Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Ohh lol, ja het was ook alweer zo'n tijd geleden dat hij zijn "initial question" postteND schreef op 30 september 2002 @ 19:36:
[...]
Drink jij eens wat koffie
Je begint slaperig te worden
hij heeft met de DF737 probz (DUh!
) Wie nou niet?
Maaruh met de DF weet ik eigenlijk niet hoe dat ook alweer gaat tijdens de decent, volgens mij blijft bij mij VNAV gewoon aan, maar kan het ook fout hebben. Nou misschien dat rdluca uitkomst weet.
Ik kan je vertellen dat de VNAV in echte 737-ens ook een beetje vaag isND schreef op 30 september 2002 @ 19:32:
[...]
Die gaat vanzelf weer in werking (mits je ervan afblijft![]()
) In VNAV optie zijn de PIC en PSS vliegtuigen echt stukken beter in

probeer eens op 4000ft de glide slope te intercepten op 180/flaps5. Als die de glide slope pakt spd terug naar 170. De V/S wordt dan iets van -1800/2000.Bolk schreef op 30 september 2002 @ 19:18:
Zijn hier DF experts aanwezig?Ik heb nog steeds last van die irritantte ILS bug, ik krijg um verticaal maar niet stable, wanneer tie um intercept duikt de neus naar beneden en dropt opeens 1000 ft als ik niet corrigeer
Zodra je de V/S terug ziet lopen flaps10.
Als het goed is loopt je V/S verder terug richting -1000. Dan spd 160/flaps 15.
Dan gear down en kan je terug naar spd150 en minder en geleidelijk flaps 20 -->30.
De DF heeft moeite wanneer je onder 1000ft AGL komt om de glide slope nog te volgen. Mooi moment om laatste stuk zelf te vliegen maar je moet dan redelijk goed uitkomen.
Eenmaal dit door lukt je het ook wel vanaf 2000ft
Verwijderd
Ik heb dus precies hetzelfde probleem, zie paar post terug!!!!!!!!!!Bolk schreef op 30 september 2002 @ 19:24:
[oude pic alert]
[afbeelding]
[/oude pic alert]
Zo is de ILS bij de DF als je niet corrigeert. Ik weet dat Rdluca iets gas terug neemt voordat ie de ILS intercept, maar volgens mij moet die DF het gewoon goed kunnen doen. Was dit bij FS2000 ook al zo
Zo klote gewoon

Ik ga het nu maar weer eens proberen, hopelijk lukt het.
Dus tijdens de decent gaat Vnav over de zeik en moet je alles manual doen
En bij de ILS moet je het ook manual doen tenzij je een CDA doet?
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

* Nd gaat zoeken in het DF forum, en gaat ff wat LAgo producten installen
voor de zekerheid nog ff, hebbie de cold climate patch erop. Deze lost wat VNAV probs op.Bolk schreef op 30 september 2002 @ 19:30:
[...]
Vnav springt uit op een gegeven moment during flight
Enige wat in me opkomt is dat VNAV kan uitspringen omdat die naar een hoogte wil klimmen maar de ALT op de MCP dit niet toestaat. Je wil bijvoorbeeld naar FL350 maar de MCP/ALT staat op 31000. VNAV zal dan op 31000 uitgaan.
Dalen op VNAV levert mij geen probleem op. Tijdens de vlucht op cruise-level staat MCP/ALT op zelfde hoogte als CRZ LVL in de FMC. Wanneer je TOD nadert moet je de ALT instellen op de hoogte waarnaar je wilt gaan dalen/door de ATC is vrijgegeven. Zorg er voor dat dit max. 5nm voor je TOD is. De FMC geeft anders ook de waarschuwing RESET MCP ALT. Anders verhindert de ALT VNAV om te gaan dalen en zal VNAV uitgaan.
Wat mij betreft wel. Alhoewel volgens mij zijn dit weekend ook weer de FS dagen in het Aviodome.Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 19:48:
[...]
hehe, he ricardo, gaat de geplande vlucht van zurich naar schiphol nog door zaterdag?
Als dit juist is, gaan er nog mensen??
Ik heb wel zin om te gaanrdluca schreef op 30 september 2002 @ 19:54:
[...]
Wat mij betreft wel. Alhoewel volgens mij zijn dit weekend ook weer de FS dagen in het Aviodome.
Verwijderd
Ik wil/ga denk wel, alleen ff kijken hoe ik er naartoe moet gaan.....rdluca schreef op 30 september 2002 @ 19:54:
[...]
Wat mij betreft wel. Alhoewel volgens mij zijn dit weekend ook weer de FS dagen in het Aviodome.
eeuh, ricardo, jij woonde toch in Den Haag............
ND schreef op 30 september 2002 @ 19:51:
[...]
euh, ik zei niets hoor!
![]()
![]()
Zoals je zei gaat ie de G/S intercepten met maar liefst een V/S van 2000!!!
![]()
is er niets aan te passen?
* Nd gaat zoeken in het DF forum, en gaat ff wat LAgo producten installen![]()
J063>begrijpt me wel
misschien helpt het om
[flight_tuning]
elevator_effectiveness=1.0
in de aircraft.cfg te zetten en dan een beetje met verschillende waardes gaan proberen.
Of dit werkt, ik heb echt geen idee en het nog nooit geprobeerd. Tis een eerste gedachte op je vraag of dit niet is aan te passen.
Verwijderd
[[url=http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/mudair 2.jpg[/url]]
ja gaat lekker he LOL eerts effe koffie
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2002 00:02 . Reden: link prob ]
MudairVerwijderd schreef op 30 september 2002 @ 20:05:
effe testen, mijn eerste paint poging hehe
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/mudair 2.jpg
Ga zo door.
probeer anders eens [img]...[/img]Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 20:05:
effe testen, mijn eerste paint poging hehe
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/mudair 2.jpg

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
tampert, kriminalpolizei
* bennierex gaat er 99% zeker zaterdag naartoerdluca schreef op 30 september 2002 @ 19:54:
[...]
jah weetik, ik heb die vlucht ook bijna helemaal in de cockpit gezeten, moet nog ergens foto's hebbenbennierex schreef op 30 september 2002 @ 19:25:
[...]
[sorry voor off-topic mode]
Mijn vader is DHC8 en ATR72 piloot, heb verschillende keren meegevlogen, waaronder een paar keer op de jumpseat in de PH-TTA.
In de PH-TTA en de PH-TTB (DHC8-100s) zitten trouwens wél analoge PFD/NDs.[/sorry voor off-topic mode]
De kaarten zijn nog niet leverbaar. Heb ook geen idee wanneer Jepp van plan
is om ze erin te doen.
Met vriendelijke groeten,
Spotter gaat er de dag naartoe dat de rest ook gaat. (en effe spotten natuurlijk)bennierex schreef op 30 september 2002 @ 20:15:
[...]
* bennierex gaat er 99% zeker zaterdag naartoe
tampert, kriminalpolizei
ik rij ook mee, en ik heb wel wat in te brengen. (bus)Evilernie schreef op 30 september 2002 @ 20:32:
meeting zou misschien wel leuk zijn, Maar aangezien ik met iemand meerij heb ik niks in te brengen
dat brengt me op een leuke slogan uit amerika, daar stond op alle bussen: Driver has no cash. Hadden ze leuke stickers van gemaakt: Driver has no cash, he's married.
sassenheim, uurtje biken, 1.15 uurtje bussen vanaf EHAM, tel daar biken naar aviodome maar 30 min bij opBolk schreef op 30 september 2002 @ 20:37:
Waar wonen de FS-ers dan?
snikVerwijderd schreef op 30 september 2002 @ 20:41:
Nee, ik kan niet naar de FS Dagen, ik sta dan lekker op me snowboard in Center Parcs
hoe laat/vroeg? 13:00, 13:30, 14:00? noem es wat....
* bennierex woont naast Rotterdam
maakt mij niks uitbennierex schreef op 30 september 2002 @ 20:48:
ok, ik trap de deur maar in
bij-de-weg, hoe laat begint het eigenlijk?
[edit]
begint om 10:00 en eindigd om 17:00
(het lukte me eindelijk om de aviodome-website binnen te komen)
ok, rond 11en?bennierex schreef op 30 september 2002 @ 20:51:
mij ook niet, maar anders komen we d'r nooit
bij-de-weg, hoe laat begint het eigenlijk?
tis idd jammer, maar de FS dagen naderen, nog maar 4 dagen (ongeveer) en er moet wel wat afgesproken worden
Verwijderd
Pics van aankomst en landing volgen later!!

"Als de werkelijkheid niet zou bestaan dan zou de wereld er heel anders uit zien." - Johnny Stardust
niceVerwijderd schreef op 30 september 2002 @ 20:59:
Ik heb ff Ricardo vanuit Nice opgehaald...Hier alvast een aantal pics van de vlucht. Kzit momenteel boven Noord Frankrijk (ter hoogte van Reims)
*pics*
ok, ook goed, noon people is the ideabennierex schreef op 30 september 2002 @ 21:04:
I'd say 12:00 of iets in die geest, dan heb ik nog ff tijd om er naartoe te gaan
Mooie plaatjes Rogier!Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 20:59:
Ik heb ff Ricardo vanuit Nice opgehaald...Hier alvast een aantal pics van de vlucht. Kzit momenteel boven Noord Frankrijk (ter hoogte van Reims)
Ik hoop dat Ricardo het ook nog naar de zin heeft? (Geen halsbrekende toeren enzo?)
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
waar?
tampert, kriminalpolizei
Verwijderd
Als hij nog een verzoekje heeft...-Sander_ schreef op 30 september 2002 @ 21:09:
[...]
Mooie plaatjes Rogier!
Ik hoop dat Ricardo het ook nog naar de zin heeft? (Geen halsbrekende toeren enzo?)![]()
ik denk dat de F-27 een beter idee is, maar goed. Heeft trouwens iemand een idee voor mijn probleem dat mijn bus onder de G/S uitzakt?Evilernie schreef op 30 september 2002 @ 21:14:
[...]
waar?Bij de ingang ofzo of bij de starfighter ofzo
de eerste is van uit het vliegtuig zelf genomen met zicht op EHRD,
en de 2de dezelfde plane uit EHRD
[img]file was successfully uploaded to http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Rotterdamairport01.jpg[/img]
[img]file was successfully uploaded to http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Rotterdamairport02.jpg[/img]
Deze jongen gaat zaterdag naar de FS dagen
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Ervaringen.
1. FMC loopt compleet VAST als je de ZFW invult.
2. Auto piloot is nogal van het type, werkt op je zenuwe. Houdt hoogte niet goed vast en moest constant corrigeren )real weather nu) En dat moet blijkbaar gepaard gaan met een geluids signaaltje waar je helemaal zenuwachtig van word.
3. Geen NDB Freq. invoeren die een .5 hebben.
4. Geen spoilers, maar het kan natuurlijk zijn dat die er niet ophoren.
5. het geluid van de motoren is monotoom, dus niet te horen of je gas mindert of versneld, lastig zonder A/T
Dat was het wel fftjes.
en het kost zat €€€, teminste .....
Ik kom niet, ik moet zaterdag werken. Had wel gehoopt om is te kunnen meeten, maar ja.. maybe next timebennierex schreef op 30 september 2002 @ 20:48:
ok, ik trap de deur maar in
Dat vind ik nu ook ..Gilly schreef op 30 september 2002 @ 21:24:
FF met de ATR42 op stap uit het Eurowings Prof. pakket. Rondje EHAM
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ervaringen.
1. FMC loopt compleet VAST als je de ZFW invult.
2. Auto piloot is nogal van het type, werkt op je zenuwe. Houdt hoogte niet goed vast en moest constant corrigeren )real weather nu) En dat moet blijkbaar gepaard gaan met een geluids signaaltje waar je helemaal zenuwachtig van word.
3. Geen NDB Freq. invoeren die een .5 hebben.
4. Geen spoilers, maar het kan natuurlijk zijn dat die er niet ophoren.
5. het geluid van de motoren is monotoom, dus niet te horen of je gas mindert of versneld, lastig zonder A/T
Dat was het wel fftjes.
en het kost zat €€€, teminste .....
dat geluid (in de ATR),als je een half in die cockpit zit krijg je spontaan last van een ZENUW inzinking
Waar is die pot met valiuum

Maar voor de rest valt het wel mee ........................
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGH sorry pillen werken nog niet .
EN dat terwijl zn update pakketje toch al ruim over de 100 Euro kost
mAar voor de rest krijg je er wel veel mooie planes voor terug en een paar vliegvelden
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Verwijderd
Nog geen weurd wijzerTourniquet schreef op 30 september 2002 @ 20:18:
Het antwoord van de Luchtvaart Hobby Shop op de vraag of er al nieuwe EHAM Terminal charts zijn en wanneer ze eventueel uitkomen:
diplomatiek geblaat
[...]

hmmm.... balen-Sander_ schreef op 30 september 2002 @ 21:34:
[...]
Ik kom niet, ik moet zaterdag werken. Had wel gehoopt om is te kunnen meeten, maar ja.. maybe next time
neem toch lekker vrij zaterdag
Kan ik doen, maar dat kost een hoooop centjes. En binnenkort moet ik wéér een zaterdag vrij hebben.. Dus helaas
Je stelt je prio's verkeerd Sander-Sander_ schreef op 30 september 2002 @ 22:32:
[...]
offtopic:
Kan ik doen, maar dat kost een hoooop centjes. En binnenkort moet ik wéér een zaterdag vrij hebben.. Dus helaas
Verwijderd
Dan moet je even FSScreen downloaden. Iedere keer als je op Prt. Scr. drukt maakt die een BMP'tje aan:Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 22:46:
ghehe..waarmee kan je screenshots maken? Ik neem niet aan dat jullie elke keer Print Screen drukken en dan plakken in paint, kost veel tijd....
http://members.chello.at/matthias.holzer/fsscreen.html
Verder heeft onze eigen Delphi32 (Dennis) ook nog zo'n soort programma maar nu kun je dingen instellen hoe het moet worden opgeslagen. Heet Screenshooter, maar ik weet de URL tot mijn spijt even niet
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 23:07:
FRANKO -> mail kreeg ik terug.. bestand te groot.. Andere keer.. Sorry..

Ik geef je morgen wel mijn hccnet addres
[ontopic]
screen shooter staat ook op www.avsim.com

en nice pix iedereen

[img]file was successfully uploaded to http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Airbus319LUFTHANSA.jpg[/img]
De C90A is een business class turboprop geschikt voor het vervoeren van max 12 pax over een afstand van zo'n 1200nm. Van Amsterdam naar Athene, zullen we maar zeggen.
Het is verbazend hoe wisselend de kwaliteit is van de freeware stuff, ziehier mijn wisselende bevindingen.
1. Cold and dark cockpit. Hoewel geen FMC natuurlijk, zitten de meeste dingen vrij goed op hun plek en zijn goed herkenbaar en bedienbaar. Het rare lege vak in de radio area is voor de GPS popup. Die is dus klein en slecht leesbaar.

2. Een compleet NIET serieus te nemen VC... mensen hoe durf je zoiets uit te brengen

3. Van afstand ziet ie er gelikt uit. Bij inzoomen blijken er typische gmax-naden in het toestel te zitten. Nog net een voldoende.

4. Take-off en flight handling: een grote plus voor het Skyworks soundpackage van de C90, dat klinkt echt heerlijk! Het lijkt erop alsof de engines iets teveel output leveren t.o.v. IRL, want de hier getoonde climb rate heb ik verdubbeld, en dat kon ik moeiteloos volhouden tot heel hoog. Dat lijkt me wat overdreven.

Panel: 7
VC: 3
Sound: 9
Handling: 7
Model & texturing: 6
Niet echt een aanrader, wel leuk voor de afwisseling.
altimeter 2144??? Dat is niet helemaal jofel nee! Wat voor weer gebruik jij?
- 1x weer
Verwijderd
mooie shot!Blackhole schreef op 30 september 2002 @ 23:18:
hier nog even een foto van een AIRBUS 319 bij het opstijgen vanaf EDDF
[[url=file was successfully uploaded to http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Airbus319LUFTHANSA.jpg ]afbeelding[/url]]
Met andere woorden: we hebben hier te maken met een ATC van buiten de aarde, misschien Mars of zo
Waar staat ze dan precies op EHAM?Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 00:36:
Whoeii connie staat op EHAM. Morge ff lekker foto's van make
kan je mij een link geven naar de laaste ScreenShooter ?Delphi32 schreef op 01 oktober 2002 @ 00:36:
Die is echt leuk. Altimeter 2144 = QNH 726.nogwat. En dan dit: 'De laagste luchtdruk die ooit in De Bilt is gemeten bedraagt 956,4 hPa op 26 februari 1989.'
Met andere woorden: we hebben hier te maken met een ATC van buiten de aarde, misschien Mars of zo
https://valid.x86.fr/xhfd5e

Papa Gaan we daarmee ??

Ja zoon daar gaan we mee naar huis.

Op dat rare weer gebeuren na een relax vluchtje.
http://www.schagens.nl/fs2002/ScreenShooter.zip
ik tel er nooit 7 knots bij op. bij de ps 747 niet en bij de dreamfleet ook niet. gaat prima.. netjes de neus 3 graden omhoog ofzoVerwijderd schreef op 30 september 2002 @ 18:21:
[...]
Eerlijk gezegd was 126 te langzaam, had er geen 7 kts bij opgeteld, dit was de Vref zoals gegeven in de FMC. Maar aangezien de tanks al zo droog waren als de Sahara kun je je zo'n lage snelheid wel permitteren
Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
Ik weljos_zwa schreef op 01 oktober 2002 @ 10:56:
[...]
ik tel er nooit 7 knots bij op. bij de ps 747 niet en bij de dreamfleet ook niet. gaat prima.. netjes de neus 3 graden omhoog ofzo
En ik moet zeggen dat ik altijd met iets van 180 de G/S intercept, en op 1500ft 160kts, op 1000ft 150kts, en pas op 600/700ft laat ik hem helemaal afremmen naar Vref+7.
Ik gebruik trouwens altijd de Vref voor de short final, omdat die toch altijd wel zo 2 tot 5 hoger ligt dan ingesteld.
Volgens mij als je +7 doet dan kom je op moment van touch down wel op +10 uit. Teminste mijn ervaring met DF/PIC
moet je eens de Vref van de pss 777 bekijken die klopt voor geen ene meter.. daar mag je wel 20 bij optellen i.p.v. 7 anders kom je echt voor de runway op het gras uit
Verwijderd
Zorg er eerst voor, met behulp van de Panel Configuration Utility, dat de PSS Airbus opstart met een Cold and Dark cockpit (de opties linksboven aanvinken).
Zo ziet de cockpit er dan uit. Wat ik wel spijtig vind, is dat, zodra je de cockpit ziet, alles gewoon aanstaat: na een seconde of zo valt de hele boel opeens weer uit en is 'ie pas echt cold and dark...

Ga naar de overhead: numpad 5. Als je die niet de hele tijd ingedrukt wilt houden, moet je vervolgens op ctrl en dan beide toetsen loslaten.
Het enige je ziet branden (behoudens het voltage van de batterijen: die zie je altijd) zijn de woorden 'off' op de knoppen van de batterijen. Klik op beiden: de melding 'off' verdwijnt en er gaan opeens een heleboel lampjes branden.
Opmerking: als je bij een gate staat zul je ook AVAIL zien staan bij EXT PWR. Da's externe stroom, ground power. Die gebruiken we echter niet in dit voorbeeld: gewoon negeren dus. We gaan straks de APU gebruiken voor de benodigde stroom. Het is handig als je weet hoe die de APU werkt, want die kan je in noodgevallen ook de lucht gebruiken. Ground power niet... Bovendien schijnt in het echt de APU ook beter/betrouwbaarder te zijn.

Vervolgens zet je PACK 1 en PACK 2 uit.

Nu gaan we de APU aanzetten, zodat we de MCDU kunnen gaan programmeren, de airco aankunnen zetten en de engines opkunnen starten. De APU knopjes zitten hier:

Zet de APU MASTER SWITCH aan. Op de SD (lower ECAM) zal de APU page verschijnen.
Zodra je de melding FLAP OPEN ziet verschijnen, druk je op de APU START knop.
Na enige tijd zal ON veranderen in AVAIL: dat staat dan ook op de SD.
Vervolgens kun je de APU BLEED knop indrukken, waarna je PACK 1 en PACK 2 kunt aanzetten. Die knoppen worden dan zwart: de meeste knoppen op de overhead geven GEEN melding (blijven zwart) als ze aan staan...

Je kunt nu de MCDU gaan programmeren. Als het tijd wordt voor de push-back en take off, zet je eerst de SEAT BELT sign on en het BEACON light.
Nu gaan we de echte motoren starten.
Zet eerst de fuelpompen aan (ook hier gaan dan de lichtjes weer uit).

Nu gaan we naar de pedestal: shift-2. We letten daar nu alleen op het gedeelte waarmee je de engines gaat starten.

Zet de MODE knop op IGN/START. Zet de ENG 2 switch op ON (in de Airbus gaat die altijd het eerst aan). Op de E/WD (upper ECAM) zul je zien dat de motor aan gaat. Als die loopt zet je de ENG 1 swich op ON. Check de E/WD. Als beide motoren draaien zet je de MODE knop weer of NORM.

Dat is het. De motoren lopen. De APU kan nu dus uit. Ga naar de overhead, zet eerst de APU BLEED uit, en klik vervolgens op de APU MASTER SWITCH.

Als alles er nu zo uit ziet, is het dik in orde.

Het is overigens gebruikelijk om vlak voor de line-up de PACKS uit te zetten. Die gaan weer aan zodra je in delucht bent en overgaat van TOGA op CL.
Verwijderd
Complimenten voor het mooie werk, TOP!Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 13:09:
Bij deze een korte PSS Airbus Cold and Dark opstarten tutorial. Niet omdat het allemaal zo ingewikkeld is, maar gewoon omdat ik het leuk vind.Ik heb alles zo kort mogelijk gehouden: alle checks heb ik achterwege gelaten, omdat alles toch elke keer weer perfect klaar staat, en ik laat alleen de knoppen zien die gerbuikt worden voor het starten van de heke mikmak.
Zorg er eerst voor, met behulp van de Panel Configuration Utility, dat de PSS Airbus opstart met een Cold and Dark cockpit (de opties linksboven aanvinken).
Zo ziet de cockpit er dan uit. Wat ik wel spijtig vind, is dat, zodra je de cockpit ziet, alles gewoon aanstaat: na een seconde of zo valt de hele boel opeens weer uit en is 'ie pas echt cold and dark...
[afbeelding]
Ga naar de overhead: numpad 5. Als je die niet de hele tijd ingedrukt wilt houden, moet je vervolgens op ctrl en dan beide toetsen loslaten.
Het enige je ziet branden (behoudens het voltage van de batterijen: die zie je altijd) zijn de woorden 'off' op de knoppen van de batterijen. Klik op beiden: de melding 'off' verdwijnt en er gaan opeens een heleboel lampjes branden.
Opmerking: als je bij een gate staat zul je ook AVAIL zien staan bij EXT PWR. Da's externe stroom, ground power. Die gebruiken we echter niet in dit voorbeeld: gewoon negeren dus. We gaan straks de APU gebruiken voor de benodigde stroom. Het is handig als je weet hoe die de APU werkt, want die kan je in noodgevallen ook de lucht gebruiken. Ground power niet... Bovendien schijnt in het echt de APU ook beter/betrouwbaarder te zijn.
[afbeelding]
Vervolgens zet je PACK 1 en PACK 2 uit.
[afbeelding]
Nu gaan we de APU aanzetten, zodat we de MCDU kunnen gaan programmeren, de airco aankunnen zetten en de engines opkunnen starten. De APU knopjes zitten hier:
[afbeelding]
Zet de APU MASTER SWITCH aan. Op de SD (lower ECAM) zal de APU page verschijnen.
Zodra je de melding FLAP OPEN ziet verschijnen, druk je op de APU START knop.
Na enige tijd zal ON veranderen in AVAIL: dat staat dan ook op de SD.
Vervolgens kun je de APU BLEED knop indrukken, waarna je PACK 1 en PACK 2 kunt aanzetten. Die knoppen worden dan zwart: de meeste knoppen op de overhead geven GEEN melding (blijven zwart) als ze aan staan...
[afbeelding]
Je kunt nu de MCDU gaan programmeren. Als het tijd wordt voor de push-back en take off, zet je eerst de SEAT BELT sign on en het BEACON light.
Nu gaan we de echte motoren starten.
Zet eerst de fuelpompen aan (ook hier gaan dan de lichtjes weer uit).
[afbeelding]
Nu gaan we naar de pedestal: shift-2. We letten daar nu alleen op het gedeelte waarmee je de engines gaat starten.
[afbeelding]
Zet de MODE knop op IGN/START. Zet de ENG 2 switch op ON (in de Airbus gaat die altijd het eerst aan). Op de E/WD (upper ECAM) zul je zien dat de motor aan gaat. Als die loopt zet je de ENG 1 swich op ON. Check de E/WD. Als beide motoren draaien zet je de MODE knop weer of NORM.
[afbeelding]
Dat is het. De motoren lopen. De APU kan nu dus uit. Ga naar de overhead, zet eerst de APU BLEED uit, en klik vervolgens op de APU MASTER SWITCH.
[afbeelding]
Als alles er nu zo uit ziet, is het dik in orde.
[afbeelding]
Het is overigens gebruikelijk om vlak voor de line-up de PACKS uit te zetten. Die gaan weer aan zodra je in delucht bent en overgaat van TOGA op CL.

dat was hem
Vref+5 is de minimale windcorrectie die kan oplopen tot Vref+20 afhankelijk van de headwind en gusts maar dat laat ik liever over aan iemand die dat goed kan uiteleggen.Gilly schreef op 01 oktober 2002 @ 12:58:
Waarom is het eigenlijk Vref+7 ?? Waarom telt de FMC daar niet zelf 7 bij zodat je een goede Vref krijgt. of word de Vref ergens anders voor gebruikt.
Ik gebruik trouwens altijd de Vref voor de short final, omdat die toch altijd wel zo 2 tot 5 hoger ligt dan ingesteld.
Volgens mij als je +7 doet dan kom je op moment van touch down wel op +10 uit. Teminste mijn ervaring met DF/PIC

MC Donald's vult de schappen.

Starting the General Electric Turbine's

Taxi Clearence

Rollen maar

En nog steeds

Tower View

Gear UP

Klimmen maar

Mooi al die vissers bootjes.

CRZ ...
Wordt vervolgt.
---
Heeft die nieuwe FDE er nou voor gezorgd dat die landing's lichten zo mooi reflecteren op de motoren en de onderkant ?? Er was wel veel veranderd kwa verlichting in de cfg file.
---
Nuttige tutorial, Hellogoodbye. Leuk.
-----------------------------------
Deel 2 dan

Descenden

Field

Gear Down

Final APPR

En einde liefde tussen mijn en de 763
..
Tip : Als men nou ALLE tutorials die we maken op 1 site pleuren, dan is dat toch veel handiger?
Ik vind het prima om hiervoor webspace ter beschikking te stellen, ik heb genoeg ruimte, dus kom maar op, dan zetten we het onder www.schagens.nl/fs2002. En als het echt groot wordt kan ik er wel een domain voor regelen
Verwijderd
Stuur maar naar mij op.. ik wil ze wel ergens neerpoten!ND schreef op 01 oktober 2002 @ 14:32:
Wh00t mooie pics heur!
Tip : Als men nou ALLE tutorials die we maken op 1 site pleuren, dan is dat toch veel handiger?
Oh ja... Gilly, je landinglights mogen vanaf 10000 feet wel uit..
Dat scheelt weer een hoop "domme" vragen.
---
Ja bedankt Terwee, ik moet maar geen pics meer posten, dan zie je dat ik fouten maak.
Verwijderd
Hele mooie thuiskomst van school jongens, klasse!
Is er misschien ook ooit een DF737 opstart tutorial gepost?
Verwijderd
Heb ooit al eens mijn eigen checklists gemaakt zoals het echt hoort te doen die volgorde, ik wil er wel plaatjes bij zetten, als er meer mensen zijn die dat waarderen.
Dit topic is gesloten.