"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"
Verwijderd
Dat lijkt me nogal overduidelijk.....het lezen uit het woordenboek, het opnieuw rangschikken van deze informatie en dat schrijven op papier.....als dat geen communicatie issalutem schreef op 13 december 2002 @ 15:57:
[...]
sorry, nofi maar waar is de communicatie in deze foto ?
Hoe kan je dat rangschikken zien in die foto ?Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 16:03:
[...]
Dat lijkt me nogal overduidelijk.....het lezen uit het woordenboek, het opnieuw rangschikken van deze informatie en dat schrijven op papier.....als dat geen communicatie is
Je kan er nix lezen,en wat heeft dat met communiceren te maken
Misschien communiceren met jezelf
Nee leuke foto maar ik zie er echt geen communicatie met iets iemand of wat dan ook in ....
"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"
Verwijderd
Ok, dat rangschikken is misschien niet overduidelijk, neem dat maar gewoon van mij aansalutem schreef op 13 december 2002 @ 16:05:
[...]
Hoe kan je dat rangschikken zien in die foto ?
Je kan er nix lezen,en wat heeft dat met communiceren te maken???
Misschien communiceren met jezelf
Nee leuke foto maar ik zie er echt geen communicatie met iets iemand of wat dan ook in ....
En laten we maar Kheperi beslissen of het aan het thema voldoet, naar mijn mening wel degelijk, maar goed wie ben ik tussen al deze genieën?
Hmm, ik heb er nog eens goed naar gekeken, en er vindt absoluut communicatie plaats:
1.) van meneer van Dale naar de schrijver (pen = metafoor voor de schrijver, maar een hand is zo lelijk
2.) van de schrijver naar degene die het geschrevene onder ogen krijgt (bijvoorbeeld degene die naar de foto kijkt (haha!! Je bent er zelf onderdeel van en je hebt het geeneens door
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 16:14 ]
Idd en dan is er nog altijd mij Veto recht.....Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 16:10:
[...]
Ok, dat rangschikken is misschien niet overduidelijk, neem dat maar gewoon van mij aan.
En laten we maar Kheperi beslissen of het aan het thema voldoet, naar mijn mening wel degelijk, maar goed wie ben ik tussen al deze genieën?
Met wie wordt er gecommuniceerd dan?Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 16:03:
[...]
Dat lijkt me nogal overduidelijk.....het lezen uit het woordenboek, het opnieuw rangschikken van deze informatie en dat schrijven op papier.....als dat geen communicatie is
De communicatie van de foto naar de kijker kan natuurlijk niet de hoofdzaak zijn. Dat doet elke foto.
Wat ik mis is een doel van de communicatie. Een richting. Dat is volgens mij een essentieel onderdeel van communicatie zoals bedoeld in het thema.
Bijv.
Luxor at night: doel is de voorbijganger.
Rotzooi: computers ergens ofzo...
Kruispunt: de weggebruiken
Promogirl: iemand met een dikke portomonnee.
Het is maar wat ik in de foto zie, maar bij jou foto zie ik geen doel. Waarom schrijf je dat op? aan wie is het gericht? Aan niemand zo te zien. Als er nou maar 'lieve meneer van Dale' ofzo boven je brief stond, dan was het helemaal in orde
Nu lijkt het erop dat je een notitie maakt.
Je stelt me wel op de proef met deze foto, maar ik vind hem eigenlijk niet voldoen aan het thema.
Dan moeten:
Sms
Grote Poster
Kerstgroet
RGB Channel Distortion
Natural Born Killers
Journaal
Unseen Communication
Ook weg.. Dat is ook allemaal fotos van dingen die text of beeld weergeven zonder dat er iemand naar luisteerd of kijkt.
Verder vind ik Rotzooi een wirwar aan draden, en moet je ver zoeken om daar communicatie in te zien.
Kruispunt is een kruispunt, op die manier kan ik in de helft van mn foto's wel een bord of text oid aanwijzen.
Wablief gaat ook nergens over, dan zijn alle mensen foto's ineens communicatie.. Net als Promo Girl..
Ik vind Information een van de mooiere foto's. Dat Aerodynamic er een minder ingenieus lulverhaal aan hangt moet je niet afstraffen door de foto af te keuren
Verwijderd
Tnx!Norjee schreef op 13 december 2002 @ 17:12:
Als een boek en schrijven geen communicatie is is niks meer communicatie![]()
Dan moeten:
Sms
Grote Poster
Kerstgroet
RGB Channel Distortion
Natural Born Killers
Journaal
Unseen Communication
Ook weg.. Dat is ook allemaal fotos van dingen die text of beeld weergeven zonder dat er iemand naar luisteerd of kijkt.
Verder vind ik Rotzooi een wirwar aan draden, en moet je ver zoeken om daar communicatie in te zien.
Kruispunt is een kruispunt, op die manier kan ik in de helft van mn foto's wel een bord of text oid aanwijzen.
Wablief gaat ook nergens over, dan zijn alle mensen foto's ineens communicatie.. Net als Promo Girl..
Ik vind Information een van de mooiere foto's. Dat Aerodynamic er een minder ingenieus lulverhaal aan hangt moet je niet afstraffen door de foto af te keuren
Sorry maar bij mij is er wel iemand die kijkt. Weliswaar met zijn vingers aangezien hij blind is. Dat is toch wel duidelijk he, de hand is in beeld...Het is dus niet gericht op de kijker van de foto.Norjee schreef op 13 december 2002 @ 17:12:
Als een boek en schrijven geen communicatie is is niks meer communicatie![]()
Dan moeten:
Sms
Grote Poster
Kerstgroet
RGB Channel Distortion
Natural Born Killers
Journaal
Unseen Communication
Arrived anxious, left bored
Verwijderd
Ik denk dat het grote probleem is, dat ik de pen niet heb laten vasthouden door een hand? Was het anders wel communicatie geweest? Opzich kan ik wel begrijpen wat je bedoelt, ik wilde em alleen nét dat beetje origineler maken dan de doorsnee ingezonden foto's hier.Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 16:57:
[...]
Met wie wordt er gecommuniceerd dan?
De communicatie van de foto naar de kijker kan natuurlijk niet de hoofdzaak zijn. Dat doet elke foto.
Wat ik mis is een doel van de communicatie. Een richting. Dat is volgens mij een essentieel onderdeel van communicatie zoals bedoeld in het thema.
Bijv.
Luxor at night: doel is de voorbijganger.
Rotzooi: computers ergens ofzo...
Kruispunt: de weggebruiken
Promogirl: iemand met een dikke portomonnee.
Het is maar wat ik in de foto zie, maar bij jou foto zie ik geen doel. Waarom schrijf je dat op? aan wie is het gericht? Aan niemand zo te zien. Als er nou maar 'lieve meneer van Dale' ofzo boven je brief stond, dan was het helemaal in orde
Nu lijkt het erop dat je een notitie maakt.
Je stelt me wel op de proef met deze foto, maar ik vind hem eigenlijk niet voldoen aan het thema.
Als dit een probleem geeft, naja, verwijder em dan maar. Ik bedoel, het is jouw feestje...maar als ik kijk naar de hoeveelheid inzendingen, lijkt het me dat je wellicht iets soepeler zult moeten worden. Iedereen geeft zijn eigen invulling aan een thema, als mensen het daar niet mee eens zijn, moeten ze maar niet stemmen op die foto.....
Maar of je nu uit een boek leest en dat overschrijft zoals Aerodynamic, of een braille boek leest, dat is toch hetzelfdePuCK schreef op 13 December 2002 @ 19:03:
[...]
Sorry maar bij mij is er wel iemand die kijkt. Weliswaar met zijn vingers aangezien hij blind is. Dat is toch wel duidelijk he, de hand is in beeld...Het is dus niet gericht op de kijker van de foto.
Of juist strenger zijn... Mijn lijst met foute foto's was wat overdreven, maar de meeste foto's passen bij het thema door de uitleg, en niet direct door de foto, nu is het ook erg moeilijk communicatie te fotograverenVerwijderd schreef op 13 December 2002 @ 19:12:
[...]
Ik denk dat het grote probleem is, dat ik de pen niet heb laten vasthouden door een hand? Was het anders wel communicatie geweest? Opzich kan ik wel begrijpen wat je bedoelt, ik wilde em alleen nét dat beetje origineler maken dan de doorsnee ingezonden foto's hier.
Als dit een probleem geeft, naja, verwijder em dan maar. Ik bedoel, het is jouw feestje...maar als ik kijk naar de hoeveelheid inzendingen, lijkt het me dat je wellicht iets soepeler zult moeten worden. Iedereen geeft zijn eigen invulling aan een thema, als mensen het daar niet mee eens zijn, moeten ze maar niet stemmen op die foto.....
Ja maar bij mijn foto is het niet de kijker die het boek leest maar de blinde waar de hand van te zien is. Dus de communicatie is van het boek naar de blinde die het leest met zijn vingers, niet naar de kijker. Is toch wat anders?Norjee schreef op 13 december 2002 @ 19:21:
[...]
Maar of je nu uit een boek leest en dat overschrijft zoals Aerodynamic, of een braille boek leest, dat is toch hetzelfdeMaar het was maar om aan te geven dat deze contest eigenlijk alleen maar bestaat uit foto's die twijfelachtig zijn qua thema
Verwijderd
Tja inderdaad, in den beginne leek het me een leuk thema, maar het begint steeds vervelender te worden...Norjee schreef op 13 december 2002 @ 19:21:
[...]
Maar of je nu uit een boek leest en dat overschrijft zoals Aerodynamic, of een braille boek leest, dat is toch hetzelfdeMaar het was maar om aan te geven dat deze contest eigenlijk alleen maar bestaat uit foto's die twijfelachtig zijn qua thema
[...]
Of juist strenger zijn... Mijn lijst met foute foto's was wat overdreven, maar de meeste foto's passen bij het thema door de uitleg, en niet direct door de foto, nu is het ook erg moeilijk communicatie te fotograveren
Nee dat is het niet. Ik bedoel alleen maar dat ik geen ontvanger zie. mens dier of ding.Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 19:12:
[...]
Ik denk dat het grote probleem is, dat ik de pen niet heb laten vasthouden door een hand? Was het anders wel communicatie geweest? Opzich kan ik wel begrijpen wat je bedoelt, ik wilde em alleen nét dat beetje origineler maken dan de doorsnee ingezonden foto's hier.
Ik zie informatie, ik zie een communicatiemiddel, maar ik zie geen communicatie. En dat dus alleen omdat er geen doel is. Ik weet niet voor wie de informatie bestemd is!! Dát is exact waar het mij om ging. Vandaar dat ik vind dat de foto niet helemaal thematisch is.
Daar ben ik het mee eens. Dat hadden we vorige maand ook. Het is NIET mijn feestje. Ik probeer de zaak alleen maar een beetje in goede banen te leiden, zodat het voor zoveelmogelijk mensen leuk is om mee te doen. Daarom was ik ook al minder kritisch en liet ik bijvoorbeeld die strandfoto staan. Die is ook niet thematisch.Als dit een probleem geeft, naja, verwijder em dan maar. Ik bedoel, het is jouw feestje...maar als ik kijk naar de hoeveelheid inzendingen, lijkt het me dat je wellicht iets soepeler zult moeten worden. Iedereen geeft zijn eigen invulling aan een thema, als mensen het daar niet mee eens zijn, moeten ze maar niet stemmen op die foto.....
Dus ik verwijder je foto niet, omdat het duidelijk is dat er anderen zijn die de foto wel on-theme vinden.
Verwijderd
Ok, tnx, ik kijk wel of ik nog iets anders kan bedenken......dan verander ik de foto wel, ik heb toch geen kont te doen deze komende week...Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 20:00:
[...]
Nee dat is het niet. Ik bedoel alleen maar dat ik geen ontvanger zie. mens dier of ding.
Ik zie informatie, ik zie een communicatiemiddel, maar ik zie geen communicatie. En dat dus alleen omdat er geen doel is. Ik weet niet voor wie de informatie bestemd is!! Dát is exact waar het mij om ging. Vandaar dat ik vind dat de foto niet helemaal thematisch is.
[...]
Daar ben ik het mee eens. Dat hadden we vorige maand ook. Het is NIET mijn feestje. Ik probeer de zaak alleen maar een beetje in goede banen te leiden, zodat het voor zoveelmogelijk mensen leuk is om mee te doen. Daarom was ik ook al minder kritisch en liet ik bijvoorbeeld die strandfoto staan. Die is ook niet thematisch.
Dus ik verwijder je foto niet, omdat het duidelijk is dat er anderen zijn die de foto wel on-theme vinden.
Dat klopt niet.. de strandpic stelt twee pratende mensen voor.. dat zal dus perfect qua thema volgens je eerste alineaVerwijderd schreef op 13 December 2002 @ 20:00:
[...]
-->Nee dat is het niet. Ik bedoel alleen maar dat ik geen ontvanger zie. mens dier of ding.
[...]
Daar ben ik het mee eens. Dat hadden we vorige maand ook. Het is NIET mijn feestje. Ik probeer de zaak alleen maar een beetje in goede banen te leiden, zodat het voor zoveelmogelijk mensen leuk is om mee te doen. -->Daarom was ik ook al minder kritisch en liet ik bijvoorbeeld die strandfoto staan. Die is ook niet thematisch.
Net om lullig tegen jou te doen, maar meer om te laten zien hoe dubbelzinnig het is om foto's al dan niet in te delen bij het thema
Als het er om gaat dat er een ontvanger zichtbaar is zijn alleen bokken, Pauw en kip, Moderne communicatie, Wablief en Unseen Communication goed
Verwijderd
Is dus zomaar verwijderd. Had alles met het onderwerp te maken. Een moment van communicatie tussen mens en dier waarbij het dier een keer de baas was.
Was door mij hoogst persoonlijk gemaakt in de Rode Zee toen we tijdens het varen een school Dolfijnen tegenkwamen.
Ik snap eerlijk gezegd niet wat er mis is met die foto. Mag zeker niet winnen............
Er is een duidelijke communicatie tussen de Dolfijn links van de foto en de fotograaf (ik dus in dit geval).
Overigens zijn er mooie foto's gepost hoor, maar ik twijfel ernstig aan het inzicht van de reviewer. Ik dacht dat door stemming bepaald zou worden welke foto het beste zou zijn. Blijkbaar is de democratie nog niet zover gevorderd.
[ Voor 32% gewijzigd door regmaster op 13-12-2002 22:13 ]
De boodschap op het billboard is wel degelijk ergens op gericht. Dat is duidelijk. Dat heet bij billboards 'doelgroep' ofzo.Verwijderd schreef op 13 December 2002 @ 20:20:
Tja, nu we toch aan het mierenneuken zijn, als ik kijk naar de foto van Salutem (degene die mijn foto niet goed vindt) dan zie ik zowel geen verzender als ontvanger? alleen een erg grote meneer op een billboard.....
Natuurlijk is het beoordelen niet eenduideig. Daar hoef je me niet op te wijzen. Maar je moet toch wat nietwaar?Norjee schreef op 13 december 2002 @ 20:12:
[...]
Dat klopt niet.. de strandpic stelt twee pratende mensen voor.. dat zal dus perfect qua thema volgens je eerste alinea
Net om lullig tegen jou te doen, maar meer om te laten zien hoe dubbelzinnig het is om foto's al dan niet in te delen bij het thema
Als het er om gaat dat er een ontvanger zichtbaar is zijn alleen bokken, Pauw en kip, Moderne communicatie, Wablief en Unseen Communication goed
Ik zie bij de 2 mensen op het strand geen communicatie. Zijn ze aan het praten? Het zou kunnen, maar ik zie het niet.
En voor de duidelijkheid (ik dacht dat ik dat al nadrukkelijk had vermeld, maar mijn berichten nalezend merk ik dat dat niet zo is) Die 'ontvanger' hoeft niet in beeld te zijn, maar je moet je er iets bij voor kunnen stellen. Als je er over nadenkt is het helemaal niet ingewikkeld. Neem dat billboard: Je ziet een enorme poster. de bron is de opdrachtgever, via een reclamebureau. Die wil iets vertellen. De boodschap zie je metershoog in beeld. De ontvanger is duidelijk. Dat zijn jongens die net zo onweerstaanbaar voor vrouwtjes willen zijn als die vent op de poster. Ergo: bron + info + doel = communicatie.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 22:39 ]
Ik vind je foto prima hoor alleen niet passen bij het topicVerwijderd schreef op 13 December 2002 @ 20:20:
Tja, nu we toch aan het mierenneuken zijn, als ik kijk naar de foto van Salutem (degene die mijn foto niet goed vindt) dan zie ik zowel geen verzender als ontvanger? alleen een erg grote meneer op een billboard.....
En verder ben je vast ook wel
Verwijderd
slijmbalsalutem schreef op 13 december 2002 @ 23:08:
[...]
Ik vind je foto prima hoor alleen niet passen bij het topic
En verder ben je vast ook wel
Om toch nog even iets toe te lichten dan? Het is jammer dat het niet goed te zien is maar de situatie was dat ik midden tussen een hele familie Dolfijnen zwom met een aantal baby's en moeders. De Dolfijn links, een mannetje, zwom met me mee en maakte me duidelijk d.mv. body language en fluittoontjes dat ik niet te dichtbij mocht komen. Althans door zijn gedrag interpreteerde ik dat zo. Vlak na de foto ging hij met nog een ander mannetje tussen mij en een baby dolfijn in zwemmen zodat het mij onmogelijk werd gemaakt om er dichtbij genoeg te komen om een foto te maken. En dit alles zonder enige vorm van agressie.Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 22:18:
Regmaster, ik denk dat je het eerste bericht in het topic niet hebt gelezen. Als je met een foto wilt deelnemn moet je'm hier ook plaatsen, met een toelichting. Anders weet ik echt niet of je zomaar een wilde uploader bent of serieus wilt meedoen. Je toelichting bij de foto op de fotosite was ook minimaal. Verder zag ik niet echt hoe de foto aan het thema voldeed. Mogelijk kon je me overtuigen met een goede toelichting.
Heeft een enorme indruk gemaakt.
Afbeelding
Het thema definieerd dit niet helemaal duidelijk, maar mensen(en de meeste dieren) communiceren altijd. In dit geval door lichaams-houding/taal.Natuurlijk is het beoordelen niet eenduideig. Daar hoef je me niet op te wijzen. Maar je moet toch wat nietwaar?
Ik zie bij de 2 mensen op het strand geen communicatie. Zijn ze aan het praten? Het zou kunnen, maar ik zie het niet.
Naar mijn mening is dit meer een lacune in de definitie van het thema, maar je kan niet ontkennen dat er gecommuniceerd wordt..
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Nee, niet als je zegt dat er altijd gecommuniceerd wordtJdeBruijn schreef op 14 December 2002 @ 00:29:
[...]
Het thema definieerd dit niet helemaal duidelijk, maar mensen(en de meeste dieren) communiceren altijd. In dit geval door lichaams-houding/taal.
Naar mijn mening is dit meer een lacune in de definitie van het thema, maar je kan niet ontkennen dat er gecommuniceerd wordt..
Het gaat er bij het thema juist om dat op een foto vast te leggen en communicatie zichtbaar te maken.
Dat is inderdaad een overtuigend verhaal bij je foto. Zoiets is natuurlijk vrijwel onmogelijk zichtbaar en vanzelfsprekend op een foto te krijgen. Maar met de toelichting erbij lijkt het me ondanks dat wel kunnen in het thema. Wil je dan deze tekst ook bij je foto op de fotosite zetten? Via die site wordt namelijk gestemd.regmaster schreef op 14 december 2002 @ 00:16:
[...]
Om toch nog even iets toe te lichten dan? Het is jammer dat het niet goed te zien is maar de situatie was dat ik midden tussen een hele familie Dolfijnen zwom met een aantal baby's en moeders. De Dolfijn links, een mannetje, zwom met me mee en maakte me duidelijk d.mv. body language en fluittoontjes dat ik niet te dichtbij mocht komen. Althans door zijn gedrag interpreteerde ik dat zo. Vlak na de foto ging hij met nog een ander mannetje tussen mij en een baby dolfijn in zwemmen zodat het mij onmogelijk werd gemaakt om er dichtbij genoeg te komen om een foto te maken. En dit alles zonder enige vorm van agressie.
Heeft een enorme indruk gemaakt.
Afbeelding
hier laat ik het bij
Het thema is dus niet vervaagd, wat je aan foto's ziet is de som van verschillende opvattingen over dat thema. Ik vind dat daar wat meer begrip voor moet zijn. Er wordt me te veel gezeurd de laatste tijd.
Over een weekje gaan we stemmen en dan kun je jouw mening omzetten in je stem.
Ik vind het gewoon jammer dat er weinig foto's zijn die ook echt een ontvanger hebben...
[ Voor 12% gewijzigd door Puck op 14-12-2002 19:11 ]
Communicatie ? spreken ? waar ?
Check fotosite.
En jammer dat als iemand een leuk verhaal bij zijn foto schrijft het opeens wel communicatie is je maakt toch een foto en geen verhaaltje waaruit blijkt dat er communicatie is of ben ik nou weer aan het doordraven...
Ksnap er nu eg nix meer van.....
Goede les voor de volgende keer, een duidelijker onderwerpKsnap er nu eg nix meer van.....
Verwijderd
Je ziet de mensen toch met elkaar praten?? Het is geen goede foto (NOFI) maar communicatie zit er zeker wel in. Je bent inderdaad aan het doordraven....salutem schreef op 14 December 2002 @ 20:48:
OMG sprekende kunst !
Communicatie ? spreken ? waar ?
Check fotosite.
En jammer dat als iemand een leuk verhaal bij zijn foto schrijft het opeens wel communicatie is je maakt toch een foto en geen verhaaltje waaruit blijkt dat er communicatie is of ben ik nou weer aan het doordraven...![]()
Ksnap er nu eg nix meer van.....
Praten ??? de een heeft zijn hand voor zn mond en de ander een pruil lipje ??Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 21:19:
[...]
Je ziet de mensen toch met elkaar praten?? Het is geen goede foto (NOFI) maar communicatie zit er zeker wel in. Je bent inderdaad aan het doordraven....
Duhh en dat heet dan communicatie
Ik ga me NU laten opnemen
Verwijderd
En mijn foto dan? (Spam)Norjee schreef op 13 December 2002 @ 20:12:
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 14:49 ]
Ach.. als je kijkt naar andere foto's in de contest is die van jou ook prima toch
En omdat borden kennelijk ook als communicatie worden gezien
Hondje mag schaatsen
![]() |
[ Voor 10% gewijzigd door Norjee op 15-12-2002 22:48 . Reden: kader faken met table.. just for fun :) ]
Verwijderd
De foto is grappig....maar hij is onscherp dus wat mij betreft niet geschikt...Norjee schreef op 15 December 2002 @ 16:48:
[...]
Ach.. als je kijkt naar andere foto's in de contest is die van jou ook prima toch
En omdat borden kennelijk ook als communicatie worden gezienZijn er mensen die gecharmeerd zijn van deze foto?
Hondje mag schaatsen
[afbeelding]
Zal ik het nog eens proberen toe te lichten?
Ik zie er een poging van een overijverige ambtenaar (zeer zeldzaam) in die de voorbijganger meldt dat honden daar ook mogen uhhm schaatsen? of schijten?, nouja, iets mogen.
Communicatie dus.
Maar inderdaad nogal onscherp.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 17:53 ]
[ Voor 93% gewijzigd door majic op 15-12-2002 21:14 . Reden: dan niet pleuris forum *ZUCHT* ]
Verwijderd
Nice one......maar bereid je er alvast op voor dat ze boos gaan worden, omdat er het slechts een communicatiemiddel is ofzo...majic schreef op 15 december 2002 @ 21:07:
Vandaag speciaal voor de contest in t grauwe weer naar buiten gegaan, om iets op de foto te zetten wat ik al een tijdje in mn ooghoeken had zien staan. Heb er eerst zo'n 200 meter klei-achtig weiland voor moeten doorkruisen, maar het resultaat was er.
Zoveel mensen zien ze staan, echter niemand staat er ook bij stil dat deze witte reuzen noodzakelijk zijn om te communiceren op manieren die we als vanzelfsprekend achten. TV, Radio, mobiele telefoons....hun signalen volgen allemaal via deze torens hun weg naar onbekende bestemmingen.
[[url=http:/www.xs4all.nl/~majic/theneedtocommunicate.jpg]afbeelding[/url]]
Excuses voor de frame, maar het vieze paars van GOT verpest fotos die zelf weinig kleur hebben (zoals deze).
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 17:08:
[...]
...maar hij is onscherp dus wat mij betreft niet geschikt...
't is trouwens geen doen met dit weer buiten foto's te maken, mn evf was totaal onbruikbaar (onscherp), lcd schermpje deed het gelukkig nog wel, en een setje batt was na 15 foto's al "leeg" nu mn cam weer in de warme kamer is vind hij de batterijen weer vol.. fijn..
[ Voor 9% gewijzigd door Norjee op 15-12-2002 23:08 ]
hiihiihihihNorjee schreef op 15 December 2002 @ 22:40:
[...]
[...]
Maar dat bord stond heel hoog en ik voelde me heel klein en moest mn cam boven mn hoofd houden en op mn tenen staan.. en 't was koud... dan is het best een tikkie lastig om een mooie scherpe foto te maken.. helemaal als je ook een scherpe achtergrond wil...
't is trouwens geen doen met dit weer buiten foto's te maken, mn evf was totaal onbruikbaar (onscherp), lcd schermpje deed het gelukkig nog wel, en een setje batt was na 15 foto's al "leeg" nu mn cam weer in de warme kamer is vind hij de batterijen weer vol.. fijn..
lol@leedvermaak
Verwijderd
Ik heb nu een goed idee en ga hem vanavond proberen uit te werken. Hoop morgen een goede foto te hebben en dan zullen jullie hem wel hier zien verschijnen; anders nix van mij...PuCK schreef op 16 December 2002 @ 12:36:
Kom op mensen, nog maar 4 dagen en ik hoop nog wat mooie/creatieve/orginele foto's te zien!
Zoals ik al eerder zei:T.T. schreef op 14 December 2002 @ 20:57:
[...]
Goede les voor de volgende keer, een duidelijker onderwerp
"Misschien is een mooi thema voor de nieuwe maand/nieuwe jaar/nieuwe contest het thema : "Het begin........" Of "Het nieuwe begin....." De start van.........
Ljikt me leuk. Ook een leuk thema voor lente oid.
Maar dat de volgende contest weer he ?!
I agreeVerwijderd schreef op 16 December 2002 @ 18:04:
een binnenhuis thema is ook wel lekker...
En iets lekker simpels lijkt me ook wel een goed idee. Iets waar je met geen mogelijkheid diskussies over kan krijgen...
Kortom dat wordt een tering zware opgave voor de winnaar van deze contest...
Nu ben ik niet echt origineel meer om daar nu mee af te komen ...
Ik was eigenlijk van zin om er een gif van te maken zodat je effectief de lampjes ziet knipperen
Camera Victor Company of Japan [JVC] - GR-DVX10
Mpix 0,8 [\/\/031
Iso Niet opgegeven
Brandpunts afstand Niet opgegeven
Sluiter tijd 1 / 100 sec
Diafragma Niet opgegeven
Omschrijving
Iedereen kent het wel. Chatten. Een lekker "los" medium om te communiceren, bepalen waar en wanneer je met iemand praat. Of niet. Want als je niet reageert, denkt men gewoon dat je er niet bent. Lekker vrijblijvend dus.
Mijn eerste foto, heb op dit moment alleen deze gare kruising tussen een DiGiCam en een DVC.
Op de foto zie je een chat tussen mij en iemand van school, via MSN Messenger op een iPaq.
Door de gare cam geen verdere info beschikbaar. Binnenkort kan ik hopelijk een Sony DSC-P50 lenen, dus dan ga ik even aan het schieten
Klik voor een heel iets betere
[ Voor 12% gewijzigd door Kr3Kr op 16-12-2002 23:48 ]
Zoveel mensen zien ze staan, echter niemand staat er ook bij stil dat deze witte reuzen noodzakelijk zijn om te communiceren op manieren die we als vanzelfsprekend achten. TV, Radio, mobiele telefoons....hun signalen volgen allemaal via deze torens hun weg naar onbekende bestemmingen.
[img]http:/www.xs4all.nl/~majic/theneedtocommunicate.jpg[/img]
Excuses voor de frame, maar het vieze paars van GOT verpest fotos die zelf weinig kleur hebben (zoals deze).
p.s. _waarom_ kan ik niet eens een simpele img adden in deze thread?! _arg_ . help.
[ Voor 7% gewijzigd door majic op 17-12-2002 00:38 ]
Je vergat een /majic schreef op 17 December 2002 @ 00:35:p.s. _waarom_ kan ik niet eens een simpele img adden in deze thread?! _arg_ . help.
IK kwam toevallig op het idee om dit op de foto te zetten, het is echt niet zo dat de hele server ruimte er zo uit ziet maar het leek me wel leuk om juist deze rotzooi te gebruikenGeFke schreef op 16 december 2002 @ 22:42:
Ik had net hetzelfde idee als SuperKneus met Rotzooi, maar bij mij wel iets netter gepatcht![]()
Nu ben ik niet echt origineel meer om daar nu mee af te komen ...
Ik was eigenlijk van zin om er een gif van te maken zodat je effectief de lampjes ziet knipperenis dit toegestaan in deze (en eventueel andere komende) contests ?
Anders maak je weinig kans...
Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 10:02:
Ennuhh geen randen he.
iemand nog iets over mijn foto?
Over jouw foto:
Opzich wel een goed plan alleen heeeeeeeeel erg jammer dat ik alleen JOU zie chatten en geen antwoord zie van degene waar je mee chat. Dit maakt de communicatie meteen een stuk minder
Er is dus eigenlijk geen ontvanger (niet te zien iig) en dat is dus niet echt "in het thema". Maargoed daar zijn al veel discussies over geweest, maar dat is mijn mening. Was een kleine moeite geweest om de ontvanger er bij te betrekken.
Je hebt nog 3 dagen
[ Voor 33% gewijzigd door Puck op 17-12-2002 13:51 ]
Tenminste als ik op tijd bent, was al 3 keer te laat en toen was het al donker
She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.
Verwijderd
Ik vind het een beetje jammer dat iedereen opeens beeldschermen fotografeert.... we zijn dan wel tweakers, er is toch ook nog wel een andere vorm van communicatie
Is hetzelfde als een foto maken van een mooie foto...
Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 18:25 ]
er is trouwens al een eenzelfde foto te vinden hier, maar dan op een wat andere manier.. Damn moet ik em morgen maar gaan maken zucht ik ben te laat klaar om er nog heen te rijden
She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.
Maar ik snap wat je bedoelt. Slim idee trouwens van dat vloeipapiertje, toch eens proberen, ik rook toch shag
* Kr3Kr =niet ThijsPuCK schreef op 17 december 2002 @ 13:49:
Ja dat snap ik maar hij moet het wel, als hij de foto upload op de contest site, zonder de balk doen...
Over jouw foto:
Opzich wel een goed plan alleen heeeeeeeeel erg jammer dat ik alleen JOU zie chatten en geen antwoord zie van degene waar je mee chat. Dit maakt de communicatie meteen een stuk minder![]()
Er is dus eigenlijk geen ontvanger (niet te zien iig) en dat is dus niet echt "in het thema". Maargoed daar zijn al veel discussies over geweest, maar dat is mijn mening. Was een kleine moeite geweest om de ontvanger er bij te betrekken.
Je hebt nog 3 dagen
misschien had ik mezelf als een ontvanger wat duidelijker kunnen maken door met de stylus ff wat te typen als antwoord...
LoL! Ik had eerst ook het idee om 2 [of meer] mensen met elkaar te laten praten [IRL, that isVerwijderd schreef op 17 December 2002 @ 14:27:
Ik vind het een beetje jammer dat iedereen opeens beeldschermen fotografeert.... we zijn dan wel tweakers, er is toch ook nog wel een andere vorm van communicatie
[ Voor 20% gewijzigd door Kr3Kr op 17-12-2002 19:08 ]
Verwijderd
Als er nou een politieman voor het pand stond
Verwijderd
Geen ontvanger? Nee ok maar er is wel duidelijk gedoeld op het communiceren. Er is een boodschap en die leest iedere voorbijganger. Communicatie of niet? (was trouwens in Barcelona vorige maand)PuCK schreef op 17 december 2002 @ 22:52:
Toch weer jammer dat er geen ontvanger is...
Verwijderd
Geen ontvanger? HET IS EEN FOTO! jij bent dus op dit moment een ontvanger!PuCK schreef op 17 december 2002 @ 22:52:
Vind het trouwens een hele mooie foto!
Ja ok, maar ik dacht dat de kijker zelf niet de ontvanger mocht zijn (want dan is elke foto goed, dat doet elke foto) Maargoed, deze foto doet ook niet mee aan de contest dus ik zeur weer teveelVerwijderd schreef op 17 December 2002 @ 23:00:
[...]
Geen ontvanger? HET IS EEN FOTO! jij bent dus op dit moment een ontvanger!
Vind het trouwens een hele mooie foto!
Foto is idd heel cool
De kunst van het weglaten
Dus met zou weinig mogelijk beeld, veel proberen te laten zien.
Even als voorbeeldje:

Dit is natuurlijk wel een erg professioneel plaatje (niet van mij btw) maargoed.
Dus vooral werken met kleurvlakken en schaduwen enzo. Dan MOET je wel aan de compositie denken
duidelijk qua inhoud:
- Beweging
- Ritme
meer "artistiek":
- Kou
- Stilte
ik vind alleen dat je niet moet verplichten om foto's te maken van mensen (groot probleem aan de "communicatie" opdracht), ik ga namelijk geen modellen regelen voor een GoT digifoto contest... voor een school opdracht wel overigens...
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
De Dreiging

Bij onze katten is het altijd de vraag wie als eerste aan gaat vallen. De rode in de foto is 'lijflijk' in het voordeel. Daarnaast is het een mannetje, dus op voorhand al het aanvallende type. De zwart-witte is een vrouwtje. Eentje die niet zelf de knokpartij zal initiëren, maar ze kan goed van zich afbijten. Bij dit soort robbertjes weten ze allebei dat er geknokt gaat worden. Maar wie deelt de eerste klap uit?
Niet mee eens. Okee je hebt gelijk: Een fronsend omhoogkijkende agent was mooi geweest. Maar op zich is de boodschap ontegenzeggelijk gericht. Op wie precies? ja dat is niet helemaal duidelijk, maar vermoedelijk 'de maatschappij' ofzoPuCK schreef op 17 december 2002 @ 22:52:
Ik zie hier duidelijk communicatie. Prima foto.
En die kattenfoto hierboven is ook prima. Duidelijke communicatie.
Het kán wel
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 06:56 ]
Weet je zeker dat ritme een duidelijk onderwerp is voor een foto wedstrijd? En stilte lijkt me ook een onderwerp wat weer een leuke discussie kan creerenPhusebox schreef op 17 December 2002 @ 23:58:
andere mogelijke thema's:
duidelijk qua inhoud:
- Beweging
- Ritme
meer "artistiek":
- Kou
- Stilte
ik vind alleen dat je niet moet verplichten om foto's te maken van mensen (groot probleem aan de "communicatie" opdracht), ik ga namelijk geen modellen regelen voor een GoT digifoto contest... voor een school opdracht wel overigens...
ja ritme is overduidelijk...SuperKneus schreef op 18 December 2002 @ 07:18:
[...]
Weet je zeker dat ritme een duidelijk onderwerp is voor een foto wedstrijd? En stilte lijkt me ook een onderwerp wat weer een leuke discussie kan creeren
stilte staat daarom ook bij de meer "artistieke" onderwerpen...
ik vind dat een onderwerp best "vrij" mag worden ingevuld zoals veelal bij communicatie gebeurde... men moet iemand de vrijheid geven, of het gefotografeerde daadwerkelijk bij de titel hoort is subjectief...
laat de stemmers maar bepalen zou ik zeggen
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ja, je hebt wel gelijk. Ik moest inderdaad even wat verder denken dan wat ik alleen maar op de foto zie.Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 06:53:
[...]
Niet mee eens. Okee je hebt gelijk: Een fronsend omhoogkijkende agent was mooi geweest. Maar op zich is de boodschap ontegenzeggelijk gericht. Op wie precies? ja dat is niet helemaal duidelijk, maar vermoedelijk 'de maatschappij' ofzo
Ik zie hier duidelijk communicatie. Prima foto.
Nog een paar onderwerpen voor nieuwe thema:
- De kunst van het weglaten (zie hierboven)
- Geluid
- Snelheid
- Water
- Spiegeling
[ Voor 14% gewijzigd door Puck op 18-12-2002 09:36 ]
verder moet het onderwerp duidelijk genoeg zijn dat er geen discussie komen over wel of niet in thema passende foto's
Ook lijkt het me slim om rekening te houden met het feit dat er hier geen proffessionele foto graven zitten maar vooral mensen die voor hun lol foto's maken en waarvan sommige nog niet zo lang actief zijn.
Ik zou dus een simpel thema kiezen iets wat gelijk al het onderwerp omschrijft.
Het huidige thema kan ik zelf niets mee en het vorige ook al niet dat is de reden dat ik steeds niet mee doe en dat vind ik best jammer
trouwens om terug te komen op het antwoord van Kheperi Dat vloeitje snap ik wel maar ik heb het ook wel eens geprobeerd met een hand of een papiertje voor de flits maar wel op enige afstand en dat leverde zwarte foto's op.. ik ben bang dat het vloeitje het ook te veel tegen houd. maar ik zal het eens proberen
over dat spiegeltje.. hoe bedoel je dat precies?
Ik heb al wel eens geprobeerd met een metalen schaaltje kaarslicht te refelecteren bij binnen foto's bij kaarslicht maar het refelecteerde eigenlijk bijna niet..
Denk aan een bewegend object,
en zo een foto kan je nog op 2 manieren nemen ook nog
Een foto waarbij de achtergrond scherp is en je bewegend object wazig voorbij komt.
of het object scherp (actie foto) en de achtergrond dan als een waas.
[ Voor 1% gewijzigd door Thyzz op 18-12-2002 10:22 . Reden: typo ]
Verwijderd
Lijkt me ook een hele leuke !!!Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 10:16:
Mij lijkt het thema snelheid een hele goede. En dan niet standaard fotootjes van stilstaande ferrari's of iets dergelijks, maar echt waar je de snelheid op de foto ziet. Beetje spelen met sluitertijden etc zou wel leuk zijn, om dan te zien wat iedereen voor creatiefs er van bakt.
oftewel bewegingCrash_neo schreef op 18 December 2002 @ 10:16:
Beweging.???
Denk aan een bewegend object,
en zo een foto kan je nog op 2 manieren nemen ook nog
Een foto waarbij de achtergrond scherp is en je bewegend object wazig voorbij komt.
of het object scherp (actie foto) en de achtergrond dan als een waas.
Om mooie foto's te maken hoef je geen professionele fotograaf te zijn hoor. Ik vind het wel een beetje jammer dat er bij sommige foto's totaal geen aandacht aan de foto besteed wordt. Het zijn meer point-and-shoot foto's dan mooie doordachte foto's. Een goeie foto daar ben je nou eenmaal even mee bezig. Meestal maak je enkele tientalle foto's voor 1 goede. Het mooie van digitaal foto's maken is dat het niks kost aan materiaal, dus je kunt experimenteren zoveel je wilt.maca schreef op 18 december 2002 @ 10:10:
Ook lijkt het me slim om rekening te houden met het feit dat er hier geen proffessionele foto graven zitten maar vooral mensen die voor hun lol foto's maken en waarvan sommige nog niet zo lang actief zijn...
Ik vind het wel erg makkelijk om te zeggen.. Ja maar ik ben nog maar een beginner. Dit is een contest en aan een contest doe je mee om beter te zijn als de rest. Dan is de kans dat je het als beginner moeilijk krijgt natuurlijk aanwezig. Daar is het een contest voor. Ik denk dat de mensen meer met de foto's aan de slag moeten. Een beetje belichten, reflecteren, met de settings spelen van je camera en hem niet alleen maar op de point-and-shoot stand gebruiken.
Met een paar simpele huishoudelijke dingen kun je al hele leuke resultaten bereiken.
Denk ik zo
Vandaar dat we eigenlijk een thema moeten nemen waarbij je wel aan de compositie, belichting etc. MOET denken. Zoals bijvoorbeeld "De Kunst Van Het Weglaten" of iets dergelijks. Lijkt me veel uitdagender...
Ja, laten we vooral de drempel om foto's op te sturen NOG hoger maken en het thema NOG vager.PuCK schreef op 17 december 2002 @ 23:09:
Trouwens als idee voor de volgende contest (al denk ik dat het mischien iets te moeilijk is) het thema:
De kunst van het weglaten
Wel knap dat je een nog vager thema kon bedenken dan het thema van december.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nogmaals, dit is niet gathering.fotografen.net. We zijn tweakers die toevallig een digicam hebben. Om hier nu hoogdravende contests te gaan houden is niet goed, ten eerste omdat we dus geen pro fotografen zijn en ten tweede omdat het contesttopic helemaal ondergespamd word met discussies zoals deze (zoals ik al eerder heb gezegd).PuCK schreef op 18 December 2002 @ 12:20:
Mee eens,
Vandaar dat we eigenlijk een thema moeten nemen waarbij je wel aan de compositie, belichting etc. MOET denken. Zoals bijvoorbeeld "De Kunst Van Het Weglaten" of iets dergelijks. Lijkt me veel uitdagender...
Dus: duidelijke contest, duidelijke beschrijving. Ook in zo'n opdracht zal de foto met goede compositie duidelijk naar voren komen, zijn de pro fotografen ook weer tevreden
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
en over dat moeite doen en zo van de persoon die hiervoor op mij reageerde.. ik vind idd ook dat je wel je best moet doen voor een mooie foto en ook bij een mik en klik foto moet nadenken over compositie maar dat kan ook gewoon bij een duidelijk thema en duidelijk bedoel ik dus mee dat het niet iets abstracts is.
De kunst van het weglaten is weer veeeeeeeeels te abstract. geef mensen gewoon een obdracht zoals snelheid of op reis of mensen aan het werk of paarden of whatever. dan krijg je fotos die hoogstwaarschijnlijk aan het thema voldoen en waar het meerendeel van de mensen mee uit de voeten kan.
Een binnenthema kan ook maar noem dan ook een duidelijk thema.. voormijn part 'verjaardag' of 'interieur'
nouja kijk maar maar voor mij is de lol er met die abstracte themas behoorlijk vanaf.
het moment is ook nog iets wat bestaat en niet te vergeten
Nogmaals... Je hoeft geen fotograaf te zijn om een goede foto te maken. Wat ik alleen maar wil aangeven is dat ik het jammer vind dat er nu veel teveel foto's ingezonden worden die gewoon klik-klak gemaakt worden. Dit doet meestal de kwaliteit van de foto geen eer aan.Arfman schreef op 18 December 2002 @ 13:25:
[...]
Nogmaals, dit is niet gathering.fotografen.net. We zijn tweakers die toevallig een digicam hebben. Om hier nu hoogdravende contests te gaan houden is niet goed, ten eerste omdat we dus geen pro fotografen zijn en ten tweede omdat het contesttopic helemaal ondergespamd word met discussies zoals deze (zoals ik al eerder heb gezegd).
Dus: duidelijke contest, duidelijke beschrijving. Ook in zo'n opdracht zal de foto met goede compositie duidelijk naar voren komen, zijn de pro fotografen ook weer tevreden.
Als je als beginnende fotohobbiest reacties wil op je foto moet je posten in: Digitale Camera Foto's deel 10 en niet meedoen aan een contest.
Je moet juist helemaal geen regels instellen. Geen kader, geen apparaten, niet dit, niet dat, etc. Gewoon: Het thema is vuur! klaar. punt uit en schieten maar. En dan niet allemaal regeltjes gaan bedenken. Hoef je ook niet meer te discussieren en maakt iedereen een kans.
Verwijderd
Ben ik het helemaal mee eens. Niet alleen de kunde van iemand bepaalt de kwaliteit van een foto maar ook de creativiteit. Zogauw we hier regels gaan verzinnen en ook concrete thema's zoals paarden en parkieten gaan pakken blijft er weinig creativiteit over. Ben je toevallig juist een beginnend fotograaf die nog niet zo goed de camera weet te hanteren zijn thema's als die van Puck fantastisch. In dit geval kan je je creativiteit ten toon stellen ipv alleen te laten zien hoe scherp je wel niet kiekjes kan schieten. Fotografie is meer dan alleen de goede ISO instellen.kaandorp schreef op 18 december 2002 @ 15:40:
[...]
Nogmaals... Je hoeft geen fotograaf te zijn om een goede foto te maken. Wat ik alleen maar wil aangeven is dat ik het jammer vind dat er nu veel teveel foto's ingezonden worden die gewoon klik-klak gemaakt worden. Dit doet meestal de kwaliteit van de foto geen eer aan.
Als je als beginnende fotohobbiest reacties wil op je foto moet je posten in: Digitale Camera Foto's deel 10 en niet meedoen aan een contest.
Je moet juist helemaal geen regels instellen. Geen kader, geen apparaten, niet dit, niet dat, etc. Gewoon: Het thema is vuur! klaar. punt uit en schieten maar. En dan niet allemaal regeltjes gaan bedenken. Hoef je ook niet meer te discussieren en maakt iedereen een kans.
Die foto's maken dan ook geen kans tijdens de stemming. Wie zijn wij om te bepalen dat klik-klak foto's niet mooi kunnen zijn of niet mee mogen doen aan de contest ?kaandorp schreef op 18 December 2002 @ 15:40:
[...]
Nogmaals... Je hoeft geen fotograaf te zijn om een goede foto te maken. Wat ik alleen maar wil aangeven is dat ik het jammer vind dat er nu veel teveel foto's ingezonden worden die gewoon klik-klak gemaakt worden. Dit doet meestal de kwaliteit van de foto geen eer aan.
Post daar maar eens een klik-klak foto, word je ook flink becommentariseerd. 'Dit topic is bedoeld voor de wat bijzondere digicam foto's, niet om de eerste foto met je nieuwe digicam te posten' was bijvoorbeeld een reactie op iemand.Als je als beginnende fotohobbiest reacties wil op je foto moet je posten in: Digitale Camera Foto's deel 10 en niet meedoen aan een contest.
Hier ben ik het wel mee eens. Heb je toch een redelijk vast en 'tastbaar' (niet te lang, dan vliegt je digicam in de fikJe moet juist helemaal geen regels instellen. Geen kader, geen apparaten, niet dit, niet dat, etc. Gewoon: Het thema is vuur! klaar. punt uit en schieten maar. En dan niet allemaal regeltjes gaan bedenken. Hoef je ook niet meer te discussieren en maakt iedereen een kans.
Neehoor. Kan me niet zoiets herinneren.maca schreef op 18 december 2002 @ 10:10:
water is al een keer aan bod geweest als thema.
Ben ik het wel mee eens. Komt ook wel goed denk ik.Ook lijkt het me slim om rekening te houden met het feit dat er hier geen proffessionele foto graven zitten maar vooral mensen die voor hun lol foto's maken en waarvan sommige nog niet zo lang actief zijn.
Ik zou dus een simpel thema kiezen iets wat gelijk al het onderwerp omschrijft.
Het huidige thema kan ik zelf niets mee en het vorige ook al niet dat is de reden dat ik steeds niet mee doe en dat vind ik best jammer.
hehe ja vloeitje houdt meestal teveel tegen denk ik. Een nylon kous werkt goed las ik eerder ergens. Eerlijk gezegd is dit van horen zeggen hoor...trouwens om terug te komen op het antwoord van Kheperi Dat vloeitje snap ik wel maar ik heb het ook wel eens geprobeerd met een hand of een papiertje voor de flits maar wel op enige afstand en dat leverde zwarte foto's op.. ik ben bang dat het vloeitje het ook te veel tegen houd. maar ik zal het eens proberen![]()
over dat spiegeltje.. hoe bedoel je dat precies?
Ik heb al wel eens geprobeerd met een metalen schaaltje kaarslicht te refelecteren bij binnen foto's bij kaarslicht maar het refelecteerde eigenlijk bijna niet..
Met een spiegel kun je de flits naar het plafond richten ofzo, zodat de belichting indirect is. Uiteraard moet je dan ook handmatig voorkomen dat de foto onderbelicht raakt.