Yoozer schreef op 23 December 2002 @ 04:24:
kun jij dit met onafhankelijke, meerder bronnen bevestigen? en sterker nog, clarke's axioma volgende - alle techniek die voldoende geavanceerd is kan niet onderscheiden worden van magie - hoe weet jij helemaal zeker dat dit niet het geval is?
Er is altijd wel een jan piet of clark die iets anders beweert. Vraag is kan Clark het bewijzen, antwoord nee. Bron Lasker. Indien niet mee eens, graag het tegendeel aantonen en niet komen met verwijzingen naar anderen.
ah. op dezelfde manier waarop jij dus je beweringen doet die voor jou metafysisch zijn, ook zo subjectief als de neten. je kunt dit gerust als argument gebruiken, maar dat valt dan tegen het andere weg.
Je ziet een fundamenteel verschil over het hoofd. Metafysiche verschijnselen ontrekken zich wel aan bewijzen obv de fysisiche wereld, maar niet aan de menselijke ervaring. Ik hoef het bestaan van God niet te bewijzen, voor mij is het voldoende dat ik hem ervaar. Het is xentric die zijn afwezigheid wil bewijzen. De bewijslast rust dus bij hem en hij heeft dus een probleem ik niet.
Xentric komt echter niet verder dan dat hij het niet erg aannemelijk vindt, daat stel ik tegenover dat wat ik, een geestelijke gezonde rationele mens, dagelijks ervaar voor mij buitengewoon aannemelijk is. En dan verwijs ik nogmaals naar het verschil in perspectief tussen en kleurenblinden en een kleurenziende.
en dat kan religie ook niet. alles wat er bij komt is een laagje waar staat "god heeft 't gedaan", en dat beantwoordt de vraag nog steeds niet.
Lees nog eens het citaat van Bohr dat ik al enkele malen gepost heb. Dat ik jou niet kan overtuigen, heeft andere oorzaken.
maar de gevoelens niet. taal schiet tekort bij het omschrijven van muziek, en taal is slechts een referentiekader waarmee we communiceren.
Wetenschap is ook niet meer dan een taal. Het muzieknotenschrift schiet tekort om muziek helemaal te beschrijven, maar het is wel een taal die speciaal voor dat doel ontwikkeld is. Wetenschap is de taal waarmee wij de fysiche wereld beschrijven. Geloof is de taal waar wij de metafysiche wereld beschrijven. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
nee, dat hoeft niet. het kan gereduceerd worden tot een set beschrijvingen die niet romantisch of spectaculair aandoen, maar dat doet nog steeds niet af aan hoe de persoon het zelf voelt.
Dus? Wat wil je daarmee zeggen? Is schoonheid een bestaand aspect van de werkelijkheid of niet? Xentric vindt van niet, gezien zijn laatste stukje.
is het niet buitengewoon subjectief dat jij alleen het bestaan van een zekere judeo-christelijke god accepteert en aan de verscheidene duizenden andere voorbij gaat?
Daar gaan we weer. Het ultieme argument van de atheist. Voor mij openbaart God zich op verschillende manieren, op de wijze waarop Bohr het omschrijft. De verschillende bescrijvingen van God zijn precies dat. Zoals de schoonheid van een schilderij ook door verschillende mensen verschillend belicht wordt.
is het niet buitengewoon onwetenschappelijk dat jij overal een god in de vergelijkingen moet laten sluipen terwijl die er absoluut niets mee te maken hoeft te hebben?
Het andere ultieme argument. Doe ik niet, voor het begrijpen van de metafysische wereld is een God nodig. De relatie die God heeft met de fysiche wereld wordt gezien als die van een schepper. Of zijn bemoeienis nog verder gaat is open voor discussie. Te bewijzen val er niets.
Met God is het heel simpel als met andere theorien. Als men een theorie aanneemt en men krijgt daardoor meer greep op de wereld doordat men in beter inzicht krijgt in verschijnselen en ze beter kan voorspellen, dan is zo'n theorie waardevol. Dat is precies wat de God-theorie doet. Het geeft een beter begrip van de metafysische wereld. De pogingen om metafysiche dingen te verklaren uit de fysische wereld schieten schromelijk tekort.
In feite komt men niet verder dan het ontkennen van een metafysische wereklijkheid, door haar te zien als aspecten van de fysisische wereklijkheid. Leuk maar dit soort theorien geeft ons geen enkele greep op de metafysiche wereklijkheid. Als theorie heeft dat geen waarde. Produceer je eerst maar eens reageerbuisje geluk (niet genot) of geef mij de wiskundige vergelijking maar eens voor schoonheid, dan praten wij wel verder.
newton was een kind van zijn tijd. het niet in een god geloven zou niet eens in hem opgekomen zijn. het bestaan van zoiets als "orde" wordt door ons gedefinieerd, alleen omdat het menselijke referentiekader er wat makkelijker mee kan werken.
Jouw ideeen over andermans denkprocessen verraden een gebrek aan diepgang.
nee. hij zegt dat, wat niet waargenomen kan worden, er niet bijverzonnen hoeft te worden omdat een doctrine dat eist.
Ja, zoals schoonheid bestaat niet, anders zou een aap het ook wel zien.
Laat xentric liever voor zich zelf praten. Ik vind deze manier van discussie voeren een beetje hinderlijk worden. Ik reageer op iemand en dan staan er gelijk twee anderen op om zijn woorden te interpreteren en verklaren. Kunnen jullie het alleen niet af, dat er steeds een teameffort moet worden gedaan.
Wat je tot nu toe in deze post hebt te berde gebracht, voegt geen nieuwe elementen toe aan de discussie, laat christiaan en xentric zelf maar antwoorden.
knap dat jij gedachten kan lezen en precies voelt wat hij voelt als hij wat moois ziet. zoals ik al zei, het reduceren tot een set chemische processen doet niets af aan wat de waarnemer zelf waarneemt.
xentric ervaart schoonheid wel, maar in zijn ogen is dat een illussie die opgeroepen wordt door chemische processen die een gevolg zijn van de evolutie. Anders zou een aap het ook wel zien.
en we hebben juist de meetinstrumenten om een ijkpunt te krijgen. probeer 1000 mensen maar eens de lengte van een centimeter te laten tekenen - je krijgt 1000 verschillende uitkomsten. met een beetje mazzel zijn er 1 op de 10 correct. probeer 1000 mensen maar eens een liter water af te laten wegen - en je hebt er nog veel minder die het goed hebben. zet 1000 mensen maar eens een set electroden op 't hoofd en prikkel het centrum waar men de aanwezigheid van een god moet aanvaarden, en je krijgt 1000 verschillende antwoorden. die gewaarwording is belangrijk, maar niet echt nuttig als je een standaard moet hebben.
dat doet aan mijn opmerking niets af
dat is geen subjectiviteit. het is simpelweg het observeren en het condenseren van een bestaand fenomeen in een theorie. het woord "relatief" doet er niets aan af dat het domweg wetenschap is.
Nee natuurlijk niet, Je begrijpt mijn opmerking niet.
een vrij belabberde analogie, met alle respect. lichtsnelheid kan gemeten worden, schoonheid kan alleen ervaren worden, chemische processen of niet, en over godservaringen zal ik het maar helemaal niet hebben. er kunnen ook voorspellingen gedaan worden met einstein's theorie, en dat hebben we bij schoonheid nog niet echt gemerkt (tenzij je de psychologie meetelt, en de gedragswetenschappen, en de antropologie) en ik zal opnieuw de godservaring niet noemen.
Je begrijpt de analogie niet en ik ga je het ook niet meer uitleggen
en een quootje van dhr. bohr volledig uit z'n verband rukken is ook een heel verkeerd uitgangspunt. godsdienst -is- geen wetenschap, en als zij iets wil voorspellen, iets wil genezen of iets wil bewegen (bergen, bijvoorbeeld) zal zij toch stukken beter haar best moeten doen als de resultaten die er nu verkregen zijn. tot nu toe heeft de niet-metafysische wetenschap op dat gebied veel meer succes gehad, en ik denk dat dat iets is waarom de heren metafysica niet zo dol zijn op haar.
Je hebt me ervan overtuigd dat een discussie met jou hierover totaal zinloos is en omgekeerd zal ongetwijfeld het zelfde gelden. Dus breek niet meer in op mijn discussies met anderen hierover aub, tenzij je een nieuw element hebt toe te voegen. Ik heb ook geen zin om elke zin te moeten verdedigen, alsof het een oorlog is waar elke meter terrreinwinst moet worden bevochten. In plaats van commentaar te geven op elke regel die ik schrijf, kom eens met een eigen en onafhankelijke visie, want dit is echt gruwelijk vermoeiend en leidt tot niets. We praten volkomen langs elkaar heen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 23-12-2002 10:47
]