[Linux] DualProcessor, verschillende stepping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een systeempie met twee Intel P3 processoren. Soms krijgt ik bij het opstarten van het systeem een foutmelding en dan staat er bij dat het CPU 1 is. Nu is de eerste processor stepping 6 en de tweede stepping 3.

Ik kan de foutmelding niet kopieren want het systeem hangt moet ik opnieuw starten en dan ben ik melding kwijt (ook niet in de logs). Kan het een probleem zijn als er twee processoren in zitten met een verschillende stepping? Alles draait op een Tyan Tiger 230 bordje.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

over welke distro gaat het?
is er SMP support in de kernel?

zou het mogelijk zijn om de fout melding op een briefje te schrijven en dan hier te posten?

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Als je wil SMP'en is een basisvereiste dat je CPU's identiek zijn, terug naar de winkel dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

De cpu hoeven niet identiek te zijn, ze moeten alleen op dezelfde snelheid draaien.
Daarnaast zal linux kijken naar 1 cpu en dan aannemen dat de 2e cpu dezelfde feature set heeft.

BV in mijn geval had ik een PII 350 en een PII233 die beide op 233 liepen. Maar bepaalde features had de 233 niet ergo boem. Want hij roept een call op de cpu aan die de cpu niet kent.

Als het goed is moet hij met kernel 2.4.0 wel booten en anders moet je de in de kernel source wat dingen aanpassen dat hij bepaalde cpu features niet gebruikt.

Wat misschien ook werkt is de cpu's verwisselen omdat hij naar de 1e cpu kijkt.

Als je de kernel output wil hebben dan kom je met een null modem kabeltje heel erg ver (wel deze optie meecompileren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
it0 schreef op 13 June 2003 @ 09:39:
Als het goed is moet hij met kernel 2.4.0 wel booten en anders moet je de in de kernel source wat dingen aanpassen dat hij bepaalde cpu features niet gebruikt.

Features mee compileren bedoel je zeker. Even wat commentaar in de code gaat niet goed als ik dat ga doen 8)7

Het is een zelfbouw linux met LFS. Hier mijn poging om de fout over te typen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Unable to handle kernel NULL pointer dereference at virtual address 00000018
  printing eip:
00000018
*pde = 00000000
Oops: 0000
CPU: 1
EIP: 0010.[<00000018>]  Not tained
...
Code: Bad EIP value.
  <0>Kernel panic: attempted to kill the idle task!
In idle task - not syncing

Er zit SMP in de kernel ik start met de optie noapic (ergens gelezen dat dat moest, maar ook zonder geeft de kernel de fout). Beide procs zijn P3 800Mhz, maar de één is stepping 6 en de ander 3. Ik denk dat CPU0 stepping 6 is.

[ Voor 2% gewijzigd door FendtVario op 13-06-2003 12:23 . Reden: De eerste is inderdaad stepping 6, de tweede is stepping 3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

nee ik bedoel features NIET mee compileren bv

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
it0@thuis:~$ cat /proc/cpuinfo 
processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 3
model name      : Pentium II (Klamath)
stepping        : 4
cpu MHz         : 300.686
cache size      : 512 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 2
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov mmx
bogomips        : 599.65

De flags zijn dus de features, en waarschijnlijk hebben de procs verschillende features..

Dus moet je in de kernel hakken!!!
Maar probeer eerst eens kernel 2.4.0 en zeg wat die doet...

[ Voor 5% gewijzigd door it0 op 13-06-2003 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Kernel 2.4.20 doet hetzelfde als die ik nu gebruik 2.4.19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2023

el_salvador

njah das duidelijk

misschien een stom idee, maar scheelt het als je ze omwisselt? vanwege dat verhaal met feature set van de eerst cpu weetjewel. ik heb zoiets eens gehoord van een xp en een mp samen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
heb ik ook al even aangedacht omdat te doen maar die koelblokken zijn zo groot en zitten zo vast dat ik ze niet goed los durf te maken, ben bang dat ik door het moederbord heen schiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
volgens mij is dit niet een probleem doordat je 2 verschillende procs hebt. Ik heb zelf een DUAL P3 en daar zie ik dit ook wel eens incidenteel bij booten. De boot-disk van gentoo (alleen nieuwe) geeft bij mij ook deze melding (die kan ik drom ook niet gebruiken :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Net een tweede kernel gebakken met SCSI support, maar die wil niet starten, een oude zonder scsi wel, maar dan heb ik niet aan het systeem |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

ik bedoel kernel TWEE PUNT VIER PUNT NUL, niet 2.4.20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

De regel van Intel is dat je de nieuwste stepping als Processor 0 gebruikt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet de CPU stepping gelijk zijn om mee te SMP'en?
Nee, een systeem kan prima werken met twee cpu's van verschillende stepping. In het geval van de Intel cpu's worden dezelfde steppings wel geadviseerd maar niet als vereiste gesteld. Het is zelfs mogelijk twee P!!!'s te gebruiken met verschillende kloksnelheid, alleen is dit niet getest door Intel. Er zijn een paar P!!! steppings die door Intel niet ondersteund worden in een SMP configuratie, controleer dit a.d.h. van deze Intel site. Een andere wetenswaardigheid is dat de Xeon processors richting beneden multiplier unlocked zijn, hierdoor is het mogelijk een snellere Xeon bij een langzamere te prikken; het moederbord zal de multiplier verlagen overeenkomstig de langzamere Xeon (in het BIOS kun je dit zelf ook doen).

AMD onderteund voor haar 760MP/MPX chipset alleen MP cpu's van dezelfde snelheid (zie de whitepapers). Wellicht dat twee verschillende snelheden werken, maar daar heb ik nog geen echte succesverhalen over gehoord.

Bron: http://gathering.tweakers...message/14659662#stepping
Zou dus inderdaad gewoon moeten werken. Ik zou toch proberen de CPU's even om te wisselen, en inderdaad 2.4.0 proberen.

Edit: Misschien even controleren of jij niet één van die 'slechte' steppings hebt? Alhoewel hij het soms wel doet..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
En waarom moet ik dan die 2.4.0 gebruiken? Wat is hier beter aan dan bijvoorbeeld 2.4.20?

Ik ga er vanuit dat stepping 6 nieuwer is dan stepping 3. Of niet? Dan voldoe ik aan de regel die Shuriken stelt, de eerste proc is met stepping 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Kernel 2.4.0 heeft enkele zaken omtrent cpu features niet dus de kans is groot dat deze het wel doet.

Verder hoe weet je welke cpu de 1e cpu is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
stomme opmerking : draai ze hardmatig eens om ???

Dat zou iets zijn dat ik zou proberen. Misschien is de ene iets sterker als de andere.

suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Bij mij werkte het omdraaien overigens ook niet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

FendtVario schreef op 13 juni 2003 @ 08:16:
Kan het een probleem zijn als er twee processoren in zitten met een verschillende stepping?
Zou kunnen. Het zou geen probleem moeten opleveren, maar Intel raadt wel het gebruik van CPU's met identieke stepping aan.

Heb je er al andere OSsen op gehad? Had je daar problemen mee?
it0 schreef op 13 June 2003 @ 09:39:
Daarnaast zal linux kijken naar 1 cpu en dan aannemen dat de 2e cpu dezelfde feature set heeft.
Oh? Heb je daar een bron voor? Waarom verschijnen er dan wel twee CPU's (met alle flags e.d. apart weergegeven) in /proc/cpuinfo?

Overigens hebben CPU's waarvan alleen de stepping verschilt doorgaans ook dezelfde features. Ik ben het tegendeel nog nooit tegengekomen iig.
Omdraaien kan inderdaad een goed idee zijn, maar niet om de reden die jij aangeeft. Intel raadt aan dat de CPU met de laagste setting de bootstrap CPU moet zijn.
Shuriken schreef op 13 June 2003 @ 16:09:
De regel van Intel is dat je de nieuwste stepping als Processor 0 gebruikt.
Nee, juist andersom. Quote van de Intel site:
In dual processor systems, the processor with the lowest feature-set, as determined by the CPUID Feature Bytes, must be the Bootstrap Processor (BSP). The BSP is the processor that starts the boot process. In the event of a tie in feature-set, the tie should be resolved by selecting the BSP as the processor with the lowest stepping as determined by the CPUID instruction. For example, when mixing b0 and c0 the b0 stepping is the lowest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

deadinspace schreef op 13 juni 2003 @ 21:25:
[...]

[...]

Oh? Heb je daar een bron voor?
ja hoor
hier
Waarom verschijnen er dan wel twee CPU's (met alle flags e.d. apart weergegeven) in /proc/cpuinfo?

Overigens hebben CPU's waarvan alleen de stepping verschilt doorgaans ook dezelfde features. Ik ben het tegendeel nog nooit tegengekomen iig.
Het detecteren van een cpu gaat goed, maar linux gaat ervan uit dat de features identiek zijn.

Ik dacht dat verschillende stepping ook verschillende featureset kan zijn, maar dat kan ik best fout hebben.

Als de poster de cpuinfo van beide procs kan laten zien kan je dat iig uitsluiten en dan heb je het over een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Ik zal morgen eens proberen of ik die verrekte koelers van de procs af kan krijgen zonder door het moederbord heen te gaan. Er zitten van die veel te grote koelers op, blijft allemaal wel lekker op temperatuur maar voor dit is het niet handig.

it0: als je in de handleiding van je moederbord kijkt kun je zien welke cpu de eerste is, je kunt het systeem ook met een cpu draaien, dan is het wel handig om te weten wat het eerste slot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Volgens mij hoeft dat niet, maar ik heb ook maar ervaring met 1 bord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emh... Ik had zon fout ook maar dan met 1 cpu maar toen was het geheugen brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Het omwisselen van de procs was gemakkelijker dan ik dacht, er zitten van die ronde dingen op met gedraaide ribben, die moet je losdraaien :-)

Maar als ik ze omwissel start de pc niet op. Tenminste, ik krijg geen beeld. Heb een ander VGA kaartje geprobeert en een andere monitor maar dat maakt niet uit. Weer teruggezet en nu doet ie het weer...

Als ik die 2.4.0 kernel installeer? Wat heeft dat voor gevolgen voor mijn systeem? Waarschijnlijk moet ik dan de kernel tools opnieuw installeren? Maar zitten er geen 'grote' verschillen in met reiserfs of iets? Zal de changelogs eens na speuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

reiser zit er nog niet bij 2.4.0 in ,maar die kan je er wel bij patchen..

Weet je zeker dat beide procs werken? Wat gebeurt als je met 1 proc opstart, en probeer zo de cpuinfo te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Beide procs werken. Heb nu weer een kernel die probleemloos werkt, ik compile een nieuwe kernel met "make -j bzImage" en als ik dan met top de processen bekijken zijn beide heel actief bezig...

Hier heb ik iets gevonden over de kernel parameter "noapic", soms heeft dit een positieve invloed op het systeem maar bij mijn laatste kernel juist weer een negatieve. Ook is het me opgevallen dat modprobe niet werkt, maar insmod wel. Wat kan hiervan de reden zijn?

//edit
Heb de nieuwste modutils geinstalleerd en nu werkt modprobe weer.

[ Voor 11% gewijzigd door FendtVario op 15-06-2003 10:54 . Reden: Modutils install ]

Pagina: 1