Gisteren ipv een update (die prima werkte, afgezien van wat problemen met X die niet startte, zie eerder in dit topic) gedaan.
Ik dacht dat het aan mij lag, en aan mijn oudere install, maar nu deed hij het nog niet meteen grafisch...
Vind ik toch wel erg slecht, ik koos voor GF4 (generic), de tests deden het al niet etcetc.
Na opstarten kwam ik in een terminal terecht, X startte niet. Dus toen maar de drivers van Banaan-X (je ziet, ze komen van pas

) geinstalleerd, en in /etc/X11/XF86Config-4 glx aangezet en laten wijzen naar "nvidia" ipv "nv".
En toen: deed hij het nog steeds niet.
Reboot: waar hij probeerde X te starten werd het zwart. Overal. Geen terminal mogelijkheden meer met ctrl-alt-F[1-6].... !!!!!!
Ctrl-alt-backspace hielp ook niet.
Mijn andere compu was ff niet beschikbaar, dus met rescue geboot, en oude (van na upgrade maar voor nieuwe install) XF86Config-4 die ik naar mijn home-dir (op de home partitie) had gekopieerd teruggekopieerd, et voila, na een reboot werkte het weer.
Helaas heb ik geen kopie gemaakt van de blijkbaar foute XF86Config-4 die Mdk9.0 automagisch gemaakt had.... dan had ik kunnen kijken wat er precies mis mee was (had niks raars opgemerkt)...
In elk geval, niet zo netjes van Mandrake. Gelukkig is dit nog ver van 111 partities waar mijn mp3's fat32 partitie was (die ik niet heb), maar niet echt best, ik zie niet hoe een newbie hieruit was gekomen...
Seninha, je kunt in de /etc/X11/XF86Config-4 file als minimum vertical refresh gewoon 85 Hz aangeven, dat zou moeten werken.
Maak wel ff een backupje, just in case..
Theoretisch zou je zelfs een /etc/X11/XF86Config-4.test kunnen maken, en op een tweede x-server gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| ctrl-alt-F1
(brengt je naar een zw/w terminal)
login als root
cp /etc/X11/XF86Config-4 /etc/X11/XF86Config-4.test
vi (of pico of welke terminal editor dan ook) /etc/X11/XF86Config-4.test
wijzig wat je wilt wijzigen (bv refreshrate ed.)
log in als user (als root een wm runnen is niet zo netjes/handig)
doe dan:
X -xf86config /etc/X11/XF86Config-4.test :1 &
(:1 zodat hij een tweede X-sessie start, :0 is nl de eerste die het nog altijd doet;
misschien is het trouwens
X -xf86config XF86Config-4.test :1 &
ik weet niet of je het hele pad moet geven)
export DISPLAY=:1
startkde &
of
gnome-session & |
En dan zou je op ctrl-alt-F8 je nieuwe sessie moeten hebben, kies bij voorkeur gnome als je op ctrl-alt-F7 (je eerste grafische/Xsession) kde hebt draaien en andersom. (Je kan er tot 6 hebben, F7 tm F12, kan je icewm enzo ook meteen uitproberen

Het enige wat niet goed gaat is dat je sound alleen op de eerste werkt dacht ik)
Als je dan bv met de monitor kunt checken wat de refreshrate is, weet je of het goed werkt. Mocht er wat misgaan, stel dat alles vastloopt, dan is je standaard config nog altijd in orde, dus bv na een reboot heb je niet eerst gezeur om weer in de grafische modus te komen.
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 01-10-2002 09:43
. Reden: toevoeging X verhaal ]