Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 22:00:
Hallo allemaal,
Tot op heden heb ik de discussies rond dit onderwerp met belangstelling gevolgd.
Nu echter de resultaten uitblijven en daardoor volkomen terrecht het aantal klachten de
overhand neemt wordt het volgens mij tijd om mee te gaan praten.
Beroepshalve ben ik al 3 jaar met Wireless Access bezig en wel voor de zakelijke markt.
Net zo als Witcom denk ik een redelijke kijk op de zaken te hebben.
Daarom een paar statements:
Zakelijk Wireless internet is een groot succes en kan probleemloos concurreren met elke
andere vorm van breedband, pingtijden van 10~30 ms en snelheden tot 600 Kbyte/sec.
Op dit netwerk zitten grote bedrijven met honderden computers ! en toch is de belasting van
het zakelijke netwerk nog maar 5%
Kortom 1e conclusie, de aanvoercapaciteit naar Losser is het probleem niet, die is ruim voldoende.
Wat in Losser gebeurd is in zoverre niet nieuw dat wereldwijd in zeer veel landen Wireless
Access zowel voor data als telefonie al jarenlang door honderdduizenden particulieren gebruikt wordt en tot tevredenheid !
Waarom werkt e.e.a. dan in Losser niet ? (de hamvraag)
Wel voornamelijk omdat het contact tussen het basisstation en de meeste kastjes thuis dermate slecht is dat de radios automatisch op de laagste snelheid terugschakelen.
Het is een normale eigenschap van Wireless apparatuur dat als er geen verbinding gemaakt
kan worden de radios dit dan op een lagere snelheid proberen.
Bij veel mensen thuis lukt het dus alleen op de laagste snelheid.
Introweb heeft gekozen voor de meest geavanceerde technieken die nu wereldwijd beschikbaar zijn (echt waar !) echter deze technieken zijn getest in omgevingen met
voornamelijk veel houtbouw en tja de gemiddelde woning in Losser ziet er toch iets
anders uit.
Naar mijn mening moet de huidige antenne dus veel hoger/op een andere plek geplaatst
worden en zou het wel eens kunnen dat voor een goede ontvangst in Nederland toch
altijd buiten/raam antennes nodig zijn.
Ik ben derhalve benieuwd naar de ervaringen van mensen die nu een buitenantenne hebben.
* zwahiel volgt dit topic ook al een hele poos, maar reageerd nu ook pas...
Deze mening deel ik dus ook!
beroepshalve heb ik ook met draadloze netwerken gewerkt, zelfs met systemen die gewoon door hele flats heen bliezen doordat ze "getweaked" waren...
Het probleem in Losser bestaat o.a. uit het feit dat de signalen niet door de huizen heen kunnen komen, er zijn gewoon teveel obstakels in de weg... Bij een sterkere signaalsterkte zou dit niet zo'n grote impact hebben als nu... maar helaas is een sterker signaal in Nederland niet toegestaan...
Wat ze zouden kunnen doen is idd externe antennes... Tijdens de tijd dat dit topic loopt heb ik me al meerdere malen afgevraagd waarom dit niet gebeurd!?
Aangezien we hier allemaal tweakers zijn had ik al eens geprobeerd mijn modem te tweaken, zelf een externe antenne bouwen, plannen genoeg op i-net, gebruik zelfs de search van GoT maar eens, daar zul je genoeg antennes zien!
Ik zat te denken dat vanuit een netwerktechnisch punt een tweede antenne niet verkeerd zou zijn. Het is niet voor de bandbreedte maar wel voor de geografische voordelen, je kunt dan mensen benaderen die normaal een te lage signaalsterkte hebben. Verder kun je zo efficiënter je verkeer routen over je wireless netwerk.
Op die manier heb je ook nog eens een backup voor als 't fout gaat, je schakeld gewoon over op een andere mast! Helaas kost dit geld en wordt dit in de praktijk niet zo vaak toegepast! Vanuit mijn mening als netwerkbeheerder zou dit een redelijke oplossing zijn, in combinatie met een externe antenne en dan bedoel ik een degelijke!
Misschien is het wel enigzins een probleem omdat de antenne die ze nu gebruiken een rond-breedstaler... geen richt antenne dus.
Waarom ik dit punt aansnij, kijk eens naar een gsm mast, dat zijn richtstralers met een groot bereik... het signaal gaat als een V vorm vanuit de antenne naar buiten, vandaar dat er altijd meerdere antennes hangen om 360 bereik te krijgen...
GSM doet 't met meerdere antennes via een honingraad structuur.
Mijn puntje, cellen creeéren waardoor • het bereik vergroot wordt
• De betrouwbaarheid van 't netwerk vergroot wordt
• De signaal sterkte verbeterd wordt, waardoor obstakels als betonnen muren beter genomen kunnen worden...
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020