Mja, niet om te flamen hoor, maar meer hardop denken:
"Intel pulled a Parhelia!"
De overeenkomst met de Parhelia van Matrox is er wel. Die kaart zou aars trappen met een 256 bit brede bus en 10-10-10-2 bit kleuren enz. enz.
Praktijk: de kaart kwam veel te laat op de markt, en de hype bleek niet waar.
En dan nemen we nVidia's GeForce FX ook maar meteen mee: Hype Hype!! DDR II geheugen op 500 MHz, 1000 MHz effectief, 500 MHz core! Rrright, maakt ook de herrie van een modale stofzuiger @ 60 dB! De praktijk ? Kaart is veel te laat, veel te duur, veel te luidruchtig en hij krijgt, vooral op hoge resoluties, klop van de goedkopere Radeon 9700 Pro.
Zie de GB chipset:
In feite is de GB chipset nu al achterhaald. Geen PC2700 of PC3200 support, geen asynchrone bus, een AGP "performance issue" en geen support voor de toekomstige FSB van 800 MHz in combinatie met dual channel PC3200. Het is misschien marginaal de snelste oplossing, maar een i850E met PC1066 doet gemiddeld genomen alles net zo snel.
Die verwachte gelijke bandbreedte bij lagere latenties blijkt dus vies tegen te vallen. De prijs is nog wel OK, maar ja, de levertijd is klote. Hééft iemand die mamaplank nou al in z'n systeem zitten ??
Alles bij elkaar ben ik heel blij met m'n beslissing om begin december gewoon een i845PE moederbord te kopen, met alle toeters en bellen (SATA, USB2, FireWire, Gbit LAN) en ik ben dus al bijna 2 maanden dik tevreden met mijn nieuwe hardware.
Ik moet er nu niet meer aan denken dat ik toen had besloten om te wachten op de GB planken, dan had ik nog minstens 2 maanden moeten zitten aankloten met mijn PIII 600 met 384 MB PC100. En dan had ik een moederbord gehad dat z'n superieure prestaties niet volledig waar kan maken, en ook niet mee zal kunnen met de toekomstige FSB 800 P4s.
Intel, ik ben zéér tevreden met mijn P4 2,66 GHz op mijn i845PE plankje, maar die GB chipset valt gewoon in de categorie "Big Mistake!"
Tot zover mijn 'rant'. Ik hoop dat ik 'em een beetje overtuigend heb kunnen onderbouwen.
[
Voor 3% gewijzigd door
JumpStart op 31-01-2003 18:59
. Reden: schrijffoutje ]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE