[Algemeen] Dualboot met diskette of cd

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik wil op mijn systeem een dualboot met Windows XP en Windows 98 gaan maken. Maar: ik wil nu eens geen bootmanager op mijn schijf installeren, en ook geen gebruik maken van Windows XP's multiboot functionaliteit.

Ik zou het leuk vinden om een dualboot via een diskette of, net even wat stoerder, cd te maken.

Ik heb hier één topique over gevonden, maar daar werd niet echt uitgebreid gediscusseerd...

De vraag is:

Hoe maak ik een dualboot systeem, waarbij standaard naar Windows XP geboot wordt tenzij de gemaakte diskette/cd in de drive zit? Op het moment dat de CD erin zit moet er dus ofwel een keuze tussen de OSen gemaakt kunnen worden, of gewoon naar Windows 98 geboot kunnen worden.

Randvoorwaarde: het liefst heb ik dat Windows 98 denkt dat ie op de C schijf staat, en dat de Windows XP schijven onzichtbaar zijn. Maar gezien die NTFS zijn is dat sowieso al het geval lijkt mij...

Ook wil ik, als dat mogelijk is, Windows 98 aan het einde van mijn harddisk zetten. In een FAT32 partitie van ongeveer 1 gigabyte dus.

Wie helpt mij met het bedenken van een oplossing?

edit:

Nog even voor de duidelijkheid: ik wil dus op de harddisk niets van een bootmanager of iets dergelijks hebben staan, alleen op de diskette/cd!

omniscale.nl

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Er zijn heel veel bootmanagers met de optie op naar diskette te installeren en daarvan zou je dus gebruik kunnen maken...
Paar maanden terug stond er een artikel over in de ComputerTotaal ik zal ff voor je gaan zoeken als ik de tijd vind :)

hmmz

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Met PM 7 kan je inieder geval die partities regelen.

Juist

• Raaptaar
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 19:45
Ik kan je niet helpen, maar ben erg nieuwsgierig WAAROM je geen bootmanager op de harddisk wil hebben staan. Kun je dat uitleggen ?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat WEL vrij gemakkelijk gaat is booten vanaf de schijf naar Windows 98 tenzij je de floppy gebruikt waarmee je dan naar Windows XP boot...

Verwijderd

Installeer eerst w2000 op je machine, op je d: schijf bijvoorbeeld. Formatteer in W2000 een floppy, en kopieer de bootbestanden naar de flop (NTDETECT.COM, boot.ini, en ntldr). Dit is je bootflop voor W2000.

installeer vervolgens W98 op je C: schijf. Dit overschrijft het MBR. Je kunt dan alleen met W98 starten, TENZIJ je de W2000 bootflop gebruikt.

Zoiets bedoel je?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja, dat bedoelde ik. Vond ik indertijd nog wel eens handig... :7

• posttoast
  • Nu online
Dank voor al jullie reacties!
Op vrijdag 08 maart 2002 20:06 schreef abreemjathuis het volgende:
Installeer eerst w2000 op je machine, op je d: schijf bijvoorbeeld. Formatteer in W2000 een floppy, en kopieer de bootbestanden naar de flop (NTDETECT.COM, boot.ini, en ntldr). Dit is je bootflop voor W2000.

installeer vervolgens W98 op je C: schijf. Dit overschrijft het MBR. Je kunt dan alleen met W98 starten, TENZIJ je de W2000 bootflop gebruikt.

Zoiets bedoel je?
Niet helemaal, ik ben misschien een zeurpiet maar ik wil Windows XP op C: en Windows 98 op bv X: (tenzij je naar Windows 98 boot, dan ziet ie X: als C:, aangezien dit de enige FAT32 partitie is).

Waarschijnlijk moet zoiets te doen zijn door de boot.ini op de diskette aan te passen, maar wat moet er precies in staan?

Ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
c:\bootsect.w98="Windows 98 NL" /win95
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Maar ik heb dus een bestand "bootsect.w98" nodig om dit te laten werken? Of moet ik iets anders doen?
Op vrijdag 08 maart 2002 20:01 schreef Raaptaar het volgende:
Ik kan je niet helpen, maar ben erg nieuwsgierig WAAROM je geen bootmanager op de harddisk wil hebben staan. Kun je dat uitleggen ?
Het is een beetje een vage reden, maar ik wil mijn harddisk zo schoon mogelijk houden en ik wil niet elke keer dat ik een van de partities formateer alles opnieuw moeten instellen. Als het op een flop/cd staat dan kun je het blijven gebruiken...
Op vrijdag 08 maart 2002 18:50 schreef DJ^ het volgende:
Er zijn heel veel bootmanagers met de optie op naar diskette te installeren en daarvan zou je dus gebruik kunnen maken...
Paar maanden terug stond er een artikel over in de ComputerTotaal ik zal ff voor je gaan zoeken als ik de tijd vind :)
Dat zou handig zijn! Ik heb ze nog niet gevonden dus...

Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie reacties, ik had eigenlijk niet verwacht dat er nog iemand zou reageren. :)

omniscale.nl

• Gianni Rombios
  • Niet online
Smart Boot Manager is misschien leuke freeware (vanaf floppy te starten)

http://btmgr.gnuchina.org/index.php3?body=about.html

• posttoast
  • Nu online
Op dinsdag 12 maart 2002 17:04 schreef Gianni Rombios het volgende:
Smart Boot Manager is misschien leuke freeware (vanaf floppy te starten)

http://btmgr.gnuchina.org/index.php3?body=about.html
Leuk, dankje! Daar ga ik even naar kijken.

omniscale.nl

• posttoast
  • Nu online
Geniaal programma dat Smart Boot Manager. Werkt perfect!

omniscale.nl

Pagina: 1