Wat is Share? |
Met Share heb je snel en gemakkelijk toegang tot informatie en entertainmentdiensten, zoals het downloaden van Ringtones, het opvragen van de weersinformatie, het versturen van e-mails.
Als je wilt weten welke pagina's er allemaal binnen het Share menu zitten kun je kijken op het overzicht op de Orange website. Uiteraard kun je met Share ook alle normale WAP pagina's kostenloos bekijken.
|
Van welke techniek maakt Share gebruik? |
General Packet Radio Service (GPRS) is een uitbreiding op bestaande GSM netwerken die het mogelijk maakt deze netwerken meer te laten functioneren zoals het internet. Belangrijkste verschil met de huidige GSM netwerken is dat data in pakketjes opgedeeld en verstuurd wordt. Dit geeft een efficiënter gebruik van de bestaande netwerk capaciteit.
Belangrijkste verandering bij invoering van GPRS is de wijze waarop informatie verstuurd wordt. Normaal GSM is "circuit switched" en GPRS is "packet switched". Circuit switchend houdt in dat voor ieder gesprek een apart kanaal (stukje netwerk capaciteit) wordt gereserveerd. Dit kanaal blijft beschikbaar totdat het gesprek beëindigd is. Bij GPRS wordt informatie in pakketjes opgedeeld die ieder apart over het netwerk gestuurd worden. Aan de ontvangende kant worden deze paketjes weer samengevoegd tot een betekenisvol stuk informatie. Doordat pakketjes van verschillende gesprekken door elkaar worden verstuurd wordt de netwerk capaciteit beter gebruikt. In een analogie met een taxi wordt bij circuit switched maar een klant per taxi vervoerd terwijl bij GPRS de taxi's gedeeld worden tussen meerdere klanten.
Een andere vergelijking die veel gebruikt wordt is die van de snelweg waarbij in het geval van circuit switched de hele snelweg voor een auto wordt gereserveerd, terwijl bij GPRS de snelweg door vele auto's gedeeld wordt en auto's via op- en afritten de snelweg kunnen betreden of verlaten. De belangrijkste implicaties hiervan zijn: efficiënter gebruik van netwerk capaciteit; mogelijk hogere data snelheid door gezamenlijke gebruik van meer netwerk capaciteit; altijd on-line zijn en alleen betalen voor daadwerkelijk verstuurde data.
Bron: GPRSWorld.nl
What is General Packet Radio Service?
GPRS Begrippenlijst
|
Wat is het verschil tussen GPRS en WAP? |
GPRS is een netwerk technologie, WAP staat voor "Wireless Application Protocol" en is een wijze om informatie te verpakken, te versturen en te bekijken. Een belangrijke GPRS dienst zal WAP zijn, waarbij de snelheid van WAP aanzienlijk beter zal zijn dan bij de GSM netwerken het geval was.
|
Wat zijn de voordelen van Share? |
- Onbeperkt toegang tot Share voor een vast bedrag van € 6 per maand.
- Alle kosten worden verrekend met je bundel of beltegoed.
- Er is een ruime keuze aan toestellen waarmee je Share kunt gebruiken.
- Waarschuwing en kostenoverzicht vooraf op je telefoon, bij speciale diensten waar wel extra voor betaald moet worden (Share extra).
|
Kan ik Orange Share in het buitenland gebruiken? |
Je kunt in België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Noorwegen en Denemarken gebruik maken van Share. De kosten van Share in het buitenland zijn anders dan in Nederland. Onbeperkt gebruik van Share diensten voor € 6 per maand en 2 MB gratis internetten, geldt er niet. Het gebruik van alle diensten van Share in het buitenland kost € 15 per MB en wordt verrekend per 25 KB.
Orange GPRS in het buitenland... (GoT)
Tarieven buitenland Orange Free
Tarieven buitenland Orange Smart
Tarieven buitenland Orange Ready
|
Hoe weet ik hoeveel KB's of MB's ik heb verbruikt? |
Met Share heb je voor € 6 per maand onbeperkt toegang tot informatie en entertainmant diensten. Het maakt dus voor jou niet uit hoeveel KB's je gebruikt. Maak je gebruik van Internet Access of de e-mail client van je mobiele telefoon, dan betaal je wel per KB. Je kunt je persoonlijke gebruikskosten op de Orange website bekijken.
|
Heb ik een speciale telefoon nodig voor Share? |
Als je gebruik wilt maken van Share heb je een GPRS mobiele telefoon nodig.
Klik hier voor een overzicht van alle Share telefoons.
[rml][ GPRS & MMS] Prepay?[/rml] (GoT)
|
En de Orange SPV dan? |
De meeste informatie uit deze mini FAQ gaat ook op voor de SPV, maar de meeste informatie vind je in deze topics:
Orange SPV Smartphone (GoT)
[rml]Orange SPV Smartphone [ Deel 2][/rml] (GoT)
[rml]Orange SPV Smartphone [ Deel 3][/rml] (GoT)
[rml]Orange SPV Smartphone [ Deel 4][/rml] (GoT)
|
Kan ik Share ergens uitproberen? |
Je kunt Share natuurlijk uitproberen in een winkel, maar op de Orange website staat ook een emulator. Echt een goede indruk geeft dat niet, maar je krijgt een klein beetje een idee. Vaak zijn de WAP site's buiten het Orange menu nog interressanter.
Orange Share emulator.
|
Zijn er kosten verbonden aan het bezoeken van site's buiten het Share menu? |
Nee, bijna alle pagina's die je kunt bezoeken op je telefoon zelf vallen binnen Share. Daarom zijn er dus ook geen kosten aan verbonden. Je kunt ervan uitgaan dat alle WAP pagina's gratis te bezoeken zijn. De enige uitzondering is het ophaal van je mail via een e-mail programma in je telefoon. Dat dataverkeer valt namelijk onder Internet Access, waarover je hieronder meer informatie vind.
Bovenstaand stukje gaat alleen op voor de openbare site's binnen het Share menu. Zoals in het overzicht te zien is moet je voor een aantal diensten extra betalen. Je moet dan echter altijd akkoord gaan met de betaling; je betaalt dus nooit per ongeluk veel te veel.
|
Wat is Internet Access en hoe kan ik dit gebruiken? |
Je kunt je mobiele telefoon gebruiken als modem. Dit betekent dat je via je mobiele telefoon kunt internetten op je PDA of laptop. Sommige mobiele telefoons bieden de mogelijkheid om je eigen e-mail (bijv. Wanadoo) uit te lezen, en om e-mail met attachments te versturen. De software die dit mogelijk maakt wordt ook wel e-mail client genoemd. Als je deze e-mail versie wilt gebruiken heb je ook Internet Access nodig. (Je hebt dus geen Internet Access nodig om de e-mail in het Share menu te gebruiken). Voordat je aan de slag kunt moet je eerst de juiste instellingen downloaden van de Orange website. Denk er ook aan dat je een programma nodig hebt van de Orange website. Dit word niet duidelijk vermeld, maar zonder dit programma kun je geen gebruik maken van GPRS op een laptop.
|
Wat betaal ik als GPRS via een laptop of PDA gebruik? |
Ook dat valt onder Internet Access. Iedere maand zijn de eerste twee Mb dus gratis; daarna betaal je drie euro per Mb.
Mail versturen via GSM (met GPRS) (GoT)
|
Wat kost Internet Access? |
Met Share heb je meteen toegang tot de speciale dienst Internet Access. Dat betekent dat je elke maand automatisch 2MB krijgt voor het gebruik van Internet Access. Je mag dus 2 MB aan internetverkeer genereren op je PDA of laptop. Ga je daarover heen, dan betaal je vervolgens € 3,- per MB. Dit is ongeveer € 0,003 per KB.
|
Als ik de 2MB niet opmaak kan ik deze dan meenemen naar de volgende maand(en)? |
Nee, je krijgt iedere maand 2MB gratis. Als je daar geen gebruik van maakt gaat het niet mee naar de volgende maand. Dat in tegenstelling tot het beltegoed.
|
Wat moet ik doen om Share stop te zetten? |
Een telefoontje naar de klantenservice (1200) is genoeg.
|
Wat kan ik met Orange e-mail? |
Met Orange E-mail kun je via www.orange.nl en via je telefoon e-mail berichten versturen en ontvangen. Omdat e-mail iets persoonlijks is, kun je zelf een e-mail adres kiezen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om e-mailberichten van je andere e-mail accounts op te halen. Verder kun je gratis een sms’je ontvangen wanneer je een e-mail bericht hebt ontvangen in je Orange e-mail.
|
Hoe kan ik e-mailen met het e-mail programma op mijn telefoon? |
Heb je een telefoon met een e-mail programma (bijvoorbeeld een Nokia 7650 of een Sony Ericsson T68i), dan kun je dit programma zo instellen dat je berichten kunt verzenden en ontvangen via Orange e-mail.
Zo doe je dat:- Gebruik als serveradres om berichten te ontvangen: pop.orange.nl of imap.orange.nl.
- Voor verzenden gebruik je: smtp.orange.nl.
- Verder kun je je alias (de naam voor het @-teken in je Orange e-mailadres) als gebruikersnaam gebruiken.
- Het wachtwoord is hetzelfde wachtwoord als voor ’mijn Orange’ op www.orange.nl.
Kun je op je telefoon niet wappen en heb je ook geen e-mail programma op je telefoon, dan kun je alleen sms’jes ontvangen wanneer je mail ontvangt. Je kunt naar mijn Orange om e-mail berichten te lezen en te schrijven.
|
Wat kost deze e-mail service? |
De service zelf is gratis, net als het gebruik via web en je pc (afgezien natuurlijk van telefoontikken). Ook als Orange je waarschuwt via sms is dat gratis. Je betaalt wél voor het gebruik van e-mail via je mobiele telefoon. Gebruik je e-mail via wap, dan betaal je de normale kosten voor het gebruik van wap. Gebruik je het via Share dan zit het gebruik van e-mail in het pakket, je betaalt hier dus niets extra voor.
|
Hoe zit het met MMS van Orange? |
Mms werkt net zoals sms. Zoals je een sms'je intypt, kun je ook een mms'je samenstellen. Je kunt er alleen ook nog geluiden, plaatjes en foto's aan toevoegen. Als je telefoon tenminste geschikt is voor mms.
Je stuurt het mms-bericht vanaf je mobiele telefoon naar een andere mobiele telefoon. Als de ontvanger een mms-gebruiker is, kan hij jouw mms'je gewoon op zijn telefoon bekijken. Is hij geen mms-gebruiker, dan sturen wij hem een sms'je met daarin een internetadres, een berichtcode en een wachtwoord. Hiermee kan hij op dat internetadres het mms'je bekijken of lezen. Je kunt als Orange klant dus een mms sturen naar al je vrienden. De ontvanger hoeft geen Orange klant te zijn.
Je mms'je mag van Orange maximaal 100 KB zijn. Houd er wel rekening mee dat niet alle providers mms'jes van 100 KB ondersteunen. Als de ontvanger van jouw mms'je bij een andere provider zit, kan het zo zijn dat hij jouw mms'je niet kan ontvangen, omdat zijn provider bijvoorbeeld mms'jes kan ontvangen tot 50KB.
Sinds november is het ook bij Orange mogelijk om MMS versturen en ontvangen. Je zult wel eerst met de klantenservice moeten bellen om MMS te activeren; je kunt er dan tot februari gratis gebruik van maken. Voor meer informatie kun je kijken in een andere topic dat op dit moment actief is:
Eindelijk... Orange MMS (GoT)
http://www.orange.nl/mms
|
Waar vind ik meer informatie? |
In alle replies op dit topic is natuurlijk de meeste informatie al te vinden, en hopelijk ook in deze mini FAQ. Daarnaast staat de meeste informatie natuurlijk op Orange.nl.
|