Mijn vraag gaat (indirect) over home cinema sets, vandaar dat ik hem hier stel.
Ik ben al een tijdje bezig met het kijken naar complete homecinema sets (van Sony, want die zijn in de aanbieiding en klonk ook nog eens aardig - beter dan andere sets van rond de 600 euro).
Vraag 1: zijn losse componenten echter beter (mooier geluid e.d.) dan een complete set zoals de Sony HTP3000? (niet noodzakelijk dezelfde prijsklasse, zie hieronder). Waarom? Alleen omdat je los betere boxen kan kopen, of is de kwaliteit over het algemeen gewoon slecht van standaard-sets?
Ik denk dat losse componenten beter zijn... dus ik ga maar verder. Indien: "ja, losse componenten zijn beter" = antwoord, dan: wat moet ik nu kopen?
Ik heb nu 2 gewone (2-weg) Sony speakers, maar dat is denk ik beter dan die kleine dingetjes die in een complete set zitten, dus die hou ik voorlopig. Mijn eerste prioriteit is het kopen van een goede receiver + dvd/cd speler. Nu is Sony geloof ik als beste getest (200 euro), maar het hoeft natuurlijk geen Sony te zijn.
Anyway, om een lang verhaal kort te maken: wat ik nu wil is een receiver kopen + dvd/cd-speler. Daarna ga ik in de komende jaren de bestaande boxen vervangen en meer boxen bijkopen (totdat ik een 5.1 set, of misschien wel 7.1 set heb).
Ik ben in een audio-zaak geweest en heel wat gehoord, en in boxen zitten echt verschillen, maar persoonlijk hoor ik echt het verschil niet tussen een receiver van 500 en 600 euro (beide aangesloten op dezelfde, goede/dure boxen). Dus de prijs moet niet te gek worden. Richtprijs: rond de 400 euro.
Vraag 2: welke receiever moet ik kopen? Yamaha had geloof ik een ESA prijs gekregen (ik weet niet wat het inhoudt), maar ik heb geen idee wat goed is...
Specs: naast audio moet ie ook video ingang/uitgang hebben + optische ingang (voor computer-audio aansluiting), want ik wil er dus ook dvd/cd speler op aansluiten om later als home cinema te gebruiken. Iig 5.1 geluid, maar 7.1 is ook leuk natuurlijk
Vraag 3: iemand verstand van dvd/cd-spelers? Die Sony klonk wel aardig (als beste getest, ik weet niet door wie of wat)... 200 euro.
Vraag 4: Niet direct noodzakelijk nu, maar voor welke boxen zou je me aanraden? Een beetje betaalbaar, maar ik ga er natuurlijk nog een jaartje of twee/drie overdoen om alle boxen te kopen... dus wel allemaal hetzelfde merk, maar niet een 5.1 set in-een-keer: eerste front, dan center, subwoofer, back-speakers etc...