Ok hij is klaar (nou ja, bijna dan

)
In ieder geval is nu duidelijk te zien hoe hij gaat worden.
Moet alleen nog een keertje schuren en een bi-amp terminaltje erin plaatsen. Dat laatste gebeurd als ik bij Speakerenco langs ben geweest, kan ik mooi meteen een paar metertjes speakerkabel meenemen.
Ik heb hem dus afgewerkt met multiplex platen met een berken finish, het is echt hout dus geen imitatie. Voorlopig laat ik hem blank, dit vindt ik eigenlijk hoe vaker ik ernaar kijk hoe mooier. Als ik over een jaar ofzo nieuwe speakers heb kan ik altijd nog besluiten om hem in die kleur te beitsen.
Het was een hele klus om de platen op maat te maken, zulke dunne platen in verstek zagen is echt een kriem, toch vindt ik dat het eindresultaat er best mag wezen, overal sluiten de naden goed op elkaar aan.
Ik heb veel geëxperimenteerd met powertoys, waaronder een decoupeerzaag, tafelzaag (cirkel) en een cirkelzaag. De laatste is het geworden, waarbij ik hem steeds langs een lat liet lopen om de zaagsnede recht te krijgen.
1e Foto:
Nu ligt hij dus op z'n rug, je ziet dat de onderkant ok is afgewerkt met berken, dit zie je verder niet, hij is immers downfireing, toch vond ik het wel nodig, het maakt hem toch wat netter.
Zoals je op de uitvergrote versie goed ziet, is de onderkant niet in verstek gezaagd, dit vond ik niet nodig, het zou het alleen maar nodeloos ingewikkeld maken. Ook ziet dit er van boven beter uit omdat de onderkant gegarandeerd recht is, wat bij verstek veel moeilijker is om te realiseren.
Hier staat hij zoals hij hoort, op z'n pootjes de grond te begroeten. Zoals je hier ziet zit er nog geen terminal in. De 2 2x4mm^2 speakerkabels zitten nu nog door een gat gepropt, wel dichtgekit uiteraard, maar lang niet ideaal.
Op deze foto is goed te zien hoe hij op z'n pootjes staat, evenals hoeveel ruimte er tussen de woofer en de grond zit. Bij een gesloten ontwerp is dit niet echt kritisch. Als je een downfireing B-R sub maakt moet je wat meer experimenteren met de hoogte, omdat de basspoort liever geen obstakels heeft.
De spikes zijn uitschroefbaar. Wat handig is bij het verhuizen, prikken ze niet door de vloer van de verhuiswagen
De schroeven die ik gebruikt heb zijn flinke trepa-schroeven met een zwarte afwerking, hebben precies het goede formaat en houden de woofers goed op hun plaats. Ze zijn alleen met een speciaal bit vast te zetten, iets om op te letten. Het zwarte stof is rubber wat een beetje van de rand is afgesleten bij het schroeven.
Aansluiten:
Ondanks dat er in de sub geen versterker module zit, is hij wel actief gefilterd. Dit met een actief scheidingsfilter van de conrad die weer is aangesloten op een +/- 4 jaar oude Sony receiver. Hij is afgefilterd op 45hz, en vult bij muziek de fronts prachtig aan.
De fronts die ik heb, heb ik nooit beschuldigd van een bass-tekort, maar alles onder de 45hz kunnen ze toch echt beter aan de sub overlaten, die klinkt in dat gebied gewoon veel beter. Wat ook bij muziek toch wel nodig is. Bij films komen ze helemaal mooi uit de verf en blazen daar echt prachtig mee, niks boomerig waar ik eerst wel bang voor was, gewoon heerlijk diep en strak genoeg.
Ik hoef denk ik niet te zeggen dat hij echt asociaal hard kan, veel harder dan aangenaam, echt niet normaal. Ook goed geschikt dus om op hogere volumes lekker mee te brullen.
Wel moet ik nog gaan vogelen met de plaatsing, want ik vindt de bas het mooist als ik m'n kamer uitloop, niet goed dus. Toch zal dat wel moeilijk worden gezien het formaat, en dat ik altijd al last heb gehad van de belabberde acoustiek op m'n kamer.
Als afsluiting een lijstje met wat het allemaal gekost heeft. Hier komt later nog een subwoofermodule bij.
-Drivers 2x Fury 12" bij bij Speakerenco:
€75 (aanbieding, Speakerenco)
-MDF 22mm 244x122 (bijna alles nodig gehad)
€25 (Gamma)
-Berken Multiplex 5x 4mm 120x60
€25 (Gamma)
-Spikes
€10 (Conrad)
-Speakerkabel 4mm^2 2m
€6 (Conrad)
-Trepa Schroeven 12x
€5(Gamma)

(5 euro, blijft budget)
Als je het goedkoper wilt doen (en geen kwaliteit wilt verliezen), laat dan de dure schroeven, multiplex, spikes, en de dikke kabel weg en je bent klaar voor rond de 100 euro.
Zo deze post heeft me ruim een uur gekost, dus verwacht ik wel een paar reacties
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 21-02-2003 21:22
]