Gebruik je nog vintage audio apparatuur? [post it hier] Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 164.470 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:51:
Vooral de laatste zin vat ik niet. Bedoel je nou echt koppen, of kappen?
Typo, het is wel duidelijk dat dat "kloppen" moet zijn...
Met fasegedrag bedoel ik niet alleen de sinus voor en achter de conus. Sommige luidsprekers worden niet voor niks schuin opgebouwd. Als ik mijn luidsprekers over de kop neerzet, heb ik inderdaad nog geen groot faseverschil, maar verschil is er wel.
Tuurlijk is er verschil, maar het heeft weinig met fase te maken. Zoals jij het bescheef zou de sinus er echt omgedraait uit komen ;) De boven en onderkant van een sinus zijn exact identiek. Zet een spiegelje op de middenlijn en je kunt het verschil niet waarnemen (ook hoorbaar niet door een dergelijke faseverschuiving).
Het kan zijn dat ik het volledig fout heb hoor, wat versta jij onder fase-verschil? Enkel wanneer de fase/speaker andersom aangesloten/omgekeerd is?
Het woord "fase verschil" zegt het al: je zet een meetmic voor je speaker (midden tussen de units) met meet de fase; draait de speaker om, en meet opnieuw. Ik denk niet dat je een signifikant verschil zult waarnemen... De afstraling maakt gewoon het grote verschil.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier mijn oude rommeltje:

Technics SL-J11 platenspeler
Technics SA-X20 tuner/receiver
Technics RS-X20 casette deck.
Technics SL-PJ27A CD speler

en mijn Salora KS-330 speakers.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v31/mrwhizzkid/Img_0117resized.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik vergeet de Pioneer SX550 maar. Zo'n ongeinteresseerd iemand aan de telefoon. "Neeee, had 'm al een tijd niet gebruikt.... Aansluiten??".... Vervolgens hoorde ik op de achtergrond gerommel, wat klonk alsof het in Keulen donderde....

Liefde willen we zien. Compassie!... Net wel ff bij iemand een Beomaster uitgecheckt. Had hij beter eerst kunnen doen, want dat had me een aardige rit bespaard door dit teringweer. Onbruikbaar. Ook niet eens leuk om voor 10 euro mee te nemen. Want de schakelaars schakelden niet. En da's een irritatie van jewelste. Maar goed, ook deze man deed aan protectie van cultureel erfgoed want hij had net z'n Kef speakers opgekalefaterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb toch ook maar eens het electriciteitssnoer :+ die ik als luidsprekerkabel gebruikte vervangen voor dubbeladerig 4 mm2 koperkabel.... Oi, verschil hoor. Simpelweg meer detail, dynamiek, diepte en transparantie. Ha'knie gedacht. Vond dat altijd een klein beetje interessantdoenerij. :P Maar nu loopt er wel 7 meter kabel elk tussen de speakers. Da's een aardige weg voor een signaal om af te leggen. Okay, kom maar op met de schimpscheuten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier nog een goed spelende Pioneer SA 6200 versterker staan.
ik wil die gaan verkopen. heeft iemand een idee wat zo iets zou moeten opleveren.
het gaat me wel van het hart ik heb hem al jaren.
niet gaan bieden het gaat mij om wat het waard zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 18:38:
Heb toch ook maar eens het electriciteitssnoer :+ die ik als luidsprekerkabel gebruikte vervangen voor dubbeladerig 4 mm2 koperkabel.... Oi, verschil hoor. Simpelweg meer detail, dynamiek, diepte en transparantie. Ha'knie gedacht. Vond dat altijd een klein beetje interessantdoenerij. :P Maar nu loopt er wel 7 meter kabel elk tussen de speakers. Da's een aardige weg voor een signaal om af te leggen. Okay, kom maar op met de schimpscheuten.
Geen schimpscheuten hier. Je kabel heeft ook impedantie, dus een te dunne kabel verandert compleet de belasting die je versterker ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 14:09
op zich is dit allemaal geen vintage, vintage is als je van oude onderdelen iets nieuws maakt :P

zelf heb ik nog oude telefunken opus hif 6060 verster staan, oud beestje maar geeft nog geweldig geluid :)

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
mae-t.net schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 22:14:
[...]

Geen schimpscheuten hier. Je kabel heeft ook impedantie, dus een te dunne kabel verandert compleet de belasting die je versterker ziet.
Theoretisch gezien heb je helemaal gelijk. Echter in de praktijk werkt dit weer heel anders. Voordat de versterker een hogere weerstand ''ziet'', moet je wel een hele dunne en lange speakerkabel gebruiken.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe dan ook, zeer opmerkelijk verschil. Tering, kan ik alles weer opnieuw gaan beluisteren om te herontdekken.... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:13:
[...]

Hoe kan ik zien dat mijn B&W's ook van echt kabinet hout zijn? Ik denk wel dat het fineer is hoor, dat zie ik namelijk tussen de randjes van de kast, daar zie je echt een soort ''laagje''.

Ik snap eigenlijk niet waarom je de kasten ondersteboven plaatst. Zo verander je het hele fase-gedrag. En dan wel in de negatieve zin.

Qua bouw van de speakers kan ik alleen maar vrolijk meepraten! Zelf heb ik de DM560 staan. Prima luidsprekers! Bekijk die woofers eens. Normaal zie je alleen bij subwoofers zo'n stevige constructie. De magneet van de tweeter is zo'n beetje even groot dan die van de meeste woofers. Alles is met molexjes aangesloten. Echt dik tevreden, hoewel ik wel graag iets meer diepgang zou willen. Ach, ik heb binnenkort toch andere luidsprekers :)

Zijn jouw drivers eigenlijk van B&W, of van Focal? De mijne stammen uit 1989, dacht ik. Een vriend van mij zei dat B&W toen de tijd nog geen eige drivers maakte.

Als ik jou was zou ik die Bose speakers vervangen door je DM'etjes :9
Ik zag net een plaatje op marktplaats van een ouwe DM2. Exact dezelfde speakerbezetting als de DM4. Zelfde spatiering. Alleen in een grotere kast. En..... upside down! Poort onder. Bij mij is de poort bovenaan. Logootje B&W op speakerscherm bij mij trouwens draaibaar (scherm zelf niet)... Misschien ook een inidicatie dat eigenaren van B&W naar believen hun DM4's mogen positioneren??... Dus met afstraalgedrag zal het niet veel van doen hebben.

Geen idee waar de drivers vandaan komen. Ik ga het zooitje niet losschroeven. Maar wat opvallend is, alles lijkt fonkelnieuw. De vorige eigenaar zei ook dat ze maar nix deden te doen op zolder. Nou is helemaal geen gebruik van dingen volgens mij ook weer niet goed, maar ik heb so far geen klachten over de geluidskwaliteit. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat -inderdaad- de natuurlijkheid en ruimtelijkheid van het geluid die de relatief kleine DM4 moeiteloos genereert, nieuwsgierig maakt naar bijv. de DM7 die van tijd tot tijd wordt aangeboden.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de DM4 in mijn eetkamer makkelijker een mooi geluidsbeeld kan produceren omdat de speakers in een mooie reflecterende ruimte nog geen 3 meter uit elkaar staan. Mijn 401's hebben semi tegenover elkaar staand de moeilijke taak het geluidsbeeld het midden in te slingeren waarbij ze 5 meter uit elkaar staan in een akoestisch heel wat diversere ruimte. Doen ze goed. Zelfde plaatsing liep voor de DM4 niet goed af. Anders gezegd: kwamen de DM4's niet tot uiting.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:17:
[...]

Ik zag net een plaatje op marktplaats van een ouwe DM2. Exact dezelfde speakerbezetting als de DM4. Zelfde spatiering. Alleen in een grotere kast. En..... upside down! Poort onder. Bij mij is de poort bovenaan. Logootje B&W op speakerscherm bij mij trouwens draaibaar (scherm zelf niet)... Misschien ook een inidicatie dat eigenaren van B&W naar believen hun DM4's mogen positioneren??... Dus met afstraalgedrag zal het niet veel van doen hebben.

Geen idee waar de drivers vandaan komen. Ik ga het zooitje niet losschroeven. Maar wat opvallend is, alles lijkt fonkelnieuw. De vorige eigenaar zei ook dat ze maar nix deden te doen op zolder. Nou is helemaal geen gebruik van dingen volgens mij ook weer niet goed, maar ik heb so far geen klachten over de geluidskwaliteit. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat -inderdaad- de natuurlijkheid en ruimtelijkheid van het geluid die de relatief kleine DM4 moeiteloos genereert, nieuwsgierig maakt naar bijv. de DM7 die van tijd tot tijd wordt aangeboden.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de DM4 in mijn eetkamer makkelijker een mooi geluidsbeeld kan produceren omdat de speakers in een mooie reflecterende ruimte ongeveer 3 meter uit elkaar staan. Mijn Boses 401 hebben semi tegenover elkaar staand de moeilijke taak het geluidsbeeld het midden in te slingeren waarbij ze 5 meter uit elkaar staan in een akoestisch heel wat diversere ruimte. Doen ze goed. Zelfde plaatsing liep voor de DM4 niet goed af. Of positiever gesteld: kwamen de DM4's niet tot uiting.
Met mijn DM560's kom ik af en toe nóg voor verassingen te staan. Ik heb laatst eens een cd van Dire Straits beluisterd. Oke, de muziek is een klein beetje te ''clean'', maar af en toe stond ik wel met open mond te luisteren naar de transparante klanken van de gitaren. Ik kan eigenlijk dus nog geen oordeel geven over mijn B&W's. Ik wordt namelijk, nog steeds, bij iedere cd verast. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had als eerste radio een Pioneer SX 434. Later ingeruild enzv. Toen ik vorig jaar ging verhuizen en even met de buurman op de oprit sprak ving ik een glimp op van een SX 434 die in zijn garage stond. Voor een flesje wijn mocht ik 'm hebben ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.classicaudio.com/value/pio/SX434.jpg

Ook heb ik nog een Beocenter 4000 die heeft wat storingen.. open ik binnenkort wel 's een topic over ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/bang-olufsen/beocent/4000.jpg

(ga vanavond even wat eigen pics maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25
Ik heb een lijstje van m'n platen gemaakt :) Ook bestwel vintage, volgensmij ben ik de enige non-DJ vinyl head hiero ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor, volgens mij zijn er hier nog genoeg die plaatjes draaien. Bij mij is verhouding 75% cd's - 25% platen. Veel platen zijn of niet uitgekomen op cd of zijn niet (meer) verkrijgbaar. Daarbij had ik geen zin alles nog een keer te kopen. Heel soms maak ik een compilatie op mijn cd recorder. Zodat het vinyl ook in de auto te beluisteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Mja ik weet het niet zo goed, ik koop eigenlijk geen cd's meer tenzij het niet op plaat verschijnt voor een redelijke prijs. Ik heb uhm 70 platen, 60 cd's en een niet nader te noemen aantal mp3's ( :X )
Ik koop sinds een jaar eigenlijk alleen nog maar platen eigenlijk.
Meeste van m'n mp3's zijn van kleine hard/grind/punk/metalcore bands waar gewoon niet aan te komen is behalve via duistere sites, die support ik dan liever door naar hun shows te gaan en de merch te kopen :) Maar dat terzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:14

Flupke

Mijn vrouw :'( heeft dit uit de woonkamer verbannen (zat namelijk geen ab bij en was allemaal te groot en zwaar))....

Revox B760 _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fdb/GoT/B760.jpg
Technics ST8077
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fdb/GoT/st8077.jpg
Technics SU8099
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fdb/GoT/su8099.jpg
Technics vu meter (geen typeaanduiding nooit officieel product geweest)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fdb/GoT/front.jpg

en deze heb ik zelf ooit weggegeven 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fdb/GoT/slp3.jpg

Staat dus nu even in een kast maar komt absoluut in mijn werkkamer

[ Voor 7% gewijzigd door Flupke op 25-01-2005 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, wat mooi die Revox!.... Worden nog beste prijzen voor gegeven op internet. Lijkt het soort apparatuur dat je aantreft in het NASA flight center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb vanmiddag zo'n Akai AT-A2 tuner op een 2e hands markt gekocht. Kost nu € 10,-. Ik weet nog wat die dingen indertijd ongeveer kostten. Ongelofelijk. Doet het nog perfect en ziet er prima uit.
Nu alleen nog ontdekken hoe ik de zenders vastzet. Want de handleiding zat er niet bij............ |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Die Revox dingen zijn gruwelijk duur. Ik heb zelf de tapedeck uit die serie (B77) en mijn vader heeft de platenspeler.

Hier zit ik nu:

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/temp/bureau.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door dreeke op 29-01-2005 22:42 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Sjoewe schreef op maandag 24 januari 2005 @ 21:34:
Ik heb een lijstje van m'n platen gemaakt :) Ook bestwel vintage, volgensmij ben ik de enige non-DJ vinyl head hiero ;)
Nee hoor....
http://dreeke.crewserver.com is mijn platenlijst.
De verhuisdoos met verzamel LP's staat er niet bij. En dit is incl. meuk die niet intressant is (alles-in-een-koop platen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat vind ik op m'n kast?
Afbeeldingslocatie: http://www.beoworld.co.uk/products/beocord5000_old.jpg
(pic van google)
Het is groot, het is zwaar, het ziet er pimp uit, het is.. het is..
een cassettespeler 8)7
B&O Beocord 5000. Heb 'm geprobeert van m'n kast af te halen maar 't ding is 8,5 kilo en er staat allemaal zooi op :X
d'r is 1 stukje aluminium af, maar dat is hopelijk nog te lijmen.
Laat je overigens niet misleiden door het uiterlijk, de knoppen zijn _geen_ tiptoetsen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb nu een Marantz Model 2225 ter restauratie geleent van de zus van mijn vriendin. Het schijnt een zeldzaan kastje te zijn (zag op ebay al prijzen van 100 euro). Van binnen is alles netjes opgebouwd. Ik zal later nog wel wat pics maken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Kan er iemand plaatjse vinden van de Sansui B-77 (eindversterker) en Sansui C-77 (voorversterker)?

Ik kan deze voor een leuk prijsje kopen maar wil ff zien wat ik kan verwachten :) T is uit begin jaren '80.

(ik kan ze zelf niet vinden)

[ Voor 8% gewijzigd door dreeke op 30-01-2005 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alle vintage is trouwens geweldig. Gister (moest met een omweg toch in de buurt zijn) die Scott receiver die geadverteerd staat - een 636S - in Lage Zwaluwe bekeken.... Pfff, ik heb veel spullen gezien van merken in een lagere range, maar dit sloeg werkelijk alles. Ding moet al in de fabriek verschrikkelijk ongeinteresseerd in mekaar zijn gezet, laat staan wat er na 30 jaar resteert. Ik noem: aanlopende tuneknop zonder vliegwiel (da's irritant). Draaiknoppen zonder relief. dat soort dingen. Wel 2 x 60 watt, typisch amerikaans... Eigenaar had het electrasnoer doorgeknipt, hout eraf gechipt, verlichting stuk en wilde niet demonstereren op de speakers. Jaja. En door de telefoon was alles hunky dory. :( Ik mocht 'm meenemen voor 20 euro, anders had iemand in Groningen er wel trek in. Die gaat ie dus verschrikkelijk oplichten, want het ding kan zo bij de vullis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
dreeke schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 22:31:
[...]

Nee hoor....
http://dreeke.crewserver.com is mijn platenlijst.
De verhuisdoos met verzamel LP's staat er niet bij. En dit is incl. meuk die niet intressant is (alles-in-een-koop platen ;))
Cool lijstje hoor. :) Alles in één koop doe ik maar niet. 100 platen, 95 kut, 2 mwah, 3 leuk heb ik altijd het idee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 01:23
Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 22:24:
heb vanmiddag zo'n Akai AT-A2 tuner op een 2e hands markt gekocht. Kost nu € 10,-. Ik weet nog wat die dingen indertijd ongeveer kostten. Ongelofelijk. Doet het nog perfect en ziet er prima uit.
Nu alleen nog ontdekken hoe ik de zenders vastzet. Want de handleiding zat er niet bij............ |:( |:(
Niet zo heel moeilijk hoor.

Ik neem aan dat je weet hoe moet zoeken (met de tuner knop). Links daarvan zie je 2 kleine knoppen, "auto" en "memo". Auto zou ik uitzetten want die werkt niet helemaal vlot. Als je dan een zender hebt gevonden en je wilt deze op bijv. nummer 1 vastleggen doe je dit:
- Druk op de knop memo
- Druk daarna op de knop 1
De zender is nu vastgelegd op positie 1.

De grote knop rechts ("memorize 9~16") is voor de posities 9 tot 16. Zelfde truukje, maar ipv "memo" knop die knop gebruiken en de knop voor 1 is ook die voor 9.
Bij gewoon gebruiken druk je 2x op de 1/9 knop voor positie 9, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Vandaar ook ff op zolder geweest of daar nog de oude radio van mn pa stond. En die stond er nog.
Er waren altijd een paar dingetjes mee. zo ging t geluid soms een beetje harder en zachter.
Van de speakeruit gangen doen alleen de rechts-achters het nog (remote en main speakers)
En de verlichting doet het niet meer... Zoals ik nu op internet vond blijkt dit blauw te zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.classicaudio.com/value/mz/M4230.jpg

Lijkt me leuk om m op te knappen / laten knappen. Geen idee wat er vervangen zou moeten worden en wat de kosten zijn.

Het cassette deck was en is nog prima, Marant Stereo Cassette deck SD1000. Verder geen plaatje van, alleen een op ebay voor 10pond maar die was zwart.

Verder gebruik ik zelf nog de speakers die hierbij hoorden. Van Akai. Ze zien er niet meer uit maar er zit een mega mooi geluid in vind ik zelf.. Soms verbaas ik me erover, vooral gitaren klinken onwijs mooi.
Ik gebruik ze zonder stof, maar dat ziet er niet uit. Daarom ga ik proberen ze op knappen door ze met parket te beplakken, van de voorkant.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dobbelaere/internet/audio-surround6.JPG
zo zien ze er nu nog uit, die liggende. Die andere is een KEF maar waarschijnlijk geen vintage. Werkt ook nog goed, maar een beetje te veel bass. Misschien dat ik ze ooit ga gebruiken als Rears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de info. Het probleem is echter dat de instellingen weer verdwenen zijn als ik de tuner uit zet en dan weer aan............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09
knoop batterij vervangen maar deze zit waarschijnlijk gesoldeerd dus moet je met de soldeerbout aan de gang.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]snameroc schreef op maandag 31 januari 2005 @ 16:33:
knoop batterij vervangen maar deze zit waarschijnlijk gesoldeerd dus moet je met de soldeerbout aan de gang.[/quote

Heb ik al naar gezocht, kast open gehad, maar zie em niet zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09
Kun je geen foto maken van de print?
Het kan ook een zogenaamde goldcap zijn maar ik denk toch dat er een batterijtje inzit.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Retro Update

Mijn favoriete set:

De eerste Acoustic Research (AR) tuner en versterker. Dit was de eerste High End set die hun hebben gemaakt en zo klinkt hij nu nog steeds.

De set heeft een servicebeurt gehad voor ongeveer een half jaar geleden. De tuner is opnieuw afgesteld en alle schaalverlichting is vervangen. Bij de versterker zijn de voedingscondensatoren vervangen. Ze durfde mij een jaar garantie te geven op de reparatie! Volgens hun en mij onverwoestbaar!

Ik meende dat set afkomstig is uit eind jaren 60 en dat verschillende personen meegewerkt hebben aan het ontwerp van de versterker, zowel technisch als optisch.

De set is niet te koop en gaat dat ook nooit worden!

Technische gegevens en informatie

Voor wat voor prijs de set nu nog verkocht wordt op Ebay

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hellsgate/ar2.jpg

Groot plaatje

De versterker heeft absoluut geen problemen met het aansturen van zware luidsprekers en heeft voor die tijd een flink vermogen. De phonostage is van goede kwaliteit en de ingang is instelbaar.

Kom maar op als je vragen hebt :)

[EDIT] toevoeging reparatie en omschrijving.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een tijdje terug een stel B&W's DM2-a op de kop getikt. Na alle lovende commentaren te hebben gelezen wilde ik ze gewoon thuis proberen. Da's het leuke aan internet; ik kan ze zo weer kwijt voor hetzelfde bedrag. Kon bij de verkoper niet veel wijs worden uit de boxen, want hij had er een lullig en krakend Sony versterkertje aan hangen en..... wel 18 meter lampedraad!!!!.... Niet eens electrasnoer.... Overduidelijk iemand die geen verstand heeft van een beetje set-up maar hij wist dondersgoed wat DM2 voor reputatie had en had de prijzen aangepast aan wat er op marktplaats voor gevraagd wordt. Afijn, ik heb er niet teveel voor betaald, en ze spelen ff nu in een voorlopige opstelling bij me thuus.

Klinkt goed. Wat meteen al opvalt, ondanks dat ze op de vloer (NB: vloerbedekking) staan dat ze een enorm ruimtelijk beeld projecteren. Jeemig, wat als ik ze straks op een onderstel zet! En weer teveel hoog voor mijn smaak. Maar merkwaardig/handig genoeg zit er een 3 standen schakelaar voor het hoog op de plek waar bij mijn DM4's een zekering in steekt. Hoog staat bij mij in de laagste stand; zat hoog. Ondanks de transmissie constructie geen indrukwekkend laag opmerkelijk genoeg. Mijn Nad zal ik nu in zijn nooit gebruikte Bas Eq. stand moeten laten staan. En mijn subwoofer mag voor het allerlaagste laag zorgen door de cutoff terug te draaien.

Mijn DM4's hebben nu hun grotere broer in huis. Ze zijn fors: 35 x 35 cm en 65 cm hoog, wegen een dikke 20 kg elk. Beide stellen zijn gekoppeld aan NAD amps. De DM4 aan een NAD 701 en de DM2 aan een NAD 3155.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 16:39:
Ik heb een stel B&W's DM2-a op de kop getikt. Na alle lovende commentaren te hebben gelezen wilde ik ze gewoon thuis proberen. Da's het leuke aan internet; ik kan ze zo weer kwijt voor hetzelfde bedrag. Kon bij de verkoper niet veel wijs worden uit de boxen, want hij had er een lullig en krakend Sony versterkertje aan hangen en..... wel 18 meter lampedraad!!!!.... Niet eens electrasnoer.... Overduidelijk iemand die geen verstand heeft van een beetje set-up maar hij wist dondersgoed wat DM2 voor reputatie had en had de prijzen aangepast aan wat er op marktplaats voor gevraagd wordt. Afijn, ik heb er niet teveel voor betaald, en ze spelen ff nu in een voorlopige opstelling bij me thuus.

Klinkt goed. Wat meteen al opvalt, ondanks dat ze op de vloer (NB: vloerbedekking) staan dat ze een enorm ruimtelijk beeld projecteren. Jeemig, wat als ik ze straks op een onderstel zet! En weer teveel hoog voor mijn smaak. Maar merkwaardig/handig genoeg zit er een 3 standen schakelaar voor het hoog op de plek waar bij mijn DM4's een zekering in steekt. Hoog staat bij mij in de laagste stand; zat hoog. Ondanks de transmissie constructie geen indrukwekkend laag opmerkelijk genoeg. Mijn Nad zal ik nu in zijn nooit gebruikte Bas Eq. stand moeten laten staan. En mijn subwoofer mag voor het allerlaagste laag zorgen door de cutoff terug te draaien.

Nu nog een beetje opschuren, want de boxen zien er uit alsof ze dateren uit de tijd dat Nixon nog in het Witte Huis zat. En klaar is Kees. Mijn DM4's hebben nu hun grotere broer in huis. Ze zijn fors: 35 x 35 cm en 65 cm hoog, wegen een dikke 20 kg elk. Beide stellen zijn gekoppeld aan NAD amps. De DM4 aan een NAD 701 en de DM2 aan een NAD 3155.
Ik heb toevallig gisteren ook een setje DM2a's op de kop getikt... klinkt fantastisch! Ze zijn bovendien in absolute nieuwstaat. Zelfs het boekje ziet er nog uit alsof het gister geprint is (inclusief uigeprinte grafiekjes met de tests van het frequentieverloop)

mag ik mischien vragen wat je ervoor hebt betaald? ik 100 E en ik vond dat zelf wel een goede deal.
Als je verder nog tips heb wat betreft de plaatsing ed hoor ik het graag want ik heb het idee dat ze verre van ideaal staan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kut, heb je ze soms bij die man in Groningen gekocht (marktplaats)??.... Ik heb er 200 voor betaald (ook niet gek) en 160 km op en neer rijden. Geen manual, maarrrr.... wel DM2's die zich hoorbaar moeten flexen.... Ik weet niet wat die man ermee gedaan heeft, maar ze klinken met de minuut beter.... Ken tochnie, boxen die (net als auto's) nog niet goed ingereden zijn???.... Zou dat door dat lampedraad komen? Drivers allemaal in optima conditione. Houtwerk vergt een schuurbeurtje en een licht beitsjobje. Geen lak, denk er aan.

Wat me opvalt is dat ze de kamer met geluid vullen ondanks dat ze op de vloer staan... Jij ook schakelaar hoog in laagste stand? Vocalen errug mooi. Ook het gevoel dat je alle muziek weer van voren af aan kan gaan zitten beluisteren?

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 18:08:
Kut, heb je ze soms bij die man in Groningen gekocht (marktplaats)??.... Ik heb er 130 voor betaald (ook niet gek) en 160 km op en neer rijden. Geen manual, maarrrr.... wel DM2's die zich hoorbaar moeten flexen.... Ik weet niet wat die man ermee gedaan heeft, maar ze klinken met de minuut beter.... Ken tochnie, boxen die (net als auto's) nog niet goed ingereden zijn???.... Zou dat door dat lampedraad komen? Drivers allemaal in optima conditione. Houtwerk vergt een schuurbeurtje en een licht beitsjobje. Geen lak, denk er aan.

Wat me opvalt is dat ze de kamer met geluid vullen ondanks dat ze op de vloer staan... Jij, ook schakelaar hoog in laagste stand? Vocalen errug mooi. Jij ook het gevoel dat je alle muziek weer van voren af aan kan gaan zitten beluisteren?
ik heb ze idd in groningen gekocht (woon zelf ook in groningen). Dat ze met de minuut beter klinken heb ik ook, maar dit wijd ik niet aan inspelen maar aan het wennen aan het type geluid dat deze monsters(toch 22 kilo) voortbrengen, het zijn namelijk echte monitors die alles onverbloemd weergeven.
Bij mij staan ze ook op de laagste stand kwa hoog en ook ik heb het gevoel dat ik alles opnieuw moet beluisteren en alles eindelijk eens op cd moet gaan kopen (luister nu veel mp3, wat toch gewoon minder klinkt, iets dat ik eerder met mijn B&W dm110i's niet zo sterk had) ze staan nu zo'n 5 meter uit elkaar, 1 in een hoek met op 1 meter ervoor een kast en de ander op men bureau. zeker niet ideaal dus maar met men studentenkamer is het lastig alles perfect te krijgen. ben van plan er mooie stands voor te gaan maken om ze zo'n 45 cm van de grond te zetten (ideaale hoogte volgens de manual).
Wat is trouwens de reden dat je ze niet kan lakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(onze mails kruisten...)

.... Tering, moet straks overleggen met de buren (ja niet over mijn herrie), maar ik wil niet... Ik wil mezelf opsluiten, tel. eruit en alleen maar luisteren.

Plaatsing op een standaard zou het geluid nog beter tot zijn recht laten komen. Maar opvallend genoeg niet noodzakelijk. Het zwakke laag heb ik ontdekt is relatief. Laag klinkt op zich goed bij redelijk volume. Bij zachter zetten valt het sterker weg dan bij andere of modernere speakers. Heb ik bij mijn DM4 ook. Dat heeft nix met oorfysiologie te maken, da's de karakteristiek van de DM's klaarblijkelijk. Moet dus nog gaan uitzoeken hoe ik ze het beste i.c.m. mijn subwoofer en de NAD Bass Eq kan gaan gebruiken.

Ik zou wel geinteresseerd zijn in een kopie van de documentatie die je hebt.

PS: wat ik ook wel vind, is dat na 20 jaar doodgegooid te zijn met zuiltjes in elke audiozaak en luisterruimte twee van die gezellige studentenkoelkastjes wel erg cool staat in de kamer. Die lichtgewicht zuiltjes loop je op een feesie zo omver; de DM2 zorgt omgekeerd voor valpartijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat als je lak beschadigt, een tough job hebt weer de ondergrond netjes te maken voordat je erweer overheen gaat. Lak kan ook craquelleren. Gewoon beits op waterbasis. Naar believen ook goed te doseren. Bij mijn DM4 al gebruikt. Trekt goed in, dekt krassen goed af. Bij lak zal je daarvoor dieper moeten gaan. Daarbij: lakoplosmiddelen gewoon niet lekker voor je gezondheid en milieu. Dat beits ruikt ook gewoon houtig. Je kunt een kleurtje uitzoeken dat matched met de kastkleur. Ook bij jou verschillend door onderling verschillende exposure aan zonlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ralph12

Ik zou de documentatie graag voor je inscannen, waare het niet dat iemand dit al netjes heeft gedaan :) : home.wanadoo.nl/fredbuist/B&W DM2a.pdf
let dan vooral op pagina 11, daar staat jou verhaal over weinig bass bij laag volume uitgelegd. is dus een normaal verschijnsel bij deze boxen

Goede tip over dat beitsen, ze overigens nog presies eerder van kleur, dat zou de reden niet zijn om ze te lakken. ze zijn hoogstens een heel klein beetje dof

is het bij jou trouwens ook heel moeilijk te horen of er geluid komt uit de onderste unit(tweeter) bij normale muziek. ik denk dat dit komt doordat hij pas bij 13-14 khz gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, is moeilijk te onderscheiden of er iets komt uit de supertweeter. Bovendien doet al dat hoog pijn aan mijn oor. Een van de checks die ik altijd doe, is de amp in mono zetten en de speakers vergelijken.... Maar ja met 'meneer lampedraad' was dat al een moeilijke test. Wat ik mooi aan de DM2a vind is het concept: een overduidelijke breedbander die veel van het spectrum covert en twee dedicated tweeters voor het hoog, en dan upside down zoals het 'hoort' wat ik vaker hier betoog. Ik heb mijn DM4 ook geplaatst in wat ik noem de DM2 configuratie: breedbander boven.

Jammer dat ik geen PDF kan openen. Kan jij het anders niet openen en als document toesturen???

Heb ook gemerkt dat 'onze' speakers ruimte nodig hebben. Ruimtelijkheid in het geluid komt natuurlijk ook doordat deze speakers de fysieke ruimte nodig hebben om te kunnen vullen. Ze staan bij mij in een kamer van 5,5 m breed en 7 m lang. Eigenlijk fantastisch dat je dit soort kwaliteit voor dit soort geld kan kopen.... Kon ik als student van dromen (ja niet dat ik dat deed, want ik was vooral bezig om naar het gelul van mijn huisgenoten te luisteren), maar toch.... En dan heb jij als student maar ff die dingen naar huis gesleept.

Wilde die verkoper van jou (moe van het gezeur van zijn vrouw dat ze zo groot zijn) hierna een hometheater systeem gaan kopen?... Oók zoiets.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ralph12: Ik heb de pdf omgezet in losse Jpeg files en ingepakt. je kan de .rar file hier downen : http://members.home.nl/gjpdewit/DM2a.rar

mijn verkoper wilde overigens geen home theatre en het koste hem heel veel moeite om er afscheid van te nemen. Het deed hem trouwens duidelijk plezier dat ze nu wel weer bij een liefhebber terecht kwamen (heeft hij wel 10 keer gezegd)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ook daar kan ik nix mee. Dan wordt gevraagd of je de bijbehorende software wil opsporen. Lukt niet. Ra(a)r. Als het op een andere manier kan, graag. Raar ook die gewoonte om dingen alleen in PDF beschikbaar te stellen. HTML kan toch ook...

Aaaah, vandaag ga ik beginnen met lichtjens opschuren. Can't wait. Heb jij ook van die terminals achter waar je stekkers in moet steken?.... Ik strip wat extra koperkabel (4 qmm) en jas dat rechtstreeks in zijn achterste, YES!
Ik heb al kleine onderstelletjes waar ze op kunnen (zo'n 40 cm hoog).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 20:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Heb je nog een Commodore 64 dan ofzo?

PDF kun je op zo goed als alle platforms openen. Mits je natuurlijk even een reader installeert.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 20:09
Die dm2a's zijn idd fantastisch. Ik wil erg nog graag 3 (voor HT). Helaas heb ik geen auto en kan ik ze dus niet ophalen in plaatsen als groningen (woon zelf in Eindhoven). Destijds had ik er al steuntjes voor gemaakt. Laten die nou precies 45 cm zijn... Leuk dat dat precies de optimale hoogte is. Mochten jullie er om een of andere reden vanaf willen, dan kun je je bij mij melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herstel wat ik over lak schreef. Rambo heeft een zogeheten interieurlak op waterbasis. Erg prettig werken, doet denken aan beits. Hoe meer je aanbrengt hoe donkerder de kleur. Ik had nog een restje mahonie wat dicht tegen de kleur aanzit van de frontplaat. Kersen maakt het hout roder. Goed verdunnen en je kunt per laag bepalen wat het eindresultaat wordt. Wel ff tussentijds drogen (hoeven geen uren overheen te gaan). Verven met een ronde kwast in de richting van de nerf (geldt ook voor schuren). En de verf a.h.w. inborstelen. Het is zo mooi, dat je ff het geluid uitzet om maar in stilte te kijken naar het resultaat. Haalt het hout fantastisch op. Deze interieurlak craquelleert niet.

Kweenie hoor, ben computernitwit. Ben al blij dat ik kan forummen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:42:
Kweenie hoor, ben computernitwit. Ben al blij dat ik kan forummen.
http://www.adobe.com/prod...ternate.html#reader70full

Makkelijker kan ik het je niet maken en PDF komt zoveel voor dat het toch wel erg handig is :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:52:
[...]

http://www.adobe.com/prod...ternate.html#reader70full

Makkelijker kan ik het je niet maken en PDF komt zoveel voor dat het toch wel erg handig is :)
Okay, thanks, mate! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 ding is zeker, je moet ze op een redelijk volume spelen. Doe je dat, dan geven ze je ruimte maar hebben die ook nodig. Op een andere audio site las ik dat de sweetspot aardig smal is. Grote onzin. Ze zijn erg plaatsingONgevoelig. Kunnen ook redelijk dichtbij een muur of bij een hoek geplaatst worden door minimale resonantie afgegeven rondom de kast. En de poort zit natuurlijk vooraan.

Wat bijgevolg wel zo is, ik vind de speakers minder mooi klinken op laag niveau. Laag en midden vallen weg en het hoog overheerst en is heesig. De verhoudingen tussen de frequentie- of werkgebieden is dan zoek. Ik kan me voorstellen dat de meetrapporten uitgaan van minimale geluidsvolumes. Mijn Boses 401 zijn dan gewoon mooier. Ja, dat kan ik bij menigeen hier niet aan het verstand krijgen, maar die klinken paradoxaal genoeg dan natuurlijker en warmer. Ook in geval van luisteren vanuit een andere kamer. Gevolg van het gebruik van 2 breedbanders en 1 tweeter slechts per unit. De DM2a heeft natuurlijk een veel complexere opzet.

Hoog is zo gedetailleerd en indringend bij de DM2a dat het af en toe ook schrikken is. Een soort superrealisme. Analytisch is de juiste term, en dat voor speakers die 30 jaar oud zijn. Ik mis wel wat warmte. Buizengeluid is anders. Tweeters dragen natuurlijk ook bij aan die enorme projectie. Ze zijn het beste bewijs dat een theater speakeropstelling met 5 of 7 boxen niet hoeft. Heeft natuurlijk ook alles te maken met de kwaliteit van de gebruikte componenten. Bijzetten van een sub is noodzakelijk. De Bass Eq van de Nad gebruik ik alleen bij laag niveau. De sub op 40% zonder boost en de cut off idem, volstaat. Dan loopt het laag vrij redelijk lineair mee. Anders blijf je heen en weer lopen. Een bescheiden subje trouwens, we moeten niet overdrijven, 40 watt continu / 80 piek. Hij opereert dus op ong. 20% van zijn vermogen/bereik. Ik ontdek wel dat het laag bij de DM2a van een schoon laag is.

Ze staan nu op een onderstel, zo'n 40 cm hoger. Ideaal inderdaad..... Herstel: NIET ideaal. Hoog krijgt teveel de overhand. Begrijp nu wel dat B&W niet voor niets voor de upside down positie heeft gekozen. Ik heb ze weer terug op het tapijt gezet. Zodat minder hoog aan het bouncen is (zeg ik als Boseman...). Dan maar minder ruimtelijkheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vintage apparatuur is gekocht op de plaatselijke rommelmarkt. De man die het verkocht garandeerde dat alles het nog deed en anders kon ik terug komen. Het spul werkte dus wel maar heb op het moment geen plek op mijn kamer, dus ligt het boven op zolder
Voor €5,- heb ik het volgende gekocht:

Ohio Sound MX 90 dat is het mengpaneel (of hoe je het wil noemen)

Akai GXC-510D cassette deck.
http://my.reset.jp/~inu/P...XC-510D/GXC-510D-502D.htm
Staat wat informatie op en de nieuwprijs in Yen destijds.. Y 79,800. Hoeveel is dat eigenlijk :?

Ohio sound PX 1200

Op google is niet echt iets te vinden over die ohio's ;( Wel jammer. Zou er nog wel wat informatie over willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prince_of_Darkness schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:10:
Die dm2a's zijn idd fantastisch. Ik wil erg nog graag 3 (voor HT). Helaas heb ik geen auto en kan ik ze dus niet ophalen in plaatsen als groningen (woon zelf in Eindhoven). Destijds had ik er al steuntjes voor gemaakt. Laten die nou precies 45 cm zijn... Leuk dat dat precies de optimale hoogte is. Mochten jullie er om een of andere reden vanaf willen, dan kun je je bij mij melden.
Bof jij even - ik moest toch even langs Oegstgeest, da's vlakbij Leiden - en daar mag je de DM2a's die op marktplaats voor 150 euro geadverteerd stonden voor 100 euro meenemen. Zagen er behoorlijk uit. Schuurtje er her en der over bla-bla-bla, wat ik er al eerder over heb geschreven, en klaar is Kees. Ze klonken zoals alle DM2a's klinken, die van mij incl. Heb ik op dat gebied tenminste bevestiging. Heel misschien als je snel bent, kan er nog voorzichtjes een 10 euro van af. Maar evengoed biedt iemand 110 euro. 1 van de rubberen randen van de woofer is wat harder dan die van de ander. Hoeft de pret niet te drukken, want ik kan me moeilijk voorstellen dat dat fietsenbanddikke rubber meer functie had dan de conus op zijn plaats houden.

Autootje lenen dus.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb acrobat geinstalleerd en al dingen van NAD zitten lezen, maar dat van de DM2a lukt niet. Klopt de notering home.wanadoo.nl/fredbuist/B&W DM2a.pdf wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Hier werkt het wel. Je moet wel een poosje geduld hebben voordat alles is geladen en opgestart
http://home.wanadoo.nl/fredbuist/B&W%20DM2a.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door DopdeDouwer op 08-02-2005 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt! Is gelukt, kostte misschien 10 seconden. Wat een verhaal zeg. B&W hield er rekening mee dat je die DM2's op zijn kant zette. Misschien ga ik dat nog doen: leuk zitje. Kidding. En boven de 10 meter per box moet je toch eens gaan denken aan wat dikker draad volgens de brochure.... Hahaha, terwijl in audioland al een tijdje maatje sleepbootkabel de norm lijkt. Ik vond deze typisch :r omschrijving op marktplaats; wilde ik jullie niet onthouden:

Te Koop.
2 x 1 stereo set Audioquest Type 2+ luidsprekerbekabeling.lengte is 4 x 300cm.

De set is ongeveer 3,5 jaar oud en heeft ongeveer 60 uren gespeeld.

Klank kleur van de kabels is warm met een sprankelend hoog.

Waarvan acte!

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Akai AM-2950:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.bax1/AudioStuff/AM-2950.png

Wordt nog dagelijks gebruikt.

Ik heb ook nog een Thorens TD160 MKII (1976, Ga ik verbouwen B) ), een Cyrus One (1983), en wat ander spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Woei, die versterkers zijn 1337. _/-\o_

edit: ik kan me nog herinneren dat Vogelzang ze in 1980 in de uitverkoop heeft gehad voor pakweg 450 gulden. Ze moesten weg want het uiterlijk was verouderd: ronde knoppen, analoge watt-meters etc. De nieuwe reeks Akai versterkers hadden strakker design: reschthoekige knoppen, FLD meters etc. een neef van mij heeft toen zo een ding gekocht; een echt koopje.

[ Voor 88% gewijzigd door EXX op 08-02-2005 16:56 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KILLorBE schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 16:46:
Akai AM-2950:
[afbeelding]

Wordt nog dagelijks gebruikt.

Ik heb ook nog een Thorens TD160 MKII (1976, Ga ik verbouwen B) ), een Cyrus One (1983), en wat ander spul.
Wordt net een Thorens 160 aangeboden met Elac element voorrrr..... 25 euro op het overbekende marktplaats.nl

Was met doos e.d.... Met nadruk op ' was'... want ik zie 'm niet meer staan. Je hebt ook mensen die overdrijven in het goedkoop vd hand doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo een Akai hebben mijn ouders ook nog gehad (en deze is later naar mij toe geschoven).
Of het een identiek zelfde type was weet ik niet, maar hij leek er wel aardig op. Sowieso qua uiterlijk/ design en knoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik kan nu wel zeggen dat dit speakers zijn van de oude doos. Geschikter voor LP's. Ze liften a.h.w. het luistermateriaal op uit de groef alsof het ervoor altijd erin begraven leek. Cd's klinken minder. Goed dat ik veel oud werk op cd's heb en niet zozeer nieuw werk dat alleen maar op cd uit is gekomen.
Veel bevestiging van wat ik heb ondervonden tref ik in het leesmateriaal van de owners manual aan. De enorme projectie, de dooie kast, de referentie geluidsnivo's e.d. Opmerkelijk is de gedetailleerde technische omschrijving, maarrrr het weglaten van info over de werkgebieden van de drivers, de crossover frequenties. Ik weet dat de bextreen woofer/midtoner in de DM4 tot 4000 Hz gaat. Heeft iemand misschien meer info hierover?.... Ben nieuwsgierig want de zogeheten 'upper mid freq. unit' (zelfde als de BBC monitor LS3/6) en de 'high freq. unit' van de DM2 zijn exact dezelfde als in de DM4.

En als laatste: een vlakke freq.verloop nagenoeg tussen 80 en 20.000 Hz! Pff _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf nog dagelijks de technics sa-101

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagetechnics.com/images/sa101catalog.jpg

en het bijbehorende cassettedeck

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagetechnics.com/images/rsm6catalog.jpg

Beide heb ik zelf in het bruin, het geluid van de receiver vind ik zeer behoorlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 21:57:
En als laatste: een vlakke freq.verloop nagenoeg tussen 80 en 20.000 Hz! Pff _/-\o_
Ja, bij hoeveel dB marge? Ik kan ook wel zeggen dat ik speakers heb die van 5Hz tot 500KHz gaan maar als die uitersten bij -60dB gehaald worden dan heeft dat weinig waarde :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, als ik de tabel goed lees, heeft de DM2a over genoemd frequentiegebied een afwijking van iets meer 2,5 Db gemeten bij een geluidsnivo van ong. 27 Db.... Hmm, is dit wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 11:35:
Hmm, als ik de tabel goed lees, heeft de DM2a over genoemd frequentiegebied een afwijking van iets meer 2,5 Db gemeten bij een geluidsnivo van ong. 27 Db.... Hmm, is dit wat?
Nee, je moet anders naar de schaalverdeling kijken, helaas is niet alles goed te lezen en op de laatste meting staat niks ingevuld.
Normaal gesproken wordt er aangegeven welke schaalverdeling er wordt gebruikt (25 of 50dB), in dit geval is het 25dB (staat niet aangegven, maar dat kun je uit de tekst opmaken), en dan wordt er onder aangegeven met hoeveel je de schaal moet vermenigvuldigen (Multiply Freq. Scale by: ), als ik naar de rest kijk dan zou dat iets van 6,5 of 7 moeten zijn, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen aangezien het er op lijkt dat de metingen niet volgens de huidige standaard zijn gedaan, bij gevoeligheid (Sensitivity) staat er nl. 13W 400Hz 95dB..blah blah, terwijl vandaag de dag de gevoeligheid gemeten wordt met 1Watt op 1Meter bij 2,83V.

Het frequentieberijk loopt van 60Hz tot 20KHz ±4dB in een geluidsdode kamer, in een open ruimte is het verloop van de lage frequenties (onder 50Hz) iets mooier.

Al met al niet slecht, alhoewel als ik uitga van de hedendaagse norm en het terugreken (wat eigenlijk niet kan door het ontbreken van wat gegevens) dan is de gevoeligheid aan de lage kant.

Uitleg: voor een toename van 3dB heb je 2 keer het vermogen nodig, dus als je uitgaat van 13W kom je op ongeveer 84dB bij 1W/1M uit, waaruit je op zou kunnen maken dat ze aan gevoeligheid hebben ingeleverd voor een vlakker frequentie verloop.

Dat zegt overigens niet veel, en als je kijkt naar de relatief kleine woofer die gebruikt wordt (in een gesloten kast?) dan doen ze het behoorlijk goed.

Correct me if I'm wrong.

EDIT:
EXX schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 16:48:
Woei, die versterkers zijn 1337. _/-\o_

..Knip...
Ik was ook blij dat ik 'm nog had staan, m'n huidige speakers klonken nl. voor geen meter met diverse andere versterkers (o.a. Denon ???, NAD 712 Receiver, Luxman L-205(?) en Cyrus One).
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 17:44:
Wordt net een Thorens 160 aangeboden met Elac element voorrrr..... 25 euro op het overbekende marktplaats.nl

Was met doos e.d.... Met nadruk op ' was'... want ik zie 'm niet meer staan. Je hebt ook mensen die overdrijven in het goedkoop vd hand doen.
Opsluiten zulke mensen, ik neem aan dat ie in (zeer) goede staat was aangezien de doos er ook nog bijzat, voor een TD160 in slechte staat (zonder of met beschadigde kap e.d.) kun je ongeveer €50 voor krijgen, in goede staat ongeveer €150.
OK, als je 'm aan een bekende verkoopt kan ik het me voorstellen, ik heb er 2 in slechte staat met een mengpaneel (niks waard) van een vriend gekocht voor fl.150,- , een heb ik opgeknapt en verkocht voor fl.150,- aan een vriend van een vriend.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:54:
Zo een Akai hebben mijn ouders ook nog gehad (en deze is later naar mij toe geschoven).
Of het een identiek zelfde type was weet ik niet, maar hij leek er wel aardig op. Sowieso qua uiterlijk/ design en knoppen..
Wat heb je ermee gedaan? gesloopt, verkocht, afgebrand?
Als ik weer een andere versterker koop ga ik 'm misschien voor een sub. gebruiken :Y)

Bij deze nog 2 pics:

Samick SM-1200 (Heeft een opknapbeurt nodig, en dan gaat ie er waarschijnlijk uit omdat ik nu een Vestax heb):
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.bax1/AudioStuff/SM-1200.png

Denon DP-51F (Begin '80) met Monitor PC Silver Line kabel:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.bax1/AudioStuff/DP-51F.png

[ Voor 36% gewijzigd door KILLorBE op 09-02-2005 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee leuk de uitleg. De DM2a zijn echte stroomvreters. In de manual staat dat tussen 25 en 60 watt continu volstaat. Mijn NAD heeft 2 x 55 watt continu en dan staat ie regelmatig op 50% van de volumeregelaar!... Het lijkt net alsof je deze speakers moet opladen als zeg maar ff kauwgum. En dan denk je dat je tekort schiet, maar dan komt er een partij dynamiek uit (verschil tussen laag en hoog in geluidsaanbod) alsof ie dat als een zooitje reserve ergens opbergt. Vergelijk het met een Amerikaanse V8. Gulzig naar benzine maar bereid zijn vermogen te ontplooien als je ook echt op het pedaal trapt.

Als ik kans zie, dan koop ik het poweramp broertje van mijn NAD 3155 en schakel beide mono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:48

w00Dy

Make soap, not war

KILLorBE schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 15:10:
Samick SM-1200 (Heeft een opknapbeurt nodig, en dan gaat ie er waarschijnlijk uit omdat ik nu een Vestax heb):
[afbeelding]
hehe, die heb ik ook nog gehad. Helemaal zelf gereviseerd, alleen 1 led bar kreeg ik niet opnieuw aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Krijg morgen B&W DM4's! Geruild tegen een Erres Receiver :)
Klinken deze een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

bonzz.netninja

Niente baffi

heb je ze niet eerst geluisterd dan?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

nee, die erres receiver heb ik voor 6,5 euro gehaald bij de kringloop, leek me wel fair deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TB schreef op maandag 14 februari 2005 @ 17:35:
nee, die erres receiver heb ik voor 6,5 euro gehaald bij de kringloop, leek me wel fair deal :)
Nou ja zeg, wat is dit nu??!! Ik heb er vorig jaar nog 80 euro voor betaald. Vind ik de DM4's ook waard. Mensen zouden eens moeten weten wat ze kunnen kopen alvorens ze een Schneider torentje kopen bij Lullo Hifi.

De DM4 is in menig opzicht een kleine DM2a. Zelfde tweeters, iets kleinere bextreen breedband driver. Een achterhaald materiaal sinds 20 jaar maar werd als state of the art beschouwd, getuige de talloze bextreen drivers die je ook in IMF en Kef boxen tegenkomt.

Kleinere kast dan de DM2a. Meer dan de helft kleiner qua volume dacht ik zelfs. Voor de DM2a is de ruimte gebruikt om een soortement transmissielijn toe te passen (8th wave noemt B&W dit). Voor de DM4 is een reflexpijp toegepast. Als je de versterker opendraait zul je merken dat er best nog aardig wat fundament zit in de DM4, alleen niet in dezelfde orde als de DM2a.

Op geluidssterkte ontplooien beide speakers een mooi en vooral ruimtelijk geluidsbeeld, hoewel te veel hoog naar mijn smaak, maar dat kan aan mij oren liggen. Ik heb internet er op nagezocht maar de voor velen onhoorbare dog whistle aan het eind van Sgt. Pepper's bedraagt 15,000 Hz. Ik heb gister nog ff de cd opgezet, en.... Tsjakka, loud & clear. Voor de goeie orde: als je als veertiger meer dan 13.000 Hz hoort, mag je in je handjes klappen.

Nadeel van de speakers (zul je merken): de verhoudingen tussen de frequentiegebieden is helemaal zoek bij lager geluidsniveau. Daarvoor heb je fysiologische regelingen als contour op je versterker. Om hoog en laag wat op te halen. Vergeet dat bij deze B&W's; daar valt juist het middengebied weg, alsof het de speaker invalt.

Zeer opmerkelijk is dat bij beide speakers LP's beter klinken dan cd's. LP's worden a.h.w. ontsloten, cd's klinken te analytisch. Niet alle. Veel zal afhangen van je amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

80 euro :D Ik ben dan heel benieuwd in wat voor staat de speakers zijn 8)
Zijn ze veel vermogen nodig? Heb nog wel een aantal versterkers staan, met verschillende vermogens, die ik voor deze speakers zou kunnen gebruiken.
Wordt mijn derde setje dan :) Voor op mijn slaapkamer bij mijn ouders' huis :)

[ Voor 3% gewijzigd door TB op 14-02-2005 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TB schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:21:
Zijn ze veel vermogen nodig? Heb nog wel een aantal versterkers staan, met verschillende vermogens, die ik voor deze speakers zou kunnen gebruiken.
Ze hebben een lager dan gemiddeld rendement. Ik had Boses 401 en heb nog een setje audiolabs en die spugen er meer herrie uit bij een zelfde volumestand. Toch wordt de DM4 begroot op versterkers tussen de 10 en 30 watt continu. Jaaaa, we hebben het over de 70-er jaren. Toen 2 x 30 watt werd gezien als een leuke jongen. En we vette neuzen drukten op etalages waar amps stonden met meer dan 2 x 70 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TB schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:21:
Nou joh, hoe klinken ze? Drivers nog okiedokie? Ze zeggen dat het rubber niet vergaat, maar ik heb toch een knaap gezien bij wie de DM2a verhard rubber had rond de bextreen woofer.

Tip van de week: om akoestische terugkoppeling tegen te gaan - geen kinnesinne met deze transmissielijn speakers; ze dreunen lekker de DM2a's - heb ik ze op verrijdbare ondergrondjes gezet. Zijn bedoeld voor grote plantepotten (draagverm. 60 kg). Kosten 4 euro bij de Gamma! Staan ze ook 7 cm hoger; is zat.

Raar en toch waarrrr, na 2 weken klinken ze een stuk beter. Dat zal deels gewenning zijn, maar ik heb een ander setje als referentie. Alsof..... ze na 30 jaar niet ingespeeld waren.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 19:11:
[...]

Raar en toch waarrrr, na 2 weken klinken ze een stuk beter. Dat zal deels gewenning zijn, maar ik heb een ander setje als referentie. Alsof..... ze na 30 jaar niet ingespeeld waren.... :?
Wellicht na jaren stilstaan dat de rubber randjes een beetje stijf waren geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, want de vorige eigenaar gebruikte ze gewoon (aangesloten op lampedraad).... Heb wel de al goeie rubberomranding met speciaal siliconenspul voor rubber behandeld. Die gaan mee tot het volgende millennium nu.

• TB

TB

pompiedom

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 19:11:
[...]

Nou joh, hoe klinken ze? Drivers nog okiedokie? Ze zeggen dat het rubber niet vergaat, maar ik heb toch een knaap gezien bij wie de DM2a verhard rubber had rond de bextreen woofer.
Zo dat valt me even erg mee! Wat een heerlijk geluid zit er in deze oude beestjes! Had ik niet verwacht eerlijk gezegd! Had van de basweergave weinig verwacht, maar er zit nog best wat diepgang in, 30 Hz is geen probleem. Midden en hoog is ook toppe, maar dat had ik wel verwacht. Loudness moet je trouwens zeker niet aan hebben bij deze boxen, zonde van het geluid.
Ze zien er ook nog erg gaaf uit. En dat voor 6,5 euro :) Voor die 6,5 euro ga ik een hoop plezier beleven! Nu nog een leuk versterkertje erbij (hebben ze wel verdiend) en ik heb er weer een leuk setje bij!

Verwijderd

6,5 euro... :( Graag een te duur versterkertje erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Jaloers? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, volgens mij heb je de deal of the month binnengehaald.... dus ja, jaloers wel een beetje. Hoe zit het met een te duur versterkertje eraan?.... Of heb je ook al een Krell of Martin Logan op de kop kunnen tikken? Geruild tegen een wasrek of zoiets. :( :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 08:51:
Of heb je ook al een Krell of Martin Logan op de kop kunnen tikken? Geruild tegen een wasrek of zoiets. :( :/
LOL :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:23
Erg leuk topic om te lezen en te bekijken!
Ik gebruik zelf ook nog wat ouwe meuk, alhoewel het echt tijd wordt om m'n speakers + versterker te upgraden.

Luxman PD-284 draaitafel, begin jaren 80:
Afbeeldingslocatie: http://www.zolar.nl/got/vintage/luxman-turntable.jpg

Detail van de luxman (moet ff een draadje naar het element fixen zie ik nu :o )
Afbeeldingslocatie: http://www.zolar.nl/got/vintage/luxman-grado.jpg

M'n oude maar nog steeds in gebruik zijnde Onkyo receiver en cassettedeck (eind jaren 80)
Afbeeldingslocatie: http://www.zolar.nl/got/vintage/onkyo.jpg

Een Leak Stereo 70 die ik ooit voor 10 gulden op de kop heb kunnen tikken, kraakt een beetje maar doet het nog prima (vroege jaren 70):
Afbeeldingslocatie: http://www.zolar.nl/got/vintage/leak-stereo70.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

En jij bied ze nu aan op marktplaats ralph (dm4)? :)

Mijn baspoort ziet er trouwens heel anders uit :/ , hoe groot is jouw baspijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TB schreef op maandag 21 februari 2005 @ 22:07:
En jij bied ze nu aan op marktplaats ralph (dm4)? :)

Mijn baspoort ziet er trouwens heel anders uit :/ , hoe groot is jouw baspijp?
Gvd... mijn hele boodschap weg omdat ik per ongeluk doorlinkte vanuit hier... Afijn, om een lang verhaal kort te houden. Ja, was ik. Ben door de speaker bug gestoken. Heb ontdekt dat je vrij makkelijk goeie speakers kunt verkopen. Hoewel de huidige eigenaren van DM2a's hebben problemen ze vd hand te doen!.... Merkwaardig, die dingen zijn zeker 150 waard. Maar het aanbod van speakers in zijn algemeenheid is overweldigend. Mensen die boven de 250-300 gaan zitten, hebben problemen hun handel kwijt te raken tenzij het gewild gespecialiseerd spul is. Afijn, zelfde bedrag gebeurd als wat ik kwijt was voor de DM4. Was zeker niet ontevreden over de Dm4, integendeel!

Wat de DM4 baspoort betreft, jij zult wel gemerkt hebben dat als je lekker bas loopt te pompen het hele fijne wol er gezellig uit komt stulpen. Heb ik netjes met wat overgebleven horgaas afgeplakt. Ziet eruit alsof Mr. Wilkins het zelf had kunnen doen. Effectief.

Ben net thuis met nu wel iets heel aparts en nooit eerder geziens: de Technics SB-5000. Verschrikkelijk mooi gemaakte speakerkasten, schermen en drivers, zien er uit alsof ze in een time machine hierheen zijn geteleporteerd. Maar het geluid is discutabel. Had ik al een beetje rekening mee gehouden, dus wil ik ze gezellie een 2de leven gunnen met wat andere ingredienten erin. Kon ze voor weinig meenemen. En het houdt je uit de kroeg.

Meer info op: http://www11.plala.or.jp/...CHNICS/speaker/index.html

PS: let op de SB-9500... manshoog en per stuk 190 kg zwaar!

Kan het matige geluid (ongenuanceerd, geen diepte) liggen aan de (goedkope) drivers die zijn gebruikt? Of kunnen het de scheidingsfilters zijn die niet deugen?... Optisch lijkt het nieuwstaat maar deze speakers moeten dateren van eind jaren 70. M.a.w. dat ze goed eruit zien maar gewoon op zijn... Komt natuurlijk voor, had ik bij ouwe Boses ook maar daar had ik referentie hoe ze ooit klonken. Trouwens de DM2a's die ik heb klinken niet/nauwelijks of ze aan dementie lijden.

Mensen hier suggesties voor een upgrade???... Genoeg los spul te krijgen om te transplanteren... de ruime kasten bieden ook een zekere vrijheid denk ik. Ik zat ook te denken om het spulletje door Speaker & Co te laten bekijken, betasten en door te laten meten...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 19:00:
[.......]
Ohio Sound MX 90 dat is het mengpaneel (of hoe je het wil noemen)
Ohio sound PX 1200
Op google is niet echt iets te vinden over die ohio's ;( Wel jammer. Zou er nog wel wat informatie over willen hebben.
Zijn er geen kruikezeikers die meelezen?

Ohio Sound was een bedrijfje in Tilburg wat in de jaren 70-80 (90?) audio apparatuur voor cafe's/dancings maakte. Staande meubels met daarin een versterker, tuner, platenspeler, lichtorgels enz. Je kreeg een kant-en-klaar stuk electronica wat je zo kon installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
Ikzie dat de dm2a's hier ook bij anderenerg populair zijn. Ik heb er een weekje geleden toch nog maar een paar opgehaald in oegstgeest (ik zie nu pas dat er iemand in dit topic is die mij dat aanraadde :) Bedankt voor het advies, maar ik heb ze dus al). Voor 100,- wat ik redelijk vond. Ik heb er nu 4 van staan, 2 fronts en 2 rears. Eigenlijk wil ik er nog een vijfde bij als center. Maar dat kan voorlopig wel wachten. Ik gebruik daar nu een philips speaker voor, die jammer genoeg niet zo goed matched. Anyways, zoals al eerder gemeld de speakers staan bij mij op zelfgemaakte standaards van ongeveer 45cm in een woonkamer van 6 x 5, en dan komt de speaker echt goed tot zijn recht vind ik. Ik ga binnenkort de boel iets anders inrichten en wat nieuwe speakerkabels trekken (100m 2.5mm^2 voor 80,- op de kop getikt) zodat de draden wat uit het zicht zijn. Daarna beloof ik foto's te posten in het ht topic.

[ Voor 12% gewijzigd door Munchkin op 22-02-2005 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je gezien dat er opeens heel veel DM2a's worden aangeboden??... Ik was ook langs die man in Oegstgeest geweest. Had gemerkt dat 1 van de rubberen randen harder was dan die van de andere speaker... Hoeft nix te betekenen. Die man in Zoetermeer die ze voor 130 euro aanbiedt, kan ze gewoon niet kwijt raken.... Dus als iemand nog trek heeft, ze zijn die 130 al waard.

Ik had gister voor de leut een stel bijna even grote Technics boxen gehaald, wat zoals ik al heb beschreven een leuke hobbyklus gaat worden want er zit potentie in de behuizing niet in het binnenwerk, maar die zijn echt een lachtertje naast de DM2a. Soort geluidsgrafitti naast een Johannes Vermeer of zoiets.

Trouwens, ik had die man in Oegstgeest gezegd dat ik zijn speakers op deze site zou noemen, en dat iemand uit Eindhoven er wel trek in zou hebben.... Hebben jullie nog die link gelegd?.... Zo ja, graag nog mijn bemiddelingsfee graag :+ ... Zo nee, mag je er 5 euro van aftrekken. :+ :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Marcel schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:43:
Erg leuk topic om te lezen en te bekijken!
Ik gebruik zelf ook nog wat ouwe meuk, alhoewel het echt tijd wordt om m'n speakers + versterker te upgraden.

Luxman PD-284 draaitafel, begin jaren 80:
[afbeelding]

Detail van de luxman (moet ff een draadje naar het element fixen zie ik nu :o )
[afbeelding]

M'n oude maar nog steeds in gebruik zijnde Onkyo receiver en cassettedeck (eind jaren 80)
[afbeelding]

Een Leak Stereo 70 die ik ooit voor 10 gulden op de kop heb kunnen tikken, kraakt een beetje maar doet het nog prima (vroege jaren 70):
[afbeelding]
poeh mooie tafel zeg. Meestal ben ik niet zo';n luxman tiepje, maar dit ziet er toch zeer zoet uit _/-\o_

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img153.exs.cx/img153/108/3035tm.jpg

quad 303 in gebruik.
voorversterker: mengpaneel
boxen: 2x fane buehuizingen met fane PA speaker + hoorn tweater

deze combo gaat hard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:23
bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 10:46:
[...]

poeh mooie tafel zeg. Meestal ben ik niet zo';n luxman tiepje, maar dit ziet er toch zeer zoet uit _/-\o_
Dank! Ik heb m'n ouders deze tafel een jaar of twintig geleden aan kunnen smeren. Twee jaar geleden zag ie er nog als nieuw uit (hooguit een keer of 100 gebruikt) en toen heb ik gezegd dat ze hem nooit zomaar weg mochten doen omdat ik er wel belangstelling voor had. Kon hem gelijk meenemen :*)
Nieuw Grado element erop, en Marcel kan weer jaren vooruit. M'n ouwe JVC draaitafel heb ik toen weggegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 10:40:
Trouwens, ik had die man in Oegstgeest gezegd dat ik zijn speakers op deze site zou noemen, en dat iemand uit Eindhoven er wel trek in zou hebben.... Hebben jullie nog die link gelegd?.... Zo ja, graag nog mijn bemiddelingsfee graag :+ ... Zo nee, mag je er 5 euro van aftrekken. :+ :+
Ah vandaar dat hij vroeg of die gast die langs was geweest een vriend van mij was... Op dat moment had ik jouw reply nog niet gelezen, dus nee ik had de link niet gelegd. Een van de randjes is idd. een beetje hard, maar daar merk je vrij weinig van. Overigens zou ik de andere speaker gewoon als center gebruiken, en die met de harde rand laten staan als ik nog een paar koop. Maar dat zal toch even moeten wachten. Ik vind dat ik eigenlijk wel weer genoeg heb uitgegeven de laatste tijd aan ht-spul en ik wil graag ook nog 2 of 3x op vakantie dus... (en dat allemaal op een AIO2 salaris... :+ :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk is dat he?... We kennen mekaar voor geen vierkante meter maar een stel speakers en een man uit Oegsgeest is de verbindende schakel... Als dat geen virtueel doorlinken is....

Weet jij trouwens wat het verschil is tussen een gewone DM2 en de DM2a die bij kleine bosjes worden aangeboden?? Ik neem aan dat de DM2 nog ouwer is....

Van onze DM2a kun je documentatie krijgen. De DM2 Mk II idem (rare typering van die Britten trouwens).... Op de officiele site van B&W wordt trouwens alleen de Mk II genoemd alsof ze zich schamen voor de DM2a en de DM2. Vorige week werd een hele zeldzame DM1 aangeboden, ook een DM16. Beide binnen 2 dagen weg. Waart er een B&W vintage collectioneur rond in Ned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
dat mk II is niet zo gek hoor, dat staat voor mark II, oftewel versie 2 van hetzelfde type. Gebruiken engelsen wel vaker, ook bijvoorbeeld voor auto's. Voor wat betreft het verschil tussen dm2 en dm2a moet je het antwoord schuldig blijven.
Ik kan trouwens geen plaatje van de dm1 vinden. weet jij zo gauw een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prince_of_Darkness schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:07:
dat mk II is niet zo gek hoor, dat staat voor mark II, oftewel versie 2 van hetzelfde type. Gebruiken engelsen wel vaker, ook bijvoorbeeld voor auto's. Voor wat betreft het verschil tussen dm2 en dm2a moet je het antwoord schuldig blijven.
Ik kan trouwens geen plaatje van de dm1 vinden. weet jij zo gauw een link?
Ja zeg es Darkness, dat Mk staat voor Mark weet iedereen sinds Jaguar of de Supermarine Spitfire. Het gaat om de typering. Kennelijk beginnen ze met DM2, dan de DM2-a (streepie ertussen) om dan gezellie door te gaan met de DM2 Mk II (Romeinse 2). Waarom DM2 noemen als de Mk II zo overduidelijk verschilt van zijn naamgenoten, da's wa'k bedoel.

De DM1 seems to be erased from B&W Memory Lane. Idem de DM3. Hier de officiele erelijst van B&W: http://www.bwspeakers.com...Label/Range%20DM%20Series

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier twee toestellen die we nog courant gebruiken:

Luxman L-3 geïntegreerde versterker
Afbeeldingslocatie: http://www.gilen.be/got/foto4.jpg

Revox B795 platenspeler
Afbeeldingslocatie: http://www.gilen.be/got/foto5.jpg

• TB

TB

pompiedom

Heb zojuist nog een setje DM4's op de kop getikt, voor 50 euro :)

Verwijderd

TB schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 10:27:
Heb zojuist nog een setje DM4's op de kop getikt, voor 50 euro :)
Die uit Amsterdam, Brabant of uit Drenthe???.... 50 euro mooie prijs als ze okiedokie zijn. What the hell doe je met nog een setje?... Trouwens, ik heb de DM2a en DM4 die dezelfde drivers hebben eens goed naast mekaar beluisterd. Zo kan je merken dat kasten zo ontzettend veel betekenen voor het geluid. De DM4 vind ik geschikt voor kleinere kamers, naast de DM2a valt ie in het niet. De DM2a lijkt mij weer totaal ongeschikt voor tiener- en studentenkamers. Omdat je een behoorlijk eind van die speakers moet zijn om een lekker geluidsbeeld te hebben. Die produceren toch een 'kegel' aan muziek. In de eetkamer staan nu Audiolab Candors, die ik net ietsje beter vind klinken weer dan de DM4. Iets minder nuance in het hoog maar een mooier midden en strakker laag. Fractioneel maar.

Worden nu DM2's aangeboden in Beverwijk. Jij enig idee waarin ze verschillen van de veel meer aangeboden DM2a's?.... Of waar ik info hierover kan vinden?

• TB

TB

pompiedom

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:54:
[...]

Die uit Amsterdam, Brabant of uit Drenthe???.... 50 euro mooie prijs als ze okiedokie zijn. What the hell doe je met nog een setje?... Trouwens, ik heb de DM2a en DM4 die dezelfde drivers hebben eens goed naast mekaar beluisterd. Zo kan je merken dat kasten zo ontzettend veel betekenen voor het geluid. De DM4 vind ik geschikt voor kleinere kamers, naast de DM2a valt ie in het niet. De DM2a lijkt mij weer totaal ongeschikt voor tiener- en studentenkamers. Omdat je een behoorlijk eind van die speakers moet zijn om een lekker geluidsbeeld te hebben. Die produceren toch een 'kegel' aan muziek. In de eetkamer staan nu Audiolab Candors, die ik net ietsje beter vind klinken weer dan de DM4. Iets minder nuance in het hoog maar een mooier midden en strakker laag. Fractioneel maar.

Worden nu DM2's aangeboden in Beverwijk. Jij enig idee waarin ze verschillen van de veel meer aangeboden DM2a's?.... Of waar ik info hierover kan vinden?
Wat ik ermee moet? Geen idee, maar kon ze voor 50 euro kopen, vond ik geen geld... Die uit Drenthe by the way. Ga ze zo ophalen, kijken of ze er nog mooi uitzien! Mijn vader heeft nog belangstelling voor leuke boxen in de computerkamer (nu staat er van die Bose Studiocraft rommel), dit is misschien een leuk alternatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:52:
[afbeelding]

quad 303 in gebruik.
voorversterker: mengpaneel
boxen: 2x fane buehuizingen met fane PA speaker + hoorn tweater

deze combo gaat hard....
mmmmm quad ;) ik heb een 405 voor te leen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Snif, was gisteren muziek aan het luistern op mijn DM4's, op een behoorlijk hard volume.
Had even mijn ogen dicht, doe ze open en wat zie ik, BAM, één speaker valt van zijn plankje af ;( . Was door het hoge volume naar voren getrild. Het houtwerk is nu helemaal beschadigd. Heb het nu gelijmd, maar het valt nog steeds te zien. ;( ;(
Dit is al de derde keer dat zoiets mij overkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed lijmen, vervolgens afschuren en opnieuw een beitsje eroverheen. Beide kasten dan, anders verschil in aanblik. Moet veel leed onzichtbaar maken. Sommigen gaan er gewoon hardvochtig (als ik dat af en toe op marktplaats zie) met een kwast zwarte verf overheen.

Waren dat de DM4's uit Drenthe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

TB schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 10:51:
Dit is al de derde keer dat zoiets mij overkomt
Misschien dan toch eens wat voorzichtiger zijn... Zeker met oud onvervangbaar spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:04:
[...]

Enige kans dat je de Tjoener PLUs de versterker (hoeveel vermogen heeft ie?) kwijt wil???
De wattes? :D De tuner en het cassettedeck staan hier op het punt om naar de kringloop te gaan, alwaar je er vervolgens voor moet betalen. Dus als je geinteresseerd bent, moet je me ff mailen op mijnnickname@tweakers.net Die versterker (2x65W RMS) hou ik zelf.
PoweRoy schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:14:
[...]

VET _O_ die heb ik ook nog :P iig gevonden op zolder, was van ouders eerst
aan gesloten op dvdspeler en 2 50cm boxen alleen 1 probleem :'(
draaien aan knoppen heeft niet veel zin :( en 1 box gaat harder dan de andere, balans goed zetten helpt niet veel. tulpstekker van lrechterbox in stukje losser gezet en hij doet t goed :/

gedaan:
- van binnen goed schoongemaakt doormiddel van blazen en fijn kwastje op sommige dingen
- contactspray

allemaal geen zin :(

kwil dit ding eigenlijk verkopen zodat ik een surround sound receiver kan kopen :)
of dit ding gewoon gebruiken als ie fatsoenlijk werkt :D
hoeveel zou repareren kosten :?
Bij mij zit er ook iets mis met de balans. Als ik de toonregeling uitzet, is links veel harder dan rechts (of omgekeerd, geen idee), maar met de toonregeling aan is het weer in orde. Ik weet niet of daar veel aan te doen is, wel jammer, want 't is de versterker waarmee ik muziek luister achter de computer en hij fungeert ook als hoofdtelefoonversterker :).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.