johnnyv.nl schreef op 29 oktober 2002 @ 14:38:
[...]
Dankzij warez? Denk eerder dat die bedrijfjes meer last hadden van slechte bedrijfsvoering.
En what about de Oost-Europese gamesindustrie? Tientallen kleine bedrijven die al jaaaaaaaaaaaren overleven. Meeste bedrijven worden gewoon te groot en storten dan in of nemen te veel hooi op hun vork...
Tientallen? Als jij vier oost-Europese gamedevelopers kan noemen kun je er meer noemen dan ik. Maar goed, hoe overleven die wel al jaren? Omdat ze goedkoop zijn...als zij een lager bedrag voor een opdracht krijgen dan dat ik zou accepteren, verdienen ze relatief gezien nog veel meer. De lonen zijn daar lager, en het levensonderhoud ook, plus er zit heel veel talent, dus hun concurrentiepositie is veel gunstiger. Zelfde reden dat overal "made in taiwan" op staat.
Doopy-X- schreef op 29 oktober 2002 @ 15:05:
[...]
ik praat niets goed, het kan me nogmaals bar weinig schelen. Ik geef het meest om mijn eigen geld, niet om de gameprogrammeurs in Amerika die dikke $$$ verdienen.
Hoop doet leven zeggen ze wel eens.
mazzel!
Nu zijn de lonen in Amerika vrij hoog, dus verdienen ze voor Nederlandse maatstaven heel netjes. Maar dikke $$$ is nonsens, de lonen in de gamesindustrie zijn laag. Ik zei het al eerder, een database programmeur bij CMG verdient meer. En die werkt geen 14 uur per dag om jou entertainment te bieden.
"Loon naar werken" zeggen ze trouwens ook wel eens.
TheFreak2002 schreef op 29 oktober 2002 @ 16:16:
Verder nog even wat anders.......Ik heb in je profile gelezen dat je game developer bent. Dit verklaart natuurlijk voor het grote deel wel dat je er zo erg op tegen bent, het illegaal verspreiden van games.......immers mensen zo als ik (en dat zijn er nogal wat) daar verdien je als game developer weinig aan......dat zal ook vast wel de reden zijn dat je zelf wel al je games legaal koopt.......
Ik kocht ze al origineel voordat ik deed wat ik nu doe hoor. Maar het verklaart zeker dat ik er feller op tegen ben dan de meesten. Ik ben een van de weinigen in Nederland die weet waar we over praten. Ik voel het in mijn eigen portemonnee, en zie de gevolgen van dichtbij voor vele andere bedrijven. In 2000 alleen al hebben we ruim 100.000 gulden verloren door kopieen. Dat lijkt niet veel, maar voor een klein bedrijf als het mijne is dat bijna 1/3de van de jaaromzet.
Maar je hebt nu je mening gegeven over mensen zoals ik.......maar nu zal ik graag je mening willen horen over de mensen die het spul voor 5-7 euro aan mij verkopen. Als ik op een site een advertentie plaatst voor een spel komen er vanzelf emailtjes binnen van mensen die honderden titels illegaal verkopen, hele lijsten vol met software........wat vindt je daar dan van, van mensen die er in handelen als zijnde winkel????
Die zijn 1000 maal erger dan de thuiskopieerders. Mensen die het verspreiden, en er dan ook nog eens geld voor vragen verdienen ECHT een gevangenisstraf en niet alleen een boete. Ze hebben er een term voor: heling in gestolen goederen. Jezelf verrijken ten koste van anderen, met zaken waar je 0,0 werk in hebt zitten. Schandalig. Waar ik het downloaden en/of kopieren van particulieren (af en toe) nog wel enigszins kan begrijpen heb ik daar echt geen goed woord voor over. Die zou ik dus wel naar de strot vliegen

En wat vindt je van het feit dat het is toegestaan dat de computershops sinds enkele jaren cd writers en nu zelfs dvd writers mogen verkopen, natuurlijk is het ook zo dat je deze apparaten niet voor illegale doeleinden mag gebruiken maar het gebeurd dus wel aan de lopende band.....dus door het verkopen van dit soort apparaten wordt het wel erg gemakkelijk gemaakt en bevorderd dit het illegale kopieergedrag.......of niet???
Het bevorderd het zeker, maar ze zijn er niet voor bedoeld en je kan ze dus ook niet verbieden. Ik zou zelf niet zonder m'n CDRW kunnen, terwijl ik er toch echt geen spellen mee kopieer. Het probleem zit hem ook niet in het feit dat het mogelijk is, maar in de mentaliteit/onwetenheid van de mensen.
Dat is een typefout ja......maar iedereen maakt hier toch typefoutjes, ik zal vast niet de enige zijn en ik vind ook niet dat ik overdreven veel maak......verder is het ook wel een beetje offtopic om het over mijn SPELfoutjes te hebben

SPELfoutjes is anders wel een leuke woordspeling