Dit lijkt me wel een geschikte plek om mijn laatse aanwinst te laten zien, waarmee het meteen de de trots van mijn setje is.
De rest is niet zoveel. De revox gaat een jaren 70 pioneer vervangen. Dat is geen hoogvlieger maar een zeker een stevig in mekaar geschroefd apparaat, misschien dat een nieuwe naald hem goed zou doen. Iets van tien jaar geleden gekocht in een kringloopwinkel voor 25 gulden, en vorig jaar een nieuwe snaar ingezet van 8 euro.
De CD-speler was wel een leuke aankoop, een Proton AC-300 in 98 gekocht voor 80 gulden. Die kwam ik tegen bij een winkel in tweedehands televisies, daar heb ik al twee keer een oude B&O gekocht voor minder dan 100 gulden, van die topmodellen uit begin jaren 80, met uitstekend beeld, goed geluid, legio aansluitmogelijkheden en een fraaie houten kast met een roldeurtje waarmee de tv op en van stand by af gaat. Ik kende het merk Proton niet, maar hij had een prachtig roodbruin stalen front, zag er goed gebouwd uit en had koelribben aan de achterkant, uit dat laatste concludeerde ik dat het geen prul kon zijn. En een prul is het zeker niet, hij speelt niet al te zwaar bekraste gebrande cd's prima af en het geluid bevalt me beter dan de voorganger, een Denon van destijds 500 gulden uit 1990. Hij heeft nu wel wat kuren, het display vertoont wat gebreken en zijn 'koude start' is matig, hij moet eerst even warm worden voordat ie cd's pakt. De duurzaamheid van de Denon viel me sowieso tegen, na 6 jaar kreeg die al kuren en moest gerepareerd worden, om na 2 jaar al weer dezelfde kuren te krijgen, terwijl die reparatie maar één keer uitgevoerd kon worden volgens de reparateur. Denon zou ter verdediging kunnen aanvoeren dat hij in die tijd al wel zo'n 4000 speeluren zal hebben gemaakt.
De tuner is een Yamaha CT-410. Gekocht voor 15 euro bij een kringloopwinkel. In smetteloze staat, mooi helder en ruimtelijk geluid, hij voldoet prima, zoveel eisen stel ik ook niet aan radio.
Dan mijn minder gelukkige aankopen. Twee Magnat Zero3's met een Denon PMA 260, in 1990 nieuw gekocht. Destijds verliefd geworden op de strakke bas van die Magnat's en doof geweest voor hun mindere eigenschappen. Op zich niet zo'n punt want die Magnat's hebben best hun kwaliteiten, probleem is dat ze geen budget overlieten voor een zwaardere versterker dan het instapmodel. De combi is gewoon niet erg gelukkig. Te schel in het hoog, met name bij 's' van menig zanger, en niet erg muzikaal. Ik heb er wel eens een budget NAD uit dezelfde periode achter gehangen en dat klonk toch een stuk beter, warmer met name.
Het plan is nu om de versterker voor max 150 E te vervangen door een zwaarder en warmer exemplaar, om daar dan meer mee uit de speakers te halen, die worden later nog wel een keer vervangen, maar daar wil ik nu geen geld voor vrij maken. Bovendien moet er een MC phono-ingang opzitten vanwege de Revox, die zit nu niet op mijn Denon. Ik zat te denken aan een oude Sansui, dat is wel spul naar mijn hart, maar ook NAD, Luxman, Cambridge, Arcam en Rotel zijn in beeld.
Heeft iemand nog ideeen en tips? Ik ben niet van plan audiofiel te worden, ik wil gewoon goed geluid voor weinig geld, mooie oude spullen die gemaakt zijn om heel lang mee te gaan. Heb ik twee aux ingangen nodig als ik zowel de pc als de cd-speler aan wil sluiten op een versterker van voor het cd tijdperk, of kan ik een van beide ook aan een tape-ingang hangen?