Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:15
Dit topic is bedoeld voor alle 6310(i) weetjes, problemen, oplossingen etc.

Nokia 6310
Nokia 6310i

Veel plezier :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44207

Stoer telefoontje als ik m zo bekijk. Tis dat ik zelf geen telefoon nodig heb anders zou ik deze graag willen hebben. Weet iemand een prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
€ 399,- zonder abbo. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27895

Oke ik ben Nokia 3310 patient en heb dus last van spontane uitvallers, ik was al aan het kijken voor een nieuw belijzer en zo ook bij de 6310 uitgekomen, hoofdreden, formaat en Blauwtand
Bij BEN Enorm 24 maanden voor 69 euro. Nu loopt er ook een actie 200 euro! korting op je telefoonrekening. Hmm, wel een toestel wat 2 jaar mee moet kunnen, da's dan een gratis telefoon en (eenmalig) 129 euro korting op je telefoonrekening, ik ga me aanmelden :9

Ah, klein addertje, 50 euro aansluitkosten, het voordeel slinkt naar 79 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55104

maar bij een 2-jarig ben contract heb je wel 8 maanden 50% korting op je abbo kosten... dus dat scheelt dan weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55104 schreef op 13 september 2002 @ 20:30:
maar bij een 2-jarig ben contract heb je wel 8 maanden 50% korting op je abbo kosten... dus dat scheelt dan weer
Dat sommetje had ik ook gemaakt voordeel van 24 maanden abo tov 12 maanden abo is
-60 euro korting op het toestel en als voordeel dat ik volgend jaar weer zou kunnen switchen, hmm, laat maar. Als je veelbeller bent is dit een sweet deal :9

Samengevat:

Nokia 6310 69 euro Gratis
Aansluitkosten 50 euro Gratis
Abokosten eenmalige korting 81 euro

Bij een BEN Enorm Abo (450 minuten / 50 euro) voor 24 maanden met 200 euro zomerkorting (tot 29 sept.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50339

ik wil er eentje voor de 6510, britney ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64724

Ik heb van Wout-Hugo een hele mooie site gehad waar ik spellen kan downen naar aanleiding van mijn post voor mijn 6310i, 6310i software!, maar nu wil die de spellen niet geheel downen. Aan het einde wordt de melding "Ongeldig Bestand" weergegeven. Weet iemand waar dit aan ligt?

jw

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Schop ik ook maar gelikte foto van nightshot erin :P

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/nokia/night-6310i.jpg

En dan heb ik een vraag. Weet iemand site met leuke java applicaties voor 6310i?
Kan ik ff ermee spelen en programmeren :)

Anoniem: 11056

Cool, eindelijk een ''Het grote Nokia 6310(i) topic''.
Sinds afgelopen woensdag ben ik dus ook een happy owner van deze 1337 cellphone :9~
voorlopig zal ik mij niet vervelen, er zit zoveel op. Eerst maar eens kijken wat mijn standby tijd is :7

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Ok dan ga ik maar eens aftrappen met een technische vraag... Ik heb een 6310i en 2 USB Bluetooth dongles van BlueGear (bij Computerland gekocht). De bedoeling was dus om met de meegeleverde software via Bluetooth verbinding te maken, maar dit wil niet echt lukken. De software van BlueGear ziet de telefoon wel, maar de Nokia software kan geen verbinding maken via de tray icon (foutmelding: operation failed 8004320A)... Nu vraag ik mij af : met welke BlueTooth adapter gaat dit werken ? Ik heb Nokia gebeld (in Belgie notabene omdat ik niet bij de nokia club hoor) maar zij gaven (netjes terug gebeld, dat wel) aan alleen support te geven op een of andere PCMCIA kaart waar ik dus totaal niks mee kan.
Iemand die dit werkend heeft ? Zo ja, met welk merk/type USB dongle ?

Concrete Loop Watercooling

Blauwtand word geconfigureerd met je Nokia Suite setup, ik had het niet, tijdens de poort configuratie bleef de blauwtand optie grijs, ziet Nokia Suite wel dat bij jouw BT aangesloten is?

Anoniem: 30

Met Debitel/Vodafone abo voor 2 jaar, kost de 6310i € 96,- Het abo kost dan € 20,- per maand incl. 90 belminuten en geen aansluitkosten.

• FreeRider
Anoniem: 27895 schreef op 14 september 2002 @ 08:49:
Blauwtand word geconfigureerd met je Nokia Suite setup, ik had het niet, tijdens de poort configuratie bleef de blauwtand optie grijs, ziet Nokia Suite wel dat bij jouw BT aangesloten is?
Nou het rechter hokje is gewoon clickable maar je krijgt direct de genoemde foutmelding...

FreeRider schreef op 14 september 2002 @ 12:07:
[...]

Nou het rechter hokje is gewoon clickable maar je krijgt direct de genoemde foutmelding...
Hij ziet hem wel, mijn geld zet ik in op de compatibiliteit van Bluegear met Nokia Suite.
Kun je nog wat configureren aan je je Bluegear installatie? Zo ja leef je uit, Herinstalleer anders het hele zooitje nog een keer, ga ik effe neusen, ben wel nieuwsgierig :)

PS. Wat is je OS?

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Ahaaaaaaaa!!!!!!!!! Een heel mooi topic.

Alleen die 6310i is niet heel erg sterk --> ik heb hem 1x laten vallen |:( ...gelijk beeldscherm naar de klote :( ! Is ook niet slim om hem te laten vallen natuurlijk...Kosten: 80 Euro's! Laat ik mijn 3210 talloze malen pleuren [zelfs in het water gelegen, marifoon :) ) niks geen probleem. 1x 6310i laten vallen...BAM 80 Euro lichter!

Ik ben overigens verder wel blij met mijn 6310i _/-\o_
Let alleen op dat je hem dus niet laat vallen |:(

What's a cube to you?

Deze is handig voor al ons (wannabe ;) ) 6310 beztitters:
http://www.nokia.com/phones/productsupport/6310/guides.html

Freerider, het enige in de support database van Nokia over bluetooth verbinding is dit:

Q32. I cannot establish Bluetooth connection between my mobile phone and PC Suite
A32. To establish a Bluetooth connection between your mobile phone and PC Suite, take the following steps:

From Settings / Control Panel, start Bluetooth Configuration Tool. Check that "Digianswer Virtual COM Port" has "Serial Port Profile" selected.
Start Bluetooth Neighborhood
Check that the desired phone is visible on Bluetooth Neighborhood view a)Check from the phone UI that bluetooth is enabled (see icon on the phone UI) b)If not, do device discovery by pressing F5 or selecting Device Discovery from menu
Select phone from Bluetooth Neighborhood view by double clicking the phone icon.
Select "Dial Up Networking" service by double clicking or with right mouse button.
Bluetooth Neighborhood creates a connection to the phone.
When Bluetooth Neighborhood asks for Passkey, enter any number (just to make sure that you enter same code to phone also later). Phone UI asks you to accept the connection. Enter the same code to the phone as you entered to Bluetooth Neighborhood.
Select Bluetooth connection from Nokia Connection manager. User has to accept connection from the phone UI again
Bluetooth connection is ready
To disconnect after use, go to Bluetooth Neighbourhood. Select the used phone and "Disconnect" with right mouse click or from the menu.

Anoniem: 37193

Ik heb hem een week geleden besteld i.c.m. Vodafone 300 -> 29euro + 9euro om mijn nr mee te nemen. Moet alleen nog wel een paar weekjes wachten :-(

http://nds1.nokia.com/pho...t/6310/qg_pc_6310_dut.pdf

In deze PDF over Nokia Suite staat onderin bladzijde 1 bij systeemeisen over Bluetooth het volgende: "Voor een verbinding hebt u nodig... Een PC met Bluetooth en interoperabele Bluetooth software suite, plus een verbindingkaart van Nokia...." Wat is dit voor kaart :? Het lijkt alsof je voordat je via een 6310 Bluetooth met je PC kan communiceren je eerst een extra "Nokia Bluetooth dongle" moet kopen :( Hij staat niet op de productpage voor de 6310 |:(

Edit: Link Fix

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
ik heb em ook net een weekje ongeveer :D alleen ik vind het GPRS niet echt geweldig... ik ben nog steeds op zoek naar een goeie POP3 checker... of een e-mail notificatie (per sms)

Voor de rest heb ik nog weinig dingen gebruikt van de telefoon (wel gebeld offcourse). Enige wat ik tegen ben gekomen was dat er vanochtend opeens een klokje links bovenin zat (boven de verbinding meter) iemand een idee??

• Rejgun
  • Laatst online: 23:00

Rejgun

Leven is Bier drinken

Zoals al in een ander topic vermed is:

Bij www.gsm.nl is het toestel gratis in combinatie met een vodafone 90 abo (2 jaar)
Toch wel wat geodkoper dan zo'n Ben enorm abo en je hebt tenminste een degelijk netwerk.

Mijn bestelling loopt sinds donderdag, volgende week is ie binnen :)

Audi: Vorsprung durch Technik

Rejgun schreef op 14 september 2002 @ 14:56:
Zoals al in een ander topic vermed is:

Bij www.gsm.nl is het toestel gratis in combinatie met een vodafone 90 abo (2 jaar)
Toch wel wat geodkoper dan zo'n Ben enorm abo en je hebt tenminste een degelijk netwerk.

Mijn bestelling loopt sinds donderdag, volgende week is ie binnen :)
Luistert en huivert, ik ben eerst bij de phonehouse geweest, die beweerde dat het toetsel 130 euro kost ipv 69 :? Ik naar Scheer & Foppen, zelfde abo, issie GRATIS :P

Conclusie, 24mnd/BEN Enorm, Nokia 6310i gratis, aansluitkosten -50 euro, 1 maand dubbel abo -50 euro, zomerkorting +200 euro. Das alles voor niks plus eenmalig 100 euro korting op mn tel. rekening :) :) :)

• Klovan
  • Laatst online: 17-06 14:32
Anoniem: 64724 schreef op 13 september 2002 @ 22:10:
Ik heb van Wout-Hugo een hele mooie site gehad waar ik spellen kan downen naar aanleiding van mijn post voor mijn 6310i, 6310i software!, maar nu wil die de spellen niet geheel downen. Aan het einde wordt de melding "Ongeldig Bestand" weergegeven. Weet iemand waar dit aan ligt?

jw
* Klovan is het wel gelukt :)

Heb nu Tetris (HTetris v.1.0.0), een klok (Spruce Clock v.1.0.0) en Nokiatester (Nokia Tester v.1.0.0) er op staan :)

Heb ze allemaal gemaild gekregen van http://www.midletcentral.com/. Op die site kan je je nl aanmelden en als je dan een leuk java-ding ziet, kan je die (gratis) naar je laten e-mailen. Daarna kan je die gewoon toevoegen aan je telefoon, dmv het programma'tje Nokia Application Installer

Veel suc6 :+

Als je wilt kan ik ze ook wel doormailen naar jou :)

• Zorg
is dat midletcentral alleen voor nokia?

nee zorg, je moet beter lezen....
ok...

Nou snap ik er nog niks van... ik download dat *.jad bestand, ik open nokia installer. Ik druk netjes op het open knopje, selecteer het jad bestand naar keuze en dan opeens vraagt ie nog wat te openen :?

http://www.forum.nokia.com/main/ eerste item is alles over JAVA op je Nokia.

Edit, bad-link

Thx klovan, ben ff wezen kijken en kwam erachter dat je het ook via wap kan binnenhalen, da's nog veel handiger!

jw

Nokia Developer Discussion Boards and Knowledge Base http://nkn.forum.nokia.com/category.cfm?oid=2555913969442191

FreeRider ik weet hoe het zit :)

Voor Bluetooth communicatie met je PC heb je een Nokia Connectivity Card DTL-4 nodig. Dit is een speciale Nokia Bluetooth Dongle, je zult hem apart moeten kopen :( Nokia hanteert dus niet de Bluetooth standaard :( Er zijn al wel andere Bluetooth adapters die wel met Nokia om kunnen gaan. Ik heb gelezen dat i.i.g. Toshiba al een dergelijke kaart in de handel heeft.

Bron: nokia forum

Opmerkelijk is dat de DTL-4 niet op alle Nokia sites staat, die hieronder wel, je kunt met wat speurwerk lezen dat je dit apparaat nodig hebt voor BlueTooth support.

http://www.nokia.se/mobil...csuite_compatibility.html

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

ik heb de 6310 alweer een tijdje.. werkt perfect bij mij.. kan er alles mee. bluetooth gebruik ik nog niet maar irda poortje is altijd practisch in combo met een laptop.

ook de standby tijd is erg prettig. voor mij de optimale foon.

heb er overigens 999 NLG voor betaald :(

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

BlueTooth Adapters die wel met met de Nokia 6310(i) werken :)

http://www.socketcom.com/product/BL4517-386.asp

Is er ook een bleutooth kaart voor een normale pc en niet voor een laptop?

jw

Anoniem: 48573

Ander klein vraagje.

Ik gebruik mijn 6310i als wekker. De 6210 heeft als snooze tijd om de 5 minuten. De 6310i om de 10 minuten! Kan dit ook ergens ingesteld worden? Dan kan ik weer wat vaker in slaap vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64724 schreef op 14 september 2002 @ 20:34:
Is er ook een bleutooth kaart voor een normale pc en niet voor een laptop?

jw
Ik zal vandaag proberen een lijstje samen te stellen van adapters waar de 6310(i) mee kan werken, maar nu even niet :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nokia 6310 BlueTooth Aadapters

PCMCIA

http://www.socketcom.com/product/BL4517-386.asp

USB

Mitsumi http://www.mitsumi.de/index4.html

OK, ik ben nu 2 uur bezig en heb zo'n beetje alle hardware fabrikanten gehad uit de networking pricewatch en meer 8)7

Veel leuke dingen gevonden dat wel, maar het is wat karig, het lijkt alsof WiFI meer ge-plugged word, ik heb zelfs een "kraak-bluetooth-af" pressrelease gevonden bij een grote NIC-boer.

Ik heb nu wel een OK-site gevonden voor al je Bluetooth adapters, USB, PCMCIA, ze hebben het allemaal. De Mitsumi staat er ook bij, die werkt gegarandeerd.

http://www.blueunplugged....artment.asp?Department=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
Gebruik zelf de bluetooth-carkit (cark 112) in m'n 13 jaar oude sunny met m'n 6310i. Werkt geweldig! Is trouwens, in tegenstelling tot sommige geruchten, full duplex!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48573 schreef op 14 september 2002 @ 23:13:
Ander klein vraagje.

Ik gebruik mijn 6310i als wekker. De 6210 heeft als snooze tijd om de 5 minuten. De 6310i om de 10 minuten! Kan dit ook ergens ingesteld worden? Dan kan ik weer wat vaker in slaap vallen ;)
Stel je wil 3X weer in slaap vallen en je staat om 7 uur op, dan zet je het alarm
op 6:30, val je net zo vaak weer in slaap en je slaapt nog langer ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
  • Laatst online: 17-06 14:32
Zorg schreef op 14 september 2002 @ 17:40:
is dat midletcentral alleen voor nokia?

nee zorg, je moet beter lezen....
ok...

Nou snap ik er nog niks van... ik download dat *.jad bestand, ik open nokia installer. Ik druk netjes op het open knopje, selecteer het jad bestand naar keuze en dan opeens vraagt ie nog wat te openen :?
Als het goed is moet je ook nog een JAR-bestand hebben, als ik het goed heb, die moet je dan openen.. Als het via de mail hebt opgestuurd gekregen moet die er ook bij zitten...

Het kan zijn dat het een verkeerde naam aanzit, maar die moet je dan gewoon maar veranderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
thnx Klovan! ik dacht dat dat ook een soort van package was!! ik zal het gelijk proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24047

ik snap nog steeds niet hoe het werkt om spelletjes te downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24047 schreef op 16 september 2002 @ 14:53:
ik snap nog steeds niet hoe het werkt om spelletjes te downloaden
Waar strand het schip?

Startpunt voor Nokia 6310(i) Support (8>

http://www.nokia.com/phones/productsupport/6310/guides.html

http://www.nokia.com/phones/productsupport/6310i/guides.html

http://www.nokia.com/phon...pport/6310/downloads.html

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 27895 op 16-09-2002 19:47 . Reden: Links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik heb soms als ik ongeveer 20 minuten aan het bellen ben geweest en de andere kant hangt op, dat mijn tel reset, zijn er meer mensen die dit wel eens hebben? het gebeurt niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Zo, na een heftig weekend ben ik ook weer in staat om wat te typen... Veltro bedankt voor al je opzoekwerk... Ik heb het bijltje er ondertussen bij neergelegd na lang klooien en heb de BlueGear dongles teruggebracht. Bij Norrod hebben ze de Mitsumi USB dongle en die ga ik bestellen... hopen dat dat gewoon in een keer werkt. Ik laat het zeker effe horen mocht het werken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44

BeaM-R

Powerrrrr

Heb hem vorige week ook besteld, voor 114 EUR, met een abbo van Debitel/Vodafone van 14 EUR per maand.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreeRider schreef op 16 september 2002 @ 22:00:
Zo, na een heftig weekend ben ik ook weer in staat om wat te typen... Veltro bedankt voor al je opzoekwerk... Ik heb het bijltje er ondertussen bij neergelegd na lang klooien en heb de BlueGear dongles teruggebracht. Bij Norrod hebben ze de Mitsumi USB dongle en die ga ik bestellen... hopen dat dat gewoon in een keer werkt. Ik laat het zeker effe horen mocht het werken !
Graag gedaan, ik ben er zelf ook veel mee opgeschoten :Y)
In de CT van deze maand staat ook een hardware special over USB Bluetooth adapters.
Er staat veel info inclusief een review van de Mitsumi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Anoniem: 27895 schreef op 16 september 2002 @ 22:32:
[...]

Graag gedaan, ik ben er zelf ook veel mee opgeschoten :Y)
In de CT van deze maand staat ook een hardware special over USB Bluetooth adapters.
Er staat veel info inclusief een review van de Mitsumi :P
Klopt, heb 'm gelezen (abbonnement op dit blad roels :) ) als ik meer weet horen jullie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

harryslinger schreef op 16 september 2002 @ 20:21:
Ik heb soms als ik ongeveer 20 minuten aan het bellen ben geweest en de andere kant hangt op, dat mijn tel reset, zijn er meer mensen die dit wel eens hebben? het gebeurt niet altijd
Da's dan lekker.... welke softwareversie heb je dan? Ik zie dit niet in de fixlist van 4.07 of 4.80 staan...

o) Firmwareversion: v4.07 vom 17.04.2002

# Fehler:
Probleme in Verbindung mit Headset von Nokia. Die taste am Mikro reagiert meistens nicht, so dass damit kein Gespräch angenommen oder beendet werden kann.

# Fehler:
Nach dem Löschen einer SMS-Verbundnachricht (>160 Zeichen). Wird der zweite Teil dieser Nachricht beim Erhalt einer neuen SMS ebenfalls immer wieder als neue SMS angezeigt.
# Abhilfe:
Handy aus- und wieder einschalten.

# Fehler:
Ist längere Zeit (>20 Min.) kein Netz zu empfangen. Bucht sich das Handy anschließend nicht wieder selbst ein. Auch manuelle Netzwahl funktioniert nicht.
# Abhilfe:
Handy aus- und einschalten.

# Fehler:
Bei Aktivierung/Deaktivierung der Blootooth-Schnittstelle teilw. automatischer Reset.

# Fehler:
Wenn ein SMS-Text, der mit einem Fragezeichen endet per \"Löschen-Softkey\" gelöscht wird, erscheinen zunächst am Textende wirre Zeichen (Leerzeichen, Kästchen, Unterstriche). Diese können dann ebenfalls mit der \"Löschen\"-Taste beseitigt werden.
# Abhilfe:
Funktion "Text löschen" benutzen.

# Fehler:
Beim Verfassen einer SMS gibt es die Funktion eines Zeilenumbruchs. Versucht dies einmal beim 6310i. Solange kein Zeichen eingegeben sind, oben recht steht 160, kann das entsprechende Zeichen aus der Sonderzeichenseite gewählt werden. Ist jedoch nur ein Zeichen (oben recht 159) bekommt man auf der Sonderzeichenseite leider nur noch Zeichen angezeigt, die im deutschsprachigem Raum so gut wie
nicht gebräuchlich sind. Der "Return Pfeil" fehlt ab sofort "für immer".
D.h. man kann einen Zeilenumbruch mit diesem Gerät zur Zeit vergessen.
# Abhilfe:
T9 kurzzeitig zum Einfügen des Zeilenumbruchs abschalten.
Alternativ das Verfassen der SMS abbrechen und neu beginnen.

# Fehler:
Hinterlegt man einen Brieftaschen-Code, und schaltet das Mobiltelefon aus
und wieder an, wird dieser Code vom Telefon nicht gehalten. Versucht man mit seinem Brieftaschen-Code auf die Brieftasche zuzugreifen,
bekommt man die Meldung: Falscher Code!

# Fehler:
Wenn bei ausgeschaltetem Telefon das Wecksignal ertönt, erlöscht die Display-Beleuchtung während das Wecksignal ertönt nach wenigen Sekunden. Damit ist das Handy im Dunkeln kaum zu finden. Bei eingeschaltetem Telefon hingegen blinkt die Display-Beleuchtung korrekterweise über die gesamte Zeitspanne in der das Wecksignal ertönt.
# Abhilfe:
Handy bei aktivierter Weckfunktion angeschaltet lassen.

# Fehler:
Bluetooth funktioniert nicht mit allen Mobil-Schnittstellen von Drittanbietern. Besser vorab im Laden prüfen!

# Fehler:
CarKit 91 schaltet das Telefon nicht ab, wenn die Zündung abgedreht wird.

o) Firmwareversion: v4.80 vom 11.07.2002

# Fehler:
Bluetooth funktioniert nicht mit allen Mobil-Schnittstellen von Drittanbietern. Besser vorab im Laden prüfen!

# Fehler:
Der Aufruf des "Gruppenmenüs" ist nicht möglich. Das Gerät springt aus den Menüs heraus, als hätte man "Ende" angewählt.

# Fehler:
Hinterlegt man einen Brieftaschen-Code, und schaltet das Mobiltelefon aus
und wieder an, wird dieser Code vom Telefon nicht gehalten. Versucht man mit seinem Brieftaschen-Code auf die Brieftasche zuzugreifen,
bekommt man die Meldung: Falscher Code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
ik heb software v4.07 van 17-04-2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PDF-jes

Nokia 6310 and IPAQ 3870 Bluetooth configuration guide

http://www.ipaqsoft.net/p...Configuration%20guide.pdf

Nokia Bluetooth Background info

http://nds1.nokia.com/pre...ackgrounder2002_final.pdf

Armadillo BlueCard and 6310(i) GSM Dial-Up Connection

http://www.armadillo-acce.../docs/Nokia6310(i)GSM.pdf

Wallet voor de Nokia 6310

http://www.nokia.com/phones/6310/pdf/6310_with_wallet.pdf

Info Sheets

Nokia 6310, HP(Compaq) iPaq 3850, and Socket Communication's Bluetooth Connection Kit

http://wirelesssoftware.info/Nokia6310iPaqSocketBT/

How to set up a Bluetooth connection between a Nokia 6310 mobile phone and a Toshiba Portege laptop

http://www.flogas.ie/bluetooth.html

Bluetooth Applications in the Nokia 6310

http://forum.nokia.com/html_reader/main/1,32611,1815,00.html

Ok, ik heb dus ook een 6310i maar wat me opviel is dat tijdens het opstarten van de telefoon dat "opstartdeuntje" aardig polyfoon klinkt... Dit terwijl het toestel polyfone beltonen niet ondersteund!??!! Heeft iemand enig idee hoe dit zit? Ondersteund hij het toch? Start je telefoon maar eens op en luister.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Doet deze het nu ook met de 6310(i) -> http://www.blueunplugged....ductGroupID=89&deptID=10#

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Waarschijnlijk niet :( Er is veel ophef over het niet samenwerken van 3rd party BT adapters met Nokia telefoons. Toshiba word hierin te vaak genoemd. De ingebouwde BT adapters in Toshiba laptops willen sowieso slecht werken met Nokia, van de losse adapters heb ik nog niet genoeg info.

Welke volgens mij wel werkt naast de Mitsumi is de TDK USB Bluetooth adapter http://www.blueunplugged....oductGroupID=59&deptID=12
Dit moet ik nog bevestigd krijgen, to be continued....

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 27895 op 18-09-2002 15:46 . Reden: Typo ]

• harryslinger
Anoniem: 37193 schreef op 18 september 2002 @ 13:58:
Ok, ik heb dus ook een 6310i maar wat me opviel is dat tijdens het opstarten van de telefoon dat "opstartdeuntje" aardig polyfoon klinkt... Dit terwijl het toestel polyfone beltonen niet ondersteund!??!! Heeft iemand enig idee hoe dit zit? Ondersteund hij het toch? Start je telefoon maar eens op en luister.
Hij ondersteund het niet, dat geluid komt uit de speaker zelf en niet uit het speakertje waar normaal je beltonen uit komen, het geluidje is namelijk ook vrij zacht, als je profiel op normaal hebt zul je ook horen dat toetsgeluiden uit de grote speaker komen

Ok, het Nokia BlueTooth drama continues...

De feitjes:

Nokia hanteert een eigen versie van Bluetooth.
Dit betekent dat je zonder de DTL-4 Nokia Bluetooth PC kit geen Bluetooth verbinding kan maken met je Nokia telefoon. Dit geld voor de 6310(i) en in mindere mate voor de Nokia 7650. PC Suite ziet gewoon geen andere Bluetooth adapter dan de DTL-4 :(

Ellende? :? Zekers, neus maar is rond op het nokia forum, veel frusti gebruikers |:(

Licht aan het eind van de tunnel? Gelukkig wel :)

TDK heeft de TDK Mobile 3.1 software uitgebracht waarmee je via TDK BlueTooth hardware met je Nokia 6310 kan communiceren :P Dit is een soort PC Suite maar dan van TDK. Het enige alternatief voor de Mitsumi lijkt dus de TDK BlueTooth adapter.

TDK BlueTooth USB

http://www.tdksystems.com/products/intro.asp?id=4

TDK BlueTooth PC-Card

http://www.tdksystems.com/products/intro.asp?id=3

TDK Mobile 1.3 software

http://www.tdksystems.com...ns/TDK%20Mobile%203.1.ZIP

http://www.tdksystems.com/software/apps/other.asp?id=3

Software van TDK

TDK Mobile: Manage Phonebook and SMS Utility

Install Wizards Profile setup wizards

vCard Editor: Generate/Edit Business cards (.vcs)

Power Switch Software disable your Bluetooth device

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 27895 op 18-09-2002 22:20 . Reden: TDK SW ]

• MrDummy

MrDummy

Inderdaad. Ik heb review gelezen en TDK scoort bijzonder goed en heeft op software vlak ook goed voor elkaar gekregen. Andere kaarten scoren minder en kennen meer problemen.
Maat TDK is niet de goedkoopste van allemaal. Dus voor goede werking beetje meer betalen...

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Die TDK Bluetooth adapter werkt inderdaad. Alleen niet met de nokia software. Je kunt enkel de software van TDK gebruiken, en daar kun je dus niet zoveel mee. Ik heb het een aantal maanden geleden geprobeerd, en verder dan je adresboek bijwerken kom je niet.
Het is met TDK niet mogelijk spelletjes en ringtones toe te voegen. Let op: ik kan het mis hebben, heb er maar 1 ochtend mee gespeeld. Mocht er iemand zijn die weet hoe de TDK kaart met nokia software te laten werken, dan hoor ik het graag.

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• MrDummy

MrDummy

Infrarood is niet zo moeilijk om wat toe te voegen. Alleen bij inetten mag wel via bluetooth hoor. Dan hoeft telefoon niet naast hangen en kan gewoon in tas. En lopen maar :)

• FreeRider
Hmm....

Ik heb even op het Nokia forum zitten lezen en zoeken over Bluetooth, en heb besloten het Bluetooth bijltje er bij neer te leggen.

Feitelijk komt het er op neer dat geen enkele bluetooth adapter VOLLEDIG werkt met de Nokia software. Het enige wat werkt is de PCMCIA kaart van Nokia zelf, die waarschijnlijk peperduur is en niet in een gewone PC kan.

Ook de Mitsumi en TDK adapters schijnen niet volledig te werken.... Althans, ik heb nog niemand gezien die met de Mitsumi alles aan de praat krijgt...

Flinke bummer eigenlijk.... naja de foon is verder wel relaxed... misschien gaat het ooit nog eens werken als Nokia fatsoenlijke software uitbrengt...

Ok, mijn opstartdeuntje (startup tone) ben ik helaas al weer kwijt :-(
Het was niet de bedoeling maar al stoeiend met wat programmaatjes, om operator logo te veranderen. verving ik per ongluk mijn opstartlogo (animated startup logo) :-( Helaas verdwijnt dan ook je je opstartdeuntje gelijk. Ik heb al even gezocht op internet en het schijnt dat je met een programma genaamd mygnokii 2 de default van nokia terug kan zetten. Heeft iemand daar ervaring mee? Of weet iemand misschien of het op een andere manier mogelijk is het default animated startup logo van nokia terug te zetten?

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
kun je niet terug naar de fabrieksinstellingen??

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Anoniem: 27895 schreef op 18 september 2002 @ 15:39:
[...]Waarschijnlijk niet :( Er is veel ophef over het niet samenwerken van 3rd party BT adapters met Nokia telefoons. Toshiba word hierin te vaak genoemd. De ingebouwde BT adapters in Toshiba laptops willen sowieso slecht werken met Nokia, van de losse adapters heb ik nog niet genoeg info....
Jammer..kon er zeer goedkoop aan komen :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

miel schreef op 19 september 2002 @ 09:37:
kun je niet terug naar de fabrieksinstellingen??
Heb ik ook geprobeerd. Het gevolg was dat ik bijna al mijn telefoonnummers kwijt was, terwijl er in de handleiding toch echt staat dat die niet worden verwijderd.
Waarschijnlijk bedoelden ze die op de sim-kaart :'(

Maar iig, dat hielp dus niet. LogoManager bood wel uitkomst gelukkig :) Heb nu mijn animated startup logo en deuntje weer terug, alleen deuntje lijkt wel iets zachter te zijn nu.

• miel
tja.ik weet het ook niet.....ik heb dat deuntje uit gezet omdat ik het maar irritant vond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67455

Ik kom er niet meer uit, als ik java heb gedownd op mijn pc en nokia app. man. heb geopent irda aangezet op telefoon en ik krijg als ik ga installeren halverwege een fout "kanniet installeren?"ik ben nu al 3 weken bezig om het te proberen, maar wie helpt ik weet het niet meer ik wordt gek!!!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

max 30 KB, grotere apps doet hij niet. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Verder kan het helpen ze ergens anders vandaan te halen, ik heb het zelf ook gemerkt dat ze van de ene site wel werken en van de andere niet. Verder moet je de *.jad file aanpassen. In de jad file staat het pad naar je *.jar file, dat pad moet je aanpassen zodat er staat: "/naamvanapplicatie.jar". Dit zou moeten werken, ik heb er zelf al heel veel opgezet en afgehaald.

PS Laat even weten of het gelukt is ;)

(o ja, volgens mij wordt het niet op prijs gesteld als je op verschillende plaatsen dezelfde vraag post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de statistieken, deze jongen heeft zn 6310i binnen, rijkelijk laat maar ja, gratiz he ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 27895 op 13-10-2002 22:26 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kikkei01 gij zijt geweldig!!!!!! U hebt mij zeer goed geholpen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ik weet het :P

Kniel en... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb sinds enige tijd ook een 6310i, maar ik wil graag dat ie alle verzonden smsjes opslaat in m'n outbox, net zoals m'n 7110 ook deed, maar ik kan nergens vinden waar ik dat in kan stellen...

Iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
Timmert: zou inderdaad handig zijn, maar bij mijn weten gaat dat niet. Heb zelf SW versie 4.80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hmm, dan ligt het toch niet aan mij :P

Beetje jammer... missertje van Nokia imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan ze opslaan door te kiezen zodra verzonden > opties > opslaan in outbox!

probleem verholpen?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hmm, deels verholpen ;)

Jammer dat je er zelf handelingen voor moet verrichten, automatisch was leuker geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55200

Timmert,
Dit werkt wel als je in het menu "editor afsluiten" kiest.
Het is idd jammer dat dit niet automatisch gebeurd na het verzenden van het bericht :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Het lijkt me juist niet fijn als ie alles opslaat, als je een beetje veel smst moet je elke keer je outbox wissen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Bierkameel schreef op 14 oktober 2002 @ 22:48:
Het lijkt me juist niet fijn als ie alles opslaat, als je een beetje veel smst moet je elke keer je outbox wissen :/
Tis opzich best handig, kan je nog es nalezen wat je allemaal hebt gezegd toen je dronken was enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ook nogal moeten wennen aan het sms'en in de 6310i. Ik was een 5110 gewend en die was toch vrij simpel in opzet. Nou moet ik na het sms'en vrij moeilijk doen om weer uit het sms-scherm te komen in tegenstelling tot de 5110. Ik doe idd meestal zoals saabje zegt:

editor afsluiten (is ook de snelste optie volgens mij om uit je sms-scherm te komen) en bij die keuze slaat hij het bericht idd op in je outbox.

De andere mogelijkheden vind ik een beetje omslachtig, eerst scherm wissen en dan vervolgens uit je sms-scherm naar het voorgaande terug keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hoe lang doen de bezitters van een 6310i gemiddeld met hun accu? Bij mij gaat ie een dag of 4 mee, ik bel niet echt veel, en stuur denk ik 6 smsjes per dag ofzo, echt veel gebruik ik hem dus niet, en de korte levensduur viel me een beetje op eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Enige probleempje wat ik nu begin te krijgen zijn minuscule vuiltjes onder het display, alsof het niet goed is afgedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Timmert schreef op 20 oktober 2002 @ 16:38:
Hoe lang doen de bezitters van een 6310i gemiddeld met hun accu? Bij mij gaat ie een dag of 4 mee, ik bel niet echt veel, en stuur denk ik 6 smsjes per dag ofzo, echt veel gebruik ik hem dus niet, en de korte levensduur viel me een beetje op eigenlijk...
Ik doe er meestal wel een week mee, en ik bel er ook vrij veel mee. Het zou schelen als je bluetooth uitzet als je het niet gebruikt.
Anoniem: 14124 schreef op 20 oktober 2002 @ 16:40:
Enige probleempje wat ik nu begin te krijgen zijn minuscule vuiltjes onder het display, alsof het niet goed is afgedicht.
Hier heb ik ook last van, heb hem al een keer opengemaakt om 'm schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn telefoon is vorige week helemaal opgeladen ( om precies te zijn 11-10-02 om 19:05 ) Sinds vanochtend piept hij om zo aan te geven dat hij bijna op is. Ik sms er mee, ik bel ermee en af en toe staat bluetooth aan. Ik heb er vandaag ook nog mee gebeld en zelfs dat kon hem niet helemaal leeg trekken. Ik ga er van uit dat hij vanavond leeg zal zijn, misschien morgenochtend. Ik laat wel even weten wanneer hij echt helemaal leeg is. Maar tot nu toe dus toch al bijna 9 dagen (24/7).

Ook ik heb stof onder mijn scherm, daar loopt ook een apart topic over hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Bluetooth staat uit, en toch haal ik max. 5 dagen, en geen uur langer....

Stof achter het scherm heb ik ook, maar k erger me er (nog) niet echt aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:54
bij mij ging die (6310) eerst makkelijk 2 weken mee (incl bellen gebeld worden en smsen (en dat was redelijk veel) en tegenwoordig gaat hij nog maar een week mee, en ik bel of sms niet meer als dat ik deed, ik had de gedachte dat het kwam doordat ik een carkit op mn bureau had staan en dat het door die oplader kwam ofzo (of door de voeding die ik op die carkit had aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Laatst online: 23:00

Rejgun

Leven is Bier drinken

eerste keer opladen, heeft ie het 15 dagen volgehouden en nu inmiddels alweer 10 dagen en nog 5 streepjes over....maar ja, ik bel ook maar een minuut of 5 perdag ofzo denk ik.

Van stof heb ik gelukkig geen last :)

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik doe er een dikke 2 weken mee, ik bel vrij veel en sms ook heel wat en ik gebruik irda regelmatig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hingking
  • Laatst online: 13-05 23:03

Hingking

Duikfanaat

Anoniem: 37193 schreef op 15 oktober 2002 @ 00:08:
Ik heb ook nogal moeten wennen aan het sms'en in de 6310i. Ik was een 5110 gewend en die was toch vrij simpel in opzet. Nou moet ik na het sms'en vrij moeilijk doen om weer uit het sms-scherm te komen in tegenstelling tot de 5110. Ik doe idd meestal zoals saabje zegt:

editor afsluiten (is ook de snelste optie volgens mij om uit je sms-scherm te komen) en bij die keuze slaat hij het bericht idd op in je outbox.

De andere mogelijkheden vind ik een beetje omslachtig, eerst scherm wissen en dan vervolgens uit je sms-scherm naar het voorgaande terug keren.
Je kunt toch gewoon op dat rode telefoon knopje duwen??? Gaat volgens mij veel sneller. (of mis ik nu iets?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Het enige wat me nog tegen is gevallen is het telefoonboek. Als ik naar mensen met een S wil moet ik 4x gaan drukken op een knopje, als ik niet snel genoeg druk ben je continue aan het kloten met drukken op de knoppen. In de auto is dat niet al te plezierig, en wdb vond ik het op de 6210 die ik hiervoor had fijner werken.

Oja, en het kleine knopje voor uitzetten blijft af en toe hangen als je hem indrukt. Wil je hem op stil zetten, gaat de telefoon dus uit.. Zal wel nieuwigheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je nou veel mensen regelmatig belt dan gebruik je toch gewoon je voicedailing of is dat niet een oplossing??? en als je 1x op het rode knoppie drukt ben je ook van je scherm verlost.

Probleem met profiel instellen als je gewoon naar menu gat dan profielen en dan stil activeert ook weer een probleem minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gebruik sowieso voice dialing in de auto. Dat werkt prima zolang je maar niet teveel personen hoeft te bellen. Alternatief is inderdaad bladeren in het adresboek en m.i. kun je dan net zo goed meteen handheld gaan telefoneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Anoniem: 30 schreef op 20 oktober 2002 @ 22:07:
Ik gebruik sowieso voice dialing in de auto. Dat werkt prima zolang je maar niet teveel personen hoeft te bellen. Alternatief is inderdaad bladeren in het adresboek en m.i. kun je dan net zo goed meteen handheld gaan telefoneren.
Je kan ook speeddials gebruiken, toets ingedrukt houden en hij belt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En als je dan ook nog Vodafone hebt, kan je nog ViaVoice instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Anoniem: 67455 schreef op 20 oktober 2002 @ 20:06:
ik doe er een dikke 2 weken mee, ik bel vrij veel en sms ook heel wat en ik gebruik irda regelmatig!
Whow, zou die accu van een 6310 ook op een 6210 passen want die van mij is na 6 dagen wel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Bierkameel schreef op 20 oktober 2002 @ 23:29:
[...]

Whow, zou die accu van een 6310 ook op een 6210 passen want die van mij is na 6 dagen wel leeg.
Ja die past, het is qua vorm dezelfde. Alleen staat op de accu van een 6210 Li-Ion en op die van een 6310(i) Li-polymer. Maar meer dan 2 weken is wel heel erg lang als je ook belt met je telefoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JA het is toch echt zo ik had mijn telefoon voor het laatst opgeladen op 3 oktober en heb er tot 17 oktober mee gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
Anoniem: 67455 schreef op 21 oktober 2002 @ 09:52:
JA het is toch echt zo ik had mijn telefoon voor het laatst opgeladen op 3 oktober en heb er tot 17 oktober mee gedaan!
Dan zal je wel veel belminuten overhouden :D

Punt is dat als je veel belt en doet met je telefoon dat die batterij altijd sneller leeg raakt.. twee weken standbye kan ik me wel voorstellen, maar als je intensief gebruik maakt van het ding moet je volgens mij toch wel na een aantal dagen opladen (dus uren bellen, IR, GPRS, etc).

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die 2 weken verbaasd mij eigenlijk ook wel. Reis je weinig? Want dat scheelt ook nl. Ik heb er net ruim 9 dagen mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
die van mij doet als ik ongeveer 20 min per dag bel nog geen 6 dagen, en li-polymeer past wel op de 6210 maar er zal niet veel betere autonomie uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik reis amper ja 7 kilometer van werk naar huis en weer terug, en verder doet alles gewoon normaal, ben nu de laatste 2 dagen veel aan het gprs en bluetooth aan het gerbuiken dan doe ik er en dag of 4 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pfoeoeoe, ik dacht al dat mijn accu minder was ofzo. Ik hoorde vandaag ook alweer iemand die 14 dagen deed met zijn accu. Alleen zette die hem 's nachts uit. Die van mij staat dag en nacht aan en de wekker wordt gebruikt en de kalender ook regelmatig. En ik bel en sms normaal (het is mijn enige tel.verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Ik was vandaag in Maastricht in de Nokia winkel om te vragen naar een software update.... ze zijn inmiddels bij versie 4.8 (ik heb nog 4.07) maar de meneer in de winkel vertelde mij wel dat ik dan alles wat in het geheugen van mijn telefoon staat kwijt ben (dus sms berichten, telefoonnummers, agenda afspraken etc.....). Hij wilde ook geen backup voor mij maken en een datakabel was te bestellen voor ongeveer 70 euro.

dit lijkt mij niet echt de bedoeling eerlijk gezegd (althans, ik had hier weinig zin in aangezien ik al mijn nummers in mijn telefoon zelf heb staan).

heeft iemand een alternatief of een snelle manier om mijn gsm te backuppen?
Ik heb GEEN infrarood op mijn pc (helaas)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 09:55
miel schreef op 26 oktober 2002 @ 12:54:
Ik was vandaag in Maastricht in de Nokia winkel om te vragen naar een software update.... ze zijn inmiddels bij versie 4.8 (ik heb nog 4.07) maar de meneer in de winkel vertelde mij wel dat ik dan alles wat in het geheugen van mijn telefoon staat kwijt ben (dus sms berichten, telefoonnummers, agenda afspraken etc.....). Hij wilde ook geen backup voor mij maken en een datakabel was te bestellen voor ongeveer 70 euro.

dit lijkt mij niet echt de bedoeling eerlijk gezegd (althans, ik had hier weinig zin in aangezien ik al mijn nummers in mijn telefoon zelf heb staan).

heeft iemand een alternatief of een snelle manier om mijn gsm te backuppen?
Ik heb GEEN infrarood op mijn pc (helaas)...
Indien i versie: wel Bluetooth op je pc? :Y)

Is niet altijd waar trouwens, bij sommigen blijven de gegevens wel, bij anderen niet, beetje vaag altijd.

.... Ik weet het ook niet

Pagina: 1 2 3 4 Laatste