In dit geval was het geen reclame maar slechts een correctie op onjuiste voorstelling van het geloof.
Vaak gepaard met natrap richting 'Links' en/of de Islam. Religies, humanisme, politieke stromingen, allemaal door mensen bedacht. Is het echt nodig mensen te willen bekeren tot de aanname dat een op Christelijke leest geschoeid geloof superieur is aan alles? Denk je nu echt dat je mensen met argumenten rationeel tot een geloof kunt dwingen, 'omdat het beter is voor de samenleving' o.i.d.? Ontkerkelijking is op de eerste plaats de verantwoordelijkheid en een probleem van de kerken zelf. Omdat nog niet iedereen even goed opgevoed en voorzien is van fatsoenlijke humane principes (ook dat is al van alle tijden), maakt dat nog niet tot het bewijs dat iedereen maar weer de kerk in moet en aan het geloof moet worden geholpen. Zo werkt het niet. Aan normen, waarden en opvoeding kan en moet imo gewerkt worden, maar daar is de Christelijke of [vul in] God, en een Kerk niet voor nodig, vaak zelfs een stoorzender. Die geloofsystemen hebben duizenden jaren de kans gehad, en bewezen dat de mensen hun God en de Kerk voor alles en nog wat misbruikten, of zich er door lieten misbruiken, en vaak meer kwaad dan goed hebben gedaan. Alsof men daarin nobele principes niet evenzeer of nog erger aan de laars lapte, en zelfs legitimering was voor minder nobele principes. Wie wil je nu voor de gek houden met dat soort drogredenen? Nogal goedkoop imo om allerlei door mensen gehanteerde deugden te willen claimen als zijnde afkomstig en het alleenrecht van een religie en niet van de mens zelf.
Als het op geloof aankomt zijn de meeste posters hier analfabeten. Het ontkennen van de bronnen van onze ethiek, is de moderne variant van de boekverbranding. De nazi's ontkenden de joodse natuur van Christus. De atheist ontkent de geloofsoorsprong van de ethiek. In het buitenwerkingstellen van het geloof zijn hitler, stalin en mao jouw voorgegaan met dramatische resultaten, waarna het geloof weer snel is hersteld.
Je diverse redenaties in meerdere draden vertonen imo een gebrek aan consistentie; de ene keer wijs je andere religies en culturen af als dat zo in het christelijke straatje uitkomt, maar nu je de doodstraf wilt herintroduceren in het strafrecht (na te zijn afgeschaft na duizenden jaren van ervaring met die zogenaamde 'effectieve werking' ervan), zijn zij opeens weer van harte welkom als geschikte kroongetuigen voor je pleidooi. Zo kun je natuurlijk eeuwig rondjes draaien in discussiedraden.
Ik verdiep mij sterk in andere geloven die ik net zo waardevol vindt als het cristendom, zoals ik nooit ophoudt te vermelden. Ik heb een grote affiniteit met boedisme, thaosisme en jodendom. Waar ik konsekwent bezwaar tegen maak is de fundamentalistische geloofsbeleving, waarbij boekjes uit het hoofd worden geleerd zonder dat er ruimte is om er zelf over na te denken. Helaas is dat bij de islam overwegend het geval. Daarom ben ik konsekwent in het afwijzen van de islam. Voor jou is alle geloof een pot nat, dus vind jij dat inkonsekwent.
Het trappen naar links zoals jij dat noemt, komt voort uit het feit dat ik vind dat linkse denkers hun ideologie tot een star geloof verheffen, alleen worden ze boos als ik dat etiket eraan hang. Ik ben in mijn denkbeelden zeker niet anti-links, want ook in ben voor een aktieve overheidsbemoeienis en een sociale inrichting van de maatschappij. Ik erger mij wel aan de arrogantie van het huidige linkse denken, die allang geen kritiek meer duldt. Ik vind het net zo verstikkend als nietsche het crhristelijke denken in zijn tijd vond.
Eerst beweerde je dat Jezus zich wel over de doodstraf uitliet (molensteen-vers), daarna stelde je dat de Bijbel/Jezus zich niet over de doodstraf uitliet, en weer even later beroep je je bij je wens tot herinvoering van de doodstraf op het idee dat je vanuit het christelijk geloof en uit 'respect voor het leven' zou mogen doden, en dat die regels gebaseerd zijn op oude Joodse wetten - alsof dat laatste extra gewicht geeft. Het is net als prijsschieten op de kermis; diezelfde bron noemde namelijk ook het afhakken van handen, voeten en andere lijfstraffen als straffen voor criminelen. Wij hebben die bewuste lijfstraffen echter ook afgeschaft in het moderne ('christelijke') Westen. Waarom dan nu uitgerekend alleen t.a.v. de eveneens afgeschafte doodstraf op onze schreden moet worden teruggekeerd, en niet voor het afhaken van ledematen? Omdat Lasker zag dat dit goed was?
Jammer dat je niet de moeite neemt om goed te lezen. Christus heeft in het molensteen vers zich indirekt uitgelaten, waaruit je zou kunnen afleiden dat hij niet tegen de doodstraf was. Over de doodstraf zelf heeft christus zich nooit direct uitgelaten, maar hij onderwees als rabbi de joodse wetten en op die enkele punten waar hij anders dacht besteedde hij daar ruim aandacht aan. De Joodse wet is duidelijk: De straf voor moord is de doodstraf. Er is dus geen tegenstrijdigheid hier. overigens zijn heel veel gelovigen op andere overwegingen juist tegen de doodstraf, daar heb ik geen enkel probleem mee. Ieder mens maakt tenslotte zijn eigen afwegingen.
Het is altijd vervelend om met niet gelovigen te discussieren over de bijbel omdat zij op hun best een letterlijke bijbelinterpretatie aanhangen en er altijd een klein stukje uitpakken, waarop ze lekker gaan inhakken. Handen afhakken was in heel azie gewoon, maar de joden gingen er in de tijd van jezus toch al anders mee om. Het symboliseerde voor hen het idee dat de dief zich bewust moest zijn dat het slachtoffer eigenlijk recht heeft om hem met gelijke munt terug te betalen. Maar die reactie wordt juist niet aanbevolen, men moet zijn woede juist beheersen. Het oog om oog principe, wordt ook altijd konsekwent verkeerd uitgelegd door niet-gelovigen. Het slaat bij de joden op de schuld aan het slachtoffer, niet op de wraak van het slachtoffer. De moslims daarentegen zijn helemaal teruggegaan naar de tijd van abraham en voeren alles letterlijk uit. Daar zijn ze heel trots op en daarom noemen zij de islam ook het ware geloof. Ze zijn er zelfs erg trots op dat hun geloof onveranderd en onveranderlijk is en daarom in hun ogen zuiver.
De rechterlijke macht en het wetboek van strafrecht die het doden van mensen veroordeelt, blijft imo zelf verheven boven moordenaars en aan de goede kant van de streep staan, door zelf ook het rechtspreken en straffen middels de dood af te wijzen. Het uitsluiten van deelname aan de maatschappij als straf, en verwijdering van een onaangepast of geestesziek individu afkomstig en gevormd in diezelfde maatschappij, ter bescherming van zowel maatschappij als dat individu, tot de straf is uitgezeten, en/of tot er sprake is van een genezen of nieuw en gelouterd persoon, is daarvoor de aangewezen maatregel. Desnoods 'levenslang', eventueel met TBS. Iemand doden vanwege uitsluiting van het risico dat er ooit weer gemoord zou kunnen worden, is iemand doden voor iets wat hij/zij niet begaan heeft. lfde.
In deze, respecteer ik jouw mening.
Trouwens, ook niet voor moord veroordeelde gevangenen begaan in of buiteVoor het 'preventief doden' vanwege het risico dat er in gevangenissen ook nog gemoord zou kunnen worden, geldt hetzen een gevangenis wel eens een moord (met name in die gezellige Amerikaanse 'pensionaten').
Dat probleem staat er los van. Misschien is het voor jou in te zien dat iemand die al levenslang heeft en toch niet meer zwaarder kan worden gestraft, zich in een andere positie bevindt als de andere gevangenen.
Weet je wat, laten we alle zware criminelen maar vast preventief 'ruimen'. Dat voorkomt ook dat er onnodig doden vallen...
Je begint aardig door te draven.
Het argument dat er voor tot levenslang veroordeelden alleen de doodstraf nog als afschrikking zou werken, is ook maar een aanname. Een zware crimineel die zich in de gevangenis misdraagt kan een tijdje in een isolatiecel gezet en tot eenzame opsluiting veroordeeld worden. Omdat het zo'n paradijs en gezellig is in de hotels die men ook wel 'gevangenissen' noemt, pleegt een deel zelfmoord. Iemand die geestesziek en/of aggressief is, laat zich ook niet meer door een doodstraf afschrikken op zo'n moment van agressie. Daar vind je vast ook voorbeelden van in Amerikaanse gevangenissen. Kortom, die argumenten voor de 'heilzame' doodstraf rammelen aan alle kanten.
Dat een tijdje isolatiecel in de meeste gevallen een levenslanggestrafte weerhoudt om iemand te vermoorden betwijfel ik zeer, ook al is een isolatiecel buitengewoon onaangenaam. Ik zou mijn leven daar in ieder geval niet vanaf willen laten hangen.
Jij mag van mij ook je persoonlijke mening hebben, geen probleem. Waarom dat altijd moet samengaan met een retirade tegen het geloof, als ik naar mijn ethische bronnen verwijs, zal ik wel nooit begijpen. Soms denk ik wel eens: zouden ze verkracht zijn door pedofiele priesters? Of is dit een uitlaatklep omdat negerhaat niet langer is toegestaan, dan maar de gelovigen. De ideeen over geloof die ik hier ontmoet zijn vaak net zo opppervlakkig als die van een rascist over negers.
Overigens valt mij op dat ik de enige ben in deze hele discussie die zijn standpunten herleidt tot basale ethische uitgangspunten. De tegenstanders van de doodstraf verwijzen simpelweg naar de rechten van de mens, of beginnen een rationele opsomming van vermeende nadelen. Wat ik mis is een onderbouwing waarom het leven van het grootste tuig dat er op deze aarde rondloopt zoveel waard is, dat het onder geen beding mag worden beeindigt. Dat wordt steeds maar als uitgangspunt genomen, maar ethiek hoort toch gebaseerd te zijn op beginselen. Vertel eens waarom zou het onethisch zijn om adolf hitler toch ter dood te veroordelen. Ik ben benieuwd.