[Zelfbouw subwoofer]Gaat dit werken? Pics!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 3.652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
edit:
Hij zit nu dus in elkaar en er is iets heel anders uitgerold dan waar ik in deze topicstart op doelde, eigenlijk een beetje uit de hand gelopen...voor pics van het eindresultaat gewoon de laatste pagina's bekijken, maar raad je eigenlijk aan om het hele topic door te lezen, leer je ook nog wat van. Had namelijke een hoop vragen die allemaal beantwoord zijn. Thx Guys ;)

Ik ben van plan om zelf een subwoofer te bouwen, dit uit kosten overweging en omdat ik het gewoon erg leuk vindt.

Ik dacht aan een Tonsil GTC 30/80 woofer

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/tonsil.jpg
Voor alle Thiele/Small parameters, het is de GTC 30/80/5

In een Visaton SUB T-36 behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/fotos/gross/subt36_solo.jpg
Bouwtekening:
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/explosion/gross/sub_t36_ex.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/bauzeichnung/gross/sub_t36_tz1.gif
Deze behuizing is ontworpen voor de TIW360 woofer, maar die kost 300 euro :( , beetje te veel om het leuk te houden dus. Daarom dacht ik dat het mischien wel een oplossing is om die Tonsil-woofer er in te bouwen. Natuurlijk weet ik dat gebruiken van een behuizing die eigenlijk niet voor de woofer geschikt is, niet tot een mooi audiofiel verantwoord geluid leidt.

Dat hoeft ook niet, ik ben op zoek naar een flinke niet te "holle" bas, echt precies of nauwkeurig hoeft niet.

Specs van de woofer:
Voor alle Thiele/Small parameters, het is de GTC 30/80/5

In eerste instantie houd ik hem passief, maar als ik hem goed vindt klinken, komt er een versterker in, zodat hij ook echt te gebruiken is in een 5.1 systeem.

Alavast bedankt! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als ik de Tonsil link volg, dan zie ik in de tabel alleen de GDN 30/80/5, bedoel je die?
Bij gebruik van een andere woofer zou je eigenlijk de kast opnieuw moeten berekenen. Normaliter zul je dan op een ander kastvolume en afwijkende afmetingen van de basreflex poort (in dit geval sleuf) uitkomen. Er bestaan simulatie programma's waar je de Thiele/Small parameters invoert, en die het volume van de kast en de bijbehorende diameter en lengte van de poort voor je uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja de GDC e GTC zullen wel dezelfde zijn.

Ik heb inderdaad al met zo'n programma zitten worstelen, maar ben nog niet echt tot een tastbaar resultaat gekomen. Zijn trouwens de enige variabelen de baspoort en de inhoud? Als dat zo is kan ik nog wel een poging wagen. Dacht namelijk dat ook de lengte/breedte\diepte verhoudingen er toe deden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou gewoon een eigen kast ontwerpen voor die Tonsil. Hier mijn berekening

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Tonsil.jpg

Let op, 2 baspijpen dus. ;)

Zelf ervaring met de GTC 30/60. Goedkoop, eigenlijk alleen geschikt voor gesloten (vette pieken in de frequentiecurve ;( ), maar beukt superhard. Deze Tonsil ziet er geciviliseerder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Was dat voor proggie Wekkel ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

http://www.speakerbuilding.com/software/

LSPcad Lite.. Helaas nooit de full version kunnen vinden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 14 december 2002 @ 13:17:
Ik zou gewoon een eigen kast ontwerpen voor die Tonsil. Hier mijn berekening

[afbeelding]

Let op, 2 baspijpen dus. ;)

Zelf ervaring met de GTC 30/60. Goedkoop, eigenlijk alleen geschikt voor gesloten (vette pieken in de frequentiecurve ;( ), maar beukt superhard. Deze Tonsil ziet er geciviliseerder uit.
Ik hoopte al dat jij zou reageren (Speakerguide met tonsil voorbeelden)Maar ik kan nu dus met de inhoud die jij geeft een box bouwen met 2 basspoorten. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/subwoofer.jpg

Dit zal waarschijnlijk wel een beter geluid geven dus. Jij bent toch zo handig met lspCad, heb je ook gekeken of het met 1 bass-poort beter werkt?

Is trouwens alleen de inhoud van belang of moet je ook nog bepaalde breedte/ diepte maten gebruiken? en bedankt he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 14 december 2002 @ 13:29:
http://www.speakerbuilding.com/software/

LSPcad Lite.. Helaas nooit de full version kunnen vinden ;(
Die moet je ook kopen ;) Met dit stukje software verspil je echt geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 14:19:
Dit zal waarschijnlijk wel een beter geluid geven dus. Jij bent toch zo handig met lspCad, heb je ook gekeken of het met 1 bass-poort beter werkt?
Ik heb maar 2 pijpen bedacht, want anders moet je een hele dikke kopen van wel 20 cm lang en 10 doorsnee. Een pijp van 7.1 cm doorsnee en 13 cm lang is veel makkelijker te vinden. Echter, je pijp moet niet te klein zijn, er zit wel een 30 cm woofer heen en weer te gaan, vandaar de dubbele pijp. Voor het geluid maakt het theoretisch niet uit, een of twee baspijpen.
Is trouwens alleen de inhoud van belang of moet je ook nog bepaalde breedte/ diepte maten gebruiken? en bedankt he ;)
Gulden verhouding is 0,6:1:1,6 dacht ik. Niet teveel op letten, bouw alleen zeer, zeer stevig. Liefts tweemaal 18 mm MDF op elkaar lijmen als enkele wand, kijk eens naar het Peerless topic hier. Hoe steviger, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het (begin) ervan doorgelezen, damn wat een sub!! :9~

Maar wel prijzig!
Kan aan zat hout komen, maar heeft het bij mijn woofer ook zin, tis natuurlijk wel iets anders dan zo'n Peerless. Ga trouwens dit weekend die woofer bestellen, kan ik volgens mij geen buil aan lopen, lage Fres, en 30cm doorsnee, zal vast wel een aardig basklankje uitkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat zitten spelen met 55,4 liter inhoud, en 2 baspijpen. Kwam toen tot zo'n ontwerp met de woofer naar beneden gericht, is maar een idee, maar deze kast zou dus werken?

Maten zijn: 452x350x350 (mm)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/subwoofer2.jpg

Het maakt in principe dus niet uit (voor het geluid) of ik de woofer naast de baspijpen of onderop zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik heb een tijdje terug hetzelfde gedaan: [rml]sub in auto how-to [ met pics][/rml]

ook met een tonsil dus.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 14-12-2002 18:28 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 17:56:
Het maakt in principe dus niet uit (voor het geluid) of ik de woofer naast de baspijpen of onderop zet?
Ik denk 't wel. De baspijpen vangen het verlies van laagweergave van de woofer op. Door woofer en pijpen in een andere richting te laten stralen, kan het best zijn dat de een de ander niet meer naadloos aanvult. Wil je je woofer naar beneden richten, richt je pijpen dan ook naar beneden.

Ik heb zelf geen ervaring met het naar beneden richten van woofers. In theorie zou het voor superlaag (onder 80 Hz) niet uit moeten maken. Iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 07:28
Wekkel schreef op 14 December 2002 @ 19:38:
[...]
Ik heb zelf geen ervaring met het naar beneden richten van woofers. In theorie zou het voor superlaag (onder 80 Hz) niet uit moeten maken. Iemand ervaring daarmee?

Het kan zijn dat de woofer zo zwaar is, dat hij na verloop van tijd gaat uitzakken. Soms staat in de specs van de woofer vermeld of hij geschikt is voor horizontale montage, daar kan je nog even naar zoeken.
Over het algemeen is verticale montage beter.
De golflengte bij basfrequenties is zo groot, dat je je geen zorgen hoeft te maken waar de woofer zich bevindt ten opzichte van de baspoort(en).
Zorg wel dat je de woofer (wanneer je hem naar beneden richt) genoeg ruimte geeft. Dus minimaal een cm of 5 van de vloer af.

offtopic:
Ik ben nu bezig op basis van info op deze website een transmissielijn speaker te ontwerpen. Gisteren heb ik de parameters van mijn woofertjes (17cm vifa's) gemeten, dus ik kan van start :)

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 14-12-2002 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel & Jvs
Het naar beneden richten van de woofers (downfire) zou ik graag doen om dat ik het mooi vindt. Jullie spreken elkaar een beetje tegen wat betreft de poorten, maar het lijkt mij dat als ik de poorten ook naar beneden richt, dat er dan te weinig ruimte zit tussen de sub en de vloer, wat dus zal resulteren in een "zwaardere" bas. Of heb ik het nu helemaal fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 20:42:
[...]
Het naar beneden richten van de woofers (downfire) zou ik graag doen om dat ik het mooi vindt. Jullie spreken elkaar een beetje tegen wat betreft de poorten, maar het lijkt mij dat als ik de poorten ook naar beneden richt, dat er dan te weinig ruimte zit tussen de sub en de vloer, wat dus zal resulteren in een "zwaardere" bas. Of heb ik het nu helemaal fout?

De plaatsing van de baspoorten maakt voor de bas niet zoveel uit. Wel voor de middentonen, maar aangezien je een subwoofer bouwt, die je alleen maar lage tonen aanbiedt, speelt dit dus geen rol.

Hoe de bas zal klinken als je te weinig ruimte tussen vloer en sub overlaat, hangt volkomen af van hoeveel te weinig ruimte.

Als je maar een paar mm ruimte overlaat, zal de woofer de grond raken. Bovendien wordt de luchtstroom dan zozeer beperkt, dat de sub nog nauwelijks iets kan doen.

Een beetje meer ruimte zorgt ervoor dat de ruimte tussen sub en vloer gaat dienen als een soort van verlenging van je baspoort. Simuleer maar eens hoe dat eruit ziet. (gewoon in lspcad een langere poort invullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Transmissielijn, stoer. MOet ik ook nog eens proberen ;)

Mijn ervaring is dat die Tonsil woofers behoorlijk strak opgehangen zijn. Ik zie zo voor de vuist weg geen probleem met uitzakken en horizontale montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Wekkel schreef op 14 december 2002 @ 19:38:
[...]

Ik denk 't wel. De baspijpen vangen het verlies van laagweergave van de woofer op. Door woofer en pijpen in een andere richting te laten stralen, kan het best zijn dat de een de ander niet meer naadloos aanvult. Wil je je woofer naar beneden richten, richt je pijpen dan ook naar beneden.

Met zulke lage frequenties en zulke kleine baffle groottes krijg je dat de speaker omnidirectioneel wordt, waar de bass poort dan zit maakt niet uit. En fase verschillen zijn ook niet echt een issue door de grote golflengte. De reden dat bass poorten aan de achterkant gedaan worden, is om minder last te hebben van midrange die door de bass poort naar buiten kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met al jullie tips in mijn achterhoofd, denk ik dat ik hem downfireing maak, met de baspoorten aan de onderkant, maar wel met een goede 5 cm tussen woofer en vloer.

De plaats van de baspoorten maakt opzich niet uit (Jag), en ook ook het feit dat eventuele middentonen door de poorten komen doet er ook niet, aangezien alles boven +/- 80hz eruitgefilterd wordt. Ook ga ik er van uit dat de woofer niet uit zal zakken, dus gewoon horizontaal monteren.

Ben nu toch wel trots op Got, goed advies is toch niet zeldzaam! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@wekkel

Ben nu ook zelf aan het expirimenteren met Speaker Box, maar krijg met dezelfde Behuizing parameters een grafiek die ongeveer 5 hz naar links ligt.

Vraag me af wat ik fout doe, dus hier m'n Speaker Unit probeersel:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/TonsilSPK.jpg

Zie jij een fout? Als je het makkelijker vindt kan je ook je Unit file naar me mailen:

in beide gevallen super bedankt!

(op het screenshot staat Double Voice Coil aangevinkt, maar of de unit dat nou echt heeft :?. In de beschrijving staat: "Dubbele Magneten en AL spoeldragers")

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 14:21:
(op het screenshot staat Double Voice Coil aangevinkt, maar of de unit dat nou echt heeft :?. In de beschrijving staat: "Dubbele Magneten en AL spoeldragers")

Zowel crosscalc als double voicecil uitzetten.

Probeer de inductie van de spreekspoel (Le, voicecoil induction) nog even te pakken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lampje schreef op 15 december 2002 @ 14:25:

[...]

Zowel crosscalc als double voicecil uitzetten.

Probeer de inductie van de spreekspoel (Le, voicecoil induction) nog even te pakken te krijgen.
Heb echt geen idee hoe ik aan die gegevens moet komen, maar er klop wel meer niet:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/tonsilgraf.jpg

Vergeleken met wekkels berekening (waar ik van uitga dat die klopt) klopt mijne dus niet. Wacht wel op een reply van wekkel, en anders ga ik gewoon uit van mijn berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

achter de box moet je isolatie plaatsen wil ook weleens helpen aparte bass versterker ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een vraagje met betrekking tot dit onderwerp: ik ben ook op zoek naar een aktieve subwoofer voor als aanvulling op mijn huidige home-cinema set (2 grote front speakers en kleine center- en rears). Ik zit er ook over te denken om er zelf een sub te bouwen.
Hoewel ik toch wel technisch aangelegd ben, en ook wel aardig wat kan klussen, heb ik weinig verstand van audio. Is het dan nog wel aan te raden om zelf een sub te bouwen, of kan ik er ook een kopen?
Zijn er ook nog sites waar de complete bouwplannen al op staan, zodat je eigenlijk niet hoeft te denken, maar alleen hoeft te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 14:42:
Ik heb even een vraagje met betrekking tot dit onderwerp: ik ben ook op zoek naar een aktieve subwoofer voor als aanvulling op mijn huidige home-cinema set (2 grote front speakers en kleine center- en rears). Ik zit er ook over te denken om er zelf een sub te bouwen.
Hoewel ik toch wel technisch aangelegd ben, en ook wel aardig wat kan klussen, heb ik weinig verstand van audio. Is het dan nog wel aan te raden om zelf een sub te bouwen, of kan ik er ook een kopen?
Zijn er ook nog sites waar de complete bouwplannen al op staan, zodat je eigenlijk niet hoeft te denken, maar alleen hoeft te doen?
Lijkt wel een beetje op mijn situatie, zelfbouw loont meestal wel, zeker wanneer je een beetje technisch aangelegd bent, en het geen belemmering is om van 1 plaat MDF een complete box te bouwen. Een site waar veel voorbeelden staan is bijvoorbeeld www.visaton.nl, maar ook op http://www.speakerland.nl/actiefsub.htm kun je wat vinden over zelfbouw subwoofers. Op deze laatste geen bouwtekeningen, maar als je de winkel zelf bezoekt zullen waarschijnlijk al je vragen beantwoord zijn.
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 14:39:
achter de box moet je isolatie plaatsen wil ook weleens helpen aparte bass versterker ook handig.
Uiteraard komt er dempingsmateriaal in, denk nu aan noppenschuim.
Ik maak de subwoofer pas actief als ik er tevreden over ben en daadwerkelijk ga gebruiken in een 5.1 opstelling.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nog even een opmerking.
In tabel op de Tonsil site waar Play naar verwijst, staat ook een GDN 30/80/2 woofer. Gezien de Thiele/Small parameters van deze woofer (iets hogere Q), verwacht ik dat je hiermee een lagere -3dB frequentie kunt bereiken dan met de GDN 30/80/5 woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bouw ook altijd mij speakers, best leuk hoor.
maar het gaat niet zonder geluk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CornelisJ schreef op 15 december 2002 @ 15:32:
Nog even een opmerking.
In tabel op de Tonsil site waar Play naar verwijst, staat ook een GDN 30/80/2 woofer. Gezien de Thiele/Small parameters van deze woofer (iets hogere Q), verwacht ik dat je hiermee een lagere -3dB frequentie kunt bereiken dan met de GDN 30/80/5 woofer.
Een heele juiste opmerking _/-\o_ ,
maar aangezien ik makkelijk aan de "5" kan komen, (conrad) en geen idee heb waar ik anders de tonsil woofer kan halen, neem ik genoegen met de "5".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 14:52:
Uiteraard komt er dempingsmateriaal in, denk nu aan noppenschuim.
Ik maak de subwoofer pas actief als ik er tevreden over ben en daadwerkelijk ga gebruiken in een 5.1 opstelling.

Nergens voor nodig. noppenschuim dempt middentonen, die heb je niet in je sub. De wanden van je behuizing verzwaren met loodbitumen is ook niet echt aan te raden: je verlaagt daarmee de resonantiefrequentie van de wanden, waardoor ze in de buurt komen van het geplande weergavegebied.

Het enige wat je zou kunnen (moeten) doen is verstevigingen aanbrengen. Je verstevigd daarmee je box (=goed) en je deelt de panelen op in kleinere gedeeltes. Hierdoor verhoog je de resonantiefrequentie van de panelen en verschuift het weg van je geplande weergavegebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 14:21:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/TonsilSPK.jpg

Zie jij een fout? Als je het makkelijker vindt kan je ook je Unit file naar me mailen:
Dual voicecoil inderdaad uitvinken.

Sd is oppervlakte woofer. Oppervlakte cirkel ongeveer= pi*r2

In jouw geval ongeveer 3.14*(13 kwadraat) is een Sd van ongeveer 530. Je moet dus een Sd van 510 invullen, geen 51 ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Tonsilspecs.jpg

Deze heb ik gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thx wekkel.

Over de verstevigingen, heb 3 tekeningen gemaakt, waarvan ik de bovenste de meeste kans geef, in de onderste balk komt de magneet in geklemd.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/schotenhor.jpg

Deze 2 zijn dan een beetje loos, de 1e is wel erg stevig, maar vraag me af wat dit doet voor de airflow naar de baspoorten, of maakt dit niks uit?
Woofer komt bij alle tekeningen aan de onderkant. De balken komen zo dat de woofer niet in de weg zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/schootengroot.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het maar ranzige speakers die van tonsil. Ik heb ook een setje 8" woofers liggen hier en vroeger een 4de order bandpasskastje gehad. Geen mooi geluid een te kleine xmax te grote vas etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze gegevens heb ik ingevoerd en nu kreeg ik exact dezelfde grafiek als jij, ben nu een beetje aan het experimenteren met inhoud en baspoorten, maar hoe kom je tot een perfecte afstelling? Ik neem aan dat je niet zomaar even een inhoud van 55.4 liter gokt.
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 19:09:
Ik vind het maar ranzige speakers die van tonsil. Ik heb ook een setje 8" woofers liggen hier en vroeger een 4de order bandpasskastje gehad. Geen mooi geluid een te kleine xmax te grote vas etc etc
Tja wat wil je ook voor 35 euro? Het zijn nou eenmaal geen Vifa's of Peerless. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ook sub-modules met maar één ingang? Mijn versterker heeft namelijk een pre-out voor de subwoofer, dat is dus een appart (LFE) kanaal. De module hoeft dan niet zo ingewikkeld (=duur) te zijn (geen crossover chips ed).
Waar kun je dergelijke modules halen? (max €100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 19:10:
[...]
Deze gegevens heb ik ingevoerd en nu kreeg ik exact dezelfde grafiek als jij, ben nu een beetje aan het experimenteren met inhoud en baspoorten, maar hoe kom je tot een perfecte afstelling? Ik neem aan dat je niet zomaar even een inhoud van 55.4 liter gokt.
Als je op het knopje 'optimize' drukt, rekent ie je dat voor ;) Zelf klop ik er vaak nog wat liters bij en probeer met een verlengde baspijp de frequentiecurve nog wat door te trekken. Vaak kan je nog dik 10 Hz lager in de simulatie, maar wel ten koste van respons. 't wordt veel sneller een boemerig geval, maar dat is het compromis wat je nu eenmaal maakt.

Als versteviging zou ik het volgende systeem gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://www.speakerbuilding.com/content/1044/04_sandwich.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.speakerbuilding.com/content/1044/05_bracing.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.speakerbuilding.com/content/1044/06_support.jpg

De kenner ziet de al eerder aangehaalde Andromedia in de dop, http://www.speakerbuilding.com :9

Als persoonlijke noot, een vriend van mij had ooit zo'n Tonsil setje van Conrad gehaald. GTC 30/60 met dubbele baspijp. 70 liter kast in elkaar gedraaid en een bas, dieper en harder dan ooit gehoord uit een normale speaker :P

Later bleek uit een simulatie dat er zo ongeveer +6 db stond op 50-60 Hz >:) , boempijp tot en met dus. Had niets van doen met hifi, maar de bas beukte enorm. Goede herinneringen aan die Tonsil, met een goede equalizer viel die basbroem wel te temperen..

en ach.... we waren 16...... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor mij ook maar een "leersub" en ben nu zeker op weg om kennis op te bouwen om zo nog eens een paar hifi boxen enzo te bouwen en zo heb ik weer wat te doen in de kerstvakantie.
Nog een vraagje over de versteviging: ik neem aan dat je de inhoud van de box wel moet vergoten als je een versteviging maakt, aangezien je dan weer wat plek inneemt met hout waar eigenlijk lucht hoort te zitten?

Ik denk trouwens dat het boemerige wel mee zal vallen, de grafieken die ik eruit krijg zijn allemaal vrij vlak, zonder rare pieken. Hoop wel dat hij een beetje lage tonen mee "blaast", maarja we zien wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Oh btw Tonsil heeft website tegenwoordig www.tonsil.com.pl

specs voor GDN 30/80/5 staan daar ook :)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 22:23:
[...]
Het is voor mij ook maar een "leersub" en ben nu zeker op weg om kennis op te bouwen om zo nog eens een paar hifi boxen enzo te bouwen en zo heb ik weer wat te doen in de kerstvakantie.
Nog een vraagje over de versteviging: ik neem aan dat je de inhoud van de box wel moet vergoten als je een versteviging maakt, aangezien je dan weer wat plek inneemt met hout waar eigenlijk lucht hoort te zitten?
Van leersubjes leer je een heleboel ;) Versteviging moet je qua inhoud schatten en inderdaad rekening mee houden met de inhoudberekening van je kast. Let ook op dat je woofer nog wat liters opslokt, omdat de conus natuurlijk naar binnen gaat en dus wat liters uit je kast weert :P Aan de andere kant komt het bij basreflex niet op een litertje meer of minder. Het uiteindelijke 'tunen' doe je met de baspijp (korter/langer).
Ik denk trouwens dat het boemerige wel mee zal vallen, de grafieken die ik eruit krijg zijn allemaal vrij vlak, zonder rare pieken. Hoop wel dat hij een beetje lage tonen mee "blaast", maarja we zien wel ;)
Grafieken zijn geen praktijk, meer een vage benadering. Mijn speakers gaan met een Tonsil GTC 20\40 theoretisch tot 40 Hz -3db. Ik weet niet wat de praktijk is, maar er komt voldoende laag uit voor goed filmpie kijken.

* Wekkel hoort de sloep van queen Amidala weer overkomen in de beginscene van Star Wars - Attack of the Clones :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik vond online nog een linkje voor TL gebaseerd op Tonsil speakertjes. Zouden tot 35 Hz moeten gaan.....http://www.geocities.com/tjacodesign/speaker/speaker.html

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Als je een sub in een kamer plaatst krijg je een volledig andere respons. Onder 200Hz krijg je heel erg last van staande golven in kamers en het goede nieuws is dat je daar bijzonder weinig aan kan doen. Alleen door de plaatsing wat te veranderen exciteer je de ene staande golf wat minder en de andere wat meer. En zo maak je een geluid dat je het meest aanstaat. Of een sub goed klinkt hangt af van een heleboel factoren, slechts één daarvan is de simulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op 15 december 2002 @ 22:36:
Oh btw Tonsil heeft website tegenwoordig www.tonsil.com.pl

specs voor GDN 30/80/5 staan daar ook :)
In m'n openingspost staat al een linkje naar die site ;)
Shuriken schreef op 15 december 2002 @ 23:57:
Ik vond online nog een linkje voor TL gebaseerd op Tonsil speakertjes. Zouden tot 35 Hz moeten gaan.....http://www.geocities.com/tjacodesign/speaker/speaker.html
Goed gevonden, ook al gaat het over een andere driver :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 15 december 2002 @ 22:48:
[...]
Het uiteindelijke 'tunen' doe je met de baspijp (korter/langer).
Kan ik gewoon een baspijp kopen in de maat die in de simulatie het beste resultaat geeft, of is dit slecht te simuleren en zal ik in de praktijk in de weer moeten met verschillende maten baspijpen? Dat laatste is wel een beetje onpraktisch aangezien je moeilijk weer een stukje pijp eraan kan plakken als je iets teveel hebt afgezaagd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 07:30:
[...]
Kan ik gewoon een baspijp kopen in de maat die in de simulatie het beste resultaat geeft, of is dit slecht te simuleren en zal ik in de praktijk in de weer moeten met verschillende maten baspijpen? Dat laatste is wel een beetje onpraktisch aangezien je moeilijk weer een stukje pijp eraan kan plakken als je iets teveel hebt afgezaagd. ;)
je kan ook uitschuifbare gebruiken :*)

misschien dat ik er nog 2 heb liggen...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 22:23:
[...]

[..]
Je moet idd volume van de verstevigingen van volume afhalen, tevens de inhoud van je bas-poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 07:30:
[...]
Ik haal er in de praktijk alleen maar wat vanaf, als er al een stukje vanaf gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een opmerking over die tonsil units..
op et eerste oog lijken ze wel ok.. maar ik heb meerdere van die dingen gehad.. en ik vind het zeker voor hun prijs niet echt goeie dingen... vervormen veel, en niet echt strak (onlangs de specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 09:42:
even een opmerking over die tonsil units..
op et eerste oog lijken ze wel ok.. maar ik heb meerdere van die dingen gehad.. en ik vind het zeker voor hun prijs niet echt goeie dingen... vervormen veel, en niet echt strak (onlangs de specs)
Weet je anders een goed alternatief? Anders heb ik niet echt veel aan die uitspraak. Vergeet trouwens niet dat ik hier geen hoge hifi verwachtingen voor heb. ;)

*Jee* net m'n theorie gehaald, 1ste keer, 1 fout :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*woei* gefeliciteerd met je theorie play :)

verder kan je beter een wat betere Visaton, Seas, scan speak, vifa units nemen..
mijn ervaring met tonsil (ook 'high end serie' ) is me niet erg goed bevallen.. helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb een 'high end' serie 13 cm.. Best tevreden over :) Ik rij ook liever BMW dan een fiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 11:18
Alternatief voorcheapen redelijk goed:
mivoc/raveland.
www.mivoc.com

Met name de AXX serie en de nieuwe SQX3500 zijn fijne dingetjes. Wordt veel mee gebouwd in de tijdschriften. Hier vindt men dat ze een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding hebben... en een redelijke X-max.... en goede parameters... Enzovoorts.
Te krijgen bij conrad:
377409 - 89
377413 - 89
377417 - 62
Moet je alleen nog een sub-versterker hebben....
Hebben ze ook bij mivoc alleen slecht/niet te krijgen in NL. Anders de nieuwe Detonation DT50. Kost (in Dld) 80 euro ofzo.
Misschien te bestellen bij Remo in nl (www.remo.nl). Die hebben i.i.g. detontation in hun programma.

[ Voor 37% gewijzigd door Redheinz op 16-12-2002 11:50 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 10:25:
[...]
Weet je anders een goed alternatief? Anders heb ik niet echt veel aan die uitspraak. Vergeet trouwens niet dat ik hier geen hoge hifi verwachtingen voor heb. ;)

*Jee* net m'n theorie gehaald, 1ste keer, 1 fout :)
Kan je je budget niet een klein beetje rekken ? Want het is toch eigenlijk ook zonde om zoveel tijd en energie in een mooie, goede kast te steken, en er dan een zwaar teleurstellende driver in te hangen (ik ken de Tonsils niet btw.).

Maar ik er zullen toch echt wel wat betere drivers te vinden zijn voor niet heel erg veel meer (misschien dubbele)..

Ik kan je de XLS10 van Peerless wel van harte aanraden, ik vind het zelf een hele fijne driver, maarja, echt heel erg goedkoop is hij niet.

Trouwens, iemand had het over Mivoc, ik heb het zelf altijd heel eng merk gevonden, mede omdat het door het bedrijf gemaakt wordt dat ook Raveland ed. produceert. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat de sub van Mivoc die Pauluz heeft, de sw1000, voor 219 bij de conrad, me voor het geld bijzonder meeviel, de prijs/performance is dus wel erg ok.

Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/MhcmS1_gross.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/MhcmS2_gross.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/MhcmV_gross.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/MhcmH_gross.jpg

Deze jongen wordt trouwens ook zeer goed bevonden door meerdere zelfbouwers, alleen jammer dat hij niet echt goedkoop is (ca. 550 euro).

[ Voor 32% gewijzigd door tbusquet op 16-12-2002 11:59 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tbusquet schreef op 16 December 2002 @ 11:51:
[...]

Kan je je budget niet een klein beetje rekken ? Want het is toch eigenlijk ook zonde om zoveel tijd en energie in een mooie, goede kast te steken, en er dan een zwaar teleurstellende driver in te hangen (ik ken de Tonsils niet btw.).

Maar ik er zullen toch echt wel wat betere drivers te vinden zijn voor niet heel erg veel meer (misschien dubbele)..

Ik kan je de XLS10 van Peerless wel van harte aanraden, ik vind het zelf een hele fijne driver, maarja, echt heel erg goedkoop is hij niet.
Tuurlijk kan ik me budget wel rekken, maar dacht eerst dat het wel meeviel met de Tonsil. Uiteraard heb ik liever een Vifa, Scanspeak of Peerless. Het is alleen zo dat ik weinig ervaring heb met DIY boxen, en dus niet een al te grote gok wou nemen. Maar met jullie hulp durf ik wel wat beters aan. Wil op zich m'n budget wel rekken tot ongeveer 75 euro voor de unit. (iets meer voor veel betere kwaliteit is uiteraard ook ok, maar moet niet te gek worden ;) )

Iemand een idee waar ik dan wel een goede woofer voor dat geld kan halen? Liefst onine, maar een winkel in de omgeving van rotterdam is ook ok, maar dan wil ik liever wel precies het type nummer en prijs weten. bvd

edit: Dat ziet er uit als een serieuze subwoofer driver, maar dat gaat nu m'n budget te boven. Misschien over een paar jaar ofzo als ik de student status achter me heb gelaten. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Is nu in de aanbieding!
HCM 12 ofzo, 299,- slechts. Valt dus mee.
Raveland woofer (AXX1010): 50,-
Versterker: 79,-, in Nl misschien 90,-
Is dat te veel? Voor minder red je een sub niet.

Hobbyhifi en Klang und Ton, toch de 2 vooraanstaande bladen, vinden die drivers erg goed voor dat geld. Dat geldt trouwens ook voor de sub-versterkers van Mivoc. In Dld gaan er heel wat over de toonbank!

[ Voor 85% gewijzigd door Redheinz op 16-12-2002 12:08 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Redheinz schreef op 16 december 2002 @ 11:59:
Is nu in de aanbieding!
HCM 12 ofzo, 299,- slechts. Valt dus mee.
Raveland woofer (AXX1010): 50,-
Versterker: 79,-, in Nl misschien 90,-
Is dat te veel? Voor minder red je een sub niet.
Die Raveland spullen vertrouw ik heel eerlijk gezegd dan weer niet zo erg..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 11:59:
edit: Dat ziet er uit als een serieuze subwoofer driver, maar dat gaat nu m'n budget te boven. Misschien over een paar jaar ofzo als ik de student status achter me heb gelaten. :+

www.mivoc.de voor al uw elcheapo sunwoofer behoeften. Voor elk van de drivers die daar staan, is wel een bouwproject in één van de duitse bladen te vinden (daar kan ik je wel mee helpen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 11:59:
[...]
Tuurlijk kan ik me budget wel rekken, maar dacht eerst dat het wel meeviel met de Tonsil. Uiteraard heb ik liever een Vifa, Scanspeak of Peerless. Het is alleen zo dat ik weinig ervaring heb met DIY boxen, en dus niet een al te grote gok wou nemen. Maar met jullie hulp durf ik wel wat beters aan. Wil op zich m'n budget wel rekken tot ongeveer 75 euro voor de unit. (iets meer voor veel betere kwaliteit is uiteraard ook ok, maar moet niet te gek worden ;) )

Iemand een idee waar ik dan wel een goede woofer voor dat geld kan halen? Liefst onine, maar een winkel in de omgeving van rotterdam is ook ok, maar dan wil ik liever wel precies het type nummer en prijs weten. bvd

XLS-10 25 cm gietkorf lange slag tot 40 mm, zeer geschikt voor subwoofers 88,4 dB, 250 Watt € 147,50

Bij speaker-en-co.nl

Tja, kost wat, maar dan heb je ook echt wat, kan je nog steeds voor vrij weinig een erg goede sub bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Lampje schreef op 16 december 2002 @ 12:07:

[...]

www.mivoc.de voor al uw elcheapo sunwoofer behoeften. Voor elk van de drivers die daar staan, is wel een bouwproject in één van de duitse bladen te vinden (daar kan ik je wel mee helpen :) )
Misschien leuk om er ook een aantal hier neer te zetten, dat er meerdere mensen die denken voor weinig niets te kunnen bouwen, toch rond de 200 euro een leuke sub neer kunnen zetten ?

http://www.ilmag.de/SingleA6/html/highendsub.html

Daar staan de bouwplannen voor de HCM12 die hierboven staat, compleet te bouwen incl. amp etc. voor zo'n 500 pleuro.

http://www.ilmag.de/ is nog meer leuk spul te vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door tbusquet op 16-12-2002 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.ilmag.de/SingleA6/html/highendsub.html

Dat is het zelfbouwproject van die mivoc sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Er zijn betere drivers te vinden voor meer:
Vifa
Peerless
Stryke
Adire
Maar als je je budget niet hoger wilt stellen zit je volgens mij aan mivoc/raveland vast. En ze hebben nog uitverkoop ook.
Ik heb een tijdje geleden CT196 gebouwd, AXX1212 (driver) + AM120 (versterker). Geheel zelf gezaagd en in elkaar gebrouwen (met lamello's). Werkt erg goed, in ieder geval voor HT. Eerlijk gezegd viel het bouwen me ontzettend mee. Je hoeft niet al te bang te zijn voor mislukking, zeker niet als het MDF goed gezaagd is.
Ik ben ook budget gegaan voor eerste projekt. Volgende wordt wel wat heftiger....

Apart voorstel trouwens van Mivoc:
Een rete-mooie woofer met een erg goedkoop versterkertje (relatief).
Aan die woofer zou ik toch zeker minstens een Detonation 150 of een hypex 130 a 200 hangen....

[ Voor 15% gewijzigd door Redheinz op 16-12-2002 12:17 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Nog even verder gezocht, maar deze ziet er niet verkeerd uit moet ik zeggen, helemaal niet als "speelding".

Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/law3064vorne.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/law3064seite.jpg

12" High-End Woofer,
- massiver Alu-Druckgußkorb
- supersteife Kunstoffmembran
- extrmer Hub von +/- 7,5mm linear
- hinterbelüftete Doppelzentrierung
-4-fache Schwingspulenbelüftung 4 Ohm nominell, RDC 2,6 Ohm, Fo 19 Hz,
SPL 90 dB, 200/500 Watt R.M.S./max.,
Qes 0,31 , Qms 5,6 , Qts 0,30 ,
VAS 143 Liter, Mms 173 gr., bxl 13,2

49 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ook wel eens mee gerekend...
Die 25 cm is ook erg lekker. 30 Hz bij 30 Liter in BR-setup is toch wel verrassend...

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat wordt in het weekend rekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Wekkel schreef op 16 december 2002 @ 13:09:
Heb je wat te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tbusquet schreef op 16 december 2002 @ 12:29:
Nog even verder gezocht, maar deze ziet er niet verkeerd uit moet ik zeggen, helemaal niet als "speelding".

[afbeelding]
[afbeelding]

12" High-End Woofer,
- massiver Alu-Druckgußkorb
- supersteife Kunstoffmembran
- extrmer Hub von +/- 7,5mm linear
- hinterbelüftete Doppelzentrierung
-4-fache Schwingspulenbelüftung 4 Ohm nominell, RDC 2,6 Ohm, Fo 19 Hz,
SPL 90 dB, 200/500 Watt R.M.S./max.,
Qes 0,31 , Qms 5,6 , Qts 0,30 ,
VAS 143 Liter, Mms 173 gr., bxl 13,2

49 euro..
Sow, das nog eens een relaxte sub!

Verder, ga toch echt voor een budget sub als eerste project. Weet wel dat het met een duurdere woofer ook gaat lukken, maar
a. Wil m'n budget niet meer dan dat ik al eerder heb aangegeven verhogen omdat ik dat geld op dit moment niet wil missen. (ben tijdelijk werkloos ivm afbranden werk) :(
b. Woon nog bij m'n ouders thuis en die worden nu al helemaal geflipt van m'n Infinity's zuilen. (gek he? O-) ), dus zo hard en vaak kan ik hem toch niet gebruiken.
c. Wordt toch een soort van probeersel.

Ga zo zelf even de Mivoc site bekijken en zal straks wel m'n bevindingen posten
Wekkel schreef op 16 december 2002 @ 13:09:
Inderdaad, maar dat zou een stuk makkelijker zij als ik niet elke keer een nieuw project hoefde te starten in Speaker Box Lite, als ik bv een nieuwe inhoud invoer. Weet iemand misschien hoe dat moet (calculate is maar 1 keer te gebruiken) Of licht dit aan de Lite versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ehm, op de mivoc site staat toch echt 99 euro..., hoe kom jij aan die 49 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 17:07:
[...]
ehm, op de mivoc site staat toch echt 99 euro..., hoe kom jij aan die 49 euro?

http://www.mivoc.com/htmlfiles/Meinzel2.htm

het gaat om de LAW3064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, vergleek net mijn pagina en jouw linkje, en gaat over precies dezelfde woofer, maar scheelt 50 euro in prijs. :X zie het al, hij is in de aanbieding, (in de bestellijst stond hij in een rood kleurtje en voor 49 euro)

correctie in de Duitse prijslijst, engelstalige bezoekers delen niet mee in het prijzen festival, als je via de engelstalige site naar het bestelformulier gaat, is er opeens niks in de aanbieding. :o

Laten we maar van die 49 euro utigaan, wat ruim binnen mijn budget valt.

Moet zeggen dat de specs een heel stuk beter zijn, bv de Xmax, is heel wat hoger dan die rampzalige 0.4 van de Tonsil

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
O jee, DIY sub gevaar, zag net een aanbieding van een passieve sub, de SW1044 + een center speaker HTC280 voor 79 euro. Laat ik nou net niet tevreden zijn met m'n huidige center....
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/Mhtcs1_gross.jpg
+
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/Msw1044b2_gross.jpg

(allebei beuken, past perfect bij m'n infinity's)

Praat dit eens heel snel uit m'n hoofd, want een zelfbouw sub lijkt opeens niet meer zo voordelig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zelfbouwen, het is een roeping ;)

Niet het compromis van de fabrikant met besparingen op ruimte, materiaal en andere onzichtbare afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 17:52:
O jee, DIY sub gevaar, zag net een aanbieding van een passieve sub, de SW1044 + een center speaker HTC280 voor 79 euro. Laat ik nou net niet tevreden zijn met m'n huidige center....
[afbeelding]
+
[afbeelding]

(allebei beuken, past perfect bij m'n infinity's)

Praat dit eens heel snel uit m'n hoofd, want een zelfbouw sub lijkt opeens niet meer zo voordelig..
Ja ik heb dus die sub, alleen dan de actieve..

Nu het uit je hoofd praten :

Die sub moet je dus nog apart gaan aansturen met een losse versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 17:58:
[...]

Ja ik heb dus die sub, alleen dan de actieve..

Nu het uit je hoofd praten :

Die sub moet je dus nog apart gaan aansturen met een losse versterker.
i know, maar mijn DUY sub ook ;) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Het plezier! Denk aan de lol die je zult hebben tijdens het bouwen, de emotie als er iets mis gaat en vooral de emotie als je luistert naar een woofer die je ZELF gebouwd hebt! met eigen handen! met (bloed) zweet en tranen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Even een vraagje tussendoor.
Hoe dacht je een passieve sub aan te gaan sturen?
Gewoon parallel aan je fronts of via je subwooferuitgang?
Als je een sub niet af filtert wordt het misschien niet zo'n feest, omdat die drivers niet ontworpen zijn om 800 Hz (ik noem maar ff wat) weer te geven. Afradertje. Als je via je subwooferuitgang van je versterker je (passieve) sub aansluit filtert je versterker al voor je. Parallel aan je front-speakers kan wel eens een teleurstelling zijn. Zelf een filtertje bouwen is ook niet echt een feest want vrij prijzig.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 16 december 2002 @ 17:58:
Zelfbouwen, het is een roeping ;)

Niet het compromis van de fabrikant met besparingen op ruimte, materiaal en andere onzichtbare afwegingen.
Tja het emotionele in me neigd onwijs naar DIY, maar het rationele toch meer naar het kant-klare setje. Uiteraard zal die sub niet zo goed zijn als een DIY sub op basis van een zeer ruige LAW3064. Als je nou eens een grafiekje tevoorschijn tovert met een onwijs gave lijn die zelfs bij lage frequenties nog goed in z'n decibels zit! ;)

heb namelijk weer eens ruzie met speakerbox, bijna alles ingevuld maar hij roept nog steeds om meer parameters :(
Redheinz schreef op 16 december 2002 @ 18:32:
Even een vraagje tussendoor.
Hoe dacht je een passieve sub aan te gaan sturen?
Gewoon parallel aan je fronts of via je subwooferuitgang?
Als je een sub niet af filtert wordt het misschien niet zo'n feest, omdat die drivers niet ontworpen zijn om 800 Hz (ik noem maar ff wat) weer te geven. Afradertje. Als je via je subwooferuitgang van je versterker je (passieve) sub aansluit filtert je versterker al voor je. Parallel aan je front-speakers kan wel eens een teleurstelling zijn. Zelf een filtertje bouwen is ook niet echt een feest want vrij prijzig.
Eerst maar eens zien of het wat wordt, en wordt het wat, dan komt er een actief subwoofer filter in. (Moet ook m'n versterker nog vervangen maar wacht ff totdat ik weer zeker van inkomsten ben.)

Voor al uw Mivoc aanbiedingen: http://www.mivoc.com/htmlfiles/schnapp.htm

Dit is trouwens ook geen rotzooi: Inclusief een versterker van 80 euro dus

De versterker
De subwoofer

2 van deze jongens voor 49 euro...(niet dat ik veel vertrouwen in plexiglas heb, maar ziet er wel gaaf uit)
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/pmx01.jpg

Help! :+

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor degenen die het nog niet gezien hebben: ik ga ook een sub maken, en ik kan jullie hulp ook wel gebruiken. Zie dit topic:
Zelfbouw aktieve subwoofer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 20:05:
voor degenen die het nog niet gezien hebben: ik ga ook een sub maken, en ik kan jullie hulp ook wel gebruiken. Zie dit topic:
Zelfbouw aktieve subwoofer
Beetje mij experts jatten he? ;)

Nog reclame maken in mij topic ook..SPAM >:)

Ok ben eruit, de voldoening die ik uit DIY haal wint het van het kant-en-klare pakket. Nu ga ik ff een filmpje kijken, maar zal morgen avond trachten een paar simulties te doen met de Mivoc woofer. thank you guys voor de woofer tip! ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een project met de LAW3064 gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ct179.gif

Tekst:
neu: mit stärkerem 200 Watt-Verstärkermodul Thommessen Proteus SW2.0 !
Baßreflex-Subwoofer für Kino- und Rave-Fans mit dem Tieftöner Mivoc LAW 3064 XM, der in seinem 10-flächigen Gehäuse erstaunlich tiefe Töne erzeugt. Maße: 57 x 50 x 50 cm mit
- Tieftöner Mivoc LAW 3064 XM
- Subwoofer-Verstärkermodul Thommessen Proteus SW 2.0,
da der schwächere SW 1.6 nicht mehr produziert wird.
- 2 Stück Baßreflexrohr Intertechnik High Power HP 100
- 8 Imbus-Schrauben 4x25 mm und Innenverkabelung 2x2,5 mm2
- Bauanleitung
Klangbeschreibung der Zeitschrift Klang und Ton:
"Dieser Subwoofer hat das Zeug zum Extrem-Bassisten: Er liefert scheinbar beliebig tiefe Bässe mit enormem Schub. Perfekt aufgehoben ist er in einer Heimkino-Anlage: Die Subbaß-Effekte eines Jurassic Parc, Twister oder Dante's Peak kommen optimal zum Vorschein. Eine derart massive Urgewalt der Tiefbässe erlebt selbst ein abgebrühter Lautsprecher-Tester äußerst selten. Aber nicht nur der Kinofan kommt auf seine Kosten: Klassische Musik mit Großem Orchester erlebt der Musikfreund mit phänomenaler Wucht, die Pauken stehen in ihrer vollen Größe im Raum, und die Schwärze der Kontrabässe wird geradezu fühlbar."

Bauhinweis:
Zusätzlich werden noch 5-8 cm hohe Abstandshalter zum Boden benötigt, da im Boden das Baßreflexrohr sitzt. Die von Klang & Ton genannten Spikes SP 50 kosten bei uns 4 x EUR 31,00 . Wir empfehlen stattdessen Holzfüsse, Gewindestangen oder 4 Stück 4 cm hohe vergoldete Kegel SP 30 (4 x EUR 4,60 ), die mit einem Holzstück als Abstandshalter montiert werden.

Preis pro Box ohne Gehäuse: EUR 409,00
Tieftöner Mivoc LAW 3064 XM alleine: EUR 98,00

Heb zelf nog geen berekeningen met de woofer gedaan, ga dat denk ik vanavond proberen, nu maar weer eens naar school ;)

Toch nu maar even. Ik heb aan de hand van wat voorbeelden van de mivoc site wat simulaties gedaan. Hoop dat ze kloppen want ik had niet alle parameters.
Eerst maar eens m'n speaker unit file:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/3064.jpg

Van deze voorbeelden heb ik de 1e en 2e gesimuleerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/GehLAW_a.jpg

1e:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/mivoc1graph.jpg

2e:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/mivocgraph.jpg

Heb ook Speaker Box een geoptimalizeerde behuizing laten uitrekenen, heb nog niet met poorten ofzo gespeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/mivocoptgraph.jpg

Deze grafiekjes zijn allemaal onder voorbehoud, heb namelijk geen idee of m'n gegevens kloppen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 18:33:

2 van deze jongens voor 49 euro...(niet dat ik veel vertrouwen in plexiglas heb, maar ziet er wel gaaf uit)
[afbeelding]

Help! :+
Ik vraag me eigenlijk af als je plexiglas gebruikt of dat niet erg plat klinkt? Hout lijkt me warmer klinken namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 10:08:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af als je plexiglas gebruikt of dat niet erg plat klinkt? Hout lijkt me warmer klinken namelijk...
Ja vraag ik me ook wel af, zal slechter klinken als bv MDF, maar 49 euro voor 2 boxjes is ook geen geld, zijn ook nog eens magnetisch afgeschermd, ideaal als computer boxjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

je hebt bij de laatste een bassreflex type gekozen, maar volgens mij heet zo'n type toch baffled of, zoals zij het noemen bandpass :?

[ Voor 86% gewijzigd door Arjan op 17-12-2002 12:46 . Reden: iets te enthosiast gequoote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Atgast schreef op 17 December 2002 @ 12:46:
[...]

je hebt bij de laatste een bassreflex type gekozen, maar volgens mij heet zo'n type toch baffled of, zoals zij het noemen bandpass :?
Idd, dat is een bandpass ontwerp. (ook een soort van bass-reflex ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

tbusquet schreef op 17 December 2002 @ 13:02:
[...]

Idd, dat is een bandpass ontwerp. (ook een soort van bass-reflex ;) )
ik was in de veronderstelling dat dit soort ontwerpen altijd boomy klonk ?

maar als ik de grafiek zo zie dan zou deze theoretisch het mooiste van alledrie klinken...

weer een gerucht uit de wereld geholpen zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bandpass heeft hij niet gesimuleerd. Anders zou je een grafiek krijgen met een platte top rond 80 Hz of zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op deze site staan alle verschillende begrippen uitgelegd (bandpass, ported, 6th order etc...)
www.diysubwoofers.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een bandpasskast zoals afgebeeld is een 4e order bandpass kast. Kenmerken zijn een hoge SPL in een kleine kast. Het nadeel van bandpass is , de naam zegt het al, dat de speaker oppereert in een kleiner frequentie gebied. De kast voor de speaker werkt als high-cutoff . Je hebt ook nog een 6e order bandpass en dan heeft de gesloten behuizing achter de speaker ook een reflexpoort. In deze kasten kun je extreme spl levels halen die maar deze klinken zodanig slecht dat ze meestal alleen voor soundreinforcement gebruikt worden (in de PA) Baffled heeft er volgens mij niet veel mee te maken. Een baffle is gewoon de zijde waar de speaker op gemonteerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degenen die interesse hebben: misschien is het een idee om een kleinschalige inkoopaktie te beginnen rondom accesoires van www.mivoc.de
Kan veel geld schelen in verzendkosten.

Nog iets anders: hoe dik moeten het MDF ongeveer zijn, en hoeveel dempingsmateriaal kun je het beste aanbrengen in de binnenkant van de box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 14:05:
Voor degenen die interesse hebben: misschien is het een idee om een kleinschalige inkoopaktie te beginnen rondom accesoires van www.mivoc.de

Nog iets anders: hoe dik moeten het MDF ongeveer zijn, en hoeveel dempingsmateriaal kun je het beste aanbrengen in de binnenkant van de box?
zo dik mogelijk, zaak is dat het niet trilt, in principe hoef je niet verder te gaan dan 5cm (!!) maar ik zou zeker niet lager gaan dan 2 cm voor een sub.

en volgens mij ontwerp je in het ideale geval een kast waar geen dempingsmateriaal in hoeft, teminste, ik meen dat dit geldt voor gesloten systemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

18mm MDF is voldoende voor speakers tot 100 liter. Voor de voorkant kun je twee platen op elkaar gebruiken om de stijfheid wat te verhogen. Met dempingsmateriaal zou ik gewoon een beetje experimenteren. Ik denk dat de wanden bekleden met fiberfill een mooi resultaat zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 14:09:
18mm MDF is voldoende voor speakers tot 100 liter. Voor de voorkant kun je twee platen op elkaar gebruiken om de stijfheid wat te verhogen. Met dempingsmateriaal zou ik gewoon een beetje experimenteren. Ik denk dat de wanden bekleden met fiberfill een mooi resultaat zal geven.
ik heb enige tijd geleden eens wat geknutseld, maar 2 cm MDF begint al aardig te schudden hoor, en ik heb niet eens een 100liter box gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je toch iets fout gedaan denk ik. 20 tot 30 kg is al genoeg om een kast trillingsvrij genoeg te maken. Altijd schroeven en houtlijm gebruiken. Eventueel gewicht toevoegen aan de bodem en de kast stevig op de grond laten rusten.
Mijn sub is 85 liter en ik gebruik ook 18mm MDF het is wel heel belangrijk om de binnenkant goed te verstevigen met braces.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook ff WIN ISD (google) downloaden, daar staan al de specificaties van jou woofer in, en je kunt dan zelf de type behuizing opgeven (bass reflex of closed oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 17 december 2002 @ 13:44:
Bandpass heeft hij niet gesimuleerd. Anders zou je een grafiek krijgen met een platte top rond 80 Hz of zo ;)
Je hebt hem door, laatste grafiek is degene waarbij ik Speaker Box zelf de ideale maten liet uitrekenen, baas-reflex wel te verstaan. Band-pass heb ik niet gesimuleerd.
Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 14:09:
Ik denk dat ik 2 lagen MDF van 18mm ga gebruiken, wil namelijk de bovenkant afronden met ronde randen. Heb alleen nog geen bovenfrees kunnen regelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 14:05:

Heeft alleen zin als de verzendkosten erg hoog zijn, aangezien ze dan ook weer in nederland verstuurd moeten worden, en omdat je er niet erg veel animo voor zult vinden kun je ook geen korting bedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de bandpassliefhebbers, ik heb nu ook even de Bandpass gesimuleerd, en dan krijg je dit grafiekje:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/BANDPASS3064.jpg

Ziet er ook niet slecht uit, gaat geloof ik nog wat lager, toch ben ik ervan overtuigd dat bass-reflex een beter resultaat zal geven, zeker wanneer wekkel me een beetje helpt om de poorten te optimaliseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat ziet er erg mooi uit, bandpass is erg *slurp*...

Maar hou het maar bij en simpele bass-reflex; een bandpass is een crime om goed te krijgen.

ik zou voor 22mm mdf gaan. Goed opletten hoe je het in elkaar schroeft zodat je alsnog kan frezen. Gebruik een lik siliconenkit tussen alle verbindingen, dan weet je dat alles luchtdicht is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

kan iemand me misschien uitleggen wat er zo mooi is aan die band pass ? want ik zie het niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op 17 december 2002 @ 17:12:
Dat ziet er erg mooi uit, bandpass is erg *slurp*...

Maar hou het maar bij en simpele bass-reflex; een bandpass is een crime om goed te krijgen.

ik zou voor 22mm mdf gaan. Goed opletten hoe je het in elkaar schroeft zodat je alsnog kan frezen. Gebruik een lik siliconenkit tussen alle verbindingen, dan weet je dat alles luchtdicht is.
2,2 gaat wel lukken denk, het is alleen zo dat ik overal 18mm in de aanbieding zie, bijna 2x zo goedkoop als 2.2 mm. Ik neem aan dat je geen siliconen tussen je verbindingen doet, maar er achteraf tegaan smeert, is namelijk niet echt bevoordelijk voor je verbinding om er siliconen tussen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 14:09:
18 mm is alleen voldoende als je het extreem verstevigd of het aan de binnenkant behandeld. Maar >=22 mm heeft de voorkeur bv 18 mm + 10 mm zodat je 2 verschillende diktes gebruikt en dus per plaat andere eigenfrequentie hebt. Ook kan je 2 verschillende houtplaten gebruiken bv zowel spaanplaat als MDF (op elkaar lijmen). Een nadeel van fiberfill is dat de bas kleurt, je kan beter wol gebruiken. Ondertapijt (vilt)/ tapijttegels werkt ook goed. Tyrofoam is beter dan fiberfill echter die erg dikke platen van de bouwmarkt hebben een te grote dichtheid. Je kan beter die van de speakershop gebruiken.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 18:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat al die grafiekjes betreft: ik zou gewoon de gegevens van de fabrikant aanhouden.
Voor de Mivoc LAW 3064 LX:

Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/FreqLAW_a.jpg
Wat de gegevens onderaan de grafiek betreft:
Je ziet dat de dikke lijn (65 L) iets hoger komt dan de dunne (45 L). Je moet maar kijken of je dat het extra hout (=geld) waard vind.

Dat fb- staat voor de resonantiefrequentie van de box meen ik.
Wat Ql betekent, weet ik niet helemaal zeker, maar een waarde van 7 kwam er volgens mij op neer dat de box voor 50% gevuld is met dempingsmateriaal. Lijkt me nogal veel trouwens.

Nog even een vraagje over LspCAD:
waar slaat dat 'alignment' eignlijk op?
Je kunt kiezen uit:
SBB4 / BB4
SQB3 / QB3
SC4 / C4

edit:

Voor degenen die dit nog niet weten: op de site van Mivoc zijn ook basreflexpijpen verkrijgbaar, zie daarvoor het tekeningetje wat ik al eerder heb gepost. Daar staat namelijk bij in welk geval je welke basreflexpijp moet gebruiken (Als je de Mivoc LAW 3064 gebruikt).

Als je zelf een basreflexpijp gaat maken heb je de kans dat je sub helemaal de mist in loopt.

Om maar een voorbeeld te noemen:
LspCAD gaat ervanuit dat je bij diameter een RONDE basreflexpoort gebruikt. Als je dan met dezelfde gegevens een vierkante gaat maken heb je grote kans dat een gruwelijk teringgeluid uit je subje komt als ie af is.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 18:47 . Reden: Zie tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Atgast schreef op 17 december 2002 @ 17:15:
kan iemand me misschien uitleggen wat er zo mooi is aan die band pass ? want ik zie het niet :?
Ja, ik ben er ook niet weg van, valt redelijk snel af in het sub laag, een dikke piek rond de 50hz, en verder veel mid/laag. hmmmmm..

Pagina: 1 2 3 4 Laatste