Nintendo (wat ik trouwens een goed bedrijf vind, niet daarvan) heeft niet voor niets een boete gekregen voor kartelvorming.
Het zal dan wel een erg klein bedrijf zijn. Toch hoor ik vaak dat managers zich verrijken ten koste van de normale werknemers (nu heb ik het niet over jou, maar over managers die dat wel doen). Bijvoorbeeld de manager van KPN, duizenden mensen werden ontslagen, de rest moest de lonen matigen, terwijl hij zichzelf verrijkte met 50% extra loon.
Dat vind ik ook ronduit schandalig, dat zou hier inderdaad nooit gebeuren. Het is inderdaad een klein bedrijf, kleiner dan twee jaar geleden ik heb ook mensen moeten ontslaan helaas, omdat we anders niet rondkwamen. Het dieptepunt, zo'n anderhalf jaar geleden hebben de werknemers zelfs zonder loon gezeten 1 maand...dan is het niet leuk manager te zijn hoor. En nee, daarmee wil ik niet zeggen dat dat komt omdat iedereen maar alles kopieert, maar het heeft er wel mee te maken.
Kijk, ik persoonlijk heb geen last van kopieren, als jij een spel wat wij gemaakt hebben kopieert verdien ik daardoor niks minder, de ontwikkeling is van te voren gefinancieerd door een uitgever, en op royalty basis werken doen we gewoon niet, omdat het risico voor ons veel te groot is, verkoopt het spel niet of minder dan dat je verwacht dan kun je de zaak opdoeken. Dus kiezen wij (bijna) altijd voor een bedrag dat kostendekkend is, zodat we in elk geval het personeel kunnen betalen. Waarom zeur ik er dan zo om? Omdat het wel gevolgen heeft voor de markt waarin ik mezelf moet onderscheiden. De investeringsbereidheid is de laatste twee-drie jaar steeds verder gedaald, voor een deel door de slechte economie, maar ook een deel door een slechtere markt door kopieren. Risico nemen durft geen bedrijf meer, want zelfs de groten kunnen vallen (zie Eidos)
Dus het INDIRECTE gevolg voor mij is dat ik ZEER veel energie moet steken in het zeuren om opdrachten bij uitgevers, terwijl het 3 jaar geleden zo was dat we zaken af moesten ketsen omdat we het werk niet aankonden. Toen ging een gesprek (op de E3 ofzo) ongeveer zo:
Uitgever: "dus jij wilt een spel maken"
ontwikkelaar: "ja, dat klopt, hier heb je een omschrijving, wat concept art enzo"
Uitgever: "goh, ziet er leuk uit, daar zie ik wel wat in. Wat voor budget denk je aan?"
ontwikkelaar: "nou we zitten te denken aan z'n 70k flat fee in milestones"
Uitgever: "Das een interessante prijs, maar is het haalbaar, en wanneer kun je het af hebben?'
NU gaat zo'n gesprek zo:
Uitgever: "dus jij wilt een spel maken"
ontwikkelaar: "ja, dat klopt, hier heb je een omschrijving, wat concept art enzo"
Uitgever: "Oh het is dus nog niet af? Niet eens een demo? Die willen we toch wel zien hoor"
ontwikkelaar: "Ja maar zo'n demo maken is een maand werk, dat kan ik niet zomaar voorschieten. Kunnen we niet afspreken dat je de demo financiert en dat je daarna beslist of je door wilt zetten? Dat is maar een relatief klein bedrag"
Uitgever: "Nee daar kunnen we niet aan beginnen, het is misschien maar een klein bedrag maar dat risico willen we niet lopen."
Verder vind ik dat het wel erg kort door de bocht is om tijdens een periode van economische teruggang alleen het kopiëren aan te wijzen als probleem.
Ik heb ook nooit gezegd dat ALLEEN kopieren alle problemen veroorzaken, een mindere economie, wanbeleid enzo telt ook allemaal mee. Maar dat kopieren veel schade aanricht staat buiten kijf.
Ik zou het niet (kunnen) kopen als kopiëren onmogelijk was. Voor mij is software veel te duur, helaas zijn er voor mensen ook andere kosten dan software. Als ik van mijn geld bijna niet rond kan komen, vind je het dan vreemd dat mensen dan gaan bezuinigen op software? Als ik het geld had, zou ik software van kleine bedrijven wel kopen (zeker niet van Microsoft e.d. bedrijven).
Als je van je geld bijna niet rond kan kopen vind ik het niet vreemd dat je geen software kan kopen nee. Maar zoals ik al zei: het is een luxe goed, je hebt het niet nodig...je kan ook in de bibliotheek een goed boek lenen, of TV kijken ofzo. Ik kan met mijn geld goed rondkomen, en regelmatig spellen kopen, bijvoorbeeld omdat ik dat belangrijker vind dan andere zaken, zoals een auto. Ik heb geen auto, zou ik wel een auto kopen kan ik ook geen spellen meer kopen.
Er is volgens mij nog geen bedrijf failliet gegaan omdat ik niet bij hen heb gekocht. Ja, als grote groepen dat gaan doen dan wordt de kans wel groter. Trouwens komt het geld niet bij de werknemers terecht, maar bij de aandeelhouders...
Veel bedrijven in deze industrie hebben wel per spel een regeling dat werknemers mee profiteren als het goed verkoopt hoor. Zeker de Japanse bedrijven, van de Amerikaanse en Europese zou ik het niet durven zweren, ik weet dat het bij Westwood wel zo is, maar de situatie die jij schetst zal ongetwijfeld ook voorkomen, daar twijfel ik niet aan. Ik noem geen namen*kuch*EA*kuch*
De werknemers krijgen hun geld toch wel. Tja, wat moet ik zeggen...
Klopt, maar ik heb de werknemers hier (incl mijzelf) al twee jaar geen salarisverhoging kunnen geven, terwijl ze wel hun werk steeds beter doen. Dat is niet erg motiverend natuurlijk

Dat is het halve plan, echte fans kopen het spel wel, daarnaast vind ik dat er een heffing moet worden ingevoerd op CD-r's (tenminste, als dat plan wordt uitgevoerd). En als het een non-profit bedrijf is mag het (wat mij betreft) rekenen op subsidie van de overheid.
Subsidie van de overheid voor gamesbedrijven kun je in Nederland wel vergeten, deze industrie wordt hier absoluut niet serieus genomen. Korea is het walhalla van de subsidie trouwens, de hele GP32 is daar ontwikkeld met geld van de staat. En het spel Magna Carta, en nu krijgt iedereen breedband op kosten van de staat. Maar goed, stel dat het zo wordt zoals jij schetst, ik zou dan niet de motivatie kunnen opbrengen om het werk te verzetten om een goed spel neer te zetten, ik schiet er niks mee op namelijk. Iedereen heeft ambities, iedereen wil in zijn werk groeien en daar ook evenredig meer voor terugkrijgen (meer gaan verdienen dus)...dat zit er nu al niet tot nauwelijks meer in, in een subsidie structuur is die kans helemaal verkeken. Zonder groeimogelijkheden verdwijnt de motivatie.
Daar ben ik het mee eens, maar er zijn grenzen en die mag je niet overschrijden. Ik vind het bijvoorbeeld fout als een manager duizend keer meer verdient dan de gemiddelde werknemer, tenzij hij ook duizend keer meer werk verricht.
Helemaal mee eens.