Dat gaat prima. Er zijn wel regeltjes voor kastverhoudingen, maar in de praktijk wordt de soep meestal niet zo heet gegeten. Let vooral op de inhoud en zorg voor niet te grote parallelle vlakken (daar komen staande golven tussen).
Dit n.a.v mijn andere topic. Waar ik misschien zo'n THOR sub in wil bouwen. BTW zijn mijn vragen duidelijk daarin?Wekkel schreef op 26 december 2002 @ 23:00:
Dat gaat prima. Er zijn wel regeltjes voor kastverhoudingen, maar in de praktijk wordt de soep meestal niet zo heet gegeten. Let vooral op de inhoud en zorg voor niet te grote parallelle vlakken (daar komen staande golven tussen).
[ Voor 6% gewijzigd door Fireman op 26-12-2002 23:17 ]
Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)
Wekkel, je bent weer lekker bezig zie ik.
Zelf alweer plannen voor wat nieuws??
Ook vandaag heb ik weer wat gedaan, al is het niet veel.
Heb dus voetjes gemaakt van wat overgebleven MDF. Geboord met de speedboor om mooie ronde stukjes hout te krijgen, en daarna geschuurd en gaten geboord voor de spikes. Binnenkort maar weer even een nieuw setje bestellen, want ze zijn nu op.
Omdat pics meer zeggen dan woorden:

Ben nu dus bezig met afwerken.
Nu de sub nog, vast staat dat ik hem niet ga verfen, het word dus fineren of met dun hout beplakken. Fineren lijkt me een dure zaak te worden dus nog even goed zoeken naar wat goedkoop fineer. Als ik het niet voor ong 50 euro kan vinden, dan wordt het dus hout aan de buitenkant. Maar liefst fineer ik hem, en dan in een mooie kleur kersen ofzo
any tips?
Heb dus voetjes gemaakt van wat overgebleven MDF. Geboord met de speedboor om mooie ronde stukjes hout te krijgen, en daarna geschuurd en gaten geboord voor de spikes. Binnenkort maar weer even een nieuw setje bestellen, want ze zijn nu op.
Omdat pics meer zeggen dan woorden:

Ben nu dus bezig met afwerken.
Nu de sub nog, vast staat dat ik hem niet ga verfen, het word dus fineren of met dun hout beplakken. Fineren lijkt me een dure zaak te worden dus nog even goed zoeken naar wat goedkoop fineer. Als ik het niet voor ong 50 euro kan vinden, dan wordt het dus hout aan de buitenkant. Maar liefst fineer ik hem, en dan in een mooie kleur kersen ofzo
any tips?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 21:05 ]
De Filigran met bunkers als kastenCoenen schreef op 27 december 2002 @ 01:15:
Wekkel, je bent weer lekker bezig zie ik.
Verwijderd
Maranti multiplex 3mm dik en dan beitsen met een donkere rosewood beits. Dat ga ik waarschijnlijk ook doen voor mijn sub.
Ik ga voor 2x 18mm met zandbuffer ertussen...
* Wekkel bereidt de zandbak vast voor m.b.t. de vrouw
* Wekkel bereidt de zandbak vast voor m.b.t. de vrouw

* JT gaat voor 38mm MDF -> zand - 22mm MDF - 3cm beton

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
* Skef heeft momenteel 40mm MDF -> 4mm LOOD -> 10mm Gipsvezelplaat (als sub-kist, moet alleen de speaker + amp nog halen
)
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Fineren... hmzz
Je kan bij "de betere houthandel" fineer kopen per m2. Kersen zal je tussen de 20-30E per m2 kosten. Fineer is kwetsbaar, zeker op de hoeken. (hoekprofiel erover?)
Ik denk dat Walter.PPK zijn oplossing een stuk vriendelijker voor de knip is.
edit:
Je kan bij "de betere houthandel" fineer kopen per m2. Kersen zal je tussen de 20-30E per m2 kosten. Fineer is kwetsbaar, zeker op de hoeken. (hoekprofiel erover?)
edit:
speedboor?? 7-gatenzaag toch?Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 17:20:
Geboord met de speedboor om mooie ronde stukjes hout te krijgen,
[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 27-12-2002 18:22 ]
Wise enough to play the fool
Met hoekprofielen ga ik zeker niet werken, lelijke metalen zooi. Hoef geen cheap-ass PA uiterlijkteacher schreef op 27 December 2002 @ 18:09:
Fineren... hmzz
edit:
[...]
speedboor?? 7-gatenzaag toch?
Heb nog verder gezocht op fineer en kwam zo tussen de 25 a 35 per m2 uit, kersen was 35 euro. Aangezien ik zo'n 3 m2 nodig heb....
Toch maar eens kijken wat de bouwmarkt voor me kan doen. Heb al dunne plaatjes zien staan voor 5 euro van 120 bij 60 geloof ik. Meranti neem ik niet omdat je dat niet mooi glad krijgt. Ook met eindeloos schuren niet.
en ja 7 gatenboor, ik geef ze altijd dezelfde naam omdat je er allebei grote gaten mee zaagd. Morgen weer 4 boren, ga ze namelijk toch dubbel gebruiken.
ik dacht eigenlijk aan houten hoekprofielen... Je slaat jezelf voor je kop als je met stofzuigen een stukje van de hoek afsloopt..
Daar heb je wel gelijk in, toch denk ik dat die zeker afbreuk doen aan het uiterlijk.teacher schreef op 28 December 2002 @ 00:34:
ik dacht eigenlijk aan houten hoekprofielen... Je slaat jezelf voor je kop als je met stofzuigen een stukje van de hoek afsloopt..
Ben vooral bang dat er hout afvliegt door het grote gewicht en slechte verplaatsbaarheid. Met stofzuigen kan ik hem niet beschadigen, omdat de pootjes zorgen dat de sub genoeg ruimte tussen vloer en front heeft. Dan is het nog wel mogelijk, maar met een beetje oplettendheid zijn zulke beschadigingen echt wel te voorkomen.
Trouwens de rest van m'n speakers zijn allemaal ingepakt met fineer en zijn allemaal nog heel.
Mijn 604's zijn ook gefineerd en ik heb heel wat met die dingen gesleept (toen ik in Eindhoven woonde nam ik elke week die dingen mee daar naar toe en aan het einde van de week weer terug). En natuurlijk zijn ze beschadigd, maar het is echt niet dramatisch ofzo. Je moet er echt op gaan letten wil je het zien.
Ik heb ook liever beschadigde gefineerde speakers dan iets met hoekprofielen, dat is echt niet mooi.
Ik heb ook liever beschadigde gefineerde speakers dan iets met hoekprofielen, dat is echt niet mooi.
exactly my pointJag schreef op 28 December 2002 @ 17:31:
Mijn 604's zijn ook gefineerd en ik heb heel wat met die dingen gesleept (toen ik in Eindhoven woonde nam ik elke week die dingen mee daar naar toe en aan het einde van de week weer terug). En natuurlijk zijn ze beschadigd, maar het is echt niet dramatisch ofzo. Je moet er echt op gaan letten wil je het zien.
Het is trouwens geen fineer geworden, werd me toch wat te duur, maar ben er niet rouwig om, heb namelijk vanmiddag 3mm berkentriplex gehaald. Heeft echt een prachtige tekening. Van de week mooi in verstek zagen en dan tegen de Sub aan plakken. Daarna beitsen, waarschijnlijk kersen of mahonie ofzo. Hoop dat het dan ook mooi egaal wordt. Mijn beitskunsten heb ik namelijk alleen nog op stoelen mogen oefenen, en dat werd wel mooi, maar je weet nooit hoe het eruit gaat zien op grotere oppervlaktes.
Ik heb alvast een proefplaatje gemaakt op een stukje multiplex, we hadden nog Mahonie en Grenen staan, dus die heb ik getest.

Is 1x gebeitst, de beits wordt steeds donkerder naarmate je meer lagen beits gebruikt, de mahonie is op zich wel mooi, maar vind het net even te donker. De grenen vind ik nu nog niks, maar mischien na een paar lagen, als hij wat donkerder is. Kersen kan ik helaas niet testen, heb het niet in huis maar lijkt me super mooi.
Nu het triplex nog:

De pootjes worden trouwens dubbel zo hoog, 2xeen houtenschijf dus. Ze zitten nu tussen de lijmklemmen. Daarna mooi schuren en plamuren, uiteindelijk worden ze zwarthoogglans gelakt, met zwarte spikes
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 21:06 ]
Waar heb je die spikes vandaan dan?
Van de "jekanhierveelkleineshithalenvoorveel" zaak Conrad. Voor het luttele bedrag van 8,95 euro voor 4
Vandaag uiteraard weer bezig geweest, zij het wat kort. Was namelijk redelijk brak
Toch wat gedaan dus. De pootjes die ik gisteren tussen de lijmklemmen heb gedaan waren vandaag droog.
Ze worden hoogglans zwart gelakt, maar daarvoor moeten ze wel glad zijn. Daarom heb ik ze eerst langdurig geschuurd (korrel 180) en daarna alle oneffenheden met plamuur weggewerkt.
Het plamuur moest natuurlijk ook nog geschuurd worden, dat heb ik net met een velletje schuurpapier (Korrel 400) geschuurd. Nu zijn ze superglad en kan ik ze dus gaan lakken
Picje:
(clickable)

Toch wat gedaan dus. De pootjes die ik gisteren tussen de lijmklemmen heb gedaan waren vandaag droog.
Ze worden hoogglans zwart gelakt, maar daarvoor moeten ze wel glad zijn. Daarom heb ik ze eerst langdurig geschuurd (korrel 180) en daarna alle oneffenheden met plamuur weggewerkt.
Het plamuur moest natuurlijk ook nog geschuurd worden, dat heb ik net met een velletje schuurpapier (Korrel 400) geschuurd. Nu zijn ze superglad en kan ik ze dus gaan lakken
Picje:

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 21:07 ]
Wanneer komen er nou eens foto's van de afwerking ?
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Als hij helemaal klaar is, heb niet zoveel tijd meer (vakantie voorbij)
Het hout zit er nu tegenaan, plus de pootjes, en als ik deze week de spullen binnen krijg om hem aan te sluiten. Maak ik hem verder af, vandaag eerst maar eens aan school werken.
kut tentamens
Het hout zit er nu tegenaan, plus de pootjes, en als ik deze week de spullen binnen krijg om hem aan te sluiten. Maak ik hem verder af, vandaag eerst maar eens aan school werken.
kut tentamens
Nu dit topic toch weer omhoog geschopt is,
Na het verder rommellen met dempingsmateriaal, is het geluid een heel stuk strakker geworden, ook heb ik al wat met de plaatsing geëxperimenteerd en het resultaat mag er wezen.
De sub is nu (naar mijn idee) zelfs inzetbaar voor muziek, meeste bassen komen er echt heerlijk uit roffellen, dat het extreem laag goed zat wist ik al, maar nu doet hij bij wat minderlage bassen niet meer onder voor m'n Infinity zuilen (nou ja klein beetje dan), de druk die de sub ontwikkeld is echt kollosaal, niet geschikt voor mensen met buren dus, zoals ik
Vooral nummers met wat strakkerre bassen met een bepaalde frequentie (geen idee welke) zijn echt heerlijk om naar te luisteren. Nummer dat bv super klinkt: RHCP - Don't Forget Me, nummer is al (ben geen RHCP fan) steengoed, maar die bassen komen zo lekker uit me sub rollen, heerlijk
Hij is nog niet eens gefilterd, actief filter zal deze week binnen komen (zonder amp) daarbij gebruik ik dan een amp van een vriend bij.
Bij het filter is de crossover, en bass-boost (zowel frequentie en level, max 12db) in te stellen. Hij is 2e orde dus -12db/octaaf, en op 50, 80 en 120 hz te filteren.
Later meer
Na het verder rommellen met dempingsmateriaal, is het geluid een heel stuk strakker geworden, ook heb ik al wat met de plaatsing geëxperimenteerd en het resultaat mag er wezen.
De sub is nu (naar mijn idee) zelfs inzetbaar voor muziek, meeste bassen komen er echt heerlijk uit roffellen, dat het extreem laag goed zat wist ik al, maar nu doet hij bij wat minderlage bassen niet meer onder voor m'n Infinity zuilen (nou ja klein beetje dan), de druk die de sub ontwikkeld is echt kollosaal, niet geschikt voor mensen met buren dus, zoals ik

Vooral nummers met wat strakkerre bassen met een bepaalde frequentie (geen idee welke) zijn echt heerlijk om naar te luisteren. Nummer dat bv super klinkt: RHCP - Don't Forget Me, nummer is al (ben geen RHCP fan) steengoed, maar die bassen komen zo lekker uit me sub rollen, heerlijk
Hij is nog niet eens gefilterd, actief filter zal deze week binnen komen (zonder amp) daarbij gebruik ik dan een amp van een vriend bij.
Bij het filter is de crossover, en bass-boost (zowel frequentie en level, max 12db) in te stellen. Hij is 2e orde dus -12db/octaaf, en op 50, 80 en 120 hz te filteren.
Later meer
Yeah, vandaag m'n spulletjes binnen gekregen van de Conrad,
-4 spikes, voor onder de 4 pootjes uiteraard.
-Speakerkabel 4mm^2 (voor de interne bekabeling van de sub, heb trouwens 2,5 meter voor de prijs van 2 gekregen
)
- Actief filter, waarop ter aanvulling van de boveste post, ook de fase is te kiezen, tevens is de bass-boost op 40/80/120hz te kiezen.
Erg mooi dingetje dat ik nu rustig aan het testen ben.
Een actief filter is natuurlijk niet genoeg, de amp die ik gebruik is een stereo receiver van sony, zo'n 5 jaar oud. Vriend kon hem wel ff missen toen die een Marantz sr6200 gekocht had.
Waarop ik hoopte is ook uitgekomen, de AB's zijn compatible, dus met de volume knop op de AB van m'n DPL receiver kan ik ook het level van de sub verhogen/verlagen. Zo is er dus geen nadeel van het gebruiken van 2 versterkers.
Nu weer lekker verder testen, van het weekend de laatse dingen van m'n sub afmaken en dan zal ik wel weer foto's gaan posten.
-4 spikes, voor onder de 4 pootjes uiteraard.
-Speakerkabel 4mm^2 (voor de interne bekabeling van de sub, heb trouwens 2,5 meter voor de prijs van 2 gekregen
- Actief filter, waarop ter aanvulling van de boveste post, ook de fase is te kiezen, tevens is de bass-boost op 40/80/120hz te kiezen.
Erg mooi dingetje dat ik nu rustig aan het testen ben.
Een actief filter is natuurlijk niet genoeg, de amp die ik gebruik is een stereo receiver van sony, zo'n 5 jaar oud. Vriend kon hem wel ff missen toen die een Marantz sr6200 gekocht had.
Waarop ik hoopte is ook uitgekomen, de AB's zijn compatible, dus met de volume knop op de AB van m'n DPL receiver kan ik ook het level van de sub verhogen/verlagen. Zo is er dus geen nadeel van het gebruiken van 2 versterkers.
Nu weer lekker verder testen, van het weekend de laatse dingen van m'n sub afmaken en dan zal ik wel weer foto's gaan posten.
Je zegt bizonkit te nemen omdat het oa flexibeler blijft en daardoor trillingen kan opnemen. Je wilt juist een zo star mogelijke kast hebben, dus 0 flexibiliteit... lijkt mij althans
De kast is verlijmd met houtlijm, maar om zeker te weten dat hij luchtdicht is heb ik wat kit tegen de randen gesmeerd (nadat hij gelijmd en geschroefd was).Adonias schreef op 16 januari 2003 @ 23:37:
[...]
Je zegt bizonkit te nemen omdat het oa flexibeler blijft en daardoor trillingen kan opnemen. Je wilt juist een zo star mogelijke kast hebben, dus 0 flexibiliteit... lijkt mij althans
Deze kit beinvloed de stevigheid dus op geen enkele manier.
Hier zie je duidelijk hoe de kit is aangebracht, dit heb ik erop gesmeerd net voordat ik hem dichtmaakte, nadat hij dicht was heb ik van binnen uit de kit tegen de naad gesmeerd. (wat op de kopse kant van de plank ligt is dus houtlijm)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 21:07 ]
Verwijderd
Waarom is het eigenlijk zo superbelangrijk dat de sub 100% dicht is? Één miniscuul kiertje zal toch niet veel uitmaken denk ik?
En bij basreflex is het lijkt mij al helemaal geen probleem als er hier en daar wat kiertjes zitten, omdat er sowieso toch al een hele grote "kier" (=basreflexport) zit waarbij evt. kleine kiertjes in het niet vallen.
En bij basreflex is het lijkt mij al helemaal geen probleem als er hier en daar wat kiertjes zitten, omdat er sowieso toch al een hele grote "kier" (=basreflexport) zit waarbij evt. kleine kiertjes in het niet vallen.
Sorry, niet duidelijk van mij: Ik bedoelde je interne verstevegingenVerwijderd schreef op 16 January 2003 @ 23:46:
[...]
De kast is verlijmd met houtlijm, maar om zeker te weten dat hij luchtdicht is heb ik wat kit tegen de randen gesmeerd (nadat hij gelijmd en geschroefd was).
Deze kit beinvloed de stevigheid dus op geen enkele manier.
Hier zie je duidelijk hoe de kit is aangebracht, dit heb ik erop gesmeerd net voordat ik hem dichtmaakte, nadat hij dicht was heb ik van binnen uit de kit tegen de naad gesmeerd. (wat op de kopse kant van de plank ligt is dus houtlijm)
[afbeelding]
Een kier beinvloed de wisselwerking van chassis en behuizing. Bovendien gaat een kier blazen, wat een hinderlijk bijgeluid oplevert of kan leveren. Bij een bass reflex behuizing speelt het blazen een minder grote rol, maar zal een 'gat' net zo goed als bij een gesloten behuizing de wisselwerking van chassis en behuizing beinvloeden. Feitelijk heb je met een gat een soort extra onbedoelde bas reflex opening erbij gemaakt met alle nare gevolgen van dien.Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 10:22:
Waarom is het eigenlijk zo superbelangrijk dat de sub 100% dicht is? Één miniscuul kiertje zal toch niet veel uitmaken denk ik?
Dat is al wat duidelijker, de elastisiteit van Montage Kit is erg klein, die valt weg tegen de snelle trillingen die hij te verwerken krijgt, daardoor werkt het als een soort demping. Denk aan een lepel die je heel snel heen en weer wil bewegen in een stroopachtige vloeistof.Adonias schreef op 17 januari 2003 @ 14:05:Sorry, niet duidelijk van mij: Ik bedoelde je interne verstevegingen
Verder heb je bij lijm ook nog eens de kans dat hij loslaat dankzij de enorme krachten die hij te verwerken krijgt. Vergis je niet wat een trillingen 2 12" woofers die in een luchtdichte kast heen en weer lopen, geven
Nog een reden dat ik Kit heb gebruikt, is dat vuren latten aan de kopse kant enorm ruw zijn, en daarom niet geschikt om met houtlijm te lijmen. Ook zijn die latten niet geschikt om er een flinke schroef door te jetsen. Splijt te snel.
Logischerwijs bleef nu Montage Kit over
Ik weet niet of je ooit een kist met houtlijm gelijmd weer gesloopt hebt, maar het lijkt er niet op. Alles kan je er af beuken, maar niet hetgeen aan elkaar gelijmd is. Als je een verbinding lostrekt, trek je gewoon een laag hout mee ipv de lijmvlakken. Dat spulletje is loeisterk eenmaal gedroogd en wel. Dat trilt ook een 12" niet los.
Houtlijm is da bomb!
Houtlijm is da bomb!
Verwijderd
lijmverbindingen zijn vaak steviger dan het hout zelf, schroeven zijn daarom eigenlijk ook overbodig; ze zijn alleen maar lelijk.
zo da bomb is het helemaal niet, heb vaak zat (echt hout, geen geperste rotzooi) houten verbindingen uit elkaar kunnen trekken!
En wat ik net zei:
Bekijk de kopse kant van een gezaagde vuren lat, als je daar een sterke verbinding met houtlijm wil maken wens ik je veel succes.
En wat ik net zei:
Bekijk de kopse kant van een gezaagde vuren lat, als je daar een sterke verbinding met houtlijm wil maken wens ik je veel succes.
Ok hij is klaar (nou ja, bijna dan
)
In ieder geval is nu duidelijk te zien hoe hij gaat worden.
Moet alleen nog een keertje schuren en een bi-amp terminaltje erin plaatsen. Dat laatste gebeurd als ik bij Speakerenco langs ben geweest, kan ik mooi meteen een paar metertjes speakerkabel meenemen.
Ik heb hem dus afgewerkt met multiplex platen met een berken finish, het is echt hout dus geen imitatie. Voorlopig laat ik hem blank, dit vindt ik eigenlijk hoe vaker ik ernaar kijk hoe mooier. Als ik over een jaar ofzo nieuwe speakers heb kan ik altijd nog besluiten om hem in die kleur te beitsen.
Het was een hele klus om de platen op maat te maken, zulke dunne platen in verstek zagen is echt een kriem, toch vindt ik dat het eindresultaat er best mag wezen, overal sluiten de naden goed op elkaar aan.
Ik heb veel geëxperimenteerd met powertoys, waaronder een decoupeerzaag, tafelzaag (cirkel) en een cirkelzaag. De laatste is het geworden, waarbij ik hem steeds langs een lat liet lopen om de zaagsnede recht te krijgen.
1e Foto:
Nu ligt hij dus op z'n rug, je ziet dat de onderkant ok is afgewerkt met berken, dit zie je verder niet, hij is immers downfireing, toch vond ik het wel nodig, het maakt hem toch wat netter.
Zoals je op de uitvergrote versie goed ziet, is de onderkant niet in verstek gezaagd, dit vond ik niet nodig, het zou het alleen maar nodeloos ingewikkeld maken. Ook ziet dit er van boven beter uit omdat de onderkant gegarandeerd recht is, wat bij verstek veel moeilijker is om te realiseren.
Hier staat hij zoals hij hoort, op z'n pootjes de grond te begroeten. Zoals je hier ziet zit er nog geen terminal in. De 2 2x4mm^2 speakerkabels zitten nu nog door een gat gepropt, wel dichtgekit uiteraard, maar lang niet ideaal.
Op deze foto is goed te zien hoe hij op z'n pootjes staat, evenals hoeveel ruimte er tussen de woofer en de grond zit. Bij een gesloten ontwerp is dit niet echt kritisch. Als je een downfireing B-R sub maakt moet je wat meer experimenteren met de hoogte, omdat de basspoort liever geen obstakels heeft.
De spikes zijn uitschroefbaar. Wat handig is bij het verhuizen, prikken ze niet door de vloer van de verhuiswagen
De schroeven die ik gebruikt heb zijn flinke trepa-schroeven met een zwarte afwerking, hebben precies het goede formaat en houden de woofers goed op hun plaats. Ze zijn alleen met een speciaal bit vast te zetten, iets om op te letten. Het zwarte stof is rubber wat een beetje van de rand is afgesleten bij het schroeven.
Aansluiten:
Ondanks dat er in de sub geen versterker module zit, is hij wel actief gefilterd. Dit met een actief scheidingsfilter van de conrad die weer is aangesloten op een +/- 4 jaar oude Sony receiver. Hij is afgefilterd op 45hz, en vult bij muziek de fronts prachtig aan.
De fronts die ik heb, heb ik nooit beschuldigd van een bass-tekort, maar alles onder de 45hz kunnen ze toch echt beter aan de sub overlaten, die klinkt in dat gebied gewoon veel beter. Wat ook bij muziek toch wel nodig is. Bij films komen ze helemaal mooi uit de verf en blazen daar echt prachtig mee, niks boomerig waar ik eerst wel bang voor was, gewoon heerlijk diep en strak genoeg.
Ik hoef denk ik niet te zeggen dat hij echt asociaal hard kan, veel harder dan aangenaam, echt niet normaal. Ook goed geschikt dus om op hogere volumes lekker mee te brullen.
Wel moet ik nog gaan vogelen met de plaatsing, want ik vindt de bas het mooist als ik m'n kamer uitloop, niet goed dus. Toch zal dat wel moeilijk worden gezien het formaat, en dat ik altijd al last heb gehad van de belabberde acoustiek op m'n kamer.
Als afsluiting een lijstje met wat het allemaal gekost heeft. Hier komt later nog een subwoofermodule bij.
-Drivers 2x Fury 12" bij bij Speakerenco: €75 (aanbieding, Speakerenco)
-MDF 22mm 244x122 (bijna alles nodig gehad) €25 (Gamma)
-Berken Multiplex 5x 4mm 120x60 €25 (Gamma)
-Spikes €10 (Conrad)
-Speakerkabel 4mm^2 2m €6 (Conrad)
-Trepa Schroeven 12x €5(Gamma)
(5 euro, blijft budget)
Als je het goedkoper wilt doen (en geen kwaliteit wilt verliezen), laat dan de dure schroeven, multiplex, spikes, en de dikke kabel weg en je bent klaar voor rond de 100 euro.
Zo deze post heeft me ruim een uur gekost, dus verwacht ik wel een paar reacties
In ieder geval is nu duidelijk te zien hoe hij gaat worden.
Moet alleen nog een keertje schuren en een bi-amp terminaltje erin plaatsen. Dat laatste gebeurd als ik bij Speakerenco langs ben geweest, kan ik mooi meteen een paar metertjes speakerkabel meenemen.
Ik heb hem dus afgewerkt met multiplex platen met een berken finish, het is echt hout dus geen imitatie. Voorlopig laat ik hem blank, dit vindt ik eigenlijk hoe vaker ik ernaar kijk hoe mooier. Als ik over een jaar ofzo nieuwe speakers heb kan ik altijd nog besluiten om hem in die kleur te beitsen.
Het was een hele klus om de platen op maat te maken, zulke dunne platen in verstek zagen is echt een kriem, toch vindt ik dat het eindresultaat er best mag wezen, overal sluiten de naden goed op elkaar aan.
Ik heb veel geëxperimenteerd met powertoys, waaronder een decoupeerzaag, tafelzaag (cirkel) en een cirkelzaag. De laatste is het geworden, waarbij ik hem steeds langs een lat liet lopen om de zaagsnede recht te krijgen.
1e Foto:
Nu ligt hij dus op z'n rug, je ziet dat de onderkant ok is afgewerkt met berken, dit zie je verder niet, hij is immers downfireing, toch vond ik het wel nodig, het maakt hem toch wat netter.

Zoals je op de uitvergrote versie goed ziet, is de onderkant niet in verstek gezaagd, dit vond ik niet nodig, het zou het alleen maar nodeloos ingewikkeld maken. Ook ziet dit er van boven beter uit omdat de onderkant gegarandeerd recht is, wat bij verstek veel moeilijker is om te realiseren.

Hier staat hij zoals hij hoort, op z'n pootjes de grond te begroeten. Zoals je hier ziet zit er nog geen terminal in. De 2 2x4mm^2 speakerkabels zitten nu nog door een gat gepropt, wel dichtgekit uiteraard, maar lang niet ideaal.

Op deze foto is goed te zien hoe hij op z'n pootjes staat, evenals hoeveel ruimte er tussen de woofer en de grond zit. Bij een gesloten ontwerp is dit niet echt kritisch. Als je een downfireing B-R sub maakt moet je wat meer experimenteren met de hoogte, omdat de basspoort liever geen obstakels heeft.

De spikes zijn uitschroefbaar. Wat handig is bij het verhuizen, prikken ze niet door de vloer van de verhuiswagen

De schroeven die ik gebruikt heb zijn flinke trepa-schroeven met een zwarte afwerking, hebben precies het goede formaat en houden de woofers goed op hun plaats. Ze zijn alleen met een speciaal bit vast te zetten, iets om op te letten. Het zwarte stof is rubber wat een beetje van de rand is afgesleten bij het schroeven.

Aansluiten:
Ondanks dat er in de sub geen versterker module zit, is hij wel actief gefilterd. Dit met een actief scheidingsfilter van de conrad die weer is aangesloten op een +/- 4 jaar oude Sony receiver. Hij is afgefilterd op 45hz, en vult bij muziek de fronts prachtig aan.
De fronts die ik heb, heb ik nooit beschuldigd van een bass-tekort, maar alles onder de 45hz kunnen ze toch echt beter aan de sub overlaten, die klinkt in dat gebied gewoon veel beter. Wat ook bij muziek toch wel nodig is. Bij films komen ze helemaal mooi uit de verf en blazen daar echt prachtig mee, niks boomerig waar ik eerst wel bang voor was, gewoon heerlijk diep en strak genoeg.
Ik hoef denk ik niet te zeggen dat hij echt asociaal hard kan, veel harder dan aangenaam, echt niet normaal. Ook goed geschikt dus om op hogere volumes lekker mee te brullen.
Wel moet ik nog gaan vogelen met de plaatsing, want ik vindt de bas het mooist als ik m'n kamer uitloop, niet goed dus. Toch zal dat wel moeilijk worden gezien het formaat, en dat ik altijd al last heb gehad van de belabberde acoustiek op m'n kamer.
Als afsluiting een lijstje met wat het allemaal gekost heeft. Hier komt later nog een subwoofermodule bij.
-Drivers 2x Fury 12" bij bij Speakerenco: €75 (aanbieding, Speakerenco)
-MDF 22mm 244x122 (bijna alles nodig gehad) €25 (Gamma)
-Berken Multiplex 5x 4mm 120x60 €25 (Gamma)
-Spikes €10 (Conrad)
-Speakerkabel 4mm^2 2m €6 (Conrad)
-Trepa Schroeven 12x €5(Gamma)
Als je het goedkoper wilt doen (en geen kwaliteit wilt verliezen), laat dan de dure schroeven, multiplex, spikes, en de dikke kabel weg en je bent klaar voor rond de 100 euro.
Zo deze post heeft me ruim een uur gekost, dus verwacht ik wel een paar reacties
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 21:22 ]
Verwijderd
GEWELDIG!!! Voor zo'n budget zo'n mooie sub maken! Petje af. Ik ben van plan net zoiets te maken met één driver, genoeg voor me slaapkamer... Maar dit heeft me wel aant denken gezet! Ik zou hem wel beitsen, maar das mijn mening. Heb je misschien nog wat grafiekjes uit WinISD ofzo, of staan die al op de vorige pagina's? Maar alle donders: Mooi subje hoor!
thxVerwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 21:10:
GEWELDIG!!! Voor zo'n budget zo'n mooie sub maken! Petje af. Ik ben van plan net zoiets te maken met één driver, genoeg voor me slaapkamer... Maar dit heeft me wel aant denken gezet! Ik zou hem wel beitsen, maar das mijn mening. Heb je misschien nog wat grafiekjes uit WinISD ofzo, of staan die al op de vorige pagina's? Maar alle donders: Mooi subje hoor!
Het ontwerp van 2 van deze drivers in een 120l gesloten behuizing, kwam tot stand in overleg met Speakerenco. Ik heb dan ook geen grafiekjes uit winsd, maar kan wel zeggen dat er heeeel erg dik 40hz uit komt, zal nog wel een stuk lager gaan, (gesloten behuizing valt niet zo snel af)
Het beitsen wacht ik nog mee omdat ik nog niet weet wat voor kleur m'n nieuwe speakers worden (weet nog niet eens welk merk

Wil niet het risico lopen dat ik de sub mooi Kersen beits, en mahonie speakers koop. Ook al is het niet echt van belang dat de sub dezelfde kleur is, deze kan je niet zoals een Rel Quake, verbergen achter een stoelpoot
Wel belangrijk dus.
Ik zou voor een goedkope sub een Tonsil chassis pakken en dan wel een goede
Daarmee kan je dan een basreflex kast bouwen die waarschijnlijk ietsje kleiner kan blijven (laten we zeggen: 2 keer zo klein
). Dan ben je in ieder geval bezig met een chassis waarvan je de parameters kent.
Ok, op deze manier is het gewoon leuk om te doen. Je hebt, denk ik, laten zien dat je met een beperkt budget ook heel veel pret kan hebben. Go Play!
Als je er nu een kleedje en wat vaasjes op lijmt heb je nog een mooi bijzettafeltje
Maar:
Dus als je kist "lek" is heb je ook helemaal niets aan je zorgvuldig berekende basreflexpoort...
Als je er nu een kleedje en wat vaasjes op lijmt heb je nog een mooi bijzettafeltje
Maar:
huh? Hoe zit het nu??Hij is afgefilterd op 45hz, en vult bij muziek de fronts prachtig aan.
De fronts die ik heb, heb ik nooit beschuldigd van een bass-tekort, maar alles onder de pakweg 60hz kunnen ze toch echt beter aan de sub overlaten
Je "stemt" je sub met je basreflexpoort, 1cm langer of korter geeft al verschil.Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 10:22:
Dus als je kist "lek" is heb je ook helemaal niets aan je zorgvuldig berekende basreflexpoort...
[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 19-01-2003 21:28 . Reden: dingetje toegevoegd... ]
De 30/80 dus, niet de 30/70 zoals in een andere sub die hier ook rondzwerftWekkel schreef op 19 januari 2003 @ 21:21:
Ik zou voor een goedkope sub een Tonsil chassis pakken en dan wel een goedeDaarmee kan je dan een basreflex kast bouwen die waarschijnlijk ietsje kleiner kan blijven (laten we zeggen: 2 keer zo klein
). Dan ben je in ieder geval bezig met een chassis waarvan je de parameters kent.
Als je wat meer te besteden hebt, loont het om wat meer aan de woofer uit te geven, een Vifa, Seas of Peerless hoeft echt niet heel de wereld te kosten. Met zo'n woofer zul je een stuk beter resultaat krijgen.
Als je die tuned in een B-R ontwerp heb je een heel strak klinkende sub, in een wat handzamere behuizing.
Als je echt budget wilt, of gewoon aan een eerste sub projectje niet zoveel geld wilt spenderen, kun je voor 35 euro bij Conrad een Tonsil GTC 30/80 halen en daar een B-R kast rond te ontwerpen (of laat ontwerpen). Zal zeker wel een goed resultaat geven.
Begin topic ging over de tonsil, erg informatief
Grafiekje van wekkel:

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 22:06 ]
en pret heb ik, het hoeft er trouwens ook helemaal niet cheap-ass uit te zienteacher schreef op 19 January 2003 @ 21:23:
Ok, op deze manier is het gewoon leuk om te doen. Je hebt, denk ik, laten zien dat je met een beperkt budget ook heel veel pret kan hebben. Go Play!
Ik bedoel natuurlijk 45hz, zal het ff veranderen, thxhuh? Hoe zit het nu??
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 22:14 ]
kan ik ook een mono versie bouwen door gewoon alles door 2 te delen dus 1 driver met de halve kast inhoud. of zie ik dat verkeerd.
euhmmmm
Mijne is in principe ook mono, maar 2 drivers geeft een wat voller geluid.chefke schreef op 19 January 2003 @ 22:14:
kan ik ook een mono versie bouwen door gewoon alles door 2 te delen dus 1 driver met de halve kast inhoud. of zie ik dat verkeerd.
Ik denk niet dat je van deze drivers uit moet gaan, betwijfel of je er nog aan kan komen.
Maar stel dat je dat doet, dan moet je idd de inhoud ook halveren.
Zie je goed, alleen mis je dan evt. 3dB.chefke schreef op 19 January 2003 @ 22:14:
Je kunt natuurlijk ook compound bouwen dan zijn de kosten hetzelfde alleen de kastinhoud is 4 maal kleineren dat lijkt me dan echt geinig.....
Maar is ook gezeik want ik vind hem er erg mooi uitzien Play! Erg mooi het subtiele hout-nerfje...
[ Voor 76% gewijzigd door Redheinz op 19-01-2003 23:05 ]
Zin.
ThxRedheinz schreef op 19 January 2003 @ 23:02:
[...]
Zie je goed, alleen mis je dan evt. 3dB.
Je kunt natuurlijk ook compound bouwen dan zijn de kosten hetzelfde alleen de kastinhoud is 4 maal kleineren dat lijkt me dan echt geinig.....
Maar is ook gezeik want ik vind hem er erg mooi uitzien Play! Erg mooi het subtiele hout-nerfje...
maar vertel eens wat over compound bouwen, kan er op het hifi.nl forum niks over vinden en ben er wel beniewd naar. Is dat niet gewoon hetzelfde als een Push-Pull opstelling?
Ik zit weer in de boeken (Vance Dickason met "Luidsprekerkasten ontwerpen" en Weems/Koonce met "Great Sound Stereo Speaker Manual")..... En dan kom je leuke dingen tegen.
Hoe compound in elkaar zit... Poeh. Citaat uit boekjes: Omdat de stijfheid (van de ophanging) van de conus omhoog gaat (Het zijn er immers 2) gaat de compliantie (omgekeerde van stijfheid, Cms) omlaag en gaat Vas omlaag omdat die evenredig is met de compliantie:
Vas = 1,42*105 * Sd2 *Cms (Sd in m2)
Hoe ziet het eruit?

De woofers bewegen dezelfde kant op. Push-pull is net ff anders. Daar bewegen de woofers tegen elkaar in en wordt Vas 2 maal groter!
Hoe compound in elkaar zit... Poeh. Citaat uit boekjes: Omdat de stijfheid (van de ophanging) van de conus omhoog gaat (Het zijn er immers 2) gaat de compliantie (omgekeerde van stijfheid, Cms) omlaag en gaat Vas omlaag omdat die evenredig is met de compliantie:
Vas = 1,42*105 * Sd2 *Cms (Sd in m2)
Hoe ziet het eruit?

De woofers bewegen dezelfde kant op. Push-pull is net ff anders. Daar bewegen de woofers tegen elkaar in en wordt Vas 2 maal groter!
[ Voor 5% gewijzigd door Redheinz op 20-01-2003 09:14 ]
Zin.
Daarmee zou je dus een hele kleine gesloten sub kunnen maken met bijvoorbeeld twee Tonsil 30/80's
Lekkere basdruk mee bouwen...
Ik ga eens rekenen met wat speakers (ik moet nog een goedkoop kistje maken voor in iemands auto
).
Ik ga eens rekenen met wat speakers (ik moet nog een goedkoop kistje maken voor in iemands auto
Interessant allemaal, aangezien je toch in de boeken zit:Redheinz schreef op 20 januari 2003 @ 09:11:
Ik zit weer in de boeken (Vance Dickason met "Luidsprekerkasten ontwerpen" en Weems/Koonce met "Great Sound Stereo Speaker Manual")..... En dan kom je leuke dingen tegen.
Wat raad je mij aan om aan te beginnen, liefst eerst een inleiding, met bijvoorbeeld hoe ik alle parameters moet intrepeteren.
Als je meteen Vance gaat lezen ben je waarschijnlijk snel de draad kwijt. Staat erg veel in maar niet erg gecoordineerd.
Weems/Koonce zit wat meer opbouw in. Moet je ook geconcentreerd lezen, maar daarna snap je Vance (beter).
Ik zou trouwens eerst ff in de bieb kijken of ze die boeken hebben. Die boeken waren geloof ik 80 piek per stuk. Kan je daarna beslissen welke je wilt hebben. Ik zou zeggen eerst "Great Sound Stereo Speaker Manual" daarna "Luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance. Ik gebruik ze naast elkaar. In GSSSM staat een benadering, in Vance staat de formule, alleen met vrij weinig afleiding.
Weems/Koonce zit wat meer opbouw in. Moet je ook geconcentreerd lezen, maar daarna snap je Vance (beter).
Ik zou trouwens eerst ff in de bieb kijken of ze die boeken hebben. Die boeken waren geloof ik 80 piek per stuk. Kan je daarna beslissen welke je wilt hebben. Ik zou zeggen eerst "Great Sound Stereo Speaker Manual" daarna "Luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance. Ik gebruik ze naast elkaar. In GSSSM staat een benadering, in Vance staat de formule, alleen met vrij weinig afleiding.
[ Voor 10% gewijzigd door Redheinz op 20-01-2003 19:56 ]
Zin.
GSSSM is in het engels neem ik aan, wat verder geen probleem is. Staat daar alleen droge materie over formules in of is het wel goed leesbaar?
Zal idd eerst eens naar de bieb gaan, ik geloof dat ik een paar jaar geleden al een poging heb gedaan om Vance te lezen, heb dat toen maar op gegegeven. Vance had ik toen ook uit de bieb getrokken. thx voor de info
Zal idd eerst eens naar de bieb gaan, ik geloof dat ik een paar jaar geleden al een poging heb gedaan om Vance te lezen, heb dat toen maar op gegegeven. Vance had ik toen ook uit de bieb getrokken. thx voor de info
Lol, het is ook een ander ontwerp subwoofer dan je normaal vaak zietteacher schreef op 19 January 2003 @ 21:23:
Maar:
[...]
huh? Hoe zit het nu??
[...]
Je "stemt" je sub met je basreflexpoort, 1cm langer of korter geeft al verschil.
BTW. merk ik dat je al aan het kijken bent voor een vervolg hierop
GSSSM heb ik in engels via amazon.de
Zin.
thx, als je dit raar vindt, moet je eens kijken naar de Rel St lijn, zijn ook van die grote down-fire bakken.Rave17 schreef op 20 januari 2003 @ 20:32:
[...]
Lol, het is ook een ander ontwerp subwoofer dan je normaal vaak zietZiet er best wel raar uit zo'n grote bak, en dan bedenk je dat het een dubbel-subwoofer is. Maar ik moet zeggen (ik heb deze topic helemaal gelezen, volg het al een tijdje
) dat het eindresultaat er mooi uitziet
BTW. merk ik dat je al aan het kijken bent voor een vervolg hierop
Ik ben (nog) niet aan het kijken naar een opvolger, maar wil graag weer meer leren over DIY speakers.
Ga eerst maar eens investeren in een nieuwe audio set-up.
Mooi afgewerkt hoor !
Die speaker draden uit dat gat kunnen alleen echt niet !
Ook jammer dat je dat zo midden-in de zijkant hebt gedaan.. Ga maar heel snel bij Speaker en Co langs om terminals te halen.
Die speaker draden uit dat gat kunnen alleen echt niet !
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Dat ben ik wel eens met tb.
Je hebt ook mooie biterminals. Kost geen drol en maakt het helemaal af!
Je hebt ook mooie biterminals. Kost geen drol en maakt het helemaal af!
Zin.
3e regel, mijn post, met de pics..... 
Dus idd, moet nog een bij SenC langs voor een een mooie bi-wire/amp terminal. Het gat zit expres in het midden omdat dan een eventuele actieve module het mooi overlapt.
Dus idd, moet nog een bij SenC langs voor een een mooie bi-wire/amp terminal. Het gat zit expres in het midden omdat dan een eventuele actieve module het mooi overlapt.
Wat mij opvalt in deze topic is dat er alleen over de plaatsing van een baspijp of reflectiebuis, dat het de luchtstroom bevorderd (mijn excuses voor degene die dat nie doen)
Vergeet ff niet dat het een resonantieversterker moet zijn, dat de pijpjes dus afhankelijk (groote en doorsnede) zijn van de resonatieferquentie van de speaker.
Niet zomaar een kast bouwen en dan een baspijpje erin frotten, da werkt nie altijd.
Je wil een mooie versterkende faseverschuiving bouwen.
Blaaspoortjes werken namenlijk niet (mag ze niet horen)
Ook het advies vanuit Visaton, baspoortjes zo dicht mogenijk bij de speaker.
Met isolatie kan je ook veel doen, rechtstreeks achter de magneet van de speaker een piramidetje bouwen van isolatie, gebruik daarvoor mehhhh (schaap) wol.
In de kast een labirintje bouwen werkt ook, gewoon tegen de achterkant een paar latjes kruislings geplaatst met een maximale afstand van 36 centimeter ( maar daar kom je denk ik nie aan)
Is uit het grote boek van Visaton en een beetje m`n eigen ervaring.
Vergeet ff niet dat het een resonantieversterker moet zijn, dat de pijpjes dus afhankelijk (groote en doorsnede) zijn van de resonatieferquentie van de speaker.
Niet zomaar een kast bouwen en dan een baspijpje erin frotten, da werkt nie altijd.
Met isolatie kan je ook veel doen, rechtstreeks achter de magneet van de speaker een piramidetje bouwen van isolatie, gebruik daarvoor mehhhh (schaap) wol.
In de kast een labirintje bouwen werkt ook, gewoon tegen de achterkant een paar latjes kruislings geplaatst met een maximale afstand van 36 centimeter ( maar daar kom je denk ik nie aan)
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
Ziet er wel erug strak uit, supermarquis schreef op 21 januari 2003 @ 08:12:
Wat mij opvalt in deze topic is dat er alleen over de plaatsing van een baspijp of reflectiebuis, dat het de luchtstroom bevorderd (mijn excuses voor degene die dat nie doen)
thnx, merk dat je wel het een en ander afweet van DIY speakers, kom je mischien van het hifi forum?
Je hoeft trouwens niet je eigen post te quoten als je nog wat wil zeggen
nee, heb vroeger een drive inn show gehad (zoals vele andere), en ik bouwde mijn eigen low, mid en high systeempjes.
heb zo wat ervaring opgedaan en ook veel rondgekeken en zo.
Sorry over die qoute, ben pas nieuw hier
ah vandaar.marquis schreef op 21 January 2003 @ 12:22:
nee, heb vroeger een drive inn show gehad (zoals vele andere), en ik bouwde mijn eigen low, mid en high systeempjes.
Welkom trouwens
Je zou zelfs voortaan het edit

Thanx, a good place to be
Die vette lage bas komt omdat je filter zo laag staat afgesteld en misschien is dat ook wel de rede waarom je die pas voelt als je je kamer uitloopt.
Je kamer fungeert als een grotere baskast denk ik.
Maar nietemin, lekker laag die 45 Hz, misschien wordt het anders als je die iets verhoogt.
Wat is de resonatie verq. van la speakers?
Die vette lage bas komt omdat je filter zo laag staat afgesteld en misschien is dat ook wel de rede waarom je die pas voelt als je je kamer uitloopt.
Maar nietemin, lekker laag die 45 Hz, misschien wordt het anders als je die iets verhoogt.
Verhogen van de filterfrequentie is geen oplossing, filter is in 3 standen instelbaar, volgende stap zou 90hz zijn, dat is te hoog, in dat gebied fungeren m'n fronts perfect. Geen ondersteuning nodig.marquis schreef op 21 januari 2003 @ 12:52:
Thanx, a good place to be
De reden dat ik de bas niet goed hoor ligt echt aan m'n kamer. Het is namelijk niet alleen de bas onder de 45hz die ik buiten m'n kamer mooier vindt.
Maar ach, met zoveel baspotentieel is er best een middenweg te kiezen. Zoals hij nu staat (heb hem wat verplaatst) klinkt het al een stukje beter.
play heb je die sub nou gebeitst of iets?Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 13:16:
[...]
Verhogen van de filterfrequentie is geen oplossing, filter is in 3 standen instelbaar, volgende stap zou 90hz zijn, dat is te hoog, in dat gebied fungeren m'n fronts perfect. Geen ondersteuning nodig.
De reden dat ik de bas niet goed hoor ligt echt aan m'n kamer. Het is namelijk niet alleen de bas onder de 45hz die ik buiten m'n kamer mooier vindt.
Maar ach, met zoveel baspotentieel is er best een middenweg te kiezen. Zoals hij nu staat (heb hem wat verplaatst) klinkt het al een stukje beter.
ik vindt de afwerking echt supermooi!
ander mooi hout!
Verwijderd
Ik heb een klein probleempje. Ik ben ook een beetje aangestoken door het DI virus wat hier momenteel nogal heerst geloof ik
Ik wil een subwoofer bouwen op basis van een Mivoc LAW 2564 XM woofer (http://www.mivoc.com/htmlfiles/produkte.htm).
Nu heb ik deze parameters ingevoerd in WinISD:

Dat lijkt allemaal te kloppen met de Mivoc Site
Deze parameters laat ik berekenen in een vented box met één driver. De poortafmeting is als volgt:

Dat lijkt mij een vrij lange poort (28.4 cm).
Als ik de diameter van de poort op 0.028 meter zet (2.8 centimeter, ik weet niet wat gangbare matenzijn. Kom ik op een lengte van 9.2 centimeter wat als iets meer haalbaar is.
Daarnaast is een volume aangeraden van 10.5 liter (frontchamber)wat naar mijn mening erg laag is. De Tuning frequentie is dan 39.12 Hz. Met deze gegevens kom ik op een -3 Db punt van ongeveer 49 Hz.
Met deze gegevens zal de volgende SPL gehaald worden:

Dat ziet er op zich niet zo heel slecht uit.
Nu ga ik is handmatig de kastinhoud vergroten naar 35 liter, wat me iets meer gangbaar lijkt. Hierbij kom ik op een poortlengte van 6.1 centimeter met een diameter van 4.7 cm. Het -3dB punt komt hierbij op 35 hz te liggen:

En de SPL:

Kan ik hier wat mee of zou iemand misshcien kunnen berekenen wat een ideale kastmaat en baspoort zou zijn voor deze driver?
Excuses voor de layoutverneuking maar ik heb nog geen proggie om te verkleinen
Zal binnenkort komen!
P.s. Bij een isobarische construcite krijg ik een nog grotere bobbel bij de 40 hz. Een -3 dB punt van rond de 34 Hz en een SPL die piekt op 90. 5 Db zo rond de 42 Hz:
Nu heb ik deze parameters ingevoerd in WinISD:

Dat lijkt allemaal te kloppen met de Mivoc Site
Deze parameters laat ik berekenen in een vented box met één driver. De poortafmeting is als volgt:

Dat lijkt mij een vrij lange poort (28.4 cm).
Als ik de diameter van de poort op 0.028 meter zet (2.8 centimeter, ik weet niet wat gangbare matenzijn. Kom ik op een lengte van 9.2 centimeter wat als iets meer haalbaar is.
Daarnaast is een volume aangeraden van 10.5 liter (frontchamber)wat naar mijn mening erg laag is. De Tuning frequentie is dan 39.12 Hz. Met deze gegevens kom ik op een -3 Db punt van ongeveer 49 Hz.
Met deze gegevens zal de volgende SPL gehaald worden:

Dat ziet er op zich niet zo heel slecht uit.
Nu ga ik is handmatig de kastinhoud vergroten naar 35 liter, wat me iets meer gangbaar lijkt. Hierbij kom ik op een poortlengte van 6.1 centimeter met een diameter van 4.7 cm. Het -3dB punt komt hierbij op 35 hz te liggen:

En de SPL:

Kan ik hier wat mee of zou iemand misshcien kunnen berekenen wat een ideale kastmaat en baspoort zou zijn voor deze driver?
Excuses voor de layoutverneuking maar ik heb nog geen proggie om te verkleinen
P.s. Bij een isobarische construcite krijg ik een nog grotere bobbel bij de 40 hz. Een -3 dB punt van rond de 34 Hz en een SPL die piekt op 90. 5 Db zo rond de 42 Hz:

Er zijn een paar parameters niet helemaal juist ingevoerd (let op de eenheden):
Verbeter de volgende parameters:
Xmax=0,0075 meter
BL=14,4
dia=0,25 meter
Sd=0,0346 m2
Bij invoer van de correcte parameters moet WinISD bij Vent Mach een getal kunnen uitrekenen.
Verbeter de volgende parameters:
Xmax=0,0075 meter
BL=14,4
dia=0,25 meter
Sd=0,0346 m2
Bij invoer van de correcte parameters moet WinISD bij Vent Mach een getal kunnen uitrekenen.
Het staat nog in de planning om hem te gaan beitsen, ik denk op dit moment aan kersen.duncanvdlinden schreef op 01 February 2003 @ 12:19:
[...]
play heb je die sub nou gebeitst of iets?
ik vindt de afwerking echt supermooi!
ander mooi hout!
Maar ben er nog niet zeker van, het ziet er nu ook erg mooi uit (vindt ik
Ik heb nu ook de terminal binnen, gisteren samen met wat andere DIY spullen ff gehaald (SenC)
Vooruit picje:

Ga nog niet zeggen waar ik nu mee bezig ben, maar zal binnen een week ofzo wel wat picjes posten.
Verwijderd
Waar is dat voorVerwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 15:57:
[...]
Het staat nog in de planning om hem te gaan beitsen, ik denk op dit moment aan kersen.
Maar ben er nog niet zeker van, het ziet er nu ook erg mooi uit (vindt ik) en het hout heeft een hele fijne structuur die je nu niet ziet, maar met beitsen geaccentueerd wordt (al getest). Dat is op zich geen ramp, maar zonder is mooier. Misschien dat met wat extra schruurwerk de boel wat gladder te maken is.
Ik heb nu ook de terminal binnen, gisteren samen met wat andere DIY spullen ff gehaald (SenC)
Vooruit picje:
[afbeelding]
Ga nog niet zeggen waar ik nu mee bezig ben, maar zal binnen een week ofzo wel wat picjes posten.
@mark_dabomb:
Je moet bij de parameters ook nog een Pe van 200W invoeren.
Ik kom met WinISD uit op een volume van ca 20 liter en een tuning frequentie van 36Hz.
F-3dB is dan ca. 38Hz. Poortdiameter wordt 6,8cm en poortlengte 36cm. De poortdiameter kan niet veel kleiner, omdat bij hoog afspeelvolume de luchtsnelheid in de poort dan te groot wordt, daardoor krijg je poortruis.
Die lengte van 36cm kan een probleem zijn in een kast van 20 liter. Je kunt de diameter nog iets verkleinen tot ca 6.2 com, de lengte wordt dan ca 30cm.
Dit chassis is ontworpen op gebruik in een compacte kast. Het chassis heeft een vrij stijve ophanging, vandaar de lage Vas. Om toch een lage Fres te krijgen, is een relatief zware konus toegepast. Deze parameters leiden tot een relatief lage afstemming in een compacte kast, en daarvoor heb je nu eenmaal een lange poort nodig.
Houd ook rekening met eventuele serieweerstand tussen versterker en woofer, bijvoorbeeld tgv van spoel in scheidingsfilter. Hierdoor wordt de Qes van het chassis groter, zodat je op een hogere Qts uitkomt. De hogere Qts leidt op zijn beurt tot een hoger kastvolume, waarin je een langere poort kwijt kunt.
Je moet bij de parameters ook nog een Pe van 200W invoeren.
Ik kom met WinISD uit op een volume van ca 20 liter en een tuning frequentie van 36Hz.
F-3dB is dan ca. 38Hz. Poortdiameter wordt 6,8cm en poortlengte 36cm. De poortdiameter kan niet veel kleiner, omdat bij hoog afspeelvolume de luchtsnelheid in de poort dan te groot wordt, daardoor krijg je poortruis.
Die lengte van 36cm kan een probleem zijn in een kast van 20 liter. Je kunt de diameter nog iets verkleinen tot ca 6.2 com, de lengte wordt dan ca 30cm.
Dit chassis is ontworpen op gebruik in een compacte kast. Het chassis heeft een vrij stijve ophanging, vandaar de lage Vas. Om toch een lage Fres te krijgen, is een relatief zware konus toegepast. Deze parameters leiden tot een relatief lage afstemming in een compacte kast, en daarvoor heb je nu eenmaal een lange poort nodig.
Houd ook rekening met eventuele serieweerstand tussen versterker en woofer, bijvoorbeeld tgv van spoel in scheidingsfilter. Hierdoor wordt de Qes van het chassis groter, zodat je op een hogere Qts uitkomt. De hogere Qts leidt op zijn beurt tot een hoger kastvolume, waarin je een langere poort kwijt kunt.
[ Voor 16% gewijzigd door CornelisJ op 01-02-2003 18:05 ]
Je vroeg toch hoe je een sub, puur voor muziek ontwerpt.
Jammer dat je je vraag weghaalde want is best wel een goede
Mijn beperkte visie:
Ik denk dat het moeilijk is om van te voren van een niet-bestaand project al te kunnen zeggen of hij meer voor muziek of voor HT geschikt is. Wel kun je denk ik aanpassingen aan je subwoofer maken waardoor je hem meer richting HT of muziek stuurt.
Zo kan je je bedenken dat hij voor muziek niet idioot laag moet kunnen (laten we hierbij orgelmuziek buiten beschouwing) maar wel bij de wat hogere bassen een goede SPL moet halen.
Daaruit volgend kan je denk ik het beste voor een Bass-reflex ontwerp gaan (tov gesloten) aangezien gesloten niet echt bekend staat om hoge spl's bij de wat hogere bassen (al is hij bijvoorbeeld getuned rond de 35hz).
Nu wordt ik een beetje verleid om met termen als snelle en langzame bas te gaan gooien, iets wat je als je over muzikale subs praat al snel geneigd bent om te doen. Maar een snelle bas bestaat helemaal niet, daarbij sugggereer je dus dat de woofer snel heen en weer beweegt, maar al zou hij dat doen krijg je dus een andere frequentie (hogere). Meer info kun je in een oud topic vinden waarin Lampje dit begrip ontkrachtigd, kan hem zo snel niet vinden.
Ook heb ik het goevoel dat je niet naar extreem grote woofers moet grijpen. Ik heb geen idee waarom, maar zo voelt het aan. Dit kan ik dus niet verklaren.

Als je kijkt naar Rel, die een duidelijke splitsing heeft in z'n sub programma, enerzijds de ST (muziek) lijn, en aan de andere kan de Q (HT) lijn.
De ST lijn bestaat voornamelijk uit grote Downward Firing, B-R subs. De Q serie voornamelijk uit gesloten behuizingen met een front-facing woofer (mooi bedacht die naam niet
Ook zie je heel duidelijk dat de Q serie een grotere Xmax heeft vanwege de veel grotere surround (waarmee de woofer aan het chassis zit bevestigd). Ik kan niet onderbouwen waarom dat dan minder goed geschikt voor muziek is. Feit is wel dat je met een grote slag een lagere toon kan halen. Ook een feit dat m'n eerste indruk is dat alle Q's een dikkere surround hebben als de ST serie.
Plaatjes om het te verduidelijken:
ST:

Q:

Nu zou het wel fijn zijn als iemand ook even een visie hier op kan werpen of mijne kan onderbouwen (of afbreken natuurlijk
Ben ik het niet mee eens, Play.
Volgens de theorien die ik ken geldt hetvolgende, en die voor- en nadelen gelden zowel voor Bass-reflex als Passieve radiator..
Voordelen van een BR-config t.o.v. gesloten:
1.iets gevoeliger (ca. 3dB)
2.Een zelfde luidspreker heeft een lager -3dB punt
Nadelen:
1.Niet lineair gedrag van de BR-pijp (Bij hogere volumes moet er meer lucht door de pijp waardoor het karakter van de box weer richting gesloten kan gaan omdat die lucht niet door de pijp kan).
2.Slechtere impuls-weergave
Sommige mensen tillen zwaar aan het laatste nadeel.
Ik vertaal het maar even zo:
Het aandeel in geluid uit de BR-pijp is een resultante van het geluid direct van de luidspreker en verlaat later de behuizing.
Op zich vind ik het logisch klinken.
De vlakke afstemmingen zijn qua impuls-weergave weer beter dan de niet vlakke (wat ook geldt voor gesloten).
Als ik mijn boekie lees zegt die dat de flank-steilheid omgekeerd evenredig is met de kwaliteit in impulsgedrag (waarom snap ik op dit moment nog ff niet).
Wat zou moeten zeggen in volgorde van goede impuls-respons naar slecht(ere):
Gesloten box, flank: 10-14 dB/octaaf
Bass reflex met vlakke afstemming (SBB4, SC4, QB3), flank: 18-20 dB/octaaf
Bass reflex met niet-vlakke afstemming (C4, BB4, SQB3), flank: 27-30 dB/octaaf
Hoeverre ik gesloten beter vind voor muziek kan ik niet zeggen want
1. Dit is alleen een afspiegeling van de theorie (Vance Dickason)
2. Ik heb alleen bass-reflex boxen!
Feit is dat een gesloten box 'strakker' klinkt dan een bass-reflex. Hoewel dit weer alleen het geval is in het gebied waarin de bass-reflexpijp meedoet lijkt me.
Voor mijzelf vind ik dat een subwoofer voor HT voornamelijk effecten weergeeft. Dus zo laag mogelijk met genoeg kracht (hoeveel kracht hangt af van de grootte van je ruimte), dus kom ik uit op een BR of PR: Meer rendement, lagere afstemming.
Muziek is combinatie van laag gaan, maar hoeft minder laag dan voor HT (?), werkelijkheidsgetrouw, iets minder op rendement.
Dus kom ik uit op een gesloten Sub en eventueel een vlak afgestemde BR. In ieder geval geen opgefokt geval (Een niet vlak afgestemde luidspreker).
Ik hoop dat het nog een samenhangend verhaal is
.
Volgens de theorien die ik ken geldt hetvolgende, en die voor- en nadelen gelden zowel voor Bass-reflex als Passieve radiator..
Nadelen:
1.Niet lineair gedrag van de BR-pijp (Bij hogere volumes moet er meer lucht door de pijp waardoor het karakter van de box weer richting gesloten kan gaan omdat die lucht niet door de pijp kan).
2.Slechtere impuls-weergave
Sommige mensen tillen zwaar aan het laatste nadeel.
Ik vertaal het maar even zo:
Het aandeel in geluid uit de BR-pijp is een resultante van het geluid direct van de luidspreker en verlaat later de behuizing.
Op zich vind ik het logisch klinken.
De vlakke afstemmingen zijn qua impuls-weergave weer beter dan de niet vlakke (wat ook geldt voor gesloten).
Als ik mijn boekie lees zegt die dat de flank-steilheid omgekeerd evenredig is met de kwaliteit in impulsgedrag (waarom snap ik op dit moment nog ff niet).
Hoeverre ik gesloten beter vind voor muziek kan ik niet zeggen want
Feit is dat een gesloten box 'strakker' klinkt dan een bass-reflex. Hoewel dit weer alleen het geval is in het gebied waarin de bass-reflexpijp meedoet lijkt me.
Voor mijzelf vind ik dat een subwoofer voor HT voornamelijk effecten weergeeft. Dus zo laag mogelijk met genoeg kracht (hoeveel kracht hangt af van de grootte van je ruimte), dus kom ik uit op een BR of PR: Meer rendement, lagere afstemming.
Muziek is combinatie van laag gaan, maar hoeft minder laag dan voor HT (?), werkelijkheidsgetrouw, iets minder op rendement.
Dus kom ik uit op een gesloten Sub en eventueel een vlak afgestemde BR. In ieder geval geen opgefokt geval (Een niet vlak afgestemde luidspreker).
Ik hoop dat het nog een samenhangend verhaal is
[ Voor 3% gewijzigd door Redheinz op 02-02-2003 11:14 ]
Zin.
Had ik moeten weten, wel ben ik nog steeds benieuwd of een B-R betere overweg kan gaan met bijvoorbeeld, 2step, UK Garage (erg snel veel hogere bassen achter elkaar) moet er wel bij zeggen dat je wel een sub voor het laag kan bouwen, maar de x-over naar de andere boxen die je voor alles hoger dan de sub gebruikt, moet natuurlijk niet te hoog liggen. Zeker als je de sub voor te hoge tonen gebruikt is hij veels te makkelijk te plaatsenRedheinz schreef op 02 februari 2003 @ 11:12:
Ben ik het niet mee eens, Play.
Gelukkig snap ik wat je bedoeld, behalve dan het impulsgedragAls ik mijn boekie lees zegt die dat de flank-steilheid omgekeerd evenredig is met de kwaliteit in impulsgedrag (waarom snap ik op dit moment nog ff niet).
Ook zie ik niet direct wat een lage flanksteilheid voor invloed heeft op het feit HT-Muziek, zolang hij in het goede gebied getuned is en niet met rare bulten afvalt is er toch niets aan de hand?
Kan ook niks vergelijken, heb wel B-R fronts, maar die werken in een zoveel ander gebeid dat er echt niks te vergelijken valtHoeverre ik gesloten beter vind voor muziek kan ik niet zeggen want
Wat betreft het laatste, ik denk ook dat een B-R configuratie in het gebied waar de pijp nog niks geen frequentie curve omhoog moet trekken, niet te horen valt. However dit weet ik ook niet zeker. (eigenlijk swets ik hier alleen uit ervaring

Daar kan ik me allemaal wel in vinden, voor HT mag het gewoon snoeihard en ongecontroleerd zijn, maar muziek stelt heel wat hogere eisen aan de sub. Imho veel moeilijker succesvol te maken.Voor mijzelf vind ik dat een subwoofer voor HT voornamelijk effecten weergeeft. Dus zo laag mogelijk met genoeg kracht (hoeveel kracht hangt af van de grootte van je ruimte), dus kom ik uit op een BR of PR: Meer rendement, lagere afstemming.
Ik hoop dat het nog een samenhangend verhaal is.
Ik ben verder nog wel benieuwd naar de andere punten die ik aansneed. Zit ik er totaal naast of klopte er wel wat van dat Rel verhaal (Grotere X-Max bijvoorbeeld)
bedankt nog voor je uitgebreide reply trouwens
Verwijderd
hey,
ik ben toevallig ook creatief bezig geweest om zelf een subwoofer te maken (gelukt)
hier even een paasr foto's:

ik heb een jamo speaker van 450 watt rms 8 ohm erin zitten.
er zit een super grote soundlap filter tussen.
en als versterker heb ik een dateq sma 250, klinkt prima
de versterker geeft 100 watt per subwoofer weg.
hij gaat hard genoeg om hem in je buikje te voelen "stampen"
binnenwerk met basspoorten zelf bedacht, als je de tekening wil hebben zeg je het maar.
klink geweldig ook zuiver met films etc
ik ben toevallig ook creatief bezig geweest om zelf een subwoofer te maken (gelukt)
hier even een paasr foto's:
ik heb een jamo speaker van 450 watt rms 8 ohm erin zitten.
er zit een super grote soundlap filter tussen.
en als versterker heb ik een dateq sma 250, klinkt prima
de versterker geeft 100 watt per subwoofer weg.
hij gaat hard genoeg om hem in je buikje te voelen "stampen"
binnenwerk met basspoorten zelf bedacht, als je de tekening wil hebben zeg je het maar.
klink geweldig ook zuiver met films etc
ziet er goed uit!
De kist ziet er strak uit, ben alleen niet helemaal weg van het motiefje, misschien nog spuiten oid.
Nog een vraag: Wat doet dat gat daar in de zijkant, werkt dat als baspoort? en kan je misschien een fototje maken van het binnenwerk, ben wel benieuwd.
edit: het zou op zich wel leuk zijn als ook andere tweakers hier hun DIY sub projectje zouden posten. Dit topic behandeld toch al globaal het hoe en wat van sub bouwen, en een paar nieuwe DIY projectjes geven weer nieuwe stof om over te discusseren
Nog een vraag: Wat doet dat gat daar in de zijkant, werkt dat als baspoort? en kan je misschien een fototje maken van het binnenwerk, ben wel benieuwd.
edit: het zou op zich wel leuk zijn als ook andere tweakers hier hun DIY sub projectje zouden posten. Dit topic behandeld toch al globaal het hoe en wat van sub bouwen, en een paar nieuwe DIY projectjes geven weer nieuwe stof om over te discusseren
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 13:58 ]
Verwijderd
oke,
ik heb ff snel een schetsje gemaakt in paint:

dat witte gat in dat gedeelte van het glaswol is inderdaad een bassreflex.
die andere 2 zwarte zijn bassreflexpijpen.
ik heb ff snel een schetsje gemaakt in paint:
dat witte gat in dat gedeelte van het glaswol is inderdaad een bassreflex.
die andere 2 zwarte zijn bassreflexpijpen.
Interessant ontwerp, heb je dit uit de losse hand ontworpen of is het allemaal berekend?
Zo ja, heb je daar nog een grafiekje van liggen ofzo? Zit trouwens de glaswol in heel die ruimte (helemaal vol)?
Zo ja, heb je daar nog een grafiekje van liggen ofzo? Zit trouwens de glaswol in heel die ruimte (helemaal vol)?
Verwijderd
heb ooit wel een bouwtekening zelf gemaakt maar kwijt.
kan wel maten meten etc, nee niet helemaal vol.
kan wel maten meten etc, nee niet helemaal vol.
Impulsgedrag:
Dat een spike, dus een tik aan de inputkant, ook een tik aan de outputkant blijft. En niet een plop (HAHAHAHA), dus dat de tik uitgesmeerd wordt.
Volgens mij hangt dat van 2 dingen af: demping en Groeplooptijd.
Een gesloten woofer is beter gedempt (door de afgesloten lucht in de box). Bij mindere demping blijftde woofer veren en geeft dus nog geluid als ie geen signaal meer krijgt. Dit willen wij niet!
Groeplooptijd is bij een gesloten box ook beter.
groeplooptijd = (fase bij f2 - fase bij f1)/(f2-f1).
Omdat een bass-reflex-pijp later zijn geluid geeft (doordat het een reactie op de uitslag van de woofer is) heb je bij overgang van signaal van de woofer naar signaal over BR-pijp een fase-verschuiving.
Dit laatste is even een interpretatie (of vertaling) mijnerzijds...
Andere puntjes:
X-max is bij een gesloten luidspreker relatief belangrijker.
Bij een gesloten luidspreker moet de woofer alles zelf doen. Ook de extreem lage tonen. Hoe lager de toon, des te meer uitwijking van de woofer er nodig is om geluid te produceren.
Kijken we nu bij een BR-luidspreker dan gaat dit grotendeels ook op, echter bij de resonantie-frequentie van de bass-reflex-poort beweegt de woofer (vrijwel) niet!
Dus waar de gesloten luidspreker steeds meer uitslag nodig heeft, is die behoefte bij de bass-reflex-luidspreker niet aanwezig en zal de uitslag eerst toenemen en richting de resonantie-frequentie van de woofer weer afnemen.
Geillustreerd in de bijgevoegde plaatjes (input 50W, adire shiva)

Willen we nu bij 30 Hz met de gesloten kast evenveel geluid/SPL produceren als met de BR dan zal er een zootje power bij moeten (bassboost/linkwitz enzo).
Kijk dus even alleen naar het 30Hz punt....
In de gesloten box moet 200Watt gepompt worden om er op 30 Hz hetzelfde geluid uit te pompen als de BR met 50 Watt. En dat heeft zijn weerslag op de conus-uitslag!, 28 mm (gesloten) tegen 14 mm (Bass-reflex)!!!!! (uitroepteken!).

"
Nu zal ook duidelijk zijn waarom die REL-Q serie zo'n dikke X-max hebben! Maar een woofer met een grote X-max hoeft geen slechte woofer te zijn voor HIFI denk ik....
De Rel-ST zal misschien beter klinken in Hifi omdat ik/we misschien nog iets buiten beschouwing hebben gelaten omdat we 1 dezelfde woofer vergelijken in gesloten en BR-config. En nu ga ik me waarschijnlijk helemaal vast lullen! Het gewicht van de conus. Een zware conus is nodig om in een kleine behuizing lage frequenties weer te kunnen geven.
Maar nu moet ik weg. Gelukkig maar, dan kan ik me niet al te veel vast lullen, want er komen natuurlijk nog veel meer zaken bij kijken... Zal wel een hele dobber worden om te verklaren waarom de ST-serie beter klinkt, of waarom men die beter vindt klinken. Tevens omdat we niet alle gegevens hebben van die woofers die men gebruikt!
Forum later wel weer even door.
Dat een spike, dus een tik aan de inputkant, ook een tik aan de outputkant blijft. En niet een plop (HAHAHAHA), dus dat de tik uitgesmeerd wordt.
Volgens mij hangt dat van 2 dingen af: demping en Groeplooptijd.
Een gesloten woofer is beter gedempt (door de afgesloten lucht in de box). Bij mindere demping blijftde woofer veren en geeft dus nog geluid als ie geen signaal meer krijgt. Dit willen wij niet!
Groeplooptijd is bij een gesloten box ook beter.
groeplooptijd = (fase bij f2 - fase bij f1)/(f2-f1).
Omdat een bass-reflex-pijp later zijn geluid geeft (doordat het een reactie op de uitslag van de woofer is) heb je bij overgang van signaal van de woofer naar signaal over BR-pijp een fase-verschuiving.
Dit laatste is even een interpretatie (of vertaling) mijnerzijds...
Andere puntjes:
X-max is bij een gesloten luidspreker relatief belangrijker.
Bij een gesloten luidspreker moet de woofer alles zelf doen. Ook de extreem lage tonen. Hoe lager de toon, des te meer uitwijking van de woofer er nodig is om geluid te produceren.
Kijken we nu bij een BR-luidspreker dan gaat dit grotendeels ook op, echter bij de resonantie-frequentie van de bass-reflex-poort beweegt de woofer (vrijwel) niet!
Dus waar de gesloten luidspreker steeds meer uitslag nodig heeft, is die behoefte bij de bass-reflex-luidspreker niet aanwezig en zal de uitslag eerst toenemen en richting de resonantie-frequentie van de woofer weer afnemen.
Geillustreerd in de bijgevoegde plaatjes (input 50W, adire shiva)

Willen we nu bij 30 Hz met de gesloten kast evenveel geluid/SPL produceren als met de BR dan zal er een zootje power bij moeten (bassboost/linkwitz enzo).
Kijk dus even alleen naar het 30Hz punt....
In de gesloten box moet 200Watt gepompt worden om er op 30 Hz hetzelfde geluid uit te pompen als de BR met 50 Watt. En dat heeft zijn weerslag op de conus-uitslag!, 28 mm (gesloten) tegen 14 mm (Bass-reflex)!!!!! (uitroepteken!).

Nu zal ook duidelijk zijn waarom die REL-Q serie zo'n dikke X-max hebben! Maar een woofer met een grote X-max hoeft geen slechte woofer te zijn voor HIFI denk ik....
De Rel-ST zal misschien beter klinken in Hifi omdat ik/we misschien nog iets buiten beschouwing hebben gelaten omdat we 1 dezelfde woofer vergelijken in gesloten en BR-config. En nu ga ik me waarschijnlijk helemaal vast lullen! Het gewicht van de conus. Een zware conus is nodig om in een kleine behuizing lage frequenties weer te kunnen geven.
Maar nu moet ik weg. Gelukkig maar, dan kan ik me niet al te veel vast lullen, want er komen natuurlijk nog veel meer zaken bij kijken... Zal wel een hele dobber worden om te verklaren waarom de ST-serie beter klinkt, of waarom men die beter vindt klinken. Tevens omdat we niet alle gegevens hebben van die woofers die men gebruikt!
Forum later wel weer even door.
Zin.
Heel duidelijk en samenghangend dit, ondanks dat ik aan de electronica kant niet echt thuis ben, is het hele fysieke verhaal erg duidelijk. (Pieces falling together)
Nu kan ik dus helemaal verklaren waarom een B-R constructie zo hard afvalt
Nu kan er denk ik wel geconcludeerd worden dat het hele X-max verhaal geen invloed heeft op het HT/Muziek gebeuren, dit is gewoon een logisch gevolg van laag gaan in een gesloten kast (Laag is natuurlijk weer wel een gevolg van HT)
Heb nu ook geen tijd meer voor een uitgebreidere reply, maar het begint al wat duidelijker te worden. Toch moet ik me maar eens wat beter gaan inlezen in de materie, dan kan ik al die dingen die zo "aanvoelen", misschien zelfs eens onderbouwen.
Nu kan ik dus helemaal verklaren waarom een B-R constructie zo hard afvalt
Nu kan er denk ik wel geconcludeerd worden dat het hele X-max verhaal geen invloed heeft op het HT/Muziek gebeuren, dit is gewoon een logisch gevolg van laag gaan in een gesloten kast (Laag is natuurlijk weer wel een gevolg van HT)
Heb nu ook geen tijd meer voor een uitgebreidere reply, maar het begint al wat duidelijker te worden. Toch moet ik me maar eens wat beter gaan inlezen in de materie, dan kan ik al die dingen die zo "aanvoelen", misschien zelfs eens onderbouwen.
Ok, ik ga hier is een vraagje stellen over m'n bijna klare sub.
Het probleem wat ik ermee heb is dat hij te duidelijk aanwezig is en te veel in m'n kop trilt (zo erg dat ik er hoofdpijn van krijg bij hoge volumes) zou je zeggen, dan zet je het volume van je sub versterker toch lager? ja, inderdaad, maar dan hoor/voel ik hem weer bijna niet
M'n sub is nog niet 'luchtdicht' en heeft nog geen dempinsmateriaal van binnen, zou dit ermee te maken kunnen hebben?
Het probleem wat ik ermee heb is dat hij te duidelijk aanwezig is en te veel in m'n kop trilt (zo erg dat ik er hoofdpijn van krijg bij hoge volumes) zou je zeggen, dan zet je het volume van je sub versterker toch lager? ja, inderdaad, maar dan hoor/voel ik hem weer bijna niet
M'n sub is nog niet 'luchtdicht' en heeft nog geen dempinsmateriaal van binnen, zou dit ermee te maken kunnen hebben?
Jazeker, je hebt kans dat hij erg bonkt zonder dempingsmateriaal, wat ervoor zorgt dat je snel hoofdpijn ervan kan krijgen.
Je sub ziet er goed uit play !
Je sub ziet er goed uit play !
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Als ik het me goed herinner gebruik je nu een Peerless XLS10 in een compacte behuizing met poort (basreflex).kieskes schreef op 02 February 2003 @ 15:21:
Ok, ik ga hier is een vraagje stellen over m'n bijna klare sub.
Weet je zeker dat de poort goed berekend is? Om in een kleine kast een lage afstemming te krijgen, heb je een erg lange poort nodig, en die raak je bijna niet kwijt in zo'n kleine kast. Als de poort te kort is, wordt de afstemming te hoog, en krijg je opslingering in het gebied tussen ca 50 en 100 Hertz. De weergave is dan te sterk in dit gebied, terwijl het echte laag juist zwakker wordt weergegeven. Door een beetje te spelen met bijvoorbeeld WinISD kun je zien wat ik bedoel.
Een ander probleem kan de plaatsing van de subwoofer zijn. Plaatsing te dicht tegen de wand of in een hoek kan ook een te nadrukkelijke laagweergave opleveren.
Ik heb net 2 Tonsil GTC 25/40 besteld om eens lekker cheap weer te gaan klussen. Het doel is een bandpass auto-sub met schuine wand in isobaric constructie. Daar ga ik eens lekker mee aan de slag als de units binnen zijn.
Bandpass heb ik nog nooit gebouwd, dat wil ik eens proberen en alleen een baspijp extern lijkt mij zeer handig ivm slingerende troep in de achterbak. Geen zin om een rooster te kopen
Bijgaand gesloten, basreflex en bandpass. Met de 'natuurlijke' bump in de lage regionen in een auto zou dit nog best aardig moeten werken.
Bandpass heb ik nog nooit gebouwd, dat wil ik eens proberen en alleen een baspijp extern lijkt mij zeer handig ivm slingerende troep in de achterbak. Geen zin om een rooster te kopen
Bijgaand gesloten, basreflex en bandpass. Met de 'natuurlijke' bump in de lage regionen in een auto zou dit nog best aardig moeten werken.

Leuk man, begrijp je helemaal, is echt een ideaal tijdverdrijf. Kost weinig, levert een hoop lol op en indien goed uitgevoerd is het ook nog nuttig.
Ben momenteel ook weer bezig met een nieuw projectje wat me in totaal niet meer dan 40 euro gaat kosten, dat is inclusief nieuwe tweeter van 25 euro die ik zoiezo eens wou uitproberen.
Echt heerlijk, beetje zagen, lijmen, schuren verven. Ook is het erg nuttig om op zo'n manier het goed afwerken van boxen onder de knie te krijgen, zodat wanneer ik uiteindelijk begin aan serieus m'n set vullen met DIY dat het er ook retestrak uit ziet.
Ben momenteel ook weer bezig met een nieuw projectje wat me in totaal niet meer dan 40 euro gaat kosten, dat is inclusief nieuwe tweeter van 25 euro die ik zoiezo eens wou uitproberen.
Echt heerlijk, beetje zagen, lijmen, schuren verven. Ook is het erg nuttig om op zo'n manier het goed afwerken van boxen onder de knie te krijgen, zodat wanneer ik uiteindelijk begin aan serieus m'n set vullen met DIY dat het er ook retestrak uit ziet.
Wat ik altijd het nadeel vind van een zelfbouw speaker is de afwerking...
Ik vind het bijzonder lastigom MDF helemaal mooi strak gelakt te krijgen, of om echt hout mooi strak (en zonder "puntjes") in de lak te krijgen...
Wat ik al wel eens gedaan heb is met flack-stone verf, uit een spuitbus. Dit is een soort spikkeltjesverf, welke afgelakt kan worden met een PU-spuitlak. Dit geeft mooie resultaten, en je hoeft hierbij niet zo heel nauwkeurig te werken (het was m'n eerste DIY project)...
Ik vind het bijzonder lastigom MDF helemaal mooi strak gelakt te krijgen, of om echt hout mooi strak (en zonder "puntjes") in de lak te krijgen...
Wat ik al wel eens gedaan heb is met flack-stone verf, uit een spuitbus. Dit is een soort spikkeltjesverf, welke afgelakt kan worden met een PU-spuitlak. Dit geeft mooie resultaten, en je hoeft hierbij niet zo heel nauwkeurig te werken (het was m'n eerste DIY project)...
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Wat je zegt klopt, het is ook zeer belangrijk om MDF te hebben met een harde bovenlaag. Ook een emmer plamuur kan het wel eindresultaat verfraaien.
Ik (ga) doe het nu in deze volgorde:
Heel grof schuren
Plamuren
Schuren
(indien nodig deze 2 stappen herhalen )
Gronden (dik)
Goed schuren.
Heel fijn schuren
Spuiten
Fijn Schuren
Spuiten
eventueel afwerken met een blanke lak.
Tis wel wat werk, maar het resultaat zal er hopelijk naar zijn
Ik (ga) doe het nu in deze volgorde:
Heel grof schuren
Plamuren
Schuren
(indien nodig deze 2 stappen herhalen )
Gronden (dik)
Goed schuren.
Heel fijn schuren
Spuiten
Fijn Schuren
Spuiten
eventueel afwerken met een blanke lak.
Tis wel wat werk, maar het resultaat zal er hopelijk naar zijn
Dan ben ik zeer benieuwd wat je van plan bent.Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 19:07:
Zelf maak ik iets voor een vriend van me, iets voor in zijn auto (hij heeft nog een overjarige Osio versterker liggen). Als het echt goed werkt, kan ik altijd nog een goedkope Marquant setup voor hem bouwen
Geinspireerd door Sponge Bob?Wekkel schreef op 03 February 2003 @ 00:56:
[...]
Dan ben ik zeer benieuwd wat je van plan bent.
Zelf maak ik iets voor een vriend van me, iets voor in zijn auto (hij heeft nog een overjarige Osio versterker liggen). Als het echt goed werkt, kan ik altijd nog een goedkope Marquant setup voor hem bouwen
Tis niet helemaal eerlijk, de woofers had ik al. Eigenlijk had ik 3 setjes woofers waar ik uit kon kiezen, allemaal overbodig geworden door de vele speakerupgrades die ik zo in de loop van de tijd heb doorlopen
Ik heb op een gegeven moment een 8, 10, 12 en 15" woofer weggegeven die stof aan het sparen waren op zolder
Behalve dan die 6 maal 13cm woofers heb ik ook nog 4 x 8" 1x 12" (die morgen iemand op komt halen) en nog een stuk of 8 tweeters liggen.
Allemaal niet echt bruikbaar, behalve dan een paar van die 13cm's
Allemaal niet echt bruikbaar, behalve dan een paar van die 13cm's
Wat kan ik het beste gebruiken als dempingsmateriaal in m'n sub?
Heb hier nog een aantal wollen dekens liggen, of kan ik beter op de markt wat fiberfill halen?
Heb hier nog een aantal wollen dekens liggen, of kan ik beter op de markt wat fiberfill halen?
Wat is dat fiberfill eigenlijk?kieskes schreef op 03 februari 2003 @ 12:04:
Wat kan ik het beste gebruiken als dempingsmateriaal in m'n sub?
Ik heb de inhoud van een deken gebruikt, werkte prima, maar je kan ook bij de bouwmarkt noppenschuim halen, schijnt ook erg goed te werken.
Ik heb het natuurlijk niet allebei geprobeerd, maar ik denk dat het verschil marginaal zal zijn.
Ik werk met noppenschuim. Werkt goed en is makkelijk te hanteren door de vlakke onderkant.
Heb zelf bij eerdere sub-projecten al met noppenschuim gewerkt, werkt opzich goed, maar ook daarin zijn weer verschillen. Hetgene wat de bouwmarkt verkoopt, is niet de juiste iig... Ik zou dan op zoek gaan naar iets met de naam "Pritex"...
Wat ik zelf nu voor de eerste keer ga verwerken is Fermacell, gipsvezelplaat. Hele hoge massa, en erg geluidsdood (qua reflectie)... Is ook te koop bij de bouwmarkt, in plaatjes van 120x60. Zijn best zwaar, maar dat moet ook
Een deken kan idd ook goed hoor, het is maar net hoe je het zelf goed vind klinken...
Wat ik zelf nu voor de eerste keer ga verwerken is Fermacell, gipsvezelplaat. Hele hoge massa, en erg geluidsdood (qua reflectie)... Is ook te koop bij de bouwmarkt, in plaatjes van 120x60. Zijn best zwaar, maar dat moet ook
Een deken kan idd ook goed hoor, het is maar net hoe je het zelf goed vind klinken...
Vraag:
Wil een plateau maken voor de sub om stabiel op te staan. Heb niet zoveel vertrouwen in de vloerbedekking voor het bevorderen van de geluidskwalitet en zeker niet om wat trillingen naar de vloer tegen te houden
Maar een tegel in m'n kamer leggen zie ik niet zitten, ziet er niet uit en is moeilijk op de juiste maat te krijgen. Daarom wil ik een platte box van multiplex maken (meer een dikke plank) en die vullen met zand.
Is dit een idee of zijn er materialen (ipv hout) die de werking van een downfire sub bevorderen?
Wil een plateau maken voor de sub om stabiel op te staan. Heb niet zoveel vertrouwen in de vloerbedekking voor het bevorderen van de geluidskwalitet en zeker niet om wat trillingen naar de vloer tegen te houden
Maar een tegel in m'n kamer leggen zie ik niet zitten, ziet er niet uit en is moeilijk op de juiste maat te krijgen. Daarom wil ik een platte box van multiplex maken (meer een dikke plank) en die vullen met zand.
Is dit een idee of zijn er materialen (ipv hout) die de werking van een downfire sub bevorderen?
Zoals belooft nog een picje MET terminal.
Deze zit er inmiddels in dus moet ik ook maar een paar picjes posten
Kaal

Behaard

Hij was 9 eurotjes bij S&C
Deze zit er inmiddels in dus moet ik ook maar een paar picjes posten
Kaal

Behaard

Hij was 9 eurotjes bij S&C
Ja ja, je oude topic weer opkrikken, eeh? 
Een uitgebreide luisterimpressie in text wordt op prijs gesteld
Een uitgebreide luisterimpressie in text wordt op prijs gesteld
Damn, veeleisend mannetje
Heb denk ik al genoeg woorden aan de sub vuil gemaakt, als je echt wil weten hoe hij klinkt moet je maar even bellen, kan je em horen
Heb denk ik al genoeg woorden aan de sub vuil gemaakt, als je echt wil weten hoe hij klinkt moet je maar even bellen, kan je em horen