Het is eindelijk zover dat ik met de romeinen op Very Hard weet te winnen.
. . . . . . . . . . . . . . . . Men Deployed . Kills . Men Remaining
Captain Hannibal: . . . . . . . 800 . . . . 879 . . . . . 170
Captain Sempronius (player) 1543 . . . 740 . . . . . 764
En ik dacht nog wel dat het een eitje zou zijn met zo'n grote meerderheid. Maar die olifanten zijn een werkelijke plaag net als de Sacred Band Cavalry.
Hoe heb ik het uiteindelijk aangelegd?
Na een paar keer volledig in elkaar te zijn gehakt leek het me toch een beter plan om niet zelf in de aanval te gaan:
• De vijand staat op een helling waarmee hij een belangrijke tactische positie in bezit heeft.
• De vijand is uitgerust terwijl jou manschappen toch al een klein beetje moe geworden zijn van de mars naar de vijand toe. Dat kun je zien aan de status 'warmed up' i.p.v 'fresh'.
• De Phoeni infantry staat perfect opgesteld om jou legers in elkaar te hakken. Het hele romeinse legioen loopt zich zowat te pletter op die linie.
• Belangrijker nog is dat je op die manier de vijandelijke War Elephants de kans geeft om van twee kanten aan te vallen. En vooral de kracht waarmee dat gebeurt moeten jou eenheden wel het gevoel geven dat de situatie hopeloos is. Ze worden dan van alle zeiden belaagd en als de vijandelijke Sacred Band cavalry vanuit het bos ook nog eens in de aanval gaat is het zwakke lijntje dat moreel heet helemaal gebroken.
Vanaf de positie van de rivier en de romeinen gezien (niet vanuit de bergen):
Mijn tactiek is blijven staan, en eerst je vier Velites eenheden op laten rukken, splits ze in twee groepen en laat de ene groep de linker Skirmishers aanvallen en de andere groep de rechter.
Ondertussen laat je je cavalerie (Equites) als èèn geheel oprukken tegen de linker Barbarian Cavalry Mercenary, stuur als extra duwtje de Roman General mee, met een beetje geluk verlies je 20 ruiters, en stuur je de meest beschadigde eenheid achter de Numedian Mercenary (cavalerie met speerwerpers) aan. Dit is een zwakke eenheid die zelfs door 10 ruiters verslagen kunnen worden. Daarom is het nutteloos om je sterkste cavalerie eenheid daarmee te vermoeien.
Zodoende is je linkerflank vrij, en kun je je Roman General weer bij je linies plaatsen en de vrije Equites eenheid als dreig unit gebruiken.
Zorg dat je nu zo snel mogelijk je Velites (speerwerpers) terugtrekt, voorkom ook een schade van meer dan 33% (20 personen). Een gevluchte eenheid is namelijk erg jammer, vooral omdat speerwerpers behoorlijk effectief zijn tegen olifanten.
Nu hangt het van de situatie af, maar ik had nog de mogelijkheid om mijn Triarri tegen de Sacred Band Cavalry op de rechterflank in te zetten.
Hiervoor heb ik drie eenheden Triarri's gebruikt, en mijn Roman General er achter laten lopen (als je op dat hoorn tekentje klikt, gaat je generaal stijgeren. Volgens mij geeft dat je manschappen extra moed). Een belangrijke tip is wel dat je je manschappen op loose conditie zet. Dat betekent dat je manschappen verder uit elkaar gaan staan. Als de vijandelijke cavalerie dan op je in chargeert beperkt dat de schade enigszins, en kun je harde klappen flexibeler opvangen (jou eenheden hebben meer ruimte om te ontwijken).
Ik hield de helft aan manschappen over, de grote vijandelijke legereenheden marcheerden ondertussen heen en weer, maar er gebeurde verder niets opmerkelijks. Mijn Hastati en Principe eenheden (8 stuks totaal) heb ik op 'fire at will' gezet (icoontje met die haak). Dat houdt in dat ze de vijanden met speren bestoken.
Zowel met mijn Velites als met mijn Hastati heb ik geprobeerd de vijand naar mijn legermacht te lokken. Alleen het kwam niet verder dan her en der heen en weer gekogel met speren en pijlen. Op een gegeven moment zag ik echter mijn kans schoon. De vijand had op de linkerflank zijn War elephants verzamelt (beide groepen), en nog belangrijker: die bevonden zich een eind voor hun eenheden (alleen). Ik heb direct mijn Velites Principes en Triarri erop af gestuurd.
Eerst zorgde ik voor een bekogeling en daarna stuurde ik mijn krachtige eenheden erop af in loose condition (verspreidde formatie), een enkele eenheid liet ik daadwerkelijk aanvallen. Toen rukten de vijandelijke Elephants op en ramden zich door het eerste leger heen maar daarna liepen ze zich vast in mijn wijd verspreide formaties. Ze hadden nog geen eigen eenheden in de buurt en ze waren alleen. Dit alles was genoeg om ze op de vlucht te jagen.
Toen kwamen ook de Phoeni infantery en de Barbarian Mercenary aangerukt. Maar zonder War Elephants kon ik ze makkelijk een tijd vast houden met twee Hastati en Principes eenheden. Ondertussen jaagde ik met mijn Equites (cavalerie) de vijandelijke Skirmishers en Cretan Archers op de vlucht (zeer zwakke missile eenheden).
Toen kwam de eerste groep War Elephants terug. Maar doordat ik maar de helft van mijn Troepen in verspreidde formatie aan het front had, met een aanmoedigende Generaal, en reserve eenheden daar achter beschadigden de War Elephants voornamelijk meer de eigen linies dan de mijne. Mijn eenheden waren namelijk verspreid en moeilijk te beschadigen tegenover hun eigen dichte eenheden Phoenis en Barbarian Mercenary. Verder kwam daarbij dat de War elephants toch al niet meer in puike conditie waren door de eerste klap, zodat deze eenheid totaal op de vlucht sloeg. De andere groep War Elephants zat mijn vluchtende cavalerie achteraan, waardoor die geen bedreiging vormde voor mijn dichte eenheden die ik na deze slag direct van alle zijde op de vijandelijke Phoenis, Barbarian Mercenary en de grootste groep overgebleven Sacred Band Cavalry (eenheid van 60 i.p.v. 40) eenheden stortte. Dit in zulke dichte eenheden en van letterlijk alle kanten (eerst natuurlijk de voorkant binden, daarna de zijkant en daarna eenheden van achter laten benaderen) waardoor de vernietiging snel plaats kon vinden.
Opvallend was wel dat de vijandelijke phoeni pas in zeer laat stadium wilde vluchten, terwijl bijna alles al vernietigd was. Ik bevond me echter in de juiste positie waarbij ik mijn eenheden kon binden aan de vijand en ze nergens anders nodig had, waardoor ik ze rustig kon vernietigen. Mijn overgebleven Equites eenheid die helemaal in het begin achter de Numedians Mercenary (speerwerpers cavalerie) aan zat, en ze ook vernietigd heeft, kon nu rustig de overgebleven vijandelijke Skirmishers en Cretan Archers opruimen.
Wat de vijandelijke generaal betreft, die was al bij de eerste stormloop voor de tweede Elephants charge op de vlucht geslagen.
De andere War Elephants eenheid die achter mijn gevluchte cavalerie eenheid aanzat kwam pas terug toen de strijd al beslecht was. Het kostte me geen moeite om deze door omsingeling en met uitgestrekte formaties op de vlucht te jagen.
Conclusie demo: erg goed. De romeinen zijn moeilijker dan de Carthagen, maar als je je eenheden op loose condition (uitgestrekte linies) zet, dan schild dat enorm veel in de schade die je moet incasseren door de War Elephants. Ook belangrijk is je missiles van je Hastati en Principes in te schakelen. Probeer ook eerst de Elephants weg te krijgen en dan pas in dichte drommen de Phoenis te grazen te nemen.
Nadat ik trouwens de Rome Info gelezen had (Start->alle programma's->Rome Total war Demo->Rome Total war help->Rome info flash) ben ik echt overtuigd van de kracht van dit spel. De tactische map, je diplomatie, het opbouwen van steden, het opbouwen van legers, en dan de uiteindelijke verovering. Dit spel ziet er gewoon immens uit, ik ga hem voor 98% zeker kopen