Ik zal 't eens toelichten met de drie grafiekjes van LSPcad Lite (damn, moet toch eens een ander programma fetchen.. tips?).
Alle voorbeelden gaan uit van de Tonsil van de eerste post.
Dit is een gesloten configuratie. Wat je ziet is dat de zwarte lijn (de theoretische output van de speaker in zijn geheel, met kast dus) langzaam afvalt naarmate het geluid lager wordt. Bij 100 Hz begint de curve langzaam af te glijden naar diepere regionen. Je kan zien dat bij 40 Hz nog een dB waarde van 84 wordt gescoord. Let op, iedere 3dB lager voor het gehoor 2 keer zo zacht. 100 Hz is al redelijk laag, 40 zeer laag. Onder de 40 Hz kan een doel zijn, maar ik settle wel voor 40 Hz
Deze is ingewikkelder. De zwarte lijn is wederom de theoretische output. De blauwe lijn de output van het speakerchassis alleen, de rode de output van je baspijp. Je kan zien dat de output van het chassis alleen al vrij snel wegzakt, sneller dan bij de gesloten kist. Bij de resonantiefrequentie van de speaker is ie minimaal, daaronder komt 't nog even terug. Daar waar de blauwe lijn omlaag gaat, komt een rode lijn omhoog. Wat je chassis dus verliest, bouwt de rode lijn er weer bovenop. Saldo is de zwarte lijn en dat is wat je hoort. Het truukje van basreflex is dus dat je de zwarte lijn wat langer recht kan trekken het laaggebied in, doordat je het wegvallen van de speaker (die dus in basreflex harder wegvalt dan in gesloten variant) opvangt met trillende lucht in een baspijp. Je ziet dat na het punt van de resonantiefrequentie van de speaker (en de top van de rode lijn) de curve heel hard afvalt. Leuk voor de 40 Hz grens, die geeft 90 dB (vergeleken met de 84 van de gesloten versie, -6dB dus

).
Dan de bandpass. Het idee van bandpass is dat je je slechts richt op een smal frequentiegebied, in dit geval het basgebied. Typerend is de bult als frequentiecurve. De Tonsil blijkt een redelijke alleskunner te zijn, een mooie allround woofer dus. Ik moest wel wat vogelen om de bult nog enigszins in basgebied te krijgen (40-100 Hz), maar het is toch redelijk gelukt. Dat redde ik door wat te smokkelen met de werkingsgraad in dB. Door die op -3 te zetten, krijg ik minder rendement, maar wel een curve die in zijn geheel naar links is geschoven

Lager bereik dus, ten koste van power.
Nu dan de curve zelf. Je ziet dan je komende vanaf rechts (hoger geluid) naar boven gaat met de curve, de bandpass gaat werken.. Bij 100 Hz komt ie mooi op en bij 50 Hz begint ie weer naar beneden te gaan. Het bereik is van nature al beperkt, daarom kan een bandpass vaak wel zonder filter af.
De voor en nadelen van de verschillende behuizingen, die laat ik aan je eigen speurneus over.