Dat mainboard is niet al te duur, maar wat heeft dat board allemaal on-board zitten? Wat ik zeggen wil, is dat een board met onboard VGA en/of LAN best iets duurder mag zijn en dat je dus niet percee het goedkoopste hoeft te hebben.Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 12:37:
www.gistron.nl
K7S5A - 67,90
AMD Duron 1100 - 34,90 (even duur als duron 950)
Qua inbouw zat ik te denken aan mogelijk een smaller board, zodat je mogelijk 2 boardjes naast elkaar in een 19" breedte kunt plaatsen. (of een heel klein stukje overlappend)
Wat betreft de CPU, zat ik te denken dat je de vaste kosten per node zo laag mogelijk moet proberen te krijgen.
Oftewel als je een CPU hebt die 2x zo snel is, maar 3x zo duur, kan dat toch uiteindelijk voordeliger zijn.
Oftewel op een systeem van 200 euro (met een CPU van 35 euro), zou je een 2x zo snelle CPU kunnen plaatsen, waardoor het systeem maar 70 euro duurder wordt.
Dat is een toename van 35% in de kosten per node, terwijl de rekenpower met een factor 2 omhoog gaat.
Het gaat hier om de totale kosten per fps voor het hele cluster, niet om het laagste bedrag voor een internet-/type-machine. (desnoods een langere periode tussen de uitbreidingen en/of minder nodes)
Je zou als vuistregel dus kunnen aanhouden dat het het de beste prijs/prestatieverhouding is, als de snelheidstoename gelijk wordt aan de prijs-toename.
Daarvoor moet je echter wel alle vaste kosten per node al van te voren weten.
Je moet echter wel uitkijken voor de paradox dat je schijnbaar goedkoper uit bent met een duurdere CPU, wanneer je de vaste kosten per node hoger neemt
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)