Ik zal even de letters erbij uitleggen:
A De plek waar het hoofd eindigt. Het lijkt overbodig om te aan te geven, maar dan kun je later het midden beter bepalen.
B Same thing: je hebt dan een vloer en een plafond waar je persoon tussen moet passen.
C Slecht te zien, maar bij dit blauwe streepje moet precies het midden zitten. Het kruis ligt precies op het midden van het lichaam.
D Op het midden van A en C zit D, de borstlijn. Bij vrouwen hangen hier de borsten... naar ik weet, moeten de tepels precies op de lijn van D zitten... maar dat kan ik mis hebben.
E De plaats van E zit precies tussen A en D. Het is het punt waar de kin begint. Hierboven zit dus het gezicht, en hieronder moet je heel krap de nek en schouders proppen.
F Precies op het midden van B en C zit F, de plek van de knieën.
Goed, dan nu de details. Ik heb dit allemaal maar van mn tekenleraar geleerd, ik ben nog steeds een n00berige student... (die a.s. donderdag hoort of o.a. haar tekeningen goed genoeg zijn voor toelating tot de academie).
* Het hoofd moet je eerst als een ei tekenen, met een 'badmutsje' erop. Geen plukken haar of krullen die uitsteken, alleen een soort halvemaantje erop maken.
* De ogen zitten precies in het verticale midden van het hoofd. Op de helft van de ogen en de kin zit weer de onderkant-neus, en op de helft dáárvan weer de mond.
* De hals begint in 2 lijnen, die een soort gebogen V vormen en die je als het ware 'in' de schouders kunt laten schuiven. De V-vorm begint aan de bovenkant op de plek achter de oren... met wat fantasie dan (bij mij even niet...)
Als je de nek van een persoon van de zijkant tekent, helt het bovenste deel altijd iets meer naar voren dan het onderste. Bijv. als je model met de neus naar links staat, wordt je nek zo: \_\ en als hij/zij naar rechts kijkt, wordt de nek /_/ , maar nooit recht op de romp.