"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Creepy schreef op 24 May 2003 @ 13:43:
Vind je? Ik vind het niet echt veel meer.. en bovendien zijn dit allemaal fixes, en geen nieuwe features.
1
2
3
| $ wget -q http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4/testing/patch-2.4.21.log $ egrep '^ o ' patch-2.4.21.log | wc 1685 11883 75678 |
1685 fixes. Dat vind ik ook erg veel voor een rc ja.
(en grep -c is nogal wat efficienter dan grep | wc
[ Voor 23% gewijzigd door Onno op 24-05-2003 22:45 ]

Ik vond het ook al èrg veel
50 is trouwens nog steeds niet echt weinig voor een derde rc, maar goed.
Waarom denk je dat het veel is? De gehele source code is gigantisch veel, en dan ook nog eens voor meerdere platformeren. Het getal 50 opzich lijkt misschien hoog, maar relatief gezien lijkt mij dat 50 fixes helemaal niet zo veel is. En sommige fixes zijn bijv. ook alleen in de comment en/of documentatie!deadinspace schreef op 25 May 2003 @ 00:01:
50 is trouwens nog steeds niet echt weinig voor een derde rc, maar goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Creepy op 25-05-2003 17:42 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
* Het gaat hier om de stable kernel treeCreepy schreef op 25 mei 2003 @ 17:41:
Waarom denk je dat het veel is? De gehele source code is gigantisch veel, en dan ook nog eens voor meerdere platformeren. Het getal 50 opzich lijkt misschien hoog, maar relatief gezien lijkt mij dat 50 fixes helemaal niet zo veel is.
* Het is een release candidate (en niet de eerste)
De release candidates zijn er om te testen of de kernel klaar is voor release, en eventuele bugs die nog gevonden worden te fixen. In een ideale situatie zouden er in de rc's geen bugs meer gevonden worden en zouden de rc's gelijk worden aan de release.
In dat licht vind ik 50 fixes van rc2 naar rc3 veel, al doet het er uiteraard wel toe om wat voor fixes het gaat.
Ik geef de voorkeur aan wat frequentere releases (zie ook mijn opmerkingen eerder in deze thread), zodat het aantal wijzigingen per release niet al te groot is. Dit brengt vanzelf een kleinere hoeveelheid fixes in rc's met zich mee.
Verwijderd
Verwijderd
In normale software release cycles begin je met de alpha fase met development snapshots. Daarna verklaar je de interfaces semi-stabiel en ga je in beta om te testen. Na de beta's komen de release candidates, waarin het bovenstaande geldt: alleen fixes.
In dit geval zijn de -pre releases zowel alpha als beta, en dan zitten er nou eenmaal wat meer bugs in de -rc's.
Marcello heeft naar mijn weten aangegeven dat de RC alleen wil zeggen dat er geen wijziginen en nieuwe features worden toegestaan. Alleen bugfixes dus. Dit betekent ook dat RC1 de eerste versie is waarin alleen bugfixes zitten, maar dat dit nog niet meteen betekent dat het wel eens zou kunnen gebeuren dat er daarna meteen gereleased word. Meestal zet Marcello er in z'n mail wel bij of hij verwacht dat een bepaalde RC zeer waarschijnlijk de nieuwe stable release versie wordt.deadinspace schreef op 26 May 2003 @ 00:12:
[...]
* Het gaat hier om de stable kernel tree
* Het is een release candidate (en niet de eerste)
De release candidates zijn er om te testen of de kernel klaar is voor release, en eventuele bugs die nog gevonden worden te fixen. In een ideale situatie zouden er in de rc's geen bugs meer gevonden worden en zouden de rc's gelijk worden aan de release.
En voordat er weer "geklaagd" word "Ja maar, er staat RC dus ik verwacht zo snel mogelijk een nieuwe versie", voordat Marcello de touwtjes van de 2.4 in handen had bestond de RC stap niet eens, en werd er vrij snel gereleased na een aantal -pre's
Verwijderd
Deze keer zoals je ziet slechts een klein deel aan fixes, dus 2.4.21 final kan niet ver meer zijn :-)
Summary of changes from v2.4.21-rc3 to v2.4.21-rc4
============================================
<minyard@acm.org>:
o IPMI fixes
<viro@parcelfarce.linux.theplanet.co.uk>:
o Fix writing to /dev/console
Barry K. Nathan <barryn@pobox.com>:
o Correctly fix the ioperm issue
Benjamin Herrenschmidt <benh@kernel.crashing.org>:
o Update ide/ppc/pmac.c
o Fix controlfb build with gcc3.3
o PPC32 Fix warning with ndelay (with patch !)
Marcelo Tosatti <marcelo@freak.distro.conectiva>:
o Changed EXTRAVERSION to -rc4
o Cset exclude: c-d.hailfinger.kernel.2003@gmx.net|ChangeSet|20030526190224|33683
o Really fix xconfig breakage
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 11:31 . Reden: foutje ]
Verwijderd
VIA-ide schijnt in rc5 broken te zijn, dus morgen waarschijnlijk nog wel een rc6
Changelog:little_soundman schreef op 28 May 2003 @ 01:32:
Inmiddels is rc5 alweer uit met een paar kleine fixes.
VIA-ide schijnt in rc5 broken te zijn, dus morgen waarschijnlijk nog wel een rc6
Summary of changes from v2.4.21-rc4 to v2.4.21-rc5
Alan Cox <alan@lxorguk.ukuu.org.uk>:
o 1: (trivial) Fix the formatting of your ide hack
o 2: =scsi option fails in some cases
o 3: IDE DMA
o add the via ide ident
o fix the siimage mmio stuff
Andi Kleen <ak@muc.de>:
o Fix 32bit ioctl holes
o Fix context switch bug on x86-64
o Prefetch workaround for csum-copy
Benjamin Herrenschmidt <benh@kernel.crashing.org>:
o PPC Documentation/Configure.help fix
o Changed EXTRAVERSION to -rc5
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Summary of changes from v2.4.21-rc5 to v2.4.21-rc6 ============================================ <c-d.hailfinger.kernel.2003@gmx.net>: o IDE config.in correctness Andi Kleen <ak@muc.de>: o x86-64 fix for the ioport problem Andrew Morton <akpm@digeo.com>: o Fix IO stalls and deadlocks Marcelo Tosatti <marcelo@freak.distro.conectiva>: o Add missing via82xxx PCI ID o Backout erroneous fsync on last opener at close() o Changed EXTRAVERSION to -rc6 |
ik gok ook maarVerwijderd schreef op 29 May 2003 @ 14:32:
[...]
ah ga weg, heb zojuist mn server overgezet naar RC6![]()
Zolang ze nog wat aan het proberen zijn zullen de rc's nog wel even blijven komen ;-)Hi,
Here goes -rc6. I've decided to delay 2.4.21 a bit and try Andrew's fix
for the IO stalls/deadlocks.
Please test it.
En aangekomenCreepy schreef op 30 May 2003 @ 09:40:
Inderdaad.. rc7 is alweer onderweg..
Summary of changes from v2.4.21-rc6 to v2.4.21-rc7
<ehabkost@conectiva.com.br>:
o [SPARC]: Export phys_base on sparc32
<jgarzik@pobox.com>:
o fix olympic driver build
<lethal@linux-sh.org>:
o Fix Solution Engine 7751 Build
o Define VM_DATA_DEFAULT_FLAGS for SH
<wesolows@foobazco.org>:
o [sparc]: Attempt mul/div emulation handling on all cpus
David S. Miller <davem@nuts.ninka.net>:
o [SPARC]: Fix sys_ipc to return ENOSYS instead of EINVAL as appropriate
o [SPARC64]: Implement dump_stack in 2.4.x
o [SPARC64]: Only use power interrupt when button property exists
o [IPV4/IPV6]: Use Jenkins hash for fragment reassembly handling
o [IPV6]: Input full addresses into TCP_SYNQ hash function
o [IPV4]: Add sysctl to control ipfrag_secret_interval
o [SPARC64]: Fix probe error handling in envctrl.c driver
o [SPARC64]: Fix probe error handling in bbc_{envctrl,i2c}.c driver
o [SPARC64]: Fix exploitable holes and bugs in ioctl32 translations
Douglas Gilbert <dougg@torque.net>:
o sg: Fix side effect introduced by last "off by one" fix
Eric Brower <ebrower@usa.net>:
o [SPARC]: Refactor AUXIO support
o Changed EXTRAVERSION to -rc7
Pete Zaitcev <zaitcev@redhat.com>:
o [sparc] Force type in __put_user
o [SPARC]: Fix gcc-3.x builds
Rob Radez <rob@osinvestor.com>:
o [sparc]: Fix uninitialized spinlock in SRMMU code
o [SPARC]: Kill initialize_secondary, unused
"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."
Verwijderd
Verwijderd
Alsook precompiled debian packages voor de nieuwste kernels!
Ik zoek over te schakelen naar de 2.4.x reeks op m'n ss5, want de nieuwste 2.2.25 wilt niet booten
Strange. Dus ofwel naar 2.4.21, ofwel terug OpenBSD er op gooien.
Patch tegenover 2.4.20
Patch tegenover 2.4.21-rc7
Changelog 2.4.21-rc8
Little_Soundman: Mijn link klopt wel hoor
[ Voor 22% gewijzigd door LollieStick op 11-06-2003 12:32 . Reden: typvaut ]
Verwijderd
Wacht aub even tot de mirrors hem hebben, want kernel.org krijgt het niet meer getrokken denkik!
Have fun
De normale patch voor 2.4.21 zal binnenkort wel komen denk ik, maar denk eraan dat het gewoon huidige CVS brut is wat ze in die patch stoppen, met 1.3pre1 zit je dus ook gewoon goed.
http://www.de.kernel.org/...v2.4/linux-2.4.21.tar.bz2
leeching @ 75k/s
ftp://mirror.widexs.nl/pub/linux/kernel/v2.4Jelmer schreef op 13 June 2003 @ 19:43:
{www|ftp}.de.kernel.org heeft m
http://www.de.kernel.org/...v2.4/linux-2.4.21.tar.bz2
leeching @ 75k/s
[ Voor 11% gewijzigd door PowerSp00n op 13-06-2003 19:49 ]
Verwijderd
Heeft iemand deze + .21 al geprobeerd?_JGC_ schreef op 13 juni 2003 @ 19:08:
XFS 1.3pre1 is ook in de maak, deze keer direct ook maar voor 2.4.21 zoals te zien is
De normale patch voor 2.4.21 zal binnenkort wel komen denk ik, maar denk eraan dat het gewoon huidige CVS brut is wat ze in die patch stoppen, met 1.3pre1 zit je dus ook gewoon goed.
spannuuuuuund, mn 1e keer dat ik een kernel ga compilen
dat kan ik nog niet beoordelen, moet ik nog even wachten tot ik beide heb gedaan he
Inmiddels staat ie hier en is 1.3Pre2 ook uit, nog steeds geen releasenotes:
ftp://oss.sgi.com/projects/xfs/download/Release-1.3/
je hebt die core patch nodig uit de 1.3 dir, en de normale patches uit de pre2 dir. Eindelijk een normale patch: ze patchen nu gewoon elke kernel naar een bepaald stadium, vervolgens kan je er een universele patch overheen mikken
In het begin wat probleempjes om m'n Promise Ultra 100TX2 IDE controller aan de praat te krijgen. Later bleek gewoon dat in menuconfig van 2.4.20 --> 2.4.21 een kleine menuwijziging ondergaan te hebben waardoor deze dus een iets andere naam gekregen hadden. Na een recompile draaide alles dus weer helemaal lekker.
Tot nu toe heb ik niks gemerkt qua verschillen tussen boven genoemde versies. Ik neem aan dat dat positief is
[/verslagje]
Verwijderd
Verwijderd
Zelfs pre2 is er al!_JGC_ schreef op 13 June 2003 @ 19:08:
XFS 1.3pre1 is ook in de maak, deze keer direct ook maar voor 2.4.21 zoals te zien is
Verwijderd
Jawel hoor. Gisteravond alVerwijderd schreef op 14 juni 2003 @ 10:06:
Dat is mooi dat de nieuwe kernel uit is:) Vanmiddag ook is mijn servertje van een nieuwe kernel voorzien. Nu eerst kijken of d'r al een grsec patch is voor 2.4.21... Hoop het wel.
http://www.grsecurity.org/grsecurity-1.9.10-2.4.21.patch
http://www.grsecurity.org/grsecurity-2.0-pre5-2.4.21.patch
http://www.grsecurity.org/download.php
Nou zie ik daar ook 'Iptables 1.2.8 stealth module patch' staan. Iemand dit al geprobeerd?
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
Verwijderd
Ik heb hem gisteren geprobeerd te compileren maar ik krijg tijdens make modules_install:
Ik heb op google al iemand die rc 1 had geprobeerd had hetzelfde probleem:depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.21/kernel/drivers/ide/ide-disk.o
depmod: proc_ide_read_geometry_R50fed6f7
depmod: ide_remove_proc_entries_Rcdc3d6b1
depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.21/kernel/drivers/ide/ide-floppy.o
depmod: proc_ide_read_geometry_R50fed6f7
depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.21/kernel/drivers/ide/ide-probe.o
depmod: do_ide_request
depmod: ide_add_generic_settings
depmod: create_proc_ide_interfaces_Rab2c600e
depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.21/kernel/drivers/ide/ide.o
depmod: ide_release_dma
depmod: proc_ide_create_Ra8e0f104
depmod: proc_ide_destroy_R35e1351c
depmod: ide_add_proc_entries_R76ba661b
depmod: proc_ide_read_capacity_R46b2a30d
depmod: create_proc_ide_interfaces_Rab2c600e
depmod: ide_scan_pcibus
depmod: destroy_proc_ide_drives_Rab682788
http://www.spinics.net/lists/kernel/msg171954.html
ik wacht nog even. Zijn er ook andere mensen die ide als modules compileren die dit probleem hebben?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2003 21:03 ]
zet alleen de ide in de kernel, en de afzonderlijke dingen mogen dan wel modules blijven.
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
Ik heb met 2.4.21rc1 2 verschillende bakken met IDE spelers over de zeik gekregen (panic) door gewoon een brakke witmerk CD te mounten
Verwijderd
't Meeste kans dat er iets mis gaat heb je als je je cdromspeler('s) op het zelfde ide kanaal hebt zitten als de hdd waar je os op staat.
Maar bij mij was het vaak zo dat de cdromspeler de ide controller onbruikbaar maakte (totdat hij gereset was) Ik heb dit het meest meegemaakt met een mitsumi 32x cdromdrive.
Zijn er ook mensen die een systeem hebben laten crashen op deze manier, maar dan met een SCSI cdromdrive?
Sinds 2.4.21 kom ik ca. 1 maal per dag dit soort grappen in mijn logs tegen. ik kan de omstandigheden niet reproduceren.Jun 14 00:00:21 kernel: hda: dma_timer_expiry: dma status == 0x24
Jun 14 00:00:21 kernel: hda: dma_intr: bad DMA status (dma_stat=30)
Jun 14 00:00:21 kernel: hda: dma_intr: status=0x50 { DriveReady SeekComplete }
Ik heb niets veranderd aan mijn config t.o.v. 2.4.20.
De drive performance is goed, en in het gebruik zie ik ook geen problemen. Dmesg laat ook niets verkeerds zien verder. Harddisk test-tooltje en S.M.A.R.T. laten geen defecten aan de drive zien, Daarom sluit ik hardware problemen eigenlijk uit.
Iemand een idee
1
2
3
4
| Jun 18 13:47:06 kernel: hda: set_drive_speed_status: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest } Jun 18 13:47:26 kernel: hda: dma_timer_expiry: dma status == 0x21 Jun 18 13:47:36 kernel: hda: (__ide_dma_test_irq) called while not waiting |
niet helemaal hetzelfde, maar het probleem zit hem zo te zien in dezelfde richting. Als ik opstart zet ik dma mee aan via een scriptje, dit dus niet altijd even goed. DMA staat daarna wel gewoon aan overigens. Ik moet er wel bij zeggen dat ik net een andere pc had toen ik kernel 2.4.21 installeerde.
layout ff gefixt
[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 18-06-2003 22:40 ]
De beste ideeën komen als je bezig bent.
al heb ik wel een onwijs gare kernelnaam

[ Voor 3% gewijzigd door G33rt op 18-06-2003 23:35 ]
Dat kan je toch zeker gewoon veranderen?G33rt schreef op 18 juni 2003 @ 23:35:
Ik kan iig mededelen dat deze kernel voor mn gevoel wat sneller opstart dan 2.4.20 (al scheelt het niet veel), en dat het compilen in een keer gelukt is
al heb ik wel een onwijs gare kernelnaam
1
| mv /boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.4.21 |
of wat je maar wilt
Rookworst zonder R is ook worst.
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail
Verwijderd
Even situatie: ik gebruik module-init-tools-0.9.12 (0.9.13-pre ook geprobeerd) geinstalleerd in /sbin/*, met symlinks in /bin. De oude modutils (2.4.25) staan in /sbin/*.old, met ook hier symlinks in /bin. Ik krijg tijdens 't booten deze error tijdens 't inladen van de initrd image: "/bin/insmod.old: no such file or directory". Obviously bestaat die file wel. 2.4.20 boot, elke kernel boot eigelijk wel, behalve 2.4.21.
Het ligt specifiek aan die module-init-tools/modutils setup in combinatie met 2.4.21. Op mijn laptop draai ik alleen 2.4.x, dus alleen modutils (in /sbin/*), en dat werkt verder goed met 2.4.21. 2.4.20 werkt ook goed. Alleen 2.4.21 met module-init-tools werkt dus niet...

Kan iemand me volgen en weet iemand een oplossing?
Verwijderd
Ik begrijp dat je RH gebruikt? ik knal meestal gewoon de nieuwe kernel erin en het werkt allemaal primaVerwijderd schreef op 22 June 2003 @ 19:13:
Vieze crosspost met linux-kernel: ik krijg 'em niet aan de praat!.
Even situatie: ik gebruik module-init-tools-0.9.12 (0.9.13-pre ook geprobeerd) geinstalleerd in /sbin/*, met symlinks in /bin. De oude modutils (2.4.25) staan in /sbin/*.old, met ook hier symlinks in /bin. Ik krijg tijdens 't booten deze error tijdens 't inladen van de initrd image: "/bin/insmod.old: no such file or directory". Obviously bestaat die file wel. 2.4.20 boot, elke kernel boot eigelijk wel, behalve 2.4.21.
Het ligt specifiek aan die module-init-tools/modutils setup in combinatie met 2.4.21. Op mijn laptop draai ik alleen 2.4.x, dus alleen modutils (in /sbin/*), en dat werkt verder goed met 2.4.21. 2.4.20 werkt ook goed. Alleen 2.4.21 met module-init-tools werkt dus niet.... Ik kan module-init-tools wel weghalen, maar dan boot 2.5.x niet meer. Ik kan ook modules in de kernel gooien voor 2.4.x, maar da's (vind ik) geen serieuze optie...
Kan iemand me volgen en weet iemand een oplossing?.
uit je sig: dat was toch een uitspraak van Stalin? iig it's all very true
edit: omg staat erachter, een regel naar onderen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 20:35 ]
hmm ik zie hier bij networking options ook geen ipv6 staan!?
[ Voor 14% gewijzigd door DAMAGE op 22-06-2003 21:03 ]
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Je moet het volgende doen om het aan te krijgen:
- bij "Code maturity level options" een sterretje zetten bij "Prompt for development and/or incomplete code/drivers.
- dan in het hoofdmene bij "Networking options" een M of * zetten bij "The IPv6 protocol (EXPERIMENTAL)"
Dat is alles
Edit:
Als ik dan toch opnieuw een nieuwe kernel moet gaan bakken dan doe ik wel gelijk 2.4.21
rick@damage:~$ ping6 osiris.v6.parse.nl
PING osiris.v6.parse.nl(2001:9a8:1290::3:0:10) 56 data bytes
64 bytes from 2001:9a8:1290::3:0:10: icmp_seq=1 ttl=60 time=22.0 ms
Werkt dus !
[ Voor 50% gewijzigd door DAMAGE op 22-06-2003 22:03 ]
Verwijderd
Mjah, op m'n laptop (RH-9.0) werkt dat perfect, ja...Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 20:34:
Ik begrijp dat je RH gebruikt? ik knal meestal gewoon de nieuwe kernel erin en het werkt allemaal prima
Op m'n desktop (RH-7.3) krijg ik dus bovenstaande boot errors - specifiek alleen bij 2.4.21! En het enige grote verschil tussen de twee is dat de RH-7.3 machine ook module-init-tools heeft, de RH-9.0 machine heeft alleen modutils.
/me is confused...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 22:04 ]
Ik kan even niet bij de betreffende regels in de sourcecode, ik zit in windows en heb de linux-2.4.21 map verwijderd. Ik heb de fouten gelogd in kernelerr.txt
Deze heb ik wel:
1
| DECLARE_LOCK_EXTERN(ip_h323_lock); |
[ Voor 19% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-06-2003 23:18 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
1
| inst /sbin/insmod.static.old "$MNTIMAGE/bin/insmod.old" |
aan /sbin/mkinitrd toe, en 't werkt weer.
/me gaat nu weer 2.5.x aan de gang proberen te krijgen...