Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 20:24:
Aha dit zijn dus de befaamde Wekkel projecten, wat me bij al die ontwerpen opvalt, de bas units zijn allemaal erg goedkoop. Toch zien die boxen er op z'n allerminst lullig uit.
Hoe klinkt dat nou?
Misschien kan je ook wat zeggen over de gebruikte tweeters..
[message=16855948,noline]Gitaarwerk schreef op 23 January 2003 btw wekkel, op plaatje 1 heb je volgends mij dezelfde tonsil 'high-end' unit als mij zo te zien.. sorry dat ik et zeg, maar ik vind het een stel kutunits...

misschien klinkt ie bij jou wat beter..
ze kunnen niets hebben.. zeker voor het aantal wattage.. ook de dome tweeter van titanium laat nog weleens et aan het lot over.. het hoog is veelste scherp..als ik op die dingen master klinkt het gewoon niet.. het is TE hoog om de hoge tonen wat hoger te zetten, er is niet meer naar te luisteren..
maar dat is over mijn speakers dan

Al deze meuk is gekocht in mijn studententijd. Dat betekent dat al te veel doekoes spenderen aan dure units niet aan de orde was. Dat was toendertijd gewoon Conrad leegkopen en een weekend lekker klussen. Op dit moment staan Filigrans op het program voor dit jaar, zodat er eindelijk eens wat fatsoenlijks binnen komt.
Tsja, hoe klinkt dat? Eigenlijk best aardig, zeker als de prijs in ogenschouw wordt genomen.
De computerspeakers: Inderdaad een bekende Tonsil high end serie die, als ik het zo hoor, door velen verguisd wordt. Ik moet zeggen dat ik er objectief gezien eigenlijk best tevreden over ben. Voor 13 cm en slechts 11 liter vind ik het behoorlijk diep komen. Helaas zit er wel een buikje in de curve, maar bij 40 Hz zit de laatste opleving, terwijl die buik niet enorm is. Genoeg laag dus en nog lekker handzaam formaat. Voor NLG 50 per unit valt 't me helemaal niet tegen. Deze speakers heb ik gebouwd zonder berekening of wat, het was al wat langer geleden dat ik deze gemaakt heb

Uit een latere simulatie bleek dat ik beter 20 liter had kunnen nemen, maar ik vind het zo ook wel best. Zo aan mijn oude 5e hands Kenwood versterker in grijze uitvoering (slick) vind ik er behoorlijk vette bas uit komen, zat om mensen te vervelen met veel te harde muziek op een feestje. Deze 13 hoeft echt geen LAN party van muziek te voorzien. Het 'niets kunnen hebben' kan ik dan ook niet anders plaatsen dan dat je muziek echt keihard zet.. De tweeter is zoals gebruikelijk toendertijd (met het studentenaankoopbeleid) een NLG 25 tweeter. Klinkt aanvaardbaar en in ieder geval stukken beter dan een iets goedkopere polycarbonaat tweeter. Een supergoedkoop tweeweg filter erin op 12dB en helaas een tweeter die wel 3dB afgezwakt had mogen worden. Momenteel stel ik het ietsje bij met versterker en de equalizer van Winamp. Voor NLG 350 totaal en NLG 70 voor de versterker toch een puike sound voor bij de PC. Ik zou voor geen goud willen ruilen met een brakke 5.1 plastic set..
De paarse Visaton zuiltjes zijn van mijn vriendin en zijn gebouwd binnen een strak afgebakend budget. Daarom wederom een goedkope tweeter (de sprong van de NLG 25 klasse naar een klasse hoger is enorm, zo boven de NLG 120

) en een budgetwoofer. De woofer heeft mij aangenaam verrast. In 30 liter speelt de Visaton goed strak en goed naar de 40 Hz toe. De speaker boomt nog net iets teveel, maar inkorten van de baspijp zou dit kunnen verhelpen. Echter, ik vind het wel best zo. Helaas hier ook weer een tweeter die iets te hard speelt t.o.v. de woofer, maar voor vriendinlief is dit toch onhoorbaar. Wederom voor NLG 350 een behoorlijk paar.
Dan de woonkamer kisten. Deze units vinden hun oorsprong uit een luidspreker die ik al in 1995 gebouwd heb. Destijds een zatte 125 liter kast met een 15" SLG P380 Conrad woofer of zoiets, megacheap NLG 130 en dat was te merken ook. Basreflex leverde een ware boomorgie op (simuleren, daar deed ik toen nog niet aan

), alleen gesloten was nog enigszins te doen met +3dB op 50 Hz. De 20 cm Tonsil van NLG 45 deed dienst als middentoner en de dome tweeter was een verademing qua zachtheid t.o.v. de polycarbonaat Tonsil tweeter waar ik met een ander project mee gewerkt had (het befaamde Tonsil 30/60 baskanon waar ik het al eerder over had in andere topics). Deze speakers zijn uiteindelijk ongeveer 2 jaar geleden ontmanteld en met de 20 en de tweeter heb ik een nieuw ontwerpje gemaakt, ditmaal wat wetenschappelijker. De 20 gaat theoretisch strak naar de 40 Hz en haalt dit in de praktijk ook prima. Het is een breedbandige speaker, zodat 2 weg op zich nog te doen is. Zonder filter op de woofer en alleen een 12 dB filter op de tweeter speelt het allemaal lustig los. Het grote nadeel aan deze speakers is IMHO niet eens zozeer de wederom goedkope tweeter. Het is met name de woofer die finesse mist en wat gaat tetteren bij hogere volumes. Vandaar dat een echte upgrade eens echt op de verlanglijst staat in de vorm van genoemde Filigrans.
Tsja, het is allemaal niet erg hoogstaand voor veel tweakerts hier, als ik de reacties zo peil. Dat vind ik allemaal best, ik moet er tenslotte naar luisteren. Ik kijk liever even naar het prijskaartje en concludeer dat ik behoorlijk value for money heb op dit moment. Mijn gehoor vertelt mij dat er nog wel het een en ander te verbeteren valt, maar mijn verstand vertelt me dat het huidige geluid prima binnen de daaraan gezien het toen beschikbare budget te stellen eisen valt. Reacties in de trant van puinzooi neem ik dan ook met een dikke

aan

Ik heb veel plezier gehad aan het bouwen van al dit moois en luister er met genoegen naar. Gelukkig voor mij geen onbekend compromis van een fabrikant of een psychologisch idee van topspeakers omdat er een merkje op zit
Overigens heb ik nog wat geadviseerd met een Visaton W170S speaker in een 72 liter basreflex speaker. De zeshoek zuil heb ik hier een keer gepost, helaas heb ik daar geen foto's meer van. Met 3 cm MDF wandjes en interne bracing is het een zeer strakke behuizing geworden, waarin de ronduit goedkope W170S zeer strak en gecontroleerd tot diep richting de 30 Hz speelt. Ik was echt onder de indruk. Nog veel meer was ik onder de indruk van de gekozen tweeter. Na eindelijk eens een project met een groter budget waarbij eens een betere tweeter a NLG 125 gekozen kon worden, is dit ook duidelijk merkbaar. Ik steek liever veel doekoes in een goed mid/hoog, dan aan een superwoofer, dat is mij wel duidelijk geworden.