T'is gelukt op (hard en) very hard:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . Men deployed - Kills - Men remaining
Captain Hannibal (player): 800 - - - - - - - 1389 - - - - 579
Captain Sempromis: - - - 1543 - - - - - - - 248 - - - - - 362
Eerste bug: Rekensommetje klopt niet

, maar dat komt omdat er al lijken liggen.
Hoe ik het heb aangepakt:
Gelijk in de aanval, verspil geen tijd en
zaai paniek onder de vijandelijke speerwerpers (Velites) zonder de vijandelijke cavalerie (Equites) achter je aan te krijgen. Daar heb ik Hannibal (General Bodyguard) voor gebruikt:
Ten eerste omdat hij op de goede positie stond,
ten tweede omdat je voor deze manouvre maar weinig eenheden nodig hebt,
ten derde om de krachtige cavalerie eenheden te sparen
en ten vierde omdat de moed van jou mannen stijgt als Hannibal zelf ook mee vecht. Verder is het belangrijk om vanaf de bergheuvel gezien, je rechter cavalarie (The Sacred Band) in de bossen op te laten rukken. Laat de ene groep van 40 man met de vijandelijke eenheden meerukken en op het moment dat hun cavalerie op dezelfde flank de aanval op jou speerwerpers (Skirmishes) inzet val je ze op de zijkant aan (eerste overwinning).
Laat de andere groep achter Sempromis leger opduiken en gebruik ze tegen de cavalerie op de rechterflank.
Stel je Sacred Band Cavalry bij het hoofdleger op naast de grote rots, en zet deze ook in tegen de vijandelijke cavalry (Equites) op de linkerflank, nadat je ze eerst een schijn manouvre tegen de linker speerwerpers (Velites) eenheden hebt laten uitvoeren (als ze al ver van eigen eenheden verwijderd zijn kun je ze deels vernietigen).
Ondertussen zorg je dat jou Phoeni en Barbarian Mercanery infanterie al in een gesloten linie op de berghelling staan. En op beide flanken laat je je War Elephants opkomen ter hoogte van je verdedigingsstelling.
Ook zorg je dat je m.b.v. je archers en je Skirmishes de vijandelijke Principes en Hastati onder vuur neemt.
Op de vijandelijke achterlinies beuk je met je Mercenary Cavalry (kies bij voorkeur de Roman General), en die ondersteun je met je Numadian Cavalry (speerwerpers, beide eenheden bevinden zich in het rechter bos).
Nu naderen de voorste Hastati je verdedigingslijn, beuk op dat moment met je War Elephants in de flanken. Bij mij brak de ene eenheid geheel door en de andere sloeg op de vlucht. Let op dat ze jou verdedigingslinie niet pletten, geef ze zo nodig de ruimte.
Nu hebben de vijandelijke Principes/Hastati je verdedigings linie berijkt. ondertussen is je Sacred Band Cavalry vrijgekomen. Val ze hiermee in de rug aan zodat ze ingesloten zijn als het ware. Als je goed getimed hebt is de schade enorm, en slaan veel eenheden na bijna volledige vernietiging op de vlucht (een aanval in de rug met Cavalry is catastrofaal voor de vijandelijke eenheden).
Wat betreft de speerwerpers van de vijand, die laat ik aan Hannibal over, ze zijn namelijk van dicht bij zo goed als ongevaarlijk, en het moreel van jou troepen stijgt als Hannibal meevecht.
Het gaat een beetje te ver om elke vechtactie die hierna kwam te beschrijven, maar bij goede timing en met deze tactiek moet het mogelijk zijn om op very hard te winnen. Vooral omdat de vijand na zo'n klap geheel gedemoraliseerd is, en hun generaal ligt te creperen op het slagveld (dood

).
Tip: val de vijand van twee kanten aan, dan schrikken ze en vluchten ze weg. Dit is mogelijk met je Cavalry, en als je ze ook nog eens splitst en van drie kanten aanvalt moet je gewoon succes hebben.
Ik ga nu eens de romeinen proberen

Trouwens moet je eens op de verhouding tussen bomen en soldaten letten, qua lengte lijken de soldaten niet eens langer als smurfen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Karel V op 28-08-2004 16:24
]