Steef1983 schreef op 03 oktober 2002 @ 13:51:
Die spoel zit erin om oscillatie van de voeding tegen te gaan. Je kan hem eruit halen zoals eerder beschreven maar, je systeem krijgt wel elke keer als de pc aangaat te maken met grote korte piekspanningen.
It's at youre own risk
Nope want als je eventjes naar het schema kijkt zie je dat achter de spoel 2 elco's (in serie dus halve cappaciteit maar nog goed voor meer dan 200 uF) zitten
knappe jongen als je dat aan't oscilleren krijgt
en voor de inschakel pieken zitten er in al dit soort voedingen een ntc aan de ingang om die piek op te vangen
pierre-oord schreef op 03 oktober 2002 @ 19:07:
[...]
Beetje verschillende meningen hier dus. Ik wil:
1. Weten of je er spanningspieken door krijgt
2. Weten of mijn stereo of andere electrice apparatuur er last van krijg (ruis op boxen enz.)
3. Wat dat ding nou eigenlijk is. Is dat dat blauwe grote ding in de voeding? Nou ja het plasic bescherming is blauw bij mij. Misschien kun je het zien op de pics op m'n site. Het is een grote spoel naar mijn idee.
Eigenlijk boeit het niet zo, die spoel hoor je amper. Maar iets anders in de voeding maakt ook nog herrie.
1. Nee, spannins pieken sowieso niet, de discussie ging over stroom pieken maar daar zit die ntc er dus voor in
2. Nope want het heeft nix met ontstoring te maken
3. Het is idd een spoel in het schematje terug te vinden als een spoel van 52 mH
bij mijn voedingen (Aopen) zit er idd blauwe folie omheen
Zoiets
En ik zal het nog sterker vertellen
ik heb een oude en een nieuwe Aopen voeding naast elkaar gelegd
de gaten voor die spoel zitten bij de oude voeding ook op de print
alleen zit er dan geen spoel tussen maar ligt er een draad brugje op de print
Steef1983 schreef op 03 oktober 2002 @ 19:50:
Ik had het laatst nog (ik vroeg me ook af wat deze spoel was) aan mijn docent Elektrotechniek/Analogetechniek/Communicatiesystemen gevraagt. Die vertelde mij wat ik jou vertelde. De voeding is een geschakelde voeding. Deze heeft, bij het aanzetten, last van oscillatie omdat ingang wordt gestuurd met uitgang "feedback loup". Je kunt hem eruit halen zoals velen hebben gedaan maar de levensduur van je apparatuur wordt wel verkort.
De spoel zit voor de buffer elco's (zie schema) dus die zal een eventuele oscillatie echt niet remmen
en bij het inschakelen heeft elke voeding even de tijd nodig om in te regelen
en dat zou dan ook nog enkel bij het inschakelen van de netspanning zijn
het aan / uitschakelen van een ATX voeding gebeurt niet door grofweg de spanning er af te halen maar door het regelende ic al dan niet een activate signaal te geven
en aangezien bij een ATX voeding de 5V sb altijd (zolang de stekker insteekt) aanwezig is en daarmee ook het regel ic onder spanning gehouden wordt hoef je voor gekke spannings pieken niet bang te zijn
voor de gene die het interreseert over die spoel stond bij vollast 11 Vtt