Ik zal even de letters erbij uitleggen:
A De plek waar het hoofd eindigt. Het lijkt overbodig om te aan te geven, maar dan kun je later het midden beter bepalen.
B Same thing: je hebt dan een vloer en een plafond waar je persoon tussen moet passen.
C Slecht te zien, maar bij dit blauwe streepje moet precies het midden zitten. Het kruis ligt precies op het midden van het lichaam.
D Op het midden van A en C zit D, de borstlijn. Bij vrouwen hangen hier de borsten... naar ik weet, moeten de tepels precies op de lijn van D zitten... maar dat kan ik mis hebben.
E De plaats van E zit precies tussen A en D. Het is het punt waar de kin begint. Hierboven zit dus het gezicht, en hieronder moet je heel krap de nek en schouders proppen.
F Precies op het midden van B en C zit F, de plek van de knieën.
Goed, dan nu de details. Ik heb dit allemaal maar van mn tekenleraar geleerd, ik ben nog steeds een n00berige student... (die a.s. donderdag hoort of o.a. haar tekeningen goed genoeg zijn voor toelating tot de academie).
* Het hoofd moet je eerst als een ei tekenen, met een 'badmutsje' erop. Geen plukken haar of krullen die uitsteken, alleen een soort halvemaantje erop maken.
* De ogen zitten precies in het verticale midden van het hoofd. Op de helft van de ogen en de kin zit weer de onderkant-neus, en op de helft dáárvan weer de mond.
* De hals begint in 2 lijnen, die een soort gebogen V vormen en die je als het ware 'in' de schouders kunt laten schuiven. De V-vorm begint aan de bovenkant op de plek achter de oren... met wat fantasie dan (bij mij even niet...)
Als je de nek van een persoon van de zijkant tekent, helt het bovenste deel altijd iets meer naar voren dan het onderste. Bijv. als je model met de neus naar links staat, wordt je nek zo: \_\ en als hij/zij naar rechts kijkt, wordt de nek /_/ , maar nooit recht op de romp.
* De schouders kunnen stukken beter dan dit, ik heb lessen gehad over alle spieren die erin zitten, maar vraag me niet welke het allemaal waren... deltaspier, spieren in de bovenarm... enfin, als ik die allemaal ging benadrukken werd het zo'n man, dus ik hield het maar zo.
Vandaar dat de armen dus ook niet helemaal jofel zijn, vergeef me. Die, en hun lengte, zijn wat op gevoel gedaan...
* De schouders zijn een soort flauwe horizontale boog. Iets als
) en dan een kwartslag gedraaid. Als je de persoon van de achterkant tekent, mag je de boog doortrekken over de nek heen.
* Ik zoef door naar het middenrif, onder de borsten, waar dus de ribben ophouden... daar heb je de taille, en die zit boven het midden. De taille is niet het midden van een persoon!
De bekende 'vetrollen' die er bij iedereen (jazeker) zitten, zijn geen vetrollen, maar dat heet de
buitenste schuine buikspier - wonder dat ik het nog weet zeg. Die lopen van bovenaf naar binnen toe, en ik geloof dat ze iets aansluiten op de V-vorm van de liezen.
* Het kruis zal ik maar niet te gedetailleerd tekenen, voordat ik hier van het forum geschopt word omdat ik pr0n post...
* De bovenbenen zijn weer zo'n spierenverhaal: Je hebt buigende spieren en strekkende spieren... een van de twee zijn biceps (2 spieren naast elkaar) en de andere zijn triceps (3 spieren). Enfin, je ziet ze niet, pas in de onderbenen...
* maar dan krijg je eerst de knieën nog: dat zijn afdakjes, zo werd het genoemd... echt bolletjes hoef je er niet van te maken.
* Dan komen de kuiten en schenen. Daar zijn ook weer regels voor... (en ik kan mn schemablad niet vinden)... dus ik zeg even uit mn hoofd: als je een persoon recht van voren tekent, zit aan de buitenkant van het onderbeen de kuitspier hoog; aan de binnenkant van het been zit de kuitspier laag. Of tenminste, langer gerekt dan de buitenkant.
In mijn model zit de binnenkant wat te hoog.
* Een onderbeen kun je heel schematisch tekenen: teken het stuk vanaf de knie tot aan de vloer zo: teken een langwerpige driehoek met de punt naar beneden. Teken vanaf de vloer weer een klein driehoekje met de punt naar boven, ong. een gelijkbenige driehoek. Dat is tot aan de enkel. Je krijgt dan iets als dit:
\/
.^
Met een iets langere bovenste driehoek.
* De voet is 2/3e van het onderbeen, geloof ik. Dus als je vanaf de knie 1/3e naar beneden gaat, en dan een kwart rondje naar de zijkant trekt, zit je op de lengte van de voet. En dat is vaak langer dan je zelf zou hebben ingeschat.
Phoe...dat was mijn hele verhaal

Ik wil even zeggen dat ik dit op verzoek er neerzet... niet omdat ik mezelf zo 1337 voel dat ik dit weet... ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
En nou ga ik slapen
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs