Intel E7205 Granite Bay en E7505 Placer topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 795 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 12:25
ik denk niet dat ik de enige ben die hierop wacht, dus voor iedereen die info zoekt hieromtrend.. of wil weten wie borden gaat maken rond de granite bay chipset, wanneer ze (eindelijk) uitkomen en ook echt te koop zijn, waar, wanneer, hoe , hoeveel etc... POST HET HIER!!!!!

Hardocp info (forumthreads):

http://www.hardforum.com/...c90de75b0&threadid=514346
en
http://www.hardforum.com/...5&perpage=15&pagenumber=1
van hardocp haal ik de volgende foto uit het forum
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/188dcddr.gif

met als onderschrift : Dually Channel DDR at 188MHz, that's 376MHz for you Rambus folks out there

wanneer? HIER :
http://freespace.virgin.net/m.warner/RoadmapQ402.htm#Now
Intel E7205 chipset, formally known as Granite Bay, for the Pentium 4 Northwood (and single processor Xeon Prestonia) is expected to be released on November 4th. Granite Bay is expected to feature 533Mhz FSB support, dual channel DDR200/266 DDR SDRAM (giving a memory bandwidth of 4.2Gb/s), AGP 8X and Intel's ICH4 South Bridge.
Wel aangezien we 4 november gepasseerd zijn en nog niks :'( gehoord hebben vraag ik me af wanneer dit dan wel gaat uitkomen.. verwacht wordt nu dus 10.. en vooral 14 november, samen met de nieuwste P4 @3.06Ghz dus.

bijgevolg post ik ff deze :
http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1034802641
hier lees je o.a.:
The Inquirer today said that Intel has already started the mass production of the newcomer and the actual mainboards are due to appear in November. There will be no delays since a lot of big and important mainboard vendors showcased their products based on the E7205 in early September at IDF in San Jose. Moreover, even second-tier companies, such as Chaintech, will also introduce their products.
hier kan je ook nog het volgende, iets minder positief (prijsgericht) lezen :
The price of the Granite Bay is $50, $10 more than the i850E costs, hence, the mainboards powered by the former will be priced up to $20 more compared to those on the i850E. However, one should consider the memory price as well. Since PC2100 DDR SDRAM costs considerably less than PC1066 or PC800 RDRAM, a personal computer utilising the E7205 will be cheaper than that making use of the i850E. Moreover, due to improved architecture and specifications, Granite Bay but offer the same or better performance.
nog link(s) van xbitlabs:
http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1026379832

Verder had ik willen vragen of er hier allerlei links kunnen komen dus, en later ook impressies van mobo's met deze chipset, met reviews/benchmarks/andere verhalen/release datums en andere weetjes omtrend deze vrij interessante chipset.

verder nog een interessante link voor mensen die willen gaan overclocken met DCDDR chipsets... :
http://www.overclockers.com/tips00157/

Hier kan je leren waarom het eigenlijk nutteloos is om zoals via op te scheppen met dcddr333 support en zeker nforce2 met dcddr400.. want met dcddr266 heb je de bandbreedte van de fsb naar de P4 ook exact bereikt, en is de overige geheugenbandbreedte overkill en dus quasi compleet nutteloos. Geen dividers meer en gewoon 1:1 fsb/mem .. dit is echter GOED nieuws volgens mij want als je kan overclocken naar dcddr333 niveau met je fsb EN je geheugen ga je wel ff de bandbreedte serieus omhoog gooien (theoretisch op dcddr266 is 4.2GB/sec.. en op dcddr333 is dat 5.4GB/sec :9~ :9~ !!!! )

verder nog links van tweakers.net zelf :
nieuws: Intel Granite Bay chipset gereed voor lancering
nieuws: Granite Bay moederborden getoond op IDF
nieuws: Release Pentium 4 3,06GHz op 14 november (vooral over nieuwe p4.. maar GB ook vermeld B) )
nieuws: Fabrikanten samplen 'Granite Bay' moederborden
"Inmiddels zijn er een aantal moederborden op basis van de Granite Bay chipset aangekondigd. Hieronder vallen de Gigabyte GA-8INXP, Iwill GB533, Epox EP-4GBA, Tyan S2662 en ABIT GB7-ULTRA. Asus heeft een bord aangekondigd met onboard Serial ATA en optionele gigabit ethernet controllers. "
Op de sites van elk van deze constructeurs was vandaag (6 november) echter nog niks te lezen over deze borden dus het zal momenteel bij wachten blijven.
Mensen die iets kunnen bijdragen qua richtprijzen moeten ook zeker niet verlegen zijn om hier ff te komen posten :p

Hopelijk hebben jullie hier iets aan en kunnen enkelen onder jullie me verder helpen in mijn zoektocht :-).
Ik ben namelijk van plan up te graden van zodra het eerste bord beschikbaar is.. het zal niet veel schelen alleszins :7

_/-\o_ GB _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Ik ga lekker voor de i845 PE, die 3 GB kan leveren met een beetje overklokken.

Granite Bay:

Zeer snel _/-\o_
Asociaal Duur >:)
Waarschijnlijk zeer moeilijk te krijgen in het begin. Wacht nog maar een maandje minimaal... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385

Ik heb net een 845PE bord, maar dat is eigenlijk een overgangsbord aangezien ik ook al even zit te w88 op Granite Bay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
asociaal duur ? maybe wel maar tis ook wel een top end desktop chipset he, het is op deze chipset dat ze de server dual cpu platformen gaan baseren, mits enkele aanpassingen.

dit is de i850 met rdram van de vorige maanden.. maar betaalbaarder omdat je met gewone DDR overweg kan.

anyway ik ga voor de geheugenbandbreedte.. een p4 is volgens mij zo al snel henoeg op 2.5-3.0 en het enige wat ie nu nog nodig heeft is dat de informatie snel genoeg tot bij hem/en terug raakt.. dat zie je toch ook bij i850 RDRAM borden ?!

Btw sommige i845PE borden tegenwoordig zijn al duur genoeg en je zal heus niet ZOveel moeten opleggen voor een GB bord denk ik hoor. i850 heb je nu al voor tussen 200-220€ dus ik denk dat het gaat meevallen. (ik zou het voor mij persoonlijk dom vinden om nu nog een i845 bord te nemen en niet eventjes te wachten op GB.. er word toch echt naar uitgekeken hoor.. en zoiets is het meestal toch wel waard vind ik)

***edit***

dit noem ik nou k.u.t.:

Not all Intel ideas come to fruition. We're still hearing from some motherboard makers that they're unsure whether Intel will get round to releasing its 7205 "Granite Bay" chipset, particularly as the introduction of the 3.06GHz Hyperthreaded chip might conflict with those plans. µ

staat hier :
http://www.theinquirer.net/?article=6096

(verder staat er wel positiever nieuws, maar die afsluiter zint me helemaal niet :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:01
Ik vind dat sisoft schermpje over de geheugen data erg misleidend en heel erg knullig in elkaar gezet. Ik mis namelijk een SIS648 chipset met PC3200 en een 850E + 1066 Rimm, kijk dan kan je vergelijken wat je nu werkelijk aan winst pakt. Ik kan ook namelijk nu een radeon 9700PRO met een geforce 3 gaan vergelijken, en geheid dat dan de scores in bijvoorbeeld een grafiek heel positief uitkomen. Daarnaast mis ik ook de scores van een 845PE bord, lekker objectief hoor :r

Ik zal zo even wat mem scores zoeken van de borden waarmee ik het wil vergelijken.

Nou ik hier eindelijk wat gevonden en daar wordt je niet vrolijk van! Jammer genoeg kan ik even het plaatje niet online zetten, omdat ik op school zit.
Hier de link: http://www.hardocp.com/article.html?art=MzY3LDM=

De mem scores:
Asus P4PE - 355mhz: 2739
Asus P4PE - 333mhz: 2508
SiS648 -333mhz: 2565
Granite Bay-266mhz: 3291 :? 8)7
850E - PC1066 :3371

Uh wat moet ik hier nu van zeggen? Hardocp had al een sample toe gestuurd gekregen dus deze scores komen dan aardig overeen. Al met al weer een lekkere marketing truuk :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
pc800 rdram staat ertussen en die scoort maar half zo goed als dcddr .. ik verwacht niet dat pc1066 veel hoger gaat liggen dan .. ik denk net boven die eerste sis ja, maar dat zal het dan wel zijn.. rond de 3000-3200.

ik heb al genoeg zulke screenies gezien.

btw het was een test van hardocp .. niet van intel ofzo.
dus niet echt biased denk ikn gewoon beetje opgewonden van results, en als het echt zo is, zou ik het ook zijn.

***edit***
ik heb net op verschillende plekken gelezen dat GB samen zou uitkomen/voorgesteld worden op 14 november .. de prijsdaling is voor 10 november .. ik vraag me nu enkel af, kan het zijn dat alles ook op 10 november uitkomt, aangezien de p4 3.06 ook op 10november al op de rprijslijsten staat ?! .. endat de 14e november gewoon een grote media campagne is ofzo ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68540

Granite Bordjes om naar uit te kijken:

Gigabyte GA-8INXP
Iwill GB533
ABIT GB7-ULTRA
Asus P4G8X
Epox EP-4GBA

Tzal erom hangen.. Waarschijnlijk ga'k voor de Gigabyte.. Kan niet wachten.. Zou mooi zijn als ze op de HCC dagen al leverbaar zijn! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 19:43

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

DrMacabr3 schreef op 06 november 2002 @ 12:06:
pc800 rdram staat ertussen en die scoort maar half zo goed als dcddr .. ik verwacht niet dat pc1066 veel hoger gaat liggen dan .. ik denk net boven die eerste sis ja, maar dat zal het dan wel zijn.. rond de 3000-3200.

en meer
Vraagje
Waarom zeg je de hele tijd

dcddr

het is toch gewoon ddr geheugen
waar komt dan de "dc" vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
ok nog meer info omtrent dit topic :
http://forums.anandtech.c...?threadid=894111&catid=29

belangrijkste hieruit vind ik :
The good news is that we'll have plenty of Granite Bay reviews for you guys to read up on, so don't worry about that. The "bad" news is that we're under embargo until mid-November, meaning you won't be seeing any Granite Bay reviews on the front page until that date. Of course, this applies to all the hardware web sites out there, as anyone who is sane won't break NDA before mid-November.
dus als ik het goed heb is iedereen volop bezig met testen van deze pareltjes (hoop ik toch :p) maar mogen ze gewoon niets zeggen tot de officiele datum van bekendmaking, nog een vette week wachten dus, argh :(

voor mensen die twijfelen aan de snelheid ivm i850 en RDRAM :

--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by: Mr. Crisis
Ack, but Evan we can't wait so long!

Could you at least give us a hint about the performance relative to the 850E with Rambus 1066?

Just a tiny hint...!
--------------------------------------------------------------------------------

It's faster.
dit kwam van de poster van het topic zelf.. een medewerker/tester van de site dus vermoed ik.

extra uitleg kreeg ik verderop :
seniorguy~ While DCDDR and RDRAM provide comparable bandwidth, DDR can do it at higher FSB. Whereas PC1066 tops out at around 150MHz FSB and RIMM4200 at around 160MHz FSB, DCDDR can do 200MHz FSB. For low FSB overclocks, I would expect RDRAM and DCDDR to perform close to one another, but for high FSB overclocks, DCDDR has a clear performance advantage!
nog enkele links ui die thread:
http://hardware.earthweb....2C12108_1484881%2C00.html
http://www.gen-x-pc.com/new_rambus_and_ddr_info.htm
http://www.gamepc.com/lab...thunder7500&page=1&bhcp=1

evt availability en prijzen .. :
1. First availability: Mid-Nov; supplies increasing late Nov - early Dec. Same time-lines for SiS655 (Asus and ECS boards are ready).
2. My guess: Less featured GB boards $130 - $160; fully featured GB boards $175 - $220 (SiS655 boards should run about 15% less
ok ik hoop dat dit genoeg is.. ik weet ondertussen al dat ik niet teveel meer moet jagen op nieuwtjes aangezien iedereen zich blijkbaar mooi houd aan de officiele datum.. tenzij er nog iets bijkomt zal ik hier enkel af en toe eens komen kijken om te reageren, maar nieuwe links ga ik waarschijnlijk niet meer vinden.. als iemand nog wat nieuws te vertellen heeft, plz do :p
Je zal mij er mee vooruit helpen, en alle andere die hierop aan het wachten zijn..
Ik kan me niet herinneren dat ik nog zo 'opgewonden' was over een stukje hardware.. sinds lang... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

Misschien omdat het DC-stroom is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
SimplyMe schreef op 06 november 2002 @ 12:56:
[...]

Vraagje

dcddr

sorry voor dubbelpost ...
dcddr staat voor
dual channel DDR
het is een pak korter om steeds dcddr te schrijven dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-03 13:42
Wat koop ik nu best als ik een PIV en een Granite Bay mobo ga kopen. DDR2100 of DDR2700 geheugen als ik van plan ben licht te overclocken?

5800X3D | X570 | 32GB 3466C16 | 4080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

SimplyMe schreef op 06 november 2002 @ 12:56:
[...]

Vraagje

dcddr

Dual Channel DDR SDRAM :)

Maar verwar dit niet met QDR, want VIA noemt dat ook dual channel. Alleen daar is het virtueel dual channel omdat er schakelingen zitten die 50% van de tijd naar de ene geheugenbank schakelen en de andere 50% naar de andere

(oh man, slaap ik ? of ben ik leesblind ?)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe
  • Laatst online: 30-03 19:43

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

DrMacabr3 schreef op 06 november 2002 @ 13:04:
[...]

sorry voor dubbelpost ...
dcddr staat voor
dual channel DDR
het is een pak korter om steeds dcddr te schrijven dus :p
OKE

het word dan dus DCDDR SDRAM
Dual Channel Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memmory

dit is idd een mond vol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

Als we volledig zijn is het DCDDR-SDRAM DIMM :+

Dual Channel Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory Dual In-Line Memory Module..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zullen 2x Corsair 512Mb PC3500 CAS2 Platinum modules lekker draaien op dergelijke Mobo's of is dit overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16883

Die zullen zeker lekker zijn om mee over te clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
overkill.
kijk in de volgende link maar (ik had em al gepost in de allereerste post)
http://www.overclockers.com/tips00157/

pc2700 is zogezegd al overkill tenzij je gaat overclocken.
pc3200 is misschien nog te doen als je geluk hebt met een cpu die ver door kan scalen ofzo..
maar vergeet 3500 maar .

de fsb loopt hier op 1:1
dus van 133 => 166 is al een aardige overclock, en dat ligt nog totaal binnen het bereik van pc2700.

je fsb op 200 resulteert in quad pumped 800mhz.. ik denk niet dat dit haalbaar is met gewone overclocking.... :) en das dan pas de pc3200 limiet ...

dus investeer in kwaliteits pc2700 geheugen want veel verder ga je er niet mee raken denk ik.. buiten als je extreem gaat oc'n dus wanneer evt pc3200 aan bod kan komen, maar das dan ook DE limiet (de rest is voor mij gewoon geldverspilling.. vanaf 2700 imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 14:45
Jupiler schreef op 06 november 2002 @ 14:03:
Als we volledig zijn is het DCDDR-SDRAM DIMM :+

Dual Channel Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory Dual In-Line Memory Module..

Neen, want er wordt gebruik gemaakt van normale DDR-SDRAM DIMM's ;)
Anoniem: 68540 schreef op 06 november 2002 @ 16:52:
Zullen 2x Corsair 512Mb PC3500 CAS2 Platinum modules lekker draaien op dergelijke Mobo's of is dit overkill?
Hangt er vanaf hoever je kunt overclocken, is nu nog weinig zinnigs over te zeggen. Mijn idee: het heeft niet zoveel zin omdat je het zaakje synchroon wil hebben (FSB en geheugen) dus om optimaal gebruik te maken van 'PC3500' zul je de FSB op minstens 215~220MHz (zo'n 7GB/s :P ) in moeten stellen en dat is eigenlijk teveel van het goede voor een P4 (een overclock van 65% voor een FSB533 P4 is behoorlijk zeldzaam geloof ik). Misschien dat je het geheugen asynchroon in kunt stellen alleen heeft dat al helemaal weinig zin; dan is de FSB de bottleneck geworden i.p.v. het geheugen

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
abbadon heeft groot gelijk, vergelijk mijn post boven de zijne en check zeker die link eens !!!!!

daar zal je duidelijk worden waarom een fsb/mem divider op granite bay voor 99% NUTTELOOS is.. evenals geheugen kopen datboven pc2700 draait.. zelfs pc2700 kan iets sneller, en de kans dat je de limieten van je geheugen op dit bord bereikt voordat je de limiet van de cpu behaalt is ERG klein.

Dit is gewoon het voordeel van deze chipset : cheap geheugen, en TOCH goeie performance.
enkel betaal je hier dan weer iets meer voor de chipset.. maar IK persoonlijk heb het er ZEKER voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

K, tnx voor jullie input.. Dan ga'k voor de PC3200 CAS2 Corsairs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
ik persoonlijk hou me aan pc2700 ..
ik ga ervanuit dat ik niet zulke mega overclocks ga halen als ik lees op het internet en ik ga voor de 20%, wat opzich al veel is ..

nu heb ik 1 vraag... STEL dat ik geen C1 2.53 P4 vastkrijg.. kan de B0 2.53 ook makkelijk op 3.0ghz gegooid worden of is dat een gegeven dat enkel op de C1 van toepassing is ?
(moest het wat uitmaken ik gebruik AS2 en een volcano 7+)

btw het eerste bord is officieel aangekondigd !! :
http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1036595392

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Nogmaals verliezen wij denk ik iets heel belangrijks uit het oog. De Sisoft score loopt wel al op 188mhz vandaar dan ook die score van rond de 4500. Als we gewoon naar de memscore kijken zonder overklok dan krijg je dit beeld:

De mem scores:
Asus P4PE - 355mhz: 2739
Asus P4PE - 333mhz: 2508
SiS648 -333mhz: 2565
Granite Bay-266mhz: 3291 B)
850E - PC1066 :3371

Deze score komen gewoon weer van de zelfde Hardocp.com
Het is inderdaad een mooie score voor DDR geheugen vanwege de dual channel gebeuren. Maar ik lig hier nou niet bepaalt wakker van. Het is hetzelfde verschil als PC2100 en PC2700 toen de tijd gewoon een score van gemideld 500/800 meer. Ik zelf ben ook zowat verplicht om binnen nu en een maand een nieuwe pc te kopen, een P2 @ 233mhz en een 4mb kaartje is nou niet je van het :+
Ik heb nu 2 keuzes, of ik koop nu een intel845PE bordje van gigabyte of... ik wacht op de GB van gigabyte. Het enige wat ik wil is een mooi moederbord met veel acessoires voor een schappelijke prijs. Ik ben dus heel benieuwd wat een GB bord mij nou meer kan bieden dan een I845 behalve iets snellere geheugen...waarschijnlijk een hogere prijs })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
ja de prijs zal idd liggen rond het niveau van de i850.
maar de prestaties zullen zeker evenredig zijn !!!

btw ik denk dat een overclock van 133=> 166 fsb niet zo abnormaal zou zijn om voor bijna elke thuisgebruiker te verwezenlijken en de score zal op dat punt toch al vet in de 4000 liggen denk ik.. das wel ff beter dan de snelste rdram oplossing atm.

laat staan als je de fsb nog hoger kan gooien..
dan ga je eindelijk optimaal gebruik maken van je fsb bandbreedte en maybe ook van de capaciteiten van je hele systeem, en p4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
Maar ondersteunt de Granite Bay wel degelijk memory modules hoger dan de PC2100. Volgens de specificaties gaat de ondersteuning maar tot PC2100, waarom geven ze geen officieel support voor PC2700 en PC3200 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
lees toch het topic door argh ..

omdat de 533mhz fsb van de p4 4.2GB/sec kan doorsturen.
dit is hetzelfde als 2x pc2100
dus is al wat erna komt absoluut NUTTELOOS.

enkel als je overclockt is er meer dan pc2100 nodig.
voor de 'gewone' overclocker wordt gezegd : neem pc2700 (wat ik ga doen) dat geeft genoeg om de fsb naar 166 (quad 666) door te jagen, en zelfs nog wat extra's ..

voor de 'exotic' overclockers wordt gezegd pc3200 .. maar hoger dan dat zit je echt wel met een HELE hoop overkill.

dus nforce2 en via en sis met hun DCDDR 333 support staan nergens buiten dat het cooler lijkt en beter en sneller.. maar uiteindelijk ga je er prolly niet meer uithalen.. sterker nog, de intel mobo's zijn zo stabiel enzo, dat ze prolly beter zullen scoren (net zoals i845pe bvb) tov ddr333 en 400 oplossingen van via en sis...

hopelijk moet niemand dit nu nog herhalen. (zeker de 3e of 4e keer!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Reiko schreef op 06 november 2002 @ 20:04:
Maar ondersteunt de Granite Bay wel degelijk memory modules hoger dan de PC2100. Volgens de specificaties gaat de ondersteuning maar tot PC2100, waarom geven ze geen officieel support voor PC2700 en PC3200 ?

Niet officieel, maar het werkt natuurlijk wel :) De Springdale chipset is de opvolger van de Granite Bay en zal wél officieel DDR333 ondersteunen, incl FSB667. Gewoon doen alsof je Granite Bay bord een (pas ergens in mei/juni uit te komen) Springdale bord is en het zooitje op 166MHz laten draaien (FSB667 en PC2700), dat schiet waarschijnlijk wel lekker op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
das mijn bedoeling dus :p

maar kan iemand me aub dan zeggen welke cpu hier ideaal voor zou zijn ? ik dacht aan een C1 p4 .. een 2.53 .. maar die is in C1 uitvoering moeilijk te vinden..

en ik vrees dat een 2.66 (ook duurder) niet tot 166 fsb raakt aangezien we dan al op 3.33ghz zitten :?

***edit***
ok ik heb een paar vraagjes die ik snel zou willen opgelost zien.. als iemand me ff wil uit de nood helpen (ivm dit topic o.a. en GB , dcddr ..)
MSN : DrMacabr3@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
DrMacabr3 schreef op 06 november 2002 @ 19:58:
ja de prijs zal idd liggen rond het niveau van de i850.
maar de prestaties zullen zeker evenredig zijn !!!

btw ik denk dat een overclock van 133=> 166 fsb niet zo abnormaal zou zijn om voor bijna elke thuisgebruiker te verwezenlijken en de score zal op dat punt toch al vet in de 4000 liggen denk ik.. das wel ff beter dan de snelste rdram oplossing atm.

laat staan als je de fsb nog hoger kan gooien..
dan ga je eindelijk optimaal gebruik maken van je fsb bandbreedte en maybe ook van de capaciteiten van je hele systeem, en p4.
Hey word nou eens wakker, niks boven de 4000 als je de test van Hardocp bekijkt gewoon leuk op 3200 (ZIE mijn opsomming van memscores en als je het niet gelooft even de link aanklikt!) Okay en dit bord zal natuurlijk een sample zijn waarmee de final waarschijnlijk iets hoger gaat scoren maar ik betwijfel of ie wel STANDAARD de 4000 grens passeerd, er staat duidelijk een FSB van 188mhz en ja....dan mag ik wel verwachten dat ie de 4000 grens overschreid. Zie anders even de Northwood overclock resultaten, zodra de FSB wordt opgekrikt wordt het pas leuk en zie je monster scores in memtesten. Iedereen geilt op die 4000 score maar vergeet de FSB overklok en de NORMALE mem-test score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
ja maar ik heb het over overclocken en dat ga ik er ook mee doen dus euh.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
DrMacabr3 schreef op 06 november 2002 @ 20:44:
ja maar ik heb het over overclocken en dat ga ik er ook mee doen dus euh.. :?
Kijk dat jij wilt overklokken is mij een zorg maar dat de grote massa alleen naar de score kijkt is gewoon jammer. Er onstaat nu een te hoge verwachting terwijl alleen dit bordje leuk gaat worden tijdens het overklokken daarvan. Van 133 naar 166 zal niet een grote inpact hebben als 133 naar 188. Factor 4 verhaal van de P4-bus vergeten we nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
de grote massa hier zijn tweakers die er verstand van hebben, en ik heb eronder geschreven dat het op 188mhz was..
ik ben hier ook een noob maar dit snap ik wel hoor..

late we nu ff trug interessante dingen posten plz pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
Op Tweakers.net zijn ze in een newspost bezig over dat men met PC2700 geen Dual Channel kan gebruiken. Alleen maar met PC2100 en PC1600. Check de Newspost van het nieuw DFI moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
hoe draaien ze dan pc266 geheugen op 376 mhz ?
met veel geluk zeker ?

vroeger kon je ook pc100 en 133 in een celeron mobo steken dat enkel officieel pc66 ondersteunde, maar het snellere geheugen paste er wel perfect in hoor.. en das nu dus ook.

met i850 en 845 mobo's etc ...
anders zouden al die ddr400 en ddr434 geheugenmodules toch waardeloos zijn ?! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 22:02

Paladin

Play Ball!

Iemand ondertussen al wat meer info over de verwachte release date?
ben namelijk zeer beneiuwd of het voor de hcc nog gaat lukken

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Laatst online: 01-12-2024
Mij interesseert die Pentium 4 plankjes met granite Bay echt totaal niks :)

Ik zit echt hard te wachten op een Supermicro of Tyan of MSI/ASUS plankje met Dual Xeon support.

Lijkt me echt zo lekker, Dual Channel DDR, support voor 533 Mhz Xeons, AGP 8x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

DrMacabr3 schreef op 07 November 2002 @ 00:17:
hoe draaien ze dan pc266 geheugen op 376 mhz ?
met veel geluk zeker ?

vroeger kon je ook pc100 en 133 in een celeron mobo steken dat enkel officieel pc66 ondersteunde, maar het snellere geheugen paste er wel perfect in hoor.. en das nu dus ook.

met i850 en 845 mobo's etc ...
anders zouden al die ddr400 en ddr434 geheugenmodules toch waardeloos zijn ?! :?
Het gaat om de verdelers die de chipset ondersteunt. DDR 400 in een moederbord steken dat alleen 100/200 MHz ondersteunt, dat kan wel, maar is verspillen van geld eigenlijk.

De i845 kent trouwens 3 verdelers voor FSB/RAM

4:3 --> Bus op 133/533 MHz en RAM op 100/200 MHz
1:1 --> Bus op 100/400 of 133/533 MHz en RAM op 100/200 of 133/266 MHz
3:4 --> Bus op 100/400 MHz en RAM op 133/266 MHz

En nou is de truuk dat de chipset officieel 3:4 alleen bij een bus van 100/400 toestaat, maar fabrikanten hebben dat weten te omzeilen, de chipset wordt gefopt en staat het dus toe om 3:4 te gebruiken bij een bus van 133/266 MHz.

133,333 / 3 = 44,444 en 44,444 x 4 = 177,777 / 355,555 MHz.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

JumpStart schreef op 11 November 2002 @ 20:51:
[...]

Het gaat om de verdelers die de chipset ondersteunt. DDR 400 in een moederbord steken dat alleen 100/200 MHz ondersteunt, dat kan wel, maar is verspillen van geld eigenlijk.

De i845 kent trouwens 3 verdelers voor FSB/RAM

4:3 --> Bus op 133/533 MHz en RAM op 100/200 MHz
1:1 --> Bus op 100/400 of 133/533 MHz en RAM op 100/200 of 133/266 MHz
3:4 --> Bus op 100/400 MHz en RAM op 133/266 MHz

En nou is de truuk dat de chipset officieel 3:4 alleen bij een bus van 100/400 toestaat, maar fabrikanten hebben dat weten te omzeilen, de chipset wordt gefopt en staat het dus toe om 3:4 te gebruiken bij een bus van 133/266 MHz.

133,333 / 3 = 44,444 en 44,444 x 4 = 177,777 / 355,555 MHz.
De epox heeft ook een ondersteuning voor 4/5 (i845G chipset)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
ik zit met een beetje een dilemma ...
Granite bay komt 18 november uit dus..

maar in Q1 of H1 2003 komt de opvolger, springdale uit.

dit betekent :
DCDDR 266 => DCDDR 333 officieel
400/533 mhz fsb => (400) 533/667 mhz fsb officieel support
P4 ondersteuning (alle) => P4 + Prescott (P5) ondersteuning
maar ook
binnen 1 maand upgraden => nog vet 6 maanden wachten :?

die springdale chipset is heel leuk, het enige voordeel is dat die de P5 zou ondersteunen.. dus zou ik (ik neem eerst p4) later dit bord kunnen gebruiken voor een upgrade ..

MAAR, zal deze chipset nog wel goed zijn ALS ik naar p5 overstap.. gaat de Prescott niet een ander voltage/pincount krijgen ofzo ? en gaat deze ddr-II enkel aanvaarden of allebei.
(zowiezo zou ik in geval van een cpu upgrade later dan ook de ram moeten upgraden aangezien er nu pc2700 in zou komen, en dat is denk ik tegen die tijd al heel wat minder interessant)

ik twijfel dus of ik zou wachten of niet..
PLUS heb ik berichten gelezen dat granite bay (een workstation chipset zijnde) niet voor onder de 400€ zou verkocht worden) en springdale zou wel als desktop chipset op de markt komen, EN dus goedkoper (wordt gespeculeerd).

kan ik hier nog wat reacties en bedenkingen over krijgen aub ? heeft het zin om te wachten ?
heeft het zin om op GB over te stappen of is die prijs of wat anders het niet waard ?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hmmm ... ik zat al te kijken waar nou dat artikel op de frontpage naartoe was...

http://www.tweakers.net/nieuws/24220 <--- verdwenen. Ik gok dat dat is weggehaald op verzoek van Intel. Maar dat is off-topic.

Hoe dan ook, daarin werd wel melding gemaakt van het feit dat er zeer waarschijnlijk ook desktop versies van Granite Bay moederborden zullen verschijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
DrMacabr3 schreef op 12 november 2002 @ 18:49:
.....
ik twijfel dus of ik zou wachten of niet..
PLUS heb ik berichten gelezen dat granite bay (een workstation chipset zijnde) niet voor onder de 400€ zou verkocht worden) en springdale zou wel als desktop chipset op de markt komen, EN dus goedkoper (wordt gespeculeerd).

kan ik hier nog wat reacties en bedenkingen over krijgen aub ? heeft het zin om te wachten ?
heeft het zin om op GB over te stappen of is die prijs of wat anders het niet waard ?..

De Granite Bay een workstation chipset pur sang? No way. Het is gewoon een snelle desktop chipset met standaard spul als een 33MHz/32bit PCI bus, zie het als de opvolger van de Tehema (i850). Check o.a. dit frontpage bericht, da's gewoon een desktopbord met toeters en bellen als IDE RAID en onboard sound. Als je het over workstation chipsets hebt heb je het over o.a. 64bit PCI of PCI-X zoals het grote broertje v.d. Granite Bay de Placer (zeg maar de opvolger v.d. i860) :)

Wachten, het eeuwige dilemma van nu wel of niet kopen. De prijzen zijn nog geen eens bekend (en deze borden worden écht wel vet onder de €400,- verkocht :+ ) dus wacht die eerst maar af plus de bijbehorende reviews zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Abbadon schreef op 12 november 2002 @ 20:09:

[...]

De Granite Bay een workstation chipset pur sang? No way. Het is gewoon een snelle desktop chipset met standaard spul als een 33MHz/32bit PCI bus, zie het als de opvolger van de Tehema (i850). Check o.a. dit frontpage bericht, da's gewoon een desktopbord met toeters en bellen als IDE RAID en onboard sound. Als je het over workstation chipsets hebt heb je het over o.a. 64bit PCI of PCI-X zoals het grote broertje v.d. Granite Bay de Placer (zeg maar de opvolger v.d. i860) :)

Wachten, het eeuwige dilemma van nu wel of niet kopen. De prijzen zijn nog geen eens bekend (en deze borden worden écht wel vet onder de €400,- verkocht :+ ) dus wacht die eerst maar af plus de bijbehorende reviews zou ik zeggen.
Ik denk zelf dat de granite bay rond de 220 euro gaat kosten omdat ut zogenaamd een speciaal iets gaat worden en als je de huidige trend van de I845PE volgt dan is het meest kompleeste asus bord gemiddeld te krijgen voor 215 euro (laagste prijs pricewatch 200 euro). Waar ik wel verontrust over ben is namelijk het geheugen. De geheugen prijzen nemen nu lichtjes toe, maar dat is nog niets een het grootste probleem. Op tomshardware.com waren 3 nforce2 moederborden getest. Als conclusie gaf ome tom aan dat je bijna verplicht bent om CAS2 geheugen te kopen voor een nforce bord omdat anders de snelheids verschil overeen kwam met het verschil tussen een amd 2100+ en 2200+. Dit zelfde verhaal zal dus vrijwel zeker opgaan voor de granite bay borden omdat anders gewoon de latency's te hoog worden. Word een duur bordje denk ik als je nu ziet wat de CAS2 reepjes kosten op dit moment.
Ik heb voormezelf de knoop door gehakt en lekker een gigabyte 8PE667 ultra moederbord (i845PE) gekozen met een 2.53ghz. Grote voordeel is een harstikke stabiel bord zonder enige kinderziektes omdat er al wat versies aan vooraf zijn gegaan (i845, i845E). Daarnaast is de prijs harstikke aantrekkelijk, want zeg nou eigenlijk zelf, die dual drr word pas aantrekkelijk als je ook een HT (Hyper Threading)proc neemt. Wat kost nu een HT proc (P43.06ghz) iets in de 800 euro :?
Ergens volgend jaar neem ik wel de I860E of I860PE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik vraag me af of er hier ook mensen zijn die een Dual Workstation gaan nemen, i.p.v. het naar normale gebruikers gerichte Pentium 4 Platform.

ok, hier wat pics over de E7505 Placer moederborden die een Dual Xeon ondersteunen

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0913/idf6_17.jpg

Tyan E7505

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0913/idf6_18.jpg

Supermicro P4DA8

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0913/idf6_19.jpg

MSI MS-9121

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0913/idf6_20.jpg

Iwill DP533

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0913/idf6_21.jpg

Abit WI-2P

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0913/idf6_22.jpg

Asus PP-DLW

Ik vind zelf die Supermicro P4DA8 een lekkere opvolger van mijn huidige Supermicro P4DCE+ mobo.. Zeker die ondersteuning voor 533 Mhz CPU's en die U320 SCSI lijkt me wel toekomstgericht :)

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 10:47

Weeds

what is a weed...

ASUS Granite Bay P4G8X informatie op Asus website
kweet niet of jullie dit al zijn tegen gekomen, maar ik heb informatie gevonden over het GraniteBay Asus bordje.

Het staat in de nieuwsbrief van ASUS, die ik heb gehost:

http://members.lycos.nl/mcsys/p4g8x/p4g8x.pdf

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

NoWeedsNoWorries schreef op 14 november 2002 @ 08:48:
ASUS Granite Bay P4G8X informatie op Asus website
kweet niet of jullie dit al zijn tegen gekomen, maar ik heb informatie gevonden over het GraniteBay Asus bordje.

Het staat in de nieuwsbrief van ASUS, die ik heb gehost:

http://members.lycos.nl/mcsys/p4g8x/p4g8x.pdf
Die is lekker zeg |:(

Glitch in de PR afdeling van Asus:
P4G8X

Satisfying Your Need for Speed.

The P4PE socket 478 motherboard is the world's first solution able to support the next-generation P4 processor up to 3GHz and beyond and Intel's Hyper-Threading technology. Leveraging the Intel 845PE chipset to support DDR333 memory,P4 CPUs on 533MHz FSB and advanced technology such as Serial ATA and Gbit Ethernet, the P4PE delivers a full-value,high-performance solution for today's most demanding tasks. Satisfying Your Need for Speed.
Niet echt netjes, om in hun nieuwsbrief nog even het gejubel over de P4PE te laten staan terwijl het om de P4G8X gaat...

Gelukkig gaat, zo te zien, de rest van de nieuwsbrief wèl over het Granite Bay moederbord.

• Paladin

Paladin

Play Ball!

ik vind als ik het zo zie dat aamgekondigde gigabyte bordje meer leuke features hebben.
asus is wat karig met zijn id aansluitingen dat vind ik echt jammer.
[url] nieuws: Gigabyte GA-8INXP Granite Bay moederbord gespot [/url]

tis te hopen dat deze bordjes snel beschikbaar zijn zo errug mooi zijn

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 20:46
Zelf heb ik nu een Asus P4S533 bord ruim 6 maanden, ben er super tevreden over daar niet van. Maar wil nog sneller dus, ik zou graag een EPoX of een Granite Bay bord van Asus als opvolger zien! Maar gaat iedereen die hier post voor zo'n GB chipset of w8 iedereen op de Springdale:? Want zou kan je wel eeuwig doorw8'ten op nwe dingen natuurlijk!

..::System Specs::..

Anoniem: 69051

Ik wil dit jaar mn nieuwe pc hebben, dus dat wordt dan de Granite Bay. Ik ga niet eeuwig wachten natuurlijk.
offtopic:
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de Gigabyte en dan icm een P4-2.53 en een 9700Pro.
Maar wat lees ik nou over een C1 en B0 stepping? Van steppings weet ik vrij weinig, behalve dat sommige beter overklokken dan andere...? Hoe kan ik weten welke stepping ik nodig heb en hoe weet ik of ik die krijg? Of is dat een kwestie van geluk?
[...]
Ah, bedankt, daar kan ik het dus kijken.
En een C1 stepping zou beter zijn als je wat wilt overklokken dan?

• Abbadon
offtopic:
Zie voor P4 steppings hier. Kijk naar het sSpec nummer en je weet wat voor core stepping (C1 of B0) je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

VROEM VROEM!! })

Ziet er naar uit dat er binnenkort een groot aantal sites onder NDA vandaan kunnen kruipen:

http://www.theinquirer.net/?article=6261
YOU GET ONE Intel party out of the way, then another one rolls up.
On the 18th of November, as we've reported here earlier, Intel will roll out 533MHz system bus Xeons, and that also means the arrival of chipsets such as Placer, Plumas 533 and Granola Bay.

Intel describes the launch on the 18th of November as "the largest launch of server and workstation products in company history".
Dus, aanstaande maandag is het "BRING 'EM ON !!" n :9~ :P :9

* JumpStart is heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Nog meer kwijlen... Asus heeft nu ook de specs online staan ipv die PDF nieuwsbrief:

http://www.asus.com.tw/mb/socket478/p4g8x/overview.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jota
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

WOEII, da's NDA overtreding nummer 1. })

Uit dezelfde review:

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2002/asus/p4g8x/Picture_1033_copy.jpg

FSB/AGP/PCI verdeler van 166/66/33 :9~ =? P4 FSB 667 ondersteuning (166 MHz quad pumped)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:00

edward2

Schieten op de beesten

Uit de revieuw is te zien dat 850e gebruikers met pc1066 hun bordje voorlopig nog niet hoeven te verkopen, of het moet zo zijn dat de GB met DCDDR beter te oc is, dan kan je daar de winst uithalen.

Ik hou dus voorlopig nog m'n P4t-533C, misschien dat met nieuwere biossen de performance nog wel omhoog gaat.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

edward2 schreef op 16 november 2002 @ 14:56:
Uit de revieuw is te zien dat 850e gebruikers met pc1066 hun bordje voorlopig nog niet hoeven te verkopen, of het moet zo zijn dat de GB met DCDDR beter te oc is, dan kan je daar de winst uithalen.

Ik hou dus voorlopig nog m'n P4t-533C, misschien dat met nieuwere biossen de performance nog wel omhoog gaat.
Mja. De theoretische bandbreedte voor 533/1066 MHz 32 bit of dual channel 16 bit RDRAM is evenveel als 133/266 MHz dual channel 64 bit DDR SDRAM. Op basis daarvan hoef je weinig prestatie verschil te verwachten.

Het wordt een ander verhaal als latentietijden een rol gaan spelen. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de dual channel controller trager is dan de enkelvoudige DDR SDRAM controller, in termen van latentietijden, maar van RDRAM is bekend dat het nou niet bepaald gunstig naar voren komt wat betreft latentietijden.

Daarom kan het nog best zo zijn dat DCDDR SDRAM flink wat beter presteert omdat, bij dezelfde bandbreedte als 32-bit / dual 16-bit PC1066, er minder gewacht moet worden op het geheugen.

(Voor de leken: lagere latentietijden betekent dat het geheugen sneller reageert op lees- of schrijf commando's, wat beter is voor je systeem prestaties.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

JumpStart schreef op 16 november 2002 @ 15:38:
[...]

Het wordt een ander verhaal als latentietijden een rol gaan spelen. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de dual channel controller trager is dan de enkelvoudige DDR SDRAM controller, in termen van latentietijden, maar van RDRAM is bekend dat het nou niet bepaald gunstig naar voren komt wat betreft latentietijden.

Daarom kan het nog best zo zijn dat DCDDR SDRAM flink wat beter presteert omdat, bij dezelfde bandbreedte als 32-bit / dual 16-bit PC1066, er minder gewacht moet worden op het geheugen.
Ja dat moet eigenlijk wel de geheugencontroler zijn dan, de latencyverhoudingen waren mij bekend (was dat door een langere pipeline van RIMM).

Ik vind het nog steeds een interressante ontwikkeling en blijf de GB op de voet volgen.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabr3
blijkbaar heb ik er goed aan gedaan om uiteindelijk granite bay te laten vallen.. zoals ik al gelezen had was de echte innovatie er pas vanaf springdale ..

667mhz fsb, prescott ondersteuning, ICH5 southbridge (ofzoiets..) en nog veel andere interessante dingen die ECHT een boost in performance zouden geven.

Ik ben nu SUPERblij met men asus p4pe en die review op ocworkbench heeft me echt bijna euforisch laten worden :p .. zeggen dat ik ging wachten op een bord dat zeker 50% of nog veel duurder zou geweest zijn als men huidige.. en dan voor bijna niks performance winst.. ZEKER niet in gewoon dagelijks gebruik!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:45
Dat is het nu net... iedereen roept GB wordt het... maar voor hoeveel mensen is het daadwerkelijk betaalbaar? en hoeveel mensen merken echt iets van de performance boost door de applicaties die ze gebruiken... zeer weinig. De GB is voor het performance segment boven dat van de i850 en van de i850 is het marktaandeel al zwaar klein. Dus kortom een leuk boardje maar voor weinig mensen interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

The Source schreef op 17 November 2002 @ 10:47:
Dat is het nu net... iedereen roept GB wordt het... maar voor hoeveel mensen is het daadwerkelijk betaalbaar? en hoeveel mensen merken echt iets van de performance boost door de applicaties die ze gebruiken... zeer weinig. De GB is voor het performance segment boven dat van de i850 en van de i850 is het marktaandeel al zwaar klein. Dus kortom een leuk boardje maar voor weinig mensen interessant.
Hmm, ik zie dat anders. Als je kijkt naar de specs van dat Epox GB moederbord, en van het aangekondigde Asus GB moederbord, dan is de configuratie toch echt voor desktop gebruikers. Intel presenteert dit wel als workstation oplossing, maar dat weerhoudt moederbord fabrikanten er niet van om ook goedkopere versies te maken zonder alle toeters en bellen die bij echte high-end borden horen (Denk aan AGP Pro110, (dual) SCSI U160 of U320, remote hardware monitoring, enz. enz.)

Dual channel SDRAM, of het nou SDR of DDR geheugen is heeft wel 2 keer zoveel traces nodig op het moederbord, dus komen moederborden wel uit op een wat hogere prijs dan de huidige i845PE/GE planken. De Granite Bay chipset is ook een paar dollar duurder dan de i845 varianten.

Het is een beetje koffiedik kijken, maar ik denk dat je Granite Bay moederborden tegen zal gaan komen voor 20 tot 30 euro meer dan gelijk geconfigureerde i845 moederborden. Met andere woorden, deze chipset gaat i850E / PC1066 prestaties leveren (of beter, vanwege de verwachtte lagere latentietijden t.o.v. PC1066) zonder dat je het ten dode opgeschreven, slecht verkrijgbare en dure PC1066 moet kopen.

Dat dit bord niet aantrekkelijk is voor het gehele marktsegment, dat klopt wel. Maar het is denk ik voor een breder publiek geschikt dan je hierboven schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Mooch

Nissan 350Z

Het ASUS Granite Bay bord wordt volgens HardWare.fr niet goedkoop:
ASUSTeK vient de nous communiquer le prix de sa carte mère Granite Bay (E7205), il sera de 280 € TTC pour la version Deluxe. Pour comparaison voici les prix publics pour les versions deluxe / toutes options des cartes i850E (PT4533-C), i845PE (P4PE) et SiS648 (P4S8X) sont respectivement de 215, 239 et 185 €. Contrairement à ce que certains avaient annoncés, le prix des Granite Bay n'est donc pas double de celui des i845PE, ce qui est une très bonne nouvelle ! Nous publierons le test de la P4G8X lundi.
Vertaling in het engels

Hun verwachten dus dat de ASUS P4G8X DeLuxe € 280,- gaat kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 24-04 22:07
ik hou het voorlopig maar even bij m'n Club3d CMI-845PEVP :)
volgend jaar gaan wel wel kijken voor een ander bordje (waarschijnlijk springdale met 3,5GHz+ proc)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

€280??? HALLO!!! Sjees... dat is wel echt ontzettend duur! In dat geval kan je tóch nog beter voor een i850E bordje gaan met rimm4200 geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

280 is echt extreem vind ik dan. das bijna 600 gulden voor een moederbordje ik vind 400 al relatief prijzig maar dit is echt extreem hoop dat het bordje van gigabyte wat goedkoper gaat worden ben eigenlijk wel erg benieuwd of ze de hcc dagen gaan redden of niet. zal afwachten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Woei ik zat er niet ver naast; ik zei 220 euro, en deze prijs verwacht ik ook wel van gigabyte en epox. Deze twee zitten altijd al onder Asus kwa prijs. Alleen nog iets, ik had al ergens op pagina 2 gewaarschuwd dat je erg goed en duur geheugen moet kopen. Je bent verplicht om 2x CAS2 geheugen reepjes te kopen....ja nogmaals een heel duur geintje:
Dus 280 euro + 2x twinmos CAS2 reepjes (256 mb á 108 euro) = 496 euro!

Wat ook helemaal mooi is, dat plaatje met de memscore van dual channel ram van hardocp was dus met een overgeklokte FSB de scores nu zijn een heel stuk lager.
Ben nogmaals blij dat ik lekker een 8PE677 ultra bord van gigabyte heb gekocht (164 euro), das wel een sloot verschil met de toekomstige borden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

AlPha.BeYoNdeR schreef op 12 November 2002 @ 21:21:
Ik vraag me af of er hier ook mensen zijn die een Dual Workstation gaan nemen, i.p.v. het naar normale gebruikers gerichte Pentium 4 Platform.
ik zou zeker mijn p4 (asus p4t533-c mainbord) upgraden naar xeon
op het moment dat er een leuk mainbord uitkomt die je ook kan upgraden
ik zit me kapot te ergeren aan pci32....
(maar ik wil niet naar pci-x gaan en dan een 25% slomere cpu hebben omdat ik niet kan overclocken)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Dit is een review waar ik weer een beetje blij van wordt. Die OCWorkbench bespreking die ook op de frontpage staat was wel heel negatief... Hopelijk door het beta-bios dan.

* John_Glenn haalt opgelucht adem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Persoonlijk vind ik de reviews van OCWorkbench slecht
De asus dual channel ddr hebben ze volgens mij niet eens overgeklockt :)

Als je hoge memory scores wil halen dan moet je wel een hoge fsb hebben.
Ik heb geleze dat pc3200 en hoger geen zin heeft met dit chipset omdat de max bw al bij rond pc3000 ligt

Wat is dan de max fsb en memory wat deze chipset aankan??

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ook helemaal mooi is, dat plaatje met de memscore van dual channel ram van hardocp was dus met een overgeklokte FSB de scores nu zijn een heel stuk lager.
Gelukkig weet inmiddels heel de wereld wel wat een [H] review waard is. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 385 schreef op 18 november 2002 @ 09:11:
[...]

Gelukkig weet inmiddels heel de wereld wel wat een [H] review waard is. :r
Ga ergens anders Hard|OCP bashen OK ?? |:(

Dat reviewers vrijwel altijd overklokken, en daar ook resultaten van weergeven is de normaalste zaak van de wereld. Er stond niet voor niets in grote letters bij "Dually Channel DDR at 188MHz". Die ene benchmark heeft dus geen ene flikker te maken met de integriteit en kwaliteit (of het gebrek daaraan) van een review site.

Probeer dat maar eens met RDRAM, van 133 (dus 533 / 1066) naar 188, dat zou dus 188x4 / 188x8 zijn, oftewel PC1500. Ik ben benieuwd of dat lukt met RDRAM, wanneer je netjes de 1:1 verdeler in plaats van de 4:3 verdeler gebruikt.

We zien de reviews wel verschijnen, en ik ga de granite bay bordjes beoordelen op een hele reeks aan benchmarks uit meerdere reviews...

Anyway, tot over een paar uur NDA's vervallen is dit nog gelul in de ruimte.

[EDIT]

Alweer eentje:

MSI GNB Max (Granite Bay) Motherboard Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga ergens anders Hard|OCP bashen OK ??
Nee, niet OK. Ik maak gelukkig nog zelf uit waar en wat ik reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 385 schreef op 18 November 2002 @ 09:53:
[...]

Tot op een zekere hoogte ja. Ongenuanceerdheid (en daar valt jouw bedoelde reply ook onder) mag je voor je houden want daar heeft niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 385 schreef op 18 november 2002 @ 09:53:
[...]

Ongefundeerde uitspraken over "wat de hele wereld inmiddels weet" is niet OK. Jij vindt Hard|OCP kennelijk niet goed. Ok, dat is jou mening. Ik denk daar anders over. Presenteer jou mening dan ook niet als algemeen geldende waarheid, want dat is het niet. Jou mening is niets meer of minder dan wat JIJ er van vindt. Maar spreek dan voor jezelf, niet voor "de hele wereld".

* JumpStart stapt van z'n 'soapbox' af... "Now back on topic."

[ Voor 0% gewijzigd door JumpStart op 18-11-2002 10:39 . Reden: tik'fuot' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik snap niet waarom een review geen resultaten zou mogen posten van een overclockt systeem, je moet er alleen niet je volledige oordeel van laten afhangen omdat niet iedereen zijn systeem wil/kan/mag overclocken.

Ik wacht nog even rustig af wat de eerste gebruikerservaringen met de GB worden, ik vind het in ieder geval heel interessant, maar als Intel binnen nu en niet al te lange tijd overstapt op 667MHz FSB en de GB ondersteunt die procs niet, zijn je upgrade mogelijkheden met dat mobo ook nihil.

* Grrrrrene denkt terug aan de tijd dat je van P2-233 tot P3T 1400 op je BX mobootje kon prikken en je mem op die jarenoude chipset tot 160MHz kon clocken zonder dat de boel instabiel werd...

Tsja, vroeger... ;(

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Grrrrrene schreef op 18 november 2002 @ 11:06:
[...]
Ik wacht nog even rustig af wat de eerste gebruikerservaringen met de GB worden, ik vind het in ieder geval heel interessant, maar als Intel binnen nu en niet al te lange tijd overstapt op 667MHz FSB en de GB ondersteunt die procs niet, zijn je upgrade mogelijkheden met dat mobo ook nihil.
[...]
Ondersteuning van 166 / 667 MHz FSB is er al, dat blijkt uit de jumpersettings op dat Asus plankje. Jumpersettings op zich zegt natuurlijk nog niets over of het moederbord dat ook haalt, maar als er in een review al een FSB van 188 MHz haalbaar blijkt, dan zit het wel goed.

De granite bay plank van gigabyte heeft genoeg voeding voor 225W @ 150A dankzij dit insteek geval:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1037195231.jpg

(zie nieuws: Gigabyte GA-8INXP Granite Bay moederbord gespot )

Het grote probleem is of Prescot naast FSB 166/667 ook nog andere veranderingen ondergaat waar hardwarematige veranderingen voor nodig zijn. Als HyperThreading II gewoon met een nieuwe BIOS mogelijk wordt, dan is er niets aan de hand. Maar dat is inderdaad nog onbekend, dus dat wordt koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JumpStart schreef op 18 November 2002 @ 11:23:Het grote probleem is of Prescot naast FSB 166/667 ook nog andere veranderingen ondergaat waar hardwarematige veranderingen voor nodig zijn. Als HyperThreading II gewoon met een nieuwe BIOS mogelijk wordt, dan is er niets aan de hand. Maar dat is inderdaad nog onbekend, dus dat wordt koffiedik kijken.
Inderdaad. Ik betwijfel of HT2 door een Biosflash mogelijk wordt op een Granite Bay mobo.
aan de andere kant, zou het een goede move van Intel zijn, om, zodra HT2-cpu's uitkomen, een nieuw bios uit te brengen, om de verkoop van de nieuwe cpu's te stimuleren. Anders blijf je maar mobo's kopen (wat overigens de kas van Intel flink spekt).
Als je bijv. kijkt naar de socket A, dan zie je dat mensen vaak 2 (of soms zelfs 3) cpu's op 1 mobo verslijten.

Wat dat betreft zou Intel een afweging moeten maken of ze kiezen voor óf zorgen dat de Prescott lekkerder verkoopt, óf dat ze wat extra verdienen met nieuwe chipsets.
Toch?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

anandus schreef op 18 November 2002 @ 11:29:
[...]

Wat dat betreft zou Intel een afweging moeten maken of ze kiezen voor óf zorgen dat de Prescott lekkerder verkoopt, óf dat ze wat extra verdienen met nieuwe chipsets.
Toch?
Vergeet even niet dat opwaarderen voor ons tweakers doodnormaal is, maar we maken maar een klein deel uit van het processor kopende publiek. Kijk maar wat intel deed met de originele P4: beginnen met 423 pinnen, en vervolgens met 478 pinnen verder.

Als het inderdaad zo is dat Prescott een niet backwards compatible HT II meekrijgt, dan kan je dat gewoon uitgeschakeld laten. Daarmee lever je wat prestatie in, maar het ding zal in ieder geval wel passen en zeer waarschlijnlijk gewoon werken.

Wat nog veel minder duidelijk is, maar ook verder weg en dus van minder invloed, is Yamhill dat uitgeschakeld maar wel aanwezig zou zijn op de Prescott core. Hoe dan ook, als dit verhaal klopt, zie http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1037530324 , dan weten we misschien al wat meer na deze week. Op Comdex zullen meer details bekend gemaakt worden over de Prescott core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hmmm :| Misschien is inderdaad een i845PE aantrekkelijker...
So, what else can we say at this point? Clearly, Granite Bay is the highest performing P4 DDR chipset currently available on the market. However, the 850E plus dual channel PC1066 memory is still just as fast as Granite Bay. In addition, it looks as if the price of an 850E motherboard and two PC1066 sticks of memory compared to an E7205 motherboard plus two DDR266 sticks of memory will be roughly the same. Since this is the case, what's the advantage of a Granite Bay motherboard? Well, as is clear from our overclocked benchmarks, Granite Bay motherboards perform the best while overclocked, clearly due to the higher peak bandwidth dual channel memory offers. But is Granite Bay's overclocked performance leadership over 845PE worth the initial premium Granite Bay will sell for in addition to the extra stick of memory you must purchase? For some no, and for others yes.
Source: AnandTech

Artikel
All-in-one printversie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 06-06 08:37

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Is het nou al duidelijk wanneer de 8INXP hier in de schappen zal liggen? (of beter gezegt op een fluwelen kussentje in de vitrines gelegd wordt?)

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-06 07:32

jjwa

CZ3 tentmuis

over wanneer hij in de winkel te bekwijlen is:
ik heb Gigabyte gemailed, Computerland (is officiele Gigabyte reseller), en 2 distributeurs...
dat was gisteren of eergisteren, dus dit is de 1e werkdag na die tijd...
heb nog van geen enkele antwoord.

ik zit hier met gigantische smart te wachten, ik heb namelijk op de HCC al voor zo'n 1000 euro hardware gekocht om een mooi P4 systeem te kopen, en dat moet op de
_/-\o_ :9~ _/-\o_ Gigabyte GA-8INXP _/-\o_ :9~ _/-\o_ komen!
voor de rest heb ik alleen nog maar een kast en een videokaart nodig, maarja, daar kan ik net zo goed ff mee wachten als dat mobo ook nog lang op zich gaat laten wachten :(

[ Voor 47% gewijzigd door jjwa op 25-11-2002 17:36 . Reden: verhaal over mezelf erbij :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Ik kan jullie vertellen, dat Gigabyte verwacht dat hun GA-8INXP voor kerst bij de dealers ligt,

dit word dus een heerlijke kerst :Y)

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

voor kerst? Bedankt voor het nieuws!
niet meer hoeven te leven met die kwellende twijfel, heerlijk :P

hoe kom je die btw te weten? heb je ze gebeld, of heb je ze gemaild, of .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

voor kerst? Bedankt voor het nieuws!
niet meer hoeven te leven met die kwellende twijfel, heerlijk

hoe kom je die btw te weten? heb je ze gebeld, of heb je ze gemaild, of .... ?
Als tweaker :*) heb ik zo mijn TCP-IP connecties 8)

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

mr._Anderson schreef op 25 November 2002 @ 21:04:
[...]

Als tweaker :*) heb ik zo mijn TCP-IP connecties 8)
ahhh, sure, dat maakt het duidelijk :P

hmmz, ik ga maar eens ff een TCP-IP handboek hiero opzoeken, kijken of ik aan de hand daarvan nog meer van dat soort info kan vinden :D

nog steeds _/-\o_ voor de info :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

jjwa schreef op 25 november 2002 @ 21:10:
[...]

ahhh, sure, dat maakt het duidelijk :P

hmmz, ik ga maar eens ff een TCP-IP handboek hiero opzoeken, kijken of ik aan de hand daarvan nog meer van dat soort info kan vinden :D

nog steeds _/-\o_ voor de info :D :P
hehehe, thx

mja, als beginneling mag je me altijd wel mailen hoor :D ;) :D ik help je wel :D ;) :D

ik zie hierboven wat dingen over of de prescot op dit mobo gaat werken, het is inmiddels bekend dat de prescot hoogst waarschijnlijk met een fsb van 800mhz gaat werken, de echte vraag is dus, kan dit mobo dat nog aan. Of ja, de E7205 chipset.

Maar als ja een pentium4 dadelijk oc'ed naar 166 is dus 667 effectief, dat schilt niet eens zo gek veel meer met 800.

even over de Gigabyte GA-8INXP die ik dus ga kopen ASAP:
die iri fans sloop ik er wel af, die DPS (secondery power toei) hoeft volgens mij niet perse als je een gewone pentium 4 heb. En die north bridge koeler zet ik gewoon een joekel van een koelblok op. Schilt weer 2 van die irri hoogtoerende koelers.
Jammer dat ik de neon glow van dat ene fanneke dan niet meer zien, maar ach, zo vaak kijk ik nu ook weer niet in mijn kast naar binnen, onder mijn raam, zo naar boven toe :D

[ Voor 54% gewijzigd door mr._Anderson op 25-11-2002 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:45
Waarom blindelings die Gigabyte kopen? Wacht eerst eens af wat andere mobo fabrikanten zoals Asus, MSI en ESC bijvoorbeeld op de markt brengen en wacht dan eens benchmarks af zodat je de mobo's onderling kunt vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

The Source schreef op 26 november 2002 @ 00:14:
Waarom blindelings die Gigabyte kopen? Wacht eerst eens af wat andere mobo fabrikanten zoals Asus, MSI en ESC bijvoorbeeld op de markt brengen en wacht dan eens benchmarks af zodat je de mobo's onderling kunt vergelijken.
Op toms hardware heb ik al een review van de moederborden van Asus/Gigabyte/Tyan/nogmaals Tyan :) gezien.

De snelheid tussen de moederborden zal overeenkomen ongeveer. Echter is het wel zo dat de gigabyte veel meer IDE/SATA aansluitingen heeft, dat is belangrijk voor mij, en RAID is iets wat denk ik nog goed van pas kan komen over een tijdje. Verder een erg compleet moederbord en mooi.
Ik vind het gewoon het meest complete moederbord wat ik tot nu toe gezien heb en ik denk ook dat het het eerste zal uitkomen.

Ik zal dadelijk proberen de url van die review te pakken te krijgen
edit: Review TomsHardware

nog een review Review AnandTech

[ Voor 22% gewijzigd door mr._Anderson op 26-11-2002 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Hier nog een review:
Review OC Workbench

mr._Anderson, ik had wat officiele Gigabyte winkels gemaild, en heb 2 antwoorden gekregen die elkaar tegenspreken:

De eerste:
"De GA-8INXP zal naar verwachting voor kerst bij de PC-Winkel liggen! De
verkoopprijs zal net onder de 300 euro blijven. De verwachtingen van
GigaByte en mijn eigen verwachtigingen zijn enorm voor dit bordje. Het is
namelijk, zoals je zelf al constateerde een superrrrbordje!

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

En de tweede:
"Volgens de distributeur in Nederland komt de GA-8INXP op zijn vroegst begin
volgend jaar op de markt. Prijs is nog niet bekend, en het is zelfs niet
helemaal zeker of dit moederbord in Nederland op de markt gaat komen.

Mochten er wijzigingen zijn dan zal ik u informeren."

Zoals je ziet is de 1e het met je eens en de 2e totaal niet.
Mail nummer 1 komt van EQP, een distributeur, mail 2 komt van Different Way en dat is volgens mij een normale PC-winkel.

[ Voor 11% gewijzigd door jjwa op 26-11-2002 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
jjwa schreef op 26 November 2002 @ 16:21:
Hier nog een review:
Review OC Workbench

mr._Anderson, ik had wat officiele Gigabyte winkels gemaild, en heb 2 antwoorden gekregen die elkaar tegenspreken:

De eerste:

En de tweede:

Mail nummer 1 komt van EQP, een distributeur, mail 2 komt van Different Way en dat is volgens mij een normale PC-winkel.
300 euro voor een bordje wat nagenoeg gelijk presteerd aann een I850E en ietjes beter presteerd dan een i845PE. Daarnaast 2 reepjes CAS2 geheugen om de latency enigszins te beperken. Reepje CAS2 á 125 euro per stuk :?
550 euro + daarbij komende extra uitbreidingen? Vraag me af hoeveel bordjes gaan worden verkocht met de matige prestaties voor die idiote prijs. Zie de ananctech review en tomshardware review voor de prestaties. De benchmarks zijn nou niet om wakker van te liggen. Ik vind de granite bay zwaar overhyped!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

jjwa schreef op 26 November 2002 @ 16:21:
Hier nog een review:
Review OC Workbench

De eerste:

En de tweede:

jzs, ik vind het een supervetter chipset, die ik graag wil hebben. Maar net onder de 300 euro :r

Zou dit geen typfout zijn, net onder de 200 euro, dat lijkt mij meer, ik bedoel voor die prijs heb je ook een Intel845PE mobo toch?

pricwatch:
Gigabyte GA-8PE667 Ultra € 159,- :
Intel 845PE - RAID + ATA133 function, WHQL certified USB 2.0, Intel® PRO/100 network connection, patented technology DualBIOS™, unique EZ-Fix™ AGP 4X and memory DIMM slot with Anti-Burn™ design and lots more.

En dan word zo'n granite bay bijna twee maal zo duur :r

Dit moet een typfout zijn :r hoop ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mr._Anderson schreef op 26 november 2002 @ 19:40:
[...]

jzs, ik vind het een supervetter chipset, die ik graag wil hebben. Maar net onder de 300 euro :r

Zou dit geen typfout zijn, net onder de 200 euro, dat lijkt mij meer, ik bedoel voor die prijs heb je ook een Intel845PE mobo toch?

pricwatch:
Gigabyte GA-8PE667 Ultra € 159,- :
Intel 845PE - RAID + ATA133 function, WHQL certified USB 2.0, Intel® PRO/100 network connection, patented technology DualBIOS™, unique EZ-Fix™ AGP 4X and memory DIMM slot with Anti-Burn™ design and lots more.

En dan word zo'n granite bay bijna twee maal zo duur :r

Dit moet een typfout zijn :r hoop ik
Intel heeft niet voor niets altijd gezegd dat GB voor de server- en workstation markt zou zijn. En nu blijkt wel waarom. Een GB chipset is om te beginnen duurder om te maken. Moederbord fabrikanten moeten er dus ook meer voor ophoesten. Vervolgens moeten er, door de dual channel implementatie, 2 keer zoveel traces op het moederbord gelegd worden van/naar de DIMMS. Dat betekent weer meer produktiekosten, want een moederbord zal echt niet meer met 4 lagen toekunnen, maar zal er waarschijnlijk 6 nodig hebben. Dat betekent ook meer testen/valideren, en ook een (iets) hoger afkeurinspercentage bij fabricage...

En tenslotte, een produkt dat bedoeld is voor het hoge eind van de markt mag markt-technisch gezien veel kosten.

Dus alles bij elkaar valt wel te verwachten dat het dure bordjes worden/zijn... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

JumpStart schreef op 26 November 2002 @ 19:55:
[...]

Intel heeft niet voor niets altijd gezegd dat GB voor de server- en workstation markt zou zijn. En nu blijkt wel waarom. Een GB chipset is om te beginnen duurder om te maken. Moederbord fabrikanten moeten er dus ook meer voor ophoesten. Vervolgens moeten er, door de dual channel implementatie, 2 keer zoveel traces op het moederbord gelegd worden van/naar de DIMMS. Dat betekent weer meer produktiekosten, want een moederbord zal echt niet meer met 4 lagen toekunnen, maar zal er waarschijnlijk 6 nodig hebben. Dat betekent ook meer testen/valideren, en ook een (iets) hoger afkeurinspercentage bij fabricage...

En tenslotte, een produkt dat bedoeld is voor het hoge eind van de markt mag markt-technisch gezien veel kosten.

Dus alles bij elkaar valt wel te verwachten dat het dure bordjes worden/zijn... :|
Misschien hebben ze het over de advies prijs, zo gaat dat ook altijd met video kaarten. Ik denk ook wel dat het zeker geen goedkoop moederbord word, maar een moederbord voor 200euro is al duur en highend voor de desktop.

Dus net onder de 300 euro lijkt mij te hoog gegrepen, voor zoveel geld heb ik liever nog een iets koudere kerst en wacht ik wel even tot of de prijs daalt, of de hammer dicht in zicht komt.

eens kijken of er meer informatie te vergaren valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
mr._Anderson schreef op 26 November 2002 @ 12:34:
De snelheid tussen de moederborden zal overeenkomen ongeveer. Echter is het wel zo dat de gigabyte veel meer IDE/SATA aansluitingen heeft, en RAID wat voor mij erg belangrijk is.
Als RAID zo belangrijk voor je is, waarom neem je dan niet ineens een professionele IDE RAID-controller met onboard CPU zodat de hoofdprocessor zich niet met RAID-futiliteiten hoeft bezig te houden? Controllers als de Adaptec ATA-2400A of Promise FastTrack SX6000 zijn hierbij zeer performante keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

SatCP schreef op 26 November 2002 @ 20:21:
[...]
Als RAID zo belangrijk voor je is, waarom neem je dan niet ineens een professionele IDE RAID-controller met onboard CPU zodat de hoofdprocessor zich niet met RAID-futiliteiten hoeft bezig te houden? Controllers als de Adaptec ATA-2400A of Promise FastTrack SX6000 zijn hierbij zeer performante keuzes.
hehe, de vele IDE aansluitingen zijn belangrijk voor mij, verkeerde woordkeuze die ik heb gebruikt, inmiddels verbeterd.

Op het gebied van RAID heb je wel helemaal gelijk. Maar het is wel dat de functie op het moederbord zit zeker als ik dadelijk besluit om RAID te gaan gebruiken, dan kun je na een tijd toch wel zeggen dat je een losse kaart koop als het goed bevalt.
Maar RAID is voorlopig nog niet van toepassing voor mij, dus ik schakel dat gewoon uit zodat ik lekker veel IDE apparaten kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Laatst online: 06-06 13:35
kan het al niet meer bijhouden, eerst 845 dan de 845E /G /GE /PE ga zo maar door...
ALLEMAAL MARKETING TRUCS pleuren ze een nieuwe letter erachter, heej agp8x support! (voorbeeld) en snelheid verschillen zijn nihiel.

En dat granite bay, lijkt net of het De verandering is in chipsets, enige extra is DC DDR en HTT (dat toch niet te betalen is in het begin, wordt het betaalbaar zijn er al "3" nieuwe chipsets uit), en veel sneller??? denk ut niet...

Ik vin persoonlijk dat VIA het overzichterlijker doet, bij AMD en Intel.
gewoon concrete betekenis, WHAM!! KT333 > 333 support ;)

Ik zit nu lekker met 845E, alleen jammer geen DDR333 support, maartoch games/applicaties draaien zeer lekker. DDR266 en 333 verschillen ook maar 5 a 10% eenheden (verzin maar een bench programma)

[ Voor 21% gewijzigd door Kakaroto op 26-11-2002 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Ka_ka_rot schreef op 26 November 2002 @ 21:59:
kan het al niet meer bijhouden, eerst 845 dan de 845E /G /GE /PE ga zo maar door...
ALLEMAAL MARKETING TRUCS pleuren ze een nieuwe letter erachter, heej agp8x support! (voorbeeld) en snelheid verschillen zijn nihiel.

En dat granite bay, lijkt net of het De verandering is in chipsets, enige extra is DC DDR enzo, en veel sneller??? denk ut niet...

Ik vin persoonlijk dat VIA het overzichterlijker doet, bij AMD en Intel.
gewoon concrete betekenis, WHAM!! KT333 > 333 support ;)

Ik zit nu lekker met 845E, alleen jammer geen DDR333 support, maartoch games/applicaties draaien zeer lekker. DDR266 en 333 verschillen ook maar 5 a 10% eenheden (verzin maar een bench programma)
het is er meer voor dat ik wil OC'en. stel je voor bij een niet DUALddr mobo:

snelste geheugen is 433fsb
de pent4 is standaard 533fsb, bij oc'en word hij +-666fsb

het snelste geheugen kan dit niet bijhouden, en is heel erg duur.

normaal geheugen is 333fsb
de pent4 is standaard 533fsb, bij oc'en word hij +-666fsb (zelfde verhaal dus)
alleen nu dual channel, dus geheugen word 2*333=666

2vliegen in een klap

lekker oc'en
ook bij lekker oc'en is pentium4 fsb 1:1 fsb memory

De pentium4 moet het ook hebben van zijn geheugen bus, dus daarom is het beter om voor dual ddr te gaan.

Word dit bord echter echt net onder de 300euro dan zal menig tweaker/mens (including me) zich nog een keer beraden en over zijn bol krabben :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Laatst online: 06-06 13:35
mr._Anderson schreef op 26 november 2002 @ 22:08:
[...]

het is er meer voor dat ik wil OC'en. stel je voor bij een niet DUALddr mobo:

snelste geheugen is 433fsb
de pent4 is standaard 533fsb, bij oc'en word hij +-666fsb

het snelste geheugen kan dit niet bijhouden, en is heel erg duur.

normaal geheugen is 333fsb
de pent4 is standaard 533fsb, bij oc'en word hij +-666fsb (zelfde verhaal dus)
alleen nu dual channel, dus geheugen word 2*333=666

2vliegen in een klap

lekker oc'en
ook bij lekker oc'en is pentium4 fsb 1:1 fsb memory

De pentium4 moet het ook hebben van zijn geheugen bus, dus daarom is het beter om voor dual ddr te gaan.

Word dit bord echter echt net onder de 300euro dan zal menig tweaker/mens (including me) zich nog een keer beraden en over zijn bol krabben :Y)
Dual channel ondersteunt toch alleen PC2100 DDR modules?
correct me if m wrong..

je heb gelijk, verhoudingen zijn dan niet verschillend meer.
Maar al die NET nieuwe technologien zijn toch niet te betalen.
Als ik dual channel DDR en HTT wil, wacht ik nog een half jaar.
De Intel E7205 heeft toch al een betere opvolger over een klein halfjaar. (guess)

Zijn er meer mobos die het ondersteunen, en HTT en andere zooi is standaard geworden, dus compatible enzo, EN belangrijkste de prijzen zitten zegmaar op dezelfde lijn als 845E/GE/PE of KT400.

En de tweakers het allersnelste willen hebben :)

[ Voor 26% gewijzigd door Kakaroto op 26-11-2002 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31435

volgens Tom's hardwareguide had deze granite verise totaal geen nut aan te schaffen, lees de review maar ns.
of je moet wachten op de revisie die volgend jaar gaat uitkomen

http://www6.tomshardware..../intel_granitebay-20.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind m ook te duur. Net onder de €300 zou best kunnen. Er wordt een prijs geschat van $180. Tel daar 20% BTW bij op, zit je op €215. Dan nog allerlei andere premies er bovenop.. nah, laten we zeggen, €250. Wel erg duur. Maar er zit dan ook wel van alles op.
Ik heb echt géén idee meer wat ik moet hoor. Wil ook een nieuwe pc aanschaffen en al die nieuwe dingen, maken het niet makkelijker. Wil graag SATA en HT ondersteuning hebben... weet echt niet welk (RIMM) bord dit ondersteunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Ka_ka_rot schreef op 26 November 2002 @ 23:22:
[...]

Dual channel ondersteunt toch alleen PC2100 DDR modules?
correct me if m wrong..

je heb gelijk, verhoudingen zijn dan niet verschillend meer.
Maar al die NET nieuwe technologien zijn toch niet te betalen.
Als ik dual channel DDR en HTT wil, wacht ik nog een half jaar.
De Intel E7205 heeft toch al een betere opvolger over een klein halfjaar. (guess)

Zijn er meer mobos die het ondersteunen, en HTT en andere zooi is standaard geworden, dus compatible enzo, EN belangrijkste de prijzen zitten zegmaar op dezelfde lijn als 845E/GE/PE of KT400.

En de tweakers het allersnelste willen hebben :)
Ja, officieel gaat de E7205 nu niet hoger als pc2100, toch moet hij pc2700 halen, en ik hoop dat hij nog hoger aan kan. Als je naar de reviews kijkt op toms hardware of anandtech is er niet veel moeite voor nodig om dit chipset op 160mhz te laten draaien (pc2600 ofzo?) en dus moet pc2700 volgens mij goed te halen zijn.

(edit)
Ik zie net dat de chipset tot 200mhz kan, dat is dus pc3200, en via dual channel kan hij dus ook op een fsb van 800mhz :P dus die nieuwe cpu van prescott kunnen ook op die gigabyte aangezien er ook al een extra stroomvoorziening is. Misschien kun je geen gebruik maken van HT2.
(/edit)

[ Voor 14% gewijzigd door mr._Anderson op 27-11-2002 08:30 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste