Gebruik je nog vintage audio apparatuur? [post it hier] Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 164.473 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 11:50:
Goed lijmen, vervolgens afschuren en opnieuw een beitsje eroverheen. Beide kasten dan, anders verschil in aanblik. Moet veel leed onzichtbaar maken. Sommigen gaan er gewoon hardvochtig (als ik dat af en toe op marktplaats zie) met een kwast zwarte verf overheen.

Waren dat de DM4's uit Drenthe?
Goed lijmen is haast onmogelijk :| Nouja, goed excuus om ze zelf te houden.

Nee deze waren alweer mijn derde setje DM4's :) Uit Spijkenisse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghanso
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-11-2021

Ghanso

Ik gheet Ghanso

Ik heb 2 speakers nog uit de jaren 70. Ze zijn van Celef, nu beter bekend als ProAc. Luister er nog altijd naar, en speel er films etc mee af. Het geluid is echt nog super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TB schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 13:04:
[...]

Goed lijmen is haast onmogelijk :| Nouja, goed excuus om ze zelf te houden.

Nee deze waren alweer mijn derde setje DM4's :) Uit Spijkenisse :)
andere speakerkasten misschien??... (ik heb hier nog bijna evengrote knoertdegelijke dikwandige DM110 kasten liggen, weliswaar tweeweg maar met iets uitboren kan je de baspoort geschikt maken voor de kleinste tweeter.... interessant experiment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ff met iemand zitten te corresponderen over de geneugten van de DM4 en DM2a. Wilde jullie toch niet onthouden wat diegeen mij mailde :( |:( god, wat een heiligschennis.

------------------------

Zelf heb ik de dm4 opgeknapt, nieuw laklaag in het mahonie en nieuwe grijze doeken zodat hij toch zijn klasieke uitstraling behoud.
De klankkast zat vol met een vulling die op kattehaar leek, dat heb ik verwijderd en heb de wanden met isolatie materiaal bekleed en dat maakt de box toch duidelijk zachter van klank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Hahaha, dat waren mijn DM4's! Die gast komt uit Groningen.

En heb jij hem overtuigd dat hij Dm2a's moet kopen :( Ik wou hem mijn laatste setje dm4's ook slijten, die beschadigde! Maar hij zei dat hij zich had laten overtuigen dm2a's te kopen, door jou dus zeker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TB schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:05:
Hahaha, dat waren mijn DM4's! Die gast komt uit Groningen.

En heb jij hem overtuigd dat hij Dm2a's moet kopen :( Ik wou hem mijn laatste setje dm4's ook slijten, die beschadigde! Maar hij zei dat hij zich had laten overtuigen dm2a's te kopen, door jou dus zeker >:)
Ja, kleine wereld.... Waarom moet jij je laatste DM4's weer slijten?... Ik dacht dat jij ze zelfs wilde bijkopen.... Of vergis ik me nou met een ander forumlid..???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Waarom ik ze moet slijten? Omdat ik al genoeg audioapparatuur heb.
Ik heb in totaal drie setjes gekocht inderdaad, waarvan ik er nog eentje heb, welke helaas dus beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:09
Hmmm, je woont in Groningen. Dat is me toch een beetje te ver weg. Anders had ik wel interesse in die dm4's (voor een habbekrats zul je begrijpen .. ;) ). Ik zoek nog een center bij mijn 4 dm2a's. En volgens mij zou de dm4 daar prima voor voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 15:26

Roel

screen -x addict

Gebruik nog steeds het NEC setje dat m'n ouders gekocht hebben toen ik geboren was (22 jaar geleden ongeeer).. De NEC AUA-5000E, met tuner, nec AUT 5000E.

De platenspeler heb ik gesloopt toen ik 5 was, het casettedeck toen ik een jaar of 2 was.. :) De zekeringen van de versteker heb ik al tientallen keren opgeblazen, maar 't beestje speelt nog steeds goed, leuk setje op zich.

Heb ook nog ergens een hele antieke bandrecorder staan, alleen de bandjes zijn kwijt :(

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TB schreef op maandag 14 maart 2005 @ 00:01:
Waarom ik ze moet slijten? Omdat ik al genoeg audioapparatuur heb.
Ik heb in totaal drie setjes gekocht inderdaad, waarvan ik er nog eentje heb, welke helaas dus beschadigd is.
Tsja, kann mich vorstellen. Soms zie je ook zulke leuke dingen voorbijkomen die in vroeger tijden financieel onbereikbaar waren... Maar ja, dat geldt ook voor een Alfa GT Junior om maar eens wat te noemen. Wat te denken van die Luxman amps die regelmatig worden aangeboden? Vorige week wilde iemand perse van zijn giga BNS speakers af voor 25 euro. Als je ziet hoe BNS zijn speakers maakt, dan realiseer je je dat dat een habbekrats is. Nederlandse speakerfabrikanten worden waarschijnlijk vanwege de relatieve onbekendheid sowieso te laag beoordeeld. Praat ik over Audiolab, Hepta, Lambda en Driade.

Prijzen kelderen. Een jaar terug werd nog rustig voor een Nad 3225 of 3230 100 euro gebeurd. Hell, ik heb mijn 1130 Nad pre amp voor 80 euro kunnen slijten. Kun je nu wel vergeten. Die 7155 Nad receiver (2 x 100 watt piek) op marktplaats is van eigenaar gewisseld voor 125 euro. De huidige Hifi zaken moeten hier wel onder lijden. Kan niet anders.

Het is wel leuk om op speakerjacht te gaan om uiteindelijk die speakers in huis te halen die het best tot hun recht komen in jouw specifieke huiskamer. Een zoektocht die minder van toepassing is op al het andere audiospul. Want echt goeie speakers kun je tegen eenzelfde bedrag wel kwijt aan een ander. Zo zie ik mij dit jaar wel weer afscheid nemen van mijn DM2a hoe goed ze ook zijn. Geweldig zelfs.... Maar het kan altijd beter. Hoewel voor de categorie 100-150 euro zijn er denk ik geen betere en praktischer luidsprekers. Op zuiltjes kan je niet iets gezelligs neerzetten per slot van rekening en ze zijn vaak veel plaatsingsgevoeliger.

Ik heb dan toch een beetje een Made in Holland tik. Geldt voor mijn schoenen, sommig meubilair, maar op speakergebied is er veel moois gemaakt in Ned. Had ik al verteld dat ik de DM4 heb ingeruild voor een stel Audiolabs??... Net iets vriendelijker geluid, meer bass punch, hoger rendement, weliswaar niet die befaamde glasachtige transparantie van de DM's. Maar daar zit ik onder het eten niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36
Hm, vandaag voor iemand die nog nooit van DCC gehoord had wat picjes gemaakt van een DCC-speler, die hier beneden bij mijn pa staat en nog af en toe in gebruik is ook... heet volgens mij wel vintage? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54367/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54368/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54369/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54370/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54371/full.jpg

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Marcel schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:43:

Een Leak Stereo 70 die ik ooit voor 10 gulden op de kop heb kunnen tikken, kraakt een beetje maar doet het nog prima (vroege jaren 70):
[afbeelding]
Die Leak is een collectors item

Enigzins gereviseerde td160b

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rwmmos/Thor.jpg

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Gisteren een setje DM2a's op de kop getikt :) VOor 90 euro.
Helaas wel zwart gespoten door vorige eigenaar. Eerste indruk is absoluut perfect. Lijk veel op de DM4, alleen net ff wat minder zompige bas, is mijn eerste indruk. Moet nog even goed luisteren voor betere beoordeling.
Wat zijn het trouwens joekels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 13:40

Exirion

Gadgetfetisjist

XanderH schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 21:22:
Hm, vandaag voor iemand die nog nooit van DCC gehoord had wat picjes gemaakt van een DCC-speler, die hier beneden bij mijn pa staat en nog af en toe in gebruik is ook... heet volgens mij wel vintage? :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb ergens nog een DCC300 rondzwerven :P Plus DCC134 walkman.
Ook nog een aantal ongebruikte 90 minuten tapes met de folie er nog omheen :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TB schreef op donderdag 14 april 2005 @ 20:48:
Gisteren een setje DM2a's op de kop getikt :) VOor 90 euro.
Helaas wel zwart gespoten door vorige eigenaar. Eerste indruk is absoluut perfect. Lijk veel op de DM4, alleen net ff wat minder zompige bas, is mijn eerste indruk. Moet nog even goed luisteren voor betere beoordeling.
Wat zijn het trouwens joekels!
Aha, de DM2a issue wordt weer opgepoetst. Gefeliciteerd. Zet maar eens wat muziek op met wat paukenslagen of pop met wat lekker lage bas. Je zult versteld :9~ staan. Het kan zijn dat de bas zich nog moet ontplooien. Hoe raar ook, da's wat bij mij gebeurde. Kan liggen aan de vorige eigenaar die waslijn als speakerdraad gebruikte. Hoewel dat geen verklaring :? hoeft te zijn. Mijn sub staat daarom ook uitgeschakeld. Let ook op de enorme spreiding en diepte van het geluid. Midden vind ik minder, maar dat kan weer aan mijn versterker misschien liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 09:04:
[...]

Aha, de DM2a issue wordt weer opgepoetst. Gefeliciteerd. Zet maar eens wat muziek op met wat paukenslagen of pop met wat lekker lage bas. Je zult versteld :9~ staan. Het kan zijn dat de bas zich nog moet ontplooien. Hoe raar ook, da's wat bij mij gebeurde. Kan liggen aan de vorige eigenaar die waslijn als speakerdraad gebruikte. Hoewel dat geen verklaring :? hoeft te zijn. Mijn sub staat daarom ook uitgeschakeld. Let ook op de enorme spreiding en diepte van het geluid. Midden vind ik minder, maar dat kan weer aan mijn versterker misschien liggen.
De vorige eigenaar zegt het filter gemodificeerd te hebben, waardoor het midden wat opgekrikt werd. Ook de bekabeling heeft hij gemodificeerd.
Dit weekend eens uitgebreid luisteren als ze hun plekkie hebben gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nog een setje DM4's??.... Moet je de DM2a eens naast luisteren. Het is een voor audiotechneuten interessante case study hoe andere dimensionering aan eenzelfde stel drivers een behoorlijk ander geluidsbeeld oplevert. Ben benieuwd wat je setting wordt. Achter de kast zit een schakelaar voor het hoog. Bij mij staat ie op de minstand en het hoog op mijn Nad staat ook een kwart terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff trachten te antwoorden op ralph12's vraag wat het verschil is tussen b&w dm2 en dm2a:
de eerste (dm2) kwam uit in 1970 geloof ik en was uitgerust met een heco-dometweeter die nogal agressief overkwam in combinatie met de celestion HF1300mk2. Ook de 3-standenregelaar voor aanpassing aan de luisterruimte op het achterpaneel ontbrak op het eerste model. Tevens was het design van de kast niet hetzelfde. Zo'n 2jaar na de introductie kwam dan het 'A' model met stc4001'coles'-supertweeter ipv de heco met als resultaat: scherpe kantjes in het hoog afgevlakt en veel evenwichtiger geluidsbeeld (de combinatie stc-hf1300 werd trouwens ook toegepast in de toenmalige BBC-monitor(s) en in sommige Spendor-modellen oa BC1 & 2).De woofer was van in het begin van bw zelf.
Na het verdwijnen van de dm2a (eind jaren70) verscheen er een opvolger: de dm2/II.
Deze had niets meer gemeen (buiten vergelijkbare afmetingen) met zijn illustere voorganger en was geen lang leven beschoren. Alhoewel het ook een 3-wegsysteem was, was de opstelling veel klassieker met woofer onder en tweeter boven met meer 'gewone' wisselfrequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Over DM2a's gesproken:

Afbeeldingslocatie: http://img.villagephotos.com/p/2005-5/1005115/Hpim2251.jpg

Ik zoek nog leuke (en vooral stevige ;) ) stands om ze wat hoger te zetten.
Iemand een ideetje? Ik heb er dus 3 nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O.... leuk die uitleg over de DM2 familie. Opvallend is dat de DM2a vaak wordt aangeboden en weggaat voor prijzen tussen de 100 en 150 euro. Prijstechnisch zie je de opvolger de Mk II hoger ingeschaald. Ziet er ook wat moderner uit. De DM2a is zo groot als een mini ijskast. Iemand die ze wel eens heeft vergeleken?

Om terug te komen op wat de AudioLab Candor kan beuren. Ik heb ze net verkocht weliswaar met nette standaards voor 120 euro. Iemand die ze perse wilde hebben. Ben nu bezig met een set zeer zeldzame NAD 8100's bezig. Opvallend is dat in een A/B vergelijking de AudioLabs en Nad erg veel overeenkomsten hebben qua klankkleur. AudioLabs iets warmer. Kastinhoud ong. eender. Ze draaien op een ontzettend mooie Herman Karton 6250 amp (30 ampere stroomcap.), want ik heb mijn AV receiver de Nad 710 ook verkocht. Ik werd gek van zender zoeken met een drukknoppie.

Nad maakt bij deze 10 jaar oude zuiltjes gebruik van bextreen woofers plus wat lijkt op een mylar hart (dual concentric design?)... Ziet er allemaal erg duur uit. Plus zeer overbemeten vergulde dubbele aansluitterminals! Ik maak ze nog eens open om te kaiken wat voor drivers ze toepassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok ralph, om het hoofdstuk dm2/II af te sluiten: deze had geen transmissielijn, maar een meer traditioneel bas- reflex systeem met ronde open poort aan de voorzijde. Luisterervaring uit die tijd (ook al 25jaar geleden!) liet evenwel geen negatieve indruk na, dus géén kwaad woord over deze sp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zelf heb ik een Technics SUZ1-versterker:

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagetechnics.com/images/suz1stz1catalog.jpg
(de bovenste dus ;) )

Verder heb ik geen vintageapparatuur, maar sinds ik bovenstaande Technics heb gekocht (bij de kringloopwinkel voor 15 euro \o/) ben ik er wel meer naar op zoek, prachtig dat metaal en analoge VU-meters. :)

De verlichting van de linker VU-meter deed het niet, maar daarvoor heb ik nu LED's geplaatst met een brede straal (60 graden), dat geeft een erg mooi effect :) De originele verlichting bestaat uit gloeilampjes, en na controle bleek dat 7 volt wisselspanning te zijn, niet echt handig dus en die gloeilampjes zijn ook nergens meer te krijgen. Maar met die LED's heb ik het toch nog mooi opgelost :Y)

Mijn vader heeft nog een ongebruikte Akai-draaitafel staan. Echter is de riem hiervan kwijt (ik denk dat ik daar nog wel aan kan komen) en is het element er uit. Mijn vraag, waar haal ik zo'n element vandaan? Ik weet dat je die wel gewoon los kan kopen, maar ze schijnen vrij prijzig te zijn. Ik heb ook nog een JVC-platenspeler (een L-E600) mét element, zou ik dat element gewoon over kunnen zetten of is dat echt merk-specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JER00N schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:05:
Mijn vader heeft nog een ongebruikte Akai-draaitafel staan. Echter is de riem hiervan kwijt (ik denk dat ik daar nog wel aan kan komen) en is het element er uit. Mijn vraag, waar haal ik zo'n element vandaan? Ik weet dat je die wel gewoon los kan kopen, maar ze schijnen vrij prijzig te zijn. Ik heb ook nog een JVC-platenspeler (een L-E600) mét element, zou ik dat element gewoon over kunnen zetten of is dat echt merk-specifiek?
Een element overzetten is in principe geen probleem, de bevestiging is meestal standaard. Het is echter wel zo dat niet alle elementen zich even goed thuis voelen in alle draaitafel armen. Dat heeft te maken met de compliantie van de naald en de specifieke massa van de arm.

Goedkopere draaitafels van Japanse makelijk hebben meestal een relatief zware arm. Aangenomen dat dit geldt voor zowel de Akai als de JVC, dan zou overzetten van het element geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt me wel een geschikte plek om mijn laatse aanwinst te laten zien, waarmee het meteen de de trots van mijn setje is.Afbeeldingslocatie: http://www.revoxonline.ch/images/new-plattenspieler-B795.JPG

De rest is niet zoveel. De revox gaat een jaren 70 pioneer vervangen. Dat is geen hoogvlieger maar een zeker een stevig in mekaar geschroefd apparaat, misschien dat een nieuwe naald hem goed zou doen. Iets van tien jaar geleden gekocht in een kringloopwinkel voor 25 gulden, en vorig jaar een nieuwe snaar ingezet van 8 euro.

De CD-speler was wel een leuke aankoop, een Proton AC-300 in 98 gekocht voor 80 gulden. Die kwam ik tegen bij een winkel in tweedehands televisies, daar heb ik al twee keer een oude B&O gekocht voor minder dan 100 gulden, van die topmodellen uit begin jaren 80, met uitstekend beeld, goed geluid, legio aansluitmogelijkheden en een fraaie houten kast met een roldeurtje waarmee de tv op en van stand by af gaat. Ik kende het merk Proton niet, maar hij had een prachtig roodbruin stalen front, zag er goed gebouwd uit en had koelribben aan de achterkant, uit dat laatste concludeerde ik dat het geen prul kon zijn. En een prul is het zeker niet, hij speelt niet al te zwaar bekraste gebrande cd's prima af en het geluid bevalt me beter dan de voorganger, een Denon van destijds 500 gulden uit 1990. Hij heeft nu wel wat kuren, het display vertoont wat gebreken en zijn 'koude start' is matig, hij moet eerst even warm worden voordat ie cd's pakt. De duurzaamheid van de Denon viel me sowieso tegen, na 6 jaar kreeg die al kuren en moest gerepareerd worden, om na 2 jaar al weer dezelfde kuren te krijgen, terwijl die reparatie maar één keer uitgevoerd kon worden volgens de reparateur. Denon zou ter verdediging kunnen aanvoeren dat hij in die tijd al wel zo'n 4000 speeluren zal hebben gemaakt.

De tuner is een Yamaha CT-410. Gekocht voor 15 euro bij een kringloopwinkel. In smetteloze staat, mooi helder en ruimtelijk geluid, hij voldoet prima, zoveel eisen stel ik ook niet aan radio.

Dan mijn minder gelukkige aankopen. Twee Magnat Zero3's met een Denon PMA 260, in 1990 nieuw gekocht. Destijds verliefd geworden op de strakke bas van die Magnat's en doof geweest voor hun mindere eigenschappen. Op zich niet zo'n punt want die Magnat's hebben best hun kwaliteiten, probleem is dat ze geen budget overlieten voor een zwaardere versterker dan het instapmodel. De combi is gewoon niet erg gelukkig. Te schel in het hoog, met name bij 's' van menig zanger, en niet erg muzikaal. Ik heb er wel eens een budget NAD uit dezelfde periode achter gehangen en dat klonk toch een stuk beter, warmer met name.

Het plan is nu om de versterker voor max 150 E te vervangen door een zwaarder en warmer exemplaar, om daar dan meer mee uit de speakers te halen, die worden later nog wel een keer vervangen, maar daar wil ik nu geen geld voor vrij maken. Bovendien moet er een MC phono-ingang opzitten vanwege de Revox, die zit nu niet op mijn Denon. Ik zat te denken aan een oude Sansui, dat is wel spul naar mijn hart, maar ook NAD, Luxman, Cambridge, Arcam en Rotel zijn in beeld.

Heeft iemand nog ideeen en tips? Ik ben niet van plan audiofiel te worden, ik wil gewoon goed geluid voor weinig geld, mooie oude spullen die gemaakt zijn om heel lang mee te gaan. Heb ik twee aux ingangen nodig als ik zowel de pc als de cd-speler aan wil sluiten op een versterker van voor het cd tijdperk, of kan ik een van beide ook aan een tape-ingang hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een blik op mijn "vintage" apparatuur:
-yamaha c6 voorversterker ('81)
-kenwood basic M2a eindversterker (2x220w RMS/8ohm van '85)
-kenwood 600T tuner (eind jaren '70 - destijds topklasse?)
-B&W matrix2 met marmer voet ong.35cm hoog ('88)
-Thorens TD160 met SME 3009/IIIS en yamaha mc-element ('81) rechtstreeks aangesloten op MC-ingang voorversterker
-Thorens TD166 met Stanton 500a
-Technics SV100 PCM-processor
Deze set is nog gewoon in gebruik en levert nog prima prestaties. De luidsprekers zijn verbonden met Monitor Audio kabel van 5mm diam.(2x4m)
Suggesties? Graag reacties (wat kan met niet al te grote middelen verbeterd of verfijnd worden?)
Jammer genoeg (nog) geen afbeeldingen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
CornelisJ schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:20:
[...]
Een element overzetten is in principe geen probleem, de bevestiging is meestal standaard. Het is echter wel zo dat niet alle elementen zich even goed thuis voelen in alle draaitafel armen. Dat heeft te maken met de compliantie van de naald en de specifieke massa van de arm.

Goedkopere draaitafels van Japanse makelijk hebben meestal een relatief zware arm. Aangenomen dat dit geldt voor zowel de Akai als de JVC, dan zou overzetten van het element geen probleem moeten zijn.
Bedankt, ik zal er binnenkort eens naar gaan kijken :) Die JVC echter is een totaal andere draaitafel dan die Akai. De Akai is een vrij standaard speler (armpje etc.), maar bij de JVC zit het element in de deksel (die dus ook altijd gesloten moet zijn wil je een LP afspelen). Enig idee hoe ik dat element er makkelijk uit kan halen?

Ik heb wel de naald eruit kunnen halen (althans dat blokje en de naald), maar dat is niet wat met het element bedoeld wordt neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een element is een blokje met een naald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Maar zit er verder nog electronica in? Of draadjes ofzo? Want ik schuif dat blauwe blokje er zo uit, de naald zit daar in en schuif je als het ware in een gaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De JVC L-E600 heeft dus een "linear tracking" arm, vergelijkbaar met de Revox hierboven? Demontage van het element zal dan wat lastiger zijn.

Het blokje dat je beschrijft is vermoedelijk de naalhouder, die op het element wordt geschoven. En je moet inderdaad het complete element uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
De JVC is idd een linear-tracking systeem (staat er zelfs op :P). Eerst maar eens kijken hoe ik dat ding eruit krijg en of ie ongeveer past op die Akai...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CornelisJ schreef op zondag 08 mei 2005 @ 00:30:
De JVC L-E600 heeft dus een "linear tracking" arm, vergelijkbaar met de Revox hierboven?
Die is tangentiaal ja, ik neem aan dat dat hetzelfde is als linear tracking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.jp/freak_audio/lv105u1.jpg
Luxman LV-105 versterker. FET voortrap, buizen tussentrap (in triode schakeling), en MOSFET eindtrap. 2x 80Watt.
Gekocht in '85, voor toen een heel scherpe prijs (1700 gulden), en 't ding klinkt nog steeds fantastisch. Hij is nu wel verhuisd naar de slaapkamer omdat 'ie plaats moest maken voor een 5.1 setje (Marantz AV-9000/MM-9000), maar ik ben er nog steeds heel blij mee.
Het enige echte nadeel is de kwaliteit van de input select knopjes: dat panel is nu al 4 maal vervangen, en 't ding begint nu ook weer kuren te vertonen. 's Kijken of ik ergens een passieve 'voorversterker' op de kop kan tikken waarvan de knoppen 't wel blijven doen...

offtopic:
Jeroon, leuk om hier Dream Theater fans tegen te komen! Mijn nick gebruik ik al vanaf het moment dat 'When dream and day unite' uitkwam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 14:05:
[afbeelding]
Luxman LV-105 versterker. FET voortrap, buizen tussentrap (in triode schakeling), en MOSFET eindtrap. 2x 80Watt.
Geinig :D Toen je over dat hybride verhaal begon dacht ik al 'hmm, komt me bekend voor'. M'n vader heeft zo'n Luxman een tijdje staan, waarschijnlijk voor de doorverkoop maar hij klinkt inderdaad niet slecht :)

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 08-05-2005 14:22 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nog steeds met volle tevredenheid een Sansui AU-D9 versterker. Ik heb hem ooit, in 1981 geloof ik, nieuw gekocht voor ca. 1300 oude Hollandse guldentjes en dat was toen een hoop geld. Ondanks dat heb ik er geen moment spijt van gehad en ik denk dat hij menige moderne versterker weg speelt. Ik zal kijken of ik nog wat fotootjes kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:52:
Het plan is nu om de versterker voor max 150 E te vervangen door een zwaarder en warmer exemplaar, om daar dan meer mee uit de speakers te halen, die worden later nog wel een keer vervangen, maar daar wil ik nu geen geld voor vrij maken. Bovendien moet er een MC phono-ingang opzitten vanwege de Revox, die zit nu niet op mijn Denon. Ik zat te denken aan een oude Sansui, dat is wel spul naar mijn hart, maar ook NAD, Luxman, Cambridge, Arcam en Rotel zijn in beeld.

Heeft iemand nog ideeen en tips? Ik ben niet van plan audiofiel te worden, ik wil gewoon goed geluid voor weinig geld, mooie oude spullen die gemaakt zijn om heel lang mee te gaan. Heb ik twee aux ingangen nodig als ik zowel de pc als de cd-speler aan wil sluiten op een versterker van voor het cd tijdperk, of kan ik een van beide ook aan een tape-ingang hangen?
NAD monitor series 3400 (deze heeft ab; ik heb de voorloper, de 3300 gehad, die klonk erg goed maar werd wel minder. 3400 schijnt duurzamer te zijn, en nog krachtiger. Luxman vind ik zelf wat minder, Cambridge heeft goede modellen gemaakt, maar ik weet zo even geen typenummers, Arcam Delta 80 was ook een hele goede versterker en vrij krachtig, de 60 was ook goed, maar minder krachtig en wellicht minder duur. Iets oudere Sansui's zijn ook erg goed (met het oude logo). Ik vond de hele AU-D11X, 33X, 55X, 77X, 99X erg goed. Veel aansluitingen ook (aux, cd en 2 tapes). De D11X is wat zwak (2 x 25W, maar wel reserves, vergelijkbaar met een NAD 3020 bv.). Rotel heeft diverse goede versies van de 820 en 840 versterkers gemaakt. Er was ook een versie van de 840 die niet goed was (de mk. II?). Natuurlijk zijn de NAD 1300/2600, Cyrus 1 en 2, en de NAD 3020 ook goed, maar deze zijn heel bekend en daardoor waarschijnlijk niet echt goedkoop. Een goede degelijke Pioneer kan ook, de 616 en 717 zijn 2 goede versterkers uit het honingraat tijdperk (en ook zo weinig mogelijk interne kabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XanderH schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 21:22:

[afbeelding]
Dat cassettedeck (Kenwood KX-1100HX) is ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lucmiller/philipsamp.jpg

PHILIPS 22AH794 2x60 watt receiver met MFB pre-out.

Werkt prima als (stroomvretende) preamp voor mn MFB boxen :P

Helaas is de tuner defect, maar dat repareer ik wel een keer.

[ Voor 13% gewijzigd door mentalmadnizz op 09-05-2005 20:57 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
mentalmadnizz schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:55:
PHILIPS 22AH794 2x60 watt receiver met MFB pre-out.

Werkt prima als (stroomvretende) preamp voor mn MFB boxen :P
Die MFB's zijn ook stroomvreters, dus dat maakt niet uit >:)

(544 = 11W in standby stand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

joopv schreef op maandag 09 mei 2005 @ 23:17:
[...]

Die MFB's zijn ook stroomvreters, dus dat maakt niet uit >:)

(544 = 11W in standby stand)
Daarom trek ik de stekker eruit, word me een beetje te gortig met 4x544 en 2x541 })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeTom
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-04-2017
Volgende setjes heb ik in gebruik:

Woonkamer:
- Voorversterker Yamaha C-1 (1975)
- Eindversterker 2x Stax DA-100M (1981)
- Weergevers Martin Logan CLS II (1989)
- Cassettedeck Nakamichi ZX-9 (1986)
- Tapedecks Tascam BR-20T en Tandberg TD20A-SE (1984)
- Draaitafel Luxman PD-300 met arm SME-3009III en element Denon DL-305. (1983)
- Tuner Onkyo T-9090II (1985)

Hobbykamer:
- Voor/eindversterker Yamaha C-2/B-2 (1979)
- Weergevers Yamaha NS-1000 (1977)
- Tapedecks Revox A-77 en A-700 (1974 en 1979).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slecht nieuws over de nieuwe trots van mijn setje, de Revox B795 platenspeler, ik heb hem opgehaald en aangesloten. De power deed het gewoon, de lampjes van 33 en 45 toeren ook, maar geen beweging in de arm. Toen opnieuw uit en aangezet en toen deed er iets 'ploef' in de buurt van het powerknopje, waarbij ik ook iets meende te ruiken. Ik heb de stekker er maar uit gehaald en verder afgezien van het plaatjes draaien.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik hoop op iets simpels als een zekeringetje, wat ik eventueel zelf nog zou kunnen vervangen. Van dat soort praktische elektronische dingen weet ik eigenlijk niks, ik ben vooral iemand met interesse in de principes achter tangentiale armen en direct drive.
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 19:22:
[...]

NAD monitor series 3400 (deze heeft ab; ik heb de voorloper, de 3300 gehad, die klonk erg goed maar werd wel minder. 3400 schijnt duurzamer te zijn, en nog krachtiger. Luxman vind ik zelf wat minder, Cambridge heeft goede modellen gemaakt, maar ik weet zo even geen typenummers, Arcam Delta 80 was ook een hele goede versterker en vrij krachtig, de 60 was ook goed, maar minder krachtig en wellicht minder duur. Iets oudere Sansui's zijn ook erg goed (met het oude logo). Ik vond de hele AU-D11X, 33X, 55X, 77X, 99X erg goed. Veel aansluitingen ook (aux, cd en 2 tapes). De D11X is wat zwak (2 x 25W, maar wel reserves, vergelijkbaar met een NAD 3020 bv.). Rotel heeft diverse goede versies van de 820 en 840 versterkers gemaakt. Er was ook een versie van de 840 die niet goed was (de mk. II?). Natuurlijk zijn de NAD 1300/2600, Cyrus 1 en 2, en de NAD 3020 ook goed, maar deze zijn heel bekend en daardoor waarschijnlijk niet echt goedkoop. Een goede degelijke Pioneer kan ook, de 616 en 717 zijn 2 goede versterkers uit het honingraat tijdperk (en ook zo weinig mogelijk interne kabels).
Dank voor je uitgebreide replie. Bij NAD zat ik zelf te denken aan een 3400 PE of zo, ik weet wel dat NAD watts iets anders zijn dan doorsnee watts, maar minder dan 2 * 40 lijkt me echt wat licht voor mijn speakers. In beginsel vragen die toch een 60 tot 80 watt versterker. Van Sansui had ik begrepen dat het met het nieuwe logo echt mis is gegaan, maar dat het in de periode ervoor ook al minder was dan in de hoogtijdagen tot -pak m beet- '82. Misschien niet zozeer qua geluid als wel qua bouwkwaliteit, hoewel het warme geluid toen ook verdwenen scheen te zijn.

Nadeel van die oudere Sansui's is dan wel weer dat er geen CD-ingang op zit en ik er dus eentje met twee auxilliaries zou moeten hebben. Tenminste, als het niet mogelijk is om je PC achter een tape-ingang te hangen. Van die oude Pioneers weet ik weinig over de karakteristieken, misschien is het best goed, maar dat geldt ook voor Yamaha, Marantz en Cyrus, met mijn huidige speakers zal het niet zoveel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
KEF Chorale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 11:05:
Van Sansui had ik begrepen dat het met het nieuwe logo echt mis is gegaan, maar dat het in de periode ervoor ook al minder was dan in de hoogtijdagen tot -pak m beet- '82. Misschien niet zozeer qua geluid als wel qua bouwkwaliteit, hoewel het warme geluid toen ook verdwenen scheen te zijn.
Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom mensen zo jubelen over Sansui want ik ken het zelf alleen als baggerspul. Het oudere spul van Sansui ken ik dan ook inderdaad niet.

Een neef van me had eind jaren 80 of begin 90 een catalogus waarin vooral Bose spul stond. Er stonden echter ook produktlijnen van Sherwood en Sansui in, evenals spul van That's (audio tapes.. troep). Als ik Sansui tussen al die dubieuze merken zie staan..... sja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit soort dingen bouwden ze 25 jaar geleden nog. Ik geloof dat begin jaren 80 veel Japanse bedrijven hun reputatie te grabbel hebben gegooid in verband met de koers van de Yen. Afbeeldingslocatie: http://www.sansui.us/images/AUD11II_00011.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Exirion schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:04:
[...]

Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom mensen zo jubelen over Sansui want ik ken het zelf alleen als baggerspul. Het oudere spul van Sansui ken ik dan ook inderdaad niet.

Een neef van me had eind jaren 80 of begin 90 een catalogus waarin vooral Bose spul stond. Er stonden echter ook produktlijnen van Sherwood en Sansui in, evenals spul van That's (audio tapes.. troep). Als ik Sansui tussen al die dubieuze merken zie staan..... sja :P
Sansui is ook geen absolute top, maar gewoon altijd erg goed spul voor het geld geweest. Echt goedkoop is het trouwens ook nooit geweest. Het staat juist bekend om de robuuste opbouw "onverwoestbaarheid" en zware amps. Dat het een baggermerk is, is de grootste flauwekul. Waar heb je persoonlijk zulke slechte ervaringen mee dat je het "bagger" durft te noemen?

[ Voor 3% gewijzigd door under-world op 16-05-2005 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dank voor je uitgebreide replie. Bij NAD zat ik zelf te denken aan een 3400 PE of zo, ik weet wel dat NAD watts iets anders zijn dan doorsnee watts, maar minder dan 2 * 40 lijkt me echt wat licht voor mijn speakers. In beginsel vragen die toch een 60 tot 80 watt versterker. Van Sansui had ik begrepen dat het met het nieuwe logo echt mis is gegaan, maar dat het in de periode ervoor ook al minder was dan in de hoogtijdagen tot -pak m beet- '82. Misschien niet zozeer qua geluid als wel qua bouwkwaliteit, hoewel het warme geluid toen ook verdwenen scheen te zijn.

Nadeel van die oudere Sansui's is dan wel weer dat er geen CD-ingang op zit en ik er dus eentje met twee auxilliaries zou moeten hebben. Tenminste, als het niet mogelijk is om je PC achter een tape-ingang te hangen. Van die oude Pioneers weet ik weinig over de karakteristieken, misschien is het best goed, maar dat geldt ook voor Yamaha, Marantz en Cyrus, met mijn huidige speakers zal het niet zoveel worden.
Persoonlijk vind ik Sansui t/m medio jaren 80 goed. De genoemde range is van rond 1985. Deze hebben (net als hun voorgangers zonder "X") zowel een aux als een cd ingang. Overigens kun je een CD-Speler of andere niet-platenspeler input ook op de tape-input aansluiten. Een NAD3400 lijkt me een prima keuze; qua vermogen is dit een zware versterker. Andere goede versterkers die me nog te binnen schieten: Yamaha AX-500 en Marantz PM-80 (die is wel erg populair en waarschijnlijk niet echt goedkoop). De genoemde Pioneers zijn iets nieuwer (begin jaren '90?), maar wel erg goed en degelijk. Evt. een Sony ES, is wellicht ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:26
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 20:48:
[...]
.... Andere goede versterkers die me nog te binnen schieten: Yamaha AX-500....
Dat is dus exact de versterker die ik tot op de dag vandaag nog gebruik, en me zelfs tegenhoud om richting 5.1 te gaan: Ik weet vrijwel zeker dat een gemiddelde 5.1 amp van vandaag-de-dag op stereogebied een achteruitgang betekend, tenzij ik meteen een best bedrag ga uitgeven voor een amp.

Nee, dan maar geen 5.1, liever goed stereo dan brak 5.1.

Ik heb ook de cdspeler (CDX-520 geloof ik) en de tuner (TX-330) ervan. Tuner is ook toppie, cdspelert is brak aan het worden, maar goed, zoveel cd luister ik toch niet. Vervanger van de CDspeler is m'n Onkyo dvdspeler uit 2001 (toen fl 1300 nieuwprijs). De versterker geeft iig wel duidelijk het verschil weer tussen een instapmodelletje DVDspeler en een oudere (dure) onkyo

Ik heb die Yamaha ooit gekregen, en no-way dat dat ding weggaat, of ik moet geld genoeg hebben voor een GOEDE upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:39:
Dit soort dingen bouwden ze 25 jaar geleden nog. Ik geloof dat begin jaren 80 veel Japanse bedrijven hun reputatie te grabbel hebben gegooid in verband met de koers van de Yen. [afbeelding]
Dit soort spullen wordt nog steed gemaakt door o.a. Denon (PMA-2000 en PMA-1500), alleen net zoals destijds en bij alle goede mooie spullen zul je wel je portemonee moeten trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net twee hele ouwe Denton 2's gekocht voor een tientje. Wharfedale's kleinste. Uit de tijd dat de Spitfires & Hurricanes roamed the heavens. Ze staan nou wat te blaten naast mijn DM2a's. Daar komt nog een heel best geluid uit! Midden en hoog kan niet anders zeggen: mooi. Plus 3-D perspectief. Nou zal mijn Nad ook wel een rol van betekenis spelen. Diep laag uit zo'n klein kassie kan natuurlijk niet. Geen reflexpoort of iets dergelijks. Maar goed, ze komen helemaal klem in een boekenkast te staan. Dara zijn ze voor aangeschaft. Dat moet het laag wat kunnen ophalen. Maar ik kan niet anders zeggen: blij mee. Mooi ook met dat jute achtige frontje.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
Ik heb Keesonic KBM speakers gekocht waar een heerlijk basje in zit, de mid en high zijn iets minder als de kef104 ab's maar het vult elkaar heerlijk aan.
Foto:
Afbeeldingslocatie: http://img275.echo.cx/img275/3126/linksvoorspeakers6em.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik zelf jaren 80 spul:

AudioAnalyse B90mk2 eindbak met meridian 201 pre. Normaal een zelfbouw A&T P11 ipv de meridian, klinkt wel beter (buizenbak). Driade71 zuiltjes. Nog een KX880 kenwood cassettedeck staan en een marantz PM64mk1 als reserve. Een dual cs530 staat ergens stof te happen.

CD spelers: philips 650 en een marantz 63k, beide goed verbouwd :) Koop wel eens voor wat knaken of een flesje wijn een kappote speler. Tot nu toe werken ze weer na wat prutsen O-)
B&O cd-x, Marantz CD60 (2x) en een CD80 _/-\o_ en nog wat philips/aristona voor onderdelen.
Die CD80 is 15 kilo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Den Uitvreter:

Op marktplaats staat een Marantz PM80 (die kan ook in klasse A modus werken) voor 185 euro (vraagprijs).

Overigens is de Sansui AU-G... serie ook goed (opvolger AU-D... serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tips, maar ik denk dat Marantz, net als Yamaha bijvoorbeeld, niet tot de alternatieven behoort. De upgrade van mijn wat schelle luidsprekers kan namelijk nog wel even op zich laten wachten en daarom ben ik op zoek naar een versterker met een warm karakter, en als ik het goed begrijp is dat niet het sterke punt van Marantz.

Van NAD heb ik zelf kunnen constateren dat het warme karakter het goed doet in combinatie met mijn luidsprekers en Sansui schijnt daar ook wel een naam in te hebben. Maar dat zou dan ook weer wisselen per reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:56

2mb

* 2mb heeft ook een nieuwe aanwinst:

Afbeeldingslocatie: http://img213.echo.cx/img213/407/akaiaa10201yg.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img213.echo.cx/img213/9584/akaiaa102021iy.th.png

2x 70W
Helaas werkt het linkerkanaal niet, ook niet over de hoofdtelefoon. Ik hoop dat ik hem ergens kan laten repareren want verder is ie nog helemaal prima :)

[ Voor 20% gewijzigd door 2mb op 27-05-2005 18:49 ]

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aardige is dat al die ouwe Britse jongens (speakers bedoel ik ) vaak als basis hebben een bextreen breedbander. B&W, Kef en IMF. Nu heb ik kort geleden een bextreen exemplaar gezien waarvan het oppervlakte eruit ziet als een pokdalig pertrischaaltje. Iemand bekend met wat voor veroudering hier heeft plaats gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:14:
Bedankt voor de tips, maar ik denk dat Marantz, net als Yamaha bijvoorbeeld, niet tot de alternatieven behoort. De upgrade van mijn wat schelle luidsprekers kan namelijk nog wel even op zich laten wachten en daarom ben ik op zoek naar een versterker met een warm karakter, en als ik het goed begrijp is dat niet het sterke punt van Marantz.

Van NAD heb ik zelf kunnen constateren dat het warme karakter het goed doet in combinatie met mijn luidsprekers en Sansui schijnt daar ook wel een naam in te hebben. Maar dat zou dan ook weer wisselen per reeks.
Ik begrijp dat je wat gereserveerd bent, maar een Marantz PM80 is echt een hele goede versterker, met veel mogelijkheiden (3 tapes als ik het goed heb) en zeker in klasse A is het geen schelle versterker.

Wellicht dat anderen dit kunnen bevestigen? De PM80 was zo populair dat er tweakers moeten zijn die er een (gehad) hebben.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een stel Transator Impact 30 ter vergelijking met mijn DM2a. Wat ik al eens eerder opmerkte is dat er overeenkomsten zijn tussen vergelijkbare grote speakers. Viel me al op tussen de DM4 en Audiolab Candor, die bijna even groot zijn. En nu tussen de de Translator en de DM2a, beide 65 cm hoog en 35 cm diep. Zoals mag worden verwacht is het middengebied beter vertegenwoordigd met de Translator die een duidelijke 3 weg systeem kent: grote woofer, middentoner en tweeter. Terwijl de DM2a een breedbandwoofer heeft met 2 separate tweeters. Het hele diepe moeiteloze laag en de enorme transparantie en diepte hebben de Transator niet. Maar daar staat een warmer midden en een goeie verhouding tussen de frequentiegebieden bij verschillende volumestanden tegenover. Geen 'dooie kast' zodat de Translator ook wat evrder van de muur moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Met dank aan marktplaats heb ik eindelijk weer es een goede voorversterker voor de MFB's:

PHILIPS 22RH551: (uit de "vissenoog" serie)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lucmiller/MFB/551/Afbeelding%20197.jpg

met de bijbehorende tuner: PHILIPS 22RH651:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lucmiller/MFB/551/Afbeelding%20198.jpg
(met daarbovenop een niet-echt-vintage Denon DCD-1015 cd speler

closeup van de geweldige vissenoog VU meters:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lucmiller/MFB/551/Afbeelding%20199.jpg

alles is in zeer goede staat! Het spul is ongeveer 30 jaar oud, en werkt nog als nieuw, geen enkel kraakje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

zeer mooi spul. Dit noem ik nu echte vintage. Die MFB's van mij pa klinken nog steeds super goed. Is ook een echte MFB-liefhebber. Hij heeft er inmiddels 8 >:) Is deze versteker een speciale voortrap voor MFB's itt die philips die je er eerst aan had? Zo ja hoor je een verschil tov die andere versterker ?

[ Voor 38% gewijzigd door under-world op 02-06-2005 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

under-world schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:18:
zeer mooi spul. Dit noem ik nu echte vintage. Die MFB's van mij pa klinken nog steeds super goed. Is ook een echte MFB-liefhebber. Hij heeft er inmiddels 8 >:) Is deze versteker een speciale voortrap voor MFB's itt die philips die je er eerst aan had? Zo ja hoor je een verschil tov die andere versterker ?
Ik heb zelf 2x 544, 2x6544 en 2x 6541. Dit is de allereerste Philips voorversterker die tegelijk met het eerste model (de 532) geintroduceerd werd. Hiervoor gebruikte ik een Philips 22AH794 receiver met een 2x40watt eindtrap en daarnaast nog een MFB uitgang. Ik vond hem altijd wat beknepen klinken (kan ook aan het feit liggen dat de 794 flink was mishandeld door de vorige eigenaar. De 551 die ik nu heb klinkt echt geweldig helder. Echt een prachtgeluid!

Ik heb voor dit setje trouwens 50 euro betaald, dat is 10x zoveel als wat ik voor die receiver had betaald :P Leuk detail is ook dat de tuner maar tot 104 mhz gaat in tegenstelling tot de 108 mhz die de hedendaagse tuner halen.

[ Voor 13% gewijzigd door mentalmadnizz op 02-06-2005 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

50 euro is geen geld. Zeker niet met die tuner erbij. :*) Die vissenoogserie vind ik heel mooi om te zien. Heeft echt uitstraling. je moet er wel van houden. Ik heb zelf nog nooit MFB's uit de 6serie gehoord alleen die oudere. Mijn pa heeft ze momenteel aan een Marantz 2440 hangen maar dat is eigenlijk zo zonde. Het is mooier om het aan te sluiten hoe het bedoeld is natuurlijk.

Die kleine MFB's worden soms vrij goedkoop aangeboden. Eigenlijk snap je toch niet dat mensen ongeveer hetzelfde bedrag voor plastic speakertjes neerleggen als een setje 2e hands mfb's. :)
Die grote zijn volgens mij wel veel geld waard. Pas geleden zag ik op marktplaats 1 van die grootste series. Daar werd zwaar geld op geboden, iets van 600-700 euro ofzo. Die grote heb ik ook nog nooit gehoord maar dat schijnt echt ongelooflijk hard te gaan.

[ Voor 50% gewijzigd door under-world op 02-06-2005 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

under-world schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:45:
50 euro is geen geld. Zeker niet met die tuner erbij. :*) Die vissenoogserie vind ik heel mooi om te zien. Heeft echt uitstraling. je moet er wel van houden.
Ze zijn ook nog in nieuwstaat (afgezien van wat kleine krasjes op de 551), dus 50 euro is idd geen geld. Het grootste type is de 545, woensdag ga ik naar iemand toe die er 4 stuks van heeft staan :P

De reden waarom mensen die MFBs wegdoen en kleine plastic doosjes kopen is omdat die plastic rotdingen "veel mooier" zijn volgens hun. De MFBs passen met hun typische jaren '70 look niet echt in een modern interieur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi allemaal

ik ben op zoek naar een paar dm2a's van b&w kan mij daar mischien iemand aan helpen.
en weet mischien iemand hoe zwaar de versterker voor die boxen moet zijn.

b.v.d

groeten peter

ps ik heb nog een paar mfb 544 tekoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 13:51:
hoi allemaal

ik ben op zoek naar een paar dm2a's van b&w kan mij daar mischien iemand aan helpen.

b.v.d

groeten peter

je hebt hier al een topic over lopen, dit topic is hier niet voor bedoeld. Verder is groeten en je naar onder een post niet zetten niet nodig; we kunnen toch al zien hoe je heet en we doen elkaar permanent de groeten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DM2a's worden regelmatig aangeboden. Soms ff een tijdje niet en dan weer zie je zo'n 4 stelletjes tegelijk aangeboden. In varierende kwaliteit dat wel. Gelijk heb je dat je ernaar op zoek bent. Ze zullen spelen _/-\o_ tot ver in de toekomst als veel nieuwere speakers het al hebben opgegeven. De DM6 (ook van die 'koelkasten') schijnt bijv. veel meer kwaaltjes te hebben. DM7 vaak stuk duurder, maar of ze nou zo veel beter zijn.... 'Zwaailicht' tweeter (alsof je over dispersie bij de DM2a hebt te klagen), breedbander en een passieve resonator. Iemand ervaring met de DM7?

DM2 Mk II andere opzet: 2 breedbanders en 1 tweeter in veel kleinere kast, soort voorloper van de DM220. Zo dat was het weer wat betreft free publicity voor vintage B&W speakers. :7 "Meneer Bowers, mag ik ff vangen?.... Meneer Wilkins dan?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de dm2/II: niet correct ralph12, deze had weinig overeenkomst met de dm220.
specs: 710mm hoog, 270mm breed en 330mm diep en 47liter kastinhoud niet echt kleiner dan de dm2a. Het ging over een nogal klassiek systeem t.o.v van zijn voorganger.
Verder: 3wegs met open poort (géén TL) 100mm-midden en 25mm tweeter (400 en 3000hz)
Greets...;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:46:
Over de dm2/II: niet correct ralph12, deze had weinig overeenkomst met de dm220.
specs: 710mm hoog, 270mm breed en 330mm diep en 47liter kastinhoud niet echt kleiner dan de dm2a. Het ging over een nogal klassiek systeem t.o.v van zijn voorganger.
Verder: 3wegs met open poort (géén TL) 100mm-midden en 25mm tweeter (400 en 3000hz)
Greets...;
Ik citeer uit B&W's back catalogue. De DM220 meet 680 x 290 x 320 mm. Een bijna vergelijkbare kastinhoud dus. Maar de DM2MkII is inderdaad een 3weg. Was de midtoner niet evengroot als de bas? Anyway, bedankt voor de correctie. Altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:41
Ik gebruik AKAI AM-U110, ik heb alleen een probleem met de rechteruitgang, Deze kraakt heel erg, er komt bijna geen muziek meer uit, terwijl de linker het perfect doet. Ik heb al met een rietje de potmeter schoongeblazen, maar dit verminderd het kraken niet. Kan het ergens anders aan liggen, of is het echt de potmeter? Is er iemand die weet hoe dit probveem op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb nog een mooie Quad 33 en 303. Alleen de volumeregelaar werkt niet lekker op zacht volume en de overgang van zacht naar hard gaat niet geleidelijk.

Verder doet die het even goed als mijn modernere versterker uit 1999. Een Electrocompaniet ECI-2. :P
Hoorbaar is er natuurlijk wel verschil, maar ze komen ook beide uit een ander land. ;)

Ik wil nu graag de Quad 303 aan de Electrocompaniet sluiten, als ik ergens gemakkelijk en zonder verzendkosten een eenvoudige 4-polige din stekkertje kan kopen. :P

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpongeTom schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 21:04:
Volgende setjes heb ik in gebruik:

Woonkamer:
- Voorversterker Yamaha C-1 (1975)
- Eindversterker 2x Stax DA-100M (1981)
- Weergevers Martin Logan CLS II (1989)
- Cassettedeck Nakamichi ZX-9 (1986)
- Tapedecks Tascam BR-20T en Tandberg TD20A-SE (1984)
- Draaitafel Luxman PD-300 met arm SME-3009III en element Denon DL-305. (1983)
- Tuner Onkyo T-9090II (1985)

Hobbykamer:
- Voor/eindversterker Yamaha C-2/B-2 (1979)
- Weergevers Yamaha NS-1000 (1977)
- Tapedecks Revox A-77 en A-700 (1974 en 1979).
Excuses dat ik niet eerder op je post reageerde; het is wel erg :9~
Ik ken de tuner, het cassettedeck, het Revox tapedeck en de Yamaha versterkers.
Echt goed spul, net als de rest van je set.
Hoe ben je aan al deze spullen gekomen, verzameld via internet?
En heb je bewust voor een ZX-9 gekozen i.p.v. een Dragon?
Volgens kenners is de ZX-9 beter dan de Dragon, maar de Dragon heeft natuurlijk de naam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:29

Stoney3K

Flatsehats!

Telt vintage VIDEO-equipment hier ook sinds ik daar géén apart opsomtopic voor ga openen?

Heb hier vorige week een JVC WVP-55 kleuren buiscamera gekocht. Helaas heb ik de oude EIAJ connector hier af moeten slopen sinds ik geen passende contra ervoor kon krijgen. Zit nu provisorisch in elkaar gesoldeerd. Doet het overigens prima, inclusief viewfinder. Wil alleen nog weten hoe ik de viewfinder in 'PLAY'-modus kan schakelen, zodat ik iedereen kan imponeren met het beeld van mijn TV-out op de viewfinder in de cam :). Was 12 euro 50 bij de kringloop, plus een euro of 13 aan plugjes en zooi.

Heb nog thuis een Philips 22AH751 en een 22AH651 staan (Pin me niet op die nummers vast, die kijk ik nog wel even na als ik bij mijn ouders ben). Ook van de kringloop, geluid is nog altijd erg netjes zoals je het van Philips verwacht.

Mijn ouders hebben nog een (helaas door bliksemschade defecte) Beosystem 2000 compleet staan. Dus inclusief cassettedeck en platenspeler. De CD-speler is later op de markt gekomen, maar sinds onze Beomaster 2000 stuk is gegaan (alle ingangen geven hetzelfde geluid) hebben we niet actief meer naar een CDX-je gezocht. Als iemand een adresje weet waar we onze Beomaster (en eventueel onze Beocord tapedeck, daar is waarschijnlijk de voeding van naar de gort) kunnen fixen, meel dan maar een keertje naar stoney3k <at> stoneynet <punt> demon <punt> nl.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mentalmadnizz schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 20:57:
Met dank aan marktplaats heb ik eindelijk weer es een goede voorversterker voor de MFB's:

PHILIPS 22RH551: (uit de "vissenoog" serie)
[afbeelding]

met de bijbehorende tuner: PHILIPS 22RH651:
[afbeelding]
(met daarbovenop een niet-echt-vintage Denon DCD-1015 cd speler

closeup van de geweldige vissenoog VU meters:
[afbeelding]

alles is in zeer goede staat! Het spul is ongeveer 30 jaar oud, en werkt nog als nieuw, geen enkel kraakje!
Mooi spul mentalmadnizz! Ik heb zelf dezelfde ooit gehad, maar dan met eindversterker en aangesloten op vlakmembraam speakers die Philips ooit heeft gehad (weet de typenummers niet meer, is al lang geleden...).
Ik weet nog wel dat het nogal een ruisbak is. Dit wordt met name veroorzaakt door de transistoren in de voorversterker. Deze zijn van het type BC149/BC159 enz. Dit (verouderd) type transistor heeft nogal een hoge ruis. Ik kan je aanbevelen om alle transistoren van de types BS14X/15X te vervangen door de types BC54X/BC55X, dus BC149B bijvoorbeeld vervangen door BC549B en BC159C vervangen door BC559C (ff zoeken welke je tegenkomt in de voorversterker). Dit zal je aanzienlijk in ruis schelen.

*Bootstrap is voormalig Philips audiotechnicus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 13:51:
hoi allemaal

b.v.d

groeten peter

Snel zijn. Er worden er een paar in Den Haag aangeboden voor 150 euro. Kijk wel ff goed naar de conditie van de drivers en luister vooral goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 00:52:
[...]

Mooi spul mentalmadnizz! Ik heb zelf dezelfde ooit gehad, maar dan met eindversterker en aangesloten op vlakmembraam speakers die Philips ooit heeft gehad (weet de typenummers niet meer, is al lang geleden...).
Ik weet nog wel dat het nogal een ruisbak is. Dit wordt met name veroorzaakt door de transistoren in de voorversterker. Deze zijn van het type BC149/BC159 enz. Dit (verouderd) type transistor heeft nogal een hoge ruis. Ik kan je aanbevelen om alle transistoren van de types BS14X/15X te vervangen door de types BC54X/BC55X, dus BC149B bijvoorbeeld vervangen door BC549B en BC159C vervangen door BC559C (ff zoeken welke je tegenkomt in de voorversterker). Dit zal je aanzienlijk in ruis schelen.

*Bootstrap is voormalig Philips audiotechnicus
Ruis heb ik niet echt last van, de enige hoorbare ruis komt uit de eindversterkers van de MFB speakers, maar ik zal je tip in mn achterhoofd houden, en straks de 551 eens openschroeven.

Die vlakmembraamspeakers waren waarschijnlijk de vlakke MFB's (F9638) of de DRC serie (met een vierkante basresonator onder in de kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb sinds kort een paar andere speakers bij de PC staan die echt geweldig klinken maar ik ben er nogsteeds niet achter welke type het is en hoe oud ze zijn. Het zijn in ieder geval JMLabs/Focal speakers en dat is in het algemeen een topmerk. Ze bevallen dan ook erg goed :P

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/jmlabs1.jpg

Iemand die ze misschien herkent en weet wat voor type het is? Meer dan een labeltje met wat specs staat er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu meegemaakt/gezien dat in de serie DM2a ook verschillen zijn. Al eerder wezen mensen op de toepassing van andere wisselfilters. Ik heb nu een set waarbij de treble schakelaar achter gewoon op neutraal kan. Middengebied is ook warmer en geprononceerder; valt ook minder weg bij lagere volumes. Ook de bextreen breedbander is anders uitgevoerd. Met dunnere en flexibere rubberen manchet. Van het type dat je tegenwoordig meer ziet. De eerste DM2a's en DM2's hadden van dat autodeursponning rubber. Het werkelijk machtige en moeiteloze laag is gebleven. Idem de ruimtelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeTom
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 22:08:
[...]

Excuses dat ik niet eerder op je post reageerde; het is wel erg :9~
Ik ken de tuner, het cassettedeck, het Revox tapedeck en de Yamaha versterkers.
Echt goed spul, net als de rest van je set.
Hoe ben je aan al deze spullen gekomen, verzameld via internet?
En heb je bewust voor een ZX-9 gekozen i.p.v. een Dragon?
Volgens kenners is de ZX-9 beter dan de Dragon, maar de Dragon heeft natuurlijk de naam...
Ik heb alles toendertijd nieuw aangeschaft, behalve de Tascam BR-20T, Revox A-700 en Yamaha C-2.
Die heb ik in 2003/4 via Ebay gekocht.
De ZX-9 kocht ik naar aanleiding van een testrapport in StereoPlay. De Dragon was financieel onhaalbaar en ik gaf de voorkeur aan tape voor kwaliteitopnames.

Ik ben nog wel op zoek naar een Yamaha B-1, T-1 en T-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 19:03
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2003 @ 13:15:
Dit is niet de mijne, maar ik heb dezelfde (met alle knoppen nog). Met buizen, ontvangt korte golf, lange golf en FM. Hij doet 't nog prima maar ik zet hem niet vaak aan (geen stopcontact in de buurt, hij is vooral decoratief op het moment).
Erfstuk van mijn oma.
Eigenlijk moet je zo'n buizenradio wel geregeld aanzetten, de condensatoren gaan langer mee als het geheel af en toe opgewarmd en gebruikt wordt, voor dit soort apparatuur geldt, stilstand is achteruitgang.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een set DM2a's aangeboden voor 25 euro.... In Tilburg. Ja kijk, zo is het niet leuk natuurlijk. Was wel binnen een paar uur pleite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dit is hem dan geworden, mijn nieuwe versterker:
Afbeeldingslocatie: http://www.classicaudio.com/value/san/AU7900.jpg

Een Sansui AU-7900. Lekker zwaar, geen plastic, lekker voelende knoppen en naar mijn mening erg fraai. Ook belangrijk, en qua klank zal het ook wel goed zitten.

Het was een koopje maar het is dan ook een gok. Hij moest 90 euro kosten maar werd niet gegarandeerd omdat ie al een jaar of zes niet was gebruikt. De kosten van een uitgebreide servicebeurt en wat reparatietjes zijn dan ook ingecalculeerd. Ik heb de voorgeschiedenis en de eigenaar wel gecheckt en voor 90 euro kun je nog wel een gokje nemen. 100% exemplaren doen immers snel 100 euro meer.

Heeft iemand nog tips om hem in gebruik te nemen? Ik dacht hem zelf eerst even op te schroeven en er met de stofzuiger boven te gaan hangen en dan maar gewoon aan te zetten. Kan ik hem het beste eerst warm laten worden zonder hem te belasten en aan te sluiten, en zo ja waarom en hoe lang? Kan en moet ik het binnenwerk uiterlijk ergens op checken alvorens hem aan te sluiten, en zo ja waarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

....... wat dacht je van gewoon aanzetten en eens een gezellig stukje muziek opzetten..... En van tijd tot tijd eens lekker draaien aan alle regelaars, want daar wil nog wel eens bij oudjes gekraak in gaan zitten. Ik heb een half jaar terug een 20 jaar oude Nad gekocht. Ook gewoon aanzetten en speulen die handel! Geen centje pijn, alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem wel even opengeschroefd maar daarna vrij snel aangezet. Hij had nog wel enige tijd nodig om een reactie te geven. Het 'tikje' liet vrij lang op zich wachten en voor het lampje aanging duurde nog langer. Dat laatste duurt nog steeds vrij lang, een minuut 10, en dan pas doet ie het echt, daarvoor geeft ie wel geluid maar dat valt soms weg.

Maar voor de rest is het allemaal prima, erg fijn geluid, nergens kraakjes, uiterlijk in zeer goede staat, een koopje dus. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeTom
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 15:53:
[afbeelding]

Een Sansui AU-7900. Lekker zwaar, geen plastic, lekker voelende knoppen en naar mijn mening erg fraai. Ook belangrijk, en qua klank zal het ook wel goed zitten.

Het was een koopje maar het is dan ook een gok. Hij moest 90 euro kosten maar werd niet gegarandeerd omdat ie al een jaar of zes niet was gebruikt. De kosten van een uitgebreide servicebeurt en wat reparatietjes zijn dan ook ingecalculeerd. Ik heb de voorgeschiedenis en de eigenaar wel gecheckt en voor 90 euro kun je nog wel een gokje nemen. 100% exemplaren doen immers snel 100 euro meer.

Heeft iemand nog tips om hem in gebruik te nemen? Ik dacht hem zelf eerst even op te schroeven en er met de stofzuiger boven te gaan hangen en dan maar gewoon aan te zetten. Kan ik hem het beste eerst warm laten worden zonder hem te belasten en aan te sluiten, en zo ja waarom en hoe lang? Kan en moet ik het binnenwerk uiterlijk ergens op checken alvorens hem aan te sluiten, en zo ja waarop?
De Hifi-Stereo Koopgids van 1978 verteld het volgende over deze AU-7900:

S/N 90 dB over Aux 1 en 2. Toonselector laag 600, 300 en 150 Hz, hoog 2, 4 en 8 KHz.
Continue vermogen 80 W bij 4 Ohm, 80 W bij 8 Ohm. Harm. vervorming kleiner dan 0,1% bij 80W.
IM vervormeing kleiner dan 0,1% bij 80 W. Prijs Fl 1.595,=.

De relatief hoge vervormingcijfers van 0,1% zijn te zien als een groot voordeel. De versterker is waarschijnlijk niet sterk teruggekoppeld waardoor de versterker snellere stijgtijden kent.
Grootste voordelen hiervan kunnen zijn een zeer los en open geluidsbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yahoooooooooooo... Een Pioneer SX-850 uit '75!!! Ik moet het ff kwijt, eindelijk gevonden, in MINT conditie, met de originele manual, ik heb in de huiskamer alle licht uit om maar extra te genieten van het schouwspel! Walnoothouten panelen, 20 kg (auw, m'n rug...) en een geluid!!! :) :) :) :) :)

Als je meer wil weten over deze bak:
http://www.classic-audio.com/pioneer/sx0850.html
http://www.silverpioneer..../800_series_receivers.htm

He, dat helpt, wat kan een mens toch gelukkig worden met een nieuw speeltje.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Ben jij dat die 'm in nijmegen heeft gekocht ? :)

Edit:
onee dat was de 950, mijn pa verkocht die.
Afbeeldingslocatie: http://www.users.tsn.cc/dakiller/pioneerSX950.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door Sunrise op 30-06-2005 05:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O yeah, eerder hier al in deze rubriek gezegd dat de Pioneer SX series uit de 70-er jaren mijns inziens de mooiste receivers _/-\o_ waren voor een heel lange tijd. Reden ook waarom je ze toch nog zoveel ziet, m.n. de 450. Alles klopt aan het ontwerp en zo geweldig qua detail en uitwerking! Ik meen wel te weten dat als je ze niet gebruikt ze na verloop van tijd niet meer geweldig werken. Dingen die kraken, lampjes die niet meer werken e.d. Maar in jouw geval werkt alles. Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
In mijn "klassieke" BMW (3.0 Cs uit 1969) heb ik een 8-track speler zitten... heerlijk!!

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunkySmell schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 05:22:
Ben jij dat die 'm in nijmegen heeft gekocht ? :)

Edit:
onee dat was de 950, mijn pa verkocht die.
[afbeelding]
Ik heb hem uit Puttershoek, hij stond op Marktplaats. Ik ben zo'n beetje door de geluidsbariere gegaan om dat ding op te halen. Ik heb er 100 euri voor betaald.
Wat dit ding presteerd is ongelofelijk, en hij is bloedmooi afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 10:05:
O yeah, eerder hier al in deze rubriek gezegd dat de Pioneer SX series uit de 70-er jaren mijns inziens de mooiste receivers _/-\o_ waren voor een heel lange tijd. Reden ook waarom je ze toch nog zoveel ziet, m.n. de 450. Alles klopt aan het ontwerp en zo geweldig qua detail en uitwerking! Ik meen wel te weten dat als je ze niet gebruikt ze na verloop van tijd niet meer geweldig werken. Dingen die kraken, lampjes die niet meer werken e.d. Maar in jouw geval werkt alles. Gefeliciteerd!
Dankjeweldankjeweldankjewel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook handig in de winter, want die ouwe receivers produceren een bak warmte... Hm, dat naast de sfeerverlichting en dan een leuk muziekje op.... Succes verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 10:21:
[...]

Ik heb hem uit Puttershoek, hij stond op Marktplaats. Ik ben zo'n beetje door de geluidsbariere gegaan om dat ding op te halen. Ik heb er 100 euri voor betaald.
Wat dit ding presteerd is ongelofelijk, en hij is bloedmooi afgewerkt.
Mooi prijsje, die van mijn pa is voor 190 de deur uit gegaan (mint condition), prachtig ding, heb zelf al genoeg versterkers anders had ik 'm gekocht.
Vind 'm persoonlijk ook de mooiste tuner versterker die ik ooit gezien heb, mooie display 's avonds en breed dat dat ding is. :9~

[ Voor 6% gewijzigd door Sunrise op 30-06-2005 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 21:17:
Ik heb hem wel even opengeschroefd maar daarna vrij snel aangezet. Hij had nog wel enige tijd nodig om een reactie te geven. Het 'tikje' liet vrij lang op zich wachten en voor het lampje aanging duurde nog langer. Dat laatste duurt nog steeds vrij lang, een minuut 10, en dan pas doet ie het echt, daarvoor geeft ie wel geluid maar dat valt soms weg.

Maar voor de rest is het allemaal prima, erg fijn geluid, nergens kraakjes, uiterlijk in zeer goede staat, een koopje dus. :D
Eerste wat mijn vader doet bij 2e hands versterkers is het relais schoonmaken, dat kan oxideren waardoor het geluid wat minder klinkt, weet niet precies of dat iets met jouw probleem te maken heeft, ben zelf niet enorm technisch maar ik zal het hem vragen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 15:53:
[afbeelding]
Ik kwam dezelfde tegen in een van de eerste posts in dit topic. ghehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpongeTom schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 22:21:
[...]

De Hifi-Stereo Koopgids van 1978 verteld het volgende over deze AU-7900:

S/N 90 dB over Aux 1 en 2. Toonselector laag 600, 300 en 150 Hz, hoog 2, 4 en 8 KHz.
Continue vermogen 80 W bij 4 Ohm, 80 W bij 8 Ohm. Harm. vervorming kleiner dan 0,1% bij 80W.
IM vervormeing kleiner dan 0,1% bij 80 W. Prijs Fl 1.595,=.

De relatief hoge vervormingcijfers van 0,1% zijn te zien als een groot voordeel. De versterker is waarschijnlijk niet sterk teruggekoppeld waardoor de versterker snellere stijgtijden kent.
Grootste voordelen hiervan kunnen zijn een zeer los en open geluidsbeeld.
Geen idee wat terugkoppeling en stijdtijden zijn. Wat me vooral opvalt is hoeveel beter alle ritmes hoorbaar zijn, van hoog tot laag. Hi-hats en sambaballen, maar ook snare en basedrums en hele diepe bassen. Er zit ook veel meer 'kleur' aan, ik kan ook veel beter horen wat voor drums er op wat voor manier geraakt worden en hetzelfde geldt voor de bas. Daarnaast is ie ook wat melodieuzer, ruimtelijker en klinkt het allemaal wat krachtiger dan mijn oude Denon PMA 260, maar dat verschil is minder groot. Een hele verbetering dus, niet zo gek, want voor 1600 gulden kon je in 1976 een heleboel leuke dingen kopen.
FunkySmell schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:24:
[...]

Eerste wat mijn vader doet bij 2e hands versterkers is het relais schoonmaken, dat kan oxideren waardoor het geluid wat minder klinkt, weet niet precies of dat iets met jouw probleem te maken heeft, ben zelf niet enorm technisch maar ik zal het hem vragen vanavond.
Ik hoor het graag, maar een acuut probleem heb ik er niet mee, het lampje heeft inmiddels helemaal de geest gegeven, maar de tijd die hij nodig heeft om warm te worden lijkt steeds korter te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2005 @ 11:03:Ik hoor het graag, maar een acuut probleem heb ik er niet mee, het lampje heeft inmiddels helemaal de geest gegeven, maar de tijd die hij nodig heeft om warm te worden lijkt steeds korter te worden.
Bij het wegvallen van het geluid in het begin denkt hij aan vuil op de contactpunten in het relais, door de aanhoudende druk van de contactpunten op de andere contactpunten na de schakeling (klik/beveiliging) kan het contact beter worden waardoor het geluid op den duur niet meer wegvalt.
Schakelaars inspuiten met contactspray voor de zekerheid kan ook geen kwaad.

Het lange wachten op de beveiliging (klik) kan duiden op een onstabiele voeding, voor of eindtrap of een probleem in de beveiling zelf.

Hoop dat je hier iets aan hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat ik heb staan wat volgens mij wel vintage is, is een Sony PS-4300 platenspeler in een redelijk goede staat.
Het is een echte zware bak van rond de 13 kilo en ik dacht dat ie zo rond eind jaren 70 geboren is :)
Verder heb ik nog een set boxen van Philips, type RH457/01R maar da's geen vintage....toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mentalmadnizz schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:56:
[...]

- Het grootste type is de 545, woensdag ga ik naar iemand toe die er 4 stuks van heeft staan :P
En hoe was dat :) ?
Heb je misschien wat plaatjes van genomen?
Verder ben ik al 2jaar opzoek naar een PHILIPS 22RH551. Ik woon nu in frankrijk en kan dus dat echt wel vergeten denk ik. Maar ken jij nog iemand of plekjes waar ik aan deze vrije vintager kan komen?
en natuurlijk hoe bevalt hij :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Laatst online: 13-08 07:00
deepspace schreef op zondag 12 december 2004 @ 12:56:
Cool ding! Ik hoop voor je dat die max power consumption niet klopt (3,2 KW op 4 Ohm speakers) :X

BTW, hoe komt het dat ik hier zoveel Akai zie? Was dat toen HET topmerk oid? En btw? wat is er met Akai gebeurt dat je er nu nog maar zo weinig van hoort?
Akai bestaat niet meer, is failliet gegaan...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mijn complimenten voor dit prachtige draadje.

Zelf zit ik met het probleem dat ik naarstig op zoek ben naar goeie speakers tussen de 100-200 euro.

Na stukjes van deze draad te hebben doorgenomen, krijg ik de indruk dat ik met wat vintage speakers beter spul in huis haal, dan voor hetzelfde bedrag gloednieuw spul te kopen.

Wat denken jullie dat ik het beste kan doen? Vintage of nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29
Plopeye schreef op zondag 17 juli 2005 @ 12:23:
[...]

Akai bestaat niet meer, is failliet gegaan...
Wanneer dan? In het cheap-ass segment kom je anders nog een hoop troep van Akai tegen in de winkels, en hun site is ook nog steeds up-to-date: http://www.akai.nl/
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.