[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.219 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op 28 April 2003 @ 11:59:
Ik zit er ook over te denken om dual te gaan. alleen itt de ts wou ik wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten 8)

Nou ja een dubbeltje valt wat tegen, maar aangezien de asus al voor 240 euro verkrijgbaar is schept dat mogelijkheden :)

Daarom vroeg ik me af. ik zie iedereen hier met registerd ecc werken maar de mpx moest toch ook gewoon normaal ddr pikken ?
(ik dacht zelf aan een normale 512mb ddr reepje voor maar 60 euro)

En wat voor voeding heb je nu echt nodig ? er staat wel kwaliteits voeding, maar wat houd dat precies in ? een qtech van 50 euro, of echt zon (te) peperdure voeding van zalman ?

En Kon de mpx nou wel of niet verschillende cpu's tegelijk draaien ?
ik dacht eraan om een niewe xp 1800 te halen, die zo hoog mogelijk. en tot me vakantie geld binnen is een surplus 1ghz duron bij te doen.
als dat niet kan kosten xp's ook weer niet zoveel natuurlijk :)

ps instabiliteit is niet mijn grootste zorg. het moet natuurlijk niet 4 keer per dag crashen, maar het word een werkstation, dus het zal toch niet 24/7 aanstaan.
Klopt de MPX pakt ook gewoon geheugen alleen het word niet gegarandeerd (1e 2 bankjes kan gewoon geheugen in)
Die Qtec voeding van 550 Watt kwam soms zelfs beter uit de test dan sommige dure voedingen zoals Enermax, alleen dan is de vraag voor hoelang doet ie het.
Natuurlijk is het logisch dat je geen verschillende cpu`s in zo`n mobo kan stoppen...
Ik denk dat jij je eerst eens een beetje moet verdiepen in de stof :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mooi, :)
mobo 240.
mem 60
psu 55
proc 170 2*70 voor xp2000 + 2*15 voor koeling
525

mmm nog wel een smak geld, maar klinkt toch wel zeer interesant :)

Ik weet dat pentiums een bus delen, en dus ook precies even snel moeten zijn
maar amd's oplossing was asymetrisch en de mp zou dus ook van alles door elkaar heen moeten kunenn draaien. tenminste dat was 1 van de vele dingen die in de mp rage werd gezegd.
alleen is er natuurlijk geen normaal mens die dat doet 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door heuveltje op 28-04-2003 12:31 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phaedrus schreef op 28 april 2003 @ 09:43:
[...]

Zie ik het goed dat jij een gigabyte bord hebt met twee maal Alpa 8045? Welke is het, de oude 7dpxdw of de plus versie (is er uberhaupt verschil in layout)? Ik ben al dagen aan het zoeken maar nergens is te vinden of het past.
Nee t past niet hehe in ieder geval de rechter heatsink heb ik wat aan moeten passen op 2 punten
-Rechtsboven zie je aan de rechterzijde een condensator zitten daar heb ik een kleine inham moeten maken in de HS
-Rechtsonder is de hele hoek verwijderd de fan zit daardoor met maar drie scroeven vast (ongeveer een hoek van 1x1cm)

Wel typisch aangezien de linker koeler helemaal vrij is.

O, en zover ik weet is t de gewone 7DPXDW zonder + versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 17:46
Kweet niet wat je bedoelt met door elkaar heen draaien, maar ik kan met me systeem gewoon gamen en tegelijkertijd een DVD encoden naar DivX zonder dat ik performance verlies heb in me game :) Gewoon even de processen toewijzen aan een processor. Je kan hierin heel ver gaan natuurlijk.
Maar lees je idd eerst even in voordat je er aan begint, staat hele mooie info online op de site van AMD over de aangeraden hardware voor een dual platform:
http://www.amd.com/us-en/...0,,30_182_869_965,00.html

En lees de volgende PDF white papers even vluchtig door aangaande de chipset en de systeemkoeling:
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/25823.pdf
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/23794.pdf

En verder kan je hier natuurlijk altijd nog terecht met vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-09 16:16
Verwijderd schreef op 28 april 2003 @ 13:07:
[...]

Nee t past niet hehe in ieder geval de rechter heatsink heb ik wat aan moeten passen op 2 punten
-Rechtsboven zie je aan de rechterzijde een condensator zitten daar heb ik een kleine inham moeten maken in de HS
-Rechtsonder is de hele hoek verwijderd de fan zit daardoor met maar drie scroeven vast (ongeveer een hoek van 1x1cm)

Wel typisch aangezien de linker koeler helemaal vrij is.

O, en zover ik weet is t de gewone 7DPXDW zonder + versie
;( daar was ik al bang voor. Nou ja, een beetje dremelen is ook niet zo'n probleem. Mooi dat er in ieder geval een past, kan ik voorlopig uit met de koelers die ik heb en dan eens bekijken hoe ik het precies ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 12:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nee ik bedoelde daadwerkelijk 2 compleet verschillende cpu's :)
ik meende dat dat moest kunnen :)

verder raad amd natuurlijk mp's aan (of eigenlijk zeggen ze dat je niet anders kan :) )
maar dat vind ik weer net te prijzig :( (en niet tweakerig natuurlijk :) )

maar ik zal de pdf's ff doorlezen, TNX
ik heb net een loei van een avance b031 gekocht, dus ik verwacht niet dat airflow een probleem word :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 15:01

Dionysus007281

Spank my monkey!

Ik heb momenteel geen Dual meer, maar wel ca. een jaar gedraaid met 2 x Xp 2000+ op een Asus A7M266-D. Nooit problemen gehad, al die tijd nooit één BSOD ofzo gehad. De PC werd o.a. gebruikt voor Studio Max, Photoshop en premiere. Verder was het heerlijk om GTA3 te spelen met een perfecte framerate, terwijl op de achtergrond DivX werd omgezet naar MPEG.
De koeling was wel een issue, ik had 4 casefans, en 2 stuks HHC-001 CPU koelers, in een Coolermaster ATC-201, veel lawaai dus, en 's zomers ca. 55 graden per CPU. Als voeding een Enermax 365 W, die kon het met gemak trekken.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 18:02

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Eindelijk besteld... binnenkort heb ik een GigaByte GA-7DPXDW-P, met 2 AMD Athlon MP 2400+ boxed (en 2 Seagate Barracuda V 80gb, in een Lian Li PC61 met een 450W Enermax, met een GigaByte Radeon 9000 Pro) :9~
Alleen zat ik nog eens ff wat na te lezen op het web... in een review (geloof van oom Tom) stond dat de GigaByte niet blijkt te werken met niet-registered SDram. Mét registered werkte alles perfect, maar geen van de geteste un-registered modules werden door het board getrokken. Nu heb ik net 2 x Dane-Elec Dimm 512Mb DDR SDram PC2100, ECC besteld... moet ik dat nog snel veranderen naar registered of gaat dit wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
heuveltje schreef op 28 April 2003 @ 13:25:
Nee ik bedoelde daadwerkelijk 2 compleet verschillende cpu's :)
ik meende dat dat moest kunnen :)

verder raad amd natuurlijk mp's aan (of eigenlijk zeggen ze dat je niet anders kan :) )
maar dat vind ik weer net te prijzig :( (en niet tweakerig natuurlijk :) )

maar ik zal de pdf's ff doorlezen, TNX
ik heb net een loei van een avance b031 gekocht, dus ik verwacht niet dat airflow een probleem word :)
Dat moet kunnen ja, iemand van de FP crew had een tijdje gedraait met een 2000+ en een 1800+ oid. op z'n A7M266-D, maar hij merkte op dat het wel een stuk lekkerder loopte met dual 2000+jes. Het is dus wel beter om 2 dezelfde snelheden naast mekaar te hebben, maar het werkt wel met 2 verschillende snelheden.
Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 12:17:
[...]

Klopt de MPX pakt ook gewoon geheugen alleen het word niet gegarandeerd (1e 2 bankjes kan gewoon geheugen in)
Die Qtec voeding van 550 Watt kwam soms zelfs beter uit de test dan sommige dure voedingen zoals Enermax, alleen dan is de vraag voor hoelang doet ie het.
Natuurlijk is het logisch dat je geen verschillende cpu`s in zo`n mobo kan stoppen...
Ik denk dat jij je eerst eens een beetje moet verdiepen in de stof :+
Bijna goed. :)
De MPX pakt in de 1e 2 bankjes gewoon geheugen, dat wordt wel gegarandeerd op stabiliteit, maar in de andere 2 niet. Je kan dus als je wilt in alle 4 banken gewoon unbuffered gehuegen doen, maar de stabiliteit wordt dan niet gegarandeerd. Dat lees je ook wel in verschillende reviews na. (dat een bak wel gewoon boot met 4 reepjes van 512MB unbuffered bv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
Mijn systeem ( zie sig )draait wel stabiel enzo, maar de laatste paar weken heeft ie toch een tijdje stil gestaan vanwege de warmte. ;( Het zijn echt de cpu's die gloeiend heet worden. :( Als ik mijn vingers op die boxed heatsinks van AMD legt voelen ze heeel warm aan.
Ik heb mijn syteem zo ingesteld dat ie begint te loeien als de CPU's 70+ graden komen en dat worden ze ook als ik ze beetje laat stressen ( windows xp opstarten). Soms helpt het als ik de zijplaat van de behuizing afhaal, maar als het echt warm wordt in de kamer dan heeft het weinig zin.
Wat zal ik doen zodat ik de komende warme maanden nog van me werkstation kan genieten?? ik heb het volgende al gedaan:
- heel vaak cpu + heatsink opnieuw erop gezet met nieuwe AS II. ( zit toch genoeg in de tube ) Iedere keer heb ik AS II met een kaartje uitgesmeerd zodat er een gelijke dunne laagje op de cores komen te zitten. verwaarlosbaar temp verschil 1 of 2 C
- de fans van de boxep koelers vervangen door grotere en krachtigere fans ( zalman geval 9x9 cm of een 8x8 cm ) temperatuur steeg zelfs 8)7
- de fans omgedraait.. i.p.v. blazen, zuigen. BIj zuigen steeg de temp 8)7
- extra case fans bijgezet. 1 x 12 cm aan de voorkant zodat veeel lucht naar binnen geblazen wordt. 1 x 9 cm die lucht naar buiten blaast en een nieuwe voeding gekocht ( enermax geval met een regelaar voor fans ). Er komt echt veel warme lucht naar buiten, het is echt heel warm in de systeemkast. idle cpu1 55 en cpu 2 60+ stressed cpu1 64 en cpu 70+ dna begint het systeem dus te loeien en schakel ik het gewoon uit. ik ga direct me vinger op die heatsinks leggen en ik heb er bijna brandwondne aan overgehouden. En warme lucht die daar blijf rondhangen, volgens mij kan ik na een paar uurtje werken met systeemkast dicht me worstebroodje mee opwarmen.
wat kan ik nog doen? een nieuwe systeem kast kopen waar meer ruimte is zodat ik nog meer case fans in kan plaatsen zegt maar aan bovenkant, onderkant en zijkant? of zal ik 2 dure koelers kopen, want uiteindelijk ben ik hetzelfde kwijt.
ik heb nu een mycom bigtower geval, waar ik 4 hd in heb hangen + dvd + cdrwriter. Kast zit dus aardig vol.
ik denk dat een nieuwe systemkast de beste oplossing is, want de mobo genereert zelf ook aardig wat warmte, anders zitten er toch geen heatsinks op bepaalde componenten.
Of doe ik iets fout en laat ik me teveel van de wijs brengen door de cijfers. Gewoon Loeier in de bios uitschakelen en laat hem maar werken want de temps kloppen niet?? ?? Nu zijn ze mobo : 40 , cpu1 56 cpu2 62... en ik zit beetje te internetten en in word een verslagje te tikken. :Y) ( moet ook gedaan worden )

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55
Ik heb (in single opstelling) ook de mycom kast (inwin bigtower was dat toen), en ondertussen nog 3 ksten geprobeerd maar ben steeds terug gegaan naar de inwin, omdat die het koelste bleef.

Daar had ik dan ook veel aan verbouwd, maar toch :) Ik had bovenin, in het 'dak' 2 8cm fans op 5 volt, boven de voeding niets, onder de voeding 1x 8cm op 12volt en tussen het front en de kast ter hoogte van de hd's een 92mm op 12v. Verder had ik ALLE gaten dichtgeplakt behalve die aan de voorkant, en de gestanste fangaurds (gaatjes in bol stukje case 8)7 ) bij de fans weggedremeld en er fanguards opgezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 28-04-2003 14:43 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
als ik mijn kast zoveel verbouwd heb als dat van jou dan zijn we weer maanden verder en .. is minder warm... en hoef ik geen nieuwe kast meer, dan zullen de temp zeka 10 graden zakken. ;) . Ik wil niet flamen ofzo maar ik heb nu toch beetje spijt dat ik een dual amd opstelling had gekozen, had nooit gedacht dat ik te maken zal hebben met hitte problemen. * zuuuuuucht *. Ik kom hier regelmatig en leest links en rechts temp van rond de 40 stressed met standaard boxed koelertje zonder extra ( as II , extra casefans ) en kom ik eraan met 70 -+ ;(
ik ga me maar orienteren op behuizingen met extra veel gaten waar nog meer casefans geplaatst kan worden, miss zoveel dat mijn kast als een luchtturbine kan fungeren :D .

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
tak77 schreef op 28 April 2003 @ 14:59:
als ik mijn kast zoveel verbouwd heb als dat van jou dan zijn we weer maanden verder en .. is minder warm... en hoef ik geen nieuwe kast meer, dan zullen de temp zeka 10 graden zakken. ;) . Ik wil niet flamen ofzo maar ik heb nu toch beetje spijt dat ik een dual amd opstelling had gekozen, had nooit gedacht dat ik te maken zal hebben met hitte problemen. * zuuuuuucht *. Ik kom hier regelmatig en leest links en rechts temp van rond de 40 stressed met standaard boxed koelertje zonder extra ( as II , extra casefans ) en kom ik eraan met 70 -+ ;(
ik ga me maar orienteren op behuizingen met extra veel gaten waar nog meer casefans geplaatst kan worden, miss zoveel dat mijn kast als een luchtturbine kan fungeren :D .
Ik heb gisteren m'n heatsinks een beetje schoongemaakt en draai nu met 43/46 idle op de CPU's, stressed is het ongeveer 5 graadjes hoger. Dit doe ik met cheap-ass Coolermaster silent koelertjes.

Wat me bij jouw verhaal als eerste in m'n hoofd op kwam is airflow. Het is wel duidelijk dat er een erge warmteopbouw is in je kast en dat de warme lucht niet erg makkelijk ontsnapt. (maar via 1 FAN) Als ik jou was zou ik de outtake FAN vervangen met een betere en een 2e daarbij bouwen, zodat er een goede luchtcirculatie vormt in de kast. Je zal zien dat hierdoor de temperatuur van de CPU's ook erg kan dalen, aangezien de CPU's dan worden gekoeld met koelere lucht. Zie ook de CME/DOC FAQ, daarin staat veel over airflow geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
Aikeleer schreef op 28 april 2003 @ 15:28:
[...]

Ik heb gisteren m'n heatsinks een beetje schoongemaakt en draai nu met 43/46 idle op de CPU's, stressed is het ongeveer 5 graadjes hoger. Dit doe ik met cheap-ass Coolermaster silent koelertjes.

Wat me bij jouw verhaal als eerste in m'n hoofd op kwam is airflow. Het is wel duidelijk dat er een erge warmteopbouw is in je kast en dat de warme lucht niet erg makkelijk ontsnapt. (maar via 1 FAN) Als ik jou was zou ik de outtake FAN vervangen met een betere en een 2e daarbij bouwen, zodat er een goede luchtcirculatie vormt in de kast. Je zal zien dat hierdoor de temperatuur van de CPU's ook erg kan dalen, aangezien de CPU's dan worden gekoeld met koelere lucht. Zie ook de CME/DOC FAQ, daarin staat veel over airflow geschreven.
dat er een erge warmte opbouw is kan best wel kloppen maar dat ze niet erg gemakkelijk ontsnapt... hmmzzz.. :? ik heb behalve die 8x8 cm outtake fan ook via de voeding ( enermax ) een extra outtake fan. deze blaast behalve warme lucht van de voeding ook warme lucht van het systeem kast naar buiten. Aan de onderkant van de voeding zit zo extra 9x9 fan die lucht naar boven zuigt en via een bocht naar achteren blaast.

Mare bedankt voor je reactie.. ik ga gewoon een nieuwe kast kopen en als die hierdoor nog niet rond 50 graden wordt dan staat die combo buiten tegen een boom. ik wil gewoon beetje fatsoenlijk snel computeren + stille pc die niet evt me verwarming kan vervangen.
Wat ik nu heb is wel snel maar still en cool 8) ( no way).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaedrus
tak77 schreef op 28 april 2003 @ 15:44:
[...]
dat er een erge warmte opbouw is kan best wel kloppen maar dat ze niet erg gemakkelijk ontsnapt... hmmzzz.. :? ik heb behalve die 8x8 cm outtake fan ook via de voeding ( enermax ) een extra outtake fan. deze blaast behalve warme lucht van de voeding ook warme lucht van het systeem kast naar buiten. Aan de onderkant van de voeding zit zo extra 9x9 fan die lucht naar boven zuigt en via een bocht naar achteren blaast.
Zou je niet eens beginnen met die overclock er af te halen, ga gewoon eens op default draaien en kijk dan eens wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
phaedrus schreef op 28 April 2003 @ 16:06:
[...]

Zou je niet eens beginnen met die overclock er af te halen, ga gewoon eens op default draaien en kijk dan eens wat ie doet.
heb ik niet aan gedacht, maar zou het echt zoveel uitmaken.. een overklok van maar 200 mhz-tjes.. en ik heb op de core code van die thbred gekeken en uit de code kon ik eruit halen dat ze oorspronkelijk 2600+ waren als ik die verhalen die hier op tweakers ronde doen mag geloven. Dus het lijkt me toch geen probleem om ze op 2400+ te zetten :Y) .. maar ik ga dalijk effe testen. nadat het is afgekoeld.. ik heb het systeem maar weer uitgezet na ie weer begon te loeien ( unreal2003 gespeeld :7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat scriptje/verhaal dat je aan code kon zien of het een gedowngrade 2*00+ is, is lulpraat en er klopt geen reet van. Als je het Tbred 1700+-2100+ topic had bij gehouden had je dat geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 15-09 14:15
tak77 schreef op 28 April 2003 @ 16:30:
[...]

heb ik niet aan gedacht, maar zou het echt zoveel uitmaken.. een overklok van maar 200 mhz-tjes..
Is 'maar' 10% 8)7 Ja dus, terugclocken dat ding en dan pas gaan zeuren! ;) En geloof idd alsjeblieft niks van die code crap.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
update: heb hem teruggeklokt naar fsb 133 mhz.. het loopt nu op 1,8 ghz, maar de temp blijven precies hetzelfde 8)7. ik weet niet meer. Wat wel raar is dat cpu1 ongeveer dezelfde temp heeft als cpu2 namelijk allebei tussen 58-62 graden..
:? . het zal toch neit zo zijn dat ik hem op fsb 100 mhz moet laten lopen wil ik beetje rond de 50 zitten..ga gewoon met een nieuwe behuizing proberen.. want warm wordt me kamer nu wel.. aan montage van de koelers ligt het niet.. want die worden echt heeel warm .. ;(
jullie horen nog wel van me als ik een nieuwe systeemkast heb...tot die tijd laat ik deze pc wel met rust. Ga niet nog meer aan fans enzo uitgeven en tijd aan spenderen om te bedenken hoe de airflow het beste wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Mja, ik doe niet aan o/c'ing met m'n XP's (misschien een beetje met de FSB spelen, meer niet), maar ik hoor wel meer dat het o/c'en van 200MHz maar een graadje kan uitmaken, dat is dus niet zo gek.

En over dat 'gaat niet erg goed weg': blijkbaar is er nogal wat warmteopbouw in je kast, ik weet niet precies hoe je kast er precies uit ziet, en vooral hoe het zit met de kabels maar als je kast aardig vol zit en de lucht eerst langs allemaal kabels moet die in de weg zitten voordat het bij de outtake FAN komt kan het moeilijk weg.

Weet je al wat voor een kast je gaat kopen trouwens? Als je veel troep in je PC hebt is een ruime kast n.l. geen overbodige luxe. (en ook wel handig is als er al standaard 2 outtake FANs in kunnen)

[ Voor 8% gewijzigd door Laurent op 28-04-2003 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
Aikeleer schreef op 28 April 2003 @ 21:04:
Mja, ik doe niet aan o/c'ing met m'n XP's (misschien een beetje met de FSB spelen, meer niet), maar ik hoor wel meer dat het o/c'en van 200MHz maar een graadje kan uitmaken, dat is dus niet zo gek.

En over dat 'gaat niet erg goed weg': blijkbaar is er nogal wat warmteopbouw in je kast, ik weet niet precies hoe je kast er precies uit ziet, en vooral hoe het zit met de kabels maar als je kast aardig vol zit en de lucht eerst langs allemaal kabels moet die in de weg zitten voordat het bij de outtake FAN komt kan het moeilijk weg.

Weet je al wat voor een kast je gaat kopen trouwens? Als je veel troep in je PC hebt is een ruime kast n.l. geen overbodige luxe. (en ook wel handig is als er al standaard 2 outtake FANs in kunnen)
ik heb wat rond zitten te neuzen.. en mijn keuze is gevallen op deze:

http://www.antec-inc.com/...nclosure.php?ProdID=90510 :9

niet heel duur, nml 90 euro en ik kan 5 casefans inbouwen( 2 intake (8x8 cm) , 2 outtake (8x8 cm) en nog 1 aan de doorzichtige zijpanel (8x8 cm, ik boor denk ik 4 gaten erin zodat een 12x12 erop kan :Y) ) en ik lees ook dat ie beetje stil is, helemaal mijn voorkeur. Als ik alles inbouw wordt ie wel nokvol, maar ik neem aan dat door die case fans wel genoeg lucht wordt ingeblazen en afgevoerd. ;) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 17:11
Ik heb nu sinds 8 maanden een dual sys, in december heb ik geupgrade naar 2x MP2400+. Verder heb ik deze zooi:

- Lian-li PC60, over een maandje of 3 misschien een 7323
- Enermax EG651P-VE
- Asus A7M266-D
- 2x 512 MB CL2 Infineon
- GF2 GTS 32mb, binnenkort een hercules radeon 9800pro
- Promise UATA contoller, geen raid
- Paar 7200rpm schijven, niets speciaals hier.
- Intel PRO/1000 MT netwerkadapter
- SB live 5.1
- Standaart DVD en CDRW zooi die iedereen wel zal hebben.

Ik gebruik em bijna niet voor cad of 3dstudio, ik heb deze gekocht omdat ik goede verhalen hoorde over multitasking op smp systemen.

In de tijd dat ik deze heb heb ik nog wat andere hardware erin gehad ipv die wat er nu in zit:

- 3com 905C-TX-M, w2k3 ging laggen als ik veel met het netwerk bezig was, winamp bleef hier bv door hangen elke paar seconden.
- Q-Tec 550w, 5v was niet bepaald stabiel, als ik de procs deed stressen ging hij vaker naar 4.4v, dit resulteerde in een onstabiel systeem.
- 2x XP2000+, eentje doorgefikt, vond het niet de moeite waard om nog een xp te kopen en deze te gaan modden, daarom maar meteen 2x MP gekocht.
- Adaptec U160 raid 5 kaartje met 3x 18 gig 15k weetikwatvoormerk schijven, deze 2 dagen geleent om te testen of hij stabiel liep wat niet het geval was bij de eigenaar ervan.
- GF3 van Asus, ook geleent om te testen.

Edit:
De fsb krijg ik tot 153mhz, wat resulteert in 2x 2295 mhz [standaart == 2000mhz]
Hiervoor heb ik een van de PLL's moeten koelen met een heatsinkje.

Edit 2:
Heb net effe een kleine 20 minuten D.net gedraait op het RC5-72 project.
De procs zijn 46/45 idle en 54/53 stressed, ik gebruik overigens gewoon de boxed koelers die bij de MP's zaten. De northbridge is 32/34 idle/stressed

Voor degene die het wat interesseert, de voltages:
Core 0: 1.66 Core 1: 1.66 +3.3: 3.38 +12: 12.10 +5: 4.97
Als ik de +12 en +5 meet op een vrijliggende molex heb ik 12.03 en 5.01.

[ Voor 19% gewijzigd door Falconey op 04-05-2003 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Heb nu dus dual MP2400+, boxed coolers, in een Lian-Li PC60, met een Enermax. Overklokken doe ik hier niet aan - het is mn workstation op mn werk - maar gezien de temps. zou dat best wel eens kunnen... Heb alle fans op de laagste stand gezet (die van de Lian Li en de Enermax), en de procs zijn nu 21C/22C idle en 22C/26C na een potje Unreal *D

* PowerFlower gaat maar eens een DiVX coderen oid, want de procs hebben te weinig te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Nu online
PowerFlower schreef op 16 May 2003 @ 15:03:
Heb nu dus dual MP2400+, boxed coolers, in een Lian-Li PC60, met een Enermax. Overklokken doe ik hier niet aan - het is mn workstation op mn werk - maar gezien de temps. zou dat best wel eens kunnen... Heb alle fans op de laagste stand gezet (die van de Lian Li en de Enermax), en de procs zijn nu 21C/22C idle en 22C/26C na een potje Unreal *D

* PowerFlower gaat maar eens een DiVX coderen oid, want de procs hebben te weinig te doen ;)
MP2400+, boxed coolers en dan die temperaturen???? Dan kan volgens mij niet. Een MP2400 zit volgens mij min. op 35 graden. Kloppen die temps wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

wezep schreef op 16 May 2003 @ 15:54:
[...]

MP2400+, boxed coolers en dan die temperaturen???? Dan kan volgens mij niet. Een MP2400 zit volgens mij min. op 35 graden. Kloppen die temps wel?
* PowerFlower vroeg zich dat ook al af

Maar ja, het is MBM5 en ik heb de juiste settings van hun site gehaald. Dus ik zou denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:50
PowerFlower schreef op 16 May 2003 @ 15:56:
[...]

* PowerFlower vroeg zich dat ook al af

Maar ja, het is MBM5 en ik heb de juiste settings van hun site gehaald. Dus ik zou denken...
* Delta2 denkt dat jou temp sensoren een beetje heel verkeerd uitlezen.
Als ik mijn dual 2400+ gevaartes op default het draaien dan zitten deze rond de 40 graden ( 37 / 38 op dit moment ) met een koe aan. Dat is dan met Thermaltake Vulcano 7+ koelers, die naar mijn inzien toch een stuk beter koelen dan de boxed versies die bij de CPU's zaten.
22 graden ligt is zowieso veel te laag aangezien je temps dan ook maar nèt boven kamertemps liggen ;)
* Delta2 zit nog altijd te wachten todat ie weer een mep geld beschikbaar heeft op even flink te gaan shoppen bij aquacomputer :)
Zal wel ergens volgende maand worden en ik hoop dan dat ik mijn dual dan eindelijk es wat minder luidruchtig kan draaien :P

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Ze draaien op een Gigabyte GA-7DPXDW+. Zijn die sensors betrouwbaar? Of ligt het toch aan f00xored MBM instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54
Zit te dubben of ik mijn asus A7V333 opgeef en een extra XP1800+ (palomino) koop met een MSI K7D Master, zag hem ergens voor Eur 190.

Heb uit diverse posts op forums begrepen dat het XP probleem te omzeilen is door de MP detectie uit te zetten (in plaats van klooien met zilverlijm, ben niet zo creatief) en dat ik ook mijn oude geheugen (pc2700 Kingston) kan gebruiken. Kunnen jullie dat hier ook bevestigen? Dat zou mooi zijn want dan kan ik dat naderhand vervangen en nu de "overgangsfase" ingaan ;)

En die fase heb ik nodig want kwam er gister achter dat bijklussende studenten (ookal klus je een jaar 15-20 uur per week) geen recht hebben op vakantiegeld (ja ik begrijp het ook niet) en dat mijn baasje zich daartoe dan ook niet geroepen voelt. :'(

Hoe groter een bedrijf, des te meer er op de kleintjes wordt gelet... :(

Die gouwe handdrukken moeten toch ergens vandaan komen denk ik dan maar (vonden ze weer geen leuke opmerking overigens) ;)

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Sommige palomino's hebben dacht ik tot 1900+ geen mod nodig, dit zie je aan de l5 brug die dan nog intact is. Voor zover ik weet kwam dat alleen voor bij de bruine cpu's.

Ik weet dit niet zeker, pin me er dus ook niet aan vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
PowerFlower schreef op 16 May 2003 @ 17:07:
Ze draaien op een Gigabyte GA-7DPXDW+. Zijn die sensors betrouwbaar? Of ligt het toch aan f00xored MBM instellingen?
Nou, ik zou zeggen, reboot hem gewoon ff en duik het BIOS in, gewoon ff de instellingen daaro checken ( kunnen ook wel afwijken overigens ).
Escrimador schreef op 16 mei 2003 @ 17:30:
Heb uit diverse posts op forums begrepen dat het XP probleem te omzeilen is door de MP detectie uit te zetten (in plaats van klooien met zilverlijm, ben niet zo creatief) en dat ik ook mijn oude geheugen (pc2700 Kingston) kan gebruiken. Kunnen jullie dat hier ook bevestigen?
MP detectie uit te zetten ? Ik ben het zelf nog nooit tegengekomen, of het mogelijk is weet ik ook niet zeker ( op de TYAN & IWILL iig niet ) want volgens mij heeft AMD het de fabrikanten verboden om XP's compatable te maken met de MPX chipset ( de MP pakte die dingen wel nog zonder mod, op de nieuwste CPU's na dan )
Die zilverlijm/verf truuk is trouwens oersimpel om uit te voeren :) gewoon ff de rest van de bruggen aftapen, dan kan er niets mis gaan.
Je oude geheugen kun je overigens gewoon gebruiken, de MPX chipset support tot 2GB unregistered geheugen verdeeld over de eerste 2 sloten.
Falconey schreef op 16 mei 2003 @ 17:56:
Sommige palomino's hebben dacht ik tot 1900+ geen mod nodig, dit zie je aan de l5 brug die dan nog intact is. Voor zover ik weet kwam dat alleen voor bij de bruine cpu's.

Ik weet dit niet zeker, pin me er dus ook niet aan vast...
De kleur doet er niet toe, ik heb groene 1900+jes op mijn Tyan plank waarvan de L5 bruggen gewoon nog verbonden zijn. Zoals je al zei: gewoon even de L5 brug checken, das de enige manier om zeker van je zaak te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaedrus
PowerFlower schreef op 16 May 2003 @ 17:07:
Het is mij nog niet gelukt om de sensors van beide CPU's uit te lezen. Een kan ik vinden (volle CPU belasting aanzetten en kijken welke sensor reageert), ik had een vermoeden welke de mobo temp is, maar de rest ????.

Overigens staan op de MBM site enkel de instellingen voor de non+ versie van de GA-7DPXDW (de oudere versie dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Top zo'n 'wat is er en wat zijn de ervaringen' topic.

Jammer genoeg is het probleem op dit moment dat de verkrijbaarheid van de AMD MPX gebaseerde moederborden zo langzamerhand minder en minder wordt.

Als ik op dit moment op pricewatch kijk zie ik er verschillende staan, echter als je door klikt naar de computershop dan zijn enkel de Asus A7M266D, De tyan bordjes en een MSI bordje verkrijgbaar (en dan nog krijg ik de indruk dat het een gok is).

Bij informatique staat de MSI K7D Master op de lijst voor euro 269 en Alternate heeft de Tyan Tiger MPX S2466N-4M voor euro 289 op de lijst.

Nu is 20 euro verschil niets en als ik de 2 topics door lees blijkt dat de Tyan minder kieskeurig is met geheugen module keuze.

Ik loop dus te twijfelen tussen de twee bordjes en hoop op wat advies en ervaringen uit min of meer een vergelijkbare gebruikshoek.

De server zal er ongeveer zo uit gaan zien:

2x AMD XP naar MP mod ca 2200+ MHz
512 MB DDR regged (later 1024 DDR regged)
IDE HDD als OS schijf (ca 20 GB of meer)
Promise SX6000 IDE RAID of een 3Ware Escalade 7500-8
- 4x 80 GB tbv data array (later 6 stuks)
Videokaart niet echt belangrijk, Ati Rage Pro of onboard (mits geen UMA)
Netwerkkaart, onboard en een of twee Intel Pro 1000 MT's
Voeding en kast van kwaliteit.

De dual doos is voor de volgende dingen:

LAMP (linux, Apache, MySQL,PHP) voor zowel intra- als internet.
Naast de standaard hosting van de 'thuis' website komt er ook een zwik aan biochemische en genomische data verwerkingstools op, betekend flink wat data doorspitten en user input verwerken en de output weergeven na de gekozen bewerkingen.

bij voorbaat bedankt.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 15-09 15:57
Wat jij nodig hebt is absolute en totale stabiliteit, en waarschijnlijk wordt er ook niet op een eurotje gekeken. In dat geval zul je goed moeten bedenken dat Tyan ook niet altijd even keurig draait:

Heb al redelijk wat mensen gezien die problemen hadden met hun Tyan door warmte (bij VRM2 ontstaat een enorme hotspot, en die passief gekoelde NB is ook niet alles), en nog wat die ruzie hadden met geheugen. Ook de TigerMPX is wat dat betrefd vrij selectief. Als er 1 lijn uit te trekken valt: heb je'm draaien, goed draaien, dan werkt'ie ook en zal'ie eerstkomende jaren blijven werken.

Werkt'ie niet of niet goed: helaas, dan zul je eerst wekenlang moeten troublshooten, en er zijn mensen die nooit een goed werkend systeem krijgen, of telkens terugkerende problemen houden. Vaak valt het wel op te lossen met ander geheugen of een betere airflow, maar 't blijft lastig...

't hangt er maar net vanaf hoe goed de systeembouwer is of je het aandurft 8)

//edit
Ik neem aan dat je deze NICs bedoelt? Uit je verhaal begrijp ik dat er nogal veel data over en weer gepompt gaat worden, en deze kaartjes zijn daar zeer geschikt voor zo te zien. Besef alleen wel dat je met 4 normale HD's gemiddelt nooit meer dan de 120mb/s trekt die 1 kaartje aankan... Nouja, beetje overkill kan ook geen kwaad ;)

Over die videokaart: Tyan heeft er geen onboard, en als het op stabiliteit aankomt vertrouw ik nVidia nog altijd meer dan ATI. Ik zou je hierin een TNT2 aanraden, zo goedkoop mogelijk en al jarenlang betrouwbaar. Gebruik die kaartjes voor allerlei machines (UT server, fileserver, zelfs een A'CAD2000 workstation), nog nooit problemen mee gehad :)

[ Voor 35% gewijzigd door FragFrog op 18-05-2003 13:43 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

@FragFrog

Thanx voor de info.

Budget is redelijk beperkt (ca 1500 euro)

Maar dat is enkel voor de aanschaf van t mobo, 2x MP cpu, 1024 DDR regged en de RAID-5 kaart (3ware 7500-8 vs promise sx6000 is 150 euro verschil, maar de 3ware is wel 8x IDE, mmm) wat ongeveer 1150 euro beslaat. de resterende euro's gaan richting voeding en koeling. Qua videokaart ga ik er een uitgerangeerde GeForce 1 in stoppen (passief mbv een Zalman HP80A gekoeld). De case ga ik zelf maken want deze moet in de wandkast passen in een nog te plaatsen rail-systeem (a la 19" rack behuizing).

De 1 Gbit NIC wordt voor de koppeling aan de backup server (waarschijnlijk zo'n dual-channel geval). De internet aansluitig gaat zeer zeker dubbel uitgevoerd worden en via bundeling van 2 Intel pro100 of 2 3com 3c905's tot een fall-back oplossing gekoppeld worden (linux heeft hier ondersteuning voor en daar heb ik al ervaring mee).
Betekend wel dat de machine qua slot's wel vrij vol komt te zitten, maar dat zal geen prob zijn.

De resterende harde waren (hdd's enzo) heb ik al in een andere machine werkend, echter voldoet deze niet :( [arme P3-866 is hevig overstressed].

Bouwen doe ik zelf (ruim ervaring mee) en schuw schroef en uitvind werk niet (je bent en blijft een tweakert ;) ).

Na wat verder zoeken kwam ik inderdaad wat VRM2 prob meldingen tegen op de Tyan, betekend dus wat goed geplaatste fan's / exhausts.

De 32 bit's pci bus doet inderdaad slechts 133 MB/sec max (theorie) en zal dus de beperking zijn van de HDD doorvoer en niet zo zeer de HDD's. Maar zowel de 3ware als promise werken in een 32 en 64 bit PCI sleuf en 64 bit is dan dus 266 MB/sec. Bij 8 stuks die 30 MB/sec doen (in de P3-866 doos zit 4 x 80 GB IBM DAQ HDD's en die doen 35 MB/sec ieder ,dus 30 MB/sec / HDD is te doen) is dat 240 MB/sec ( jummy ).

Het zal dus goede afspraken maken worden met de leveranciers over t terug nemen van geheugen als t niet werkt, kan me bedenken dat niet iedere shop daar zo blij mee is.

In ieder geval bedankt FragFrog. (en weer een heeel lang verhaal O-) )

[ Voor 9% gewijzigd door Pantagruel op 18-05-2003 14:22 . Reden: typo's ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Pantagruel schreef op 18 mei 2003 @ 14:16:
De 32 bit's pci bus doet inderdaad slechts 133 MB/sec max (theorie) en zal dus de beperking zijn van de HDD doorvoer en niet zo zeer de HDD's. Maar zowel de 3ware als promise werken in een 32 en 64 bit PCI sleuf en 64 bit is dan dus 266 MB/sec. Bij 8 stuks die 30 MB/sec doen (in de P3-866 doos zit 4 x 80 GB IBM DAQ HDD's en die doen 35 MB/sec ieder ,dus 30 MB/sec / HDD is te doen) is dat 240 MB/sec ( jummy ).
Inderdaad, jummy! :9~

Ik bedenk me net trouwens dat er een latency bug is bij gebruik van zowel de 32 bit als 64 bit PCI sloten wanneer je veel data gaat verpompen. Hoe het precies zit kan ik je helaas niet vertellen, maar't kwam erop neer dat vanaf de controller eerst de 64bit sloten worden aangesproken en daarachter de 32 bit. Wanneer die dus veel te verwerken krijgen (ik neem aan dat je 1 (gygabit) NICs in de 32bit sloten zet, je hebt immers een 64bit slot nodig voor de raidcontroller) kan het systeem ernstig vertragen. Is hier ergens ook een topic over geweest, Femme kan je daar meer over vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Thanx FragForg.

Weer es verder lezen. De tyan heeft geloof ik 2x 64 bit PCI, die worden dan dus voor de ATA-RAID en de gigabit nic.

Anders toch maar een mobo met onboard Gbit nic aanschaffen en dan hopen dat deze op de 64 bit bus hangt.

Verder zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Als je toch bij Tyan aan het kijken bent hoef je niet ver te zoeken; je kan als je graag onboard GBit ethernet wilt hebben de Tyan Thunder K7X nemen.
Er zijn geen goedkope midrange-workstation MPX bordjes op de markt die ook onboard GBIT ethernet hebben. Die Thunder borden zijn dan ook eigenlijk gemaakt voor (rackmount) servers en de prijs is daarom ook aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
De PCI I/O latency problemen treden inderdaad op indien je "grootverbruikers" op de 32bit bus gaat hangen. RAID en gigabit op de 32bit is dus uit den boze.
Onboard Gigabit op de AMD planken zit trouwens op de 64bit bus ( wel zo begrijpelijk overigens )

En als we naar de RAIDcontrollers kijken waaruit je wilt kiezen kan ik 1 ding zeggen: 3Ware !!! :)
De SX versies van Promise ( baggermerk overigens ) staan erom bekend dat ze hun array wel eens zomaar willen verliezen waardoor je weer kan zitten te rebuilden. Ik ben overigens zeer tevreden over mijn 7000-2 van 3Ware, niets meer
dan lof voor dit merk, maar dat is helaas ook in de prijs te merken....

Oh ja, dan het gehuegen nog: Ik weet uit eigen ervaring dat Crucial Regged ECC goed werkt. In mijn beide dual systemen werkte het perfect en in de systemen die ik voor bekenden gebouwd had zijn tot nu toe ook nog geen problemen opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Thanx delta2

De keuze voor memory stond al vast ivm de ervaring met Crucial stokjes.
Kan volgende week een SX6000 testen en heb al es eerder een 7500-4 zijn kunsten zien doen en dat was indrukwekkend (moedwillig een array mollen door de hdd te disconnecten na een shutdown).De SX is goedkoper en t verschil dekt grofweg een hdd, maar ja als je dan je array verliest is dat zwaar #$%@#$% :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54
Pantagruel schreef op 18 May 2003 @ 11:52:

Bij informatique staat de MSI K7D Master op de lijst voor euro 269 en Alternate heeft de Tyan Tiger MPX S2466N-4M voor euro 289 op de lijst.
Bij NTS staat de MSI K7D Master op het moment voor € 189, maar heb geen idee welke revisie o.i.d.

De Asus A7M266-D kost daar €291.

Zit er ook over te twijfelen. Mijn Gentoo Linux bak zou er best gelukkig mee worden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Escrimador op 19-05-2003 13:56 ]

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Escrimador schreef op 19 mei 2003 @ 13:51:
[...]

Bij NTS staat de MSI K7D Master op het moment voor € 189, maar heb geen idee welke revisie o.i.d.

De Asus A7M266-D kost daar €291.

Zit er ook over te twijfelen. Mijn Gentoo Linux bak zou er best gelukkig mee worden ;)
MMMMMm interresant, maar wegens slechte privé ervaringen met MSI (instabiel, traag, 2xRMA, weinig helpvolle tech support bij vraag om help) heb ik er niet zo'n vertrouwen in.
Tyan is wellicht een pietsie duurder maar is wel een echte serverplanken maker (met alle respect voor de andere moederbord bakkers). Vooralsnog even verder sparen, tja is en blijft een kostbare hobby. Iene-miene-mutte spelen welke machine in de verkoop gaat om de kosten te dekken. :'(

De NTS website bleek aardig verouderd te zijn, en helaas de MSI was niet meer leverbaar, nog andere dual AMD borden.

[ Voor 8% gewijzigd door Pantagruel op 21-05-2003 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien de ervaringen hier heb ik wat vraagjes.

Ik ben zelf op zoek naar een nieuw mobo. Mijn Epox 8RDA+ (snel ik weet het, zie sign) is aan vervanging toe. In eerste instantie dacht ik een een Abit NF7 bord, echter misschien moet ik maar eens een andere weg inslaan.

Ik gebruik mijn compu thuis voornamelijk voor ontwikkelen (C#, VB). Daarvoor draai ik o.a. server versies van Windows, Sql Server en ontwikkel IDE's. Hierdoor heb ik eigenlijk behoeft aan een mobo met chipset dat goed wordt ondersteund (Drivers!). Een chipset waar dus bijvoorbeeld nu al windows 2003 server drivers voor zijn. Naast dit alles zoek ik ook wel naar een redelijke performance voor Games (je moet ook eens ontspannen :P )

Daarnaast ben ik ook op zoek naar 66mhz PCI ondersteuning.

Momenteel heb ik weliswaar een Barton core XP (2500+), maar ik ben bereid dit te veranderen in 2 MP's.

Mijn belangrijkste vragen: voldoet de 760mpx chipset aan mijn eisen qua ondersteuning? Is zo'n moederbord nog wel een verstandige keuze gezien de Athlon64 en Opteron aankomst binnenkort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Of je nu nog een MPX bordje neemt mag je zelf bepalen, de meningen daarover zijn erg verdeeld. Je kan even zoeken, er zijn daar namelijk al meerdere discussies over geweest.

De support van de MPX chipset is wel goed. In WindowsXP is er al support voor de meeste onderdelen. Of er ook gewoon support is voor Windows2003 weet ik niet, op de FTP van Tyan kan ik alleen drivers vinden voor Win2000_XP en Win9x. Wellicht werken deze ook wel gewoon op Win2k3.

Je geeft trouwens aan dat je ook graag een spelletje wilt spelen, verwacht daar maar niet te veel van. Zoals veel reviews al omschrijven is zijn gameprestaties niet super. Met een dual systeem heb je in games iig. geen voordeel en ben je meestal met een uniprocessor bak nog beter uit.

Je hebt nu al een XP, ben je die van plan nog op dat 'oude' mobo van je te laten draaien? Anders kan je n.l. ook gewoon een 2e 2500+ erbij kopen en deze unlocken. Dan kan je ze gewoon in een dual opstelling draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikeleer schreef op 20 May 2003 @ 21:13:
De support van de MPX chipset is wel goed. In WindowsXP is er al support voor de meeste onderdelen. Of er ook gewoon support is voor Windows2003 weet ik niet, op de FTP van Tyan kan ik alleen drivers vinden voor Win2000_XP en Win9x. Wellicht werken deze ook wel gewoon op Win2k3.

Je geeft trouwens aan dat je ook graag een spelletje wilt spelen, verwacht daar maar niet te veel van. Zoals veel reviews al omschrijven is zijn gameprestaties niet super. Met een dual systeem heb je in games iig. geen voordeel en ben je meestal met een uniprocessor bak nog beter uit.

Je hebt nu al een XP, ben je die van plan nog op dat 'oude' mobo van je te laten draaien? Anders kan je n.l. ook gewoon een 2e 2500+ erbij kopen en deze unlocken. Dan kan je ze gewoon in een dual opstelling draaien.
Gameprestaties zijn voor "erbij". M.a.w. ik moet fatsoenlijk kunnen gamen. Ik verwacht niet dat het systeem snellere 3dmark scores gaat behalen.

Tja en unlocken? Heb nog geen echte resultaten daarvan gezien. Persoonlijk ben ik niet zo'n modder. Ik heb nog niet gezocht, maar heb je misschien een goed linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 21:36:
[...]

Gameprestaties zijn voor "erbij". M.a.w. ik moet fatsoenlijk kunnen gamen. Ik verwacht niet dat het systeem snellere 3dmark scores gaat behalen.

Tja en unlocken? Heb nog geen echte resultaten daarvan gezien. Persoonlijk ben ik niet zo'n modder. Ik heb nog niet gezocht, maar heb je misschien een goed linkje?
Je gameprestaties zullen niet enorm achteruit gaan als je dezelfde type CPU's blijft gebruiken.

Over het unlocken kan je o.a. hier wat vinden, ook in dit hele topic staan er wel tips over. Het is echt zo makkelijk als wat. Zelfs ik heb het kunnen doen, en ik moet zeggen dat ik niet enorm handig ben als het komt op het kleine precieze werk (ok, hierbij kan je dan het meeste gewoon afplakken, maarja). Dat geld van die Bison Electro (of wat je dan ook d'r voor gebruikt) heb je d'r makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Aikeleer schreef op 20 May 2003 @ 22:14:
[...]

Je gameprestaties zullen niet enorm achteruit gaan als je dezelfde type CPU's blijft gebruiken.
Zomaar een opmerking... Als hij een 333Mhz FSB Barton op de max 266MHz FSB MPX chipset gaat zetten is het nog maar de vraag of het werkt. Ik heb mensen erover gehoord die het aan de praat hadden, maar het zijn er maar weinig. Denk dat je beter even kan wachten met die 2e barton kopen, totdat je zeker weet dat het ook gaat werken :)

De geruchten gaan nl. rond dat de MPX chipset expres gelokt is op 266MHz FSB en de 333MHz wel aankan, maar dat AMD dat nog niet doet om marketing-technische redenen: kunnen ze straks het MPX platform nog een laatste push geven, alvorens de 64 bordjes te introduceren... Maargoed, iets concreets heb ik er nog niet over gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.hardwarezone.c...rticles.hwz?cid=2&aid=747 (Linkje doet het schijnbaar even niet bij mij, zie anders frontpage 2cpu.com)

Het is wel mogelijk, maar vergt iets meer unlocken (nl. de Multiplier). Je zet de FSB @ 133 en verhoogt de MP. In dit geval is het gelukt met een 2800+

Als ik het zou willen doen, moet ik op zoek naar specs van de L bruggen, want om nou dezelfde MP te gaan draaien als bij die 2800+ :/

Anyway op moijn zoektocht kwam ik nog wel een aardig systeempje tegen bij de vrienden van Appro (Tweakers.net heeft 2 servertjes van ze):

http://www.appro.com/product/workstation.asp

Weet iemand de exacte specs te vinden? Welk mobo (Zal wel Tyan zijn, maar goed) en bijvoorbeeld welke Raid mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 13:00:
http://www.hardwarezone.c...rticles.hwz?cid=2&aid=747 (Linkje doet het schijnbaar even niet bij mij, zie anders frontpage 2cpu.com)

Het is wel mogelijk, maar vergt iets meer unlocken (nl. de Multiplier). Je zet de FSB @ 133 en verhoogt de MP. In dit geval is het gelukt met een 2800+
Deze techniek heb ik ook naar zitten kijken bij het overclocken van mijn beide XP2000+'s, aangezien Tyan geen instellingen voor multiplier of voltage heeft. Beide zijn op de CPU's zelf wel in te stellen, helaas met nogal veel priegelwerk met lijm, zilverprut en dremels (!) :)

Vinnut eik maar een beetje 'oplap-methode', om het zo te noemen: je omzeilt het probleem, liever dan het op te lossen, want op deze manier downgrade je feitelijk je barton core naar een lagere FSB. Tenzij je een echte tweaker bent (of te weinig geld hebt) kun je dan beter een Barton 266Mhz MP kopen, of genoegen nemen met een Barton die een standje lager draait. Liever had ik dat iemand kon bevestigen of inderdaad de MPX chipset ook geschikt is voor 333MHz FSB, waardoor we binnenkort een bios-update kunnen verwachten oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een tijdje terug bezig geweest met het uitzoeken van een Dual AMD systeem voor een vriend van mij. Hij wou het gebruiken voor Photoshop en After Effects. Maar na lang zoeken, heb ik toch maar gekozen voor een Single 3000+, want er bestaan dus geen MP/MPX borden met 5 of 6 PCI sloten.. Er zitten wel 64bits PCI sloten op, maar kaarten die daar in passen zijn zo verschrikkelijk duur, dat je dan beter 2 single processors kunt kopen...

Wat is de reden hiervoor ? Ondersteund de chipset gewoon niet meer dan 4 PCI sloten of wordt er vanuit gegaan dat Dual AMD alleen door 'groot verbruikers' worden aangeschaft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er kunnen ook gewone 32-bit PCI-kaarten in die slot smits de kaart ondersteun heeft voor een spanning van 3,3V, wat tegenwoordig bij veel kaarten het geval is. Veel van die kaarten kunnen ook op 66MHz draaien zodat je kunt profiteren van betere performance op bijvoorbeeld een RAID-controller.

De southbridge van de 760MPX chipset (waar de 32-bit 33MHz PCI-slots op aangesloten zijn) ondersteunt wel meer dan vier PCI-slots. Het is vanzelfsprekend beter om de mogelijkheden van de chipset optimaal te benutten en dus de twee PCI-bussen te implementeren zodat er gebruik gemaakt kan worden van maximaal 533MB/s PCI-bandbreedte (de 32-bit 33MHz bus is via de 64-bit 66MHz bus aangesloten op northbridge). De 64-bit 66MHz bus heeft een limiet van maximaal twee PCI-slots.

[ Voor 45% gewijzigd door Femme op 21-05-2003 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme, dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde borden gezien, want al die 64bits PCI sloten waren fysiek anders dan 32bits PCI sloten en hierdoor pasten die kaarten er gewoon niet in. Of zie ik dat dan verkeerd ?

zie plaatje -->

Afbeeldingslocatie: http://www.chaintech.dk/IMAGES/7xMB/HR/7KDDB.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 18:25:
Femme, dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde borden gezien, want al die 64bits PCI sloten waren fysiek anders dan 32bits PCI sloten en hierdoor pasten die kaarten er gewoon niet in. Of zie ik dat dan verkeerd ?

zie plaatje -->

[afbeelding]
Hierin passen wel gewoon 32-bits PCI kaartjes hoor, mits ze op 3.3V kunnen draaien. :) Dit zie je aan een extra sleutje erin, zie hier een plaatje dat waarschijnlijk alles duidelijk maakt:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/BalusC/PCI32_config.gif

Een Audigy, een firewirekaart en een vrij nieuwe netwerkkaart kunnen allemaal op 3.3V draaien, en het aantal kaarten stijgt nog steeds. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Laurent op 21-05-2003 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
FragFrog schreef op 21 May 2003 @ 17:30:
... Liever had ik dat iemand kon bevestigen of inderdaad de MPX chipset ook geschikt is voor 333MHz FSB, waardoor we binnenkort een bios-update kunnen verwachten oid :)
Helaas niet. De chipset is hier niet voor gemaakt en de bijbehorende borden ook niet. Er is één bord waar je met een beetje geluk zo'n FSB mee kunt halen maar die wordt niet meer gemaakt (Iwil MPX2). En áls je geluk hebt (kans op stabiel 166MHz FSB is niet zo groot) wordt je gelijk met een andere beperking v.d. chipset geconfronteerd: de PCI multiplier (en ook die v.d. AGP). Deze kan niet veranderd worden naar 1/5 voor een 166MHz FSB instelling (dus alles op de PCI bussen loopt dan 25% te snel!). Verwacht hier ook geen oplossing voor omdat het in feite een vrij klassieke chipset is (een PCI bus direct aan de 'northbridge') waardoor extra afzonderlijke instellingen niet zomaar mogelijk zijn (althans niet zonder aanpassingen op hardware niveau). Daarenboven is deze chipset EOL en wordt er al een poos niks meer aan gedaan qua ontwikkeling. Dat al een aantal mobofabrikanten gestopt zijn met het maken van de MPX borden zegt al wel genoeg.

Persoonlijk vind ik het wel erg jammer want dual AMD's zijn behoorlijk krachtig en je kunt er heden ten dage nog steeds een snelle, rotsvaste én betaalbare dualbak mee bouwen :) (zeker als je XP's gaat gebruiken, een XP 2400+ kost nog maar zo'n 90 Euro). Een doorontwikkeling met PC2700 en wat modernere gadgets als USB2.0 en AGP 8x en eventueel dual channel geheugen (gezien de nForce2 is dat alleszins betaalbaar te implementeren) zou een magnifiek platform zijn, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Aikeleer schreef op 21 May 2003 @ 18:41:

Een Audigy, een firewirekaart en een vrij nieuwe netwerkkaart kunnen allemaal op 3.3V draaien, en het aantal kaarten stijgt nog steeds. :)
Idd. Heb hier bijvoorbeeld een al 2 jaar oude PCI videokaart die in zo'n 64bit/66MHz slot past :)

Gewoon ff goed informeren en kijken naar wat je al hebt, dan mag het niet zo'n probleem vormen (of je moet per se zes 5V PCI kaarten er in kwijt willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, toch weer wat geleerd... voor de volgende keer dan maar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er over te denken om een Asus A7M266-D te gaan kopen, met 2 maal een XP 2000+, die ik dan ga modden.
Verder komt er nog 512 mb Twinmos/MTec pc2700 bij, niet registered of ecc.
Wat de rest van de specs worden weet ik nog niet, alleen de videokaart word een oude goede Voodoo 3 16 mb pci, en een 4x-4x-24x philips brander.
Gaat dit geheel werken?
Ik ben van plan er een linux versie op te gooien, een gebruikersvriendelijke, dat wel, welke zouden jullie mij dan aanraden?
Het systeem zal werken als een crunch machine en een (linux-)test machine, voor games heb ik een asus a7v333 met GF4 ti4200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben bezig om te kijken voor het volgende:

Gigabyte GA-7DPXDW/P (+?)
Dubbele XP2000+ (gemod)
2*512MB pc2700 samsung
Maxtor 60GB 7200rpm
3com 905TX
Simpel S3 videokaartje

Maar ik twijfel over de voeding. Ik zie hier een aantal mensen gewoon op een noname 300W draaien, en zelf twijfel ik of mijn Aopen 300W dit aan zou kunnen. Procs vreten bij elkaar een 130watt max, hd 30 ofzo, koelers in totaal 30, videokaart 4 ofzo :P, bord zelf 40watt (?) en de 3com ook 10watt.
130+30+40+20+30+10 (dit is volgende mij vrij ruim genomen..) 260 watt, dit zou dus die 300W toch wel moeten kunnen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Als je het daar bij laat trekt een fatsoenlijke 300W PSU het wel. Gewoon proberen, werkt het niet dan koop je een zwaardere :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Abbadon schreef op 22 May 2003 @ 15:52:
Als je het daar bij laat trekt een fatsoenlijke 300W PSU het wel. Gewoon proberen, werkt het niet dan koop je een zwaardere :Y)
true true :)

Maar anders ben ik weer 100 euro armer voor een Enermax / Chieftech PSU, daar zit ik niet echt op te wachten. Die Aopen's zijn over het algemeen wel van goede kwaliteit geloof ik (behalve de lawaaiige fan dan :) )

(dit is hem: http://www.aopen.com/products/power/fsp300-60atv.htm)

Ow ja, in de manual van die Gigabyte staat alleen regstered geheugen? Hoe letterlijk moet ik dat nemen? Je kon toch in de eerste 2 sloten standaard pc2700 proppen?

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 22-05-2003 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

als je nog geen voeding hebt dan zou ik kijken naar een 350 Watt.
hier heb je al een antec 350 voor 65 euro dan heb je een beetje meer buffer om evt ook nog wat over te klokken.
Bovendien mag je niet gewoon alle vermogens op tellen.
Want die 300 Watt is van vermogen op 5 en 12 volts lijnen samen!
Maar ik geef je een redelijke kans dat het werkt. :)

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Overklokken is nou niet echt de bedoeling :) maar van dat optellen dacht ik ff niet bij na, dom........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
tak77 schreef op 28 april 2003 @ 19:47:
update: heb hem teruggeklokt naar fsb 133 mhz.. het loopt nu op 1,8 ghz, maar de temp blijven precies hetzelfde 8)7. ik weet niet meer. Wat wel raar is dat cpu1 ongeveer dezelfde temp heeft als cpu2 namelijk allebei tussen 58-62 graden..
:? . het zal toch neit zo zijn dat ik hem op fsb 100 mhz moet laten lopen wil ik beetje rond de 50 zitten..ga gewoon met een nieuwe behuizing proberen.. want warm wordt me kamer nu wel.. aan montage van de koelers ligt het niet.. want die worden echt heeel warm .. ;(
jullie horen nog wel van me als ik een nieuwe systeemkast heb...tot die tijd laat ik deze pc wel met rust. Ga niet nog meer aan fans enzo uitgeven en tijd aan spenderen om te bedenken hoe de airflow het beste wordt.
Met NOG meer warme dagen 8) in aantocht heb ik mijn systeem eindelijk van een ander jasje verzien. Het is de chieftec dragon geworden, de bigtower versie, waarbij 7 fans geinstalleerd kan worden, wat ik ook gedaan heb. 3 intake, 3 outtake en een aan de zijpanel ( outtake). Ik heb ook mijn beide boxed koelers vervangen door 2 koelers van coolermaster: HAC-V81, X-Dream , met koperen kern en 80x80 fans erop.
ik heb ze verder teruggeklokt van 2600+ naar 2400+ (nog een winst van 200+ }) )
De temp valt eerlijk gezegd beetje tegen. Beide cpu's bleven hangen tussen 53-56 graden. Ik denk dat ik het echt niet lager kan krijgen met luchtkoeling of ik moet ze nog verder terugklokken. De airflow in de kast is nu perfect. Er komt warme lucht naar buiten via alle outtake fans , inclusief die ene die op de zijpanel zit terhoogte van cpu 2, ik heb ook in plaats van dat de koelers blazen, ze laten zuigen, dus in principe blijft er heel weinig warme lucht in me kast hangen 8). ik kan met deze koelers ook de rpm opschroeven, waardoor de temps nog verder kunnen zakken tot ergens in de 50 graden, maar dan neem de geluid ook toe :(
ik heb op www.2cpu.com gelezen dat mijn bord de temp's uitleest via een intern diode, waardoor deze vaak hoger uitvallen dan de mobo's van andere fabrikanten, laat dat waar zijn :> . Op die site lees ik ook dat mijn bordje bartons kan gebruiken, alleen moet je zelf wel wat klooien met de fsb en mp. Misschien een alternatief als mijn huidige cpu's na een tijdje toch van warmte begeven :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Op 2CPU staat wel wat interessant nieuws voor de desktop dual gebruikers die hierna graag willen overstappen op de Opteron. Op deze pagina staan wat specificaties van de 'Arima - Rioworks HDAMB'. Dit is een mobo met 2 sockets voor Opterons en AGP ondersteuning. Misschien komt er toch nog wat leuks voor de midrange-workstations op de markt? (de desktop dual markt bedoel ik hiermee)

pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.amdboard.com/arima_hdamb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 10-06-2003 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik zag 'm staan, dat bord :) Heeft alleen geen fatsoenlijke PCI sloten, beetje jammer. Maar er komt mettertijd vast wel wat leuks :) Gedurende die tijd kunnen de Opterons ook mooi in prijs dalen (de snelsten zijn nu a-sociaal duur :/ ) en in snellere varianten worden uitgebracht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Ik heb het ook al een tijdje in de gaten gehouden aangezien ik ook wel geïnteresseerd ben in een dual opteron plank.
Alleen is d'r op dit moment 1 probleempje:
De AGP / PCI64-(X) combo, dit schijnt met de huidige chippies namelijk nog niet mogelijk te zijn. Maar zoals abbadon al zei: mettertijd zal er wel wat leuks uitkomen, ik denk zelf dus voornaamlijk aan een northbridge met AGP / 64bit PCI combo :P
Lijkt me trouwens ook es slim van ze als ze het eerste slot onder de AGP gewoon eens NIET gebruiken ;)

Wat me namelijk vooral vies tegenvalt zijn de 5V PCI32 sloten op bovenstaand bordje, tis me nog steeds een raadsel waarom ze niet gewoon voor 3.3V ( lijkt me toch meer de standaard van deze tijd ) zijn gegaan en nog belangrijker: waar moet je in godsnaam je bandbreedte vandaan toveren met 32/33 PCI sloten :<

[ Voor 8% gewijzigd door Delta2 op 10-06-2003 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wel jammer dat die Rioworks plank maar één (128-bit) geheugenbus (op één CPU) heeft. Als ik dan toch aan de Opteron ga wil ook van de mogelijkheden gebruik maken door de geheugenbussen op beide processors te benutten. Dit plankje wordt waarschijnlijk een betaalbaar alternatief voor de huidige dual Athlon plankjes. De full blown extended ATX planken met AGP Pro, twee PCI-X bussen en twee 128-bit geheugenbussen gaan veel duurder worden (500-700 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Doet me sterk denken aan die Gigabyte geval die heeft ook zo'n layout maar ja dUAl Opteron met elk vier dimms aan zijn mem controlers nemen nogal wat space in denk daarbij dan ook aan die chips waaronder de aGP chip

E-ATX lijkt me dan niet te vermijden dus nieuwe kast is dus ook al nodig dan hebben ze ook nog eens een ander soort voeding specificatie

Ik vind het net als Femme ook jammer wacht dan liever op zo'n 8 dimms of 6 dimms geval met AGP slot

lijkt mij dat z edit gedaan hebben om toch binnen de aTX formfactor te blijven met dratische consessies.

[ Voor 12% gewijzigd door SG op 10-06-2003 21:03 ]

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:52
Ik zit er aan te denken een dual opteron op te gaan zetten, met de MSI K8D. En 2 1400 Opterons. Waarschijnlijk heeft niemand het, maar, heeft er iemand ervaring met dat bord? Ik neem aan dat dat bord wél twee 128-bit geheugenbussen heeft. Het bord heeft ook 6 dimm sloten en 3 pci-x sloten.
Het is voornamelijk bedoeld om als database server te gaan draaien, linux/mysql.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op de K8D Master kun je inderdaad wel de volledige bandbreedte van twee Opterons benutten (theoretisch is dat 10,66GB/s met PC2700/DDR333 geheugen).

De Opteron doet het erg goed in de MySQL benchmarks van Ace's Hardware en dat was volgens mij nog met de 32-bit versie. Ik denk dat je er zeker een goede database-server op kunt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Als ik de reviews zo heb bekeken zit je inderdaad wel goed met zo'n setup voor die functie :) En hij heeft idd per cpu z'n eigen dualchannel lokale geheugen (wat in totaal trouwens max theoretisch 9955MB/s doet met PC2700 als je die cpu's gaat gebruiken; geheugensnelheid is namelijk in dat geval 155,55MHz).

Maar ik stel voor de volgende Opteron zaken maar in dit topic te doen: Het grote AMD Hammer topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Zomaar een vraagje, hoe kan het dat bovenstaande mobo geen gekoelde NB/SB heeft?! Zelfs m'n tijgertje heeft een fors koelblok op z'n NB zitten, en tegenwoordig is een koelblok op de SB ookal mode. Ik heb helaas nog niet de kans gehad me meer in de materie te verdiepen, maar komt dit doordat er efficienter gewerkt wordt, of is dit bord slechts een voorbeeld? :)

(hoezo edit? ;))

[ Voor 11% gewijzigd door FragFrog op 10-06-2003 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Da's een show/marketing/reclame of whatever foto. Je ziet dat wel vaker dat er dan geen heatsink op de northbridge is geplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Laatst online: 23-08 22:53

jedel

Kevlar

een week geleden heb een asus a7m266-d rev 1.04 gekocht (2e hands)
gister kwamen ook eindelijk mijn cpu's binnen; het zijn 2 XP 2000+, met een AIUHB
Thorougbred-B (model8) core uit week 14 (serie nummers zijn op een volgend)
Dus alle maal erg leuk (op het eerste gezicht)

ware het niet dat deze XP's een nieuwe package hebben.
hierbij is het niet genoeg om ff de bruggen over te schilderen, maar moeten de bruggen eerst vrij gemaakt worden.
dit heb ik gedaan door met een naald de lak laag weg te krabben, van de laaste L5 brug, tot dat ik door een loepje een goud/koperkleurig contactje zag, (in lijn met de brug)
Ik heb alles netjes met plakband afgeplakt en er toen achterruitenreparatielijm over heen te smeren met een splinter van een tandenstoker. (de laser cut hoeft niet te worden gevluld)

maar toen zei mijn moederbord tijdens het op starten:
"cpu 0 is mp capable, cpu 0 is mp capable, warning cpu 1 is not mp capable"
dit bleek een bugje te zijn is de 1006 bios van asus.
ik draai nu de 1010 bios en het gaat als een tiet

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jedel: wat moest je voor het bord betalen, ik zoek namelijk ook zo'n bord.
En waar heb jij de tutorial over het bruggen dichten gevonden (linkje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 09:46:
ja ik kon niet echt een tutorial vinden (alleen voor de "oude" xp's ) Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030503/image/nna1.jpg
misschien is er al een nieuwe turorial voor het unlocken van de multiplier, en dan gewoon het op die manier aanpakken, (zonder de brug te vullen met seconden lijm) Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030503/image/nna4.jpg

kijk hier voor een instructie video

het is niet heel moeilijk (de achterruitenreparatielijm kost alleen 20E) de laklaag geeft redelijk snel op als je hem met een naald te lijf gaat >:).
het is alleen allemaal erg klein, en toch niet echt leuk om aan je procs van 67E te klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 09:46:
Hele gekke opmerking ... zou dat niet hier in een FAQ staat op t.net 8)7

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

VisionMaster schreef op 16 juni 2003 @ 11:34:
[...]

Hele gekke opmerking ... zou dat niet hier in een FAQ staat op t.net 8)7
hele rare vraag maar stuur mij eens een linkje uit de FAQ van t.net, waar in verteld wordt hoe je een thorougbred-b met niewe package moet xp-->mp modden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

trouwens ff een nader probleem....

mijn asus heeft geen gameport onboard, erg jammer allemaal want ik wil ook wel eens een spelletje kunnen spelen (met een joystick)

dus dan denk je ff een pci geluidskaartje er in hoeft toch niks te kunnen alleen gameport hebben.
mooi niet! |:(

ik heb tot nu toe 3 geluidskaarten geprobeerd
soundblaster 128pci
(atrend) Yamaha ymf 724
labway qs3000a

allemaal behalve de labway geven een gebrek aan bronnen voor de gameport
de labway geeft een gebrek aan bronnen voor de geluidskaart zelf maar niet voor de gameport, maar vervolgens werken alleen de 2 vuurknoppen van mijn logitech wingman :?

Het is een probleem met de MPX chipset. (ook veel problemen op 2cpu.com)
met goed drivers zou dit voorkomen moeten kunnen worden, maar ja mijn cheap-ass spul heeft al nauwelijks win2k ondersteuning (geld is nu echt op).

de vraag is dus wat voor geluidskaarten gebruiken jullie (afgezien van de onboard)
en werkt de gameport? en geen BSOD?

ik heb een zelfde "gebrek aan bronnen" probleem met mijn pci videokaart (diamond stealth 64 vram)

zijn er ook mensen die een (2e) pci videokaart gebruiken, en zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:04

igg

waar een wil is ben ik weg

heb op m'n tiger mp 4 pci vidkaarten gehad (naast 1xagp) pas bij de 5e werd het instabiel.

qua geluidskaart/gameport loopt hier alles lekker met een el-cheapo als4000

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

igg schreef op 03 juli 2003 @ 21:54:
heb op m'n tiger mp 4 pci vidkaarten gehad (naast 1xagp) pas bij de 5e werd het instabiel.

qua geluidskaart/gameport loopt hier alles lekker met een el-cheapo als4000
ik weet niet of 760MP's het zelfde probleem hebben
het aantal is ook niet het probleem meer de competabiliteit met pci 2.x (?)
een vodoo banshee wordt wel herkend en draaid maar laat me compu de hele tijd crashen als ik het scherm gebruik, maar dat ligt volgens mij aan win2k en 3dfx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

OgWok

U.N.C.L.E.

jedel schreef op 03 juli 2003 @ 18:46:
trouwens ff een nader probleem....

mijn asus heeft geen gameport onboard, erg jammer allemaal want ik wil ook wel eens een spelletje kunnen spelen (met een joystick)

ik heb tot nu toe 3 geluidskaarten geprobeerd
soundblaster 128pci
Hier het zelfde probleem met een Tyan Tiger MPX met Soundblaster 128 PCI.
Gameport is niet werkend te krijgen; voor mij geen ramp.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
OgWok schreef op 03 July 2003 @ 22:40:
[...]

Hier het zelfde probleem met een Tyan Tiger MPX met Soundblaster 128 PCI.
Gameport is niet werkend te krijgen; voor mij geen ramp.
Same here, Tyan Tiger MPX met el cheapo geluidskaart. Altijd een 'This device cannot find enough free resources that it can use. (Code 12)' op de gamepoort. Beetje vaag, nog niet geprobeerd ACPI uit te schakelen omdat ik alleen een USB sidewinder FF pro 2 heb, maar dat zou je nog kunnen proberen.

Of natuurlijk voor 5 euro een nieuwe gamepadje kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Jammer dat ik deze discussie niet gisteren al in de gaten had, schoppen is niet mijn favoriete bezigheid. :o

Ik gebruik op mijn MPX bord op dit moment een Audigy 2, daarvan werkt de gameport prima. Met mijn Live! 5.1 kaart werkte de gameport ook gewoon (diie heb ik zelfs nog gebruikt ;)), maar ik had bij het opstarten wel eens last van een BSOD (niet tijdens 't werken). Je zou dus wel kunnen overwegen om een Live! aan te schaffen, ondanks de vele verhalen over die kaartjes.

Ik heb sinds een paar dagen nu een Audigy2 op m'n MPX plank zitten, en dat is me tot nu toe erg goed bevallen. Ik was nog een beetje onzeker over de aankoop, aangezien er dus veel problemen zijn met de combinatie van Audigy & MP(X). Ik heb geen enkele BSOD meer gezien in Win2k. Het was 't geld dus wel waard. :) (ik had dan eigenlijk gewoon de firewire aansluiting nodig, maarja :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Chaintech 7KDD en gebruik de onboard kaart. Geen probleem met Joysticks of wat dan ook.

Nu ik toch hier ben, wat zijn jullie systeem temperaturen op de DUAL borden?, dus niet de procs!!. Kan hem hier nu op zo'n 32 graden houden, maar het was 45+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

[semi offtopic]
Hoord hier niet helemaal, want geen er varing (nog niet) maar wel dual amd
Het eerste bord met dual Opteron met AGP heeft Akiba gevonden (hoe kan het ook anders in Japan!)
Het is een Rioworks :?
Akiba
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030628/image/nhdamb1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030628/image/nhdamb3.jpg
sale price 46,700 Yen - 49,800 Yen (354,69 Euro volgens GWK)

[/semi offtopic]

[ Voor 7% gewijzigd door ronny op 08-07-2003 16:49 . Reden: prijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Deze kun je beter in het AMD Hammer topic plaatsen, alleen is 'ie daar al eens langsgekomen geloof ik ;) En Rioworks is wel enigszins bekend bij de dual-liefhebbers volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Maar daar gaat het meer over singel AMD en ik heb hem nog niet gevonden daar.
Ik wil hem daar best nog eens posten :+

Ships nu zie ik het, ik zag die doos en die zag er wat simpel uit en het feit dat ik ze niet echt ken van AMD borden heb ik de link niet zo snel gelegd met de Rioworks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Het is een dual AMD, dus wat dat betreft past 'ie hier bij nader inzien (topic title!) toch wel prima in het topic bedenk ik me nu :+

Anyway, het bord zelf spreekt me totaal niet aan: geen PCI-X en, zoals ik het kan beoordelen, slechts één Opteron met lokaal geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Abbadon schreef op 08 juli 2003 @ 19:21:
Het is een dual AMD, dus wat dat betreft past 'ie hier bij nader inzien (topic title!) toch wel prima in het topic bedenk ik me nu :+

Anyway, het bord zelf spreekt me totaal niet aan: geen PCI-X en, zoals ik het kan beoordelen, slechts één Opteron met lokaal geheugen.
Oach, er zijn maar weinig kaartjes die PCI-X echt nodig hebben, en aangezien niet iedereen 8 schijfen in RAID0 heeft / SCSI valt daar goed mee te leven. Als slechts 1 opteronnetje lokaal geheugen heeft is't natuurlijk wel weer minder mooi, maar dat er al AGP op zit is een goed voorteken. Nu nog wachten op de andere grote spelers (Tyan, Asus, etc?), tot die een leuk betaalbaar game-dual bordje uitbrengen :)

Overigens valt die prijs me mee: zoiets heb ik indertijd ook betaald voor m'n Tiger S2466n-4m. Blijf het nog steeds een groot voordeel vinden tov de Intel dual bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

OgWok

U.N.C.L.E.

FragFrog schreef op 08 juli 2003 @ 20:44:
[...]
Oach, er zijn maar weinig kaartjes die PCI-X echt nodig hebben, en aangezien niet iedereen 8 schijfen in RAID0 heeft / SCSI valt daar goed mee te leven.
Leg dat eens nader uit, wel een hele simpele redenering :?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
OgWok schreef op 08 July 2003 @ 23:43:
Leg dat eens nader uit, wel een hele simpele redenering :?
PCI-X betekend alleen een enorme bandbreedte, van 1066mb/s. Nou is dat errug leuk natuurlijk, maar waar heb je het voor nodig? Zelfs met 4 IDE schijven in RAID0 haal je gemiddelt nooit meer dan 120mb/s, en een gewoon PCI slot kan dat met een theoretische maximumsnelheid van 133mb/s makkelijk aan. Evenzo een gygabit netwerkkaart, waar je ook nooit meer dan 125mb/s over kan raggen.

Dus pas zodra je dual gygabit kaartjes gaat gebruiken of extreme dataopslag systemen met SCSI schijven heb je iets snellers nodig dan gewoon PCI. En aangezien er maar heel weinig mensen zijn die dat thuis nodig hebben (het ging tenslotte om een bord met AGP slot, dus we hebben het hier niet over een 'echt' serverbordje) is het IMHO onzin te klagen dat het er niet opzit :)

//edit
typo en even een linkje opgezocht.

[ Voor 8% gewijzigd door FragFrog op 09-07-2003 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
FragFrog, je gaat nu uit van de enorme bandbreedte van PCI-X en idd er zijn niet velen die dat nodig hebben. Echter, waar je vanuit moet gaan is juist de beperkte bandbreedte van één reguliere PCI bus. Van die 133MB/s blijft in de praktijk ca. 110~115 over en die heb je tegenwoordig zo vol zitten (twee moderne disken of Gbit NIC en combineer dat eens met geluid en videocapture gegevens en je hebt een échte bottleneck). En je zit ook nog met latencies welke je kunt verminderen door meerdere bussen te gebruiken (wat het geval is bij de PCI-X borden) :)

Nu maak je de opmerking dat dit voor mensen thuis allemaal niet zo'n vaart zal lopen maar denk je dat 'de mensen thuis' zo maar een prijzige dual Opteron set-up kopen? :+ Feit is dat cpu en geheugen al maar sneller worden voor de desktop maar we zitten nog steeds met een veel te klein PCI busje en het is juist de I/O wat tegenwoordig de bottleneck is van een computer, niet een gebrek aan cpu cycles of geheugenbandbreedte en dat zal alleen maar erger worden (als je zo'n bord koopt wil je dat volgend jaar ook nog optimaal kunnen gebruiken en dan heb je onderhand wel héél snelle SATA disken te koop om maar wat te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Kleine aanvulling op Abaddon ...

Als je dus 2 1GbE NIC's gebruikt houdt het al op met je bandbreedte op de pci bus.
En tja ... om maar niet te spreken over 1 10GbE nic. De bottleneck met een test opstelling is echt de databus, die geen 10GbE kan verplaatsen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Ik denk dat een opstelling zoals bij de huidige MPX borden beter was geweest. 2 voor de snelle disk controllers en 3 voor de oude "trage" uitbreidingen.
Nu zie ik voor de thuis het nut van Gbit nog niet want de switch met Gbit is nog niet te betalen maar je weet natuurlijk niet wat het volgend jaar kost :+
En door de hypertransport is het toch niet erg dat de tweede proc geen lokaal geheugen heeft :?

[off topic] het is nog geen ervaring van dit bord dus vandaar dat ik het semi offtopic hier neer gezet heb :) [/off topic]

[ Voor 15% gewijzigd door ronny op 09-07-2003 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
ronny schreef op 09 juli 2003 @ 16:28:
En door de hypertransport is het toch niet erg dat de tweede proc geen lokaal geheugen heeft :?
Jawel :P Want hoewel die 2e cpu via de HT link prima bij het remote geheugen kan doe je nu juist een sterke eigenschap v.d. Opteron de das om: lage latencies van de on-die controller. Als hij het zaakje remote moet benaderen stijgt de latentietijd met zo'n 60% wat zich in een 10% performanceverlies kan vertalen. Hier kun je natuurlijk ook mee te maken krijgen met twee maal lokaal geheugen maar de kans hierop is een stuk kleiner (zeker wanneer er NUMA functionaliteit wordt toegevoegd aan het OS). Met eenmaal lokaal geheugen weet je 100% zeker dat de andere cpu altijd de relatief trage weg moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Abbadon schreef op 09 July 2003 @ 08:19:
FragFrog, je gaat nu uit van de enorme bandbreedte van PCI-X en idd er zijn niet velen die dat nodig hebben. Echter, waar je vanuit moet gaan is juist de beperkte bandbreedte van één reguliere PCI bus. Van die 133MB/s blijft in de praktijk ca. 110~115 over en die heb je tegenwoordig zo vol zitten (twee moderne disken of Gbit NIC en combineer dat eens met geluid en videocapture gegevens en je hebt een échte bottleneck). En je zit ook nog met latencies welke je kunt verminderen door meerdere bussen te gebruiken (wat het geval is bij de PCI-X borden) :)
Met 2 moderne disken, IDE disken altans, haal je nog geen continue 60mb/s/stuk, tenminste niet voor zover ik weet. Een gygabit kaartje kan inderdaad theoretisch meer aan (125mb/s) dan de realistische 110-115mb/s die een PCI bus haalt, maar de praktijk leert dat een beetje netwerk bijna nooit sneller gaat dan 90% van de capaciteit. Ik haal ook wel 12mb/s met 100mbit, maar dat is p2p over 1 big-ass switch, dus blijf erbij dat daar geen bottleneck zit :)

Latencies zijn voor zover ik weet alleen een probleem bij MPX borden door de extra stap die de normale PCI sloten moeten maken, wanneer je daar veel data over gaat pompen, maar als jij het beter weet... stomme mods.. altijd gelijk hebben :>
Nu maak je de opmerking dat dit voor mensen thuis allemaal niet zo'n vaart zal lopen maar denk je dat 'de mensen thuis' zo maar een prijzige dual Opteron set-up kopen? :+
True, nu nog niet. Maar de bordjes zijn al betaalbaar, en ik verwacht dat over een jaar niemand meer gek opkijkt van een Opteronnetje. Een dual Opteron systeem lijkt me een aardige high-end-workstation, voor die gebruikers die wat zwaardere eisen stellen aan processorkracht. Ik denk niet dat er daarvan veel een gygabit netwerk thuis hebben liggen, da's gewoon nog te duur door die stomme switches. Zelfde geld voor 10Gbit: de kaartjes zijn al prijsig, maar alleen een groot bedrijf kan de switches ervoor kopen. Dit lijkt me echt een bordje worden voor de thuisgebruikers en workstations voor op kantoor. Jij begon tenslotte met vooruit denken :+
.. endan heb je onderhand wel héél snelle SATA disken te koop om maar wat te noemen
Ja oke, daar had ik nog niet aan gedacht, maar denk je echt dat het zo'n vaart zal nemen? :)

Zou hier nog lang over kunnen doorgaan, maar aangezien het nogal offtopic is... 1 ding nog: er zijn miljoenen mensen die werken met van die slappe bordjes zonder PCI-X, lijkt mij voldoende bewijs dat het gewoon niet echt nodig is ;) </eigenwijs mode>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

FragFrog schreef op 09 July 2003 @ 21:23:
[...]
Met 2 moderne disken, IDE disken altans, haal je nog geen continue 60mb/s/stuk, tenminste niet voor zover ik weet. Een gygabit kaartje kan inderdaad theoretisch meer aan (125mb/s) dan de realistische 110-115mb/s die een PCI bus haalt, maar de praktijk leert dat een beetje netwerk bijna nooit sneller gaat dan 90% van de capaciteit. Ik haal ook wel 12mb/s met 100mbit, maar dat is p2p over 1 big-ass switch, dus blijf erbij dat daar geen bottleneck zit :)

maar als jij het beter weet... stomme mods.. altijd gelijk hebben :>

[...]
Ja oke, daar had ik nog niet aan gedacht, maar denk je echt dat het zo'n vaart zal nemen? :)

Zou hier nog lang over kunnen doorgaan, maar aangezien het nogal offtopic is... 1 ding nog: er zijn miljoenen mensen die werken met van die slappe bordjes zonder PCI-X, lijkt mij voldoende bewijs dat het gewoon niet echt nodig is ;) </eigenwijs mode>
Je vergeet 1 ding in de berekening 1 Gbit netwerk kaart trekt de PCI bus dicht 2/3 HD trekken de PCI bus dicht, maar als je een keer 500 MB over een Gbit netwerk stuurt (voor zulke bestanden heb je toch Gbit) dan moet dat van de HD komen. :)
En dan begint het dus al problemen te geven.
Maar hoeveel van die miljoenen hebben een dual bord ?
Als ik hier kijk en bij dual Xeon zie je toch dat er heel veel zijn met een raid controller dan gaat het best hard.
Maar je hebt ook wel weer gelijk want ik heb ook niet meer als een 100Mbit in de computer zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

FragFrog schreef op 09 July 2003 @ 21:23:
[...]
Met twee moderne ATA-schijven kun je burst transfer rates van meer dan 100MB/s in RAID 0. Gigabit haalt in de praktijk al snel 20MB/s. Een TV-kaart genereert op 768x576 met 32-bit kleur bij 25fps al 32MB/s aan beeldinformatie. Rekening houdend met overhead (dingen zoals headers en footers van pakketjes waarbinnen de data over de bus wordt verzonden) en het verlies van effectieve bandbreedte omdat devices de bus maar voor een korte periode mogen gebruiken, is 133MB/s wel aan de krappe kant. Naarmate er meer devices aan de bus hangen zal dat probleem groter worden.

[qoute]Latencies zijn voor zover ik weet alleen een probleem bij MPX borden door de extra stap die de normale PCI sloten moeten maken, wanneer je daar veel data over gaat pompen, maar als jij het beter weet... [/quote]

PCI-X heeft sowieso een lagere latency vanwege de twee- tot viervoudige kloksnelheid. Op een 66MHz bus kun je in theorie een bepaalde hoeveelheid data in de helft van de tijd versturen als op een 33MHz bus. Dus in dezelfde tijd kan meer data verzonden worden of de bus komt eerder vrij voor andere devices. Bovendien is de data eerder op zijn bestemming, wat ook wel wat kan schelen aangezien de PCI-bus voor de CPU gezien extreem traag is.

Omdat er op een PCI-X bus doorgaans minder devices aangesloten kunnen worden dan op 32-bit 33MHz PCI is er ook minder vertraging door bus arbitrage. Vijf devices op een 32-bit 33MHz bus zullen veel vaker op elkaar moeten wachten dan twee devices op een 64-bit 66MHz of 133MHz bus.
Zou hier nog lang over kunnen doorgaan, maar aangezien het nogal offtopic is... 1 ding nog: er zijn miljoenen mensen die werken met van die slappe bordjes zonder PCI-X, lijkt mij voldoende bewijs dat het gewoon niet echt nodig is ;)
Ik lees ook steeds vaker reacties van mensen die problemen hebben met latencies en andere conflicten. Dit zal deels te wijten zijn aan het feit dat we teveel PCI-spullen op te trage bus moeten aansluiten.

Toen PCI in 1994 verkrijgbaar werd was de bandbreedte vergelijkbaar met de geheugenbandbreedte van de 486 pc's uit die tijd. De snelste desktopsystemen van deze tijd hebben een geheugenbandbreedte die 50 keer zo hoog is als de PCI-bandbreedte.

En waarom denk je AGP is uitgevonden en Intel de netwerk- en ATA-controller tegenwoordig direct met de north/southbridge interconnect verbindt ipv met de PCI-bus? Leuk natuurlijk dat Intel dit doet, maar eigenlijk zijn het lapmiddelen. In een ideale situatie zou er vanaf de chipset een dikke pijp door het moederbord moeten liggen waarop apparatuur zoals videokaarten, storage controllers, netwerk adapters en geluidskaarten aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
ronny schreef op 10 July 2003 @ 09:27:
[...]
Maar hoeveel van die miljoenen hebben een dual bord ?
Als ik hier kijk en bij dual Xeon zie je toch dat er heel veel zijn met een raid controller dan gaat het best hard.
Maar je hebt ook wel weer gelijk want ik heb ook niet meer als een 100Mbit in de computer zitten :P
Ik doelde op alle computergebruikers, hoeveel daarvan hebben PCI-X? De hele discussie begint nu wat algemeen te worden, maar we gingen nog steeds uit van dat ene bordje met AGP (ik altans), dat kennelijk bedoelt is als high-end user / workstation bord. Serverbordjes hebben geen AGP slot nodig tenslotte.

Kijken we dan naar wat een normale user nodig heeft, of beter nog, een high-end user, dan zien we inderdaad vaak raid0 opstellingen, met in 99.99% van de gevallen gewoon of hooguit dual fast ethernet (zoals je zelf ook hebt ;)). Voor een raid0 setup met 4 ATA133 schijven is een continue stroom van 120mb/s heel erg netjes. Kijk ik naar mezelf, met 2 fast ethernet 3Coms om dat te verplaatsen, dan is PCI al overkill, omdat 24mb/s voor netwerk en 24mb/s dus van die schijven nog genoeg ruimte voor mezelf overlaten om film te kijken, van TV kaart te capturen, etc. Laatste grote LAN waar ik was hadden zelfs de servers vaak niet meer dan dual ethernet, dus kan dat makkelijk :)

Anders wordt het wanneer je gygabit wil, daarin heeft Femme absoluut gelijk. 4 IDE schijven die 120mb/s aanleveren en 1 gygabit kaartje dat 120mb/s kan verwerken zorgt gegarandeert voor problemen. De vraag is alleen: hoeveel mensen hebben thuis gygabit switches, of op het werk een gygabit aansluiting voor hun workstation? Als dit een serverbord was zou PCI inderdaad te weinig zijn, maar het hele punt is juist dat dit geen serverbord is!. (Ik bedoel, waarom in godsnaam een AGP slot op een serverbord planten ;)
Omdat er op een PCI-X bus doorgaans minder devices aangesloten kunnen worden dan op 32-bit 33MHz PCI is er ook minder vertraging door bus arbitrage. Vijf devices op een 32-bit 33MHz bus zullen veel vaker op elkaar moeten wachten dan twee devices op een 64-bit 66MHz of 133MHz bus.
True point, maar probeer maar eens 3, 4 kaartjes tegelijk vol aan het werk te zetten. Van TV kaart opnemen naar HD brengt je slechts zo'n 50MB/s, aangenomen dat je niet naar een onboard RAID opstelling / IDE kanaal captured. Waarme wou je de rest vullen, netwerk? Fast Ethernet haalt dat nooit. Camera erop aansluiten? En dan van 2 dingen tegelijk capturen? Haal je het nog niet, maar heb je wel al 4 PCI sloten maximaal in gebruik...

Mijns inziens proberen te veel mensen extreme situaties te bedenken, in plaats van naar de realiteit van een gewone high-end user te kijken. Iemand die een dual systeem koopt doet dat vaak met 1 ding in mind. In mijn geval is dat CAD tekenen, waarbij ik normaal gesproken geeneens PCI devices nodig heb. Mensen die een dual kopen voor videobewerking zullen met 133mb/s ook wel genoegen nemen, aangezien er ook genoeg mensen nu videobewerken met single-proc systemen. Eigenlijk hetzelfde als wat er in computerverkoop gebeurt: 'dit systeem is wel 2x zo snel als die van een half jaar geleden!'. De verkoper vergeet er alleen bij te zeggen dat een normale gebruiker die pc van een half jaar geleden al nooit tot z'n maximum kan laten gaan, behalve voor games misschien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
FragFrog schreef op 11 juli 2003 @ 22:40:
Mijns inziens proberen te veel mensen extreme situaties te bedenken, in plaats van naar de realiteit van een gewone high-end user te kijken.
Oh? Ik vind twee moderne SCSI disken of 10Krpm S-ATA disken in een stripe anders geen extreme situatie (en al helemaal niet voor de groep die zich een dual Opteron aanschaft). Daarmee heb je je PCI bus al vol zitten. Sterker, m'n onderhand al tamelijk oude WD1200JB doet al nagenoeg 50MB/s max, twee daarvan in een stripe is ca. 100MB/s, wat dacht je wat 7.2Krpm IDE disken over een half jaartje gaan doen? Als ik data verplaats van deze stripe naar een andere IDE stripe schiet zo'n PCI bus al zwaar tekort, waarom deze beperking accepteren wanneer je al zoveel geld uitgeeft aan een dual Opteron (die zijn duur) en een sloot registered PC2700 ram (da's ook erg duur), dat begrijp ik écht niet :?

Anyway, ik snap niet dat je zo ageert tegen een snellere PCI bus of meerdere PCI bussen, tenslotte heb je al ATA133, S-ATA 150, SCSI U160 en zelfs U320, allemaal interface's met een maximale bandbreedte groter dan de bus waar een dergelijke 32bits PCI kaart in wordt gestoken, dát is dus wel normaal? En wat dacht je van 6.4GB/s geheugenbandbreedte of 3GHz cpu kracht, dat is voor normaal desktopgebruik dan weer geen overkill?

Nee, ik heb nu toch echt het idee dat je met alle mogelijke excuses de ouderwetse 32bits/33Mhz PCI bus probeert te verdedigen. Vergeet niet dat de reactietijd van de PCI bus zoals Femme al aangehaald heeft ook aan de snelheid in MHz'en ligt; hoe meer klotikken per seconde hoe minder daadwerkelijke wachttijd. En waarom zou ik zolang op m'n I/O willen wachten als het eenmaal van m'n disk de PCI bus heeft bereikt en vervolgens met een relatieve slakkengang naar m'n 'northbrigde' wordt gestuurd? Nee, ik wil dat als het eenmaal m'n controller heeft verlaten en in de bussen van m'n systeem zit een zo'n hoog mogelijke snelheid zónder dat er een verkeersagent zich er ook nog eens mee bemoeid (de PCI bus zit vol stoplichten en verkeersagenten). Ik wil een meerbaans snelweg omdat elke klotik vertraging die de pci bus veroorzaakt een moderne cpu zo'n 80~90 klotikken (!) uit z'n neus staat te eten, dáár koop ik geen supernelle cpu of geheugen voor.

Nee, jouw relaas begint imo een beetje te lijken op een uitspraak als "Aan 640kb hebben we altijd genoeg"; de ontwikkelingen gaan zo verdaait snel dat je je niet meer moet vastklampen aan 'huidige' standaarden die al standaarden van gisteren zijn :)

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.