yup MITS het terrecht is! moord en verkrachting dus! dit zijn de enige 2 waarvoor het zou mogen!
[ Voor 59% gewijzigd door BOCmetalhead op 26-11-2002 18:21 ]
Metal to the bone
[ Voor 59% gewijzigd door BOCmetalhead op 26-11-2002 18:21 ]
Metal to the bone
En dat zou betekenen dat jij het ook mag en dat willen we liever niet denk ik.BOCmetalhead schreef op 26 November 2002 @ 18:11:
als de overheid de doodstraf invoert dan valt dat onder de wet! dus dan mag het!
neuh ik niet alleen daarvoor aangewezen ambtenaren! niet dat jan en alleman dat mag! tenzij ik ff bij justitie ga werken natuurlijkOpifexMaximus schreef op 26 november 2002 @ 18:23:
[...]
En dat zou betekenen dat jij het ook mag en dat willen we liever niet denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door BOCmetalhead op 26-11-2002 18:25 ]
Metal to the bone
Ik doel hierbij op het feit dat omdat de overheid een voorbeeldfunctie en daarom geen dingen kan doen die de burger niet mag doen.BOCmetalhead schreef op 26 November 2002 @ 18:24:
[...]
neuh ik niet alleen daarvoor aangewezen ambtenaren! niet dat jan en alleman dat mag! tenzij ik ff bij justitie ga werken natuurlijk![]()
Hou toch eens op met die voorbeeldfunctie!OpifexMaximus schreef op 26 november 2002 @ 18:52:
[...]
Ik doel hierbij op het feit dat omdat de overheid een voorbeeldfunctie en daarom geen dingen kan doen die de burger niet mag doen.
Een burger mag als hij in gevaar raakt de ander ook zijn vrijheid inperken, maar hij moet dan wel direct de overheid inschakelen en het aan haar overlaten.zeeg schreef op 26 November 2002 @ 18:58:
Zo ook met opsluiting als straf: een burger mag dat niet doen bij een medeburger, maar een ambtenaar, in dienst van de overheid, mag dat wel toepassen. Etc...
Verwijderd
Ik heb een beetje bezwaar tegen dit soort bewijsvoering. In de eerste plaats valt zoiets onmogelijk te meten:Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 14:08:
We weten al jaren uit criminologisch onderzoek dat zwaarder straffen en de doodstraf geen significant afschrikwekkend effect hebben.
Lagere beweegredenen? Voorstanders zijn uit op wraak? Ze worden gemotiveerd door angsten/sentimenten. Het zijn barbaren? ofwel Iedereen die het niet met mij eens is is dom. Met moet zijn eigen voorstellingsvermogen niet te snel tot maat der dingen nemen.De enige argumenten die je dan hebt voor zwaardere straffen cq. de doodstraf zijn lagere beweegredenen: wraak en het wegnemen van andere irrationele angsten/sentimenten. Al met al dus beschaving gefundeerd op ratio aan de ene kant tegenover emotioneel barbarisme aan de andere kant.
Jij vindt het een hotel om 35 jaar lang niet vrij te zijn? niet weg te kunnen als je het wilt? ga er eens een week zitten.BOCmetalhead schreef op 26 November 2002 @ 16:44:
[...]
sorry...
hier de argumenten
Iemand die dit soort daden begaat (voor als het om kinderen gaat!) vind ik mag nooit meer terug komen in de maatschappij (wie weet doet hij weer zo iets) als je hier in nederland levenslang krijgt is dat iets van 35 jaar! vaak word je ook nog op goedgedrag 1/3 van je straf eerder vrij gelaten... en je zit gewoon in een hotel! je kan tv kijke poolen en wat dan ook! da's toch geen straf!!
Dat schijnt dus niet zo te zijn. Je hebt nog 'deathrow', stroomkosten enzoen dan nog een bijkomende reden het is duurder om iemand die zo'n misdaad begaan heeft vast te houden (vooral als levenslang echt levenslang wordt) dan als je hem op de stoel ofzo zet...
nogmaals: het IS geen hotel.nu zullen sommigen van jullie meteen zeggen van om geld moet je niet iemand op de stoel zetten al heeft hij nog zo'n misdaad begaan maar ik heb geen zin om voor zo'n persoon zijn verblijf in Hotel Justitia te gaan betalen!!
[ Voor 4% gewijzigd door Thijsch op 26-11-2002 23:00 ]
Verwijderd
Wat dacht je van allerlei democratisch besloten internationale verdragen??BOCmetalhead schreef op 26 November 2002 @ 18:11:
als de overheid de doodstraf invoert dan valt dat onder de wet! dus dan mag het!
Verwijderd
hoezo onmogelijk te meten? ga eerst maar eens statestiek studeren.Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 21:47:
mietje schreef op 25 november 2002 @ 14:08:
We weten al jaren uit criminologisch onderzoek dat zwaarder straffen
en de doodstraf geen significant afschrikwekkend effect hebben.
Ik heb een beetje bezwaar tegen dit soort bewijsvoering. In de eerste plaats valt zoiets onmogelijk te meten:
hoe je het ook wendt of keert, wraak is één van de belangrijkste argumenten van de doodstraf. het enige argument om iemand te executeren in plaats van iemand letterlijk voor de rest van zijn leven in de allerergste en allergoedkoopste isoleercel ter wereld te gooien is wraak. beschermen van de samenleving, afschrikking, en noem ze allemaal maar weer op bereik je met zo'n isoleercel ook wel.Lagere beweegredenen? Voorstanders zijn uit op wraak? Ze worden gemotiveerd door angsten/sentimenten. Het zijn barbaren? ofwel Iedereen die het niet met mij eens is is dom. Met moet zijn eigen voorstellingsvermogen niet te snel tot maat der dingen nemen.
Verwijderd
Van statistiek en gedragsonderzoek weet ik toevallig wel wat af. Jij hebt denk ik niet helemaal begrepen wat ik schreef. Wat ik bedoel is het volgende: Stel dat na de invoering van de doodstraf het aantal moorden niet daalt of zelfs in het zelfde tempo doorstijgt, wat bewijst dit dan?Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 23:22:
hoezo onmogelijk te meten? ga eerst maar eens statestiek studeren.
Wraak is helemaal niet een van de belangrijkste argumenten, dat geldt alleen voor de nabestaanden van de slachtoffers en dat is echt maar een klein groepje. Ik ben geen slachtoffer, ik voel geen wraak en toch vind ik bijvoorbeeld dat de mannen die pasgeleden in de vs op mensen hebben lopen schieten de doodstraf verdienen.hoe je het ook wendt of keert, wraak is één van de belangrijkste argumenten van de doodstraf. het enige argument om iemand te executeren in plaats van iemand letterlijk voor de rest van zijn leven in de allerergste en allergoedkoopste isoleercel ter wereld te gooien is wraak. beschermen van de samenleving, afschrikking, en noem ze allemaal maar weer op bereik je met zo'n isoleercel ook wel.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 02:06 ]
Ik ben het met je eens dat de causaliteit moeilijk valt te bewijzen. Toch zijn er sterke aanwijzingen dat de doodstraf niet afschrikwekkend werkt. Er zijn staten in de VS die de doodstraf niet kennen. Als je uitgaat van een afschrikkingseffect van deze straf zou het aantal moorden in die staten dus gemiddeld hoger moeten zijn, als alle andere omstandigheden hetzelfde zijn. Je kunt bij Amnesty International een document vinden waarin bronnen worden genoemd die deze hypothese ontkrachten.Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 01:10:
[...]
Van statistiek en gedragsonderzoek weet ik toevallig wel wat af. Jij hebt denk ik niet helemaal begrepen wat ik schreef. Wat ik bedoel is het volgende: Stel dat na de invoering van de doodstraf het aantal moorden niet daalt of zelfs in het zelfde tempo doorstijgt, wat bewijst dit dan?
Immers:
- Het invoeren van de doodstraf zelf is waarschijnlijk al een gevolg van een stijgende tendens in het aantal moorden
- Misschien spelen andere factoren een rol, de maatschappij is tenslotte niet statisch maar in beweging
- misschien heeft de doodstraf pas een effect op langere termijn doordat het jaren duurt voordat criminelen hun gedrag gaan aanpassen.
- misschien heeft het weinig effect op de huidige criminelen, maar wel op toekomstige en neemt het effect daardoor heel geleidelijk toe
- misschien is het grootste effect doordat moeders hun jonge kinderen de angst voor de doodstraf gaan inprenten en zie je de effecten pas na een generatie.
Hoe kun je dus beweren dat de doodstraf geen effect heeft.
[...]
With the light in our eyes, it's hard to see.
Om hier nog even op in te gaan: durf jij dit te beweren als je weet dat vroeger in elke gemeenschap de doodstraf werd toegepast? In jouw redenering zijn criminelen dus duizenden jaren opgegroeid met het besef van de doodstraf. Toch werd er vroeger ook behoorlijk veel gemoord, misschien wel veel meer dan tegenwoordig. Wat zegt dat over jouw argument dat de dreiging met de jaren groeit?Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 01:10:
[...]
- misschien heeft de doodstraf pas een effect op langere termijn doordat het jaren duurt voordat criminelen hun gedrag gaan aanpassen.
- misschien heeft het weinig effect op de huidige criminelen, maar wel op toekomstige en neemt het effect daardoor heel geleidelijk toe
- misschien is het grootste effect doordat moeders hun jonge kinderen de angst voor de doodstraf gaan inprenten en zie je de effecten pas na een generatie.
Hoe kun je dus beweren dat de doodstraf geen effect heeft.
[...]
Er wordt nergens mee vergeleken, de afname zou ook best wel eens het gevolg kunnen zijn van iets anders. Ik wel er ook even op wijzen dat je met statistiek alles kan manipuleren, zodat de lezer leest wat jij wilt dat hij leest.Reviewing the evidence on the relation between changes in the use of the death penalty and crime rates, a study conducted for the United Nations in 1988 and updated in 1996 stated that "the fact that all the evidence continues to point in the same direction is persuasive a priori evidence that countries need not fear sudden and serious changes in the curve of crime if they reduce their reliance upon the death penalty".
Recent crime figures from abolitionist countries fail to show that abolition has harmful effects. In Canada, the homicide rate per 100,000 population fell from a peak of 3.09 in 1975, the year before the abolition of the death penalty for murder, to 2.41 in 1980, and since then it has declined further. In 1999, 23 years after abolition, the homicide rate was 1.76 per 100,000 population, 43 per cent lower than in 1975. The total number of homicides reported in the country fell in 1999 for the third straight year.
In dat stukje over Canada worden wel degelijk de situaties in Canada voor en na afschaffing van de doodstraf met elkaar vergeleken. Zoals ik ook al tegen Lasker zei is het moeilijk om oorzaak en gevolg te onderscheiden in dit soort onderzoek. Het toont wel aan dat afschaffen van de doodstraf in ieder geval niet per definitie leidt tot een hoger aantal moorden, een conclusie die de VN ook onderschrijft.OpifexMaximus schreef op 27 November 2002 @ 11:59:
[...]
Er wordt nergens mee vergeleken, de afname zou ook best wel eens het gevolg kunnen zijn van iets anders. Ik wel er ook even op wijzen dat je met statistiek alles kan manipuleren, zodat de lezer leest wat jij wilt dat hij leest.
Dit komt denk ik voornamelijk vanwege het feit dat iedereen daar met een pistool rondloopt.Bobco schreef op 27 november 2002 @ 12:40:
Het is natuurlijk heel typisch dat een land als de VS, waar de doodstraf wel wordt toegepast, een hoger aantal moorden kent dan landen die de doodstraf niet hebben. Natuurlijk zijn er tig factoren van invloed, maar het mag duidelijk zijn dat het toepassen van de doodstraf geen panacee is om de misdaad te bestrijden.
Zolang we het uiteindelijk maar met elkaar eens zijn.Bobco schreef op 27 november 2002 @ 12:40:
Zelf vind ik dit een sterk argument tegen de doodstraf: het werkt dus gewoon niet.
Verwijderd
Aha, criminologie is dus een non-wetenschap volgens jou? En hoe zit dat dan met andere wetenschappen die aan de maatschappij meten, zoals econometrie bv.?Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 21:47:
Ik heb een beetje bezwaar tegen dit soort bewijsvoering. In de eerste plaats valt zoiets onmogelijk te meten:
Niet lullen, gaten vullen. Geef dan eens een zinnig argument?Te stellen dat er geen zinnige argumenten voor de doodstraf zouden zijn, lijkt mij een nogal arrogante opstelling.
Sentiment en emotie horen niet thuis in de rechtspraak; anders worden rechtszaken een wedstrijd in wie het meeste pijn/verdriet heeft (een "crying game" dus) en daar is geen objectief oordeel over mogelijk. Iedereen die propageert dat sentiment wel in de rechtspraak thuishoort, pleit dus voor een subjectieve norm in de rechtspraak. Subjectieve normen zijn directe vormen van rechtsongelijkheid, of werken indirect rechtsongelijkheid in de hand. Iedereen die rechtsongelijkheid propageert vind ik een barbaar.Lagere beweegredenen? Voorstanders zijn uit op wraak? Ze worden gemotiveerd door angsten/sentimenten. Het zijn barbaren? ofwel Iedereen die het niet met mij eens is is dom. Met moet zijn eigen voorstellingsvermogen niet te snel tot maat der dingen nemen.
Het vuurwapenbezit in Canada is anders ook gigantisch. Kijk maar eens naar de documentaire "Bowling for Columbine" van Michael Moore. Hij vraagt zich ook af of er dan toch iets mis is met de Amerikanen zelf. Zoals de NRA altijd zegt: "guns don't kill, people do". Blijkbaar zijn de Amerikaans people iets moordlustiger aangelegd dan hun noorderburen.OpifexMaximus schreef op 27 November 2002 @ 12:50:
[...]
Dit komt denk ik voornamelijk vanwege het feit dat iedereen daar met een pistool rondloopt.
En daar ben ik het dan weer mee eens[...]
Zolang we het uiteindelijk maar met elkaar eens zijn.
Aangezien alle wetenschappen die aan de maatschappij meten gebruik maken van statistiek en juist hiermee heel erg veel vervelende dingen uit te halen zijn is het gewoon zo dat de conclusies die zij maken niet per definitie de juiste hoeven te zijn en daarom, om jouw woorden te gebruiken, als non-wetenschap geclassifiseerd kunnen worden. Ik zou je graag het volgende boekje willen aanraden: http://www.amazon.com/exe...b%5F6/002-1757446-8659200Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 13:50:
Aha, criminologie is dus een non-wetenschap volgens jou? En hoe zit dat dan met andere wetenschappen die aan de maatschappij meten, zoals econometrie bv.?
Aangezien wraak een onderdeel is van de strafmaat lijkt het mij niet meer dan logisch dat de hoogte van de straf voor een deel wordt bepaald door emoties uit de samenleving, wanneer de samenleving over bepaalde dingen een angstig gevoel krijgt zullen de straffen mijns inziens ook hoger zijn dan wanneer ze niet leven (vb witte boorden criminaliteit)Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 13:50:
Sentiment en emotie horen niet thuis in de rechtspraak; anders worden rechtszaken een wedstrijd in wie het meeste pijn/verdriet heeft (een "crying game" dus) en daar is geen objectief oordeel over mogelijk. Iedereen die propageert dat sentiment wel in de rechtspraak thuishoort, pleit dus voor een subjectieve norm in de rechtspraak. Subjectieve normen zijn directe vormen van rechtsongelijkheid, of werken indirect rechtsongelijkheid in de hand. Iedereen die rechtsongelijkheid propageert vind ik een barbaar.
Verwijderd
je hebt echt geen idee hoe ons rechtssysteem in elkaar zit, of wel soms?Aangezien wraak een onderdeel is van de strafmaat
Verwijderd
Het is van groot belang het volgende in de gaten te houden: het gaat in deze discussie over de doodstraf voor misdadigers. Dat is dus een straf die (in het geval van Nederland) onderdeel uit zou maken van de Nederlandse wet. Dan zou deze straf, net als alle andere straffen die de rechterlijke macht tot haar beschikking heeft, opgelegd kunnen worden aan iemand die een dusdanig ernstige misdaad heeft gepleegd dat hij of zij deze straf verdient. Het gaat dus niet om een zielig iemand die onterecht de doodstraf krijgt. Het gaat om een misdadiger die weet wat de regels zijn en de mogelijkheid heeft zich daar aan te houden.“Iedereen moet zich aan de overheid onderwerpen. Want overheidsgezag is iets dat alleen maar bestaat bij de gratie van God. Ook het bestaande gezag is door God ingesteld. Wie zich dus verzet tegen het gezag, verzet zich tegen een instelling van God, en wie dat doen, hebben hun veroordeling aan zichzelf te wijten. Wie doet wat goed is, hoeft niet bang te zijn voor de overheid; alleen wie het kwade doet. Wilt u zonder angst voor haar leven? Doe dan wat goed is, en ze zal u prijzen. Want de overheid is een instrument dat God gebruikt voor uw eigen bestwil. Maar als u het kwade doet, hebt u alle reden om bang te zijn. Het is niet voor niets dat de overheid het zwaard voert. Want de overheid is ook een instrument dat God gebruikt om wie het kwade doet, zijn verdiende straf te geven. Daarom moet u zich dus aan de overheid onderwerpen: niet alleen uit angst voor straf, maar ook ter wille van een goed geweten. Dat is ook de reden dat u belasting betaalt. Want de gezagsdragers staan in dienst van God en doen wat hun plicht is. Geef ieder dus wat hem toekomt: belasting en accijns aan wie u belasting en accijns moet betalen; eerbied en ontzag aan wie u eerbied en ontzag verschuldigd bent. Zorg ervoor, bij niemand in de schuld te staan. Het enige dat u elkaar schuldig moet zijn, is liefde. Wie zijn naaste liefheeft, heeft voldaan aan de hele wet. Want de verboden: Pleeg geen echtbreuk, bega geen moord, steel niet, begeer niet wat van een ander is, deze en alle andere worden samengevat in dit ene gebod: Heb uw naaste lief als uzelf. Wie zijn naaste liefheeft, doet hem geen kwaad. De wet vindt dus haar vervulling in de liefde.”
Dat is ook niet aardig dat je dat zegtVerwijderd schreef op 27 november 2002 @ 15:58:
je hebt echt geen idee hoe ons rechtssysteem in elkaar zit, of wel soms?
Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 18:01:
straf dient gelijktijdig meerdere doelen:
- herhaling voorkomen - afschrikken per individue dat een misdaad begaat
- navolging voorkomen - afschrikken tov andere potentiele criminelen
- wraak - genoegdoening voor de slachtoffers
- bescherming vd samenleving door afzonderen vd crimineel - staat op zich los vh afschrikkend effect.
Verwijderd
Evenzo gebruiken alle natuurwetenschappen statistiek... Daarbij is het punt dat zelfs criminologische studies die duidelijk gefinancierd zijn door pro-doodstaf groeperingen er niet in slagen het tegendeel te bewijzen. Met statistiek kan gesjoemeld worden, maar dat gaat maar tot een bepaalde grens.OpifexMaximus schreef op 27 november 2002 @ 14:05:
Aangezien alle wetenschappen die aan de maatschappij meten gebruik maken van statistiek en juist hiermee heel erg veel vervelende dingen uit te halen zijn is het gewoon zo dat de conclusies die zij maken niet per definitie de juiste hoeven te zijn en daarom, om jouw woorden te gebruiken, als non-wetenschap geclassifiseerd kunnen worden.
En ik pleit er vanuit mijn ideologie al een hele draad lang voor dat ook de laatste sporen van wraking uit het strafrecht moeten verdwijnen. De emoties van het groepsdier "samenleving" zijn veel te gemakkelijk manipuleerbaar (mn. door de media). Italie is een prachtig voorbeeld waartoe dat kan leiden, Berlusconi is ermee bezig de hele italiaanse rechtspraak op losse schroeven te zetten door zichzelf en zijn politische- en zakenenvrienden buiten de wet te stellen, met goedkeuring van het volk (voor zover dat nog na te gaan is in dat leugenpaleis).Aangezien wraak een onderdeel is van de strafmaat lijkt het mij niet meer dan logisch dat de hoogte van de straf voor een deel wordt bepaald door emoties uit de samenleving, wanneer de samenleving over bepaalde dingen een angstig gevoel krijgt zullen de straffen mijns inziens ook hoger zijn dan wanneer ze niet leven (vb witte boorden criminaliteit)
Verwijderd
Daar trap je al in de valkuil die ik beschreef. Het feit dat in bepaalde staten geen doodstraf is kan deels te maken hebben met het feit dat er in die staat minder moorden worden gepleegd en dus ook minder behoefte is aan de doodstraf.Bobco schreef op 27 November 2002 @ 11:48:
[...]
Ik ben het met je eens dat de causaliteit moeilijk valt te bewijzen. Toch zijn er sterke aanwijzingen dat de doodstraf niet afschrikwekkend werkt. Er zijn staten in de VS die de doodstraf niet kennen. Als je uitgaat van een afschrikkingseffect van deze straf zou het aantal moorden in die staten dus gemiddeld hoger moeten zijn, als alle andere omstandigheden hetzelfde zijn. Je kunt bij Amnesty International een document vinden waarin bronnen worden genoemd die deze hypothese ontkrachten.
Het afschrikkings-effect veronderstelt dat iemand die een misdaad begaat daar vantevoren over nadenkt. En laat dat nu bij een boel moorden niet het geval zijn. Op het moordcijfer heeft dit effect dus niet zo veel invloed.
Verwijderd
Ik sluit mij geheel aan bij de opmerkingen van OpifexMaximus, maar verder.Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 13:50:
Aha, criminologie is dus een non-wetenschap volgens jou? En hoe zit dat dan met andere wetenschappen die aan de maatschappij meten, zoals econometrie bv.?
Laten we bij het begin beginnen. Wie bepaalt wanneer een door mij naar voren gebracht argument zinnig is? Jij of ik? Zingeving komt direct voort uit normen en waarden. Nu ken ik jou als iemand die te vuur en te zwaard op dit forum verdedigt dat er geen absolute normen en waarden zijn, maar deze slechts waarde hebben voor de persoon die ze uit. Zelf ken ik een meer absolute betekenis toe aan mijn normen en waarden.Niet lullen, gaten vullen. Geef dan eens een zinnig argument?
Ik sluit mij wederom geheel aan bij de opmerkingen van OpifexMaximus, maar verder.Sentiment en emotie horen niet thuis in de rechtspraak; anders worden rechtszaken een wedstrijd in wie het meeste pijn/verdriet heeft (een "crying game" dus) en daar is geen objectief oordeel over mogelijk. Iedereen die propageert dat sentiment wel in de rechtspraak thuishoort, pleit dus voor een subjectieve norm in de rechtspraak. Subjectieve normen zijn directe vormen van rechtsongelijkheid, of werken indirect rechtsongelijkheid in de hand. Iedereen die rechtsongelijkheid propageert vind ik een barbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 01:21 ]
kijk daar ga je al! jusitie mag het wel alleen wij niet!OpifexMaximus schreef op 26 november 2002 @ 19:07:
[...]
Een burger mag als hij in gevaar raakt de ander ook zijn vrijheid inperken, maar hij moet dan wel direct de overheid inschakelen en het aan haar overlaten.
Metal to the bone
hoezo deathrow? als ie is veroordeeld gewoon meteen veroordelen!ParaDot schreef op 26 November 2002 @ 22:59:
[...]
Jij vindt het een hotel om 35 jaar lang niet vrij te zijn? niet weg te kunnen als je het wilt? ga er eens een week zitten.
[...]
Dat schijnt dus niet zo te zijn. Je hebt nog 'deathrow', stroomkosten enzo
offtopic:
Herman Finkers:
Laatst is er een veroordeeld tot een klap van 40.000 volt. Waarvan 20.000 voorwaardelijk
[...]
nogmaals: het IS geen hotel.
O ja: Je zei dat je argumentatie kwam: wanneer post je die?
Metal to the bone
Op het moment dat de overheid is ingeschakeld is de burger niet langer meer in gevaar. De maatschappij zou wel gevaar kunnen lopen door de degene niet op te pakken en daarmee impliceren dat zijn of haar daden de maatschappij geen schade berokkenen.BOCmetalhead schreef op 28 november 2002 @ 12:17:
kijk daar ga je al! jusitie mag het wel alleen wij niet!
zo het zelfde met de doodstraf!
Verwijderd
klopt maar dan kost het een hele hoop geld! en levenslang is in nederland maar 35 jaar ofzo! dus na 35 jaar loopt hij weer vrij rond!OpifexMaximus schreef op 28 November 2002 @ 12:24:
[...]
Op het moment dat de overheid is ingeschakeld is de burger niet langer meer in gevaar. De maatschappij zou wel gevaar kunnen lopen door de degene niet op te pakken en daarmee impliceren dat zijn of haar daden de maatschappij geen schade berokkenen.
Bij de doodstraf dit niet het geval; op het moment dat iemand (levenslang) achter slot en grendel verdwijnt, kan deze (in principe, ervan uitgaand dat hij niet vanuit de gevangenis opereert) de maatschappij geen schade meer toebrengen.
Metal to the bone
Verwijderd
bij deze heb je elk mogelijk wetenschappelijk argument voor de doodstraf gediskwalificeerd, zijn we het daarover eens.Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 23:16:
[...]
Ik sluit mij geheel aan bij de opmerkingen van OpifexMaximus, maar verder.
Gedragswetenschappen zijn geen natuurwetenschappen. Ze kunnen prachtige modellen opstellen, maar de waarde is uiterst beperkt, echter niet waardeloos bij gebrek aan beter. Bij onderzoeken zijn de resultaten beperkt betrouwbaar en worden vaak beinvloed door de maatschappijvisie van de onderzoeker. Deze beperkingen worden het duidelijkst gedemonstreerd door het feit dat men niet in staat is om enigzins betrouwbare voorspellingen van de werkelijkheid te doen. Evenmin is men in staat de werkelijkheid significant aantoonbaar te sturen. De meerjaren ramingen van de overheid t.a.v. bijv. de economische groei worden elk jaar zo fors bijgesteld dat veel economen zich afvragen wat de relevantie er van is. Ach ja, het houdt wat mensen van de straat. Achteraf worden allerlei verklaringen opgesteld, dat is niet zo moeilijk en de juistheid is ook niet toetsbaar.
mensenrechten zijn absolute normen en waarden. punt uit.[...]
Laten we bij het begin beginnen. Wie bepaalt wanneer een door mij naar voren gebracht argument zinnig is? Jij of ik? Zingeving komt direct voort uit normen en waarden. Nu ken ik jou als iemand die te vuur en te zwaard op dit forum verdedigt dat er geen absolute normen en waarden zijn, maar deze slechts waarde hebben voor de persoon die ze uit. Zelf ken ik een meer absolute betekenis toe aan mijn normen en waarden.
jij wilt mensen executeren, en al zouden daar helemaal geen tegenargumenten zijn, is er toch op zijn minst 1 voor-argument nodig (gekwalificeerde meerderheid)Logischerwijs betekent dit dat als ik mijn argumenten voor de doodstraf baseer op mijn eigen normen en waarden ze per definitie zinnig zijn zowel op basis van jouw als mijn interpretatie. Zonder dat ik een argument naar voren hoef te brengen heb ik deze discussie dus reeds gewonnen.
verdient?=wraakIk vind dat je in deze discussie ook volledig in tegenspraak bent met je eerdere standpunten. Stellen dat er geen zinvolle argumenten voor de doodstraf mogelijk zijn, veronderstelt namelijk een absolute norm. Maar dat is nu juist hetgeen wat jij altijd met kracht ontkent.
Nu mijn argumenten:
Wie een totale minachting demonstreert voor het leven van anderen verdient wat mij betreft de doodstraf. Daaronder schaar ik huurmoordenaars, pleziermoordernaars of kille moordenaars die het leven van anderen ondergeschikt maken aan hun eigen gewin.
mensenrechten van anderen schenden is nog geen reden om je eigen mensenrechten te verliezenDe ultieme misdaad verdient de ultieme straf. In wezen is elke gevangenisstraf die je oplegt ook inhumaan. Iemand levenslang scheiden van zijn vrouw en kinderen en elke mogelijkheid ontnemen tot het opbouwen van een zinvol bestaan is ook niet een daad van humaniteit.
ik ben ook voor de pil van drion, maar dat is een hele andere discussieSommige criminelen prefereren zelfs de doodstraf.
in deze wereld is voor ieder mens plaats, zonder voorwaarden.De doodstraf is geen gebrek aan respect voor menselijk leven, maar een onderstreping daarvan. Voor de mensen die totaal geen respect hebben voor menselijk leven is in deze wereld geen plaats. Met deze mensen moet je ook het risico niet willen lopen dat ze ontsnappen en nogmaals zullen moorden of in de gevangenis moorden omdat ze toch niets te verliezen hebben. Neem maar eens een man als marc dutroux, zo iemand blijft hypergevaarlijk en je kunt nooit uitsluiten dat hij weet te ontsnappen. Er is geen reden om medegevangenen of gevangenisbewaarders aan dit soort mensen bloot te stellen, dat verdienen ze niet meer. Ergens moet er een grens zijn.
we leven nog altijd in een fatsoenlijke rechtsstaatIk vind dat er weer duidelijke grenzen moet komen. Recht is teveel een jurisich steekspel geworden welke steeds verder afkomt te staan van rechtvaardigheidsgevoel van mensen. Wil je dat mensen een goede risicoanalyse kunnen maken, dan moet je zorgen dat ze zelf kunnen inschatten welke straf ze te wachten staat, bij een eerst vergrijp, tweede vergrijp etc. In dit streven pas voor mij de doodstraf als een duidelijke afbakening hoe de maatschappij omgaat met de categorie moorden die ik boven beschrijf. De doodstraf is bovenal duidelijk. Geen hoop op strafvermindering, vervroegde vrijlating, onsnapping, maar finito.
dan kun je moordenaars net zo goed levenslang geven.De invoering van de doodstraf alleen is ook onvoldoende, ook de andere straffen zullen weer duidelijk en voorspelbaar moeten worden. Stel dat er een wet zou zijn die stelt dat als iemand doodslaat, ook al is dat onopzettelijk dat je dan 20 jaar krijgt. Ik weet zeker dat dat na verloop van tijd effect zou hebben, omdat moeders hun kinderen dan vanaf kleins af aan gaan inpeperen om uit te kijken met slaan.
niemand verdient zijn eigen dood, en iemand die vast zit kan ook niet meer moordenOf de personen die ik de doodstraf wil geven zich door de doodstraf laten weerhouden interesseert mij geen fluit. Ik weet een ding zeker, ze hebben het verdiend en ze zullen het nooit meer doen.
dmv verscheidene internationale verdragen hebben we afgesproken dat de afschaffing van de doodstraf voor altijd is.Jaren terug was 25% van de nederlanders voor de doodstraf. Op dit moment is zo'n 45% van de nederlanders voor doodstraf, dat is een minderheid en daarom is dit niet het goede moment om de doodstraf in te voeren. Zodra een meerderheid van de bevolking voor de doodstraf is verandert dat. Onze wetten zijn namelijk een afspiegeling van ons rechtsgevoel. Daarom zijn de wetten en bestraffingen per land ook anders. Wetten die niet gedragen worden door een meerderheid van de bevolking zijn niet te handhaven en op een bepaald moment stort zo'n rechtssysteem gewoon in. Zodra een meerderheid van de bevolking voor de doodstraf is is dit op zichzelf al een prima argument om de wetten in overeenstemming te brengen met het rechtsgevoel. Mischien is dat punt nu al bereikt want ik weet niet hoeveel mensen geen mening hebben, maar laten we nog even wachten tot er echt een duidelijke meerderheid komt.
dus we executeren iemand maar alvast om te voorkomen dat een nabestaande dat misschien doet?Nu wat betreft jouw wraakgevoel, het lagere gevoel van barbaren. Deze benadering van gevoelens komt mij een beetje calvinistisch over. Geloven verzetten zich sterk tegen de wraakgedachte, vooral tegen de bloedwraak, omdat dit een eindeloze keten van geweld over en weer oproept. Tegelijkertijd is er ook het besef dat het slachtoffer recht heeft op genoegdoening. Dat is iets anders dan wraak. Wraak oefent men zelf uit, genoegdoening krijgt men aangeboden. Het doel van genoegdoening is juist het slachtoffer te weerhouden van wraak door hem een alternatief aan te bieden. Als we slachtoffers onvoldoende genoegdoening bieden, gaan de mensen juist weer over tot eigenrechting.
je mag best een grotere straf uitdelen voor een zwaardere misdaad. bij de doodstraf kan dat trouwens niet, want die is niet proportioneel (minister donner). verder moeten we oppassen dat we niet gaan zwichten voor terreur.Daarom krijgt Volkert van der G. straks ook een veel strengere straf dan iemand die piet paaltjes heeft vermoord. De rechtsorde is geschokt heet dat zo mooi. Als volkert een straf van een paar jaar zou krijgen, komen fortuyns aanhangers al snel op het idee om ad melkert ook maar te vermoorden, nu blijft het bij kogelbrieven.
een meerderheid van de bevolking vindt snelheidcontroles zonde van de politiecapaciteit, maar het afschaffen daarvan zou toch echt leiden tot anarachie in het verkeer, en daarmee ondermijning van de rechtsstaatAls op een bepaald moment een meerderheid van de bevolking vindt dat pedofielen de doodstraf verdient en je negeert deze opvatting, dan loop je het risico dat mensen zelf de pedofielen gaan vermoorden. Daarmee wordt dan de rechtsorde juist ondermijnt.
nee hoor, ieder mensenleven is onbetaalbaar, het feit dat we daar als maatschappij toch een waarde aan toekennen moet je eerder verzekeringstechnisch zien. ik ben niet tegen het moorden in een oorlog, want er zijn geen alternatieven. voor de doodstraf hebben we wel een alternatief[...]
Ik sluit mij wederom geheel aan bij de opmerkingen van OpifexMaximus, maar verder.
Dat de doodstraf nooit mag worden toegepast is juist een hele sentimentele
gedachte die indruist tegen de werkelijheid van ons bestaan, waarin wij voortdurend met de dood worden geconfronteerd. Maatschappelijk gezien worden mensenlevens ook in geld uitgedrukt en in oorlogstijd is de waarde het laagst.
elk leven is evenveel waard, maar elk leven is ook oneindig veel waard. met het doden van een moordenaar krijg je zijn slachtoffer toch niet terugHet is juist vanuit het joods/christelijk geloof dat de heiligheid van het leven zo wordt benadrukt. Dat lijkt tegenstrijdig, echter voor gelovigen geldt een simpele rekensom: elk leven is evenveel waard, zodra iemand opzettelijk begint levens van anderen te nemen, heeft hij een negatieve waarde en moet hij definitief worden gestopt om het leven te beschermen. Volgens de bijbel verdient zo iemand de doodstraf. Wie het leven van kinderen verwoest is nog veel erger omdat die nog een heel leven voor zich hebben. Daarom zei jezus dat zulke mensen met een molensteen om hun nek in het water moesten worden gegooid. Voorwaar een krachtige uitspraak van iemand die het leven als geen ander in bescherming nam.
nogmaals, onkruid en dolle honden hebben nou eenmaal minder rechten dan mensen, dus ook dan moordenaars. orde en harmonie houd je in stand door middel van een fatsoenlijke rechtsstaat. daar heeft de doodstraf niets mee te maken.Jouw absolute verdediging van het leven is ongenuanceerd en oppervlakkig. Ik begrijp dat jouw eigen leven voor jou heilig is en dat je niet vindt dat iemand dat mag beeindigen, no matter what. In de ogen van anderen verandert dat echter als jij tot moorden overgaat, wat jij ook moge vinden. Juist voor iemand die niet gelovig is zou dat een hele logische rekensom moeten zijn. Onkruid wordt gewied, dolle honden schiet men af, gewetenloze moordenaars krijgen de doodstraf. Zo wordt harmonie en orde in stand gehouden.
en nog liever een staat die de maatschappij op een humane manier tegen gevaarlijke mensen beschermt.Liever een staat die moordenaars ter dood veroordeelt dan de individualistische, crypto-anarchistische maatschappij die het leven principieel zegt te verdedigen maar ondertussen de mens uitlevert aan de moordadigheid van zijn medemens.
Wat moeten we met het misbruiken van oude Bijbelse teksten als onderbouwing voor een privé-opvatting? Een privé-opvatting die imo in feite bestaat uit een diep gekoesterd verlangen over een ander te mogen oordelen, deze te veroordelen, en vervolgens ook een doodvonnis over uit te mogen spreken. Naar mijn idee niets anders dan het toppunt van hoogmoed, laagheid, en vergeldingsdrang in één. In de Bijbel en de Koran staan zoveel verschillende en tegenstrijdige oude teksten neergeschreven, daar kun je bijna iedere stelling mee 'onderbouwen' die je maar wilt, en wordt dan ook met graagte door menig religieus fanaticus en halfautistische godsdienstwaanzinne voor het eigen karretje gespannen om persoonlijke opvattingen maar mee te 'rechtvaardigen'. Met Bijbelse teksten zijn ondertussen al zoveel verderfelijke handelingen 'gerechtvaardigd', en ook groepen vervolgd, vermoord, en onderdrukt in de loop der eeuwen; vrouwen, homosexuelen, heidenen, andere religies, enz. Amerika, het land ooit mede gesticht door een club Britse Calvanistische kolonisten (via Holland), Pilgrims, om hun dromen te verwezenlijken, en is nog steeds bezaaid met (zelfbenoemde) Bijbeluitleggers, hetgeen deels ook verklaard waarom er daar zo'n rare mix is van 'vrijheid', puritanisme, armoede, doodstraffen, hoog percentage geweldadigheden met vuurwapens, ghetto's, trailer-kampen, en religieuze fanatici. In Nederland kom je ze soms ook nog tegen. Hieronder één van de vele vertalingen waarin dat molensteen-vers beschreven staat (6); lees ook vervolgens 21 en 22:Volgens de bijbel verdient zo iemand de doodstraf. Wie het leven van kinderen verwoest is nog veel erger omdat die nog een heel leven voor zich hebben. Daarom zei jezus dat zulke mensen met een molensteen om hun nek in het water moesten worden gegooid. Voorwaar een krachtige uitspraak van iemand die het leven als geen ander in bescherming nam.
Op het gevaar af zelf als Bijbeluitlegger te klinken, lijkt mij die letterlijke molensteen-vers niet echt een goed argument om herinvoering van de doodstraf mee te onderbouwen, ook niet als zijnde Jezus' 'gedachtegoed'. Dan kunnen we ook weer handen en voeten gaan afhakken, en dat wordt dan zo'n smeerboel. Jezus nam het volgens de overleveringen juist op voor alle verschoppelingen, bijvoorbeeld zondige of overspelige mannen en vrouwen (Maria Magdalena), melaatsen, en misdadigers. "Keer de andere wang toe", en bood vergiffenis. De kruisiging van Jezus zelf is eigenlijk een voorbeeld van waartoe het vonnis van de doodstraf kan leiden, zoals tegenwoordig in o.a. de VS nog steeds gebeurt. Imo is een doodstraf het ultieme zwaktebod, de ultieme dwaling; iemand begaat een moord of 'doodzonde' omdat hij/zij door het lint gaat, stoned, dronken, en/of geestelijk gestoord is, en de overheid laat vervolgens in al haar 'weloverwogenheid' de buitenwacht zien dat het doden van iemand die je 'fout' vindt, o.k. is. Goed voorbeeld doet goed volgen? Al in de 19e eeuw (1870) wisten politici in Nederland tot wat voor misstanden en misbruik handhaving van de doodstraf leidde, en hebben toen besloten deze af te schaffen. Meer en meer landen sluiten verdragen waarin de doodstraf wordt afgewezen. De meeste landen waar de doodstraf nog in de oude wetboeken staat, wordt deze niet (meer) ten uitvoer gebracht. Zelfs Christelijke politici in Nederland keuren de bespreking van herinvoering van de doodstraf al af, beschouwen het als ondenkbaar, ongewenst en onbeschaafd.1 Te dierzelfder ure kwamen de discipelen tot Jezus, zeggende: Wie is toch de meeste in het Koninkrijk der hemelen?
2 En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen;
3 En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.
4 Zo wie dan zichzelven zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen.
5 En zo wie zodanig een kindeken ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.
6 Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
7 Wee der wereld van de ergernissen, want het is noodzakelijk, dat de ergernissen komen; doch wee dien mens, door welken de ergernis komt!
8 Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.
10 Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
11 Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was.
12 Wat dunkt u, indien enig mens honderd schapen had, en een uit dezelve afgedwaald ware, zal hij niet de negen en negentig laten, en op de bergen heengaande, het afgedwaalde zoeken?
13 En indien het geschiedt, dat hij hetzelve vindt, voorwaar zeg Ik u, dat hij zich meer verblijdt over hetzelve, dan over de negen en negentig, die niet afgedwaald zijn geweest.
14 Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
18 Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.
19 Wederom zeg Ik u: Indien er twee van u samenstemmen op de aarde, over enige zaak, die zij zouden mogen begeren, dat die hun zal geschieden van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.
21 Toen kwam Petrus tot Hem, en zeide: Heere! hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen, en ik hem vergeven! Tot zevenmaal?
22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal.
Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]
Verwijderd
Verwijderd
De vetgedrukte regeltjes waren bedoeld om de argumenten er uit te lichten aangezien het verhaal nogal lang is geworden, anders niet.Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 13:49:
Sorry lasker, maar ik heb geen zin meer in discussies met in elke alinea vetgedrukte kretologie, en ik heb ook geen zin meer in jouw reversed psychology.
Lees nu zelf eens je vetgedrukte regeltjes, en vraag je af "hoe oud ben ik?" en vooral "meen ik dit nu, of schrijf ik dit alleen om precies het tegendeel te beweren van mijn discussiepartner?"
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:15 ]
Verwijderd
Ik zie dat niet als 'overgave'. Als je met iemand discussieert, dan is het wel zo sociaal om iets te schrijven waar die persoon op kan reageren. En het moet natuurlijk niet te lang worden.Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 15:37:
[...]
Je overgave wordt geaccepteerd
De vetgedrukte regeltjes waren bedoeld om de argumenten er uit te lichten aangezien het verhaal nogal lang is geworden, anders niet.
En ja ik meen dit, ik ben namelijk wat consequenter dan jij. Ik ga niet in het ene topic lopen roepen dat er geen absolute waarden en normen zijn, om in het volgende topic een absolute norm te gaan introduceren.
Onzin, levenslang is levenslang, het is tot nu toe maar twee keer voorgekomen dat een gevangene na 20 jaar gratie kreeg. En de doodstraf is duurder dan levenslang, in Florida kost het 3,5 keer zoveel.BOCmetalhead schreef op 28 November 2002 @ 13:50:
[...]
klopt maar dan kost het een hele hoop geld! en levenslang is in nederland maar 35 jaar ofzo! dus na 35 jaar loopt hij weer vrij rond!
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:00 ]
Verwijderd
Iets te snel gereageerd, ik was hem net aan het aanpassen, overigens is weigeren verder te discussieren een zwaktebod, zolang de ander nog wel discussieert. Mietje daagt mij uit om met argumenten te komen, vervolgens doe ik dat en dan zeg hij niet te willen reageren om dat de letters vet zijn.Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 15:58:
Ik zie dat niet als 'overgave'. Als je met iemand discussieert, dan is het wel zo sociaal om iets te schrijven waar die persoon op kan reageren. En het moet natuurlijk niet te lang worden.
Verwijderd
Wetenschappelijk gezien kun je inderdaad niet vaststellen of je voor of tegen de doodstraf moet zijn. Er zijn wel rationele argumenten zowel voor als tegen de doodstraf in te brengen. Welke argumenten men het zwaartst laat wegen is een persoonlijke afweging.Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 13:51:
Bij deze heb je elk mogelijk wetenschappelijk argument voor de doodstraf gediskwalificeerd, zijn we het daarover eens.
Punt uit: betekent einde discussie. Het lijkt mij een trieste zaak als over zaken als de doodstraf niet meer gediscussierd zou mogen worden. Is dat op zichzelf al niet een schending van de mensenrechten?mensenrechten zijn absolute normen en waarden. punt uit.
Je begrijpt het verkeerd. Mietje zegt dat er geen zinnig argument voor de doodstraf kan zijn. Zin is geen wetenschappelijk meetbare grootheid, maar wordt ontleend uit waarden en normen. Wanneer iemands standunt voor de doodstraf volgt uit zijn waarden en normen is het dus per definitie zinnig.jij wilt mensen executeren, en al zouden daar helemaal geen tegenargumenten zijn, is er toch op zijn minst 1 voor-argument nodig (gekwalificeerde meerderheid)
Nee verdient is geen wraak. De menselijke samenleving is ingericht naar het principe "wie goed doet, wie goed ontmoet", de tegenhanger daarvan is: "wie kwaad doet wordt gestraft". Als iemand krijgt wat hem aldus toekomt, dan zeggen we dat hij het verdient, meer niet.verdient?=wraak
Een ondoordachte uitspraak, want ook een vrijheidsstraf, een straatverbod een spreekverbod zijn schendingen van iemands mensenrechten. De doodstraf is daarin dus niet uniek.mensenrechten van anderen schenden is nog geen reden om je eigen mensenrechten te verliezen
Zonder voorwaarden vooraf, inderdaad. Echter, een mens kan door zijn eigen handelen zijn leven verbeurd verklaren. Als de schuilplaats van bin laden bekend wordt krijgt hij daarom een cruisemissile op zijn kop. Voor veel gelovigen is dat vanzelfsprekend. Niet gelovigen menen kennelijk dat ze ongelimiteerd anderen moeten kunnen vermoorden, zonder dat dat hun leven in gevaar brengt. Ik vind dat geen logisch standpunt.in deze wereld is voor ieder mens plaats, zonder voorwaarden.
De relevantie van die opmerking ontgaat mij. Een rechtstaat betekent dat er recht wordt gedaan. Hoe meet je dat? Aan het feit of het handelen van de staat voldoet aan rechtsgevoel van haar burgers. Vinden de burgers dat er onvoldoende recht wordt gedaan dan leven wij niet meer in een rechtstaat. Zowel jij als mietje proberen absolute normen te introduceren, ongeacht wat de mensen daarvan vinden. In wezen staat dat gelijk met een dictatuur.we leven nog altijd in een fatsoenlijke rechtsstaat
Mij zul je niet horen zeggen dat alle moordenaars de doodstraf of zelfs maar levenslang verdienen, voor sommigen zijn veel lichtere straffen op zijn plaats. Ik noem een bepaalde categorie die volgens mij de doodstraf verdient.dan kun je moordenaars net zo goed levenslang geven.
Als je genoeg je best doet verdien je wel degelijk je eigen dood. Vind je bijvoorbeeld dat himler of göring de dood niet verdiende? Verder kunnen mensen ook in de gevangenis door gaan met moorden en het gevaar van ontsnapping blijft, wat ook blijvend angsten kan opwekken bij slachtoffers.niemand verdient zijn eigen dood, en iemand die vast zit kan ook niet meer moorden
Dat is geen inhoudelijk argumentdmv verscheidene internationale verdragen hebben we afgesproken dat de afschaffing van de doodstraf voor altijd is.
De rechtsorde blijft alleen in stand als de grote meerderheid van de bevolking accepteert dat alleen de overheid tot bestraffing mag overgaan (geen eigenrechting). Dat lukt alleen als de bestraffing in de ogen van de bevolking voldoende is.dus we executeren iemand maar alvast om te voorkomen dat een nabestaande dat misschien doet?
Ons recht wordt steeds meer bepaald door juridische haarkloverijen. Daardoor is de laatste jaren het rechtsgevoel niet toegenomen maar eerder afgenomen. De basisgedachte van het recht wordt veel te veel uit het oog verloren. Het zelfde zie je ook in bedrijven met managementheorien. Inmiddels zijn wetenschappers bezig met de 10e generatie managementtheorie, maar op de werkvloer van de meeste bedrijven slagen ze er nog steeds niet in de eenvoudigste managemantprincipes zoals de principes van tailor door te voeren. Het druist bijvoorbeeld tegen elk rechtsgevoel in dat iemand die ziet hoe iemand in elkaar wordt geslagen en er tussen inspringt en de dader een paar harde klappen verkoopt, vervolgens zelf aangeklaagt wordt voor mishandeling. Ons rechtssysteem is behoorlijk scheef aan het groeien. Straks krijgen we hier ook dezelfde claimcultuur als in amerika, waarin gedupeerden miljarden schadevergoedingen gaan eisen. Recht is geen recht omdat er recht op staat.je mag best een grotere straf uitdelen voor een zwaardere misdaad. bij de doodstraf kan dat trouwens niet, want die is niet proportioneel (minister donner). verder moeten we oppassen dat we niet gaan zwichten voor terreur.
Ja, in duitsland is het echt een anarchie. Geloof je het zelf? Het geloof wordt altijd een patriachale houding verweten, maar dit kan er ook mee door.een meerderheid van de bevolking vindt snelheidcontroles zonde van de politiecapaciteit, maar het afschaffen daarvan zou toch echt leiden tot anarachie in het verkeer, en daarmee ondermijning van de rechtsstaat
Ik zal niet beweren dat er geen alternatieven zijn, maar in sommige gevallen prefereer ik de doodstraf. Juist omdat een mensenleven onbetaalbaar is vind ik dat degene die het leven van anderen neemt met een totale miskenning voor de waarde ervan de doodstraf verdient. Jij wilt dat mensen kunnen moorden, zonder risico voor hun eigen leven ik niet.nee hoor, ieder mensenleven is onbetaalbaar, het feit dat we daar als maatschappij toch een waarde aan toekennen moet je eerder verzekeringstechnisch zien. ik ben niet tegen het moorden in een oorlog, want er zijn geen alternatieven. voor de doodstraf hebben we wel een alternatief
Dat is ook niet de bedoelingelk leven is evenveel waard, maar elk leven is ook oneindig veel waard. met het doden van een moordenaar krijg je zijn slachtoffer toch niet terug
Wat fatsoenlijk is en niet, heeft te maken met jouw normen en waarden. Jouw opvattingen daarover verschillen van de mijne. Vreemd, dat ik als gelovige degene moet zijn die dat naar voren brengt.nogmaals, onkruid en dolle honden hebben nou eenmaal minder rechten dan mensen, dus ook dan moordenaars. orde en harmonie houd je in stand door middel van een fatsoenlijke rechtsstaat. daar heeft de doodstraf niets mee te maken.
Dat is jouw inschatting, de mijne is anders.en nog liever een staat die de maatschappij op een humane manier tegen gevaarlijke mensen beschermt.
Verwijderd
Mag ik dat met je oneens zijn. Het christendom baseert zich op de wetten afkomstige van het Joods volk: Een citaat:Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 15:30:
Testcase, hierin moet ik met je beamen. Vanuit de bijbel zijn niet regelrecht teksten te vinden die voor óf tegen de doodstraf pleiten. Het is aan de regering om die beslissing te nemen en daar ook voor te staan (in geval van democratie natuurlijk de 'demos') Kom ik weer op het puntje van verantwoording afleggen voor genomen keuzes.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 19:49 ]
J.R.R. Tolkien schreef in The Lord of the Rings (part 1):
Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be to eager to deal out death in judgement.
[ Voor 4% gewijzigd door Eärendil op 28-11-2002 19:42 ]
Nederland en daarmee zijn burgers is akkoord gegaan met de rechten van de mens en daarmee kunnen deze rechten in Nederland gezien worden als absolute normen.Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 17:35:
Een rechtstaat betekent dat er recht wordt gedaan. Hoe meet je dat? Aan het feit of het handelen van de staat voldoet aan rechtsgevoel van haar burgers. Vinden de burgers dat er onvoldoende recht wordt gedaan dan leven wij niet meer in een rechtstaat. Zowel jij als mietje proberen absolute normen te introduceren, ongeacht wat de mensen daarvan vinden.
Aangezien een mensenleven onbetaalbaar is (dit wordt ook door jou erkent), heeft geen enkel persoon het recht een ander te doden. Dit betekent dat niemand de doodstraf kan uitvoeren, ook niet iemand die de overheid vertegenwoordigt.Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 17:35:
Ik zal niet beweren dat er geen alternatieven zijn, maar in sommige gevallen prefereer ik de doodstraf. Juist omdat een mensenleven onbetaalbaar is vind ik dat degene die het leven van anderen neemt met een totale miskenning voor de waarde ervan de doodstraf verdient.
Verwijderd
Je weet niet waar je over praatOpifexMaximus schreef op 28 november 2002 @ 23:06:
Nederland en daarmee zijn burgers is akkoord gegaan met de rechten van de mens en daarmee kunnen deze rechten in Nederland gezien worden als absolute normen.
Men mag een ander niet vermoorden, wel doden als de omstandigheden er naar zijn.Aangezien een mensenleven onbetaalbaar is (dit wordt ook door jou erkent), heeft geen enkel persoon het recht een ander te doden. Dit betekent dat niemand de doodstraf kan uitvoeren, ook niet iemand die de overheid vertegenwoordigt.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 23:39 ]
Dit verdrag kan je als westers land niet opzeggen zonder daar een ongelovelijke hoeveelheid problemen voor terug te krijgen (boycots).Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 23:22:
opvattingen veranderen. Verdragen kunnen ook weer worden opgezegd.
Jij mag alleen een ander vermoorden als jij of een ander direct met de dood bedreigd wordt en er geen andere uitweg meer is. De overheid verkeert nooit in een dergelijke situatie, maar dit had ik al eerder opgemerkt.Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 23:22:Me mag een ander niet vermoorden, wel doden als de omstandigheden er naar zijn.
Verwijderd
Je reageerde net te snel. Ik besloot even de rechten van de mens er op na te slaan en voila: De doodstraf is gewoon toegestaan, zelfs voor het stelen van een brood, als het zo in de wet is geregeld. Misschien had je zelf eerst even moeten opzoeken wat de rechten van de mens inhouden voor het als argument te gebruiken.OpifexMaximus schreef op 28 November 2002 @ 23:32:
Dit verdrag kan je als westers land niet opzeggen zonder daar een ongelovelijke hoeveelheid problemen voor terug te krijgen (boycots).
Zie recht 3; http://www.unhchr.ch/udhr/lang/dut.pdfVerwijderd schreef op 28 November 2002 @ 23:37:
Je reageerde net te snel. Ik besloot even de rechten van de mens er op na te slaan en voila: De doodstraf is gewoon toegestaan, zelfs voor het stelen van een brood, als het zo in de wet is geregeld. Misschien had je zelf eerst even moeten opzoeken wat de rechten van de mens inhouden voor het als argument te gebruiken.
Verwijderd
En dat is precies wat ik zeg:Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 18:05:
[...]
Mag ik dat met je oneens zijn. Het christendom baseert zich op de wetten afkomstige van het Joods volk.
Jezus was boven alles een Joodse rabbi. Jezus volgde de joodse wetten, waar Jezus bezwaar tegen maakte was een hypocriete omgang met de wetten. Slechts een hele enkele keer geeft wijkt Jezus af van de Joodse wetten, maar dan doet hij dat ook heel duidelijk: zoals bij echtscheiding. Er is geen enkele reden te veronderstellen dat Jezus in zake doodstraf voor moordenaars een andere mening zou zijn toegedaan, om de simpele reden dat hij zich daar nooit over uitgelaten heeft.
Als je Lasker's reactie had gelezen:
Lees dat document maar een goed door (en zoek naar het woordje vrijheid); overal staat heel duidelijk dat je recht hebt op vrijheid (n.b. in artikel 3!).Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 17:35:
Een ondoordachte uitspraak, want ook een vrijheidsstraf, een straatverbod een spreekverbod zijn schendingen van iemands mensenrechten. De doodstraf is daarin dus niet uniek.
Verwijderd
Voor het gemak ga je volledig voorbij aan het aan deze overeenkomst gehechte Protocol nr. 6. Lijkt me toch vrij essentieel voor iemand die pretendeert te weten waarover hij praat (bluft is in jouw geval misschien toepasselijker).Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 23:22:
[...]
Je weet niet waar je over praat
zie http://www.echr.coe.int/Convention/webConvenNLD.pdf
Verwijderd
Touché, Ik zal maar eerlijk toegeven die heb ik niet gezien.Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 21:11:
Voor het gemak ga je volledig voorbij aan het aan deze overeenkomst gehechte Protocol nr. 6. Lijkt me toch vrij essentieel voor iemand die pretendeert waarover hij praat (bluft is in jouw geval misschien toepasselijker).
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 23:02 ]
Verwijderd
Verwijderd
Welvarend voor criminelen is het hier zeker...Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 08:59:
PARDON??? ik geef toe dat de nederlandse overheid af en toe de zaken wel eens wat onhandig aanpakt, maar je kunt moeilijk lopen ontkennen dat er weinig landen zijn in de wereld waar de overheid het beter doet dan hier (zelfs met de lpf). je hebt blijkbaar nog steeds niet door in wat voor een welvarend land je leeft.
zeeg schreef op 26 November 2002 @ 18:58:
Hou toch eens op met die voorbeeldfunctie!
Die functie heeft de overheid ook wel, maar je moet dat denk ik anders zien:
Zie het dan als voorbeledfunctie zoals ouders die hebben tov hun kinderen. Je moet het goede voorbeeld geven, maar ouders 'mogen' ook meer dan de kinderen. Zo zit het ook met de overheid: ze heeft bepaalde macht die ze kan gebruiken om zaken te reguleren. Zo ook met opsluiting als straf: een burger mag dat niet doen bij een medeburger, maar een ambtenaar, in dienst van de overheid, mag dat wel toepassen. Etc...
Deze opmerking is een lachertje.OpifexMaximus schreef op 26 november 2002 @ 19:07:
Een burger mag als hij in gevaar raakt de ander ook zijn vrijheid inperken, maar hij moet dan wel direct de overheid inschakelen en het aan haar overlaten.
Verwijderd
Laat me raden: Democrates?Tot slot een ingezonden stuk van het net wat mij wel aanspreekt;
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 13:35 ]
Verwijderd
Jij mist de essentie. Waarom hebben ze het als protocol opgenomen en niet in het verdrag zelf. Heel eenvoudig: zodat landen ook het verdrag kunnnen accepteren zonder het protocol. Dus niks integrerend onderdeel. Slechts een uitbreiding die sommigen voorstaan en anderen niet. Verder is opvallend dat je het protocol kan intrekken zonder dat je hele verdrag hoeft op te zeggen. Dat laat dus uitdrukkelijk de mogelijkheid open voor landen om op een later moment de doodstraf weer in te voeren.Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 00:37:
Een protocol heeft kracht van verdrag en is dus niet zomaar een aanhangsel dat er weinig toe doet. Protocollen maken een integrerend onderdeel uit van verdragen: ze kunnen niet los van elkaar gezien worden. Dat protocollen/verdragen kunnen worden ingetrokken is een tamelijk nietszeggende constatering: alles kan worden ingetrokken, ook de gebruiksaanwijzing van mijn koelkast.
Volgens mij loop jij een paar duizend jaar achter, want het oog om oog principe is door religies al lang geleden afgeschaft. Van een beschavingssprong is dan ook allerminst sprake. Misschien hadden linkse denkers die hoop enige decennia geleden. Helaas, in het kielzog van de ontkerkelijking zien wij eerder een beschavingsval. Individuele normen en waarden blijken op de achterkant van een bierviltje te passen en de seculiere staat wordt steeds meer gestuurd door economische overwegingen en steeds minder door principes. In dat klimaat willen veel burgers een herstel van waarden en normen en het aantal mensen dat voor herinvoering van de doodstraf is, is verdubbeld. Dat dat weinig met wraak te maken heeft schijnt sommige mensen onmogelijk aan het verstand gepeuterd te kunnen worden.In de Universele verklaring van de rechten van de mens wordt inderdaad niet over de doodstraf gesproken, maar wel over het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van de persoon. In artikel 1 wordt het basisbeginsel van de mensenrechten verwoord, namelijk een "geest van broederschap" waarin mensen, "begiftigd met verstand en geweten", zich jegens elkander behoren te gedragen. Dat beginsel geldt ook voor het uitdelen en voltrekken van straffen. Het straffen wordt daardoor uit de sfeer van de onderbuik gehaald. Hiermee wordt een beschavingssprong gemaakt ten opzichte van het beginsel oog om oog, tand om tand. Dat is dan ook precies de reden waarom een toenemend aantal beschaafde landen de doodstraf heeft afgeschaft.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 14:05 ]
Verwijderd
De essentie is dat het protocol voor de aangesloten landen dezelfde waarde heeft als de verdragsbepalingen. En lasker, je hoeft mij echt niet te gaan vertellen hoe internationale overeenkomsten en protocollen daarbij functioneren. Uit hoofde van mijn werk heb ik daar namelijk dagelijks mee te maken. In dit geval is het protocol later (1983) aan het verdrag (uit 1950) toegevoegd, niet om het verdrag "soepeler" te maken zodat meer landen het konden aanvaarden, maar juist om het verdrag aan te scherpen door de doodstraf te verbieden. ("Overwegende dat de ontwikkeling die in verscheidene Lid-Staten van de Raad van Europa heeft plaatsgevonden een algemene tendens in de richting van afschaffing van de doodstraf tot uitdrukking brengt"). Je geeft dus een volledig foutieve voorstelling van zaken.Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 13:51:
Jij mist de essentie. Waarom hebben ze het als protocol opgenomen en niet in het verdrag zelf. Heel eenvoudig: zodat landen ook het verdrag kunnnen accepteren zonder het protocol. Dus niks integrerend onderdeel. Slechts een uitbreiding die sommigen voorstaan en anderen niet. Verder is opvallend dat je het protocol kan intrekken zonder dat je hele verdrag hoeft op te zeggen. Dat laat dus uitdrukkelijk de mogelijkheid open voor landen om op een later moment de doodstraf weer in te voeren.
Als het zo weinig met onderbuikgevoelens te maken heeft, waarom worden er dan toch steeds weer onderbuikargumenten in stelling gebracht om de doodstraf te bepleiten? Jouw verhaal is daar de zoveelste illustratie van. Overigens is je bewering dat de wereld niet beter is geworden door de afschaffing van de doodstraf volstrekt gratuit. Het staat je uiteraard vrij te menen dat invoering van de doodstraf de wereld prettiger zou maken, maar de praktijk lijkt een dergelijke impressie in ieder geval niet te staven. Je mening over dit onderwerp getuigt dan ook meer van een parti-pris dan van kennis van zaken.Het bestraffen van moordenaars met de doodstraf heeft heel weinig met onderbuikgevoelens te maken, maar alles met de bescherming van de heiligheid van het leven. Het geeft een grens aan die nooit mag worden overschreden. wie dat bewust toch doet, betaalt de ultieme prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 14:49 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Phaerion op 30-11-2002 15:24 ]
Snoep verstandig, lik m'n reet! :P
Verwijderd
Verwijderd
De onschuldige slachtoffers van moordenaars zijn/waren ook mensen...Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 15:49:
eerst was slavernij heel normaal. toen zei men: "dat is toch ook barbaars, slaven zijn ook mensen"
eerst was het onderdrukken van vrouwen heel normaal. toen zei men: "dat is toch ook barbaars, vrouwen zijn ook mensen"
eerst was discriminatie van homo's heel normaal. toen zei men: "dat is toch ook barbaars, homo's zijn ook mensen"
eerst was het executeren van misdadigers heel normaal. langzaamaan zegt men nu: "dat is toch ook barbaars, misdadigers zijn ook mensen"
voordat ik nu de meeste erge termen naar mijn hoofd geslingerd krijg, moeten jullie eerst eens goed nadenken wat ik hier nou mee bedoel; mensapen waren helemaal niet beschaafd, de eerste mensachtigen al wat meer, etc, etc. de mens zal zich dus steeds verder doorontwikkelen en zal nog beschaafder worden (en van een niveau wat nou niemand zich kan voorstellen).
Verwijderd
Verwijderd
Goed dat je dat er even bij zegt.Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 14:38:
De essentie is dat het protocol voor de aangesloten landen dezelfde waarde heeft als de verdragsbepalingen. En lasker, je hoeft mij echt niet te gaan vertellen hoe internationale overeenkomsten en protocollen daarbij functioneren. Uit hoofde van mijn werk heb ik daar namelijk dagelijks mee te maken.
Beste IllegalOperation volgens mij heb je de verkeerde voor je, want nergens heb ik ook maar zoiets gesuggereerd. Wat eerst een integrerend onderdeel van het verdrag was is nu ineens een latere toevoeging en aanscherping. Dat zijn toch wezenlijk verschillende zaken. Maar dat hoef ik jou als jurist niet te vertellen.In dit geval is het protocol later (1983) aan het verdrag (uit 1950) toegevoegd, niet om het verdrag "soepeler" te maken zodat meer landen het konden aanvaarden, maar juist om het verdrag aan te scherpen door de doodstraf te verbieden. ("Overwegende dat de ontwikkeling die in verscheidene Lid-Staten van de Raad van Europa heeft plaatsgevonden een algemene tendens in de richting van afschaffing van de doodstraf tot uitdrukking brengt"). Je geeft dus een volledig foutieve voorstelling van zaken.
Beste IllegalOperation als jurist moet het toch mogelijk zijn om wat concreter te zijn. Waar geef ik blijk van onderbuikgevoelens. Ik dacht dat ik dat met enige kracht ontkent had. Ik ben voor duidelijke normen en waarden. Ik ben een sociaal mens en ik ben erg begaan met het lot van de zwakkeren. De overdreven compassie met moordenaars deel ik niet. Volgens mij is dit niet zo zeer een uiting van hoogstaande ethiek. Want het is holle ethiek van individualistisch ingestelde mensen die niet zo zeer begaan zijn met het lot van hun medemens, maar pralen met hun hoogstaande moraal. Zo van kijk mij eens, ik kom zelfs op voor het grootste tuig. ik heb meer respect voor mensen die daadwerkelijk hun medemens helpen, dan hen die de lat zo hoog leggen, maar in praktijk alleen bezig zijn met zichzelf.Als het zo weinig met onderbuikgevoelens te maken heeft, waarom worden er dan toch steeds weer onderbuikargumenten in stelling gebracht om de doodstraf te bepleiten? Jouw verhaal is daar de zoveelste illustratie van.
Dure woorden moeten verhullen, wat de inhoud ontbeert. Je suggereert op een hautaine manier een expert te zijn, maar helaas komt dat niet tot uiting in je argumententatie.Overigens is je bewering dat de wereld niet beter is geworden door de afschaffing van de doodstraf volstrekt gratuit. Het staat je uiteraard vrij te menen dat invoering van de doodstraf de wereld prettiger zou maken, maar de praktijk lijkt een dergelijke impressie in ieder geval niet te staven. Je mening over dit onderwerp getuigt dan ook meer van een parti-pris dan van kennis van zaken.
Verwijderd
ok, dan vertaal ik het even voor je in gewone mensen taal: het is nog nooit bewezen dat de doodstraf enig effect heeft op het aantal moorden in een samenleving. wel staat vast dat de in landen waar nu nog de doodstraf geldt, gemiddeld meer moorden worden gepleegd, maar dat is de kip of het ei.Dure woorden moeten verhullen, wat de inhoud ontbeert. Je suggereert op een hautaine manier een expert te zijn, maar helaas komt dat niet tot uiting in je argumententatie.
Verwijderd
Luister beste Phearion, lekker in de maat lopen kost die mensen net zo goed moeite. Denk jij dat jij de enige bent die gevoelens heeft. Dacht je soms dat andere mensen niet tegen hun woede of haatgevoelens moeten vechten? Dat ze daar geen uiting aan geven wil niet zeggen dat ze geen innerlijke strijd voeren. Daarom is dit zelfmedelijden niet op zijn plaats. Ik zou er maar niet zo trots op zijn dat jij de straffen kan verduren, beter kun je denken dat je de straf niet kan verduren, dat voorkomt misschien dat je je zelf in problemen brengt.Phaerion schreef op 30 november 2002 @ 15:22:
Alle mensen die vóór de doodstraf zijn zouden als éérste veroordeeld moeten worden.
Want de meeste mensen hebben wél zo'n grote mond over strengere strafmaten enzo.
Maar de meest hier zijn waarschijnlijk nog niet mans genoeg om die zelfde strafmaat ook te verduren, als ze er zelf eens tegenaan lopen.
Het is makkelijk gezegd als je zelf altijd netjes binnen de maat loopt.
Lekker oordelen over een ander en zelf buiten schot blijven.
Verwijderd
Degene die voortdurend allerlei zaken (waaronder volstrekt onzinnige) suggereert ben jijzelf, lasker. Ik heb al vrij vroeg in deze draad met volledige instemming de bijdrage van minister Donner aan het Nawijn-doodstrafdebat - in bewerkte vorm - geciteerd. Wat mij betreft vind je daar meer dan genoeg argumenten tegen de doodstraf.Dure woorden moeten verhullen, wat de inhoud ontbeert. Je suggereert op een hautaine manier een expert te zijn, maar helaas komt dat niet tot uiting in je argumententatie.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 22:22 ]
Verwijderd
maar ja, je probeert het toch steeds weer he.ik ben dus ook tegen de doodstraf, maar ik begin niet weer omdat de hele discussie doodloopt op beschaving aan de ene kant en verdiende loon aan de andere kant.
Verwijderd
Dat lijkt mij een vrije vertaling want volgens mij zegt hij niet meer dan dat voorstanders van de doodstraf gemotiveerd worden door wraakgedachten. Daarmee meent hij mijn gedachten beter te kennen dan ikzelf.Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 21:56:
ok, dan vertaal ik het even voor je in gewone mensen taal: het is nog nooit bewezen dat de doodstraf enig effect heeft op het aantal moorden in een samenleving. wel staat vast dat de in landen waar nu nog de doodstraf geldt, gemiddeld meer moorden worden gepleegd, maar dat is de kip of het ei.
Verwijderd
Ik heb best wel achting voor minister Donner. Maar ik acht het de plicht van elk mens om zijn eigen verstand te gebruiken en zijn eigen morele afwegingen te maken. Een discussie die er uit bestaat dat wij elkaar met citaten gaan bestoken lijkt mij volstrekt oninteressant.Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 22:19:
Degene die voortdurend allerlei zaken (waaronder volstrekt onzinnige) suggereert ben jijzelf, lasker. Ik heb al vrij vroeg in deze draad met volledige instemming de bijdrage van minister Donner aan het Nawijn-doodstrafdebat - in bewerkte vorm - geciteerd. Wat mij betreft vind je daar meer dan genoeg argumenten tegen de doodstraf.
Verwijderd
Verwijderd
De onzinnigheid betreft niet je argumenten - die ik hooguit als reactionair zou willen kwalificeren - maar je aanhoudende suggestieve en insinuerende opmerkingen en innuendo's over degenen die het niet met je eens zijn. Klein voorbeeldje, courtesy lasker: tegenstanders van de doodstraf noem je "mensen die de ethische lat zo hoog menen te moeten leggen". Hier is helemaal geen sprake van argumentatie, maar wel van insinuerende nonsens van jouw kant.Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 23:11:
Bovendien leidt het tot de manier van discussieren zoals jij hier doet. Namelijk, iemand beschuldigen van onzinnige argumenten.
Jouw zwaktebod is dat je alles in het licht stelt van een vermeend moreel verval, en dat je, zonder enige rationele onderbouwing, als remedie daartegen de invoering van de doodstraf voorstelt. Daarbij gebruik je de argumenten die, met lichte cosmetische aanpassingen, door elk totalitair of fundamentalistisch regime kunnen worden overgenomen.Als je mijn "onzinnige" argumenten wilt bestrijden, doe je dat met tegenargumenten en niet met kwalificaties als onzinnig. Nogmaals, kom eens een keer met inhoudelijk commentaar, iets van jezelf. En dan lieftst niet in de vorm van ik weet het beter, want dat is mijn werk, of minister Donner is het mij eens. Dat is gewoon een zwaktebod.
Als ik jou was zou ik me meer zorgen maken over de consequenties van je eigen ethiek: het leven heilig noemen en tegelijkertijd voor de doodstraf zijn. Daar is geen dresscode tegen opgewassen: hoogste tijd voor de dwangbuis.En dat doet mij op mijn beurt dan weer afvragen, waaruit bestaat hun ethiek eigenlijk. Ik vermoed dat dit soort ethiek soms meer een dresscode is, dan een uiting van innerlijk beschaving.
Verwijderd
Dat is een zeker een argument.Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 23:32:
goed, dan doen we het even zonder onderbuikgevoelens, en slechts op basis van één argument: de foutloze rechtszaak zal altijd een utopie blijven.
Verwijderd
De pot verwijt de ketel dat hij zwart is: Ik zou een bluffer zijn, iemand die de beschavingssprong gemist heeft, onderbuikargumenten gebruikt, onzinnige argumentatie er op na houdt en nu wordt ik in de zelfde adem ook nog reactionair genoemd.Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 00:11:
De onzinnigheid betreft niet je argumenten - die ik hooguit als reactionair zou willen kwalificeren - maar je aanhoudende suggestieve en insinuerende opmerkingen en innuendo's over degenen die het niet met je eens zijn. Klein voorbeeldje, courtesy lasker: tegenstanders van de doodstraf noem je "mensen die de ethische lat zo hoog menen te moeten leggen". Hier is helemaal geen sprake van argumentatie, maar wel van insinuerende nonsens van jouw kant.
Dat doe ik dus niet. Voor ik denk al de derde keer, zal ik dan nog maar eens zeggen dat ik de doodstraf sec niet als oplossing zie.Jouw zwaktebod is dat je alles in het licht stelt van een vermeend moreel verval, en dat je, zonder enige rationele onderbouwing, als remedie daartegen de invoering van de doodstraf voorstelt. Daarbij gebruik je de argumenten die, met lichte cosmetische aanpassingen, door elk totalitair of fundamentalistisch regime kunnen worden overgenomen.
Ja laten we alle gelovigen maar in een dwangbuis stoppen. Weer die vage verwijzingen zonder argumentatie. Die laatste opmerking treft mij niet. Het zegt meer over jou dan mij.Als ik jou was zou ik me meer zorgen maken over de consequenties van je eigen ethiek: het leven heilig noemen en tegelijkertijd voor de doodstraf zijn. Daar is geen dresscode tegen opgewassen: hoogste tijd voor de dwangbuis.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 01:45 ]
Op bijna alle punten ga ik met je akkoord. Maar het gaat in een groot aantal van jouw punten over het falen van het rechtsysteem.Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 00:44:
[...]
Dat is een zeker een argument.
Ik vind dat dit wel moet afzetten tegen: De samenleving waarin geen onrechtvaardigheden plaatsvinden zal altijd een utopie blijven.
Iemand die 20 jaar in de gevangenis zit, voordat blijkt dat hij onschuldig is, kun je de verloren dagen ook niet meer teruggeven en soms blijkt de onschuld pas na zijn dood. Het enige wat je hieruit kan concluderen is dat de rechtsgang eerlijk en zorgvuldig moet zijn. Persoonlijk zou ik er alleen voor zijn om mensen ter dood te veroordelen die meerdere moorden hebben gepleegd, waarvan er tenminste één echt onomstotelijk is bewezen.
Natuurlijk kun je zeggen dat we met het leven van mensen geen enkel maar dan ook geen enkel risico mogen nemen. Dan moet je echter ook beseffen dat als je levensgevaarlijke moordenaars levenslang opsluit, er altijd wel een paar zullen ontsnappen en deze zullen opnieuw onschuldigen vermoorden. In de vs worden ook heel wat moorden door gevangenen onderling gepleegd.
Het gaat er niet om naar de volmaakte maatschappij te streven, maar naar de best mogelijke. Ik vindt dat de aandacht en verzorging die criminelen krijgen onevenwichtig is in verhouding tot hoe wij omgaan met de zwakkeren in en buiten de samenleving die wel proberen op een eerlijke manier te leven. Een leven van een mens is in algemene zin onbetaalbaar, maar sommigen mensen zijn zo laaghartig dat hun leven alles behalve waardevol is .
Om het leven van een laaghartige crimineel als dutroux onbetaalbaar te noemen, vind ik een gebrek aan ethisch onderscheidingsvermogen en niet getuigen van hoogstaande ethiek. We hebben in nederland een systeem gecreeerd waarin een overduidelijke moordenaar kan vrijkomen op een procedurefoutje, zo ethisch zijn we. Dat zo'n man mogelijk verder gaat met moorden nemen we op de koop toe. Is dat ethisch, nee dat een van de vele signalen dat ons rechtssysteem zichzelf voorbijgelopen is in haar pogingen volmaaktheid te bereiken.
Elk organisatie begint vroeg of laat af te dwalen van haar oorspronkelijke doelstellingen, procedures gaan na verloop van tijd een eigen leven leiden. Mensen vergeten waarom ze zijn ingesteld en wat ook al weer het doel was. Er onstaat een woud van regels. In die situatie bevindt zich onze maatschappij. Wij moeten terug naar de basis: de goeden moeten weer beloond worden en de kwaden bestraft.
Uh zelfmedelijden?Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 22:17:
[...]
Luister beste Phearion, lekker in de maat lopen kost die mensen net zo goed moeite. Denk jij dat jij de enige bent die gevoelens heeft. Dacht je soms dat andere mensen niet tegen hun woede of haatgevoelens moeten vechten? Dat ze daar geen uiting aan geven wil niet zeggen dat ze geen innerlijke strijd voeren. Daarom is dit zelfmedelijden niet op zijn plaats. Ik zou er maar niet zo trots op zijn dat jij de straffen kan verduren, beter kun je denken dat je de straf niet kan verduren, dat voorkomt misschien dat je je zelf in problemen brengt.
Verwijderd
Verwijderd
We hoeven in deze discussie elkaar niet te overtuigen. Want ieder maakt zijn eigen afwegingen.OpifexMaximus schreef op 01 december 2002 @ 19:37:
[...]
Op bijna alle punten ga ik met je akkoord. Maar het gaat in een groot aantal van jouw punten over het falen van het rechtsysteem.
De doodstraf, en elke andere lijfstraf, is onomkeerbaar. Mag ik daarom het volgende voorstellen (als compromis): als iemand in jouw ogen de doodstraf zou moeten krijgen, sluiten we degene op in iets wat misschien ietwat vrolijker is dan de isoleercel. Daarmee lijdt degene niet alleen doordat hij van zijn vrijheid is beroofd, maar kan wel vrijgelaten worden, indien hij onterecht vastgezeten heeft.
De nabestaanden van de slachtoffers zullen dan, denk ik, ook meer genoegdoening krijgen en voor de overheid is het goedkoper.
Verwijderd
aardig idee, maar in landen als columbia, vs, indonesie, etc zien we dat een soepel wapenbeleid in de praktijk niet echt werktPhaerion schreef op 01 december 2002 @ 23:17:
Sja...dat is ook mijn mening.
Het lijkt me daarintegen weer niet zo gek om bijv. de wapenwet te veranderen.
Een ieder zou zich moeten mogen bewapenen om zijn of haar leven te beschermen.
Iemand zou niet zo snel een gewapende overval plegen als hij weet dat de ander zich met de zelfde wapens kan verdedigen.
De overvaller voelt zich hier veel te veilig en beschermd.
Onze maatschappij is er niet écht op toegerust.....maar er zijn plaatsen in Amerika waar je je wapen verplicht zichtbaar moet dragen.
Denk aan bijv. die shotguns die je altijd aan de achterruit van een pick-up ziet hangen in films.
Die plaatsen hebben wél vaak de laagste crime rates.....en men voelt zich er niet zo bedreigd als hier.
Verwijderd
in feite mogen we je betoog samenvatten tot 2 argumenten:Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 07:00:
[...]
We hoeven in deze discussie elkaar niet te overtuigen. Want ieder maakt zijn eigen afwegingen.
Ik persoonlijk denk dat de weerstand tegen doodstraf ook heel veel met risicoperceptie, beeldvorming en inlevingsvernogen in de slachtoffers te maken heeft.
Laten we het volgende eens in ogenschouw nemen: Hoeveel mensen zijn de afgelopen 20 jaar in nederland ten onrechte tot levenslang veroordeeld, zonder kans op vervroegde vrijlating. Zo ver ik weet geen. Men mag aannemen dat de kans om hier ten onrechte ter dood veroordeeld te worden nog kleiner is. Stel nu eens dat de invoering van de doodstraf slechts een moord per jaar scheelt. Dan slaat de kosten/baten analyse al duidelijk in het voordeel van de doodstraf uit. Nu zul je misschien zeggen dat de afschrikkende werking van de doodstraf nooit is bewezen, maar voor het tegendeel geldt hetzelfde. Persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat iets wat bij ons al leidt tot zulke heftige reacties, totaal geen enkel effect zou hebben, ook niet op langere termijn, als moeders hun kinderen gaan bang maken voor de doodstraf.
Daarbij moet je nog rekening houden met de kans dat levenslanggestraften uitbreken en opnieuw moorden. Dat komt namelijk wel degelijk voor. Een paar jaar terug onsnapte in duitsland zo'n levensgevaarlijk bruut. Voor ze hem weer te pakken hadden, had hij al paar gezinnen overvallen en vermoord. Ook binnen de gevangenissen moorden zulke mensen soms door.
Hoeveel procent van de pedofielen gaat na een gevangenisstraf opnieuw de fout in. antwoord: 93%. Heeft dit ook geleid tot doden? Antwoord: regelmatig, ik kan geen aantallen geven, maar van pedofielen is bekend dat ze in de gevangenis zo'n hondeleven hebben door toedoen van de medegevangenen, dat velen zich voornemen in de toekomst geen getuigen meer te laten leven. Dutroux is daar een schoolvoorbeeld van. Waarom maken we ons daar niet minstens zo druk over als over die moordenaar, die mogelijk ten onrechte gestraf wordt. En waarom beroert het ons niet dat er jaarlijks honderden misschien wel duizenden mensen door hele triviale vermijdbare zaken omkomen, ook als gevolg van een of ander overheidfalen.
Dat komt o.a. omdat mensen een heel verkeerd beeld van risico's hebben. De meeste mensen weten onderhand wel dat vliegen een hele veilige manier van vervoer is, toch blijven een hoop mensen bang. Ten tijde van de gekke koeienziekte weigerden mensen massaal om rundvlees te eten, zonder dat er in nederland ooit iemand door overleden is. Mensen schakelden over op varkens en kip. Kip is echter dusdanig besmet met salmonella bacterien dat er jaarlijks zo'n 50 mensen aan overlijden. Echter het idee van een ziekte in de hersenen is eng. Hoe aangrijpender de beelden, hoe verschrikkelijker wij het vinden.
Het idee dat er iemand ten onrechte de doodstraf zou kunnen krijgen roept bij mensen heftige emoties op. Het wordt onmiddelijk geassocieerd met de elektrische stoel en gaskamer. Het idee gegrild te worden tot de rook uit je hersenpan slaat is onverdraaglijk. De gaskamer doet onmiddelijk de associatie met de concentratiekampen herleven. In het verleden koos men opzettelijk voor een gruwelijk uitziende dood, om het afschrikkend effect te vergroten. De doodstraf wordt door velen gezien als een marteldood.
Dat men daar in geslaagd is blijkt wel uit het volgende voorbeeld: Toen de film "One Flew Over The Cuckoo's Nest " met daarin voor het eerst beelden van elektoshock uitgezonden werd, waren mensen helemaal overstuur. Aan deze marteling moest en zou een einde gemaakt worden. Toch was het een van de weinige effectieve therapien waar uiterst depressieve patienten baat bij vonden. De therapie is later weer in ere hersteld, nu worden meer spierverslappende middelen gebruikt om het minder dramatisch te laten overkomen.
Ik heb respect voor de principiele stellingname: mensen mogen nooit worden gedood ook niet door de overheid bij de bestraffing van gevaarlijke nietsontziende moordenaars. Daar zet ik een niet minder principiele stellingname tegenover die voortkomt uit de ethiek van het geloof: Het leven is absoluut heilig. Wie toch willens en wetems deze ultieme grens overschrijdt, verdient de ultieme straf.
In het eerste geval is de waarde van elke menselijk leven onbetaalbaar, ongeacht wat een persoon met zijn leven doet en hoe hij ook leeft. In het tweede geval wordt de waarde van een leven mede bepaald door hoe iemand leeft. Wie goed leeft vermeerdert zijn waarde, maar wie slecht leeft vermindert ook zijn waarde. In een tijd dat voor veel mensen goed en kwaad relatieve begrippen geworden zijn, hellen steeds meer mensen naar de eerste opvatting.
Ik persoonlijk hou vast aan de tweede stellingenname. Vanuit de eerste stellingname zou ik bijvoorbeeld de aanslag op hitler moeten veroordelen als fout. En ook het ophangen van de nazileiders na de 2e wereldoorlog. Men heeft dan immers nooit het recht de heiligheid van het leven te schenden. Daartegen komt mijn rechtsgevoel tegen in opstand. Als je het heel principieel stelt zou in tijd van oorlog de helft van de bevolking eigenlijk ook een dienstweigeraar moeten zijn. Want als men stelt dat een leven mag nemen van een ander nog voordat deze een leven heeft genomen, dan mag men toch zeker een bewezen moordenaar het leven nemen.
Laatst las ik: Ik ben tegen de doodstraf, maar als mijn buurman mijn kind iets aandoet dan reken ik er zelf wel mee af. Het klinkt absurd, maar is toch iets om over na te denken. Als straks jouw kinderen en vrouw dagenlang verkracht en gemarteld worden en vervolgens vermoord, wat is volgens jou dan de gewenste straf? Je zult zeggen dat dat geen eerlijk voorbeeld is omdat je je niet moet laten leiden door wraakgevoelens. Maar je bent nu nog geen slachtoffer, je hoeft er alleen maar theoretisch over na te denken. Veel mensen vinden dat de rechter de zaak zonder gevoel moet bekijken. Als je je echter niet, al is het maar voor 10%, kunt inleven in de gevoelens van de slachtoffers, dan zul je nooit de verschrikkelijkheid van de misdaad goed kunnen inschatten. Je oordeel is dan niet mild uit rechtvaardigheid maar gebrek aan inlevingsvermogen.
Als ik lees wat sommige mensen hebben uitgevreten met kleine kinderen, dingen die geharde politiemannen de tranen in de ogen doet schieten, dan zeg ik: laat je hart ook eens spreken voor de slachtoffers. Niet uit wraak, maar voel eens in en mee wat hun aangedaan is. Misschien ben je niet gelovig en geloof je niet in een absolute moraal, maar sommige mensen zijn slecht, door en door slecht. Ik kan de waarde van zulke mensen alleen maar negatief zien. Je kunt ze laten leven als eerbetoon aan een hoogstaande ethiek, liever geef ik ze de doodstraf als eerbetoon aan de slachtoffers: Zij zijn vernederd, vertrapt en van alle menselijkheid beroofd. Maar bij leven of postuum brengen wij ze een saluut. Niemand, niemand mag jullie ooit zoiets aandoen, en zal nog hopen verder van zijn leven te genieten. Mensen die deze erkenning alleen maar zien als onderbuikgevoelens en wraak, schieten volgens mij tekort als het op inleven aankomt.
Risicoperceptie heeft hier niks mee van doen. Indien de overheid iemand levenslang geeft en zich daar aan houdt, en tevens er voor zorgt dat het niet mogelijk is om uit de instellingen te ontsnappen is er geen risico voor de samenleving meer. Dit heeft dus geen argument voor de doodstraf, maar meer een schreeuw om een fatsoenlijk systeem van de overheid (waar ik het overigens helemaal mee eens ben).Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 07:00:
Ik persoonlijk denk dat de weerstand tegen doodstraf ook heel veel met risicoperceptie, beeldvorming en inlevingsvernogen in de slachtoffers te maken heeft.
Verwijderd
De overheid kan net zo min garanderen dat mensen niet ontsnappen als dat zij kan garanderen dat mensen niet ten onrechte worden veroordeeld. Dat zijn feiten uit het leven. Evenmin kunnen we garanderen dat er geen vliegtuigen neerstorten, Of dat er geen mensen doodgaan aan kip, of dat er geen gebouwen instorten, of dat er een geen mensen overlijden door verkeerd medisch ingrijpen etc. Wij accepteren dat in de wetenschap dat de wereld onvolmaakt is en altijd onvolmaakt zal blijven. Heel velen van ons zijn bereid hun leven in de waagschaal te stellen door te roken, te veel te eten, of veel te hard de snelweg te rijden, maar de gedachte dat er een uiterst minieme kans is, dat je ten onrechte ter dood wordt veroordeelt vinden we onverteerbaar. Dat is niet logisch en komt vooral voort uit de vershrikkelijke beelden die de doodstraf oproept.OpifexMaximus schreef op 02 December 2002 @ 13:02:
[...]
Risicoperceptie heeft hier niks mee van doen. Indien de overheid iemand levenslang geeft en zich daar aan houdt, en tevens er voor zorgt dat het niet mogelijk is om uit de instellingen te ontsnappen is er geen risico voor de samenleving meer. Dit heeft dus geen argument voor de doodstraf, maar meer een schreeuw om een fatsoenlijk systeem van de overheid (waar ik het overigens helemaal mee eens ben).
Ik ben bereid te accepteren dat het ook wel eens fout kan gaan, ook al vind ik ook ik die gedachte verschrikkelijk.Het argument dat geopperd wordt om de doodstraf uit te voeren indien het 100% vast staat dat degene het ook gedaan heeft slaat nergens op; op het moment dat de rechter meent dat het niet 100% zeker is dat degene het gedaan heeft, kan deze de persoon ook niet veroordelen (althans niet bij zware vergrijpen).
Met de doodstraf gooi je geen normen en waarden overboord, zoals ik al eerder heb betoogd. Het is een andere invulling. Je onderstreept juist dat niemand het recht heeft om een ander te vermoorden.Persoonlijk kan ik me gewoon niet voorstellen dat de overheid zijn eigen normen en waarden overboord gooit, op het moment dat zij geschonden worden. Dat is hetzelfde als principes hebben, maar ze over boord zetten op het moment dat ze er toe doen.
Verwijderd
dat is dus heel iets anders. als je vermoord dreigt te worden mag je je verdedigen en gaat je belager daar per ongeluk bij dood dan is dat acceptabel. iemand die echter al vast zit, er is dan dus geen direct gevaar meer, mag je niet dodenLet op: vermoorden, niet doden. Want wie zijn eigen leven of dat van anderen verdedigt mag wel degelijk zijn belager doden. Zo mag de overheid mensen doden om het leven van anderen te beschermen. Dat is precies hetzelfde principe.
je noemt hier allemaal voorbeelden van gewoon noodlot (instortend gebouw ed) of van dingen waarbij niemand kan voorkomen dat je eraan sterft (stevig roken ed). het executeren van iemand is echter een bewuste keuze terwijl de dood van de geëxecuteerde niet "niet te voorkomen" is.De overheid kan net zo min garanderen dat mensen niet ontsnappen als dat zij kan garanderen dat mensen niet ten onrechte worden veroordeeld. Dat zijn feiten uit het leven. Evenmin kunnen we garanderen dat er geen vliegtuigen neerstorten, Of dat er geen mensen doodgaan aan kip, of dat er geen gebouwen instorten, of dat er een geen mensen overlijden door verkeerd medisch ingrijpen etc. Wij accepteren dat in de wetenschap dat de wereld onvolmaakt is en altijd onvolmaakt zal blijven. Heel velen van ons zijn bereid hun leven in de waagschaal te stellen door te roken, te veel te eten, of veel te hard de snelweg te rijden, maar de gedachte dat er een uiterst minieme kans is, dat je ten onrechte ter dood wordt veroordeelt vinden we onverteerbaar. Dat is niet logisch en komt vooral voort uit de vershrikkelijke beelden die de doodstraf oproept.
kijk, dat in al die gevallen gewoon het "pech gehad" principe om de hoek komt kijken snap ik, er is allemaal weinig aan te doen. echter, het executeren van iemand hoeft niet per sé. dat van wel/niet geloven is echt een kul argument. je zegt eigenlijk: ach, er is altijd nog het hiernamaals en mocht je daar niet in geloven (zoals ik bijvoorbeeld en met mij nog vele anderen) dan is dat jammer voor je. toevallig zie ik geloven als niets anders dan een verzinsel dat je op jonge leeftijd wijsgemaakt wordt door je ouders die ook niet beter wisten. ik bedoel dit niet verkeerd, maar ik kan er gewoon niet bij waarom mensen geloven in iets waar ze alleen maar verhaaltjes over gehoord hebben.Ik ben bereid te accepteren dat het ook wel eens fout kan gaan, ook al vind ik ook ik die gedachte verschrikkelijk.
Als jij straks een zeldzame ziekte hebt en een behandeling van €250.000 in thailand kan jouw leven reden dan zegt de verzekeringsmaatschappij keihard sorry. pech voor u dat vergoeden wij niet. Wij laten al heel veel criminelen lopen, omdat we het bewijs niet rond kunnen krijgen ook al weten we bijna zeker dat ze het gedaan hebben. Ik vind dat je ook moet kunnen accepteren dat mensen ook wel eens ten ornrechte worden veroordeeld kunnen worden en ook dat zij het leven daarbij in kunnen schieten. Dat is denk ik voor gelovigen iets gemakkelijker. Zij leven bij de gratie God's. Niet gelovigen klampen zich vast aan het leven, omdat er voor hen niets anders is. Echter velen zijn daarin inconsekwent want ook zij nemen voortdurend duizend keer grotere risico's met hun leven.
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 16:38 ]
Verwijderd
Je hebt er weinig van begrepen. Laat ik het dan zelf maar samenvatten.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 10:37:
in feite mogen we je betoog samenvatten tot 2 argumenten:
-een dode kan niemand meer iets aandoen. dit valt niet te ontkennen. alleen vinden een heleboel mensen (zoals ik) nou eenmaal dat een overheid nooit doelbewust iemand mag executeren als er een alternatief is, zoals dus bijvoorbeeld levenslang in een isoleercel
-de doodstraf is het verdiende loon. ben ik het niet mee eens, ik begrijp nog steeds niet hoe je je eigen dood zou kunnen verdienen.
De reden dat de wereld niet volmaakt is komt doordat men de kosten (het investeren van geld) niet op vinden wegen tegen de baten (het leven van iemand). Tuurlijk zullen sommigen zeggen dat dit nonsens is, maar een vliegtuig bijvoorbeeld kan heel wat veiliger gemaakt worden alleen is niemand bereid er dan voor te betalen omdat de ticketprijs een factor 1 a 2 hoger is.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 16:23:
[...]
De overheid kan net zo min garanderen dat mensen niet ontsnappen als dat zij kan garanderen dat mensen niet ten onrechte worden veroordeeld. Dat zijn feiten uit het leven. Evenmin kunnen we garanderen dat er geen vliegtuigen neerstorten, Of dat er geen mensen doodgaan aan kip, of dat er geen gebouwen instorten, of dat er een geen mensen overlijden door verkeerd medisch ingrijpen etc. Wij accepteren dat in de wetenschap dat de wereld onvolmaakt is en altijd onvolmaakt zal blijven. Heel velen van ons zijn bereid hun leven in de waagschaal te stellen door te roken, te veel te eten, of veel te hard de snelweg te rijden, maar de gedachte dat er een uiterst minieme kans is, dat je ten onrechte ter dood wordt veroordeelt vinden we onverteerbaar. Dat is niet logisch en komt vooral voort uit de vershrikkelijke beelden die de doodstraf oproept.
Ook als je het zelf bent?Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 16:23:
[...]
Ik ben bereid te accepteren dat het ook wel eens fout kan gaan, ook al vind ik ook ik die gedachte verschrikkelijk.
Maar hierbij is het hun eigen keuze.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 16:23:
Echter velen zijn daarin inconsekwent want ook zij nemen voortdurend duizend keer grotere risico's met hun leven.
Er zijn ook alternatieven, ook al accepteer jij die niet, voor om anderen te beschermen en zolang er alternatieven zijn is het immoreel omdat je niet streeft naar het behoud van leven.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 16:23:
Zo mag de overheid mensen doden om het leven van anderen te beschermen. Dat is precies hetzelfde principe. Dat is niet immoreel, maar juist moreel, want je streeft behoudt van het leven na.
Verwijderd
is nooit wetenschappelijk bewezen. sterke vermoedens van het tegendeel zijn er wel- De doodstraf redt per saldo het leven van onschulidigen
??? maar iedereen heeft recht op leven, dat kun je simpelweg niet verliezen- wie goed leeft, vemeerdert de waarde, wie slecht leeft vermindert zijn waarde
die loopt dan ook niet meer vrij rond- Het leven van mensen als Dutroux heeft een negatieve waarde
alleen bij direct gevaar- Je mag mensen doden om je eigen of andermans leven te redden
wel als je er levens mee redt, maar dat is bij de doodstraf nog maar zeer de vraag- Ook de overheid mag mensen doden om levens te redden
alleen bij direct gevaar, doodstraf is dus onzin- dat mag zij in oorlogstijd en ook in vredestijd
levenslang komt ook voort uit het besef van de verschrikkelijkheid van sommige misdaden, en dan bovendien het goede voorbeeld stellende. het is echt nooit bewezen dat de doodstraf levens redt ten opzichte van letterlijk levenslang.- de doodstraf voorstaan komt niet primair voort uit wraakgevoelens, maar juist het besef van de verschrikkelijkheid van sommige misdaden. En de wens om er al het mogelijke aan te doen om ze te voorkomen.
Verwijderd
Dat is precies hetzelfde. Alleen het aantal schakels tussen oorzaak en gevolg is wat groter. De doodstraf redt per saldo meer onschuldige levens dan zij kost.Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 16:28:
dat is dus heel iets anders. als je vermoord dreigt te worden mag je je verdedigen en gaat je belager daar per ongeluk bij dood dan is dat acceptabel. iemand die echter al vast zit, er is dan dus geen direct gevaar meer, mag je niet doden
De overheid kan de verkoop van kip verbieden en daarmee vele levens redden. Er is een gezond alternatief: rund.je noemt hier allemaal voorbeelden van gewoon noodlot (instortend gebouw ed) of van dingen waarbij niemand kan voorkomen dat je eraan sterft (stevig roken ed). het executeren van iemand is echter een bewuste keuze terwijl de dood van de geëxecuteerde niet "niet te voorkomen" is.
Verwijderd
nog 1 keer: iemand die levenslang vastzit en goed bewaakt wordt (en dit is nog altijd goedkoper dan de doodstraf) zal nooit meer iemand vermoorden. echter, iemand die op de vlucht is en weet dat hem de doodstraf wacht zal onder het motto "wat maakt het nog uit" waarschijnlijk sneller nog iemand doden dan iemand wiens leven gespaard blijft als hij zich overgeeft. let wel, dat laatste is een sterk vermoeden, maar nooit echt bewezen. het eerste is alleen wel zeker.Dat is precies hetzelfde. Alleen het aantal schakels tussen oorzaak en gevolg is wat groter. De doodstraf redt per saldo meer onschuldige levens dan zij kost.
Verwijderd
je zegt het zelf al: veel levensreddende maatregelen kosten erg veel geld, daarom accpeteren we allemaal dat we niet ieder leven kunnen redden. levenslang is echter goedkoper dan de doodstrafDe overheid kan de verkoop van kip verbieden en daarmee vele levens redden. Er is een gezond alternatief: rund.
Wanneer de overheid de wachtlijsen in de gezondheidszorg laat oplopen, kost dat direct levens. Je kan de naamkaartjes er zelfs aanhangen. Mensen die denken dat de overheidsmaatregelen alleen levens kosten als het om de doodstraf gaat, denken gewoon niet goed door. Wij zijn bereid dat allemaal te accepteren, alleen als het om de doodstraf gaat worden wij ineens heel sentimenteel en principieel. Maar vaak niet vanuit een diepdoordachte ethiek maar door de horrorbeelden die de doodstraf oproept.
Verwijderd
Goed maak jij dan eens een schatting van het aantal ten onrechte tot levenslang veroordeelden zonder kans op gratie in nederland de laatste 20 jaar. Maak dan eens een schatting hoeveel mensen ten onrechte ter dood zullen worden veroordeeld in 20 jaar, er mee rekening houdend dat men nog zorgvuldiger zal zijn.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 16:43:
De doodstraf redt per saldo het leven van onschulidigen
is nooit wetenschappelijk bewezen. sterke vermoedens van het tegendeel zijn er wel
Verwijderd
Niet als je alleen die mensen tot de doodstraf veroordeelt waarvan de schuld als een paal boven water staat en die echt extreem hebben gemoord. Ik denk aan mensen als dutroux. Dan is dat helemaal geen probleem en zal het aantal ten onrechte veroordeelden gewoon op nul uitkomen.Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 16:56:
je zegt het zelf al: veel levensreddende maatregelen kosten erg veel geld, daarom accpeteren we allemaal dat we niet ieder leven kunnen redden. levenslang is echter goedkoper dan de doodstraf
Misschien laten ze zich in zoverre beinvloeden dat als ze er een persoon vermoorden ze net zo goed door kunnen gaan omdat ze toch wel ter dood veroordeeld worden, resulterend in nog meer onschuldige slachtoffers.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 17:02:
[...]
Goed maak jij dan eens een schatting van het aantal ten onrechte tot levenslang veroordeelden zonder kans op gratie in nederland de laatste 20 jaar. Maak dan eens een schatting hoeveel mensen ten onrechte ter dood zullen worden veroordeeld in 20 jaar, er mee rekening houdend dat men nog zorgvuldiger zal zijn.
Geef dan eens een berekening van het aantal onsnapte levenlang veroordeelden die weer moorden en het aantal moorden binnen de gevangenis van levenslang veroordeelden. Tel daarbij op de mensen die tenonrechte toch vervroegd worden vrijgelaten en weer gaan moorden.
Ook zonder dat je hoeft te geloven in de werking van de doodstraf is dat al genoeg reden. Overigens zeg jij steeds heel slim dat het effect van de doodstraf niet bewezen is. Maar geloof jij nu ook dat de doodstraf 0,0000000 effect heeft? Want dat zou betekenen dan criminelen op geen enkele manier zich laten beinvloeden, dat is toch erg onwaarschijnlijk. Zelf de angst die moeders hun kinderen voor de doodstraf inboezemen heeft 0,000000000 effect, dat is toch zeer onwaarschijnlijk.
Verwijderd
Verwijderd
Hoe kun je dat och als argument gebruiken, terwijl er steeds weer mensen ontsnappen, mensen ten onrechte vermoord worden, en gevaarlijke gekken ten onrechte wordt vrijgelaten.Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 16:54:
nog 1 keer: iemand die levenslang vastzit en goed bewaakt wordt (en dit is nog altijd goedkoper dan de doodstraf) zal nooit meer iemand vermoorden. echter, iemand die op de vlucht is en weet dat hem de doodstraf wacht zal onder het motto "wat maakt het nog uit" waarschijnlijk sneller nog iemand doden dan iemand wiens leven gespaard blijft als hij zich overgeeft. let wel, dat laatste is een sterk vermoeden, maar nooit echt bewezen. het eerste is alleen wel zeker.
Verwijderd
juist dan. iemand die voor de volle honderd procent overtuigd schuldig is (alhoewel dat in mijn ogen niet bestaat) zal levenslang als straf accepteren, er zit toch niets anders op. echter krijgt zo iemand de doodstraf dan zal hij (om maar langer te kunnen blijven leven) allerlei beroepsprocedures aangaan die klauwen vol met geld kosten.Niet als je alleen die mensen tot de doodstraf veroordeelt waarvan de schuld als een paal boven water staat en die echt extreem hebben gemoord. Ik denk aan mensen als dutroux. Dan is dat helemaal geen probleem en zal het aantal ten onrechte veroordeelden gewoon op nul uitkomen.
Verwijderd
je hoort mij echt niet beweren dat het systeem nu ideaal is, er moet nog een hoop veranderen (dutroux zaak is een goed voorbeeld). de doodstraf is echter geen alternatief omdat in veel landen, zoals bijvoorbeeld de vs (waar overigens ook wel dingen gebeuren waar ik het niet mee eens ben) aangetoond is dat absoluut en veilig levenslang echt wel bestaat.Hoe kun je dat och als argument gebruiken, terwijl er steeds weer mensen ontsnappen, mensen ten onrechte vermoord worden, en gevaarlijke gekken ten onrechte wordt vrijgelaten.
Jij zet het worst case scenario van de doodstraf tegen over het best case scenario van de levenslange gevangenisstraf.
Een paar jaar terug stond er een heel stuk in de krant over een man die al een tiental mensen had vermoord. Deze man was zo gevaarlijk dat de psychiaters en het personeel van de inrichtingen als de dood voor hem waren. Ze probeerden hem steeds naar een andere inrichting te lozen. De laatste inrichting die hem had liet hem vrij!. De argumentatie was: deze man is welliswaar levensgevaarlijk en zal zeker weer gaan moorden, maar hij is onbehandebaar en wij zijn volledig uitbehandeld. Wij kunnen geen kant op met deze man en laten hem vrij in de hoop dat de overheid het signaal oppikt. Dus hou nou eens op met die mooie praatjes over veilig levenslang. Ben je al vergeten dat dutroux ontsnapt is?
Om het later als middel te gebruiken om mijn argumenten kracht bij te zetten, zou ik je willen vragen om wat links van deze bewijzen te posten.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 17:17:
[...]
je hoort mij echt niet beweren dat het systeem nu ideaal is, er moet nog een hoop veranderen (dutroux zaak is een goed voorbeeld). de doodstraf is echter geen alternatief omdat in veel landen, zoals bijvoorbeeld de vs (waar overigens ook wel dingen gebeuren waar ik het niet mee eens ben) aangetoond is dat absoluut en veilig levenslang echt wel bestaat.
Verwijderd
Je schijnt het niet door te hebben, maar ik ben alleen maar voor doodstraf voor mensen als: huurmoordenaars, pleziermoordenaars en mensen die meerdere malen anderen hebben omgebracht met volstrekte minachting voor het leven. Dat soort mensen brengt al elke getuige om. Ik ben er helemaal niet voor om eenieder die met voorbedachte rade doodt de doodstraf of zelfs maar levenslang te geven. Want ook als je een moord plant zijn er nog genoeg verzachtende omstandigheden te bedenken.OpifexMaximus schreef op 02 december 2002 @ 17:06:
Misschien laten ze zich in zoverre beinvloeden dat als ze er een persoon vermoorden ze net zo goed door kunnen gaan omdat ze toch wel ter dood veroordeeld worden, resulterend in nog meer onschuldige slachtoffers.
Verwijderd
Verwijderd
In dit leven krijgen we nooit over wat dan ook 100% zekerheid. Sommige mensen twijfelen zelfs aan hun eigen bestaan. Op een bepaald moment beschouwen wij dingen als zeker.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 17:14:
juist dan. iemand die voor de volle honderd procent overtuigd schuldig is (alhoewel dat in mijn ogen niet bestaat) zal levenslang als straf accepteren, er zit toch niets anders op. echter krijgt zo iemand de doodstraf dan zal hij (om maar langer te kunnen blijven leven) allerlei beroepsprocedures aangaan die klauwen vol met geld kosten.
Dat is erg tegenstrijdig van je. Aan de ene kant wil je geen doodstraf omdat het systeem niet waterdicht is. Aan de andere kant wil je niet aannemen dat mensen ten onrechte worden opgesloten. Hoe lichter het vergrijp, hoe minder zorgvuldig het onderzoek en hoe groter de marge voor fouten. Dat kan niet anders in de praktijk.trouwens, waarom zou iemand die zeker schuldig is de doodstraf moeten krijgen en iemand van wie we het niet zeker weten toch een gevangenisstraf? lijkt me erg krom
Verwijderd
Levenslang in een isoleercel is iets wat ik niet voor sta. Dat is een marteling, want een mens kan niet zonder sociale contacten. Een doodstraf is een genadiger straf. Ik ben niet uit op wraak.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 17:26:
nou doe je net alsof levenslang in een isoleercel helemaal niets uitmaakt. het is trouwens ook allang bewezen dat de doodstraf geen enkel afschrikwekkend effect heeft.
Verwijderd
ik heb al eerder gezegd dat ik voorstander ben van de pil van drion (dan kunnen ze zelf kiezen) maar dat is een hele andere discussie.Levenslang in een isoleercel is iets wat ik niet voor sta. Dat is een marteling, want een mens kan niet zonder sociale contacten. Een doodstraf is een genadiger straf. Ik ben niet uit op wraak.
Verwijderd
Verwijderd
Dat argument begrijp ik. 100% garanties zijn er in dit leven niet, maar als je de doodstraf beperkt tot de categorien die ik beschrijf en onder de voorwaarden die ik stel, dan is het wat mij betreft het risico tot aanvaardbare proporties teruggebracht. Een stuk aanvaardbaarder dan het platspuiten van lastige bejaarden zoals nu regelmatig gebeurt of het geven van een drionpil aan depressieve mensen i.p.v ze proberen te helpen, zoals sommige mensen voorstaan.Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 17:48:
@lasker: ik heb helemaal geen probleem met het veroordelen van iemand die met een "aan zeker grenzende waarschijnlijkheid" schuldig is, het probleem van de doodstraf is dat hij onomkeerbaar is.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq