[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.227 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hertog_Martin schreef op 01 augustus 2003 @ 10:31:
Informatique had gister nog de prijs verlaagd met 6 euro's dus denk dat ze 'm wel hebben
Ik heb mijne 2 dagen geleden opgehaald (bij informatique dus). Uitkijken met grote coolers trouwens ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delta2 schreef op 01 August 2003 @ 16:28:
[...]

Dat is ook iets wat ik behoorlijk vreemd vind van alle fabrikanten. Alle MP en MPX chipsets kunnen de timings zelf instellen waardoor je best wel wat performancewinst kan boeken, maar slechts enkele fabrikanten hebben dit ook daadwerkelijk in hun BIOSmenu beschikbaar gemaakt :S :S
Ik vind mijn 16-16-4-2-2-2-2 instellingen trouwens wel lekker werken ;)

Heb mijn CPUs vandaag helaas niet ontvangen..... nu moet ik het hele weekend w88 :'(
ik heb er hier wel 2 als je in de buurt woont ( zuid holland ) kunnen we testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Hertog_Martin schreef op 01 August 2003 @ 10:31:
Informatique had gister nog de prijs verlaagd met 6 euro's dus denk dat ze 'm wel hebben
Net besteld. Krijg al een mailtje dat ie niet op voorraad is :? . Op de website stond dat ie wel op voorraad was. Dus gaat weer lekker ;)

Ik hoop dat ze em nog kunnen leveren. Maar ik heb er een hard hoofd in.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Hmz ik wil in december mn spullen gaan kopen.. zal er dan wel een nieuw moederbord zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Hertog_Martin schreef op 02 augustus 2003 @ 13:52:
Hmz ik wil in december mn spullen gaan kopen.. zal er dan wel een nieuw moederbord zijn?
Ik denk dat tegen die tijd er helemaal geen MPX moederborden meer leverbaar zijn. Dus dan zal je moeten zoeken naar een ander dual platform.
Dat zal je alleen wel behoorlijk wat meer gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 12-09 22:02
Shuriken schreef op 02 August 2003 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat tegen die tijd er helemaal geen MPX moederborden meer leverbaar zijn. Dus dan zal je moeten zoeken naar een ander dual platform.
ja ben nu beetje aan het kijken naar opteron.. alleen jammer van de prijs ja

Heb nu het geld helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:57
Shuriken schreef op 02 August 2003 @ 13:58:
Zo'n vaart zal het heus niet lopen hoor, voor de low-end servermarkt is een dual AMD systeem gebasseerd op de MPX chipset nog steeds het goedkoopste alternatief qua prijs / prestatie verhouding, en dat zal voorlopig nog wel even blijven gezien de huidige opteron prijzen :)

Denk alleen wel dat je uitkomt bij een serverfabrikant als tyan, en dan nog het meeste kans hebt op een high-end bord van hun uit bijvoorbeeld thunder serie. Anderzijds: ze verkopen ook nog steeds MP bordjes, denk niet dat ze binnen een paar maanden 2 serie's eruit gooien ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:50
Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 21:04:
[...]

ik heb er hier wel 2 als je in de buurt woont ( zuid holland ) kunnen we testen
* Delta2 zwaait vanuit Zuid Limburg ;)

Beetje ver uit de buurt, niet zo erg ik wacht wel tot maandag, pruts ik in de tussentijd wel wat aan de waterkoeling ( had wat pomp trouble ).

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delta2 schreef op 02 August 2003 @ 22:21:
[...]

* Delta2 zwaait vanuit Zuid Limburg ;)

Beetje ver uit de buurt, niet zo erg ik wacht wel tot maandag, pruts ik in de tussentijd wel wat aan de waterkoeling ( had wat pomp trouble ).
als het lukt meld je bevindingen en specs alstublieft even dan kan ik ook aan de gang :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Ik zal even mijn gemoedstoestand aanduiden:

- TPG staat met pakketje aan duur ( Blij )
- Trekt beurs ( ietsjes minder blij ;) )
- Opent pakketje ( spannend )
- Vindt maar 1 CPU in pakketje ( ARGGGG :( :( :( ) :'( :'(

Nu kan ik $#*$# weer gaan lopen te regelen dat ik me andere CPU zo snel mogelijk nageleverd krijg.
Ik vraag me verdomme echt af waarmee ze bezig zijn bij Yorcom, bij aantal staat 1x AMD XP 2500+ MAAR bij de prijs staat wel het bedrag van 2 CPUs.........

Nja, ik zal later vandaag die ene CPU er dan maar es gaan inleggen, kijken wat daar dan van terecht komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Delta2 op 04-08-2003 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Dat is idd zwaar minder.
Dat is eichenlijk ook de reden dat ik het liefst naar de shop rijdt om het op te halen.
Nu maar hopen dat je er snel uitkomt en de ander krijgt.
ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
ronny schreef op 04 August 2003 @ 13:57:
Dat is idd zwaar minder.
Dat is eichenlijk ook de reden dat ik het liefst naar de shop rijdt om het op te halen.
Nu maar hopen dat je er snel uitkomt en de ander krijgt.
ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten.
De mail is al eentijdje terug verzonden, maar als ze voor 15:00 nog niet gereageerd hebben dan ga ik wel eens bellen om te eisen dat de andere CPU vandaag nog op de post gaat.

Wat me trouwens opvalt is dat alle L1 en L3 bruggen nog verbonden zijn :P Dat is uitermate mooi, want dan hoef ik helemala niets te modden om de wiretricks te kunnen toepassen :D

[Edit]

Kleine update, heb het zooitje nu stabiel @ 150 FSB. Bij 166 wilde ie windows niet meer in, wat vermoedelijk aan een van me PCI kaartjes ligt, ik zal straks nog even wat hogere settings proberen. Ik kan pas eigenlijk gaan wiren zodra ik de 2de CPU heb, aangezien ik er wel zeker van moet zijn dat die ook de settings aankan.

Het tempo waarop MyCom werkt is overigens pokketraag.
Gemailed, geen antwoord. Gebeld, zien ze de fout, gaan ze het onderzoeken, ik zou teruggebeld worden..... hmm, dat was dus 2:30 uur terug :S

[ Voor 29% gewijzigd door Delta2 op 04-08-2003 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik mag hier officieel helemaal niet meer posten: Ik heb toch besloten voor een Pentium systeem.....call me weak ;)

Het is een 2600 Ghz met HT en 800 FSB geworden, schijnt lekker overklokbaar te zijn....en een prachtig moederbordje waar zoveel op zit dat ik er tureluurs van wordt: Gigabyte 8KNXP http://nl.giga-byte.com/M...cts/Products_GA-8KNXP.htm om je vingers bij af te likken. Ik heb echt geen PCI slot meer nodig ;)

Tsja, ik vond uiteindelijk de MPX technologie toch een tikkie te riskant voor mijn situatie. Is toch al wat bejaard aan het worden, affijn is hier allemaal al besproken. Overigens: ik kreeg nog een mailtje van Flexpro dat het Dual AMD Gigabyte moederbord gewoon weer leverbaar was, dus kijk eens daar naar. Heb je meteen Raid onboard....dit was mijn laatste post hier, omdat ik niet meer on-topic mee kan praten, bedankt voor de interessant leesstof !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een SINGLE? IEEEEEEEEEEW onrein! Jacques, schoonmaken!

mooi bordje hoor, vast een goeie keus. :) Alleen maar 1 processor. Das net zo iets al een vrouw met maar 1 borst. klopnie.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 19:49:
Tsja, ik vond uiteindelijk de MPX technologie toch een tikkie te riskant voor mijn situatie. Is toch al wat bejaard aan het worden, affijn is hier allemaal al besproken. Overigens: ik kreeg nog een mailtje van Flexpro dat het Dual AMD Gigabyte moederbord gewoon weer leverbaar was, dus kijk eens daar naar. Heb je meteen Raid onboard....dit was mijn laatste post hier, omdat ik niet meer on-topic mee kan praten, bedankt voor de interessant leesstof !
Ik weet het. Als de MSI niet gaat lukken, heb ik nog de keuze tussen de Gigabyte en de Tyan.

Ik neig eerlijk gezegd toch naar de Tyan dan. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
MSI of Tyan? Kijk naar de features die beiden bieden. Volgens mij zitten er wat meer toeters en bellen op het MSI bord. Wat ik je wel kan vertellen is dat mijn Tyan alweer richting de twee jaar loopt en in al die tijd heeft 'ie gedaan wat hij moest doen; stabiel en zonder gedoe draaien :) (op enkele driverprobleempjes in het begin na, wat allang geen issue meer is)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Het waren met de tiger MP inderdaad meer driver problemen dan echt hardware matige dingen, mijnes loopt ook nu lekker.

Abbadon, ben je dan van plan om te gaan upgraden? Ik zelf zit er nog aan te denken om er een keer 2 2500 bartons op te proberen. Misschien moet er dan wel een molex aan de power plug gesoldeerd worden..:) Of gebruikt de barton 2500 niet zo veel meer dan de tbred B 1800?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik hink eigenlijk op twee gedachtes: dan wil ik er andere (met name zuiniger!) cpu's in proppen, dan wil ik gewoon voor eens wat anders gaan. Het eerste is wel een stuk goedkoper en m'n bak wordt er wat koeler van maar na bijna twee jaar wil ik gewoon weer eens wat anders gaan proberen en dan vind ik het zonde om nu nog geld in andere cpu's te steken. Ben er nog niet helemaal uit 8)7

code:
1
2
3
4
              Vcore        Current               Thermal Power       
                           Max       Typical     Max      Typical                                 
Tbred B 1800+  1.50V       34.0A     30.9A       51.0W    46.3W 
Barton 2500+   1.65V       41.4A     32.5A       68.3W    53.7W

Tamelijk groot verschil (51.0 om 68.3W @max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Maar wat stabieliteit is het met de MSI ook niets mis. In het begin ook wat dirver problemen 3 verschillende videokaarten en nu 1 zonder officete drivers (vodoo5)

Ik heb vorig jaar mijn kast gespoten en mis sinds dien de reset button kwijt 8)7
ik heb hem alleen nog niet gemist. (behalve als ik met warm weer te ver overklok O-) )

Ben nog geen problemen tegen gekomen. Doet het gewoon super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ik kan nu dus via Informatique ook niet meer aan de MSI komen. Ik heb besloten om dan maar voor de Tyan te gaan. Ik heb goede ervaringen met ze qua RMA en support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Shuriken schreef op 06 August 2003 @ 15:45:
Ik kan nu dus via Informatique ook niet meer aan de MSI komen. Ik heb besloten om dan maar voor de Tyan te gaan. Ik heb goede ervaringen met ze qua RMA en support.
Tyan is inderdaad een kei in RMA afhandelingen.
Toen mijn eerste MP het begaf, ja... de welbekende ATX burnout... had ik binnen een week me nieuwe plank :)
hmmz.... ik hoop overigens dat mijn 2de CPU nu eindelijk es een keer binnen gaat komen, want ik begin me nu langzamerhand te vervelen........

[ Voor 11% gewijzigd door Delta2 op 07-08-2003 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:04

igg

waar een wil is ben ik weg

Mischien offtopic, maar ik geloof dat ik de opvolger van m'n s2460 net heb gezien....

kweil, kweil, kweil

als dit op de markt komt, ben ik heel benieuwd waar andere fabrikanten mee komen....

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:32
Idd heel erg mooi Tyan moederbord, kan ik mooi me upgrade mee doen, maar dat duurt nog wel even voordat ik daar aan begin. Eind volgend jaar op ze vroegst ;) Deze dual draait nog snel zat.

Ik hoop alleen wel dat Tyan ook alle mogelijkheden van de chipset heeft gebruikt, zou zonde zijn als ze dat niet gedaan hebben, maar gezien de plaatjes lijkt dat er wel allemaal op.

Overigens is op het oog bord aanzienlijk groter dan de nu available dual athlon borden, daarbij komt ook nog is dat dit board gezien de features ook wel meer sap zal lusten. Denk dat het met 400Watt nu aan de krappe kant zal worden als je dr ook een paar dikke schijven bijhangt en een leuke videokaart.

[ Voor 30% gewijzigd door ConZito op 10-08-2003 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
igg schreef op 10 August 2003 @ 00:30:
Mischien offtopic, maar ik geloof dat ik de opvolger van m'n s2460 net heb gezien....

kweil, kweil, kweil

als dit op de markt komt, ben ik heel benieuwd waar andere fabrikanten mee komen....
Hier is 'ie niet off-topic: [rml]Femme in "De AMD Hammer, deel 2 [ discussie]"[/rml] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delta2 schreef op 01 August 2003 @ 11:40:
[...]

Volgens mij ben ik straks de eerste....

Het behoort overigens gewoon te werken, 90% van de mensen heeft een success gerapporteerd en slechts 10% een failure, waarschijnlijk allemaal gehoaxed vanwege het feit dat niemand zegt wie op failure gestemd heeft @ 2CPU.
Op een MB zit je gewoon vast op 133 FSB maar je kunt natuurlijk gewoon wat met de L3 bruggen gaan klooien.

Zodra ik de bartons binnenkrijg ( waarschijnlijk vandaag of maandag ) zal ik eerst ffies op 133FSB booten om te checken hoe alles loopt, dan overgaan op verhoging van de FSB totdat het zooitje het niet meer trekt ( 166 zou geen probleem moeten zijn, maar aangezien me PCI uitbreidingsrijtje wat uitgebreider is geworden weet ik niet of al die apparaten dat gaan trekken ). Daarna verhoog ik de multiplier totdat ik netjes op 2 ~ 2.2 Ghz uitkom ( afhankelijk van temp / stabiliteit ).
Ik zal dan tevens mijn bevindingen hier neer posten.
Delta2, werkt ie al?

Ik heb zelf vorige week de msi k7d besteld. Ik zit nu nog te twijfelen welke processor ik erop ga zetten. Een MP gaat het zowiezo niet worden (ik moet wel een beetje kunnen tweaken :) )

Ik zit te twijfelen tussen de xp2400+ omdat deze gewoon op 133mhz draait. Hoef ik niet te klooien met bruggen om de multipliers om te zetten.
Als ik kijk naar de prijzen van de cpu's is de barton 2500+ niet veel duurder. Deze heeft bovendien 2x zoveel cache. Maar hier moet ik wel de bruggen aanpassen...

Heb jij je bartons al draaien? En met welke multiplier en fsb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igg

igg

Om wat werk te besparen zou dit weleens iets kunnen zijn:

http://www.upgradeware.com/english/product/xptmc/xptmc.htm

voor een mp/mpx lijkt het me wel een handige oplossing.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen jammer dat je nog steeds de L5 mod moet uitvoeren... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Die L5 mod is het probleem niet, ik ben alleen heel benieuwd waar'ie te koop is in nederland en voor hoeveel :)

Weet iemand nog hoe duur die oude goldvinger's waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FragFrog schreef op 11 augustus 2003 @ 12:57:
Die L5 mod is het probleem niet, ik ben alleen heel benieuwd waar'ie te koop is in nederland en voor hoeveel :)

Weet iemand nog hoe duur die oude goldvinger's waren?
Hij is hier te koop:
http://www.abgcomputers.n...PU_Convertors_+_Slotkets/

€44,95 vind ik wel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en voor een dual sys heb je er 2 nodig ...

Ik ga toch maar zelf knutselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb misschien een probleempje.

Ik heb een tyan tiger MP met 2 XP 1800's. (voor de rest van de specs zie in sig)

Nou draaide ik al een tijd lang met een echte quadro 2 pro, zonder problemen.

Laats heb ik deze kaart vervangen door een 2 dehandse geforce 4 TI 4200 met 128 mb (asus v8420S/td, dus snel geheugen enzo)

De eerste kaart ging na 3 dagen kapot, ik denk met geheugen problemen, en nu draait dus de 2de gelukkig nog steeds goed, BEHALVE soms, dan wordt er even gefucked met de randen van de windows in windows. het lijkt wel alsof er een halve seconde even wat verspringt in stapjes, dus een stukje wel, dan weer een stukje niet, dan weer wel. Het gebeurt weinig, en altijd maar heel even, een soort distortie van stukjes van het beeld. In spellen heb ik volgens mij geen artifacts ed. Ook koel ik genoeg, maar op het geheugen van de asus kaart zit geen koeling, maar dat lijkt me ook niet nodig want het is 3,3 ns geheugen wat dacht ik op 600 kan maar dus standaard op 550 loopt...

zijn hier nog meer mensen met een ti 4200 op een tiger MP? kent iemand dit?

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 11-08-2003 15:22 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Sorry voor mijn late update, maar ik geef de schuld aan het weer, veel te mooi om binnen te zitten :)
Ik heb gisteravond eindelijk de boel draaiende gekregen.
De 2de CPU was vrijdag binnengekomen. Het leuke was alleen dat het een nieuwe versie van de XP was ( die met die leuke lijnen over de pcb aan de bovenkant :S ). God, wat was dat ding een kriem om van XP naar MP om te toveren, ik heb in totaal 8x de brug moeten repainten voordat ie fatsoenlijk contact maakte, bij de oude package is me dat bij alle CPU's die ik gehad heb nog nooit gebeurd :X

Ik heb de CPUs eerst gewoon op 166FSB gezet. Systeem loopt lekker dan, maar ik mis bepaalde PCI kaarten omdat ik die niet kan gebruiken bij zo'n hoge PCI bus.
( De geheugensettings kan ik dan trouwens ook niet meer op 16-16-4-2-2-2-2 draaien, dus dat is ook al minder dan )
Op dit moment draait het systeem @ 2250 MHz @ 133FSB x 17
De extra FSB verhoging gaf namelijk niet echt de doorslag in een sneller systeem, dus dan draai ik liever met al mijn kaartjes in de bak + flinke geheugendoorvoer dankzij de settings.
De CPU's worden overigens een beetje warm @ air, 52 & 55 op dit moment ( ik ga altijd over op air tijdens experimenteren vanwege het hoge klungelgehalte met waterkoeling als je telkens wat aan de CPU's moet veranderen )
Waarschijnlijk zet ik de CPUs zometeen terug op 2Ghz om de temps wat naar beneden te halen (misschien dat ik nog wat aan de FSB sleutel op die manier), het systeem reageert op dit moment gewoon lekker, en dat is het enige wat mij eigenlijk interesseert op dit moment.
De 512KB cache per CPU's heb ik nog niet echt gemerkt, maarja, het ziet er in ieder geval wel leuk uit tijdens de boot :)
De MPX2 ziet de CPU's trouwens ook gewoon weer als Dual MP ipv Dual XP , dus dat ziet ook alweer wat beter uit ;)

En over die Ti4200 @ een MP:
Ik heb zelf 2 typen Ti4200 op mijn Tyan S2460 en mijn MPX2 gehad, op beiden werken ze perfect. Dus als je artefacts krijgt: probeer er eens een Fan voor te plaatsen, en kijk eens of het probleem dan oplost.
Over het geheugen hoef je je geen zorgen te maken, mijn chippies op de Ti4680XP zijn ook gewoon passief gekoeld & zwaar oveclocked, nergens last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Delta2 op 11-08-2003 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
hier stond onzin..naja dan toch maar wat zeggen,

in de tiger MP bios kun je voor verschillende PCI latencies kiezen, hij staat nu bij mij op 0040 ofzo, is dat normaal?

[ Voor 77% gewijzigd door maratropa op 11-08-2003 17:48 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig met mijn eerste dual systeem samen te stellen. Het mobo waar alles op komt is de msi k7d master-L. De processoren zullen waarschijnlijk de XP2400+ worden. Ik weet alleen nog niet wat voor coolers ik hier op moet zetten. Ik wil geen straaljager onder mijn buro, liever iets stillers. Ik heb waterkoeling overwogen, maar voor nu ga ik liever voor de makkelijkere luchtkoeling. Ik ga de processoren niet overclocken (de stap van een 400 Mhz K6-2+ naar een dual xp2400+ is meer dan voldoende :) ).

Ik heb een aantal coolers bekeken. De zalman 5100CU is volgens mij een hele stille cooler (20db in silent mode). De spire falconrock lijkt ook een stille cooler te zijn. Deze laatste is niet geheel van koper gemaakt en daardoor een stuk minder zwaar.
De specs van de 6000Cu cooler van Zalman zien er ook goed uit. Ik denk alleen 2 van deze coolers niet gaan passen op een dual board.

Ik wil grag het volgende weten:
1) Heeft iemand ervaringen met de zalman’s op een dual board?
2) Gaat het gewicht van de zalmans problemen geven (bijna een kilo aan koper wat aan het mobo hangt)?
3) Is de spire falconrock een goede keuze voor een dual system?
4) Hoe ‘luidruchtig’ zijn de boxed coolers van amd?
5) Welke cooler zou je anders adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

femme heeft 2 Zalman in zijn computer in zijn config staat wel welke hij precies heeft

Een folconrock en Wisperrock zijn volgens mij prima keuzes ook afhankelijk wat voor fan je erbij kiest.
Persoonlijk ben ik nog niet zo heel te vreden over een boxed koeler, maar ik heb een keer gelezen dat AMD de boxed (allemaal of boven een type) heeft aangepast en dat het nu beter is geworden.
Als alternatief heb je nog de Coolermaaster HCC heatpipe maar niet de 001 :7
edit nog ff opgezocht: Alps HHC-L61 Heatpipe deze is ook echt stil
edit2 als ik toch bezig ben heb ik het van Femme ook maar opgezocht die heeft Overclocking, Cooling & Mods 2x Zalman CNPS6000CU spec's Femme

[ Voor 23% gewijzigd door ronny op 12-08-2003 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik heb de coolermaster HHC-L61, superstil, weinig airflow ook uiteraard, 14cfm, maar precies voldoende om ze in mijn geval onder de 50 graden te houden stressed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke processoren hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik kan de SPIRE coolers aanraden, goedkoop, en koelen prima, zelfs met dat thermal spul wat er al onder op zit. Waarom een koeler van 40 euro kopen als 1 tje van 10 ook voldoet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik heb 3 verschillende koelers geswitcht en me case vervangen t.b.v. airflow, cpu teruggeklokt, maar met luchtkoeling zullen deze processors i.c.m. MSI K7D Master-L altijd 50-60 graden zitten en bij dit weer zelfs 60-70. CPU 2 is altijd warmer dan CPU1 want deze zit erg dichtbij de chipset die luchtverplaatsing verhindert. Ik heb ook ergens gelezen dat het te maken heeft met het uitlezen van temp. Mijn systeem heeft nooit vanzelf gereboot of vastgelopen. Ik denk dat het dus niet veel uitmaakt welke koelers jij koopt. Lager dan 50-60 zul je ze niet krijgen en dan zul je gewoon voor de stillere versies moeten gaan. Ik heb zelf eerst 2 boxed gehad.. en daarna 2 zware heatpipe geval van coolermaster van 50 euro per stuk ofzo maar die bleken neit beter te koelen, dus heb ik ze omgeruild voor 2 xdream. 19 euro per stuk. Deze koelen net zo goed/slecht , dus heb ik erbij laten zitten. En zeg niet dat ik ze niet goed gemonteerd heb of slechte airflow, want aan die heatsinks kun je vingers mee brandne en de lucht die uit de case komt met 7 ventilators kun je als je geduld hebt een worstebroodje mee opwarmen :9. Dus woody zet maar gewoon 2 koelers op. als je niet veel geld wil uitgeven, voldoen die boxed gevallen ook anders gewoon die 2 zalmans of coolermaster. Veel temperatuur verschil zul je niet merken, miss alleen minder herrie :z

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Ik heb op dit moment nog Boxed koelers en kom op 40-45 graden met dit weer denk ik iets meer maar heb eigenlijk nog niet gekeken (al heb ik hem wel terug gezet naar 1200 Mhz met een beetje minder Voltage)
Ik denk dat ik binnen kort er Wisperrock ga kopen en nog een Papst sys fan.
Ik heb nu een 12 CM bovenin op 5V en 1 8cm op 12V en 1 8cm Termalteck Smart Case II fan (met temp en hand controller) maar die maakt op de laagste stand nog een tering herrie en op vol vermogen is het een straal jager)
offtopic ik heb er nog 3 liggen 2 ongebruikt daarmee houd je je systeem wel koel belangstelling mail maar /offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
gladiool schreef op 11 August 2003 @ 17:47:
hier stond onzin..naja dan toch maar wat zeggen,

in de tiger MP bios kun je voor verschillende PCI latencies kiezen, hij staat nu bij mij op 0040 ofzo, is dat normaal?
Dat is geloof ik hetzelfde als de Default jah.
Laagste is 0020H als ik hem goed heb ? ( Ben al in geen tijden meer in het MP bios geweest :P )

M'n waterkoeling houdt beiden CPU's nu trouwens op ~47 graden, lekker stil, iets warmer dan lucht, maar ik denk dat ik niet mag klagen, vergeleken met het feit dat het hier nu op de kamer al een stuk boven de 30 graden is.
Ik denk dat ik voor de grap eens het CPU voltage naar beneden ga halen, kijken waarom het nog stabiel draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Ik had een vraagje over waterkoeling voor een Dual AMD 2400+.
Ik ben op zoek naar een betaalbare, redelijke waterkoeling voor mijn systeem (specs, zie sig). De CPU's worden op dit moment ongeveer 65 graden, en dat vind ik gewoon net te warm. Er zijn hier vast wel mensen die hun MP setup water gekoeld hebben, dus ik hoop hier toch wel een antwoord te kunnen krijgen. Budget ligt rond de 300 euro.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb twee Zalman CNPS6000CU's in mijn machine met de fans op het laagste toerental. De CPU's (Athlon XP 2400+) worden rond de 57 graden C. Behalve een PSU fan (op 7V) zit er geen andere koeling in de kast. Ik ben erg tevreden over de koeling en het lage geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
hmm, dan heb ik wel het tegenovergestelde van femme. 2 TBred B 1800's, met allebij een spire falconrock II. 2 8cm fans voorin, 2 achterin. Een exhaust blower bij mijn videokaart, een scsi SCA rack met 3 4 cm fan's intake. en dan mijn voeding en mijn vga koeler nog, 13 in totaal dacht ik :) (maarja moet 2 procs, 6 harde schijven en wat kaarten koel houden.)

met dit hete pokke weer zijn mijn proc's idle 49 en 46 graden, en stressed 54 en 50, ongeveer.

En de herrie, valt eigenlijk best mee, maar echt stil is het niet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat wel scheelt is dat ik geen harde schijven in mijn kast heb. Het wordt behoorlijk warm in de kast maar de Zalmans doen uitstekend hun werk in het systeem niet super stabiel. De temperatuur kan me weinig interesseren zolang het apparaat blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Femme schreef op 12 August 2003 @ 18:33:
Het wordt behoorlijk warm in de kast maar de Zalmans doen uitstekend hun werk in het systeem niet super stabiel.
Dat zinnetje vat ik even niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik heb vanmiddag voor het eerst een ventilator naast m'n dual XP moeten zetten :/ VRM's, CPU's en AGP raakten al de 69º C tijdens zware belasting. Ik hoorde al vreemde *tik* geluidjes die ik anders nooit hoorde uit m'n bak komen (alsof er iets aan het uitzetten was of zo), erg wazig :+

Probleem is dat ik m'n bak niet heb gebouwd op dit absurd hete weer: ik vertik het om meer lawaai te moeten aanhoren dan noodzakelijk. Ik moet hier toch maar eens wat aan gaan doen want dit bevalt me ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
BalusC schreef op 12 August 2003 @ 20:42:
[...]
Dat zinnetje vat ik even niet :?
Het zal wel de warmte zijn waardoor ie zo raar gaat doen ;)

Opzich zijn temperaturen tussen de 50 en 60 graden wel normaal voor een MP systeem met lage tot normale airflow.
Ikzelf heb er waterkoeling inliggen maar dat is van een hoger budget dan 300 Euro, misschien moet je eens kijken naar spulletjes van Innovatec, die schijnen ook goed te koelen en daar kun je volgens mij een mooi setje van bij elkaar stellen voor 300,-. Ikzelf had alleen ff geen rekening ermee gehouden dat de northbridge normaliter werd gekoeld door de fan op CPU0 .. dus die wordt nu een beetje warm :P Maar net zoals Femme al zei: Zolang het draait, ben ik er tevreden mee.
Het is nu stil en redelijk koel.

[ Voor 1% gewijzigd door Delta2 op 12-08-2003 20:59 . Reden: Arggg @ typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Abbadon schreef op 12 August 2003 @ 20:52:
Ik heb vanmiddag voor het eerst een ventilator naast m'n dual XP moeten zetten :/ VRM's, CPU's en AGP raakten al de 69º C tijdens zware belasting. Ik hoorde al vreemde *tik* geluidjes die ik anders nooit hoorde uit m'n bak komen (alsof er iets aan het uitzetten was of zo), erg wazig :+
Ja leuk he, die VRM1 achter de AGPkaart :S
Dat was bij mij ook altijd een groot probleem op de S2460.
A) VRM1
B) CPU1
C) AGP kaart
Leuke combinatie daar samen in die hoek....... :X

edit:

Oops, sorry voor dubbelpost, deed reply ipv edit :(
Ook last van de warmte schijnbaar ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Delta2 op 12-08-2003 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De huidige boxed coolers zijn nog steeds een ramp.

6 cm fannetje dat +/-5000rpm draait, erg veel herrie dus en koelen doen ze ook niet erg goed, wel voldoende trouwens voor een normale temp.

Ze zijn opgebouwd uit een aluminium heatsink waar een verzilverde koperen plaat aan de bodem is gemonteerd. Deze zit vast met 4 schroeven en tussen het aluminium en koper zit een dikke laag koelprut.

De fan is overigens gewoon een Delta (Typenr EFB0612HHA) welke 3watt verstookt.

Dat lijkt me wel genoeg Boxed praat, ontwerp is slecht uitgevoerd en prestaties zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Beter uitwijken naar coolers met grotere Fans's óf een beter ontwerp heatsink. Alleen op die manier krijg je een stiller exemplaar zonder koelprestaties in te leveren.

Heb er nu 1 gedemonteerd liggen, speciaal voor jullie uit elkaar gerukt dus :>

Overigens nog een MSI waarschuwing, de boxed coolers zijn lekker compact, dat is wel een voordeel, de K7D Master heeft dan ook problemen met te grote coolers. Rond het socket voor de 2e Cpu is dan ook te weinig plek, ik heb een coolermaster er met een slijptol mee moeten behandelen (Dremel is voor watjes :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Het is idd een gruwel in die hoek. Palomino's worden heet en een GF3 @ Ti500 wordt ook verschrikkelijk heet. Doe daar de VRM bij die al net zo heet wordt en tadaa... darn hotspot :(

Volgens mij kan ik dit het beste oplossen door zuiniger/minder energie vretende XP/MP's te plaatsen, daar sla ik volgens mij twee vliegen mee in één klap: minder warme cpu's en omdat de VRM's het minder voor de kiezen krijgen (want daar wordt minder prik doorheen getrokken) ook minder warme VRM's.
Kan iemand bevestigen dat de VRM's minder warm worden met 'zuiniger' CPU's? (weet b.v. dat Gladiool van twee MP 1200's naar twee T-bred B's 1800 is gegaan, die laatsten zijn zuiniger).

En nog een bron van hitte is naast m'n hete AGP kaart ook m'n grafische PCI kaart, ik mat met een infrarood thermometer 65 C bij dit ding (passief gekoeld). Deze vervangen door één dualhead kaart zal ook wel wat schelen I guess :)

Bottom line: gaat me weer geld kosten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik dan gewoon de 2400+ boxed haal. Die is maar iets van 14 euro duurder. Dan heb ik en coolers, en 3 jaar garantie ipv 1 jaar.
Later kan ik die boxed versies altijd nog vervangen door zalmans. Of natuurlijk de fan van die boxed coolers vervangen door papst versies.

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het helemaal goed wilt doen haal je de koperen plaat los en lap je de bodem van het aluminium en de bovenkant van die plaat. Vervolgens monteer je dit weer met een druppeltje AS3 oid. Dit zal zeker betere resultaten leveren. Je kan ook een fanduct installeren aangezien deze meestal uitmonden op 6x6cm.

Toch zou ik voor die 14 euro een andere cooler halen, in mijn geval waren de boxed versies goedkoper maar als ik jou was zou ik lekker tray + goede koeler halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Abbadon schreef op 12 August 2003 @ 21:12:
Het is idd een gruwel in die hoek. Palomino's worden heet en een GF3 @ Ti500 wordt ook verschrikkelijk heet. Doe daar de VRM bij die al net zo heet wordt en tadaa... darn hotspot :(

Volgens mij kan ik dit het beste oplossen door zuiniger/minder energie vretende XP/MP's te plaatsen, daar sla ik volgens mij twee vliegen mee in één klap: minder warme cpu's en omdat de VRM's het minder voor de kiezen krijgen (want daar wordt minder prik doorheen getrokken) ook minder warme VRM's.
Kan iemand bevestigen dat de VRM's minder warm worden met 'zuiniger' CPU's? (weet b.v. dat Gladiool van twee MP 1200's naar twee T-bred B's 1800 is gegaan, die laatsten zijn zuiniger).

Bottom line: gaat me weer geld kosten :/
De VRMs worden minder warm bij mindere belasting. Dit heb ik net zelf ervaren toen ik mijn VCore naar 1.575V heb gezet inplaats van 1.65V. Scheelde meteen een paar graden bij de VRM ( mijne zitten bij elkaar met een heatsink erop, heel slimme oplossing van IWill ).
Ik vat overigens niet waarom een fabrikant als Tyan zo'n hotspot creëert, ze zouden toch genoeg ervaring daarmee moeten hebben zou je zeggen.
Het was overigens een van de eerste dingen die mij opviel toen ik mijn 2460 plank kreeg zo'n ruime 2,5 jaar terug. Ik dacht meteen van: oh oh, dat kan nooit lang goed gaan... en gelijk had ik... na 2 weken uit alle ellende maar een stel heatsinks erop geplakt, wat eigenlijk ook niet echt scheelde totdat ik er een fan op gooide en de CPU's wat minder voltage gaf :S

* Delta2 slapt Tyan nog een keer voor alle ellende die ze me bezord hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
naja, is er wel eens een geval bekend geweest van een bord wat kaduuk ging door te hete VRM's? Volgens mij is het ook meer een gevoels idee, dat je CPU het heetst van al je componenten mag worden, en dan nog het liefst zo laag mogenlijk. Maar het is inderdaad een nasty plekje.

Ik heb laatst zo'n slot koeler naast mijn geforce gehangen, zo van "1tje meer of minder hoor ik toch niet meer" en die trekt lucht weg van de videokaart maar ik denk ook van daarachter, want de vrm is zelf onder veel belasting niet heter dan de cpu, nu allebij 50 graden, en de rest van de componenten daar onder.

Ik heb niet goed opgelet of de 1200MP palomino >1800XP tbredB upgrade verschil uitmaakte, maar volgens mij wel ietsje.

Kun je eigenlijk op de tiger MP heatsinks op de VRM's aanbrengen? (kast zit dicht enzo)

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 13-08-2003 00:12 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Delta2 schreef op 12 August 2003 @ 22:00:
[...]
* Delta2 slapt Tyan nog een keer voor alle ellende die ze me bezord hebben :P
Zie je het voor je dat je een 66 node cluster met dual 2200+ op allemaal Thunder K7-ens heb ingebouwd in allemaal 1U rekken en elkaar warm stoken in twee airconditioned cabinetjes => oververhitting => uitvallen/instabiliteit. :P

Heeft even geduurt voor het allemaal goed wilde werken.
Er zijn gaten geboord boven de twee procs in alle racken en alle racken hebben nu 1U of 1/2U tussen ruimte. Daarnaast zijn er nog schotjes gemonteerd aan de achterzijde zodat de frisselucht niet als valse lucht wordt weggezogen, maar alleen via de procs daar de boven kant kunnen 'flowen' :P
Spoed cursus 'Air Dynamics voor Sysadmins' :+

ps: Het zijn allemaal Palomino's => Hot !

[ Voor 14% gewijzigd door VisionMaster op 13-08-2003 01:06 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• FragFrog
Delta2 schreef op 12 August 2003 @ 22:00:
De VRMs worden minder warm bij mindere belasting. Dit heb ik net zelf ervaren toen ik mijn VCore naar 1.575V heb gezet inplaats van 1.65V. Scheelde meteen een paar graden bij de VRM ( mijne zitten bij elkaar met een heatsink erop, heel slimme oplossing van IWill ).
Ik vat overigens niet waarom een fabrikant als Tyan zo'n hotspot creëert, ze zouden toch genoeg ervaring daarmee moeten hebben zou je zeggen.
En met de MPX opvolger, de S2466n, doen ze precies hetzelfde... Gelukkig hebben ze wel van de doorgefikte ATX stekkers geleerd :o

Leuk detail: ben een paar dagen geleden weer eens bezig geweest met een duurtest, dus zo lang mogelijk continu ECC2 draaien, en ben me rotgeschrokken: VRM2 temp was ineens 87 graden :X

Maarja, heb ook waterkoeling (overigens: 2 blokjes en een radiator op laupro kopen, zelf een Sicce Nova halen voor 20 euro en een jampot / tupperware bakje oid als reservoir gebruiken: waterkoeling voor minder dan 100 euro) dus totaal geen airflow. Nu maar onderin m'n kast een 80mm intake gezet, die dankzij speedfan alleen draait als het echt nodig is, en m'n VRM2 blijft onder de 75 graden. stressed. })

• maratropa
  • Niet online
Damnit die tyan system monitor ziet mijn s2460 weer als een thunder k7, ik dacht dat dat opgelost was...

Welk progje moet ik trouwens geloven met voltages...In de bios is mijn 5 volt mooi 4.98-5.00 volt, maar in tyan system monitor weer 4.8 en in speedfan weer bijna 5...

specs

• jedel
  • Laatst online: 23-08 22:53

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 21:45:
Toch zou ik voor die 14 euro een andere cooler halen, in mijn geval waren de boxed versies goedkoper maar als ik jou was zou ik lekker tray + goede koeler halen :)
ik heb voor mijn 2 spire falconrock II's 11E betaald (kosten nu zelf 8,75E)
en die zijn echt wel beter dan zo'n boxed fan.
al was het alleen maar door dat er een 8x8 fan op zit.
waarvan het huis van gegoten aluminium is (leuk)

ik vind ze stil. en houdne mijn xp2000's onder 50C (meestal 47C)

en ze passen precies op mijn asus

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• Delta2
FragFrog schreef op 14 August 2003 @ 02:16:
[...]
En met de MPX opvolger, de S2466n, doen ze precies hetzelfde... Gelukkig hebben ze wel van de doorgefikte ATX stekkers geleerd :o

Leuk detail: ben een paar dagen geleden weer eens bezig geweest met een duurtest, dus zo lang mogelijk continu ECC2 draaien, en ben me rotgeschrokken: VRM2 temp was ineens 87 graden :X
87 , dat is :'( als je daar met je vingertjes aankomt.
Ik zal maar niet zeggen dat mijn VRMs 35 respectievelijk 36 graden zijn :Y)

En over de ATX burnout, begin ik liever niet meer over, bye bye CPU, mobo + voeding. Mobo RMA, rest prullenmand :'( :'( , ik weet niet of ik de ATX stekker nog heb ( had hem afknipt en bewaard, alleen als omdat ie er zo verschroeid uizag }) )

• igg

igg

gladiool schreef op 14 August 2003 @ 10:12:
Damnit die tyan system monitor ziet mijn s2460 weer als een thunder k7, ik dacht dat dat opgelost was...
Bij jou ook al?

hopelijk is er al iemand met een oplossing?

[ Voor 36% gewijzigd door igg op 14-08-2003 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
igg schreef op 14 August 2003 @ 20:59:
hopelijk is er al iemand met een oplossing?
Euh, ik wil niet moeilijk doen ofzo, maar bij mijn versie van Tyan Sysmon (laatste van de Tyan site) kun je gewoon kiezen bij de eerste keer opstarten wat voor mobo je hebt. Is hier ook nog nooit verandert :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Welke versie van Tyan system monitor gebruiken jullie dan, 2.13?? Ik gebruik nog 2.09 en die herkent 'm gewoon goed :) Meende dat sommige versies idd het zaakje wel eens verkeerd herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Onder Win2k herkent bij mij 2.13 m'n MPX als een K7X. Met 2.09 heb ik daar geen last van. In WinXP kan ik weer prima 2.13 gebruiken, dan wordt m'n bord wel gewoon gezien als een S2466 (en niet S2468). Best raar ja. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hebben mensen hier ook ervaring met een 128 mb Ti 4200 kaart met een ti 4600 pcb opbouw op een tiger MP?

mijne doet funky...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik heb er wel eens twee Ti4600's in gehad, dat ging allemaal probleemloos (behalve dat de 2D kwaliteit op de 2e monitor schrikbarend zoog, maar da's een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igg

igg

Abbadon schreef op 15 August 2003 @ 14:08:
Welke versie van Tyan system monitor gebruiken jullie dan, 2.13?? Ik gebruik nog 2.09 en die herkent 'm gewoon goed :) Meende dat sommige versies idd het zaakje wel eens verkeerd herkennen.
2.09 herkend hem perfect onder XP ???

naja, 't werkt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ik heb net mijn nieuwe Tyan MPX ingebouwd. Ik heb mijn 2 XP processors gisterenavond de L5 bridge behandeling gegeven.

Net even de Arctic Cooling Copper TC Silent erop geprikt en toen gaan proberen (de koelers zijn trouwens goed, en niet duur)

Maar mijn systeem wil nog niet werken. Ik heb eerst 1 processor geprobeert en hij zegt gewoon nog 1700 XP Processor detected. Ik neem aan dat als het goed is ie zegt een MP (ook met 1 processor in het board)
Met 2 processor erin doet ie helemaal niets.

Update:
Ik had met het fixen van L5 brug een how-to gevolgt. Daarin stond dat je geultjes niet hoefte te vullen gewoon wat conducting paint op de l5 bridge. Dat was dus niet goed. Dus maar gewoon op de ouderwetse methode gedaan. Ff het geultje met secondelijm gevuld. En daarna zag ie em wel als MP (met bios 4.05).
De processoren waren ook verschillend. De een een Tbred A op 1.5V en de andere een Tbred B op 1.6V. Ik heb de Tbred A maar op 1.6 gezet door brug te fixen. Dat leek me het makkelijkste.

Het draait tot nu toe netjes. Ik heb OS gestart en dat draai al een paar uurtjes.

De Arctic koeling is erg stil te noemen. En het koelt wel ok. Temp in huis is 24 Graden. En Processoren zijn idle 31 graden.

[ Voor 44% gewijzigd door Shuriken op 17-08-2003 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Shuriken schreef op 17 August 2003 @ 09:52:
Het draait tot nu toe netjes. Ik heb OS gestart en dat draai al een paar uurtjes.

De Arctic koeling is erg stil te noemen. En het koelt wel ok. Temp in huis is 24 Graden. En Processoren zijn idle 31 graden.
Ten eerste: Idle zegt natuurlijk niets ( probeer es met een koe ofz ;) )
Ten tweede: welke CPU's heb je nu precies?
En als derde: waarmee lees je de temps uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ik heb altijd tyantemp lopen, een custom progje
http://w1.175.telia.com/~u17505421/

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Delta2 schreef op 17 augustus 2003 @ 21:24:
[...]

Ten eerste: Idle zegt natuurlijk niets ( probeer es met een koe ofz ;) )
Ten tweede: welke CPU's heb je nu precies?
En als derde: waarmee lees je de temps uit ?
1. onder full load 48 graden.
2. 1700 MP ;)
3. Tyan System Monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L5 probleem

ik heb net de L5 bruggen met zilverlak gesloten (amd xp 2400+), niet in een rechte lijn maar een soort V om geen lak in de laserpits te krijgen.

Op gigabyte 7dpxdw-p bios F4:
boot met amd zonder mod - amd xp2400 1 cpu (de 2 cpu's zijn dus ok)
boot na L5 mod amd xp24000 1 cpu (met 1 of 2 cpu's op mobo steeds hetzelfde)

kan ik fysiek controleren of de L5 brug gesloten is? of ligt het aan mobo cq bios versie

de lak is nu wel droog, is er een veilige manier om het spul er weer af te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 19:29:
L5 probleem

ik heb net de L5 bruggen met zilverlak gesloten (amd xp 2400+), niet in een rechte lijn maar een soort V om geen lak in de laserpits te krijgen.

kan ik fysiek controleren of de L5 brug gesloten is? of ligt het aan mobo cq bios versie

de lak is nu wel droog, is er een veilige manier om het spul er weer af te krijgen?
Je hoeft echt niet in een boog om de lasercut heen hoor. Ik heb in totaal... ff tellen..... 18 CPU's van XP naar MP gemod en heb dat altijd gedaan door gewoon de burg gewoon dicht te verven. ( een boogje kan natuurlijk nooit kwaad overigens :P )

Als je mobo met 2CPU's erin aangeeft dat er 1 inzit dan is 1 CPU niet goed gemod.
Heb je voordat je de paint hebt aangebracht ook even de contactpunten op de CPU met een scherp voorwerp ( naald, kleine schroevendraaier ) even opengekrast ? Er zit namelijk vaak ( bij de nieuwe package altijd ) een beschermlaag overheen.

En of het BIOS nu zegt: MP of XP maakt geen ene moer uit.
het BIOS van de MP(X) borden is allemaal zo gaar dat je het totaal niet kunt vertrouwen. Als ik namelijk een gewone XP op mijn MPX2 leg dan zegt ie bij de ene CPU XP en bij de andere MP :S
Toen ik nog dual 2400+ had, zag hij overigens beiden CPU's, maar dan wel als XP, voor de rest nergens probs mee.
Shuriken schreef op 18 August 2003 @ 17:21:
[...]

1. onder full load 48 graden.
2. 1700 MP ;)
3. Tyan System Monitor
Dat zijn wel mooie temps dan ja, vooral de Idle :)
Mijn 2500+ @ 2800+ zitten nu op 47 graden stressed, dus ik denk dat daar nog wel wat meer uit te trekken is :D 3200+ ofzo :P

[ Voor 12% gewijzigd door Delta2 op 18-08-2003 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op 18 augustus 2003 @ 19:29:
L5 probleem

Bij mij werkte de methode met lak in de laserpits dus mooi niet. Ik heb de pits eerst gevuld met secondelijm. Maar erom heen kan ook. Verwijder lak met terpetine. En probeer nog een keer. Heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thanx Delta2

die's zitten op groene printplaat, zeker nieuwe type

heb ergens een handleiding gezien waarbij d.m.v. draadjes aan de onderkant de cpu unlocked werd (kan het niet meer terugvinden), dan moet het toch ook mogelijk zijn (als je de juiste pin's weet) het succes van de L5 mod met een multimeter te controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 20:20:
thanx Delta2

die's zitten op groene printplaat, zeker nieuwe type

heb ergens een handleiding gezien waarbij d.m.v. draadjes aan de onderkant de cpu unlocked werd (kan het niet meer terugvinden), dan moet het toch ook mogelijk zijn (als je de juiste pin's weet) het succes van de L5 mod met een multimeter te controleren
Dat is zeker MP unlocken als in MultiPlier :P
Ik heb bij mij op dit moment de multipliers ook ingesteld met de wiretricks.
Een XP => MP mod ben ik overigens nog nergens tegengekomen en in de Die hard Dual AMD communities is er ook niets van terug te vinden.
Ik heb overigens het vermoeden dat de L5 bruggen de zaakjes op de CPU zelf regelen, en de info meegeven in de identificatiestring of zoiets. ( je kunt op dezelfde manier namelijk ook mobile CPU's maken etc. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Delta2 schreef op 18 augustus 2003 @ 20:43:
[...]

Dat is zeker MP unlocken als in MultiPlier :P
Ik heb bij mij op dit moment de multipliers ook ingesteld met de wiretricks.
Een XP => MP mod ben ik overigens nog nergens tegengekomen en in de Die hard Dual AMD communities is er ook niets van terug te vinden.
Ik heb overigens het vermoeden dat de L5 bruggen de zaakjes op de CPU zelf regelen, en de info meegeven in de identificatiestring of zoiets. ( je kunt op dezelfde manier namelijk ook mobile CPU's maken etc. )
Ik heb mijn XP 1700+ (Thoroughbred Core) naar een MP 1700+ omgebouwd. Gewoon de L5 brug verbonden. Eerst pit vullen met secondelijm. Het zou echter kunnen dat je een nieuwer type hebt waarbij de contacten niet aan de oppervlakte zitten maar een stukje eronder. Dat moet je even bekijken met een loep. Als dat zo is moet je even het contact kaal krabben.

Ik had zelf deze gevonden: http://www.hardwarezone.c...rticles.hwz?cid=2&aid=393
maar je moet wel de secondelijm truuk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft AMD de printplaat veranderd?!

heb de lak eraf gekregen en de print met vergrootglas (x15) bekeken:

-amd 2400+ xp 266 mHz productiedatum week 25 en 26 2003

-groene print

-er zitten wel goudkleurige stipjes in de buurt van de bridges, maar deze staan wel veel verder uit elkaar dan op de gebruikelijke plaatjes (b.v. "http://www.hardwarezone.com/articles/articles.hwz?cid=2&aid=747&page=3") en zijn niet met de goede stipjes verbonden

-waar de goudkleurige stipjes zouden moeten zijn kan ik door het vergrootglas stipjes zien, maar deze zijn door een dikke groene laag lak afgedekt (door beetje krabben kan ik de pitjes niet vrijkrijgen)

is dit een nieuwe techniek van amd om modden onmogelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thanx Shuriken, het is gelukt!

1. lasercut opvullen met secondelijm
2. met vergrootglas kijken waar de goede pins zitten
3. lak met mes wegkrabben tot je de koperkleurige pins ziet
4. met ziverlak de pins verbinden (gebruik geen Bison Elektra, spul is soort klei)

xp's met de nieuwe groene printplaat zijn wel stuk lastiger dan de vorige, zeker als je handen als koolscheppen hebt :)

gigabyte 7dpxdw-p bios F4 herkent nu amd 2400 MP ,2 cpu's

wat mij wel opvalt is het verschil in cpu-temp (board ligt op tafel, amd-boxed koelers, idle in bios cpu0: 45 cpu1: 50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net mijn MSI mobo binnen met 2 XP's 2400+. Ook de groene, week 25 en 29. Alleen het geheugen was nog niet binnen :(

Ik las ook ergens dat je de lasercut met conductieve verf kan opvullen om de brug weer te verbinden. Iemand hier ervaringen mee?
http://forum.oc-forums.co...ad.php?s=&threadid=203576

moon-child:
Als je bison soort klei is, is ie waarschijnlijk uitgedroogd. Dat spul wordt niet zoveel verkocht. Grote kans dat jouw kwastje te lang in de winkel heeft gelegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 22:24 . Reden: link gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@_woody_

de mod in de link lijkt erg interessant, ik heb het anders gedaan en het werkt blijkbaar

mijn opmerking over de mod in de link (zal wel niemand interesseren):
de cut wordt met een laser gedaan, hoge temperatuur, alles smelt en verdampt, misschien kans dat er een isolerende laag op de te verbinden kontakten terecht komt (in de gleuf). In elk geval zou ik een erg vloeibare lak gebruiken om de gleuf op te vulllen. Onder in de gleuf was bij mij een koperkleurige laag (ik weet niet welke funktie deze laag heeft en of het erg is als je hiermee contact maakt: de branddiepte van de laser is afhankelijk van het vermogen en misschien wordt niet bij elk print tot deze laag gebrandt) zichtbaar, daarom heb ik voor opvullen (zoals Shuriken schreef) gekozen.

Bison Elekta: spul is volgens verpakkin minimaal 18 maanden houdbaar, je krijgt een flesje en een kwastje. Kwastje is veel te groot en het spul zelf vloeit niet, onder 15 keer vergroting lijkt het net de alpen (volgens mij niet geschikt om de gleuf op te vullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan bij mij ook een koperkleurige laag in de gleuf zien. Zal mijn processor in rook opgaan als ik hier geleidend spul overheen mik?
Ik wil zo min mogelijk 'beschadigen' aan mijn processor. Als ik de isolatielaag eraf krabbel, weet ik zeker dat ik geen garantie meer heb op de proc. Als ik alleen de gleuf vul met prut, zou ik dit weer weg kunnen halen met een beetje moeite. Dilemma...

moon-child, wat voor spul heb jij gebruikt, en waar heb je het vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Laatst online: 23-08 22:53

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 09:06:
Ik kan bij mij ook een koperkleurige laag in de gleuf zien. Zal mijn processor in rook opgaan als ik hier geleidend spul overheen mik?
Ik wil zo min mogelijk 'beschadigen' aan mijn processor. Als ik de isolatielaag eraf krabbel, weet ik zeker dat ik geen garantie meer heb op de proc. Als ik alleen de gleuf vul met prut, zou ik dit weer weg kunnen halen met een beetje moeite. Dilemma...

moon-child, wat voor spul heb jij gebruikt, en waar heb je het vandaan?
Anders lees je ff dit topic door (het staat er in!) :/

maar goed, je zult toch moet en krabben anders onstaat er geen geleiding, alleen de cut op vullen is niet genoeg, je proc gaat niet op in rook als je de cut op vult ( waarschijnlijk zit over de cut ook de coating, zo niet boeit het ook niet)
je garantie ben je dus altijd kwijt

gebruik een loep(je) kan je beter zien wat je doet en of het goed gaat

om de geleiding te maken bison electric, of achterruiten-reparatie-spul

maar goed dit is dus basis kennis ;)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Het is niet alleen de coating, maar er kan door het laser snijden ook vuil op de contacten komen, dus ik zou altijd even de contacten met een naaldje krabben.

De geulen heb ik op mijn TBred B 1800 XP's neit opgevuld, en gelukkig goed gegokt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Ik heb sinds gisteren ook een MSI K7D Master L. Ik ga er ook 2200+ XP's in stoppen, naar het schijnt kan je die detectie gewoon uitzetten dus dan moet ik zo weinig mogelijk doen (lees: goed zo !). Ik ga ze allebei trouwens waterkoelen, maar dat alles gaat pas eind augustus worden. Herexamen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
  • Laatst online: 13-06-2022
Twan1.. Dat uitzetten van detectie van MP, is een fabeltje.. Je MOET modden, wil je 2 XP, MP draaien. Ik geloof in het begin ook in dat fabeltje, maar moest uiteindelijk toch de stoute schoenen aantrekken }) , gelukkig met succes :7

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
jammer :) het leek te goed om waar te zijn. Dan maar modden, blijkt niet moeilijk te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn 2 XP2400+ (de groene) gemod naar MP's. Fluitje van een cent. Een klein beetje bison elektro in het gleufje was voldoende. Ik heb geen contactjes open hoeven krassen. Wel heb ik met een naald het gleufje schoongemaakt. Werkt perfect.

Ik heb nu alleen nog stabiliteitsproblemen die volgens mij door mijn voeding komen. Tijdens het installeren van WinXP Pro of Win2000 crasht mijn systeem. Ik gebruik nu de standaar chieftec voeding die bij de kast zit. De CWT (=antec) die ik besteld heb was nog niet binnen :( Als ik in mijn bios van mijn K7D Master-L kijk zie ik dat de spanning op de processoren aardig fluctueerd. Hij zou 1,65 moeten zijn maar varieert tussen de 1,61 en 1,69. Hoort de spanning stabiel op 1,65 blijven? Is mijn stabiliteitsprobleem inderdaad aan een slechte voeding te wijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn de 5V en 12V spanningen wel stabiel?

volgens c't is de vermogenopname van MSI k7d als volgt:
3.3V: 11%
5V: 48%
12V: 41%

voeding moet minimaal 30A op 5V kunnen leveren en wel stabiel (waardes die fabrikanten opgeven bijv. 400 W zijn soms misleidend)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister nog even wat zitten proberen. De 5V spanning varieert tussen 4,9 en 5,02. De 12V zit op 12,30.
De chieftec voeding levert 35A op 5V, 28A op 3,3 en 17A op de 12V. Dit moet ik thuis nog even exact nakijken (ik zit nu op mijn werk).

Als ik de busfrequentie terugschroef naar 100Mhz, krijg ik hem ook niet stabiel. De Processoren worden dan herkent als MP1800's. Maar ook nu fluctueerd de vcore. De 5, 3.3 en 12V zijn hetzelfde als hierboven.
Win2000 krijg ik niet geinstalleerd, dus ik kan niet zien wat de spanningen zijn onder load.

Mijn volledige config:
Dual XP2400+
Boxed coolers
Kingston 512Mb ECC Reg
MSI K7D Master-L
Chieftec Dragon + 360W voeding (De voeding wordt binnenkort vervangen door een 480Watt CWT)
Elza TNT 2 (32Mb)
1.3 Gb Harddisk
CDRom speler
2 papst fans

Misschien zou het ook de grafische kaart kunnen zijn. Die TNT2 is een AGP2x kaart. Vanmiddag nog maar eens proberen met een oude PCI kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Zo te zien ligt het niet aan de voeding. Die waarden lijken goed en ook een Antec 360 zou het moeten doen.
Ook omdat je er verder bijna niets aan hebt hangen.
Mijn Voodoo 5 is volgens mij ook een AGP2X dus daar zou het niet aan mogen liggen.
Wat zijn de temperaturen die hij opgeeft in het bios als je hem een tijdje gewoon in het bios laat staan?
Draai eens een keer memtest om te kijken of het geheugen goed is.
Ik kan me haast niet voorstellen dat het niet goed is maar dan weet het zeker.

Bij de weg, wat voor papst fans zijn dat?
En is de voeding dual fan?

[ Voor 7% gewijzigd door ronny op 25-08-2003 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temperaturen in het bios zijn voor cpu1 rond de 43 graden. Cpu2 ligt iets hoger: 49 graden. Ik heb het alarm op 66 graden gezet, maar geen meldingen gehad.

Welk programma heb ik nodig om het geheugen te testen?

de paps fans zijn de 8412NGL(E) 1500 rpm

De voeding is nu nog de standaard chieftec 360 Watt, enkele fan. Hopelijk kan ik vanmiddag mijn bestelde CWT480 ophalen. Die heeft wel 2 fans. De lucht die uit de voeding komt is trouwens best warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

memtest

De temperaturen zijn niet extreem hoog.
Met de Dual fan voeding moet het wel beter worden maar gezien je nog geen melding hebt gehad over te hoge temperaturen denk ik dat dat niet het probleem is.

Tijdens de install van win2k loopt hij vast. Waneer is dat krijg je nog een melding en is dit altijd het zelfde moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De windows XP installatie crasht bij het opstarten van de cd. Ik weet niet meer precies in welke file dat was, maar het was 1 of andere exe.

Met de windows 2000 CD kan ik booten, mijn schijf partitioneren en formatteren. Tijdes het kopieeren van de bestanden gaf ie een leesfout. Maar na een retry ging ie gelijk weer verder. Vervolgens werd windows voor het eerst gestart. Progress bar in zwarte scherm, progress bar in grafisch scherm, net na 100% -> blauw scherm. Vag melding, kon er niks van bakken. Computer opniew gestart, weer net na de 100% -> error reading registry. Weer opnieuw starten en toen ging de installatie wel verder. Halverwege tijdens het detecteren van muis en keyboard (en vast nog een hoop andere dingen) weer een blauw scherm. Daarna niet meer geprobeerd.

Bedankt voor de link, vanavond even het geheugen testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Misschien is het ook verstandig om de Hardeschijf eens door een scandisk te halen.
Misschien de zijkant van de computer er aflaten zodat hij wat beter luchten kan.
Het zou namelijk nog kunnen dat de voeding het wat warm krijgt.
in het bios heb je daar alles op default/conservatief staan?

Waar ga je de computer eichenlijk voor gebruiken met zo'n schijf er in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Ik zou ook nog maar eens heel serieus naar je geheugen en je hardeschijf kijken.
Een van deze twee is namelijk de boosdoener.
De voeding is overigens totaal geen probleem met jouw huidige configuratie, vooral niet als je kijkt dat de voltages ook nog eens goed zijn.

Ohja, en een 1,3 GB schijf ? Talk about bottleneck :) :)
Ik heb geen idee wat je met je dual wilt gaan doen, maaruh... ga je alleen een koe draaien ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De harde schijf zou ook problemen kunnen hebben. Misschien ook even een andere pakken.

Ik wilde dit systeempje eigenlijk gebruiken om freecell op te spelen ;). Nee, het systeem ga ik hoofdzakelijk voor videobewerken gebruiken. Die 1.3 gig schijf zit er alleen in om te testen of de rest van het systeem het doet. Als dat gelukt is gaat mijn 120Gig schijf uit mijn oude systeem erin. Als ik nog geld over heb wil ik ook nog 2 schijven in raid0 erbij zetten.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 14:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 14:39:
De harde schijf zou ook problemen kunnen hebben. Misschien ook even een andere pakken.
Trek ook meteen het geheugen uit die andere machine en zet dat maar eens op je dual plank. Dan heb je een Disk + geheugen waar je van weet dat er niets mee aan het handje is. Meteen 2 mogelijke problemen uitgesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het geheugen uit die andere bak trekken wordt wat lastig. Althans, het eruithalen gaat wel, maar het in die dual plank stoppen gaat niet werken. Tis namelijk (niet lachen) edo ram... je weet wel, dat trage 66Mhz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een aantal testen nog steeds niets verder gekomen. Ik heb memtest gedraait. Kon geen fouten vinden. Ik heb de grafische kaart vervangen door een PCI exemplaar. Maar nog steeds kan ik XP niet installeren.
Iedere keer als ik van de CD probeer te starten crast ie. Soms blijft ie hangen vlak voordat ie van CD gaat starten. Soms start ie op van CD en gaat de installatie bezig met de kernel laden en dergelijke. Al na een paar minuten kapt ie ermee. Error reading file, hit any key to abort.

De CD speler is een AOpen 40x. Ik heb de IDE kabels al vervangen door nieuwe.

Om zeker te weten dat het niet aan de windows XP CD ligt heb ik de 1,3 Gb harddisk en de AOpen cd speler in een ander systeem ingebouwd. Hier ben ik dus nu XP op aan het installeren. Tot nog toe zonder problemen. (Hij is net klaar met kopieeren en voor de 1e keer opgestart)

Iemand een idee waar dit aan kan liggen. De cd en hd lijken ok. temperaturen nog steeds goed in mijn dual. Wat kan de oorzaak zijn van een crashende XP installatie?
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.