12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
dat de consumenten prijs inderdaag net onder de 300euro incl. btw komt te liggen.
Nu maar hopen dat dit de adviesprijs is, en dat er snel 250 van word gemaakt, en snel de internetshops over gaan naar 230 of lager. Anders is dit bord eigenlijk veel te duur. De tijd zal het ons leren.
-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net
Anoniem: 28043
Ik geloof de laatste tijd niet meer in theoretische snelheden.
Net als met PC2100 PC2700. mijn 845e ondersteunt ook geen PC2700 (333)...das natuurlijk jammer, maar dan om over te stappen naar 333MHz heeft echt geen nut (niet voor het geld)
Anoniem: 28043
dit heeft wel zin, want met PC2700 kom je nog lang niet aan 533.Dus altijd meer performance met 333 dan 266.Ka_ka_rot schreef op 27 november 2002 @ 16:32:
Net wat visch al zei, nu kopen heeft geen zin.
Ik geloof de laatste tijd niet meer in theoretische snelheden.
Net als met PC2100 PC2700. mijn 845e ondersteunt ook geen PC2700 (333)...das natuurlijk jammer, maar dan om over te stappen naar 333MHz heeft echt geen nut (niet voor het geld)
ja tuurlijk heeft het zin, is altijd sneller. maar voor beetje sneller en dan overstappen, dat bedoelde ik.Anoniem: 28043 schreef op 27 November 2002 @ 16:44:
[...]
dit heeft wel zin, want met PC2700 kom je nog lang niet aan 533.Dus altijd meer performance met 333 dan 266.
Ik heb zelf ook 333MHz geheugen, maar me mobo ondersteunt het niet. (PC2100)
Kan ik me geheugen overklokken naar 333MHz of iig sneller dan 266?
ben nl niet zo in het overklokken.
[ Voor 22% gewijzigd door Kakaroto op 27-11-2002 17:06 ]
Maar er zijn nog andere mensen zoals ik,
ik werkte op celeronII 566 @ 825 , met 448mb pc96 (oc'ed like doh
die heb ik verkocht en nu werk ik met (tijdelijk gelukkig)
intel pentium II 350, met 256 mb pc100
Dus misschien merk je het verschil niet zo super veel tussen pc2100 en pc2700, maar met dual ddr word het dus pc5400 (2*2700) en dat merk je dus wel even denk ik zo.
Ik wil het gewoon het liefste in 1 maal goed doen, en ga dus als het ff kan in deze tijd geen pc2100 mem meer kopen, wat ik niet eens kan gebruiken aangezien ik wil gaan oc'en naar 667 fsb, dus pc2700.
Heb je nu pc2100, of al pc2700 dan is dit waarschijnlijk wel weggegooid geld en kan je beter nog een jaartje wachten en ondertussen een nieuwe monitor of videokaart kopen of wat eva
-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
De gigabyte GA-8INXP is wel een zeer compleet moederbord met alles erop en eraan,Abbadon schreef op 27 november 2002 @ 20:13:
€250~300 voor een single CPU bord met gewoon een 33MHz/32bit PCI bus vind ik way to much! Intel kan het wel leuk als workstationbord aanduiden, maar het is natuurlijk gewoon een ordinair desktopchipsetje, laten we wel wezen (&*^%$@ marketing). Als er nog eens iets op zat als PCI-X soit, maar dit?
4IDE poorten
2SATA
Gigabit lan
onboard sound
2X RAID
AGP 8X
Dual bios,
het enige wat geloof ik mist is dus firewire, weet ik niet zeker hoor.
Maar het is dus een zeer compleet moederbord, maar dan toch is het nog te duur. Ik vind 230euro de maximale prijs voor zo'n bord als dit. Maja, dit granite bay geeft grote verwachtingen, dus men vraagt er lekker veel voor, waarschijnlijk zal het nog best veel verkocht worden ook.
Naar als je het mij vraagt:
videokaarten kosten ook altijd een euro of 50 onder de advies prijs, en ik denk dat de adviesprijs net onder de 300euro ligt.
Dus ik denk dat we wel op 250euro kunnen rekenen ofzo, nog veel maja
ijt de test blijikt dat het i845PE chipset BETER presteert dan de E7205 DUAL ddr !
Ben ik even blij dat ik de p4pe gekocht heb.....?
Wat jullie?
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Hier blijf ik dus bij, overhyped! Ik ben zeer trots op mijn laatste aankoop, een gigabyte 8PE677 ultra bord van maar 164 euroMiki schreef op 26 November 2002 @ 16:54:
[...]
300 euro voor een bordje wat nagenoeg gelijk presteerd aann een I850E en ietjes beter presteerd dan een i845PE. Daarnaast 2 reepjes CAS2 geheugen om de latency enigszins te beperken. Reepje CAS2 á 125 euro per stuk![]()
550 euro + daarbij komende extra uitbreidingen? Vraag me af hoeveel bordjes gaan worden verkocht met de matige prestaties voor die idiote prijs. Zie de anandtech review en tomshardware review voor de prestaties. De benchmarks zijn nou niet om wakker van te liggen. Ik vind de granite bay zwaar overhyped!
De enige andere manier dat je dat zou kunnen halenis dual channel 1333 MHz RDRAM voor nodig moeten hebben, of 32 bit 1333 MHz RDRAM. En is dat er ? Nee, dat bestaat alleen op verre roadmaps. Dual channel 32-bit PC800 zou ook nog kunnen, maar aangezien Intel geen RDRAM chipsets meer gaat maken is alleen SiS er nog om die eer hoog te houden.
Voor de die-hard die veel centen overheeft om een half jaar lang het snelste van het snelste te hebben is dit dus een goeie koop. Voor iemand als ik is dat niet het geval. Ik ga niet voor een absolute high-end oplossing. (Zeker niet als je bedenkt dat de volgende busfrequentie 800 MHz zal zijn, en ik denk niet dat de huidige Granite Bay moederborden dat trekken.
(Wat dat betreft: strakke actie hoor intel
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Anoniem: 69051
Trouwens, uit die test bij Tom's Hardware blijkt dat de Granite Bay de i850E alleen voorbij gaat als ie overgeklokt wordt... maar als je pc1066 hebt, kan je dat dan niet ook overklokken?
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 69051 op 28-11-2002 00:57 ]
de granite bay zal waarschijnlijk een heel stuk beter mee te oc'en dan met de I850E. Dit klinkt ongebaseerd, maar dat heb ik op meerdere plaatsen gelezen (heb te veel over de granite bay gelezen om te weten waar dit stond).Anoniem: 69051 schreef op 28 November 2002 @ 00:55:
Ja, die 800 is niet echt fijn...Zou graag nu al een bordje hebben wat dat ondersteunt... maar dat duurt nog een half jaar... hmmmm... dan nu maar toch iets anders kopen.... maar wat.... ik zou het echt niet meer weten... er is teveel..
Trouwens, uit die test bij Tom's Hardware blijkt dat de Granite Bay de i850E alleen voorbij gaat als ie overgeklokt wordt... maar als je pc1066 hebt, kan je dat dan niet ook overklokken?
te verhogen in stapjes van 1MHz
dus de prescott zal hoogst waarschijnlijk nog draaien op de gigabyte, mede door de extra stroomtoevoer. Het enigste wat misschien niet gaat werken is HT2, maja, dat nemen we dan maar voor lief.
Pas als ik ergens zwart-op-wit (nou ja, in tech papers dan) zie staan dat Granite Bay ook een 6:2:1 FSB/AGP/PCI verdeler heeft dan begin ik te geloven dat die gigabyte GB plank FSB 800 aankan...mr._Anderson schreef op 28 November 2002 @ 12:49:
De fsb van de gigabyte GA-8INXP kan verhoogd worden naar 200mhz, wat dus resulteert in 800mhz
te verhogen in stapjes van 1MHz
dus de prescott zal hoogst waarschijnlijk nog draaien op de gigabyte, mede door de extra stroomtoevoer. Het enigste wat misschien niet gaat werken is HT2, maja, dat nemen we dan maar voor lief.
Zoals het er nu naar uitziet: de klokgenerator op die gigabyte plank kan wel tot 200 MHz, maar dat zegt nog helemaal niets over wat de chipset aankan en wat de plank zelf trekt. FSB 800 zou zonder 6:2:1 verdeler hoe dan ook betekenen dat je AGP op 80, en PCI op 40 MHz moet draaien.
Intels meest recente chipset, de i845GE kan wèl officieel PC2700 aan. De granite bay chipset niet. Dat is voor sommigen reden om aan te nemen dat het ontwerp van de granite bay al heel wat maanden meegaat.
En zo gek is dat niet: Intel is niet dom, dus het zou me niets verbazen als de granite bay al ontworpen is rond de tijd dat Intel FSB 533 op de roadmap zette, als geheim alternatief om 4,2 GB/sec bandbreedte te kunnen leveren zonder gebruik van PC1066. Intel wist op dat moment al heel goed dat RDRAM te duur zou blijven en niet door de markt geaccepteerd zou worden, maar ze zaten toen nog vast aan de beperking dat ze geen DDR chipset op de markt konden brengen.
Als dit klopt, dan hoef je niet te verwachten dat er in de granite bay chipset een 6:2:1 verdeler zit, daarvoor is granite bay te oud dan...
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Ik heb in de verschillende tests gezien dat je de PCI, AGP kunt vastzetten op 33 en 66 mhz. Geen problemen met dividers dus. Bij TBreak.com hebben ze de Asus P4G8X al tot 190mhz FSB geduwd. Dus met een beetje geluk zal een 667 en een 800 fsb (quadpumped) cpu wel werken.JumpStart schreef op 28 November 2002 @ 13:10:
[...]
...
Pas als ik ergens zwart-op-wit (nou ja, in tech papers dan) zie staan dat Granite Bay ook een 6:2:1 FSB/AGP/PCI verdeler heeft dan begin ik te geloven dat die gigabyte GB plank FSB 800 aankan...
...
Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)
Anoniem: 66382
http://www.supermicro.nl/...herBoards/E7205/P4SAA.htm

Intel 82540EM Gigabit LAN controller
Dual Channel DDR tot 4gig
6 x USB 2.0
nadelen:
Nog steeds geen UDMA133
geen firewire
Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.
Mja op zich een lekker strak bordje, het is meer een workstationbord dan die pimpy dingen van Gigabyte en Asus. Ik vind hem ook wel mooi. Maar om er nou gecharmeerd van te raken... wat vind je er dan speciaal aan?KaMiKaZe schreef op 28 november 2002 @ 16:39:
Ik ben eigenlijk wel zeer gecharmeerd van de Supermicro P4SAA ...
Intel 82540EM Gigabit LAN controller
Dual Channel DDR tot 4gig
6 x USB 2.0
nadelen:
Nog steeds geen UDMA133
geen firewire
ATA133 komt er niet bij Intel, dus das geen typisch nadeel van dit ene bord.
Firewire: dan moet je toch maar zo'n pimpy bord van Asus hebben... met alle andere poespas er ook op
Ik snap je niet helemaal,John_Glenn schreef op 28 november 2002 @ 19:20:
[...]
Mja op zich een lekker strak bordje, het is meer een workstationbord dan die pimpy dingen van Gigabyte en Asus. Ik vind hem ook wel mooi. Maar om er nou gecharmeerd van te raken... wat vind je er dan speciaal aan?
Firewire: dan moet je toch maar zo'n pimpy bord van Asus hebben... met alle andere poespas er ook op
"ATA133 komt er niet bij Intel,"
Op de gigabyte zit ook het intel chipset, en daar zit toch gewoon ATA133 op, net als Asus ??
Of begrijp ik jouw nou verkeerd

edit:
dit haal ik net van een site: Coupled with its new ICH4 (pictured above), the Granite Bay includes support for FSB 533/400MHz, AGP 8x, ATA133 and USB 2.0.
dit is een nieuwer type south bridge van Intel. Was het dan zo'n typisch probleem van Intel dat er geen 133 ATA op zat?
[ Voor 18% gewijzigd door mr._Anderson op 28-11-2002 19:38 ]
mr._Anderson schreef op 28 November 2002 @ 19:26:
[...]
Ik snap je niet helemaal,
"ATA133 komt er niet bij Intel,"
Op de gigabyte zit ook het intel chipset, en daar zit toch gewoon ATA133 op, net als Asus ??
Of begrijp ik jouw nou verkeerd
Hij bedoeld dat ATA133 niet bij Intel in de ICH (chipset) zit, die ATA133 op de Gigabyte is een extra Promise IDE chip.
mja, oke, maar dan klopt de zin, die ik quote een bericht of 2 hierboven, dat door de ICH4 southbridge 133ATA mogelijk is, dus ook niet! Heb ik nog wel van een websiteAbbadon schreef op 28 november 2002 @ 19:29:
[...]
Hij bedoeld dat ATA133 niet bij Intel in de ICH (chipset) zit, die ATA133 op de Gigabyte is een extra Promise IDE chip.
De beloofde URL
[ Voor 11% gewijzigd door mr._Anderson op 28-11-2002 20:08 ]
Zeker weten dat dat niet klopt... Intel erkent namelijk ATA133 niet als standaard (ATA133 is een beetje door Maxtor ingevoerd).mr._Anderson schreef op 28 november 2002 @ 20:04:
[...]
mja, oke, maar dan klopt de zin, die ik quote een bericht of 2 hierboven, dat door de ICH4 southbridge 133ATA mogelijk is, dus ook niet! Heb ik nog wel van een website
slecht van tweak town dat ze het dan zo opschrijvenJohn_Glenn schreef op 28 november 2002 @ 21:29:
[...]
Zeker weten dat dat niet klopt... Intel erkent namelijk ATA133 niet als standaard (ATA133 is een beetje door Maxtor ingevoerd).
(ik refereer naar url +- 2 berichten terug die ik gepost heb
Wat ik er speciaal aan vind, gewoon de kwaliteit van supermicro ik hoef al die poespas niet op me board te hebbenJohn_Glenn schreef op 28 november 2002 @ 19:20:
[...]
Mja op zich een lekker strak bordje, het is meer een workstationbord dan die pimpy dingen van Gigabyte en Asus. Ik vind hem ook wel mooi. Maar om er nou gecharmeerd van te raken... wat vind je er dan speciaal aan?
Anoniem: 69252
kan straks net zo goed SiS655, Asus P4SDX, nemen.... dc PC2700 en ATA-133 support. schijnt dat de versies zonder HTT support zijn geschrapt en dat we nu gelijk revisie B mogen verwelkomen. nou nog hopen dat ze een beetje stabiel zijn!
[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 02-12-2002 22:23 ]
volgens mij is dit wel een kalere versie
Ik wil dus overstappen op Intel want het gat tussen AMD en Intel wordt dezer dagen steeds groter (P4 3,06ghz). De Asus P4G8X mobo heeft precies dezelfde functies als mijn huidige A7V8X in tegenstelling met bijv een P4PE. Ben dan ook zeer geinteresseerd in de P4G8x omdat ik dan in principe er niet op terug ga qua performance enz. Wat mij wel op valt en dat hoef ik niemand te vertellen natuurlijk en dat is dat een P4 systeem een STUK duurder is dan een AMD systeem. Krijg gelukkig nog winstdeling volgende maand, dus dat moet wel lukken
[ Voor 5% gewijzigd door Dukey op 02-12-2002 07:00 ]
naar berichten zouden ze toch wel voort onderweg moeten zijn naar de winkels, 1 bericht hierboven zie je dat er al een asus te koop is. zoals hier al vaker genoemd is worden de bordjes van gigabyte nog voor kerst in de winkels verwacht.Anoniem: 69252 schreef op 02 december 2002 @ 00:27:
Wanneer komen de GB bordjes?
kan straks net zo goed SiS655, Asus P4SDX, nemen.... dc PC2700 en ATA-133 support. schijnt dat de versies zonder HTT support zijn geschrapt en dat we nu gelijk revisie B mogen verwelkomen. nou nog hopen dat ze een beetje stabiel zijn!
[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 02-12-2002 22:23 ]
een laatste mail vertelde dat de levertijd ongeveer 2 weken is.
Daar stond ook in dat de prijs €285 zonder btw zal zijn, en ik heb ook van een paar te horen gekregen dat de verkoopprijs net onder de 300 euro zal zijn.
Ik vind 300euro toch eigenlijk wel heel erg onbehoorlijk duur. Overdreven, het is een zeer compleet moederbord dat gigabyte dingetje, maar de prijs, je kan overdrijven.
Wie weet zakken de prijzen na een paar weken wel dik in, ik wacht denk ik wel nog even voordat ik erop af ren
nieuws: AGP-problemen teisteren E7205 en E7505 chipsets
Ik heb voor mezelf de knoop al doorgehakt, ik ga voor een i845PE plankje.Intels nieuwste oogappeltjes, de E7502 "Granite Bay" en de E7505 "Placer" chipset, kampen met een tweetal AGP-problemen. Het AGP-signaal wat de chipsets leveren is niet 100% AGP 3.0-compatible. Ook moet de AGP Prefetch Cache voor stabiele werking uitgeschakeld worden. [...]
* mr._Anderson gaat denk ik toch nog even wachten voor amd athlon64
want intel gaat me nu de keel uithangen

verdomme nog steeds geen agp 8x
ik help het je hopen....RAID-0 schreef op 02 December 2002 @ 22:56:
Ik denk dat dit nieuws idd wel een impact zal maken op potentiële kopers van de Granite Bay mobo's. Dit "probleem" vindt ik echter niet lastig aangezien ik een AGP 4x videokaart heb en deze voorlopig niet vervang binnen de eerste 1,5 jaar. Echter denk ik dat als je even wacht dat bijvoorbeeld een nieuwe PCB versie uit is van een mobo. Dat dan die problemen eruit zijn gehaald. Dit bericht geld denk ik alleen voor mensen die nu al een Granite Bay mobo hebben gekocht. Hetzelfde ongeveer is laatst gebeurt met de eerste versies van Ati Radeon 9700 videokaarten die niet op AGP8x wilden lopen. Een nieuwe revisie bracht hier ook uitkomst.
misschien ga ik toch ook maar voor de 845PE... ik heb nu dan wel AGP4x videokaart, maar voor 300 ballen wil ik perfectie!Intel heeft de problemen onderkend, maar heeft nog geen plannen geopperd om het euvel te verhelpen. Voor het eerste probleem zou een wijziging van boardlayout de oplossing moeten bieden. Probleem nummer twee wordt verholpen met een simpele BIOS-update.
Hoeveel performanceverlies het uitschakelen van de Prefetch Cache geeft is niet bekend. Intel wil het probleem verhelpen voor het releasen van de Canterwood in Q2 volgend jaar.
eerst maar ff SiS655 prijs en stabiliteit afwachten...
Overigens wil ik hier ook wat aan toevoegen.. Uit het artikel:
Dat zijn op zich helemaal geen onrealiseerbare oplossingen.. Gewoon even wachten tot de mobofabrikant komt met een nieuwe revisie van het moederbord en een nieuw BIOS update. Dat laat ongetwijfeld niet lang op zich wachten. Tot slot: weest blij dat de bug al zo snel is gevonden, anders zaten jullie nu met een buggy plankje..Voor het eerste probleem zou een wijziging van boardlayout de oplossing moeten bieden. Probleem nummer twee wordt verholpen met een simpele BIOS-update.
[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 03-12-2002 07:48 ]
* John_Glenn merkt op dat MatchMetFrontpagePost=99%BalusC schreef op 03 December 2002 @ 07:48:
Dat zijn op zich helemaal geen onrealiseerbare oplossingen.. Gewoon even wachten tot de mobofabrikant komt met een nieuwe revisie van het moederbord en een nieuw BIOS update. Dat laat ongetwijfeld niet lang op zich wachten. Tot slot: weest blij dat de bug al zo snel is gevonden, anders zaten jullie nu met een buggy plankje..
Voor wat het timingprobleem betreft ben ik het met je eens. Andere tracelengths... tsja, boeiend. Maar wat die AGP prefetch betreft: beetje suf om die uit te moeten zetten. De extra bandbreedte van AGP8x zal juist voornamelijk voor prefetches moeten worden benut.
Intel zou op dit moment kunnen 'aantonen' dat deze workaround geen performance hit veroorzaakt. Maar dat komt puur omdat applicaties al goed af zijn met AGP4x. Dus AGP8x versus AGPcrippled8x maakt niet zoveel uit... Als er straks games uitkomen die op hoge AGP throughput zijn geoptimaliseerd, zullen we pas zien wat de echte implicaties zijn van deze workaround.
* John_Glenn denkt dat hij ook maar een hoge MatchMetFrontpagePost-index moet gaan regelen
Trouwens, LOL@Intel specupdate:
2. AGP Prefetch Cache Must Be Disabled
Problem: System hangs can occur during AGP transactions when the AGP Prefetcher is enabled.
Implication: System hangs.
Workaround: Disable AGP Prefetch Cache by clearing bit 0 of AGP Miscellaneous Register (Device 1 Function 0
Offset A0–A3h).
Status: No fix planned for this erratum. Issue resolved by BIOS workaround.
daar ben ik ook blij om, ik heb al heel vaak meegemaakt dat ik een rev 1.0 board ha met bugsBalusC schreef op 03 December 2002 @ 07:48:
Dit is inderdaad een hoogst vervelend probleem, maar willen jullie wel een beetje op je woorden letten (geen hevige flames/trolls richting Intel graag).
Overigens wil ik hier ook wat aan toevoegen.. Uit het artikel:
[...]
Dat zijn op zich helemaal geen onrealiseerbare oplossingen.. Gewoon even wachten tot de mobofabrikant komt met een nieuwe revisie van het moederbord en een nieuw BIOS update. Dat laat ongetwijfeld niet lang op zich wachten. Tot slot: weest blij dat de bug al zo snel is gevonden, anders zaten jullie nu met een buggy plankje..
nu ben ik het gelukkig eindelijk een keer voor mja toch weer een paar maanden wachten
Anoniem: 72476
Het prijsverschil bij het aanschaffen van bijvoorbeeld een DELL 850E vs 845PE is slechts 80 euro met 512 MB.
Als de yields van Rambus-chippies verbeteren, en dat zou moeten kunnen als de memfabrikanten er wat meer aandacht aan gaven, dan is Rambus trouwens theoretisch hoger te klokken dan DDR SDRAM. Wie weet hoe hoog de i850E kan komen? Vooralsnog lijkt die begrensd door de RIMMs.
Hihi, het is echt 1600mhz. Ik quote even een stukje uit Tbreak.com review (page 3) van de Asus P4G8X;John_Glenn schreef op 04 December 2002 @ 09:55:
RAID-0, dat van die 1600MHz is toch een factor 2 te hoog. Je bedoelt waarschijnlijk dat er 2x 200MHz memkanalen zijn, maar dat is niet hetzelfde als 400MHz fsb.
Als de yields van Rambus-chippies verbeteren, en dat zou moeten kunnen als de memfabrikanten er wat meer aandacht aan gaven, dan is Rambus trouwens theoretisch hoger te klokken dan DDR SDRAM. Wie weet hoe hoog de i850E kan komen? Vooralsnog lijkt die begrensd door de RIMMs.
If you select manual settings for CPU, you have some incredibly high options for adjusting FSB speeds. ASUS allows you to adjust the FSB to a whopping 400MHz! That’s way past that anything that any current P4 CPU will touch but it feels good to have that option. You can adjust the FSB in 1MHz increments upto 340MHz while anything above that has fixed options.
Dat de klokgenerator op het moederbord tot 400 MHz komt betekent (helaas) NIET dat je daadwerkelijk ook zo hoog kan klokken.RAID-0 schreef op 04 December 2002 @ 10:07:
[...]
Hihi, het is echt 1600mhz. Ik quote even een stukje uit Tbreak.com review (page 3) van de Asus P4G8X;
[...]

Asus heeft het bord A-SO-CIAAL veel headroom gegeven, wat een leuke PR gimmick is, maar wat ze nooit waar kunnen maken. Trouwens, als je voor de nieuwe FSB van 800 MHz (200 MHz quad pumped) al dual channel 400 MHz DDR SDRAM (PC3200) nodig hebt, hoe wil je dan ooit het dubbele daarvan kunnen voeren aan he CPU ? Dat wordt dan misschien dual channel DDR-II op 400/800 MHz, maar dat support de GB chipset niet.
Kortom, hier schiet je niets mee op...
Abit zegt:
granite bay is laat, bied weinig functionaliteit tegen over Abit max2 mobo's, granite bay is duur.
Granite bay gaat volgens Abit floppen.
en daar kunnen ze nog best eens gelijk in krijgen.
Klik Hier
...
... dan betekent dat nog niet dat ze geen gelijk hebben.AwesomE schreef op 05 december 2002 @ 11:58:
tja als abit dat als enigste bedrijf zit te roepen ...
- GB is een vertraagd produkt dat al 3 maanden op de markt had kunnen zijn.
- GB chipset is duurder dan alle andere (desktop) P4 chipsets
- Moederborden waar de GB chipset op komen zijn duurder/complexer door het noodzakelijke 6-laags PCB
- Praktijk wijst uit dat de GB chipset niet de i850E killer is die we verwachtten
- ... en dan is er nog een AGP bug Oh nee, sorry, volgens Intel is dat een "Performance Issue™"
- i845(P/G)E heeft PC333/PC2700 ondersteuning, waarom GB dan niet ?
Ik zal meteen toegeven dat ik ook beweerde dat de GB chipset flink aars zou gaan trappen vanwege dezelfde bandbreedte als dual channel PC1066 / RIMM4200, bij gunstiger latentie tijden, maar ik kan gewoon niet anders concluderen dat de GB chipset gewoon zwaar tegenvalt. Helaas.
[ Voor 1% gewijzigd door JumpStart op 05-12-2002 12:53 . Reden: tik'fuot' ]
mja, abit is het enigste bedrijf dat echt eerlijk is.AwesomE schreef op 05 December 2002 @ 11:58:
tja als abit dat als enigste bedrijf zit te roepen ...
als je eens goed gaat, kijken, Intel is inderdaad al een hele tijd geleden begonnen met de ontwerpen van de granite bay.
Je krijgt een chip die zeker wel compleet is, maar daartegen over staat een prijs die eigenlijk niet normaal is.
De moederborden van Gigabyte gaan tegen 300,- euro aanzitten, andere zullen niet veel goedkoper worden.
De bandbreedte is leuk die je krijgt door Dual DDR maar SiS en VIA komen dadelijk ook met chipset, die wel gewoon pc 2700 ondersteunen.
Weer een teken dat de Granite Bay ontwerp oud is, hij ondersteund alleen pc2100. Tja dan kun je wel zeggen, dat is alles wat de pentium4 nodig heeft, maar als ze er nu mee waren begonnen had er dus wel zeker pc2700 op gezeten. Waarom doet SiS dit anders???
Daarbij komen ook nog eens de problemen bij AGP 8X.
Koop je een Granite bay moederbord,
-snel
-compleet
-problemen
-zeer duur
-hoe lang duurt het voordat het achterhaald is (minder lang als anders)
hmm zo had ik het niet bekeken. Bedankt voor de tips guys. Ik was dus zo eentje die de borden "blindelings" zou kopen.
...

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Ziet er echt heel errug vet uit, ben benieuwd naar de prestaties, vin die van de granite bay best tegenvallen en de prijs is ook niet gunstigSpice schreef op 06 December 2002 @ 14:11:
Concurentie is onder weg: Iwill P4DR is a SiS655 mainboard supporting Dual Channel DDR333 for Intel Pentium 4 CPUs
[afbeelding]
een goed PE mobo kost waarschijnlijk ergens tussen de 150 en de 200, dat is een best groot verschil met 300 euro!
de snelheid is op alle gebieden op bandbreedte na bijna hetzelfde, en ze zijn even compleet te krijgen als de E7205 mobo's.
ik weet niet wat iedereen nou loopt te klagen over tegenvallende prestaties....Manie Riets schreef op 06 december 2002 @ 15:20:
[...]
Ziet er echt heel errug vet uit, ben benieuwd naar de prestaties, vin die van de granite bay best tegenvallen en de prijs is ook niet gunstig
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1748&p=17

prestaties zijn bijna gelijk aan 850E en de laatste x dat ik checkte kostte 2 x 512meg RDRAM bijna 2x zoveel als 2 x 512meg PC2100...
SiS655 in de Asus P4SDX vind ik trouwens ook een goede optie.... als het nou maar eens opschoot!
de situatie is als volgt,
beste prestatie van een chipset, heb je aan de ene kant
Intel E7205 (granite bay)
Intel 850
Een granite bay mobo is lekker duur, maar kan je wel DDR-ram gebruiken.
Een 850 mobo is normaal geprijst met zelfde functionaliteit, maar RD-ram is peperduur.
Hoe je het ook went of keert, je komt volgens mij in beide gevallen even duur uit ongeveer.
Als er dadelijk concurrentie ontstaat van de SiS chip met DUAL channel DDR (type naam ff kwijt) dan kan het goed zijn dat granite bay mobo's zullen zakken in prijs.
Ook is het zo dat er overal gerept word over 300 euro, wie zegt dat deze prijs word gehandhaafd, ik denk dat deze prijs zeker als de verkrijgbaarheid omhoog gaat zal zakken. Misschien uiteindelijk 230 euro? De tijd zal het ons weer zeggen...
P4G8X deluxe: Audio, Gbit LAN, S-ATA en Firewire $259.00
P4G8X: Audio, LAN (zal geen Gbit LAN zijn) $229.00
http://www.myinfinity.com...-311JMDGF94&Cc=MBINT&tpc=
de goedkoopste uitvoering zal hier dus wel zo'n 240-250 Euro gaan kosten... dat gaat nog wel...
maar is toch wel nog altijd zo'n 100 euro duurder dan de simpele uitvoering van de P4PE...
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
ik denk dat het er vanaf hangt hoeveel geheugen je wilt gaan gebruiken...mr._Anderson schreef op 06 December 2002 @ 23:56:
Een granite bay mobo is lekker duur, maar kan je wel DDR-ram gebruiken.
Een 850 mobo is normaal geprijst met zelfde functionaliteit, maar RD-ram is peperduur.
Hoe je het ook went of keert, je komt volgens mij in beide gevallen even duur uit ongeveer.
Asus P4T533: 212 euro
2 x 512mb RDRAM: ca. 800 euro
totaal: ca. 1012 euro
Asus P4G8X: ca. 260 euro (simpele uitvoering = vergelijkbaar met P4T533)
2 x 512mb PC2700: ca. 400 euro
totaal: ca. 660 euro
dit scheelt toch al 352 euro.... laat staan als je al een reepje DDRAM hebt liggen...
+ de voordelen van HTT support en snellere CPU support, (niet werkende) AGP8x...
ladies and gentlemen, i think we have a winner
Persoonlijk had ik ook iets meer verwacht v.d. Granite Bay maar daar nu al sprake is van Springdale's, Canterwood's en FSB800 zie ik het toch meer als een soort tussenmodel (het gaat ook zó verschrikkelijk snel de laatste tijd met nieuwe chipsets en/of chipset varianten. Zucht, waar blijft de tijd dat je met een BX gewoon een paar jaar lang topperformance en upgradeability in huis had)
alleen bij 2 x 128mb DDRAM is de 850E inderdaad goedkoper....Grrrrrene schreef op 07 December 2002 @ 00:06:
Het is heel simpel: Wil je veel geheugen en topprestaties, dan neem je de GB omdat de geheugenprijs dan relatief zwaarder meeweegt, wil je 256 of 512MB geheugen, dan is de GB een ongeveer even duur of duurdere oplossing.
kan me alleen niet voorstellen dat iemand dat op een GB boardje gaat draaien
inderdaad, zag ik nu pas... 249 euro valt me erg mee!Abbadon schreef op 07 december 2002 @ 00:22:
Ze zijn prijzig; ik zie de Asus P4G8X Deluxe in de pricewatch staan voor € 249,-. Een P4PE volgestouwd met toeters, bellen en de hele santekraam is € 49,- goedkoper, dus voor die € 49,- extra heb je idd de optie méér ram te gebruiken. Heb je al PC2100 ram dan kun je (indien nodig) nog een soortgelijke DIMM bijkopen i.p.v. een twee maal zo grote PC2700 DIMM (want zo'n DIMM is wel nodig voor een i845PE bord om dezelfde soort prestaties te halen) wat voor sommigen dus het prijsverschil zelfs minder dan € 49,- maakt.
Mijn BX doet tot op de dag van vandaag nog steeds zijn werkAbbadon schreef op 07 December 2002 @ 00:22:
Ze zijn prijzig; ik zie de Asus P4G8X Deluxe in de pricewatch staan voor € 249,-. Een P4PE volgestouwd met toeters, bellen en de hele santekraam is € 49,- goedkoper, dus voor die € 49,- extra heb je idd de optie méér ram te gebruiken. Heb je al PC2100 ram dan kun je (indien nodig) nog een soortgelijke DIMM bijkopen i.p.v. een twee maal zo grote PC2700 DIMM (want zo'n DIMM is wel nodig voor een i845PE bord om dezelfde soort prestaties te halen) wat voor sommigen dus het prijsverschil zelfs minder dan € 49,- maakt.
Persoonlijk had ik ook iets meer verwacht v.d. Granite Bay maar daar nu al sprake is van Springdale's, Canterwood's en FSB800 zie ik het toch meer als een soort tussenmodel (het gaat ook zó verschrikkelijk snel de laatste tijd met nieuwe chipsets en/of chipset varianten. Zucht, waar blijft de tijd dat je met een BX gewoon een paar jaar lang topperformance en upgradeability in huis had)

[ Voor 4% gewijzigd door mr._Anderson op 08-12-2002 17:18 ]
Hou het ontopic, dit gaat over de E7205
Abit is gewoon een kleine 2nd tier mobo fabrikant wat op de rand van de afgrond staat. Financieel gaat het heel erg slecht dus daarom gaan ze geen geld steken in een mainboard wat echt geen bestseller zal worden. Granite Bay mobo's zijn super snel maar ook erg duur en een mainstream mainboard zal het nooit worden, vandaar dat ze het gaan afkraken. Dit heeft dus niets met eerlijkheid te maken maar meer met abit's eigen financiele situatie.mr._Anderson schreef op 05 December 2002 @ 12:56:
[...]
mja, abit is het enigste bedrijf dat echt eerlijk is.
Hmm, hier ben ik het niet helemaal mee eens, goed die post met alle bestaande 845 borden (was niet van mij) ok. Maar de specs van de sis 655, was toch zeker wel van toepassing. Het succes van de Granite Bay chipset staat en hangt met de prestaties en prijzen van de tegenstanders. Sis 655 is voorlopig zijn enige tegenstander, met beter specs en lagere prijs en nog geen gemelde bugs. (m.u.v. het niet werken van HT wat alleen voor de 1e revisie van toepassing is, echter word de 1e revisie alleen voor samples gebruikt.)BalusC schreef op 10 December 2002 @ 08:20:
Ik heb enkele enorm offtopic postings (en de goedbedoelde reacties daarop) verwijderd..
Hou het ontopic, dit gaat over de E7205
Maar bij deze een Sis 655 topic
[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 11-12-2002 10:13 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Anoniem: 40195
En ook weet blijkbaar niemand of ze nou zo laat uitkomen vanwege die AGP bug.
Ik weet echt niet of het slim is om die eerste borden te kopen.....
En die Sis.... als ik lees hoeveel mensen er problemen hebben met die 648... terwijl die er in testen goed uitkomt... compatibiliteits problemen met ene boel geheugens....
En of er een bug in zit? Kom je ook pas achter als er een boel boards gemaakt/getest zijn! Sis kan net zo goed een ( moeilijk detecteerbare ) fout maken als Intel!
Ik heb geen leverbaarheids-status kunnen vinden.
http://www.tweakers.net/pricewatch/47003
Granite bay niet leverbaar, 9500pro niet leverbaar! Gaat lekker, zo net voor de kerst!
hmmz, wat een prutsersAnoniem: 40195 schreef op 13 december 2002 @ 14:21:
Allebei gemailed en ze kunnen hem beiden NIET leveren! Misschien over een week of 2.
Granite bay niet leverbaar, 9500pro niet leverbaar! Gaat lekker, zo net voor de kerst!
jammer dat ze niet leverbaar zijn
ik zag dat een leverancier al wel de Granite Bay van MSI in zijn lijst had staan
Dus waarschijnlijk komen ze pas begin volgend jaar. De prijzen van de Gigabyte bij online shops beginnen rond de 230 euro!
Tja.... wachten.... of toch Epox 845pe..... het blijft moeilijk!
2.1.03?!!! wat een zooitje...Anoniem: 40195 schreef op 13 December 2002 @ 16:17:
Bij een paar shops in duitsland staat : vermoedelijke leverdatum 2.1.03
Dus waarschijnlijk komen ze pas begin volgend jaar. De prijzen van de Gigabyte bij online shops beginnen rond de 230 euro!
Tja.... wachten.... of toch Epox 845pe..... het blijft moeilijk!
zit al een maand of 2 op dit board te wachten, maar moet voor begin januari kopen ivm belastingtechnische redenen.... als deze datum klopt, haal ik toch maar de P4PE
Large peaceful gram SL-85FRV-R provided supports 533MHZ the front end main line frequency, supported the double channel DDR 333 memories, the band width may achieve 5.4gB/s. The double channel memory overhead construction, is this good play heavy prologue. The memory band width enhancement, reduced the memory and the CPU data exchange speed, reduced the standby period, thus enhanced the entire machine operation performance, but 4 DDR memory slot let for the user stay behind the sufficient expansion leeway.
http://babelfish.altavist...wsdetail.asp%3FnID%3D6631
Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
geen HTT support zeker?Spice schreef op 14 December 2002 @ 23:03:
Naast de eerder genoemde concurentie komt soltek met een mobo met de Via P4X600 chip erop.
Large peaceful gram SL-85FRV-R provided supports 533MHZ the front end main line frequency, supported the double channel DDR 333 memories, the band width may achieve 5.4gB/s. The double channel memory overhead construction, is this good play heavy prologue. The memory band width enhancement, reduced the memory and the CPU data exchange speed, reduced the standby period, thus enhanced the entire machine operation performance, but 4 DDR memory slot let for the user stay behind the sufficient expansion leeway.
http://babelfish.altavist...wsdetail.asp%3FnID%3D6631
kan best een leuk boardje zijn dit hoor, maar zolang ze geen Intel license hebben, blijf ik bij VIA uit de buurt. verder werkt VIA ook niet goed met pro audio cards, dus dan valt ie voor mij zeker af...
wie oh wie, spot de eerste P4G8X?
Anoniem: 69252 schreef op 19 december 2002 @ 15:06:
misschien tijd om dit draadje weer ff onder de aandacht te brengen...
wie oh wie, spot de eerste P4G8X?
pricewatch: Asus P4G8X Deluxe, i7205 (Lan, Sound, 1394)
En Mycom heeft hem idd op zijn site staan. Of hij ook echt in die winkels te koop ligt weet ik niet...
bedankt, maar zo ver was ik zelf ook al wel gekomendeadinspace schreef op 19 December 2002 @ 19:29:
[...]
pricewatch: Asus P4G8X Deluxe, i7205 (Lan, Sound, 1394)
En Mycom heeft hem idd op zijn site staan. Of hij ook echt in die winkels te koop ligt weet ik niet...
bij al die sites was de levertijd de laatste x dat ik keek nog onbekend...
De prestaties vallen imho tegen.The Source schreef op 19 December 2002 @ 19:34:
Een review van Nederlandse bodem:
MSI GNB Max (Intel E7205 Chipset) Moederbord Test
De i850 chipset is in alle benches sneller.
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
RDRAM is wel veel duurder natuurlijk...RAILGUNNER schreef op 20 December 2002 @ 05:33:
[...]
De prestaties vallen imho tegen.
De i850 chipset is in alle benches sneller.
Al heb je met GB natuurlijk wel 8x AGP en serial ATA enzo, maar of je dat nou zo nodig hebt...
Ik weet niet hoeveel RAM jij wilt gebruiken, maar het 850E mobo is misschien 50 euro goedkoper terwijl RDRAM 2 x zo duur is als DDRAM! als je meer dan 256MB gebruikt is de E7205 gewoon goedkoper...Anoniem: 69051 schreef op 21 December 2002 @ 14:35:
Maar het moederbord is wel weer goedkoper. Komt per saldo op ongeveer hetzelfde neer.
Al heb je met GB natuurlijk wel 8x AGP en serial ATA enzo, maar of je dat nou zo nodig hebt...
Ik sta ongeveer op het punt om een nieuwe pc te kopen en ben hevig aan het twijfelen. Wil in elk geval een PIV-2.53 met 512MB geheugen. Maar of ik nou een GB moet nemen... ik weet het nog steeds niet... zou wel fijn zijn als ik straks nog eens wat kan upgraden met een HT processor, maar tot welke snelheid er nog processoren uit zullen komen die op de GB passen...?
in ieder geval 3,06Ghz met FSB 533 (zijn er nu al tochAnoniem: 69051 schreef op 22 December 2002 @ 17:17:
Hmmm, inderdaad een kleine misrekening. Als je 512MB geheugen neemt, ben je al gauw zo'n 60 euro goedkoper uit. Tenminste, als zo'n GB mobo iddd maar 250 euro kost en niet 300.
Ik sta ongeveer op het punt om een nieuwe pc te kopen en ben hevig aan het twijfelen. Wil in elk geval een PIV-2.53 met 512MB geheugen. Maar of ik nou een GB moet nemen... ik weet het nog steeds niet... zou wel fijn zijn als ik straks nog eens wat kan upgraden met een HT processor, maar tot welke snelheid er nog processoren uit zullen komen die op de GB passen...?
de CPU's met FSB 800 en DDR II die ergens in 2003 komen, zullen er denk ik niet op kunnen draaien.
maar hoe je het ook wend of keert, je kan er in ieder geval meer mee upgraden dan 845PE of 850E!
btw volgens mij scheelt het bij 512MB toch ook al snel zo'n 100 euro...
heb je trouwens laatst dat artikel op Tom's Hardware gelezen waarin ze een P4 op 4,1Ghz en 700 (of 750) FSB op een GB board stabiel hadden draaien?
met enige modificaties dat wel....
De Gigabyte GA-8INXP (waar ik zelf op wacht) is doorgeschoven naar januari
Maar toch... misschien mn geduld nog heeeeel eventjes op de proef stellen en wachten op de Canterwood?
Ik ga ook nog even op de canterwood wachten hoor, ik vind de prestatieverschillen te miniem om die investeringen te rechtvaardigen en m'n sis 648 bordje doet het tot nog toe primaAnoniem: 69051 schreef op 22 december 2002 @ 21:14:
Keuzes, keuzes, keuzes... aan de ene kant maakt de uitbreidbaarheid ook weer niet zo gek veel uit, want als ik eenmaal ga uitbreiden, koop ik waarschijnlijk weer een hele nieuwe pc. Ik breid niet zo vaak uit
Maar toch... misschien mn geduld nog heeeeel eventjes op de proef stellen en wachten op de Canterwood?
als je kan wachten, waarom niet!Anoniem: 69051 schreef op 22 december 2002 @ 21:14:
Keuzes, keuzes, keuzes... aan de ene kant maakt de uitbreidbaarheid ook weer niet zo gek veel uit, want als ik eenmaal ga uitbreiden, koop ik waarschijnlijk weer een hele nieuwe pc. Ik breid niet zo vaak uit
ik moet helaas voor januari gekocht hebben ivm met belastingtechnische redenen...
morgen? dat is nog eens handige informatie, bedankt!MyCom krijgt morgen (maandag dus) de eerste Asus P4G8X lading binnen!
De Gigabyte GA-8INXP (waar ik zelf op wacht) is doorgeschoven naar januari
Tsja... ik heb mijn P3-450 ondertussen 3,5 jaar... kunnen nog wel 3 maandjes bij...Als je kan wachten
Wel zonde, want ik heb net een Samsung 172T monitor gekocht en die kan ik dus niet lekker uittesten met games.
Anoniem: 26457
Hier hetzelfde verhaal (wat Pentium aangaat...). Ik wacht op SiS 658 of SiS 655.... ben er zelf nog niet helemaal uit.Anoniem: 69051 schreef op 23 December 2002 @ 01:24:
[...]
Tsja... ik heb mijn P3-450 ondertussen 3,5 jaar... kunnen nog wel 3 maandjes bij...
Wel zonde, want ik heb net een Samsung 172T monitor gekocht en die kan ik dus niet lekker uittesten met games.
[... mmm... dit is wel offtopic zie ik nu... sorry...]
beetje jammer jaAnoniem: 69051 schreef op 23 december 2002 @ 01:24:
[...]
Tsja... ik heb mijn P3-450 ondertussen 3,5 jaar... kunnen nog wel 3 maandjes bij...
ik weet zelf toch ook nog niet helemaal zeker of ik wel voor een GB boardje ga...
misschien kan ik beter voor een P4PE gaan, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie bug-vrij en optijd te krijgen is. qua prestaties maakt het nou ook weer niet zo gek veel uit.
wat upgraden betreft maakt het trouwens inderdaad ook weinig uit, want alles wat op deze boardjes past, is binnenkort toch al weer verouderd.
bij een groothandel staat de Granite Bay van MSI al in de lijst...