliteit als je de snelste koopt

Met progs als Maya wordt je cpu altijd 100% gebruikt dus hoe sneller hoe beter. Als ik nu met mn huidige systeem veel Fur erin heb dan begint het al te schokken. En videokaart is niet zo heel belangerijk.. heb nu een gfti4200 die niet al te oud is dus die hou ik nog ff.
Delta2 schreef op 27 juli 2003 @ 17:24:
Registered ECC is trouwens een optie die op de MPX chipset niet vereist is MITS je alleen de eerste 2 geheugenbanken gebruikt en niet meer dan 2GB totaal erop drukt.
Maar hoe zit het, als ik zeg maar eerst 2x 512mb doe zonder R-ECC en dan later 512 erbij wil kopen? is het dan genoeg dat alleen die derde R-ECC heeft of moeten ze dan ineens allemaal R-ECC hebben? want dan kan ik beter meteen met R-ECC beginnen. (volg je me nog?)

[ Voor 53% gewijzigd door Hertog_Martin op 27-07-2003 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Hertog_Martin schreef op 27 July 2003 @ 22:51:
Maar hoe zit het, als ik zeg maar eerst 2x 512mb doe zonder R-ECC en dan later 512 erbij wil kopen? is het dan genoeg dat alleen die derde R-ECC heeft of moeten ze dan ineens allemaal R-ECC hebben? want dan kan ik beter meteen met R-ECC beginnen. (volg je me nog?)
Registered en unbuffered werken _niet_ samen. Dus het is of alles registered of alles unbuffered :) (als je wilt uitbreiden later dus gelijk registered spul kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Hertog_Martin schreef op 27 juli 2003 @ 22:51:

En ik vind het altijd zonde om niet meteen voor het beste te gaan. Je hebt altijd een basisbedrag en dan voor elke 100mhz sneller ofzo betaal je maar heel weinig dus heb je beste prijs/kwaliteit als je de snelste koopt
deze redenatie klopt niet (als ik hem begrijp)

de beste prijs kwalitiet is minste euro voor een MHz....(of andersom natuurlijk)
1,5 maand gelden (toen ik mijn comp kocht _/-\o_ )
was de XP20000+ de voordeligste keus....(daar onder en boven betaalde je meer voor een MHz)

de snelste proc is nooit de betse prijs kwaliteit :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
jedel schreef op 27 July 2003 @ 18:10:
[...]

je stelt een beetje vragen, die mij doen denken dat je misschien een beetj meer i de materie moet verdiepen...
vragen of pc133 sdram op een pc2700 ddr-sdram moederbrod kan duwen...tja
Dat MPX bord is een PC2100 ddr-sdram bord :X

Die videokaart zal ook nog wel prima voldoen hoor. :) Maya draait prima met een Ti4200, en zo ook veel andere grafische applicaties. Daarvoor hoef je echt geen monster als een Radeon 9800 te hebben. Het meeste wordt toch van je CPU verwacht, en met een dual opstelling verbeter je dat oppervlak enorm.
Registered geheugen kan niet samenwerken met unbuffered geheugen. Dat gaat dus niet werken. Je zal dan de eerste 2 reepjes ook moeten vervangen met ECC. Reg. geheugen.

edit:
Aargh, te laat

[ Voor 31% gewijzigd door Laurent op 27-07-2003 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Aikeleer schreef op 27 July 2003 @ 23:09:
[...]
Dat MPX bord is een PC2100 ddr-sdram bord :X
ja sorry foutje moet idd 2100 zijn |:(
ik haal ze altijd door elkaar....
my bad

is natuurlijk wel zo dat jeer gewoon pc2700 in kan stoppen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Delta2 schreef op 27 July 2003 @ 17:24:
Mocht er een MP3000+ komen, dan draait ie in ieder geval op 266FSB en zal ie 512KB cache hebben.
Dat geheugen gaat trouwens niet werken, je hebt echt PC2100 nodig.
Volgens mij kan je maximaal 4 geheugen banken unreged er op doen en max 2 dimm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
ronny schreef op 27 July 2003 @ 23:33:
[...]

Volgens mij kan je maximaal 4 geheugen banken unreged er op doen en max 2 dimm's.
Arg, heb ik weer de banken en sloten door elkaar gehaald, sorry, mijn fout.
4 sloten, 8 banken, resulterende in 2 sloten en 4 banken max met unregged DIMMs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ehm maximaal 2 dimm's? heb ik daar mee te maken?
Ik wou dus voor 2x 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered (Kingston)
gaan zoals in de best buy staat maar dat is 256 euro in totaal.

Als het dus niet R-ECC hoeft te zijn is de 512MB PC2100 DDR SDRAM dan net zo goed? (scheelt me dan 156 euro!) en kunnen er daar dan 2 of 4 van? (zie nergens DIMM staan)

BTW; waarom wordt er bij de best buy 2x512 aangeraden en niet gewoon 1x 1024? Is daar een reden voor?

Wil dus een PC die geoptimaliseerd is voor werken met MAYA. Sommige producten presteren weer andes met maya dan met 3dsmax dus als iemand nog tips heeft..

[ Voor 45% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-07-2003 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:04

igg

waar een wil is ben ik weg

2x 512 is veel goedkoper dan 1x 1024, vandaar dat "best buy" advies.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ja zag het net. Ging ervan uit dat 1024 juist goedkoper zou zijn aangezien 512 in verhouding stukken goedkoper is dan 256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Hertog_Martin schreef op 28 July 2003 @ 01:12:

Als het dus niet R-ECC hoeft te zijn is de 512MB PC2100 DDR SDRAM dan net zo goed? (scheelt me dan 156 euro!) en kunnen er daar dan 2 of 4 van? (zie nergens DIMM staan)
als je er "gewoon" pc2100 instaopt dan heb je dus niet de fout correctie en extra veligheid en controlle, van de ecc en de registers.
gewoon pc2100 is wel stukken geodkoper en iets sneller.

sommmige mensen zweren er bij, ik zie het grote probleem niet

maar je kan dus alleen de eerste 2 dimm skoten vullen met gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
BTW; waarom wordt er bij de best buy 2x512 aangeraden en niet gewoon 1x 1024? Is daar een reden voor?
Zoals gezegd: goedkoper, en ik meen dat het ook een tikje sneller is. Wil je echter later nog uitbreiden ben je denk ik goedkoper uit met nu 1x 1024mb, zodat je later nog eens 1x 1024mb non-ECC kan kopen. Anders zul je dan je non-ECC geheugen moeten wegdoen, of nu ineens ECC kopen :)
Wil dus een PC die geoptimaliseerd is voor werken met MAYA. Sommige producten presteren weer andes met maya dan met 3dsmax dus als iemand nog tips heeft..
Ik ben helaas alleen bekend met 3Dsmax (en autoCAD & lightwave), wat helaas alleen werkte hier onder windhoos 98, dus zonder SMP ondersteuning. AutoCAD werkt wel onder XP, maar had (versie 2K) ook geen SMP ondersteuning. Of MAYA sneller wordt met een SMP systeem zul je denk ik zelf het beste kunnen opzoeken op de site van de producent, waar gegarandeert info zal staan. Overigens is renderen op 1 proc en gewoon kunnen doorwerken op de andere ook ideaal IMHO, dus voor CAD werk altijd een aanwinst :)

//edit
Wat betrefd ECC / non-ECC: ik heb hier verhalen gelezen over pc's die alleen non-ECC lusten, evenals verhalen van het omgekeerde. Met hedendaags geheugen is compatibiliteit steeds minder een probleem, alhoewel het nooit kwaad kan merkgeheugen aan te schaffen, zeker niet wanneer je hoge eisen stelt aan je apparatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door FragFrog op 28-07-2003 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon

Wat de DIMM's betreft, het is al aangegeven: er passen óf maximaal twee unbuffered DIMM's op óf maximaal vier registered DIMM's. Simpel. Het ECC verhaal staat hier buiten omdat je dat altijd uit kunt schakelen in het BIOS en het zeker geen vereiste is. Neemt niet weg dat nagenoeg alle registered DIMM's 'toevallig' ook van het ECC type zijn, maar dat heeft er in feite niks mee te maken.

Waarom twee keer 512MB? Da's persoonlijk, maar als je naar de pricewatch zult kijken zal je een prijsverschil kunnen zien hoewel die niet zó verschrikkelijk groot meer is imo. Iig heeft het geen technische redenen; een 1GB registered DIMM gaat prima werken :)

Wat 3D apps betreft: hoe sneller de cpu's hoe sneller de render klaar is natuurlijk. Mits je wel genoeg geheugen hebt (met 1gieg kom je al een heel eind heen natuurlijk). Voor het modellen zelf heb je een grafische kaart nodig die niet als een slak performed maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n probleem (is ook niet echt PMG stuff).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Nee videokaart maakt niet zoveel uit. Alleen had denk ik toch 128mb moete kopen ipv 64?

Die 2800 kan ik trouwens wel doorstrepen denk ik.. wordt stuk duurder dan de 2600.
En ik zal dan nog wel wat reviews doorspitten dan waar de 2600 vergeleken wordt met de 2400 enzo want de 2800 was dan wel duidelijk beter dan de 2600 maar of de 2600 ook veel beter was dan bv de 2400 weet ik niet.

Maar kan nu beter eerst zorgen dat ik weer geld verdien en als ik het geld heb kijk ik wel opnieuw want dan is alles weer verandered kwa prijzen en producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Delta2 schreef op 27 juli 2003 @ 16:59:
[...]

het zou opzich moeten werken omdat de cores niet echt van elkaar verschillen, maar 100% garantie kan ik je er niet op geven.
Bij Thunderbird/XP combo weet ik dat hij iig de melding geeft dat de CPUcores niet matchen, en dat hij SMP dus disabled.
Je kunt het gewoon erop wagen, en bij probs gewoon een 1700+ vervangen, die zijn gelukkig niet zo duur meer.
Ik merk het wel. De cores zijn inprincipe allebij Tbred. Mocht het niet werken dan hoor je het wel. Hopelijk kan ik dan iemand vinden om er een om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMastah
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 12:08
Ik ben beizg met een dual MP 2600 systeem in elkaar te zetten, maar heb geen idee welk goed prijs/kwaliteit moederbord ik erin moet zetten. Welke raden jullie aan ?

En welk soort geheugen ? Non ECC of ECC

[ Voor 12% gewijzigd door DaMastah op 29-07-2003 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Doe eens wat onderzoek zou ik zeggen. Het plompverloren vragen welk bord je het beste kunt nemen is namelijk niet de bedoeling op GoT. Overigens zijn er niet zo gekke veel verschillende borden meer te krijgen, dat vergemakkelijkt 't alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMastah
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 12:08
ja ik denk dat het een MSI wordt is de enige die ik kan vinden namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
DaMastah schreef op 29 July 2003 @ 15:55:
Ik ben beizg met een dual MP 2600 systeem in elkaar te zetten, maar heb geen idee welk goed prijs/kwaliteit moederbord ik erin moet zetten. Welke raden jullie aan ?

En welk soort geheugen ? Non ECC of ECC
K7D Master-L en over geheugen is hier de afgelopen 2 pagina's ofzo behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delta2 schreef op 27 juli 2003 @ 16:51:
De bridges zijn trouwens ook te zien @ systemboot ( zo kwam ik er zelf ook de eerste keer achter )
De IDE controller zit trouwens gewoon in de Southbridge en is geconnect via een 64/66 lijn, de southbridge is direct doorgelinkt via een 64/66 lijn aan de Northbridge, dus voila, geen latencyproblemen vanwege omschakeling van 33Mhz naar 66Mhz. Volgens mij zijn de latencyproblemen ook deels op te lossen door zoveel mogelijk prul wat aan de southbridge hangt uit te schakelen. ( denk aan COM/ LPT / USB etc. ). Alles draait bij mij trouwens onder een latency van 8 clocks.

Hee Delta2, ik snap niet helemaal wat je met deze pics wilt bewijzen. Anyway, terugkomend op mijn vraag of ik met een AMD760MPX chipset kan capturen met een firewirekaartje heb ik inmiddels een duidelijk antwoord van Canopus over gekregen: Hierbij hun reactie:

This isn't an issue with the ADVC products as the Video Stream is only 4.8MB/s rather than the 40MB/s you could theoretically get with say a firewire hard drive.

The incompatibility with the MPX chipsets is with our real-time editing cards that use the PCI bus more heavily.

Having said this I've only tested our ADVC's with 1 MPX based board which was the IWill MPX2.

Conclusie
¨ Bij capturen van-terugschrijven naar een DV camera is de bitrate maar zo´n 4.8 Mb/s dat vormt dus geen enkel probleem (alleen als je hele rappe firewire HD´s of de realtime kaarten van Canopus eraan gaat hangen, wat ik niet van plan ben)

Toch weet ik nog steeds niet zeker of ik voor een dual systeem ga. Ik vind het jammer dat de moederborden van deze systemen zo achterlopen. Geen SATA(Raid), lage snelheid memory en FSB bus, slechts 4x AGP etc.

Daarnaast is het Gigabyte mobo zowat nergens te krijgen. Alle shops uit de pricewatch heb ik afgelopen vrijdag gebeld, maar niemand heeft hem op voorraad en ik hoor maar niks terug of ze hem nou kunnen bestellen of niet.
Ik wil geen ander omdat ik daar weer een Raid controller bij moet gaan kopen.

Wat ook belangrijk is, is dat de mainstream programma´s geen dubbel proc supporten. Ik ben bang dat HT (straks) veel meer zal worden gesupport omdat dit straks een `standaard` feature is van elke volgende Pentium.
Ik ben altijd voorstander van het kopen van AMD spullen, gewoon om nog enige concurrentie in stand te houden, maar ik twijfel nu heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
In principe is het MPX platform ook al lang een aflopende zaak. De chipset is veroudert, zonder enige kans op vervanging. AMD investeerd nu eenmaal liever in de opteron, net zoals moederboardfabrikanten. SATA (RAID) en 4x AGP zijn overkomelijk, hetzij door extra PCI raidcontrollers, danwel realistisch bekijken in welke mate 8x AGP nodig is -> geen. Die lage FSB is op te lossen door speciale Athlon MP's te kopen die nog netjes op een 266MHz FSB lopen, maar dat geheugen is helaas echt traag. Al met al is het MPX platform een beetje 'opgegeven'. Voordeel daarvan is wel dat de spullen nu steeds betaalbaarder worden :)

Tenzij je erge haast hebt kun je denk ik beter nog even wachten op wat meer opteron bordjes met AGP, en hopelijk worden ze dan ook nog eens betaalbaar... *wishfull thinking* ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yup, en dan wordt de vraag belangrijk: in hoeverre is het encoden voor mij DE bepalende factor, want dat is de reden dat ik uberhaupt ooit aan een dual proc systeem ben gaan denken. Ik heb me mottig gezocht, maar nergens heb ik nog een leuke vergelijking gezien waar men bijvoorbeeld TMPGenc eens op een 2800 Mhz P4 met HT ingeschakeld en een 800 Mhz geheugen laat lopen tegen zeg 's een dual 2400 XP systeempje. Ik denk dat geheugen snelheid (en harddisk snelheid!) ook een belangrijke factor is bij het encoden, of is het toch de pure rekenkracht van 2 CPU's die dan een P4 achter zich laat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

FragFrog schreef op 30 July 2003 @ 14:36:
In principe is het MPX platform ook al lang een aflopende zaak. De chipset is veroudert, zonder enige kans op vervanging. AMD investeerd nu eenmaal liever in de opteron, net zoals moederboardfabrikanten. SATA (RAID) en 4x AGP zijn overkomelijk, hetzij door extra PCI raidcontrollers, danwel realistisch bekijken in welke mate 8x AGP nodig is -> geen. Die lage FSB is op te lossen door speciale Athlon MP's te kopen die nog netjes op een 266MHz FSB lopen, maar dat geheugen is helaas echt traag. Al met al is het MPX platform een beetje 'opgegeven'. Voordeel daarvan is wel dat de spullen nu steeds betaalbaarder worden :)

Tenzij je erge haast hebt kun je denk ik beter nog even wachten op wat meer opteron bordjes met AGP, en hopelijk worden ze dan ook nog eens betaalbaar... *wishfull thinking* ;)
Het is maar vanuit welk optiek je het bekijkt. De afgelopen jaren is wel gebleken dat de technologische levensduur van een pc een stuk langer is geworden.

Ik schaf nu een Dual AMD aan, tegen een prijs die stukken lager ligt dan bv. een Intel Dual P3 (die ik eerder aangeschaft heb). Ik rust ze nu uit met een 1700 processor. Met de mogelijkheid het nog uit te bouwen naar een 2800. Ik denk dat je met een Dual 2800 nog best een tijdje mee kan komen.

De Opteron word natuurlijk een mean-machine. En daar zal de prijs ook naar zijn.

Dus ik denk (zolang de moederborden gemaakt worden) blijft Dual AMD MP een van de betaalbaarste oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Shuriken schreef op 30 juli 2003 @ 15:36:
Ik schaf nu een Dual AMD aan, tegen een prijs die stukken lager ligt dan bv. een Intel Dual P3 (die ik eerder aangeschaft heb). Ik rust ze nu uit met een 1700 processor. Met de mogelijkheid het nog uit te bouwen naar een 2800. Ik denk dat je met een Dual 2800 nog best een tijdje mee kan komen.

De Opteron word natuurlijk een mean-machine. En daar zal de prijs ook naar zijn.

Dus ik denk (zolang de moederborden gemaakt worden) blijft Dual AMD MP een van de betaalbaarste oplossingen.
Helaas zijn sommige fabrikanten al gestopt met het produceren van dual AMD bordjes. Maar je hebt evengoed gelijk dat je tegenwoordig voor relatief weinig geld een systeem neer kan zetten dat in sommige applicaties razendsnel is -> stukken sneller dan een P4 met HT, en nauwelijks duurder. Zeker als je, zoals je al zei, gebruik maakt van XP1700+'s.

Nadeel zit echter in wat Level_42 al zei: bepaalde onderdelen werken erg vertragend, waardoor non-SMP applicaties steeds meer gaan achterliggen bij normale PC's. Zeker qua verhouding geld / prestatie. Voorlopig zijn de opterons nog onbetaalbaar, maar voor 1000 euro heb je wel al een dual opteron bordje met AGP plus 2x <AMD Opteron 240 (1,4GHz, 1MB, Boxed) € 349,- >. Over een half jaar is dat waarschijnlijk 500 euro, als het tenminste een beetje de normale hardwareprijs trent volgt. Wie weet zien we binnenkort ook nog de door AMD bijgestelde prijzen in de shops, maar dat blijft voorlopig afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat ik mij wel eens afvraag, is het wel een onwijs belangrijk punt, dat geheugen. Ik gebruik veel 3ds max, en ik heb liever VEEL langzaam geheugen dan minder SNEL geheugen. Waar is die gruwelijke geheugen doorvoer van de nieuwste p4's echt goed voor? Ik neem aan dat spellen er sneller door worden, maar daar koop je geen dual bak voor, speciaal voor spellen.

En ik weet dat er natuurlijk grote rekenprogramma's zijn die veel baat hebben bij snel geheugen.

Maar de tiepmiep op kantoor, of de gewone computer gebruiker. Volgens mij zijn er meer programma's die baat hebben bij meer geheugen dan bij sneller geheugen.

Dus al is een mpx chipset niet meer de nieuwste, met een dual 2800 kom je denk ik nog wel even vooruit.

(natuurlijk is mijn kennis beperkt, verlicht mij plz. :) )

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
AMD heeft dus reeds hun prijzen verlaagd. Lijkt me toch wel meer dan logisch dat de prijzen hier dan ook omlaag gaan? of zijn die winkels wel zo dat ze nu goedkoper in kunnen kopen maar prijzen niet verlagen en dus meer winst hebben?

Heb net trouwens maar prijs van de k7d master-L geupdate.. vreemd dat van de goedkoopste 2 winkels de afgelopen 3 weken de prijs niet was geupdate.

Ben trouwens wel blij dat de athlon MP's veel sneller zijn met maya dan met 3dsmax vergeleken met de intel xeons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het nou zo dat je op de msi k7d master-l je zonder de xp -> mp unlock truuk xp processoren dual kan gebruiken?
offtopic:
na mijn schop over een voeding voor dual is dit topic wel ff actiever geworden >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
gladiool schreef op 30 juli 2003 @ 16:46:
Wat ik mij wel eens afvraag, is het wel een onwijs belangrijk punt, dat geheugen...........
Je hebt helemaal gelijk dat bandbreedte alleen niet zaligmakend is, vergelijk voor de grap eens een i845 en i865 bord met beide FSB800 en DDR400 geheugen. Het is verbazingwekkend hoe dicht de i845 dan nog bij de i865 blijft ondanks dat deze laatste twee maal zoveel geheugenbandbreedte heeft (zie o.a. wat reviews op xbitlabs). En dan heb ik het over vergelijkbare architecturen, XP's komen met veel minder bandbreedte ook uitstekend mee :)

Alleen is het niet alleen een kwestie van bandbreedte, wachttijden tellen nog harder mee. Ik heb hier een Sciencemark2 memorybenchmark op m'n eigen 760MP doos gedraaid (om toch on-topic te blijven :P ) en ter vergelijking eentje op een nForce2 bord met alles op 166MHz ingesteld:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/scmark2_mem_tyan.gif
AMD-760MP, twee XP's @ 1466MHz, FSB/RAM 133MHz, registered

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/scmark2_mem_nforce2.gif
nForce2, XP @ 2000Mhz, FSB/RAM 166MHz, single-channel unbuffered

Naast de bandbreedte valt vooral het verschil op in wachttijden richting het geheugen; die lopen bij de 760MP(X) tweemaal zo hoog op! (200ns t.o.v. 100ns). En dan heb ik m'n 760MP redelijk strak ingesteld en niet overdreven met de nForce2. Dit verschil vind ik nogal wat en is dus ook wel terug te zien in de praktijk en de vele benchmarks wanneer geheugenperformance meetelt. Dus als geheugenperformance écht een issue is dan zou ik niet zo snel deze twee jaar oude chipset meer aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Abbadon schreef op 30 July 2003 @ 18:57:
[...]

Naast de bandbreedte valt vooral het verschil op in wachttijden richting het geheugen; die lopen bij de 760MP(X) tweemaal zo hoog op! (200ns t.o.v. 100ns). En dan heb ik m'n 760MP redelijk strak ingesteld en niet overdreven met de nForce2. Dit verschil vind ik nogal wat en is dus ook wel terug te zien in de praktijk en de vele benchmarks wanneer geheugenperformance meetelt. Dus als geheugenperformance écht een issue is dan zou ik niet zo snel deze twee jaar oude chipset meer aanraden.
Ik vroeg me gelijk af toen ik je benchje las hoe een single proc chipset uit dezelfde periode zich zou gedragen. Dus bv. de 761 van AMD.
Waarom? ik zat me af te vragen of de hoge wachtijden ook niet iets met het ontwerp van de chipset/processor te maken heeft. Twee processors die allebij van hetzelfde geheugen gebruikmaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Dual MP2200+ op MSI systeem is binnen en inmiddels geaasembleerd.

Paar opmerkingen/vragen.

Ik had 2 Coolermaster DP5 7J51E-OL coolers mee besteld, vanwege de redelijk stille fan. Bij het assembleren bleek alleen dat de heatsink bij de 2e Cpu tegen een condensator aan zit. Dit leek mij niet bevoordelijk en heb op die plek nu de boxed cooler gezet.

Deze maakt alleen zo'n takke herrie, best wel jammer. Bovendien zit ik met temps. :p

Naar mijn maatstaven word het zooitje behoorlijk warm. 2 8cm Casefans + Voeding, geeft een idle temp van 54 graden voor de coolermaster en 60 graden voor de Boxed.

Ik ga hem nog eens stressen, maar dit vindt ik behoorlijk warm. Ik zou dan ook graag de coolermaster terugplaatsen, maarja die condensator.

Gaat het problemen geven als de heatsink tegen de condensator aanzit of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 22:40:
Gaat het problemen geven als de heatsink tegen de condensator aanzit of niet?
Kun je niet met een dremmel (of boor) een klein inhammetje in het koelblok maken? heb ik vorig jaar ook een keer bij een alpha moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja natuurlijk kan ik dat doen, dat IK daar niet eerder aan gedacht heb zeg... :p

Thx, heb de benodigde spullen nog in huis ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op 30 juli 2003 @ 18:57:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat bandbreedte alleen niet zaligmakend is, vergelijk voor de grap eens een i845 en i865 bord met beide FSB800 en DDR400 geheugen. Het is verbazingwekkend hoe dicht de i845 dan nog bij de i865 blijft ondanks dat deze laatste twee maal zoveel geheugenbandbreedte heeft (zie o.a. wat reviews op xbitlabs). En dan heb ik het over vergelijkbare architecturen, XP's komen met veel minder bandbreedte ook uitstekend mee :)

Alleen is het niet alleen een kwestie van bandbreedte, wachttijden tellen nog harder mee. Ik heb hier een Sciencemark2 memorybenchmark op m'n eigen 760MP doos gedraaid (om toch on-topic te blijven :P ) en ter vergelijking eentje op een nForce2 bord met alles op 166MHz ingesteld:

[afbeelding]
AMD-760MP, twee XP's @ 1466MHz, FSB/RAM 133MHz, registered

[afbeelding]
nForce2, XP @ 2000Mhz, FSB/RAM 166MHz, single-channel unbuffered

Kijk, nu wordt het interessant. Wat ik voor mijn persoonlijke situatie dus moet weten is in hoeverre is de geheugenperformance een bottleneck bij Mpeg encoden. Want dat is de voornaamste reden om eventueel een dual bak te nemen voor mij.
Abbadon, kun jij voor de gein niet eens een stukje video met TMPGenc encoden op zowel je dual-bak als op die Nforce chipset machine ? Dan krijgen we wat real-life getallen te zien ipv droge testwaardes. Lijkt mij erg interessant.
Mogelijk dat HD performance hierbij ook nog een rol speelt ?

Inderdaad is spellen spelen voor mij niet de hoofdzaak (alhoewel ik best wel eens een spel speel), maar ik vraag me af hoeveel invloed een snel geheugen (en een snelle FSB ?) nu heeft op het encoding verhaal....

Voor mij gaat het Opteron verhaal echt te lang duren. Ik ben er uitgeschopt bij mijn vorige baas (geen werk meer in de IT........) en dat heeft ze wat centjes gekost, dus een klein gedeelte daarvan moet aan nieuw speelgoed besteedt worden (ga vrijdag overigens bij mijn nieuwe baas aan de slag...sorry off-topic ik weet het). Bovendien ben ik vrij netjes met nieuw speelgoed kopen. Eens in de 3 jaar wordt de basis vervangen, in de tussentijd koop ik meestal alleen wat leuke dingetjes erbij zoals een DVDrecordertje of een mooi capture kaartje....dit alles om aan te geven dat mijn "basis" in ieder geval zo'n 3 jaar enigszins "vers" moet blijven....maar goed genoeg geneuzeld, Abbadon gaat zo'n encode testje lukken ?

Overigens vindt je hier: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1818&p=7 het bewijs dat de Pentium veel rapper is met spellen die graag van snel geheugen houden.....de Opteron doet het nog een stukje beter, en dat mag ook wel natuurlijk....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 22:50:
Ja natuurlijk kan ik dat doen, dat IK daar niet eerder aan gedacht heb zeg... :p

Thx, heb de benodigde spullen nog in huis ook. :)
Ik begrijp je keuze voor Coolermaster niet helemaal, is nou niet echt de top in koelen.... kun je de condensator niet een beetje heel voorzichtig wegbuigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Laatst online: 09-09 13:12
@ Level42
Kijk voor de gein eens bij shops die ECL als leverancier hebben, als je dat Gigabyte bord nog wilt hebben. Ik heb een kleine maand geleden voor een kennis van me een DualAMD gebouwd, en het spul allemaal bij de lokale computerboer besteld vanwege de garantieafhandeling, die daar lekker vlot verloopt.
Bord was met 2 dagen binnen. CPU's idem. Het enige nadeel is inderdaad het ECC geheugen dat er op moet. Wel stabiel, maar valt me erg tegen qua snelheid. Het zaakje werd in een Antec SX1040 ook vrij warm, rond de 60 graden stressed.
Voor het draaien van wat databases etc. draait het systeem echter perfect. Met een Radeon 9800Pro lopen op dit moment alle grafische applicaties (games met name)ook nog prima.

Ik draai zelf op een iets oudere versie (UDMA100 t.o.v. de huidige UDMA133 raidcontroller) van het Gigabyte bord, maar het bevalt prima. Verhalen die eerder de ronde deden over het niet werken van de onboard USB2.0 kloppen niet meer, met de nieuwste biosupdates werken ze perfect. Ik ben er persoonlijk erg tevreden over.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holy f*ck...zit net nog even verder te lezen in de test die ik 2 berichtjes terug aanhaalde, daarin hebben de ook video encoding getest, en daaruit blijkt dat de Pentium 3.0 Ghz zo'n beetje 2x zo snel is als een enkele AMD XP 3000+. Dan kan een dual AMD systeem eigenlijk nauwelijks sneller zijn op dit gebied. Zelfs de Opteron haalt het niet bij de Pentium in deze test (welliswaar MPEG-4 encoding, ik zal vrijwel uitsluitend MPEG-2 doen, maar dat lijkt me weinig uitmaken).....het lijkt erop dat mijn besluit vaste vormen gaat aannemen......
Kijk maar op: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1818&p=8

EDIT: Correctie, niet helemaal goed gekeken, het verschil tussen de AMD 3000 en de P4 3.0 Ghz is ongeveer 30%...sorry. Maar de verschillen worden kleiner en kleiner.....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 23:03:
Inderdaad is spellen spelen voor mij niet de hoofdzaak (alhoewel ik best wel eens een spel speel), maar ik vraag me af hoeveel invloed een snel geheugen (en een snelle FSB ?) nu heeft op het encoding verhaal....
Ik heb een iets andere benchmark voor je: 3D mark 2k3. Vandaag m'n systeem wat beter getweaked, voor deze ene keer beide fans op 100% gezet en m'n FSB naar 140 geschopt (hoger loopt'ie niet stabiel. Bijna zeker door een te lage Vcore, wat waarschijnlijk weer komt door m'n niet al te beste voeding), plus m'n Radeon 9700pro akelig strak getimed (in de laatste test kreeg ik een klein beetje last van artifacts).

Hier mijn post, met hier, hier en hier de scores van vergelijkbare systemen (ongeveer zelfde proc, zelfde videokaart) maar alle met PC2700 geheugen. Verschil is er nauwelijks, dat treed pas op bij systemen die PC3200 geheugen hebben icm een veel zwaardere proc. Al met al nog niet eens zo heel erg veroudert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BredeP schreef op 30 juli 2003 @ 23:15:
@ Level42
Kijk voor de gein eens bij shops die ECL als leverancier hebben, als je dat Gigabyte bord nog wilt hebben. Ik heb een kleine maand geleden voor een kennis van me een DualAMD gebouwd, en het spul allemaal bij de lokale computerboer besteld vanwege de garantieafhandeling, die daar lekker vlot verloopt.
Bord was met 2 dagen binnen. CPU's idem. Het enige nadeel is inderdaad het ECC geheugen dat er op moet. Wel stabiel, maar valt me erg tegen qua snelheid. Het zaakje werd in een Antec SX1040 ook vrij warm, rond de 60 graden stressed.
Voor het draaien van wat databases etc. draait het systeem echter perfect. Met een Radeon 9800Pro lopen op dit moment alle grafische applicaties (games met name)ook nog prima.

Ik draai zelf op een iets oudere versie (UDMA100 t.o.v. de huidige UDMA133 raidcontroller) van het Gigabyte bord, maar het bevalt prima. Verhalen die eerder de ronde deden over het niet werken van de onboard USB2.0 kloppen niet meer, met de nieuwste biosupdates werken ze perfect. Ik ben er persoonlijk erg tevreden over.
Hee BredeP bedankt voor je reactie, maar ik neig meer en meer naar een Pentium systeem (tot mijn grote spijt) Zie mijn andere postings....
Overigens lijkt het me sterk dat je de USB 2 problemen met een bios update kunt oplossen. Het probleem zit in de southbridge. AMD heeft een B2 revisie van deze bridge gemaakt waarin het probleem verholpen is. Grote kans dat jij nog de B1 revisie hebt, maar de bug trad maar in heel speciale gevallen op, dus als het bij jou goed werkt, prima.
Als je nog de laatste beta bios wilt hebben, laat maar even weten.

Ik weet dat ECL de distributeur is voor Gigabyte, en wat dat betreft zou ik ook niet verwachten dat dit allemaal zo problematisch is. Waarschijnlijk een paar shops die mij alleen maar lastig vinden met zo'n vraag naar zo'n dual bord (wat deze handelaren steevast als een serverbordje noemen...nou goed.) Die handelaren kunnen overigens een negatieve feedback tegemoed zien op de Pricewatch als ik morgen geen reactie van ze krijg....ben al anderhalve week bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Laatst online: 09-09 13:12
LOL...
Daar kan ik me iets bij voorstellen, over die verschillende shops.
Wat je zegt over die USB daar had ik zelf ook al wel een beetje een vermoeden van, maar sinds ik een CPU en Biosupgrade heb uitgevoerd, draaide het ineens wel...
Beetje wazig, maar goed. Kan nu in ieder geval mijn memorypennetje weer aan de voorkant van me kast kwijt. Ik kan me, gezien de performance die je zoekt, ook wel iets voorstellen bij het neigen naar een P4 systeem. Ik heb er zelf vanwege de stabiliteit ook aan zitten denken om in te zetten bij mijn ouders op de zaak, maar die hebben toen vanwege het prijsverschil AMD gekozen, voor de koe wel lekker natuurlijk.

Om heel eerlijk te zijn trouwens, ik heb niet alle posts doorgelezen in dit topic, mijn oog viel er ineens op, en ik zag dat je met dat Gigabyte bordje bezig was. Dat die shops het trouwens een serverboard noemen, ik weet wel waarom, het staat met vrij grote letters op de doos vermeldt namelijk.

Maar goed, succes met je keuze in ieder geval, het is een naar dilemma (vind ik tenminste).
Ik neem aan dat we je besluit wel zullen lezen alhier.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sundevil
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

sundevil

One ping only

Delta2 schreef op 27 July 2003 @ 16:51:

[afbeelding]

[afbeelding]

Over het Bios met CPU support hoef je je geen zorgen te maken trouwens, die MP en MPX planken eten alle snelheden die je erop legt ;)
Ik zit zelf nu heel hard te twijfelen of ik er Bartons op ga leggen. Ik heb namelijk weer wat centjes over en aangezien ik de 166Mhz FSB stabiel kan draaien op mijn plank....... :*)
Interessant. Bij mij ook maar es gekeken aangezien mijn systeempje niet helemaal soepel loopt op dit moment (hick-ups bij veel hd activiteit en krakend geluid, ook bij hd act.). Mijn 64/66 bus ziet er hetzelfde uit als bij jou behalve dat m'n nic hier niet tussen staat (hangt aan de 32/33 bus). Dit lijkt me op zich niet zo erg, maar ik heb sterk het idee dat m'n promise controller (32/33 dus) de bottleneck is in mijn systeem. Zou het de moeite waard zijn om naar een 64 bits 66 mhz kaartje uit te kijken (promise??).

Je hebt het over die latency van 8 clocks... Dat is bij mij een STUK meer. varierend van 22 tot 99 clocks. Wat moet ik me hierbij voorstellen en kan ik hier verbetering in aanbrengen??

Ik heb b.t.w. een Tyan S2466-M4 mobo en SBLive5.1 (:( drivers)

The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 23:08:
[...]

Ik begrijp je keuze voor Coolermaster niet helemaal, is nou niet echt de top in koelen.... kun je de condensator niet een beetje heel voorzichtig wegbuigen ?
Ding is stiller dan m'n casefans en koelt 6 graden beter als Boxed. Lijkt mij best een mooie prestatie.

Verder kwam het gewoon makkelijk uit om die te bestellen, kostte ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

sundevil schreef op 31 July 2003 @ 00:13:
[...]

De SBLive heeft al vanaf het begin problemen met Dual Processor systemen. Creative weet ervan maar doet er niets aan.

Daarnaast is bij de Live de PCI implementatie niet goed. Hij "hogt" de PCI bus doordat hij geen gebruik maakt van busmastering.

Dus kijk eens als je de Live eruit sloopt of de problemen ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja de Live is een prul. Ik heb dezelfde ellende moeten doorstaan met de mijn VIA chipset mobo. De 686B was niet bepaald gediend van de Live!
Na heel veel updates van 4in1 en Creative drivers draait het nu redelijk...maar goed niet voor lang meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
zelfs een creative pci 128 kaartje fucked met dual's..eerst met m'n dual AMD toen zette ik hem onnadenkend in een bp6...ook mis..

Al heb ik wel gehoord dat het wel beter gaat met creative qua drivers en dual ondersteuning.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ben eigenlijk wel blij dit te horen :) wou toen een live kopen maar die hadden ze niet, toen maar een hercules gekocht.

Ja dat zit ik net te bedenken.. met een MP kan je toch nog wel gewoon fatsoenlijk divx en svcd kijken en tv-out gebruiken? en ook gewoon muziek luisteren? Of is het verstandiger om mn huidige pc te houden en die daarvoor te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sundevil

sundevil

One ping only

Hertog_Martin schreef op 31 July 2003 @ 11:38:
Ja dat zit ik net te bedenken.. met een MP kan je toch nog wel gewoon fatsoenlijk divx en svcd kijken en tv-out gebruiken? en ook gewoon muziek luisteren? Of is het verstandiger om mn huidige pc te houden en die daarvoor te gebruiken?
Dat gaat prima hoor. Bij mij levert dat geen problemen op. Uhm... afgezien van mijn geluids probleempje, maar dat staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
sundevil schreef op 31 July 2003 @ 00:13:
[...]

Interessant. Bij mij ook maar es gekeken aangezien mijn systeempje niet helemaal soepel loopt op dit moment (hick-ups bij veel hd activiteit en krakend geluid, ook bij hd act.). Mijn 64/66 bus ziet er hetzelfde uit als bij jou behalve dat m'n nic hier niet tussen staat (hangt aan de 32/33 bus). Dit lijkt me op zich niet zo erg, maar ik heb sterk het idee dat m'n promise controller (32/33 dus) de bottleneck is in mijn systeem. Zou het de moeite waard zijn om naar een 64 bits 66 mhz kaartje uit te kijken (promise??).

Je hebt het over die latency van 8 clocks... Dat is bij mij een STUK meer. varierend van 22 tot 99 clocks. Wat moet ik me hierbij voorstellen en kan ik hier verbetering in aanbrengen??

Ik heb net me 6432/66 RAID kaartje binnengekregen. En zo te zien trekt ie gewoon de volle bandbreedte die de HD's kunnen leveren in reads en writes, dus dat zit IDD wel goed :P

Over mijn latency: Ik kan die gewoon gewoon instellen in mijn BIOS ( af hankelijk van welke kaarten je aan je PCI bus hebt hangen kun je deze gaan verlagen ). verhogen is ook een optie bij apparaten die liever niet zo snel reageren.
En over die Soundblaster live! : Eruit met dat ding, die werken voor geen meter in een dual. Ik heb zelf een SB Live! Plat. & een Audigy1 gehad. Inmiddels zit ik op een Audigy2 die zijn werk wel lekker verricht.

Met promise zou ik trouwens ook een beetje uitkijken. Hun drivers staan erom bekend dat ze brak presteren, vooral op een Dual machine. Ikzelf heb dit probleem gehad dat mijn sound ging ruisen in combo met flinke HD activity. Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door oudere :X drivers te nemen, toen was ineens alles wel weer goed :?

Ohja, de barton CPUs staan trouwens in bestelling :*) Dus dat wordt kijken of ik het zooitje stabiel krijg op 166FSB, anders knikker ik de FSB wel op zijn max en ga ik wat aand e multiplier knutsellen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Delta2 op 31-07-2003 18:02 . Reden: ECC thnx 2 SunDevil ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sundevil

sundevil

One ping only

mag ik vragen wat je nu voor RAID-kaartje binnen hebt gekregen?

[ Voor 5% gewijzigd door sundevil op 31-07-2003 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
sundevil schreef op 31 juli 2003 @ 17:02:
mag ik vragen wat je nu voor RAID-kaartje binnen hebt gekregen?
Een Aralion Ultima Multi RAID-100 controller.
Een of ander vaag merk dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sundevil

sundevil

One ping only

Delta2 schreef op 31 July 2003 @ 17:21:
[...]

Een Aralion Ultima Multi RAID-100 controller.
Een of ander vaag merk dus ;)
Inderdaad een merk waar ik nog niet van gehoord heb. Is die kaart, of het merk aan te raden? Je zei eerder dat ie 64/66 is. Op de site van aralion staat wel 66 MHz, maar geen 64 bits. De Ultima Max kaarten ondersteunen dit wel O-)

/me Moi kijkt geinteresseerd in de pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
sundevil schreef op 31 July 2003 @ 17:39:
[...]

Inderdaad een merk waar ik nog niet van gehoord heb. Is die kaart, of het merk aan te raden? Je zei eerder dat ie 64/66 is. Op de site van aralion staat wel 66 MHz, maar geen 64 bits. De Ultima Max kaarten ondersteunen dit wel O-)

/me Moi kijkt geinteresseerd in de pricewatch
OMG, * Delta2 slaat zichzelf voor de kop* hoe kom ik in godsnaam bij 64 bit :S
Sorry, het is gewoon een 32/66 kaart.
Begint een slechte gewoonte te worden die hoge nummertjes ;)
maar evn vlug aanpassen in me post dan...

Die SCSI RAID controllertjes van Aralion zien er idd wel lekker uit ;) Misschien wat fijns voor in de toekomst ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Delta2 op 31-07-2003 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Ik heb hier een ook Promise kaartje, maar dan geen RAID kaartje (een Ultra100TX2). Deze draait ook gewoon 32/66, maar ik heb geen enkel probleem met ruis oid. Ook werken de HD's gewoon prima, ik haal normale scores met ATTO voor de HD's (WD1200JB).

Die Bartons zijn wel interessant. :) Als het je lukt mag je wel blij zijn met je Iwill. Wel jammer dat ik geen 166FSB kan proberen met m'n Tyan bordje. (of iig. iets van 150) Ik zit er al een tijdje aan te denken om eens wat nieuwe CPU's te nemen, vooral omdat de 266FSB dingen ook al minder verkocht worden (en over een halfjaartje zijn ze volgens mij ook een stuk moeilijker te krijgen). Spelen met de L3 bruggen heb ik eigenlijk liever niet.
FragFrog schreef op 30 July 2003 @ 23:19:
[...]
Ik heb een iets andere benchmark voor je: 3D mark 2k3. Vandaag m'n systeem wat beter getweaked, voor deze ene keer beide fans op 100% gezet en m'n FSB naar 140 geschopt (hoger loopt'ie niet stabiel.
Hoe heb jij je FSB omhoog geschroefd?

[ Voor 11% gewijzigd door Laurent op 31-07-2003 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Aikeleer schreef op 31 July 2003 @ 18:35:
Ik heb hier een ook Promise kaartje, maar dan geen RAID kaartje (een Ultra100TX2). Deze draait ook gewoon 32/66, maar ik heb geen enkel probleem met ruis oid. Ook werken de HD's gewoon prima, ik haal normale scores met ATTO voor de HD's (WD1200JB).

Die Bartons zijn wel interessant. :) Als het je lukt mag je wel blij zijn met je Iwill. Wel jammer dat ik geen 166FSB kan proberen met m'n Tyan bordje. (of iig. iets van 150) Ik zit er al een tijdje aan te denken om eens wat nieuwe CPU's te nemen, vooral omdat de 266FSB dingen ook al minder verkocht worden (en over een halfjaartje zijn ze volgens mij ook een stuk moeilijker te krijgen). Spelen met de L3 bruggen heb ik eigenlijk liever niet.

[...]
Met SoftFSB o.i.d. kun je de FSB van de tyanplanken ook opschroeven. Mits de plank rev 1.03 of later is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 23:03:
...., Abbadon gaat zo'n encode testje lukken ?
Nou voorlopig niet, erg druk en zo (moet me ook nog ff verdiepen in dat encoden want dat is al weer een hele poos geleden dat ik dat gedaan heb :+ ) Daarnaast heb ik niet volledig de beschikking over die nForce2 doos (is van een vriend van me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Het ziet er naar uit dat het einde van de MPX inderdaad inzicht is gekomen.

Mijn bestelling van de MSI K7D-L is gebounced. Hij schijnt niet meer verkrijgbaar te zijn => EOL :(

Nu hoop ik dat ik de rest van mijn bestelling nog kan opzeggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Aikeleer schreef op 31 juli 2003 @ 18:35:
Zoals Delta2 al zei: softwarematig. Gebruik zelf cpuFSB daarvoor, werkt erg makkelijk (kun je in je autostartfolder zetten, sluit zichzelf ook af na het opstarten dus haast onzichtbaar). Helaas kun je met alleen FSB omhoog gooien niet zover komen, voor voltage moet ik dus nog bruggetjes gaan verbinden / verbreken op de procs zelf :)

Tyan en overclocken... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 14:27

IvoB

Prutst er rustig op los

Shuriken schreef op 31 July 2003 @ 21:37:
Het ziet er naar uit dat het einde van de MPX inderdaad inzicht is gekomen.

Mijn bestelling van de MSI K7D-L is gebounced. Hij schijnt niet meer verkrijgbaar te zijn => EOL :(
Bij Informatique is de K7D-L nog gewoon verkrijgbaar voor € 229,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
IvoB schreef op 31 July 2003 @ 23:53:
[...]

Bij Informatique is de K7D-L nog gewoon verkrijgbaar voor € 229,-
hebben ze hem wel op voorraad ? want ik weet dat veel zaken zeggen dat ze zoiets op voorraad hebben terwijl ze er helemaal geen hebben. Dan moeten ze nog eens gaan bestellen en blijkt dat ie EOL is :S ( is mij nu ook al 2x overkomen ).
Maar ik zou zeggen: wie niet waagt........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ik had em bij Challange besteld. Ze gaan nu kijken of ze nog een Gigabyte of Tyan kunnen vinden. Anders kan ik inderdaad nog bij Informatique proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Is hier trouwens iemand met 2 XP2500 bartons op een MP (of MPX?)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Informatique had gister nog de prijs verlaagd met 6 euro's dus denk dat ze 'm wel hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Hertog_Martin schreef op 01 August 2003 @ 10:31:
Informatique had gister nog de prijs verlaagd met 6 euro's dus denk dat ze 'm wel hebben
Ja ik denk het ook wel. Maar dan moet ik de boel bij Challange cancellen. Zolang dat niet gebeurt is ga ik niet wat anders bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
gladiool schreef op 01 augustus 2003 @ 10:25:
Is hier trouwens iemand met 2 XP2500 bartons op een MP (of MPX?)
Volgens mij ben ik straks de eerste....

Het behoort overigens gewoon te werken, 90% van de mensen heeft een success gerapporteerd en slechts 10% een failure, waarschijnlijk allemaal gehoaxed vanwege het feit dat niemand zegt wie op failure gestemd heeft @ 2CPU.
Op een MB zit je gewoon vast op 133 FSB maar je kunt natuurlijk gewoon wat met de L3 bruggen gaan klooien.

Zodra ik de bartons binnenkrijg ( waarschijnlijk vandaag of maandag ) zal ik eerst ffies op 133FSB booten om te checken hoe alles loopt, dan overgaan op verhoging van de FSB totdat het zooitje het niet meer trekt ( 166 zou geen probleem moeten zijn, maar aangezien me PCI uitbreidingsrijtje wat uitgebreider is geworden weet ik niet of al die apparaten dat gaan trekken ). Daarna verhoog ik de multiplier totdat ik netjes op 2 ~ 2.2 Ghz uitkom ( afhankelijk van temp / stabiliteit ).
Ik zal dan tevens mijn bevindingen hier neer posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delta2 schreef op 01 August 2003 @ 11:40:
[...]

Volgens mij ben ik straks de eerste....

Het behoort overigens gewoon te werken, 90% van de mensen heeft een success gerapporteerd en slechts 10% een failure, waarschijnlijk allemaal gehoaxed vanwege het feit dat niemand zegt wie op failure gestemd heeft @ 2CPU.
Op een MB zit je gewoon vast op 133 FSB maar je kunt natuurlijk gewoon wat met de L3 bruggen gaan klooien.

Zodra ik de bartons binnenkrijg ( waarschijnlijk vandaag of maandag ) zal ik eerst ffies op 133FSB booten om te checken hoe alles loopt, dan overgaan op verhoging van de FSB totdat het zooitje het niet meer trekt ( 166 zou geen probleem moeten zijn, maar aangezien me PCI uitbreidingsrijtje wat uitgebreider is geworden weet ik niet of al die apparaten dat gaan trekken ). Daarna verhoog ik de multiplier totdat ik netjes op 2 ~ 2.2 Ghz uitkom ( afhankelijk van temp / stabiliteit ).
Ik zal dan tevens mijn bevindingen hier neer posten.
Ik wacht met spanning, ik zoek nammelijk nog een nieuw crunch wonder voor seti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
FragFrog schreef op 31 juli 2003 @ 23:46:
[...]
Zoals Delta2 al zei: softwarematig. Gebruik zelf cpuFSB daarvoor, werkt erg makkelijk (kun je in je autostartfolder zetten, sluit zichzelf ook af na het opstarten dus haast onzichtbaar). Helaas kun je met alleen FSB omhoog gooien niet zover komen, voor voltage moet ik dus nog bruggetjes gaan verbinden / verbreken op de procs zelf :)

Tyan en overclocken... :|
Tyan en overclocken gaat idd. niet erg goed samen. Toch hoopte ik wel dat je iets anders gebruikte; ik zou die extra rekenkracht wel kunnen gebruiken in Linux, in Windows heb ik aan dual 1,53GHz wel genoeg.

Ik heb op mijn eerste Tyan bord, die dus RMA is gegaan, wel een optie gehad om de m'n geheugen clock te veranderen. Die functie heb ik helemaal niet meer teruggevonden in mijn volgende S2466N-4M (die ik terugkreeg van RMA) met de 4.03d BIOS, en ook niet in de 4.05 BIOS. Wel jammer dus, er heeft iig. wel iets van een overclock functie ingezeten. :) (niet dat je geheugen clock zoveel uit maakt als je CPU's toch op 133FSB draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Aikeleer schreef op 01 August 2003 @ 15:09:
Ik heb op mijn eerste Tyan bord, die dus RMA is gegaan, wel een optie gehad om de m'n geheugen clock te veranderen. Die functie heb ik helemaal niet meer teruggevonden in mijn volgende S2466N-4M (die ik terugkreeg van RMA) met de 4.03d BIOS, en ook niet in de 4.05 BIOS. Wel jammer dus, er heeft iig. wel iets van een overclock functie ingezeten. :) (niet dat je geheugen clock zoveel uit maakt als je CPU's toch op 133FSB draaien).
Dat is ook iets wat ik behoorlijk vreemd vind van alle fabrikanten. Alle MP en MPX chipsets kunnen de timings zelf instellen waardoor je best wel wat performancewinst kan boeken, maar slechts enkele fabrikanten hebben dit ook daadwerkelijk in hun BIOSmenu beschikbaar gemaakt :S :S
Ik vind mijn 16-16-4-2-2-2-2 instellingen trouwens wel lekker werken ;)

Heb mijn CPUs vandaag helaas niet ontvangen..... nu moet ik het hele weekend w88 :'(

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.