leuke info... zet weer aan tot modden!!
als je begint en meer info hebt; post pics he!sebas_82 schreef op 30 september 2002 @ 10:36:
leuke info... zet weer aan tot modden!!
>>>> los van dit:
Mijn voeding is geheel stil als de pc uit is (stekker erin en voeding "aan" met knop op achterkant)
maar als ik aan zet dan begint er een zachte zoem. Veel zachter nadat ik de trafo eruit heb gehaald. Of is dit toeval? Zit er iets niet goed vast? het is iig de fan niet. Weet iemand welke onderdelen kunnen zoemen? dan nog ff coolers aanpassen en die pc hoor je niet. heerlijk downen 's nachts

Heeft die trafo er maar twee draden aanzitten? Dan is het inderdaad een smoorspoel...
Je kan je voeding zo modden dat ie op gelijkspanning werkt, dan heb je die spoel (mits die voor de gelijkrichting zit) in je voeding niet meer nodig. Je voeding heeft dan wel gelijkspanning nodig, dit kun je met een externe gelijkrichter maken (daar zit wel weer die smoorspoel in, maar die gelijkrichter kun je misschien helemaal geluiddicht krijgen).
Kijk wel uit met die hoge gelijkspanning, gelijkstroom is gevaarlijker dan wisselstroom.
EDIT: Veel componenten kunnen zoemen, maar omdat het een geschakelde voeding is zal het niet na de gelijkrichting zijn (daar wordt het omgezet naar een hogere frequentie, zodat de trafo en elco's klein kunnen blijven). Diodes, transistors en elco's kunnen best zoemen, vooral elco's als ze al wat ouder zijn...
Je kan je voeding zo modden dat ie op gelijkspanning werkt, dan heb je die spoel (mits die voor de gelijkrichting zit) in je voeding niet meer nodig. Je voeding heeft dan wel gelijkspanning nodig, dit kun je met een externe gelijkrichter maken (daar zit wel weer die smoorspoel in, maar die gelijkrichter kun je misschien helemaal geluiddicht krijgen).
Kijk wel uit met die hoge gelijkspanning, gelijkstroom is gevaarlijker dan wisselstroom.
EDIT: Veel componenten kunnen zoemen, maar omdat het een geschakelde voeding is zal het niet na de gelijkrichting zijn (daar wordt het omgezet naar een hogere frequentie, zodat de trafo en elco's klein kunnen blijven). Diodes, transistors en elco's kunnen best zoemen, vooral elco's als ze al wat ouder zijn...
Verwijderd
Ik heb ook een silent-mod toegepast op een computer. Deze computer staat 24/7 aan en staat in mijn kamer... Om nog een beetje lekker te kunnen slapen was 't dus lekker als ik 'm niet zo vaak hoorde. Dingen die ik daarbij gedaan hebt (ID-en voor jullie) zijn:
- HDD in een oude CD-ROM speler ingebouwt, welke ik geisoleerd heb met schuimrubber uit een verpakking van een (nieuwe) HDD.
- CPU passief gekoeld (oud CPU'tje... "ken net")
- PSU fan niet met schroeven vast gemaakt maar staat op 'kussentjes' vast met tape zodat de trillingen geabsorbeerd worden.
PICS en teksten over mijn server: Kathryn kun je vinden op mijn site. Daar staat ook de mod beschreven van het 4.25" TFT scherm:
[rml][ CM] servertje met TFT achter klepje[/rml]
- HDD in een oude CD-ROM speler ingebouwt, welke ik geisoleerd heb met schuimrubber uit een verpakking van een (nieuwe) HDD.
- PSU fan niet met schroeven vast gemaakt maar staat op 'kussentjes' vast met tape zodat de trillingen geabsorbeerd worden.
PICS en teksten over mijn server: Kathryn kun je vinden op mijn site. Daar staat ook de mod beschreven van het 4.25" TFT scherm:
jep er zitten maar 2 draden aan maar zoals ik al zei: hij zoemt niet meer maar iets anders zoemt nu. Ik heb hem uit m'n psu gehaald en onderin kast bevesigd. Het geen wat zoemt doet het wel veel zachter nu. Inteferrentie???Benadski schreef op 30 september 2002 @ 11:15:
Heeft die trafo er maar twee draden aanzitten? Dan is het inderdaad een smoorspoel...
Ik gaat zo ff kijken op je site, maare, wordt die HD niet veel te heet dan? Mijnes wordt best warm, nog niet heet, maar ik had hiervoor een ibm deskstar gxp75 46,1 GB en die werd heeeeeeeeeeeeeeeel heet dus daar had ik een HD cooler voor. Ik ga nu ff naar je site maar vertel ff hoe heet die HD wordtVerwijderd schreef op 30 september 2002 @ 11:25:
Ik heb ook een silent-mod toegepast op een computer. Deze computer staat 24/7 aan en staat in mijn kamer... Om nog een beetje lekker te kunnen slapen was 't dus lekker als ik 'm niet zo vaak hoorde. Dingen die ik daarbij gedaan hebt (ID-en voor jullie) zijn:
Verwijderd
netjes gedaan... je hebt toch niet deze gaten erin gemaakt terwijl alles er nog in zat he?
nee jo dat zou wel knap zijn heVerwijderd schreef op 30 september 2002 @ 12:11:
netjes gedaan... je hebt toch niet deze gaten erin gemaakt terwijl alles er nog in zat he?
ff nog wat nieuws: ik heb zojuist de casefan, de enige aangezien de voeding niet meer meedoet nog zachter laten draaien, echt onhoorbaar, maar na 10 min Counterstrike hing alles

Ik moet ff een temp meter progie hebben. Ik heb hardware sensors monitor maar 30 dagjes licentie is verlopen. Ik heb ook nog een ander maar die werkt niet zo makkelijk irri proggie. Kent iemand nog een goed (freeware?) progie om te meten? Ik kijk liever in windows da's realistischer dan opnieuw starten en in bios kijken dan in temp alweer gezakt. Maar ik ga nog kijken of ik zalman langzamer kan laten draaien jullie horen daarvan nog wel wat. Maar nu eerst ff weten wat de temps zijn dus post ff een progie hier
Mother Board Monitor 5?pierre-oord schreef op 30 september 2002 @ 15:55:
[...]
ff nog wat nieuws: ik heb zojuist de casefan, de enige aangezien de voeding niet meer meedoet nog zachter laten draaien, echt onhoorbaar, maar na 10 min Counterstrike hing alles![]()
Ik moet ff een temp meter progie hebben. Ik heb hardware sensors monitor maar 30 dagjes licentie is verlopen. Ik heb ook nog een ander maar die werkt niet zo makkelijk irri proggie. Kent iemand nog een goed (freeware?) progie om te meten? Ik kijk liever in windows da's realistischer dan opnieuw starten en in bios kijken dan in temp alweer gezakt. Maar ik ga nog kijken of ik zalman langzamer kan laten draaien jullie horen daarvan nog wel wat. Maar nu eerst ff weten wat de temps zijn dus post ff een progie hier
Is voor zover ik weet een freeware tool!
Staat volgens mij wel in de meuktracker.
/edit, de site zelf met versie 5.2
http://mbm.livewiredev.com/
[ Voor 0% gewijzigd door Semper Fight op 30-09-2002 19:30 . Reden: Typo's verwijder, moest namelijk eten :P ]
Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen
Dat heet MotherBoard Monitor
Leuk gedaan, maar het lijkt mij een tikje rigoreus.
Over de website, kun je de achtergrond wellicht wijzigen? gathering.tweakers.net is niet meer leesbaar, zo met die paarse kleur. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Als je trouwens geirriteerd raakt door het zoemen van je voeding, heb je nog 2 mogelijkheden.
1. Je computer is erg stil, daardoor valt de voeding op.
2. De voeding maakt gewoon een pokke herrie en dat hoort niet, lijkt mij.
Maar goed, ik ga mijn pc ook wat stiller maken, met een temperatuur geregelde schakeling voor de casefans, de Coolermaster wordt vervangen voor een Alpha8045 met Papst 8412NG en der komt ook geluidsisolatie in. Tevens ga ik eens kijken bij de lokale hobbyshop wat die dremelschijfjes kosten
Der zit toch nog een frontje voor, die roosters aan de voorkant zijn dus nutteloos.
Leuk gedaan, maar het lijkt mij een tikje rigoreus.
Over de website, kun je de achtergrond wellicht wijzigen? gathering.tweakers.net is niet meer leesbaar, zo met die paarse kleur. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Als je trouwens geirriteerd raakt door het zoemen van je voeding, heb je nog 2 mogelijkheden.
1. Je computer is erg stil, daardoor valt de voeding op.
2. De voeding maakt gewoon een pokke herrie en dat hoort niet, lijkt mij.
Maar goed, ik ga mijn pc ook wat stiller maken, met een temperatuur geregelde schakeling voor de casefans, de Coolermaster wordt vervangen voor een Alpha8045 met Papst 8412NG en der komt ook geluidsisolatie in. Tevens ga ik eens kijken bij de lokale hobbyshop wat die dremelschijfjes kosten
check je typo'sGat ik dak kast en ook dat probleem opgelost
Ik ga ff kijken bedankt he. En over die voeding die herrie maakt; het is niet heel hard maar wel te horen. Iemand nog iedeen hoe ik deze opstelling nog stiller kan krijgen? Als ik casefan bijna uit doe crasht pc. Als ik snel in bios kijk naar temps als casefan normaal draait is het best warm: processor stressed: 66 graden, kast: 36 graden. Is best warm dus. Als ik m'n zalman nog zachter ga zetten door een potmeter gaat het niet goed meer denk. Zou een stille intake casefan helpen? of maakt dat niets uit? ik ga het anders wel even testen maar heeft iemand resultaten gehad met een extra casefan?eLeCtRaBeLg schreef op 30 september 2002 @ 17:25:
[...]
Main Board Monitor 5?
Is een freeware tool!
Staat volgens mij wel inde meuktracker
/edit, de site zelf met versie 5.2
http://mbm.livewiredev.com/
Verwijderd
hmm ik zou 't niet doen als je een hete schijf hebt. Gewoon even voelen na een dagje stressed. Is die heel warm dan zou ik 'm niet inpakken. Maar mijn HDD werd niet warmer dan 30 graden. Seagate M-series 2.1GBpierre-oord schreef op 30 september 2002 @ 11:45:
[...]
Ik gaat zo ff kijken op je site, maare, wordt die HD niet veel te heet dan? Mijnes wordt best warm, nog niet heet, maar ik had hiervoor een ibm deskstar gxp75 46,1 GB en die werd heeeeeeeeeeeeeeeel heet dus daar had ik een HD cooler voor. Ik ga nu ff naar je site maar vertel ff hoe heet die HD wordt
Nog een tip om je HD makkelijk stil op te hangen:
Span in een 5 1/4" slot twee stukken rubber (fietsband oid) door de gaten waar je normaal je cdrom drives in vastschroeft. Bovenlangs heen en dan onderlangs terug.
De uiteinden knoop je gewoon aan elkaar.
Dat doe je dus voor en achter en dan schuif je je HD ertussen.
Als je het een beetje strak doet, blijft de HD goed op zijn plek en hoor je hem bijna niet meer
Span in een 5 1/4" slot twee stukken rubber (fietsband oid) door de gaten waar je normaal je cdrom drives in vastschroeft. Bovenlangs heen en dan onderlangs terug.
Als je het een beetje strak doet, blijft de HD goed op zijn plek en hoor je hem bijna niet meer

Mmm ga ik eens naar kijken. FF fietsbandje vinden dus. Je moet je HD trouwens wel aarden geloof ik voor statische electriciteit. O ja je seagate van 2 gig zal wel niet zo warm worden nee. Die draaid neem ik aan nie op 7200rpmDioot schreef op 30 september 2002 @ 23:21:
Nog een tip om je HD makkelijk stil op te hangen:
Ik ga nu een nieuwe casefan inbouwen om zo de outtake iets zachter te kunnen zetten denk. Ik ga over een paar uurtjes uit school een babybusje maken, ff wat schakelaartjes en potmeters hale hier
Dat is volgens mij niet nodig, omdat de behuizing van de schijf normaal gesproken is verbonden met de massa van de voeding, die weer is verbonden met de aarde.pierre-oord schreef op 01 oktober 2002 @ 12:00:
Mmm ga ik eens naar kijken. FF fietsbandje vinden dus. Je moet je HD trouwens wel aarden geloof ik voor statische electriciteit.
Dus via de voeding is de schijf dan geaard.
leuk beschreven deze silent mod 
ga ik denk ik ook eens doen met m'n oud gebakkie om es te kijken hoever ik het geluidsnivo kan laten dalen.
ga ik denk ik ook eens doen met m'n oud gebakkie om es te kijken hoever ik het geluidsnivo kan laten dalen.
nice gedaan hoor... ben toch benieuwd of jouwe of de mijne stiller is 
heb ook gesilentmod natuurlijk... heerlijk geen geluid meer
en in combo met waterkoeling ook nog een aardige OC!
heb ook gesilentmod natuurlijk... heerlijk geen geluid meer
jammer dat we geen dB meter hebbenMark_Oostdam schreef op 01 oktober 2002 @ 16:52:
nice gedaan hoor... ben toch benieuwd of jouwe of de mijne stiller is
heb ook gesilentmod natuurlijk... heerlijk geen geluid meeren in combo met waterkoeling ook nog een aardige OC!
Ik heb een babybus gemaakt zojuist. 2x schakelaar (met lichtje
Ik ben aan het expirimenteren gegaan en deze temps ongeveer:
Alleen achterfan heeeeel laag: processor stressed: 70, system: 40
zelfde maar iets harden (scheelt echt veel hoort er bijna niets van): pro: 65, system: 38
En nu zelfde conf maar dan met casefan aan voorkant, iets zachter draaiend steeds dan achterfan:Heeeeel laag: 67, 36
Iets hoger: pro: 66, system: 36
Ik zal wel een slechte meting gedaan hebben of te ongeduldig (ik wacht ongeveer een kwartier tussen metingen) maar Wat me opvalt is dat met casefan en de iets hogere stand de processor warmer word met casefan, kijk maar na. De system temp. daalt daarintegen wel met 2 graden
Nou dit dus voor de temperatuur gevoelige mensen
O ja 70 graden vond ik EEEEEEEEEEEEEEEEEErg warm ik draai nu op met casefan op zachte stand. Het zal wel aan metingen hebben gelegen die 2 graden van de pro denk.
Dat zou best wel eens kunnen ja. Ik denk dat ik straks ff m'n multimeter pakDioot schreef op 01 oktober 2002 @ 13:29:
[...]
Dat is volgens mij niet nodig, omdat de behuizing van de schijf normaal gesproken is verbonden met de massa van de voeding, die weer is verbonden met de aarde.
Dus via de voeding is de schijf dan geaard.
neem waterkoeling.. dat kan je stil maken!
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Die smoorspoel kun je er zonder problemen uit laten
hij is namelijk bedoeld om de arbeidsfactor een beetje netjes te houden (cosinus fi)
die spoel kun je zonder problemen vervangen door een draadbrug (heb ik al zonder problemen bij 3 voedingen gedaan)
de enige die blij is met een nette cosinus fi is je energie bedrijf
in pc's ouder dan een jaar kom je ze niet tegen
dus ik vermoed dat het eoa nieuwe fcc regel is dat men daar rekening mee moet houden
anyways
voor de gene die er een schematje van willen hebben :
Het gaat om de spoel waar pfc bij staat (power factor correction)
hij is namelijk bedoeld om de arbeidsfactor een beetje netjes te houden (cosinus fi)
die spoel kun je zonder problemen vervangen door een draadbrug (heb ik al zonder problemen bij 3 voedingen gedaan)
dus ik vermoed dat het eoa nieuwe fcc regel is dat men daar rekening mee moet houden
anyways

Weglaten? Draadbrug? Ahum, draadbrug nog nooit van gehoord. O ja, als het energie bedrijf zich hieraan stoort, stoort mijn versterker enzo zich daar toenvallig ook niet aan?Sine schreef op 01 oktober 2002 @ 22:12:
anyways
[afbeelding]
Wie ben je dan? Of blijf je liever anoniem? (casemodstories uitwisselenVerwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 22:27:
woei! Visser 't Hooft LeidenWaar ken ik dat van??
(een 6vwo-er..)
draadbrug = gewoon doorverbindenpierre-oord schreef op 03 oktober 2002 @ 09:17:
[...]
Weglaten? Draadbrug? Ahum, draadbrug nog nooit van gehoord. O ja, als het energie bedrijf zich hieraan stoort, stoort mijn versterker enzo zich daar toenvallig ook niet aan?
Nope je hebt er zelf geen last van ...
en het energie bedrijf heeft van die paar voedinkjes ook geen last
alleen als je grote inductieve of capacitieve verbruikers aan het net gaat hangen
en een computer voeding is capacitief en die spoel moet dat compenseren
Elektrische energie uit het netwerk bestaat niet uitsluitend uit wattvermogen. Maar er worden ook blind- en harmonische vermogens uit het elektriciteitsnet opgenomen of door apparatuur opgewekt. Netwerkbeheerders moeten blindvermogen inkopen en daarvoor worden steeds vaker kosten in rekening gebracht. Het afnemen van energie met een groot percentage blindvermogen veroorzaakt in transformatoren, kabels en apparatuur ongewenste warmteontwikkeling. De capaciteit kan daardoor niet geheel worden benut. Het blindstroomprobleem kan worden opgelost door het aanbrengen van condensatoren parallel aan de verbruikers (blindstroomcompensatie of cos fi verbetering).
Schijfjes voor op je dremel toolVerwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 12:48:
Wat zijn "dremelschijfjes"?
http://www.dremel.nl/
Die spoel zit erin om oscillatie van de voeding tegen te gaan. Je kan hem eruit halen zoals eerder beschreven maar, je systeem krijgt wel elke keer als de pc aangaat te maken met grote korte piekspanningen.
It's at youre own risk
It's at youre own risk
Alles is terug te redeneren naar 4
nou die blijft dus mooi zittenSteef1983 schreef op 03 oktober 2002 @ 13:51:
Die spoel zit erin om oscillatie van de voeding tegen te gaan. Je kan hem eruit halen zoals eerder beschreven maar, je systeem krijgt wel elke keer als de pc aangaat te maken met grote korte piekspanningen.
It's at youre own risk
Ik hoor de zoem amper nu. Ik gebruik nu coolermaster casefans. Als ik die vervang door papsten, zou dat veel schelen? je hoort ze nu beetje zoemen. huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.
En ik heb voor die voeding dat blauwe ding gewoon eruit gehaald en elders onderin de kast aangebracht
Verwijderd
volgens mij betekent het dan toch echt dat dat ding zo belangrijk niet is hoor.Ik gebruik hier nog gewoon een oudere pc kast ( en dus oudere voeding in mijn geval) en Ik hbe nog nooit last ergens van gehad.Je kunt hem naar mijn mening er dus gewoon uitlaten.Sine schreef op 01 oktober 2002 @ 22:12:
anyways
[afbeelding]
ik heb momenteel een kleine linux server draaien (celly 400) in een mini towertje.
Deze draait met een passief P1 koelblok op 22-30 graadjes, welliswaar is de load ook nie zo hoog
verder geen casefans, alleen fan in de voeding (die hoor je dan ook zachtjes)
het meeste herrie maakt de HD (20gb 7200 prm maxtor)
Deze draait met een passief P1 koelblok op 22-30 graadjes, welliswaar is de load ook nie zo hoog
verder geen casefans, alleen fan in de voeding (die hoor je dan ook zachtjes)
het meeste herrie maakt de HD (20gb 7200 prm maxtor)
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Beetje verschillende meningen hier dus. Ik wil:Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 16:25:
[...]
volgens mij betekent het dan toch echt dat dat ding zo belangrijk niet is hoor.Ik gebruik hier nog gewoon een oudere pc kast ( en dus oudere voeding in mijn geval) en Ik hbe nog nooit last ergens van gehad.Je kunt hem naar mijn mening er dus gewoon uitlaten.
1. Weten of je er spanningspieken door krijgt
2. Weten of mijn stereo of andere electrice apparatuur er last van krijg (ruis op boxen enz.)
3. Wat dat ding nou eigenlijk is. Is dat dat blauwe grote ding in de voeding? Nou ja het plasic bescherming is blauw bij mij. Misschien kun je het zien op de pics op m'n site. Het is een grote spoel naar mijn idee.
Eigenlijk boeit het niet zo, die spoel hoor je amper. Maar iets anders in de voeding maakt ook nog herrie.
O ja die zalman processor vent van me bromt ook een beetje. Ik denk dat ik die gaat vervangen door papsten. Zie zalman cooler is volgens mij 9 cm. Als ik een grotere papst neem (12 cm of zo?) dan isie stiller bij zelfde luchtverplaatsing. Of maakt dat amper uit?
Iemand nog iedeeen hoe je je HD stiller kan krijgen? met fietsbanden vastzetten beste? Ik heb hem nu ik een 5,25 inch ding gedaan, met verbreders waardoor die past. Daarboven heb ik geluidsdempende mat gedaan. Eronder geen ruimte, en ernaast houd ik het voorlopig denk ff vrij zodat warmte weg kan. Hij wordt niet heet trouwens de bovenkant
dank voor alle reacties natuurlijk maar dat spreekt voor zich hier op GoT
Ik vind dit een erg interresant topic en ben zelf ook al aan het modden geweest... Ik heb een grote fan van 10x10 boven de koelribben van de processor geplaats (processorfan weggehaald) en de koeling is perfect en een stuk stiller! Alleen heb ik nu nog erg last van m'n harddisks... Het zijn Maxtors van 20 Gig p/s... Ik heb een ideetje hierover, maar ik vraag me of het mogelijk is
Je kan bij de Gamma (en Praxis, Doeland, etc
) van die tubes met "lijm" halen wat elastisch is. Volgens mij wordt het ook gebruikt om ramen vast te maken in het kozijn. Anyway, als je de harddisks daar nou eens mee bewerkt? Dus laagje erover heen en vooral een dikke laag aan de bevestigingszijden... Is dat wat? Helpt dat?
Of heeft iemand een beter idee?
Je kan bij de Gamma (en Praxis, Doeland, etc
Verwijderd
HD oplossing: het dioot rekje
Fietsband of rubberen koordjes vastmaken aan het HD rek.Dus het HD rek eruit schuiven/zagen/klikken/breken/lokken/enz . daarna de fietsband aan het HD rek vastmaken en de fietsband weer aan de kast knopen/lijmen/nieten/ofiets anders.Je zorgt er dan gewoon voor dat je kast niet als versterking voor de trilling van de HD wordt gebruikt.Je hoort dus minder :d.Wel zorgen dat je HD goed aan dat rekje zit anders kan hij zich volgens mij kapot trillen en dat wil je denk ik niet.
Fietsband of rubberen koordjes vastmaken aan het HD rek.Dus het HD rek eruit schuiven/zagen/klikken/breken/lokken/enz . daarna de fietsband aan het HD rek vastmaken en de fietsband weer aan de kast knopen/lijmen/nieten/ofiets anders.Je zorgt er dan gewoon voor dat je kast niet als versterking voor de trilling van de HD wordt gebruikt.Je hoort dus minder :d.Wel zorgen dat je HD goed aan dat rekje zit anders kan hij zich volgens mij kapot trillen en dat wil je denk ik niet.
Verwijderd
Volgens mij is dat nu een van die gevallen waar je hardeschijf zich kapot zal trillen , maar het kan werken ( ben niet echt iemand die goed is in NA)Cybex schreef op 03 oktober 2002 @ 19:23:
Ik vind dit een erg interresant topic en ben zelf ook al aan het modden geweest... Ik heb een grote fan van 10x10 boven de koelribben van de processor geplaats (processorfan weggehaald) en de koeling is perfect en een stuk stiller! Alleen heb ik nu nog erg last van m'n harddisks... Het zijn Maxtors van 20 Gig p/s... Ik heb een ideetje hierover, maar ik vraag me of het mogelijk is![]()
Je kan bij de Gamma (en Praxis, Doeland, etc) van die tubes met "lijm" halen wat elastisch is. Volgens mij wordt het ook gebruikt om ramen vast te maken in het kozijn. Anyway, als je de harddisks daar nou eens mee bewerkt? Dus laagje erover heen en vooral een dikke laag aan de bevestigingszijden... Is dat wat? Helpt dat?
weet je waar ik aan denk>>> "...en het rubber verteerd langzaam. BOEM. hd onderin. of >>>>"en ik ging eens naar een lanparty en BOEM. Fietsband was niet stevig geplakt.Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 19:23:
HD oplossing: het dioot rekje
Nah ff serieus: helpt dit echt? Wordt bij mij moeilijk, want ik heb maar 1 5,25 schacht waar die hd in zit
Maar goed de HD maakt bij mij niet zoveel herrie. Ik denk dat ik die coolermasters vaarwel zeg en papst ga. Die baybussen zijn wel cool. Ik heb er nu 1 voor m'n HD geplaatst. 1 probleempje, ik moet niet steeds vergeten de fans aan te doen

Ik had het laatst nog (ik vroeg me ook af wat deze spoel was) aan mijn docent Elektrotechniek/Analogetechniek/Communicatiesystemen gevraagt. Die vertelde mij wat ik jou vertelde. De voeding is een geschakelde voeding. Deze heeft, bij het aanzetten, last van oscillatie omdat ingang wordt gestuurd met uitgang "feedback loup". Je kunt hem eruit halen zoals velen hebben gedaan maar de levensduur van je apparatuur wordt wel verkort.
En over die extra HD kun je hem niet ondersteboven aan dat rek bevestigen?? Bij mij kan dat namelijk wel (gebruik het niet BTW een HD van 120GB is wel genoeg voor nu).
En over die extra HD kun je hem niet ondersteboven aan dat rek bevestigen?? Bij mij kan dat namelijk wel (gebruik het niet BTW een HD van 120GB is wel genoeg voor nu).
Klinkt leuk. Het fietsbanden idee maar dan slimmer. Eigenlijk zou je dik rubber moeten hebben van 2cm of zo en dan lange schroeven, en dan je 3,5 inch HD vastzetten in een 5,25 bay. Heeft iemand al eens zoiets gedaan. Anders vrijwilligers om het te testenCybex schreef op 03 oktober 2002 @ 19:23:
Ik vind dit een erg interresant topic en ben zelf ook al aan het modden geweest... Ik heb een grote fan van 10x10 boven de koelribben van de processor geplaats (processorfan weggehaald) en de koeling is perfect en een stuk stiller! Alleen heb ik nu nog erg last van m'n harddisks... Het zijn Maxtors van 20 Gig p/s... Ik heb een ideetje hierover, maar ik vraag me of het mogelijk is![]()
Je kan bij de Gamma (en Praxis, Doeland, etc) van die tubes met "lijm" halen wat elastisch is. Volgens mij wordt het ook gebruikt om ramen vast te maken in het kozijn. Anyway, als je de harddisks daar nou eens mee bewerkt? Dus laagje erover heen en vooral een dikke laag aan de bevestigingszijden... Is dat wat? Helpt dat?
Bedankt dit klinkt duidelijk. Ik houd mijn PC liever nog eventjes heelSteef1983 schreef op 03 oktober 2002 @ 19:50:
Ik had het laatst nog (ik vroeg me ook af wat deze spoel was) aan mijn docent Elektrotechniek/Analogetechniek/Communicatiesystemen gevraagt. Die vertelde mij wat ik jou vertelde. De voeding is een geschakelde voeding. Deze heeft, bij het aanzetten, last van oscillatie omdat ingang wordt gestuurd met uitgang "feedback loup". Je kunt hem eruit halen zoals velen hebben gedaan maar de levensduur van je apparatuur wordt wel verkort.
Ik zou het niet met schroeven vastzetten, dan gaan die alsnog de trillingen van je HD aan de kast doorgeven en dat moet je nu juist niet hebben.pierre-oord schreef op 03 oktober 2002 @ 19:51:
Klinkt leuk. Het fietsbanden idee maar dan slimmer. Eigenlijk zou je dik rubber moeten hebben van 2cm of zo en dan lange schroeven, en dan je 3,5 inch HD vastzetten in een 5,25 bay.

De fietsband constructie zit bij mij al meer dan een jaar en ik heb nog geen sporen van verdroging kunnen zien.weet je waar ik aan denk>>> "...en het rubber verteerd langzaam. BOEM. hd onderin. of >>>>"en ik ging eens naar een lanparty en BOEM. Fietsband was niet stevig geplakt.
Nah ff serieus: helpt dit echt? Wordt bij mij moeilijk, want ik heb maar 1 5,25 schacht waar die hd in zit en 1 extra zou wel makkelijk zijn denk ik zo.
Je hoeft het niet perse op deze manier te doen. Het gaat er alleen maar om dat de HD niet meer vast met de kast is verbonden. Als je je computer nooit verplaatst kun je zelfs overwegen om je HD los onderin je kast te leggen op een stukje schuimrubber oid. Dat heeft precies hetzelde effect.
Sorry, maar in dit geval geef ik Sine gelijk.. heb even gekeken en inderdaad zo.Steef1983 schreef op 03 oktober 2002 @ 13:51:
It's at youre own risk
Nope want als je eventjes naar het schema kijkt zie je dat achter de spoel 2 elco's (in serie dus halve cappaciteit maar nog goed voor meer dan 200 uF) zittenSteef1983 schreef op 03 oktober 2002 @ 13:51:
It's at youre own risk
knappe jongen als je dat aan't oscilleren krijgt
en voor de inschakel pieken zitten er in al dit soort voedingen een ntc aan de ingang om die piek op te vangen
1. Nee, spannins pieken sowieso niet, de discussie ging over stroom pieken maar daar zit die ntc er dus voor inpierre-oord schreef op 03 oktober 2002 @ 19:07:
[...]
Beetje verschillende meningen hier dus. Ik wil:
1. Weten of je er spanningspieken door krijgt
2. Weten of mijn stereo of andere electrice apparatuur er last van krijg (ruis op boxen enz.)
3. Wat dat ding nou eigenlijk is. Is dat dat blauwe grote ding in de voeding? Nou ja het plasic bescherming is blauw bij mij. Misschien kun je het zien op de pics op m'n site. Het is een grote spoel naar mijn idee.
Eigenlijk boeit het niet zo, die spoel hoor je amper. Maar iets anders in de voeding maakt ook nog herrie.
2. Nope want het heeft nix met ontstoring te maken
3. Het is idd een spoel in het schematje terug te vinden als een spoel van 52 mH
bij mijn voedingen (Aopen) zit er idd blauwe folie omheen
Zoiets

En ik zal het nog sterker vertellen
ik heb een oude en een nieuwe Aopen voeding naast elkaar gelegd
de gaten voor die spoel zitten bij de oude voeding ook op de print
alleen zit er dan geen spoel tussen maar ligt er een draad brugje op de print
De spoel zit voor de buffer elco's (zie schema) dus die zal een eventuele oscillatie echt niet remmenSteef1983 schreef op 03 oktober 2002 @ 19:50:
en bij het inschakelen heeft elke voeding even de tijd nodig om in te regelen
en dat zou dan ook nog enkel bij het inschakelen van de netspanning zijn
het aan / uitschakelen van een ATX voeding gebeurt niet door grofweg de spanning er af te halen maar door het regelende ic al dan niet een activate signaal te geven
en aangezien bij een ATX voeding de 5V sb altijd (zolang de stekker insteekt) aanwezig is en daarmee ook het regel ic onder spanning gehouden wordt hoef je voor gekke spannings pieken niet bang te zijn
voor de gene die het interreseert over die spoel stond bij vollast 11 Vtt
Okee nog ff een vraagje dan: waar dient die spoel dan wel voor? Ik neem aan dat aopen die er niet voor niets inzet. Anders zouden ze daar wel ergSine schreef op 03 oktober 2002 @ 23:47:
1. Nee, spannins pieken sowieso niet, de discussie ging over stroom pieken maar daar zit die ntc er dus voor in
2. Nope want het heeft nix met ontstoring te maken
3. Het is idd een spoel in het schematje terug te vinden als een spoel van 52 mH
bij mijn voedingen (Aopen) zit er idd blauwe folie omheen
Zoiets
[afbeelding]
En ik zal het nog sterker vertellen
ik heb een oude en een nieuwe Aopen voeding naast elkaar gelegd
de gaten voor die spoel zitten bij de oude voeding ook op de print
alleen zit er dan geen spoel tussen maar ligt er een draad brugje op de print

Kun je de pics mailen van die voedingen van aopen die jij hebt, een met blauw ding ander zonder? Ben wel benieuwd kan ik kijken of die op die van mij (250watt) lijkt.
edit:
Wat is 52 mH ?? m zal voor milli staan maar H?
De HD zit al in dat rek, het is geen ruimte probleem kwa HD, maar of ik 1 HD met fietsbanden in 1 rekje krijg van 5,25 inchSteef1983 schreef op 03 oktober 2002 @ 19:50:
*update*
Ik heb m'm processor 0,25 volt minder voltage gegeven op de core, en hij is nogsteeds stabiel. Hij wordt nu 63 graden stressed op pcmark met alleen processortest. Het systeem wordt 38 graden. Ik heb dit zo'n kwartier laten lopen, en op deze aantal graden blijft het wel. De coolertjes in het systeem heb ik al een kwart langzamer lopen bij de test. Dus kouder en stiller, en misschien zelfs nog een mogelijkheid tot overclocken (ik heb hem al geunlocked die xp, alleen ik heb een ^&*&#$ mobo dat niet in het bios de multiplier kan verzetten
moet ik met jumpers gaan klooien en daar kan ik moeilijk bij en ik moet pc weer opendoen enzo en ik heb weinig tijd. Wordt iets voor van het weekeinde.
Ik heb m'm processor 0,25 volt minder voltage gegeven op de core, en hij is nogsteeds stabiel. Hij wordt nu 63 graden stressed op pcmark met alleen processortest. Het systeem wordt 38 graden. Ik heb dit zo'n kwartier laten lopen, en op deze aantal graden blijft het wel. De coolertjes in het systeem heb ik al een kwart langzamer lopen bij de test. Dus kouder en stiller, en misschien zelfs nog een mogelijkheid tot overclocken (ik heb hem al geunlocked die xp, alleen ik heb een ^&*&#$ mobo dat niet in het bios de multiplier kan verzetten
Verwijderd
NIET JE HD OP DE KOP HANGEN!!!.Gast die ik ken heeft dit ook gedaan en die hardeschijf heeft niet erg lang meer geleefd.De hardeschijf is er gewoon weg niet voor gemaakt om op de kop of op de zijkant rond te draaien.niet doen dus ( kan toeval zijn maar lijkt me sterk)pierre-oord schreef op 04 oktober 2002 @ 09:11:
[...]
De HD zit al in dat rek, het is geen ruimte probleem kwa HD, maar of ik 1 HD met fietsbanden in 1 rekje krijg van 5,25 inch
nou op zijkant zie je meer hd op kop zou misschien niet goed zijn.... Ik weet het niet maar was het ook nooit van plan. Ik wil gewoon 1 HD in 1 5,25 inch schacht zetten. Ik denk dat het ophangen en vastmaken met fietsbanden erg moeilijk wordtVerwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 15:44:
[...]
NIET JE HD OP DE KOP HANGEN!!!.Gast die ik ken heeft dit ook gedaan en die hardeschijf heeft niet erg lang meer geleefd.De hardeschijf is er gewoon weg niet voor gemaakt om op de kop of op de zijkant rond te draaien.niet doen dus ( kan toeval zijn maar lijkt me sterk)
Verwijderd
post anders ff een pic van de bestaande situatie ( leen een digicam of hoe dan ook) , kunne wij misschien helpen
?De HD hoeft niet eens zoveel van het fram af gemonteerd te worden.Zolang het HD rack maar niet stabiel vast gemaakt is aan de rest van het frame ( met stabiel bedoel ik niet te bewegen vast geschroefd).Een 0,5 cm ruimte tussen het HD rack en de rest van het frame is al voldoende.Een gat zagen/prikken of branden in de fietsenband waar de schroefjes in het HD rack moeten zitten ( waar ze vroeger dus ook gewoon zaten , er kan dan echter zich wel het probleem voor doen dat je HD niet stabiel hebt liggen.Ik weet echter bijna zeker van niet als je de schroefjes goed stevig aandraaid maar het kan).Daarna de twee uiteinden van de fietsband vastmaken aan een stuk ijzer van het rekje waar de CD-rom drive enzo inliggen ( desnoods extra gaatje boren)
einde van de uitleg door de n00b
die zit er idd niet voor nix in neepierre-oord schreef op 04 oktober 2002 @ 09:08:
[...]
Okee nog ff een vraagje dan: waar dient die spoel dan wel voor? Ik neem aan dat aopen die er niet voor niets inzet. Anders zouden ze daar wel ergzijn.
Kun je de pics mailen van die voedingen van aopen die jij hebt, een met blauw ding ander zonder? Ben wel benieuwd kan ik kijken of die op die van mij (250watt) lijkt.
edit:
PFC power factor correction (arbeids factor)
Die van mij liggen al in de vuilnisbak
maar hij ziet zag er precies zo uit
http://people.zeelandnet.nl/jesc/foto/pckoel/pckoel-3.jpg
en volgens mij gebruikt aopen de zelfde voedingen
want hij lijkt er wel erg veel op
(dat kleine schroefje onderin en de ventilatie sleuven zien er EXACT het zelfde uit als een Aopen voeding)
gewoon een kroonsteentje tussen ie zwarte en rode draad en je bent er vanaf
(of beter aan elkaar solderen en een krimpkousje er over, dat is wel zo netjes)
Wel 15min van de spanning af laten voordat je erin gaat knippen (staat bijna 350V DC op )
Er is zelfs nog ergens een topic over waar 2 man die spoel verwijderd hebben
maar k kan hem zo snel niet vinden
Nou dan heb ik nog een vraag aan Shine
hoe wil jij een Piek opvangen met een Negatieve Temperatuur Weerstand?? (Negatieve Temperatuur Coefficent). Component waarbij dus de weerstand afneemt als ie warmer wordt.
volgens mij moeten er nog wat tweakers discusseren. Ik laat hem nog ff zitten voordat ik er zeker van ben. Ik wil niet m'n mobo na een maand weggooien doordat hij een spanningspiek ofzo heeft gehad...
Ik hoop dat het rubber niet scheurd. Maar ik gaat ff proberen. Nog ergens ff fietsband vandaan halen. [ wanneer fiets m'n vader nou eigenlijk? Zou die hem missenVerwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 18:31:
post anders ff een pic van de bestaande situatie ( leen een digicam of hoe dan ook) , kunne wij misschien helpen?De HD hoeft niet eens zoveel van het fram af gemonteerd te worden.Zolang het HD rack maar niet stabiel vast gemaakt is aan de rest van het frame ( met stabiel bedoel ik niet te bewegen vast geschroefd).Een 0,5 cm ruimte tussen het HD rack en de rest van het frame is al voldoende.Een gat zagen/prikken of branden in de fietsenband waar de schroefjes in het HD rack moeten zitten ( waar ze vroeger dus ook gewoon zaten , er kan dan echter zich wel het probleem voor doen dat je HD niet stabiel hebt liggen.Ik weet echter bijna zeker van niet als je de schroefjes goed stevig aandraaid maar het kan).Daarna de twee uiteinden van de fietsband vastmaken aan een stuk ijzer van het rekje waar de CD-rom drive enzo inliggen ( desnoods extra gaatje boren)
Ik heb zelf nog even wat geprobeerd met de grafische kaart.. Ik heb een GForce 4 Ti4200 met een joekel van een cooler... De cooler heb ik eraf gehaald en heb een grote fan op een afstandje van het koelblok draaien.... Qua airflow is het meer dan wat dat originele coolertje van de GF4 deed, maar ik vraag me af of dit wel goed is voor de kaart... Jammer dat de GF4 niet een temp. meter heeft
Maargoed, ik heb zonet nog een game gespeeld en hij doet het nog steeds 
Ohja, het nu ervan is dat de originele GF4 cooler veel te veel herrie maakte... Zoals ik het nu opgelost heb is dat STUKKEN minder!
Ohja, het nu ervan is dat de originele GF4 cooler veel te veel herrie maakte... Zoals ik het nu opgelost heb is dat STUKKEN minder!
Bijna... Sine is de naamSteef1983 schreef op 04 oktober 2002 @ 20:02:
Nou dan heb ik nog een vraag aan Shinehoe wil jij een Piek opvangen met een Negatieve Temperatuur Weerstand?? (Negatieve Temperatuur Coefficent). Component waarbij dus de weerstand afneemt als ie warmer wordt.
Je geeft zelf het antwoord al
het is puur om de inschakel piek op te vangen (daar is dat type ntc speciaal voor)
in rust is de weerstand hoog, bij het inschakelen verwarmt de weerstand zichzelf (door de stroom die er doorheen loopt) en de weerstand daalt sterk
voila een inschakel vertraging
Vraag maar aan een tv monteur in elke schakelende voeding (en dus ook tv voedingen) zit die ntc
Verder onderbouwen lijkt me niet nodigWhat is Inrush Current?
When switching power supplies are first turned on, they present high initial currents as a result of filter capacitor impedance. These large filter capacitors act like a short circuit, producing an immediate inrush surge current with a fast rise time. The peak inrush current is several orders of magnitude greater than the circuit's steady state current. This power surge can seriously damage other components (such as welding switch contacts) or lead to blown fuses or tripped breakers.
Passive or Active Protection for Inrush Current?
There are several component options for inrush current limiting. The two most common alternatives are the use of NTC (Negative Temperature Coefficient) thermistors (Surge Limiters) or various forms of active circuits. However, the most appropriate inrush current suppression technique for a particular application depends on component pricing issues, the equipment's power level, and the frequency at which the equipment is likely to be exposed to inrush currents.
What is an Inrush Current Limiting Thermistor (Surge Limiter)?
NTC thermistors (Surge Limiters) are among the most common design options used in switching power supplies to prevent damage caused by inrush current surges. A thermistor is a thermally-sensitive resistor with a resistance that changes significantly and predictably as a result of temperature changes. The resistance of a Surge Limiting thermistor decreases as its temperature increases.
As the Surge Limiter self-heats, the current begins to flow through it. Its resistance begins to drop and a relatively small current flow charges the capacitors in the power supply. After the capacitors in the power supply become charged, the self heated Surge Limiter offers little resistance in the circuit. So low that the voltage drop is an insignificant factor with respect to the total voltage drop of the circuit.
What types of Inrush Current Limiting Thermistors (Surge Limiters) are available?
Surge Limiters are available in a wide range of initial resistance levels and current carrying capabilities. Ametherm produces Surge Limiters ranging from .2 to 220 ohms of initial resistance. Some designs are rated for less than one ampere while other are rated for up to 36 amperes.
Are NTC Thermistors Common for Inrush Current Protection?
A recent industry study, conducted by Data and Strategies Group, Inc., Framingham, MA, indicates that NTC thermistors are overwhelmingly the most popular type of device for inrush current suppression for power supplies. DSG's research indicates that NTC thermistors currently comprise more than 90% of the market for components for this purpose
What about the cool down time?
Because Surge Limiters heat after they suppress inrush currents, these devices require a cool-down time after power is removed. This cool-down or "recovery" time allows the resistance of the NTC thermistor to increase sufficiently to provide the required inrush current suppression the next time it is needed. An NTC's cool-down time varies according to the particular device, its mounting method and the ambient temperature. The typical cool-down time is roughly one minute.
What are other uses of NTC Thermistors
NTCs are used for many other applications as well. Besides their usefulness in inrush current suppression, NTC thermistors' accurate temperature response, high stability and excellent reliability are well-suited to many other areas of electronic design. For example, they are often used in applications such as temperature measurement, temperature control, temperature compensation, voltage regulation, air-flow and liquid level sensing, and in creating time delay circuits.
NTC thermistors for Inrush Current Limiting
One advantage of NTC thermistors (Surge Limiters) over active circuits for inrush current suppression is lower component costs. Surge Limiters are typically less expensive than active circuit components. However, the exact cost of each component depends on the power level of the power supply for which it is intended. Typically, the higher the power level, the larger and more costly the component The cost advantage of Surge Limiters over active circuits can be easily illustrated with the following example based on a 300W power supply. To provide inrush surge protection with Surge Limiters, the only components needed are two Surge Limiters, at a total cost of $.80 or less for both thermistors.
wie het hele artikel wilt lezen
http://www.ametherm.com/I...t/inrush_current_faq.html
Okee dan, akkoord, bijnaSine schreef op 04 oktober 2002 @ 23:36:
[...]
Bijna... Sine is de naam
Je geeft zelf het antwoord al
het is puur om de inschakel piek op te vangen (daar is dat type ntc speciaal voor)
in rust is de weerstand hoog, bij het inschakelen verwarmt de weerstand zichzelf (door de stroom die er doorheen loopt) en de weerstand daalt sterk
voila een inschakel vertraging
Vraag maar aan een tv monteur in elke schakelende voeding (en dus ook tv voedingen) zit die ntc
[...]
Verder onderbouwen lijkt me niet nodig
wie het hele artikel wilt lezen
http://www.ametherm.com/I...t/inrush_current_faq.html
Het zit er toch niet voor niets neem ik aan
Woei ...
goed voor de 3e keer dan
Arbeidsfactor verbetering om blindstromen te voorkomen dus
En als ik het begrip arbeidsfactor moet gaan uitleggen ben ik morgen nog bezig ben ik bang
....
toch een poging
het komt erop neer dat je een fase verschuiving krijgt tussen spanning en stroom
waarbij voor het zelfde vermogen een grotere stroom gaat lopen.
hoe slechter de arbeidsfactor hoe groter die "blindstroom"
als je blind stroom hebt heb je dus ook blind vermogen
dit wordt blind vermogen genoemd omdat het niet met een simpele P = U *I gemeten kan worden
maar wel met P = U * I * Cos phi
het beste is dus een cos Phi die zo dicht mogelijk bij 1 ligt
en aangezien een kwh meter met U * I afrekend kan jou dat ook erg weinig schelen
en aangezien het bij een pc maar om een ERG kleine blindstroom gaat kan het energie bedrijf dat ook nix schelen (al was het een grote dan bij thuis gebruik nog niet)
van echte problemen kom je tegen als je motoren van 80kVA thuis hebt staan
maar ik vermoed van niet
de enige reden waar ie er volgens mij in zit is eoa FCC regel die ze ongeveer een jaar geleden ingevoerd hebben waar voedingen aan moeten voldoen
want sinds die tijd hebben alle voedingen een passieve (spoel) of een actieve (electronisch) manier om de arbeidsfactor netjes te houden
iemand op en of aanmerkingen ? roept u dan maar
goed voor de 3e keer dan
En als ik het begrip arbeidsfactor moet gaan uitleggen ben ik morgen nog bezig ben ik bang
....
toch een poging
het komt erop neer dat je een fase verschuiving krijgt tussen spanning en stroom
dit wordt blind vermogen genoemd omdat het niet met een simpele P = U *I gemeten kan worden
en aangezien een kwh meter met U * I afrekend kan jou dat ook erg weinig schelen
en aangezien het bij een pc maar om een ERG kleine blindstroom gaat kan het energie bedrijf dat ook nix schelen (al was het een grote dan bij thuis gebruik nog niet)
maar ik vermoed van niet
de enige reden waar ie er volgens mij in zit is eoa FCC regel die ze ongeveer een jaar geleden ingevoerd hebben waar voedingen aan moeten voldoen
want sinds die tijd hebben alle voedingen een passieve (spoel) of een actieve (electronisch) manier om de arbeidsfactor netjes te houden
Verwijderd
Voor mensen die een wat nettere oplossing willen dan een fietsband kunnen ook eens kijken naar de NoVibes III Hard Drive Decoupling Rack van Noise Control. Een review is hier te vinden. In Nederland word ie verkocht door Computer extentions sales agency.
whahah ik zit ook op ut visser
Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!
Verwijderd
dat kost geld of niet somsVerwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 11:27:
Voor mensen die een wat nettere oplossing willen dan een fietsband kunnen ook eens kijken naar de NoVibes III Hard Drive Decoupling Rack van Noise Control. Een review is hier te vinden. In Nederland word ie verkocht door Computer extentions sales agency.
edit:
En ik ben ook niet netjes
dus waarom reageer ik eignlijk?
En ik ben ook niet netjes
Die NTC zit er dus in volgens dat stuk van jou voor het stabiel houden van de ingangsspanning 230V eff. Niet om de Terugkoppeling in de voeding stabiel te houden.
Ook als je kijkt naar d ingang zie je daar dus die Spoel met Condensatoren staan zoals deze geschakeld zijn vormen zij een filter. Ze filteren dus als het ware overgebleven pieken weg.
En zoals je ook in een paar reply's terug van mij leest je kan hem eruit halen maar je bent wel een extra zekerheid kwijt.
Ook als je kijkt naar d ingang zie je daar dus die Spoel met Condensatoren staan zoals deze geschakeld zijn vormen zij een filter. Ze filteren dus als het ware overgebleven pieken weg.
En zoals je ook in een paar reply's terug van mij leest je kan hem eruit halen maar je bent wel een extra zekerheid kwijt.
Maar zonder extra bewijslast krijg ik je toch niet overtuigd merk ik ...Steef1983 schreef op 05 oktober 2002 @ 12:51:
Die NTC zit er dus in volgens dat stuk van jou voor het stabiel houden van de ingangsspanning 230V eff. Niet om de Terugkoppeling in de voeding stabiel te houden.
Nee die zit er om de inschakel "knal" op te vangen
en de voeding stabiel houden doet zie zowiezo niet
want hij zit VOOR de elco's
hij kan zich dus niet eens met de regeling bemoeien
Het enige wat ie zou kunnen weg filteren zijn de laadstroom pieken door de elco's
Welke ?
Kijk hier maar eens naar
zoeken op pfc en je komt meteen uit bij wat je wilt weten
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/SMPSRM-D.PDF
Ja maar bij al die schakelingen zit een LC filter. Waarom zou deze dan standaard worden toegepast als die volgens jou totaal overbodig is??
woei fijn zo'n behulpzame tweaker je mag nog een 4e keer:Sine schreef op 05 oktober 2002 @ 11:26:
Woei ...
goed voor de 3e keer dan
....
toch een poging
maar ik vermoed van niet
Die vage storing die dan optreed, heb ik daar nou last van? Ik bedoel dus: gaat muziek door m'n boxen ruisen ofzo? Of een brom? Nee? Nou dan kan ik hem dus veilig de nek omdraaien
Verwijderd
Ik heb eergisteren mijn Chieftec case volgehangen met die Akasa dempingsmatten van 49,00 euro. Verschil is zeker te horen, maar ik ben nog niet tevreden. Vooral de 2 harde schijven hoor je nog goed. Het lijkt wel alsof de Chieftec case gewoon luidruchtig is.
Ik gebruik op mijn werk nu een Compaq Evo desktop machine met een P4, maar dat ding is echt stil. Die hoor je niet.
Ik heb nu zowat alles al gedaan om stilte te krijgen.
Voeding: Chieftec 360W Silence
CPU Fan: Zalman 6000CU
Intake + Outtake Enermax 80mm
Alle fans op de laagste stand, maar nog steeds hoor ik mijn PC. Ik heb al eens geprobeerd om mijn beide HD's (IBM GXP120) in een SilentDrive te stoppen. Stil zeker, absoluut, maar de temperatuur werd een beetje link.
Ik gebruik op mijn werk nu een Compaq Evo desktop machine met een P4, maar dat ding is echt stil. Die hoor je niet.
Alle fans op de laagste stand, maar nog steeds hoor ik mijn PC. Ik heb al eens geprobeerd om mijn beide HD's (IBM GXP120) in een SilentDrive te stoppen. Stil zeker, absoluut, maar de temperatuur werd een beetje link.
heb je m'n site in eerste post gelezen? Daar staan o.a. dat coolermaster fans het goed doen (papst toch beter ga ik binnenkort halen) en dat je je gaatjes uit de voeding wegknipt. Verder staat hier ook genoemd: je hd met fietsbanden vastmaken. Ga ik ook nog doen. Maar doe dat. En als je hd niet te warm wordt ook een beetje geluidsdempend materiaal daaromheen doenVerwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 15:59:
Ik heb eergisteren mijn Chieftec case volgehangen met die Akasa dempingsmatten van 49,00 euro. Verschil is zeker te horen, maar ik ben nog niet tevreden. Vooral de 2 harde schijven hoor je nog goed. Het lijkt wel alsof de Chieftec case gewoon luidruchtig is.
Verwijderd
Ik moest je reply eerst 2x lezen, de spelling lijkt nederlands, maar de grammatica is allochtoon. 
Coolermaster fans, geweldig, maar de Enermax fans hoor ik niet, die staan op silence mode, net als de voeding en de cpu fan. Verder heeft mijn voeding geen gaatjes, maar een fanguard. Deze weghalen resulteerd in een bloedbad met de lichaamsdelen van 2 katten door de kamer heen.
HD met fietsbanden vastmaken? Daarmee voorkom je dat deze door resoneren in je kast, maar daarmee haal je niet de zgn. "whine" van de 7200 RPM HD's weg. Dat lukt alleen met iets alla een SilentDrive.
Coolermaster fans, geweldig, maar de Enermax fans hoor ik niet, die staan op silence mode, net als de voeding en de cpu fan. Verder heeft mijn voeding geen gaatjes, maar een fanguard. Deze weghalen resulteerd in een bloedbad met de lichaamsdelen van 2 katten door de kamer heen.
HD met fietsbanden vastmaken? Daarmee voorkom je dat deze door resoneren in je kast, maar daarmee haal je niet de zgn. "whine" van de 7200 RPM HD's weg. Dat lukt alleen met iets alla een SilentDrive.
De reden dat je in een chieftec de harde schijven zo goed hoort is omat er aan de voorkant niets tussen jou en de schijven zit. Dat is immers de air-intake. Voordeel is dat je schijven heel goed worden gekoeld, nadeel is dus het geluid.Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 17:51:
Ik moest je reply eerst 2x lezen, de spelling lijkt nederlands, maar de grammatica is allochtoon.
Je hunt het oplossen door de drive cage aan de voorzijde goed geluidswerend te maken, echter dan zou ik wel harddiskkoelers onder de schijven monteren.
Do as I say, don't do as I do.
Nah ik ben puur nederlands. [waarom heb ik toch frans en duits 1 gekozenVerwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 17:51:
Heb je ook de fanguards IN de kast weggehaald? Whine? je bedoelt het draaien denk. Tja, geluidsdempende platen eromheen zoals ik al zei. Ik ga die van mij binnenkort inwikkelen erin (geleiden die matten? Ik doe een stukje plastic op de onderkant) en dan die matten goed vastzetten en zorgen dat de schijf niet stieken eruit kan glijden.
Maar hier in mijn kast moet ik eerst ff koelers vervangen. De HD vind ik al erg stil. Maar ja, als de coolers uitstaan....
Verwijderd
je moest eens weten hoeveel geluid dan al weg isVerwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 17:51:
misschien wil je ook verklappen hoeveel je ervoor betaald hebt? als het niet te duur is, dan wil ik er wel een paar pleuro tegenaangooien en het proberen.Ik heb het al een beetje verraden op de vorige foto, maar ik heb dus geluidsdempende brandremmende platen gekocht bij de Gamma. Je krijgt 2 van die matten met noppen erop van 1 x 1,5 meter dacht ik.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
€ 9,95Magic schreef op 05 oktober 2002 @ 18:43:
[...]
misschien wil je ook verklappen hoeveel je ervoor betaald hebt? als het niet te duur is, dan wil ik er wel een paar pleuro tegenaangooien en het proberen.
Verwijderd
Bij dat pakket wat ik ontving zaten allemaal losse stukken dempmateriaal. Het was een pakket op maat gemaakt voor de Chieftec case. Op wat snij en knip werk (voor oa de fan in de zijdeur) in de matten is het dus gewoon plakken mbv de plaklaag op de matten zelf.Bart-01 schreef op 05 oktober 2002 @ 18:01:
De reden dat je in een chieftec de harde schijven zo goed hoort is omat er aan de voorkant niets tussen jou en de schijven zit. Dat is immers de air-intake. Voordeel is dat je schijven heel goed worden gekoeld, nadeel is dus het geluid.
Je hunt het oplossen door de drive cage aan de voorzijde goed geluidswerend te maken, echter dan zou ik wel harddiskkoelers onder de schijven monteren.
Een aantal van deze onderdelen waren de afscherming van de luchtinlaat achter het roostertje aan de voorkant van de kast. Dit heb ik allemaal gedaan. Tevens heb ik ook de cage helemaal afgedicht met dempmateriaal (het paarse plastic welke een fan inpast van de HD cage zit nu vol met dempmateriaal).
De enige manier om dit op te lossen is door de schijven ook echt in te pakken, maarja, ik hoef hier niet te benadrukken wat voor temperaturen je daarmee haalt. De silentdrives die ik probeerde resulteerde in min. 55c voor beide IBM's, en dat was al de nieuwe reeks met aanpassingen voor extra koeling.
* Magic rent naar de gamma om erachter te komen dat hij dicht is
naja, maandag weer een dag
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
jah. Maar maandag ook weer schoolMagic schreef op 05 oktober 2002 @ 20:15:
[...]
* Magic rent naar de gamma om erachter te komen dat hij dicht is
naja, maandag weer een dag
--> ff over die voeding ratel ding: in heb hem eruit gehaald en de draadjes netjes gesoldeerd met een krimpkousje erover. Weer een brommetje minder.
Het klopt trouwens dat bij ATX voedingen een beetje zzzzzztttttt geluid uit komt?
Je hoort even zzztt en dan pprrr prrrrr prrrr zzzzttt en zo een beetje door elkaar. Ik dacht dat het normaal was.
O ja ik heb gelijk na de mod m'n voltages bekeken, niets te hoog of te laag. En pc is ook stabiel.
Jup ... de enige reden die ik ervoor kan bedenken is dat ze nu aan een nieuwe FCC regel voldoenSteef1983 schreef op 05 oktober 2002 @ 15:43:
Ja maar bij al die schakelingen zit een LC filter. Waarom zou deze dan standaard worden toegepast als die volgens jou totaal overbodig is??
[conspiracy modus]
(en die jongens willen ook geld blijven verdienen dus eens in de x tijd komt er een regeltje bij)
[/weg]
het is iets van het laatste jaar / 1.5 jaar kijk maar in oudere voedingen van het zelfde type, daar zit ie niet in
Hier hou je geen storing aan over want hij maakt enkel de verbruiker wat "netter"pierre-oord schreef op 05 oktober 2002 @ 15:59:
[...]
woei fijn zo'n behulpzame tweaker je mag nog een 4e keer:
Die vage storing die dan optreed, heb ik daar nou last van? Ik bedoel dus: gaat muziek door m'n boxen ruisen ofzo? Of een brom? Nee? Nou dan kan ik hem dus veilig de nek omdraaienEn wat ik ook begreep is dat ze in oudere voedingen niet zitten. Vaag hoor dat een opgerold bosje draai allerlei storingen eruit haalt maar ik ben geen techno-expert
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
in ieder geval misschien kun je dit nog ff aangeven. -Dit wordt een interresant topic niet?--
en niet andersom
Kijkpierre-oord schreef op 05 oktober 2002 @ 20:41:
[...]
jah. Maar maandag ook weer school![]()
--> ff over die voeding ratel ding: in heb hem eruit gehaald en de draadjes netjes gesoldeerd met een krimpkousje erover. Weer een brommetje minder.
Het klopt trouwens dat bij ATX voedingen een beetje zzzzzztttttt geluid uit komt?
Je hoort even zzztt en dan pprrr prrrrr prrrr zzzzttt en zo een beetje door elkaar. Ik dacht dat het normaal was.
O ja ik heb gelijk na de mod m'n voltages bekeken, niets te hoog of te laag. En pc is ook stabiel.
klopt, door een beetje losse ferriet kern in de trafo of de filter spoeltje's na de trafo kun je dat krijgen
en de voltages veranderen er idd niet door want hij zit voor het regel circuit
het is iets van het laatste jaar / 1.5 jaar kijk maar in oudere voedingen van het zelfde type, daar zit ie niet in
Ik heb geen zelfde types maar ik geloof jou en ik keek net 2 oude AT voedingen van 250 en 200 watt en daar kon ik ook geen spoel vinden
Hier hou je geen storing aan over want hij maakt enkel de verbruiker wat "netter"
Dit snapte ik nog nie maar ik zal dat wel niet snappen zonder opleiding. i.i.g. niks ruis op m'n boxen.
klopt, door een beetje losse ferriet kern in de trafo of de filter spoeltje's na de trafo kun je dat krijgen
niks om me zorgen over te maken dus. Maare, kun je dat nog weghalen om de levensduur te bevorderen of zo? neh in alle atx jes hoor je dat dach ik zei al dat hoorde ik meer
helemaal zelf uitgevonden door naar voltages te kijken
He bedankt he sine voor het opzoeken van al die info
Ik ben d'r erg blij mee (het energiebedrijf minder) en andere tweakers ook denk ik zo. Ik ga binnenkort denk alle info in dit forum samenvatten en dan op m'n site zetten.
Ik heb geen zelfde types maar ik geloof jou en ik keek net 2 oude AT voedingen van 250 en 200 watt en daar kon ik ook geen spoel vinden
Hier hou je geen storing aan over want hij maakt enkel de verbruiker wat "netter"
Dit snapte ik nog nie maar ik zal dat wel niet snappen zonder opleiding. i.i.g. niks ruis op m'n boxen.
niks om me zorgen over te maken dus. Maare, kun je dat nog weghalen om de levensduur te bevorderen of zo? neh in alle atx jes hoor je dat dach ik zei al dat hoorde ik meer
helemaal zelf uitgevonden door naar voltages te kijken
He bedankt he sine voor het opzoeken van al die info
he hoe heb je die fan erop gericht dan?Cybex schreef op 04 oktober 2002 @ 22:05:
Ik heb zelf nog even wat geprobeerd met de grafische kaart.. Ik heb een GForce 4 Ti4200 met een joekel van een cooler... De cooler heb ik eraf gehaald en heb een grote fan op een afstandje van het koelblok draaien.... Qua airflow is het meer dan wat dat originele coolertje van de GF4 deed, maar ik vraag me af of dit wel goed is voor de kaart... Jammer dat de GF4 niet een temp. meter heeftMaargoed, ik heb zonet nog een game gespeeld en hij doet het nog steeds
het kan al gezegd zijn maar een 250 watt voeding voor een xp 1800 dat gaat fout denk ik.
maar verder puik werk
maar verder puik werk
euhmmmm
Ik heb even een paar pics gemaakt van mijn stille mod 
Hier zie je de harddisk die geklemt zit tussen schuimspul

CPU Cooling, CPU is een AMD Athlon 1600+:

GPU Cooling, GPU is een Gforce Ti4200:

GPU Cooling, foto van onderen genomen.. Je ziet dat de originele cooling weg is:

Overview pic:

Harddisk:

De Case met flits:

De Case zonder flits:

En hij is nu echt HEERLIJK stil...

GPU Cooling, foto van onderen genomen.. Je ziet dat de originele cooling weg is:

Overview pic:

Harddisk:

De Case met flits:

De Case zonder flits:

he dat met die hd wilde ik ook gaan doen.Cybex schreef op 06 oktober 2002 @ 11:57:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Overview pic:
[afbeelding]
Harddisk:
[afbeelding]
De Case met flits:
[afbeelding]
De Case zonder flits:
[afbeelding]
in plaats van fietsbanden zo goed vastzetten. Ga ik vandaag doen of anders morgen of zo.
ziet er verder best uit, alleen die cooling op je geforce; kan je daar niet iets mooiers van maken? Die fan ligt nu op een andere kaart dus kan die lucht moeilijk aanzuigen dus meer herrie.
De voeding hangt inderdaad scheef op de pics... Maar dat komt omdat de case niet vast zit.. Ik heb hem nu vast en trust me, hij is niet scheef
Sine ik ben het daar niet mee eens ik gebruik zelf in 3 pc's voedingen die toch ouder zijn dan 3jaar en ook daar zit deze spoel in.
De grafische kaart wordt niet te warm... Sterker nog, het lijkt wel of hij nog beter koelt dan voorheen...
als ik mijn nieuwe videokaart krijg weet ik wel wat ik moet doen nu
Nou ik heb het eerlijk beloofd: de reacties van iedereen hier op een rijtje op m'n site kijk maar, http://www.casemodstil.mine.nu
Voor degenen die geen zin hebben het hele topic te lezen o.a.
Voor degenen die geen zin hebben het hele topic te lezen o.a.
he jij hier op GoT? Nou geluidsdempende platen heeftie al maar die voeding, das een high noise ding volges mijVerwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 16:21:
Hey pierre, mischien moet je rogier ook maar ff helpen met ze case mod
Wat doe jij zoal hier dan? Ook je case stiller of zag je me nick (nou ja, nick
edit: Oh ik zie het al casemodden. Wat heb je gemod dan
Misschien handig om een fanbracket (van Zalman) te halen, hoe het er nu zit, met Tie-Wraps die fan bevestigen aan de kabels, ziet er niet uit....Cybex schreef op 06 October 2002 @ 11:57:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Overview pic:
[afbeelding]
Harddisk:
[afbeelding]
De Case met flits:
[afbeelding]
De Case zonder flits:
[afbeelding]
En die bij die VGA, die zuigt vrijwel geen lucht aan omdat hij dichtbij je netwerk/geluidskaart zit....
Waarschijnlijk heeft iemand zijn bookmarks niet meer geupdate sinds 1936
Ik heb dit topic destijds gemist volgens mij en moet zeggen dat die hdd-mod erg slim is.
* Twan V heeft een Quantum Viking met boormachinegeluiden...
Ik vraag me alleen af hoe het zit met warmteafvoer en stevigheid tijdens transport...
Ik heb dit topic destijds gemist volgens mij en moet zeggen dat die hdd-mod erg slim is.
* Twan V heeft een Quantum Viking met boormachinegeluiden...
Ik vraag me alleen af hoe het zit met warmteafvoer en stevigheid tijdens transport...
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Verwijderd
hmmm
Not Found
The requested URL /pierre.oord/casemodstil.mine.nu/ was not found on this server
Not Found
The requested URL /pierre.oord/casemodstil.mine.nu/ was not found on this server
Kijk eens ff naar de begindatum van dit topic he...
Vind je het soms raar dat de link het niet meer doet
Vind je het soms raar dat de link het niet meer doet
Dit topic is gesloten.