Toon posts:

[Zelfbouw subwoofer]Gaat dit werken? Pics!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 3.660 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 18:39:
Wat al die grafiekjes betreft: ik zou gewoon de gegevens van de fabrikant aanhouden.
Voor de Mivoc LAW 3064 LX:

edit:
Voor degenen die dit nog niet weten: op de site van Mivoc zijn ook basreflexpijpen verkrijgbaar, zie daarvoor het tekeningetje wat ik al eerder heb gepost. Daar staat namelijk bij in welk geval je welke basreflexpijp moet gebruiken (Als je de Mivoc LAW 3064 gebruikt).

Als je zelf een basreflexpijp gaat maken heb je de kans dat je sub helemaal de mist in loopt.

Om maar een voorbeeld te noemen:
LspCAD gaat ervanuit dat je bij diameter een RONDE basreflexpoort gebruikt. Als je dan met dezelfde gegevens een vierkante gaat maken heb je grote kans dat een gruwelijk teringgeluid uit je subje komt als ie af is.
Als je zo erg van de "gegevens van de fabrikant" afgaat kan je net zo goed een kant-en-klare sub kopen, weet je tenminste zeker dat hij niet "de mist in loopt" ;)
Het leuke is juist zelf expirimenteren zodat je de sub helemaal naar jouw wens kan bouwen.

O en als je een diameter opkrijgt dan snap jezelf toch wel dat het niet om een vierkante vorm gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 20:36

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 09:46:

Heb ook Speaker Box een geoptimalizeerde behuizing laten uitrekenen, heb nog niet met poorten ofzo gespeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/mivocoptgraph.jpg
Koele grafiek! :?
Maar zou je eens kunnen zeggen, hoe een leek (IK!) zo'n grafiekie moet interpreteren svp?

[ Voor 5% gewijzigd door Jack op 18-12-2002 18:20 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zal 't eens toelichten met de drie grafiekjes van LSPcad Lite (damn, moet toch eens een ander programma fetchen.. tips?).

Alle voorbeelden gaan uit van de Tonsil van de eerste post.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/boxgesloten.jpg

Dit is een gesloten configuratie. Wat je ziet is dat de zwarte lijn (de theoretische output van de speaker in zijn geheel, met kast dus) langzaam afvalt naarmate het geluid lager wordt. Bij 100 Hz begint de curve langzaam af te glijden naar diepere regionen. Je kan zien dat bij 40 Hz nog een dB waarde van 84 wordt gescoord. Let op, iedere 3dB lager voor het gehoor 2 keer zo zacht. 100 Hz is al redelijk laag, 40 zeer laag. Onder de 40 Hz kan een doel zijn, maar ik settle wel voor 40 Hz :P

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/boxbasreflexx.jpg

Deze is ingewikkelder. De zwarte lijn is wederom de theoretische output. De blauwe lijn de output van het speakerchassis alleen, de rode de output van je baspijp. Je kan zien dat de output van het chassis alleen al vrij snel wegzakt, sneller dan bij de gesloten kist. Bij de resonantiefrequentie van de speaker is ie minimaal, daaronder komt 't nog even terug. Daar waar de blauwe lijn omlaag gaat, komt een rode lijn omhoog. Wat je chassis dus verliest, bouwt de rode lijn er weer bovenop. Saldo is de zwarte lijn en dat is wat je hoort. Het truukje van basreflex is dus dat je de zwarte lijn wat langer recht kan trekken het laaggebied in, doordat je het wegvallen van de speaker (die dus in basreflex harder wegvalt dan in gesloten variant) opvangt met trillende lucht in een baspijp. Je ziet dat na het punt van de resonantiefrequentie van de speaker (en de top van de rode lijn) de curve heel hard afvalt. Leuk voor de 40 Hz grens, die geeft 90 dB (vergeleken met de 84 van de gesloten versie, -6dB dus ;) ).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/boxbandpass.jpg

Dan de bandpass. Het idee van bandpass is dat je je slechts richt op een smal frequentiegebied, in dit geval het basgebied. Typerend is de bult als frequentiecurve. De Tonsil blijkt een redelijke alleskunner te zijn, een mooie allround woofer dus. Ik moest wel wat vogelen om de bult nog enigszins in basgebied te krijgen (40-100 Hz), maar het is toch redelijk gelukt. Dat redde ik door wat te smokkelen met de werkingsgraad in dB. Door die op -3 te zetten, krijg ik minder rendement, maar wel een curve die in zijn geheel naar links is geschoven ;) Lager bereik dus, ten koste van power.

Nu dan de curve zelf. Je ziet dan je komende vanaf rechts (hoger geluid) naar boven gaat met de curve, de bandpass gaat werken.. Bij 100 Hz komt ie mooi op en bij 50 Hz begint ie weer naar beneden te gaan. Het bereik is van nature al beperkt, daarom kan een bandpass vaak wel zonder filter af.

De voor en nadelen van de verschillende behuizingen, die laat ik aan je eigen speurneus over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Siris schreef op 18 December 2002 @ 18:19:
[...]

Koele grafiek! :?
Maar zou je eens kunnen zeggen, hoe een leek (IK!) zo'n grafiekie moet interpreteren svp?
Tuurlijk, al ben ik ook nog een redelijke leek!
Het gaat in dit geval om de zwarte lijn, op de x-as staat het aantal Hz (frequentie), hoe lager het getal hoe lager de toon. De grafiek is gemaakt van een subwoofer, het gaat dus om het laag (laage Hz waarde) Op de y-as staat het aantal db's, dat is de geluidssterkte. De zwarte lijn laat zien hoe hard de luidspreker klinkt bij een bepaalde hz waarde. Meestal als je het frequentie bereik van een luidspreker met een andere luidspreker vergelijkt kijk je bij welke frequentie de luidspreker nog -3db t.o.v van de horizontale lijn loopt (hier 92 db), in dit geval is dat 36hz, erg mooi laag dus.

Beetje warrig verhaaltje, maar ik weet ook niet heel precies hoe het werkt.

De Mivoc woofer is dus niet leverbaar. Daarom heb ik nu contact opgenomen met speaker en co, kijken of zij een leuke suggestie hebben voor een mooie woofer. Ik wil toch nog wel wat proberen te regelen voordat ik terugval op de tonsil (als ik dat al doe).

Tips gevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De tonsil is (zeker voor de prijs) echt geen slechte koop, maar kijk ook eens naar visaton; imho ook een value-for-money....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Met de Visaton W130s en W170s een paar leuke speakers in elkaar gedraaid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

JT

VETAK y0

Was moet je eigenlijk bij dat proggie invullen bij 'fill' wekkel ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou 20% nemen, en Q7. Probleem is alleen dat LSP cad onder mijn XP niet meer calculate, alleen maar bij optimize. Ik kan dus niet meer schuiven met waarden. Probeer WIN ISD eens. Als je lspcad begrijpt, begrijp je dat programma ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het irritante van Win ISD is dat ie niat kan crosscalcen bij het editen van speakers, dus daarvoor mot je dan toch LSP cad gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ok, nu heb je een inhoud voor je kast enzo, maar hoe ontwerp je nu een kast ??

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiskunde, 1e klas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dus het maakt helemaal geen kloot uit waar je je 2 poorten plaatst enzo ?? Dus ik kan gewoon kiezen of ik forward of downward firing wil hebben ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Niet al te veel over nadenken. Gewoon stevig bouwen, voor de rest lekker luisteren. Als je 't vernaggeld, kost 't je alleen wat hout en een hoop moeite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, ok, maar voor de rest maakt het geen kloot uit waar je de poorten plaatst en de woofer ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Het maakt niet zo veel uit waar de componenten geplaatst worden. Alleen als de speaker downfiring gemonteerd wordt gaat er klein beetje Xmax verloren omdat de zwaartekracht aan de conus trekt.
4e order bandpass is geen beginners ontwerp. Ik heb veel bandpasskasten gehoord en de meeste kasten hebben veel last van "one note bass" dus ongedefineerd basgeluid.
Een nadeel van fiberfill is dat de bas kleurt, je kan beter wol gebruiken. Ondertapijt (vilt)/ tapijttegels werkt ook goed. Tyrofoam is beter dan fiberfill echter die erg dikke platen van de bouwmarkt hebben een te grote dichtheid. Je kan beter die van de speakershop gebruiken
De kleuring van fiberfill valt wel mee en kleuring is niet per definitie slecht voor het geluid en niet iedereen heeft een high end speakerbouw shop op de hoek v/d straat.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bandpass bouwen luistert nauw. Inhoudsmaten moeten perfect zijn, evenals de afstelling. Met basreflex en gesloten maakt een litertje meer of minder niet direct het verschil.

Verwijderd

Topicstarter
Nu jullie toch aan het discusseren over behuizingen zijn, ik zou ook graag jullie mening willen hebben over Transmissielijn Speakers.

Ook wil ik er nog een woofertje tegenaan gooien. (uiteraard niet voor een sub)

De WPP180/150
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/Mwpp183_gross.jpg

Linkje: http://www.mivoc.com/htmlfiles/Mwpp.htm

Dit is dus een chassis van mivoc die ze ook in een bouwpakket leveren. Kent iemand deze unit? Of heeft iemand hem wel eens gehoord in zo'n Mivoc bouwpakket?

Denken jillie trouwens dat met het broertje van de niet verkrijgbare 3084 XM ook een aardige sub te bouwen is?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 11:15 ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 08:23:
Het maakt niet zo veel uit waar de componenten geplaatst worden. Alleen als de speaker downfiring gemonteerd wordt gaat er klein beetje Xmax verloren omdat de zwaartekracht aan de conus trekt.
Das op zich wel logisch, maar ist niet zo dat dit weer word gecompenseerd doordat downwardfiring meestal iets meer dB's uitstuurt ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 19 december 2002 @ 13:21:
[...]

Das op zich wel logisch, maar ist niet zo dat dit weer word gecompenseerd doordat downwardfiring meestal iets meer dB's uitstuurt ?
Lijkt mij als leek zeker wel een rendabele opstelling, al kijk je alleen maar naar het aantal down-fire subs te koop... bijna complete Rel lijn bv.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

misschien een n00b vraag, maar is het uiteindelijke volume dat je hebt bij bass-reflex Volume - bass poort = Volume ?
maw, trek je het aantal liters dat de bass poort groot is van het volume af ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ga je zo'n grote baspijp gebruiken dan? :P

Ik hou er overigens geen rekening mee met bouwen. Wel met versteviging en de indeuking door de woofer (die is meestal niet plat ;) ).

[ Voor 66% gewijzigd door Wekkel op 19-12-2002 13:55 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:10

Jag

JT schreef op 18 december 2002 @ 23:41:
Ja, ok, maar voor de rest maakt het geen kloot uit waar je de poorten plaatst en de woofer ?

Waar je een woofer plaatst maakt op zich geen hol uit als je een subwoofer bouwt. In het gebied waar je hem gebruikt is ie toch omnidirectioneel.
Ook de plaatsing van de poorten maakt in praktijk niet uit. Het ligt een beetje aan de afmetingen van de luidspreker die je bouwt en de tune frequentie van de poort, maar je moet wel bizar hoog tunen en een onwerkelijk grote luidspreker bouwen om het te kunnen laten boeien.
Voor de rest zit je wel met ontwerp dingen die uitmaken maar waar je niet zo snel aan zou denken. Dingen als de baffle step, rekenen aan behuizing resonanties (wat je in feite niet kan, dus dan stamp je het maar helemaal vol met dempingsmateriaal), de effecten van dempingsmateriaal en nog wel veel meer.
Let op, iedere 3dB lager voor het gehoor 2 keer zo zacht.
Niet echt. Iedere 3 dB lager betekent twee keer zo weinig akoestisch vermogen. Iedere 10 dB betekent ongeveer twee keer zo zacht, maar dat is een subjectieve waarde.

Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 18:39:
Wat al die grafiekjes betreft: ik zou gewoon de gegevens van de fabrikant aanhouden.
Voor de Mivoc LAW 3064 LX:

[afbeelding]
Wat de gegevens onderaan de grafiek betreft:
Je ziet dat de dikke lijn (65 L) iets hoger komt dan de dunne (45 L). Je moet maar kijken of je dat het extra hout (=geld) waard vind.

Dat fb- staat voor de resonantiefrequentie van de box meen ik.
Wat Ql betekent, weet ik niet helemaal zeker, maar een waarde van 7 kwam er volgens mij op neer dat de box voor 50% gevuld is met dempingsmateriaal. Lijkt me nogal veel trouwens.

Nog even een vraagje over LspCAD:
waar slaat dat 'alignment' eignlijk op?
Je kunt kiezen uit:
SBB4 / BB4
SQB3 / QB3
SC4 / C4

Die grafieken van de fabrikant, zeker in het geval van een "goedkopere" fabrikant, moet je juist niet geloven :). Waar je trouwens ook mee te maken hebt, is dat er een bepaalde tolerantie zit op de TS parameters, en die is soms behoorlijk hoog. Dat is voor een bass reflex ontwerp niet zo'n ramp, maar voor een bandpass systeem weer wel.

Die fb is trouwens de tuning frequentie van het systeem, dus waar de output van de poort op zijn maximum zit.
En Ql is een input waarde om de effecten van de "losses" van een kast te simuleren. Dus hoe goed je verbindingen zijn. 7 is hiervoor de standaard waarde.
En die alignements, zijn standaard alignements. Gewoon drie verschillende manieren om op basis van TS parameters waarden van een enclosure te berekenen.

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb een leuk ontwerpje gemaakt waarmee je 117dB@50hz@400 watt krijgt :D

[ Voor 72% gewijzigd door JT op 19-12-2002 19:32 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor woofer zouden jullie zelf nou nemen, ik weet dat voor mij het ultime een peerless woofertje is, maar voordat ik +150 euro voor een woofer uitgeef wil ik toch wel heel goed naar de alternatieven hebben gekeken. Bv de Mivoc, de Tonsil, een Visaton. Wie helpt me bij deze keuze.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Play, je komt zo ongeveer elke post met een andere woofer..

Pak gewoon een chassis voor een knappe prijs, ga ermee aan de slag, luister er een jaar naar, wordt wijzer en ga na dat jaar weer verder met deze hobby. Echt, je leert veel van je eerste projectje. Ga nou niet DE perfecte speaker af zitten wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 20 December 2002 @ 01:17:
Play, je komt zo ongeveer elke post met een andere woofer..

Pak gewoon een chassis voor een knappe prijs, ga ermee aan de slag, luister er een jaar naar, wordt wijzer en ga na dat jaar weer verder met deze hobby. Echt, je leert veel van je eerste projectje. Ga nou niet DE perfecte speaker af zitten wachten..
Mooi gezegd, heb inmiddels telefonisch contact gehad met Speakerenco, die konden me wel verder helpen, hij noemde al een paar goed klinkende voorbeelden, maar eens een bezoekje brengen dus. thnx voor al jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je mij dan op de hoogte houden? Ik wil daar ook wel een woofer kopen, maar langskomen is voor mij geen optie (te ver weg/geen OV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor woofer zouden jullie zelf nou nemen, ik weet dat voor mij het ultime een peerless woofertje is, maar voordat ik +150 euro voor een woofer uitgeef wil ik toch wel heel goed naar de alternatieven hebben gekeken. Bv de Mivoc, de Tonsil, een Visaton. Wie helpt me bij deze keuze.
Die peerless is geen ultiem woofertje. Er zijn wel meer goeie woofers in die prijsklasse te krijgen. Ik heb alleen nog niet vaak een goeie woofer gehoord onder de 150 euro.
En wat wekkel zegt is zeker waar, je kunt beter een beetje expirimenteren met wat ouwe cq goedkope woofers om je ontwerpen in de praktijk te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 13:08:
[...]

Die peerless is geen ultiem woofertje. Er zijn wel meer goeie woofers in die prijsklasse te krijgen. Ik heb alleen nog niet vaak een goeie woofer gehoord onder de 150 euro.
En wat wekkel zegt is zeker waar, je kunt beter een beetje expirimenteren met wat ouwe cq goedkope woofers om je ontwerpen in de praktijk te brengen.
Juist en dat ga ik nu dus ook doen.

Net bij S&Co geweest, damn wat een mooie speakers hebben ze daar staan. De kant en klare behuizingen zien er ook super netjes uit. Ook een een kleurtje is geen probleem ze hebben namelijk een mooie spuitcabine, en de gespoten boxen zagen er echt super uit!

Nu naar mijn woofers, had vanochtend al contact met ze gehad. Daar zeiden ze al dat ze nog een mooie aanbieding hadden liggen. Ik erheen, hij haalde de woofers uit de doos, en dat was echt serious shit, zag wel meteen dat het geen audiofiel verantwoord geluid zou geven, maar bas! dat zou ik vast niet tekort komen. Hij stelde voor om er 2 in een gesloten behuizing van 120L te stoppen. Geen compacte box dus.. :+

Dus nu heb ik 2 12" woofers beneden liggen, morgen ff een mooie plaat (veeeel) mdf halen, en bouwen maar. Het zijn 2 woofers van het merk FURY en ze kostte mij 75 euro. Niet duur dus. Verwacht ook geen mooi hifi-verantwoord geluid, maar om een dieptebommetje te laten voelen zullen ze wel geschikt zijn ;)

Ik zal zo ff een paar pics posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dubbelpost |:(

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo hier een paar foto's van de schatjes :o

Ze zijn genomen bij ons thuis in de zogenaamde kelder.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Subwoofer/Woefboven.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Subwoofer/Zijkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Subwoofer/2Woefzijkant.jpg

Wat zaag gereedschap ;)
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Subwoofer/Cirkel.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Rubber of foam rand ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Foam, wat is eigenlijk het verschil, behalve het materiaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Rubber is soepeler, beter en gaat langer mee voor zover ik weet.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 20 December 2002 @ 16:27:
Rubber is soepeler, beter en gaat langer mee voor zover ik weet.
Tja ze waren ook maar 35 euro/stuk, heb er wel vertouwen in, net al stiekem even aangesloten, maar fuck, dat verplaatst een hoop lucht, hebben ook best een lange slag, en dat 2x15xPi, bedenk maar wat een druk dat geeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik neem aan dat je ook T/S specs gekregen hebt? Even posten, aub ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 20 December 2002 @ 16:40:
Ik neem aan dat je ook T/S specs gekregen hebt? Even posten, aub ;)
Dat is dus het manke, die hep ik niet :(

Maarja met advies over de behuizing van Speaker en co, neem ik uiteraard ook genoegen.

Die 2 woofers is natuurlijk vette overkill voor een stevige bas. Zeker voor een kamer van 4x4. Daarom vondt ik het ook niet echt boeiend dat hij ze niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe stuur je de subwoofer eigenlijk aan? Ik heb nu een Yamaha YST-SW205 maar ik wil nog ietsje meer en zit er aan te denken binnenkort zelf een te bouwen. Ik wil dan wel een actieve, dan moet er toch nog een versterker in? Wat kosten die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Fury, ken ik wel, heb ik ook nog 2 12" van liggen, is niet echt geweldig vind ik. Kan wel hoop power verdragen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een subwoofer stuur je aan met een subwoofer versterker module. Deze bestaat vaak uit 2 dingen.
- 1 kanaals eindversterker
- Lowpassfilter, deze laat alleen de lage tonen door vanaf een bepaalde frequentie ookwel de crossover of x-over frequentie.

Meestal worden deze versterkers los gemonteerd op een plaat zodat hij rechtstreeks kan worden ingebouwd in de subwoofer.
Je hebt deze modules van verschillende merken zoals:

Parapix
Afken
Hypex
RCM
etc

Subwooferversterker modules beginnen bij +/-150 euro (diy buitengesloten). Voor een beetje fatsoenlijke module ben je toch wel 200 tot 250 euro kwijt.

Die woofers zien er wel geschikt uit. Helaas wordt een kast berekenen voor een speaker zonder ts parameters een beetje moeilijk. Geslotenkast met pushpull opstelling +/- 80 - 100 liter

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 17:20:
Hoe stuur je de subwoofer eigenlijk aan? Ik heb nu een Yamaha YST-SW205 maar ik wil nog ietsje meer en zit er aan te denken binnenkort zelf een te bouwen. Ik wil dan wel een actieve, dan moet er toch nog een versterker in? Wat kosten die?
Ik stuur hem nu nog gewoon passief aan, gewoon via de versterker dus. Wanneer ik tevreden ben met het geluid en een nieuwe receiver heb, dan komt er misschien ook een aparte versterker in. De prijs daarvan? Heb ze gezien van 100 tot 500 euro, afhankelijk van bepaalde opties en vermogen.

Hier vind ik persoonlijk wel een leuke tussen staan: http://www.speakerenco.nl/actiefsub.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je ook verstand hebben van speakerbouw en speakers enzo als je gaat bouwen? Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan of is het gewoon de bouwtekening bekijken en alles lijmen en schroeven?

En als je zo'n versterkermodule er op moet zetten, moet je dan een gat maken aan de achterkant van de subwoofer of hoeven er alleen maar kleine draadjes door het hout heen?

Nog iets, ik heb nu een yamaha receiver ***420RDS daar zit maar 1 subwoofer-uitgang op. Kan ik daar niet 2 subwoofers op aansluiten? Staat in de gebruiksaanwijzing van de Yamaha subwoofer ook dat als je 2 subwoofers hebt, het beste resultaat krijgt (zullen dan wel 2 dezelfde subwoofers zijn, maar goed).

Enne, de Yamaha subwoofer heeft hout van 12 mm dik hout. Dit is toch niet super?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 17:34:Die woofers zien er wel geschikt uit. Helaas wordt een kast berekenen voor een speaker zonder ts parameters een beetje moeilijk. Geslotenkast met pushpull opstelling +/- 80 - 100 liter
Zeg maar gerust onmogelijk. Heb natuurlijk even met s&co gepraat over een goede kast, en zij raadde mij aan een kast van 120 liter te gebruiken. Minder inhoud zou al snel leiden tot een boomerig geluid. Daar heb ik geen trek in dus neem 130 liter waarvan 10 liter aan de zijkant onbereikbaar voor de woofers, om eventueel later een actieve module in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 17:43:
Moet je ook verstand hebben van speakerbouw en speakers enzo als je gaat bouwen? Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan of is het gewoon de bouwtekening bekijken en alles lijmen en schroeven?
Jep, als je een goede bouwtekening hebt is het gewoon lijmen, het bedenken van de bouwtekening is het lastigst.
En als je zo'n versterkermodule er op moet zetten, moet je dan een gat maken aan de achterkant van de subwoofer of hoeven er alleen maar kleine draadjes door het hout heen?
Dan zet je een hele versterker in, je hebt dus wel een flink gaatje nodig. De versterker zit op een plaat die je zo tegen aan het hout kan schroeven. Versterkers zijn niet luchtdicht, dus je moet hem wel in een afgesloten ruimte zetten.
Nog iets, ik heb nu een yamaha receiver ***420RDS daar zit maar 1 subwoofer-uitgang op. Kan ik daar niet 2 subwoofers op aansluiten? Staat in de gebruiksaanwijzing van de Yamaha subwoofer ook dat als je 2 subwoofers hebt, het beste resultaat krijgt (zullen dan wel 2 dezelfde subwoofers zijn, maar goed).
Met een verloop stekkertje is het volgens mij wel mogelijk
Enne, de Yamaha subwoofer heeft hout van 12 mm dik hout. Dit is toch niet super?
Das iderdaad erg dun. Ik maak hem van 22mm of 2x 18mm, en inwendig FLINK versterkt. 12 mm is dus erg dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede submodule heeft een omkapping (net als de DT300 die ik volgende week mag ontvangen >:) en is dus luchtdicht.

Daarom zeg ik ook pushpull opstelling halveert de VAS en dus heb je niet zo'n grote kast nodig. 130 liter is best wel groot. Ik heb vroeger ook een sub gebouwd die 250 liter inhoudt had bijgenaamd de wasmachine...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 18:33:
Een goede submodule heeft een omkapping (net als de DT300 die ik volgende week mag ontvangen >:) en is dus luchtdicht.

Daarom zeg ik ook pushpull opstelling halveert de VAS en dus heb je niet zo'n grote kast nodig. 130 liter is best wel groot. Ik heb vroeger ook een sub gebouwd die 250 liter inhoudt had bijgenaamd de wasmachine...
250 liter! 8)7 , dat is dus niet meer bruikbaar als sub op je kamer. Vertel nog eens wat over die push-pull opstelling, dat is toch dat ze uit fase staan tov elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje voordat ik morgen ga bouwen, wat voor verbindingen mag je gebruiken

In verstek of 1 van deze:

Het makkelijkste bij het eventuele frezen en bij het bouwen, is om de bovenste te pakken, maar is dat ook de beste?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/bouwen.jpg

De voorste en achterste plaat wil ik er er tegenaanlijmen/schroeven, kan dit, of moet ik deze tussen de wanden plaatsen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Het bovenste plaatje lijkt mij (leek zonder enige kennis van boxen-bouw :) ) het makkelijkste
die kun je wel goed lijmen, en dr fatsoenlijk schroeven door jagen.
En dan gwoon de naden dichtsmeren met kitt ofzo en Klaar is Play?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Siris schreef op 20 December 2002 @ 19:35:
Het bovenste plaatje lijkt mij (leek zonder enige kennis van boxen-bouw :) ) het makkelijkste
die kun je wel goed lijmen, en dr fatsoenlijk schroeven door jagen.
En dan gwoon de naden dichtsmeren met kitt ofzo en Klaar is Play?
Ja I know, maar ik wil juist even een audiofiel antwoord, of het bv ook goed werkt, is denk ik vrij belangrijk, omdat de behuizing echt super stijf moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

kunnie nie eens een bouwtekeningetje posten?
ik ben wel benieuwd naar wat je nou gaat bouwen...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Siris schreef op 20 December 2002 @ 19:55:
kunnie nie eens een bouwtekeningetje posten?
ik ben wel benieuwd naar wat je nou gaat bouwen...
Heb nog geen precieze bouwtekening, en denk ook niet dat ik er nog aan toe kom, om er eentje met Acad te tekenen. Maar om een beeld te krijgen kan ik wel een ideetje geven, het word een kist van ongeveer 70x50x40 en er komen 2 grote woofers van 12" in, naast elkaar gemonteerd. Geen bas-poorten of andere systemen, gewoon gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Hier een pic van de peerless sub van tbusquet:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/tbusquet/peerless/peerless_8.jpg

hier kun je zijn verbindingen goed zien...

[ Voor 16% gewijzigd door Jack op 20-12-2002 20:12 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij pushpull opstelling vorm je één driver door twee drivers met de ring tegenelkaar te monteren. Stuur de drivers aan met hetzelfde versterkerkanaal en verbindt de twee speakers parallel aan de amp. Ik zou gewoon je kast bouwen en het eerste gat frezen. Plaats nu 1 driver erin en ga er eens naar luisteren. Plaats daarna de andere driver pushpull en ga dan weer eens luisteren.

Ik heb even snel een plotje gemaakt met de kappa perfect het is maar een voorbeeld:
De kast heeft een q van 0,7 en de ene kast (twee aparte drivers) heeft daar meer dan 115 liter voor nodig terwijl de andere kast (pushpull) daar maar 30 liter voor nodig heeft.
http://www.mijnwebsite.com/image/details.php?image_id=9
Maar ja hier komen ook weer de t&s parameters om de hoek kijken.

Wat betreft die panelen.

Voor mijn sub heb ik het voorste en achterste paneel aan de buitenkant zitten.
De zijpanelen zitten tussen de andere panelen. En de bodem en top panelen zitten aan de zijkant aan de buitenkant en aan de voorkant aan de binnenkant.
pffft is het nog te volgen.
hier kun je het een beetje zien:
http://www.mijnwebsite.com/image/details.php?image_id=8

Als je echt van plan bent om zo'n grote kast te maken dan heeft pushpull geen zin. Het voordee daarvan houdt bij de meeste speakers op rond de 60 liter

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb dus die t/s parameters niet, vindt het wel super interressant, heb net ff een testje gedaan, en dan hoor je duidelijk dat het wel een flinke baswinst oplevert, in een onwijs waarheidsgetrouwe simulatie met een kartonnen doos, that is :+

Maar als het zoveel bas geeft, waarom zie je zo weinig push en pull subs?

en wat zijn de nadelen van een push-pull systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 20:51:
[...]
Ja heb dus die t/s parameters niet, vindt het wel super interressant, heb net ff een testje gedaan, en dan hoor je duidelijk dat het wel een flinke baswinst oplevert, in een onwijs waarheidsgetrouwe simulatie met een kartonnen doos, that is :+

Maar als het zoveel bas geeft, waarom zie je zo weinig push en pull subs?

en wat zijn de nadelen van een push-pull systeem?
2 drivers nodig, en ik vraag me persoonlijk af of het geen pieken geeft, maar dat is overigens nergens op gebaseerrd :D

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb al 1 nadeel, de speakertjes zijn 4 ohm, als ik dat parallel aansluit krijg je 2 ohm, niet mooi dus. Sluit ze expres in serie aan om een vriendelijke 8 ohm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pieken?? nee ik denk dat je iets anders bedoelt. Nee het nadeel is dat de output bij een gegeven aantal watts minder wordt. het rendements verlies zal zo'n 3 tot 6dB zijn tov de geluidsdruk die komt van de box van 120liter met de twee speakers apart gemonteerd.
Stel dat er in de 30 literkast nog een pushpull config ingebouwd kan worden is het verliesprobleem opgelost
Het enigste voordeel is : Kleinere kast

Nadeel: +/- 3 tot 6dB verlies. (als je versterker niet veel vermogen kan leveren kan dit een probleem zijn)
Grotere excursie van de speaker nabij de resonantiefrequentie.
Slechte estetische eigenschappen: Boeiend... :O

Hoe groot was die kartonnen-test-doos?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 21:22:
Pieken?? nee ik denk dat je iets anders bedoelt. Nee het nadeel is dat de output bij een gegeven aantal watts minder wordt. het rendements verlies zal zo'n 3 tot 6dB zijn tov de geluidsdruk die komt van de box van 120liter met de twee speakers apart gemonteerd.
Stel dat er in de 30 literkast nog een pushpull config ingebouwd kan worden is het verliesprobleem opgelost
Het enigste voordeel is : Kleinere kast

Nadeel: +/- 3 tot 6dB verlies. (als je versterker niet veel vermogen kan leveren kan dit een probleem zijn)
Grotere excursie van de speaker nabij de resonantiefrequentie.
Slechte estetische eigenschappen: Boeiend... :O

Hoe groot was die kartonnen-test-doos?
Hoe groot die doos was lijkt me totaal niet interressant, trilt rammelt en lekt van alle kanten. Had nog een doos in me kamer staan van een IA en dacht laat ik hem daar eens in hangen, en de bas verdubbelde tov "open air", wou ook even dat push/pull in de praktijk brengen, en als je dan de boxen omgekeerd in fase aansluit is er veel bas, al staan ze allebei hetzelfde aangesloten is er geen bas meer, heel logisch uiteraard, maar vond het wel interresant om het ff te proberen. Slaat allemaal nergens op, maar had toch niks te doen.
De doos was zo'n 80 liter.(meer als 60 dus, als je dat bedoelde ;) )

Stel de ideale maat is 120 liter, wat voor effect krijg je dan als je er een kast van 130 liter van maakt?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dieper, maar minder strak.

Jammer dat je geen chassis met T/S parameters hebt. Had je echt beter die Tonsil kunnen kiezen IMHO, maar ja , wie ben ik.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel dat je de twee drivers apart monteert en de Q is 0,7 en je verhoogt het volume naar 130 liter dan daalt de Q en zal het freq. bereik stijgen en de powerhandling dalen. Gelukkig kun je niet veel misprutsen met het maken van een gesloten systeem. Als de kast te klein is, kenmerk: lichte bump rond de +/1 100hz. Boomy basgeluid, kun je de kast met dempingsmateriaal vullen en de kast tot 40% groter doen lijken voor de speaker.

Als je zin en tijd ervoor over hebt zou ik 2 kasten bouwen. 1 met bv 50 liter en 1 met 100 liter. Daarna kun je experimenteren met pushpull of gewone plaatsing en verschillende hoeveelheden dempingsmateriaal.

Je kunt ook kiezen om bv 2 kasten van 50 liter te maken dan heb je een stereo subwoofer, nice :P .

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik wil het niet weten en ik wil je niet zijn :+

Maareh, weet er hier iemand waar ik losse drivers kan kopen in de buurt van Purmerend ? Ligt 16km van Amsterdam.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon bestellen en thuis laten leveren das makkelijk zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, maar om voor een woofertje van 75 euro ofzo (eerste probeersel) nou 15 euro ofzo aan verzendkosten te gaan betalen....

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 20 december 2002 @ 23:20:
Ja, maar om voor een woofertje van 75 euro ofzo (eerste probeersel) nou 15 euro ofzo aan verzendkosten te gaan betalen....
Speaker en co zit ook in Haarlem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ow, sorry :X Dan ga ik daar maar is langs ofzo :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 20 December 2002 @ 22:41:
Dieper, maar minder strak.

Jammer dat je geen chassis met T/S parameters hebt. Had je echt beter die Tonsil kunnen kiezen IMHO, maar ja , wie ben ik.. ?
Alleen om de parameters? Het experimenteren is ook maar iets, je gaat toch geen 10 behuizingen bouwen om al je simulaties te testen.
Ben er van overtuigd dat ik echt niet teleurgesteld ga worden met deze woofers. Ook de behuizing is niet echt een vraag meer, omdat deze woofers toch niet echt geschikt zijn basreflex, en de inhoud heb ik al aangeboden gekregen van speaker en co! vertrouw ze wel daar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 21 december 2002 @ 00:44:
Ow, sorry :X Dan ga ik daar maar is langs ofzo :P
Doe dat maar eens,

www.speakerenco.nl (als je dat ook niet wist ;) )

Durf trouwens niet te zeggen of ze deze woofers er ook hebben, maar ben er van overtuigd dat ze je wel verder kunnen helpen. suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 20:32:
Bij pushpull opstelling vorm je één driver door twee drivers met de ring tegenelkaar te monteren. Stuur de drivers aan met hetzelfde versterkerkanaal en verbindt de twee speakers parallel aan de amp.
Je moet de ene dan wel in tegenfase aansturen, anders werken ze elkaar 100% tegen. Over dat parallel: als je versterker 2ohm mag hebben, zou ik het doen, heb je hoger rendement dan met 8ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheLemon schreef op 21 December 2002 @ 11:02:
[...]

Je moet de ene dan wel in tegenfase aansturen, anders werken ze elkaar 100% tegen. Over dat parallel: als je versterker 2ohm mag hebben, zou ik het doen, heb je hoger rendement dan met 8ohm.
Ga toch gewoon voor een asociaal grote baskast. Nu naar de bouwmarkt wat hout halen, post nog wel een paar "in progress"pics.

Pas toch voor de 2 ohm, zeker met mijn huidige versterker, 8 ohm dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben benieuwd naar de punch, die het geeft. 2x12", dat moet leuk worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 21 December 2002 @ 12:33:
Ik ben benieuwd naar de punch, die het geeft. 2x12", dat moet leuk worden :P
Hehe zit nu al met een vette smile op m'n gezicht een beetje te fantaseren wat een druk dat geeft :D

Net het hout gehaald, en de grote stukken alvast laten zagen, scheelt weer een hoop ergernis. Ook al even geprobeerd of het allemaal in elkaar past, dat doet het dus perfect! thnx Gamma.

Hij wordt dus van 22mm dik MDF, en het front word van 2x22mm, en das echt dik!
Ben er nog niet helemaal uit hoe ik de verbindingen maak, maar gaat wel lukken, denk nu zoiezo aan een horizontale plank waar allebei de magneten in geklemd worden. Ook ff uitrekenen hoe ik met het overige MDF uitkom.

Volgende punt: Dempings materiaal, geen of juist veel? Bij speaker en co zeiden ze geloof iets over katoenen dekens. Hoe denken jullie erover, heb bijna alles van stof in huis, van Badjassen :o tot ouderwetse dekens.
Verzwaren met loodbitumen zie ik niet zitten, aangezien die kast nu al niet in je eentje te tillen is. Ook liever iets dat in huis is, heb bv ook nog steenwol liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Waarom maak je alleen de voorkant dubbel? De andere wanden krijgen het net zo zwaar te verduren. Zorg iig dat je de boel nog verstevigd van binnen.

Wel dempen dus; als je niets wil kopen zijn oude dekens (die je tegen de wanden lijmt) wel ok. Ik heb destijds dikke katoenen gordijnen gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/subhowto/sub_howto_0004.jpg

Verzwaren kan ook nooit kwaad; gooi desnoods een dikke stoeptegel onderin. (wel ff vastzetten dan)

De boel in elkaar zetten:
voorboren, lijmen, schroeven (22mm schroef je met ong 45mm) en de randen dichtkitten van binnen. Verzink wel even de gaten met een soevereign-boortje.

enneh... maak pics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Veel, heel veel PICS... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roger that, nu weer ff verder, ben nu met het front bezig (gaten + lijmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een mooie mivoc in de aanbieding, heb namelijk de mogelijkheid om een LAW 3084 XM woofer te kopen, jawel die mivoc van 12"

IK heb namelijk een dag of 3 geleden geprobeerd om hem te bestellen, vervolgens sturen ze je een offerte die ik dus net binnen kreeg.

+ alle belastingen kost hij 61 euro. Zeg maar als ik hem voor iemand moet bestellen, je kan hem natuurlijk ook zelf bestellen ;) maar denk meld het ff.

Nu weer lekker verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Play zijn 2 drivers eigenlijk nodig voor je Sub?
Of wil je gwoon een keiharde BASS...?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Siris schreef op 21 december 2002 @ 18:36:
Play zijn 2 drivers eigenlijk nodig voor je Sub?
Of wil je gwoon een keiharde BASS...?
Op zich is 1 driver zat, zeker als je een wat duurdere driver hebt. Kijk bijvoorbeeld maar naar de meer gerespecteerde merken, zoals bv Rel, bijna allemaal 1 woofer.
De reden dat ik 2 drivers gebruik is, dat ze niet duur waren en het werd voorgesteld door speaker en co. Dit is namelijk een erg low-tech oplossing om een enorme bas te krijgen. Beetje vergelijkbaar met manier waarop amerikanen net zoveel vermogen uit een veels te grote V8 halen, als een europees merk uit een kleine motor. Wat ik nu maak is eigenlijk alleen geschikt, als je asociaal veel bas wilt, weinig geld er aan uit wil geven, en ruimte zat hebt (begin zo langzamerhand wel een beetje te twijfelen aan dat laatste punt :X )

Ben nu ff bezig met pics maken, die up ik zo ff. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 19:40:
[...]

Ben nu ff bezig met pics maken, die up ik zo ff. ;)
Niet lullen jij, gewoon foto's neerzetten.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

tbusquet schreef op 21 December 2002 @ 19:42:
[...]
duurt lang ;)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tbusquet schreef op 21 December 2002 @ 19:42:
[...]

as you wish

Heb vandaag alleen het front gedaan. Dus 4x een gat zagen met een diameter van 28 cm, lijmen schroeven, en uitgeleend gereedschap terug harken ;).

Ik heb ze nu ff voor de show, voor jullie dus, (en mij :X ) aan de achterkant van het front geschroefd, en daar 3 picjes van gemaakt. Heb ook nog een picje van hoe de box wordt als hij in elkaar zit, maar die post ik lekker niet :o , want dat is een vette spoiler.

Dit is de dus de voorkant van het front, maar de achterkant van het showmodel, snap je het nog? De magneet is een beetje smerig, omdat ik de sticker los heb getrokken omdat die mee trilde :X .
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Subwoofer/achtermagneet2.jpg

Dit is dus de voorkant van het show model en de achterkant van het front :P
Hier zie je een beetje hoe asociaal groot hij is, daar beneden staat een 10 cm Wharfedale woofertje. Zie je hoe bang die uit zijn ogen kijkt? :+
Die 6 puntjes zijn schroeven, zodat ik geen lijmklemmen hoefde te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Subwoofer/Voren2.jpg

Nu nog een picje van de bovenkant waar je ziet hoe dik die plaat wel niet is, dat is dus 4,4cm.
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Subwoofer/boven2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

dat belooft wat :)

en strax ook nog ff een mp3-tje uploaden zodat we mee kunnen genieten >:)

[ Voor 69% gewijzigd door Jack op 21-12-2002 20:16 . Reden: mp3-tje ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vette Foto;s :9~ Dat ding is lekker aan de maat. Gewoon door timmeren tot 2 uur 's nachts man. Ik kan zelf haast niet wachten totdat m'n Subamp binnen is. :X

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 20:16:
Wat hoor ik Foto;s :9~ Ik kan zelf haast niet wachten totdat m'n Subamp binnen is. :X
Nee kan ook haast niet wachten tot me subamp binnen is, stuur jij er eentje :X
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo welke heb jij besteld dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 20:18:
Geen, zal nog wel even moeten wachten dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 20:18:
en jij dan ? en watvoor sub heb je gebouwd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

ok... we spreken vanaf nu af dat er meer pics in dit topic komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
offtopic:
yo Walter.ppk, vinny komt deze week ook weer eens richting zeeland.. zin om weer eens ouderwets over hi-fi en toe behoren onder het genot van veel bier te kletsen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

ik zie onder die sticker een gat zitten, die zou ik wel weer dichtplakken, misschien is dat ook bedoeld als stof-afdekker voor de spreekspoel. Ziet er verder vooralsnog vet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op 21 December 2002 @ 20:38:
ok... we spreken vanaf nu af dat er meer pics in dit topic komen....
Wat wil je zien? hoe ik aan het werk ben ofzo? Kan je zelf wel indenken denk ik.

Ok als je dat niet kan:

Zie een enorm gespierde maar toch knappe, ruige adonis, met een decoupeerzaag een perfect rond gat zagen. :P

en nu niet meer zeuren he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheLemon schreef op 21 december 2002 @ 20:44:
ik zie onder die sticker een gat zitten, die zou ik wel weer dichtplakken, misschien is dat ook bedoeld als stof-afdekker voor de spreekspoel. Ziet er verder vooralsnog vet uit!
Dat is idd een gat, maar met gaas afgesloten, daar zat trouwens geen sticker overheen. Je denkt toch niet dat ze een sticker als zekering voor iets gebruiken bij deze speaker he? FF met een papiertje een ventilatiegat van een 30cm woofer afplakken. 8)7

Is het makkelijk om zelf, of goedkoop om door iemand anders, een passief filter te maken. Dat ding is namelijk breedbandig genoeg om er een SA cd mee te draaien. :o

Zoek dus een 2e orde ofzo, filter dat alle tonen boven de 100hz afkapt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou filteren via de versterker....
Voorlopig heb je dus geen versterker, da's waar ook.

De luchtspoel die je nodig hebt kan wel prijzig zijn, maar: "ja, zoiets kan je eenvoudig zelf doen". In winisd staat een mooie uitleg en een berekeningsmodule als ik mij niet vergis.
een 6db filter maak je met alleen een spoel, een 12db met spoel en condensator.
Die kan je beide wel bij een (auto?) audio zaakje halen of de conrad oid.

En ik doelde dus niet op pics van jou, maar van elke stap van het bouwen. :+ (alhoewel ik helemaal warm van binnen werd van je beschrijving.... :P ) Wij hebben je heel lief geholpen met je huiswerk en daar willen we wel iets voor terug zien natuurlijk. 8)

Enneh... gebruik meer schroeven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op 22 December 2002 @ 00:40:
Ik zou filteren via de versterker....
Voorlopig heb je dus geen versterker, da's waar ook.

De luchtspoel die je nodig hebt kan wel prijzig zijn, maar: "ja, zoiets kan je eenvoudig zelf doen". In winisd staat een mooie uitleg en een berekeningsmodule als ik mij niet vergis.
een 6db filter maak je met alleen een spoel, een 12db met spoel en condensator.
Die kan je beide wel bij een (auto?) audio zaakje halen of de conrad oid.

En ik doelde dus niet op pics van jou, maar van elke stap van het bouwen. :+ (alhoewel ik helemaal warm van binnen werd van je beschrijving.... :P ) Wij hebben je heel lief geholpen met je huiswerk en daar willen we wel iets voor terug zien natuurlijk. 8)

Enneh... gebruik meer schroeven.....
Dank je voor je eerste nuttige bijdrage aan "mijn" topic :P

Je doelde waarschijnlijk op de drivers, die idd met 3 van de 6 schroeven vast zaten. Dat heb ik uiteraard express gedaan, omdat het toch een test model was om een paar leuke pics voor jullie te maken.

Morgen weer verder, met kater waarschijnlijk :r , maarja moet ik maar niet zoveel zuipen. Ik zal ook wel een paar pics maken van verschillende panelen en hoe ik het in elkaar zet enzo. Ik kan alvast verklappen dat ik een hoop houtlijm, en een paar schroeven ga gebruiken. Tussen de 2 op elkaar geschroefde panelen zit uiteraard ook een hoop houtlijm.

Je verwacht trouwens wel een hoop voor die 3 posts die je hebt gedaan. Waarvan 2 al een pic request, maarja pics post ik toch wel.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Play: ik had je een mailtje gestuurd (naar het emailadres in je profiel) maar geen antwoord gehad.
Waar had je die Mivoc LAW 3064 nou besteld? Ik wil em wel kopen namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 16:51:
Ik heb nog een mooie mivoc in de aanbieding, heb namelijk de mogelijkheid om een LAW 3084 XM woofer te kopen, jawel die mivoc van 12"

IK heb namelijk een dag of 3 geleden geprobeerd om hem te bestellen, vervolgens sturen ze je een offerte die ik dus net binnen kreeg.

+ alle belastingen kost hij 61 euro. Zeg maar als ik hem voor iemand moet bestellen, je kan hem natuurlijk ook zelf bestellen ;) maar denk meld het ff.

Nu weer lekker verder.
+ alle belastingen ? Dld ligt in de EU, EU is een monetaire unie en dat houd vrij verkeer van goederen, personen, kapitaal en diensten in, zonder belasting extra dus :o Bedoel je de verzendkosten ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tbusquet schreef op 21 December 2002 @ 20:25:
[...]

en jij dan ? en watvoor sub heb je gebouwd ?
Ik ben bezig met die 85 liter Passieve radiator kast met adire speakers en een RCM detonation sub amp :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
[quote]Thermo schreef op 21 december 2002 @ 20:44:
[offtopic]
yo Walter.ppk, vinny komt deze week ook weer eens richting zeeland.. zin om weer eens ouderwets over hi-fi en toe behoren onder het genot van veel bier te kletsen? :)
[/offtopic][/quote]

Therm, kun je niet ff bellen Ik ben wel in voor een potje bier 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 12:43:
Play: ik had je een mailtje gestuurd (naar het emailadres in je profiel) maar geen antwoord gehad.
Waar had je die Mivoc LAW 3064 nou besteld? Ik wil em wel kopen namelijk...
Heb je nu antwoorde op je mailtje: Ik had hem gewoon via de Mivoc Site Besteld, kan jij ook doen dus, je krijgt dan op een gegeven moment een brief thuis waarop de besteling staat. Maak dan het geld over, en ze sturen hem op.

De winkel die mij een offerte stuurde was trouwens Speaker Trade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

ik heb ook ff met dat LSPCad zitten stoeien en met de Mivoc drivers en kwam tot het volgende figuur:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.makkink/mivoc.jpg

Kan iemand hier wat commentaar opgeven?

En klopt het dat ik een kast van 40 liter moet bouwen om dit resultaat te krijgen?
En als je 2 drivers gebruikt kun je dan gewoon een grote kast van 80 liter maken?

Alvast bedankt :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een baspijp van 25 cm lang? Gooi 'm eens door Win ISD met een rechthoekige baspijp ;)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste