Basissysteem dat op zich draait, de hardwarefuncties geabstraheerd aan applicaties aanbiedt, en applicaties/users van elkaar beschermt (memory management enzo).
Als je kijkt naar het computergebruik vandaag de dag, kan je haast zeggen dat X11 er bijv. wel bij hoort.
XFree kun je tot het OS rekenen ja, aangezien die hardware access doet en dat aan X apps aanbiedt (en dus alleen als root kan draaien).
En misschien zelfs KDE, GNOME, XFce ofzo. Het is immers een shell. Of je nu /bin/bash gebruikt, of /usr/X11R6/bin/X ...
KDE en Gnome zijn dat niet nee. Om te beginnen zijn ze allesbehalve specifiek voor GNU/Linux, en om verder te gaan is het absoluut niet nodig om je systeem draaiend te houden.
Bash en sh zijn wel nodig (zonder dat valt echt alles uit elkaar), dus die zijn wel onderdeel van het OS.
Ere wie ere toekomt, en de heren van KDE en GNOME hebben ook voor een zeer groot deel bijgedragen aan de recente populariteit van Linux.
Oh, zeker, maar dat is geen reden om het onderdeel van het OS te noemen.
Grappig dat je Gnome noemt btw, het is namelijk een GNU project, dus als je Gnome en KDE zo graag tot het OS wilt rekenen, dan is dat dus juist meer reden om het GNU/Linux te noemen

Natuurlijk snap ik de invloed van de FSF wel, en vind ik GNU een geweldig softwarepakket, maar ik vind ook dat er te stijf mee wordt omgegaan. In spreek/schrijftaal is "Linux" gewoon makkelijker dan GNU/Linux. Maar genoeg mensen die dan het bekende Linux-is-de-kernel-GNU-maakt-het-OS-compleet verhaal voor de tiende keer gaan ophangen.
edit:
Mja, dit had ik al om 17:00 getypt, toen ben ik weggelopen voor het eten, en nu pas op reply "verstuur bericht" geklikt
[
Voor 4% gewijzigd door
deadinspace op 18-12-2002 18:33
]