Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 15:03:
ik bedoel alleen maar het argument dat de doodstraf af zou schrikken niet opgaat (dit is nou eenmaal een veel gebruikt voor-argument). dat een dader de doodstraf verdiend zou hebben klinkt als wraak. er is geen enkel westers land waar (behalve bij de doodstraf) wraak enige betekenis in het strafrecht heeft. genoegdoeningen kennen we wel, maar daarbij mag je nooit over lijken gaan.
Straf is toch gewoon een soort wraak? Een straf is een middel van 'ons' (rechts)systeem om wraak objectief uit te voeren, het gaat om vergelding van de wandaad van de dader, en nogmaals, dan lijkt mij de doodstraf op zware levensdelicten rechtvaardig.
ik zal je uitleggen waarom je niet preventief mag straffen. straf is namenlijk per definitie iets voor achteraf. ik ben het met je eens dat iemand, zolang hij gevaarlijk is, niet vrij mag rondlopen. daarvoor bestaan gevangenissen. het klopt dat er heel wat mensen te snel weer vrijkomen, maar dat is geen reden om ze maar alvast te executeren. gewoon langer vasthouden.
Tuurlijk. Ik heb niet bedoeld dat men van te voren maar moest gaan straffen oid. Preventief straffen speelt bij mensen die de doodstraf zouden krijgen niet mee. Die hebben het recht op eventuele rehabilitatie verspeelt. Dat heeft niets met preventief straffen te maken, hun daad was al voldoende om ze voor de laatste keer terecht te stellen. Hoop dat het zo duidelijker is.
iedere misdadiger heeft het recht om gratie aan te vragen. of je dat ook moet verlenen is iets anders, maar het gaat om het principe. betere technieken om rechtspraak 100% feilloos te maken zijn een utopie. feilloze rechtspraak kan gewoon niet. het blijft trouwens mensenwerk.
Het blijft inderdaad mensenwerk.
Dan 'feilloze rechtspraak'. Het is bij een zaak als van der G. toch buiten twijfel dat hij de uiteindelijke dader is? Dat staat toch vast? Dan is het geen 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' meer. Als je hem dan een rechtmatige straf geeft, dan heeft de rechtspraak, in deze, toch feilloos gewerkt? Het gaat, in het kader van de doddstraf, om
zekere zaken, die echt wel bestaan; er mag ook maar niet de geringste twijfel bestaan. Wat is de kans dat het met toekomstig geperfectioneerd DNA-onderzoek fout gaat? Combineer dit met getuigenverklaringen enz...
met een discriminatierisico bedoel ik dat het nou eenmaal gebleken is dat zwarte mensen voor hetzelfde misdrijf vaker de doodstraf krijgen.
Dat is afschuwelijk, ik hoop zo dat het niet waar is. Maar nog is het geen sluitend argument om dan maar geen doodstraf in te voeren. Waarom zou dat hier ook gelden? Er moet sowieso een sluitend rechtssysteem voor komen, dat dit soort uitwassen moet tegengaan. Dat zal niet makkelijk zijn, maar ook niet onmogelijk.
ook het kiezen van een 100% effectieve methode blijft een utopie. wat je ook bedenkt, het gaat vanzelf een keer mis. alle methoden die vroeger gepresenteerd werden als perfect bleken later toch tekortkomingen te hebben.
Zie hierboven: het gaat om 100% zekere zaken. Geen twijfel mogelijk.
justitie moet proberen objectief te zijn, en dat dat niet altijd lukt is volgens jou gewoon jammer. ik heb hier toch wat meer bezwaar tegen.
Gewoon jammer is wat zacht uitgedrukt inderdaad.
de doodstraf gaat wel om wraak, als dat niet zo zou zijn zou het nabestaanden helemaal niets uitmaken op welke manier de overheid de maatschappij tegen de dader beschermt. en toch willen veel nabestaanden de doodstraf, omdat de dader het verdiend zou hebben.
Het 'mooie" aan het systeem is, dat het geen persoonlijke wraak meer is. Het wordt door een objectieve overheid uitgevoerd, zonder emotionele verbindtenis. Dat het de nabestaanden wel een gevoel van bevrediging schenkt, is enkel een voordeel in de verwerking.
het is niet zo dat een bepaald mensenrecht meer waard is dan het andere, ze zijn allemaal oneindig veel waard. of een foetus nou wel of geen mens is, en dus wel of geen mensenrechten heeft weet ik niet, maar daar gaat het in deze discussie ook niet om. euthenasie is geen schendig van het recht op leven. wel van de plicht op leven, maar die bestaat niet.
Het is nog maar de vraag in hoeverre een Christen het met die mensenrechten, zoals ze daar zijn opgesteld, eens kan zijn. Maar dit terzijde.
Een ongeboren kind een foetus noemen, is trouwens meestal een manier om er wat wetenschappelijker, killer tegenaan te kijken. Bij mij is er geen twijfel of het een mens is of niet: vanaf de conceptie is het een mens.
Nog steeds vind ik het uitzonderlijk dat er in Nederland zoveel mensen voor de doodstraf zijn van ongeboren kinderen, die helemaal onschuldig zijn aan wqat dan ook, terwijl maar 43% voor de doodstraf is van mensen die zware levensdelicten plegen: de wereld op z'n kop.
edit: bobco was me voor, maar ik zie dat we zo ongeveer hetzelfde zeggen
nog eens edit: dit lijkt net overgetikt, ook vanwege de tijd die ertussen zit, maar ik had zijn post echt nog niet gelezen
Ok, dan reageer ik alleen ff op jou.