[WC]Post hier je info over koperen kachelradiator's

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 11.675 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xentar
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 15:35
*schop* :+
PASware schreef op 12 June 2003 @ 21:43:
[afbeelding]

[afbeelding]

uit welke auto: Suzuki Alto
Afmetingen: 18*14*3(dikste punt: 4)

Het is dus een kleine radiator, die redelijk gemakkelijk uit een suzuki alto valt te halen.
Ik heb net dezelfde, maar dan uit een oude rover. Hoe zijn je ervaringen ermee, koelt hij goed??

Algemeen vraagje: Hoe maak je het best andere slangpilaren op zo een radiator zonder te gaan solderen. De aansluitingen nu zijn +-16mm, de pilaren die ik erop wil opzetten zijn 11mm met 1/4 schroefdraad en passen veel te los in de aansluitingen. Met wat kan ik ze het beste vastmaken + waterdicht maken?

http://www.zelan.be

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je hebt speciaal teflon tape hiervoor... Ga maar eens kijken bij de DHZ-zaak... Is om waterleidingen e.d aan te sluiten.. (wit tape)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 20:06
Als je een grote wil kijk dan es bij 1 van een VW Passat ?

Als ik de maten zo bekijk is die een stuk groter dan de rest. Kan anavond wel ff foto maken;)

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Silentpuma schreef op 08 July 2003 @ 22:26:
Het principe is vrij eenvoudig:
- Voorzie de te solderen onderdelen van soldeervloestof (CFS S-39)
- Monteer de onderdelen
- Verwarm de onderdelen (met b.v. een butaan-brandertje, zie boven) zodanig todat je het soldeer makkelijk op het oppervlak kan laten smelten. Tijdens het aanbrengen van de slodeer, geen brander erop houden. Breng voldoende soldeer aan zodat het hele oppervlak bedekt wordt.
- Na het aanbrengen, even de brander erop om alles lekker door te laten vloeien. Het geheel af laten koelen tot kamertemp, soldeervloeistof dat achter is gebleven verwijderen en klaar is kees :p

Dit alles staat ook afgedrukt op bijna alle verpakkingen van CFS, dus een kind kan de was doen. :)
Prima uitleg ,alleen dit is geen hardsolderen
Dit is gewoon een lood tin soldering
Op zich niks mis mee hoor :)

Verwijderd

Ik heb een Kopere Opel Radiator van een Kadet B :)
kan ik daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

Ik heb dezelfde rad als PASware (stukkie naar boven) en ik heb ook erg veel last van troep in me rad. Ik heb verschillende dingen geprobeerd:

-dag in azijn weken -> de koelvinnen worden dunner
-Veel spoelen en schudden, dan komt er elke keer weer meer kopergroen uit.
-2 dagen laten spoelen met de eheim eraan in een grote bak -> na het spoelen zelf vullen met water en schudden en dan komt er nog steeds veel kopergroen uit.

Ik heb hem het nu maar opgegeven want volgens mij kan je bezig blijven.
Gootsteen ontstopper begin ik niet aan, want volgens mij vreet dat je rad te snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

Odin schreef op 14 September 2003 @ 00:50:
Ik heb dezelfde rad als PASware (stukkie naar boven) en ik heb ook erg veel last van troep in me rad. Ik heb verschillende dingen geprobeerd:

-dag in azijn weken -> de koelvinnen worden dunner
-Veel spoelen en schudden, dan komt er elke keer weer meer kopergroen uit.
-2 dagen laten spoelen met de eheim eraan in een grote bak -> na het spoelen zelf vullen met water en schudden en dan komt er nog steeds veel kopergroen uit.

Ik heb hem het nu maar opgegeven want volgens mij kan je bezig blijven.
Gootsteen ontstopper begin ik niet aan, want volgens mij vreet dat je rad te snel op.
Tsja... Je zou nog verdunt zoutzuur kunnen proberen.. Alleen heb ik daar niet zulke goede ervaringen mee, na veel spoelen droop er water tussen me koelvinnen.. :X En er bleef maar troep uit komen. Of dat rad nou gewoon brak was of was het dan toch het binnenwerk... 8)7

Hier worden trouwens nog meer mogelijkheden besproken over het schoonmaken van je rad. :)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

hoe zou je goed kunnen testen of je rad echt schoon is van binnen?
Ik ga me rad met gootsteen ontstopper doen alleen is vanacht mijn systeem vol met algen komen te zitten en is me water+waterwetter niet meer roze maar transparant :X
Ik moet dus zeker weten of me rad echt schoon is en niet weer het waterwetter verkleurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Ik heb net een radiator afkomstig uit een Toyota Corolla gehaald in ruil voor een pakje Luckies :7

Past perfect in de bovenste cd-rom bay van m'n Antec 1000AMG (zelfde maten als Chieftec/Thermaltake/Chemning) tussen de voorkant en de voeding, en de slangaansluitingen wijzen naar beneden :9 De maten zijn 24x15x3,5 cm, dus er gaan twee stille 120mm fans op.

Als iemand nog tips heeft over het schoonmaken dan hoor ik het graag ;)

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 16:17

Exigence

dnkroz

Er staat in de openingspost dat de radiator van een Opel Corsa 12*12 cm is.
Dat klopt niet erg, het zit meer in de buurt van de 17*20 :) exclusief pilaren.

Ik hoorde op de sloop ook dat er Corsa A's en Corsa B's zijn :?
Bedoelen ze daar de ouden en de nieuwe mee? En welke moet het dan zijn. Ze hadden in het magazijn eentje liggen van een Corsa maar die was toch echt groter als 12*12.

Edit: ah, mooi, nu lees ik hierboven dat die van de Toyota Corolla precies in een Antec, en dus ook mijn Chieftec, past. Komt dat even mooi uit :>

Haha, wat keek die vent raar op toen ik zei dat ik een radje voor m'n computer nodig had 8)7
Ik: "Ja voor waterkoeling"
Hij: "Hoe wil je dat hebben dan"
Ik: "Met een rad natuurlijk :P "
Hij: "Worden die dingen zo heet dan :)

Edit: @ Hazuki: Wat voor een Corolla, uit welk jaar ongeveer? Want dat scheelt nog al.
Er zijn ook twee Opel Corsa's, van die oude brikken en die 'nieuwe'

[ Voor 51% gewijzigd door Exigence op 15-09-2003 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Silentpuma schreef op 14 September 2003 @ 01:30:
[...]

Hier worden trouwens nog meer mogelijkheden besproken over het schoonmaken van je rad. :)
;)

De beste methode om te zien of je rad echt schoon is door er in te kijken :P

Aangezien dat niet echt mogelijk is kan je het alleen zien aan het water wat eruit komt. Door goed te spoelen en te weken kom je een heel eind. En sommige radiatoren worden gewoon niet helemaal schoon van binnen.. (zoals mijn eerste rad :'( )

Use the Search Luke...

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 11:28
Ik vond net een site met wat handige info (grootte en materiaal) over radiatoren van verschillende merken, klik ook even op de 'ROMRADIATOARE code' dan krijg je namelijk een erg handig schema van de radiator te zien. url: http://www.romradiatoare.com/Pagini/Heating%20radiators1.htm

Ik kwam op deze site terecht toen ik het produktnummer van een radiator die ik hier heb liggen met google aan het opzoeken was, ik dacht dat het ding van aluminium was, maar hij blijkt toch van koper te zijn :) :) (van de ford fiesta -> 77EG 18 B 539AA)
Afbeeldingslocatie: http://www.romradiatoare.com/images/974.jpg

Doe er je voordeel mee :)

[ Voor 7% gewijzigd door Emcee op 19-09-2003 00:44 ]

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 15:20
supersite, nu dat spul nog invoeren in autocad :)

Digital Media Junkie

• Exigence
  • Laatst online: 27-09 16:17

Exigence

dnkroz

Heb er gisteren een uit een Suzuki Alto gehaald. Hij was helemaal onbeschadigd en behoorlijk klein.
Perfect. Even de hogedrukreiniger erop om het stof eraf te halen en even een tijdje in de thinner voor de lijmresten, van het schuim wat eromheen zat geplakt, te verwijderen.
Hij is er redelijk makkelijk uit te halen. Gewoon de slangen doorsnijden, de ombouw van de kachel verwijderen/wegbreken en dan heb je hem. Er zit bij die oude auto's nauwelijks dashboard omheen, wat bij de nieuwere wel anders is.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 09:51
Is het misschien niet wat om is een keer een ander topic aan te maken waarin iedereen zijn of haar resultaten post van hun WC setup icm een Kachelradiator? Lijkt mij enigzins interessant!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb zelf hele goede resultaten met een Harrison 81E radiator. Het koeloppervlak is 16x17x3,5cm groot maar de totale grootte weet ik zo niet (is gemod :P)
Hij komt blijkbaar uit een Chevrolet Corvette :9~

XP1700+ (niet oc) houd me CPU op 30C stressed waarbij ik ook nog de NB en GPU heb gekoeld, dit alles op een vrij hete zolderkamer met 2 alu 80m titans op me rad.

oude foto van me radiator:
Afbeeldingslocatie: http://casemod.oxipage.nl/thumb/thumb_dscn0005.jpg

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Oxigun schreef op 18 September 2003 @ 16:27:
P1700+ (niet oc) houd me CPU op 30C stressed waarbij ik ook nog de NB en GPU heb gekoeld, dit alles op een vrij hete zolderkamer met 2 alu 80m titans op me rad.

oude foto van me radiator:
[afbeelding]
offtopic:
Ik heb verschillende verhalen gehoord, maar zijn die alu fans nou echt stiller dan hun kunstoffen broertjes? Silentpuma zoekt ook nog 4 stille (geen dure Papst) 80mm fans om onder zijn rad te plaatsen :p

Use the Search Luke...

• arnoman
Volgens mij zijn het geen echte alu fans hoor..!
Het zijn gewoon plastic fans met een alu look

• Fuzzems
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik denk dat het duurder is om die plastic fans te verchromen of alu look te geven dan ze echt van alu te maken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interesant topic :)

Ik heb nu zelf ongeveer een jaar m'n wc setup met een 25x18x5 ford radiator (lijkt op die opel kadet) en heb zeer goede resutaten met maar 1 12x3,8cm papst fan @4,3v (lekker stil) die doormiddel van een 5cm lang duct, lucht door de rad zuigt. Rad zit boven m'n voeding in m'n bigtower. De fan in het dak van de kast blaast dus direct naar buiten. Water is nu 28C stressed }:O en cpu 36C

Ik zie hier allemaal multikoeler oplossingen waarvan ik me afvraag hoeveel dat nog kan schelen? En is het de herrie waard?
Een duct zorgt nl voor een mooie constante doorstroming van de lucht door de rad en vermindert zo geluid en verbetert de koel efficientie behoorlijk.

Als ik m'n fan op 7V zet scheelt dat nl 1 graad voor de water- en dus ook cputemp, maar het geluid neemt ook iets toe, met de warme dagen scheelde het wel meer overigens, is een turbo modus. :)

Nog even iets over het schoonmaken van de rad: VEEL spoelen is de oplossing. Gewoon een emmer met je pomp erin en een slang naar je rad en terug. Ik heb gewoon water met chloor gebruikt, beetje warm water gebruiken en snuiven maar! O-) Daarna nog een paar dagen emmertjes met schoonmaakazijn, dreft, amonia, en wat andere zooi geprobeerd, maar die azijn en chloor deden het prima. (niet samen) Alle troep was weg, veel geexperimenteerd met vloeistof, maar draai nu 8 maanden naar alle tevredenheid met gedistileerd water met 15-20% ruitenwisservloeistof. Blijft perfect helder blauw, geen aanslag of tempverhoging die me opgevallen is. B)

Oja, nog ff over die slangbevestiging: pijpjes schoonmaken, opruwen en goede slangklemmen gebruiken werkt prima. :)

'k heb weer genoeg geblaat .... :X

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 11:28
Nog wat linkjes met info over kachelradiators:
http://www.overclockers.com/tips1031/

en de opvolger van heatercore4u.com:
http://www.pullmanford.com/heatercores/

bij de laatste link kun je zelf maten voor de koeler opgeven, wel in inches helaas, en een beetje gericht op de Amerikaanse merken.

[ Voor 100% gewijzigd door Emcee op 19-09-2003 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:10
Emcee schreef op 19 september 2003 @ 02:32:[...]en de opvolger van heatercore4u.com:
http://www.pullmanford.com/heatercores/

bij de laatste link kun je zelf maten voor de koeler opgeven, wel in inches helaas, en een beetje gericht op de Amerikaanse merken.
[...]
x25.4 en je hebt centimeters... O-)

Kheb hier ook nog een rad, koper, maar niet uit een auto maar koelkast, toch posten? :? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
als je er een pc mee kan waterkoelen.. POSTEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:10
Nou, ik ben iig van plan mij comp ermee te koelen, en dat zal hoogst waarschijnlijk ook wel lukken ook :D

Hij is koper, met alu vinnen.
werkelijke rad:350*200*40
Buiten maten: 400*205*50

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/hacklibrary/trash/WC/DSCN1805.jpg
op http://members.lycos.nl/hacklibrary/trash/WC/ staan nog meer plaatjes.

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 02:14:
Nog even iets over het schoonmaken van de rad: VEEL spoelen is de oplossing. Gewoon een emmer met je pomp erin en een slang naar je rad en terug. Ik heb gewoon water met chloor gebruikt, beetje warm water gebruiken en snuiven maar! O-) Daarna nog een paar dagen emmertjes met schoonmaakazijn, dreft, amonia, en wat andere zooi geprobeerd, maar die azijn en chloor deden het prima. (niet samen) Alle troep was weg, veel geexperimenteerd met vloeistof, maar draai nu 8 maanden naar alle tevredenheid met gedistileerd water met 15-20% ruitenwisservloeistof. Blijft perfect helder blauw, geen aanslag of tempverhoging die me opgevallen is. B)
:o Heb je tijdens het pompen gewoon al die schoonmaakmiddelen (1 voor 1 ;)) in het water gemikt?? En je pomp had daar geen problemen mee? Wat voor pomp heb je als ik vragen mag? Heb me rad nu meerdere dagen laten spoelen met me Eheim 1048, maar heb het niet aangedurft om schoonmaakzooi erin te gooien uit angst dat me pomp (binnenwerk) beschadigd.. Maar als ik jou zou hoor maakt dat geen flaus aus?! :9

Ben zeer benieuwd naar je antwoord :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma: Ja precies, gewoon m'n pomp steeds na een dag in een andere emmer water met een schoonmaakspulletje gehangen. Geen puur schoonmaak spul rondgepompt dus, weet niet meer hoeveel schoonmaak spul maar zal niet meer dan een 20% zijn geweest.

M'n pompje is een plastic binnenfontijnpompje/ klein vijverpompje dat ik ooit voor 10 gulden uit een rommelbak van de Praxis heb gehaald omdat er geen sproeikopjes of doosje meer bij zat. :) Is gewoon 10W 600l/uur en draait nu een jaar nonstop en is vrij stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 16:27

t!mP

is inflatie gevoelig

niet handig om ook een richtprijs per rad erbij te zetten? imo wel handig en niet zoveel moeite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
OVer het algemeen wordt zo'n radiator verkocht zonder dat er een vaste prijs voor staat, bijna altijd is het ohh doe maar 15E ofzo

Zo ging het bij mij tenminste, 4X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Misschien wel leuk om deze link er ff bij te zetten in de startpost. Is de voorloper van dit topic :)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/154413

Staat niet zoveel in, wel hoe een gast zijn rad netjes heeft ingebouwd, netjes gedaan :)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 16:27

t!mP

is inflatie gevoelig

arnoman schreef op 21 September 2003 @ 19:13:
OVer het algemeen wordt zo'n radiator verkocht zonder dat er een vaste prijs voor staat, bijna altijd is het ohh doe maar 15E ofzo

Zo ging het bij mij tenminste, 4X
Mja dat is ook, maar k vroeg niet om 'n vaste prijs maar 'n indicatie. Maar zal allemaal idd wel rond de 15 ligge, beetje overbodig;x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 10:35
In het "grote waterkoelingsvragen topic" praten ze over een prijs tussen 5 à 25 euro. Ikzelf ben nu op zoek naar een koperen radiator, als ik er één heb die voldoet aan mijn eisen zal ik de afmetingen en de wagen waaruit deze kwam, posten.
Mijn "low-cost" waterkoelingsproject kan dan van start gaan. :P Eigenlijk jammer dat ik geen digicam heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi.... zag een tijdje geleden een vraag van iemand,
of i een fan nodig had op zijn radiator.

De hele bedoeling van de waterkoeling is het verplaatsen
van de warmte van je CPU (en/of videokaart)
zelf heb ik dit ook watergekoeld, maar de radiator naast
de kast gemonteerd.
Samen met een bak van +/- 6 liter water, levert dit een
behoorlijke berg 'cool' water op en een behoorlijke berg 'cooling'.

Doordat ik de radiator horizontaal heb gemonteerd naast het huis
(vrij van het huis) kan deze vrij zijn warmte afgeven en door
de 6 liter water worden pieken en onluchting automatisch
afgevangen.

Dus, hierdoor heb ik geen fans meer in het systeem
(enkelt 1 van 20dB in de voeding) en een bijna geruisloos systeem
(herrie van de pomp wordt ook gedempt door het water er om heen)

Ik draai nu met een AMD2500+ op FSB 200 en MP 11 (iets van 3200+)
zonder problemen...

groeten

http://www.pluisje.nl/prive/IM000098b.JPG
http://www.pluisje.nl/prive/IM000099b.JPG
http://www.pluisje.nl/prive/IM000100b.JPG
http://www.pluisje.nl/prive/IM000101b.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 10:35
NOFI maar dit topic dient vooral voor het posten van info over kachelradiatoren dus zou je ff kunnen vermelden waar je hem gehaald hebt (+ eventueel prijs), de afmetingen er van en uit welke wagen hij komt. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwman
  • Laatst online: 20-07 11:40
Wat ik me altijd nog afvraag is of een auto rad nou beter koelt dan een die je kant en klaar koopt.
Ik heb er zelf nou een auto rad inzitten, maar ik heb het idee dat die niet zoveel doet. Als ik mijn fan uitzet (120mm) dan loopt temp hooguit 1 graad op.
Ik heb gezocht of er vergelijkingstesten zijn tussen die 2 maar kan er niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
Aangezien ik ook ff wat info over mijn autoradiator wil posten, hierbij een klein verslag van mijn schoonmaak van het apparaat, wat ik de komende dagen ff ga doen.

Mijn Opel Astra Radiator (voor de schoonmaak)
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/m.vellinga6/rad_voor.jpg
10-11-2003
Is nu net ingegaan:
zoutzuur + water 2:1
In een badje van:
zoutzuur + water 1:25

Uiteindelijk zag hij er na 3 uur al schoon genoeg uit, van de week nog ff koken met azijn.

Nu alvast een eerste deel van de ombouw, er komen uiteindelijk 2 fans in te zitten (80mm) alles doorzichtig, en ik weet nog niet of ik hem ga spuiten)
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/m.vellinga6/ombouw_deel1.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door pretorian_nl op 12-11-2003 20:10 ]

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Pas op met zoutzuur e.d. in je radiator, binnen de kortste keren gaat ie lekken. Een van mijn radjes ging al kapot van een paar uurtjes schoonmaakazijn pompen. Maar het stond natuurlijk niet voor niets op de fles dat het metalen oppervlakken aan kon tasten 8)7

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.vellinga6/water1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.vellinga6/water2.jpg

extern kastje gemaakt voor mijn waterkoeling, was teveel gepriegel in de kast, dus uiteindelijk alles extern gemaakt. is wel een beetje groot geworden, maar wordt straks als een element in de poot van mijn nieuwe bureau verwerkt

[ Voor 35% gewijzigd door pretorian_nl op 15-02-2004 18:22 ]

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:13

Wimo.

Shake and Bake!

Zelfde principe als mij dus :) Waar heb je die slangkoppelingen vandaan?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/wimox/waterkoeling.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien een stom idee, maar is het niet slim om gewoon 1 zo'n grote ventilator van een auto erop aan te sluiten. Deze draaien niet zo snel en zijn dus ook zeer stil. Met een adaptor moet dit toch geen probleem zijn. Of ben ik hier nou fout?

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 00:52
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 19:35:
Mischien een stom idee, maar is het niet slim om gewoon 1 zo'n grote ventilator van een auto erop aan te sluiten. Deze draaien niet zo snel en zijn dus ook zeer stil. Met een adaptor moet dit toch geen probleem zijn. Of ben ik hier nou fout?

Bas
je bedoelt zo'n ventilator op je radiator voorin de auto? die maken echt herrie hoor

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
en daarbij had ik deze papst fans liggen. Zijn dus 2 papst fans die zijn echt wel stil. De koppelingen heb ik bij een inkoopactie gekocht. Zijn festo koppelingen, moeilijk elders te vinden. Zelfde koppeling komt op de computerkast, maar ik heb geen 20mm staalboor en moet dat dus even uitstellen. De koppelingen waar ik ze inschroef zijn gewoon gamma koppelstukjes met aan 2 kanten 3/4 schroefdraad. (20mm externe maat)

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
Zou een scooter radiator ook goed zijn? Ik heb diverse scooters gehad en wat onderdelen over! met een beetje geluk past deze net ergens bovenin een case, modat ze best klein zijn! Ik vraag me af wat voor koelvermagen je nu eigenlijk nodig hebt voor een normale koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Koelend vermogen zal wel ok zijn, echter schat ik die radiatoren van aluminium zullen zijn. Als je koperen blokjes gebruikt kan dat problemen opleveren...

Even om aan te geven: alle auto's (denk motors&scooters ook) na 1995 hebben allemaal een alu radiator. Vanaf toen zijn de koperen kachelradiators verbannen door nieuwe milieu wetgevingen (die groene aanslag kan giftig zijn bij inname o.i.d.)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
tip voor mensen die een radiator zonder ophanging hebben: kippengaas!

hiermee heb ik gister een fan-shroud en ophanging gemaakt, gewoon schroeven met een hele grote revet erachter en hij hangt, fans (2x YS-tech 92mm) heb ik toen via rubberen o-ringetjes voor het trillen met tie-wraps aan het kippengaas gehangen, werkt perfect!

gister gedaan met een alu seat ibiza heater core, hier pasten net niet 2 120mm fans op, maar wel 2x 92 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ik heb op de sloop een kachelradiator uit een Volvo 66 (zelfde als daf 66,met variomatic) gehaald. Na doorspoelen mbv kraan helemaal schoon. Koelvinnen van aluminium,buizen waarschijnlijk koper. koelend gedeelte = 17 x 14 x 6 cm. 1 aansluiting "normaal" van +/- 16 mm doorsnee.andere is alleen soortgat met schroefgaten aan zijkant.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor m'n server ga ik ook maar aan de WC. Net ff alle sloperijen van Den Haag afgereden, maar niemand heeft meer een koperen rad. 1 Van de slopers was wel geïnteresseerd waar het voor was en waarom persé koper. Na een hele korte uitleg over koeling voor de PC begon ie hardop mee te denken. Volgens hem kon een stukje lood de reactie tussen koper en alu opheffen, waardoor het zooitje jaren meekon. Hij vergeleek het met de manier waarop zeeschepen beschermd waren. Volgens hem was de schroef van koper en de rest niet. Nou is een schip niet uit alu, dus het vergelijk gaat niet helemaal op, maar koper is edeler dan het metaal waaruit een scheepsromp is opgebouwd. Iemand ervaring met dit verhaal of een andere oplossing om een alu rad en koperen blok te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een scheepshuls is van metaal en kan worden beschermd tegen corrosie door middle van een opofferingsmetaal. Het opofferingsmetaal is een betere reductor als de huls waardoor er alleen een redoxreactie met het opofferingsmetaal plaatsvind. Bij scheepswanden word zink gebruikt als opofferingsmetaal..

Maar het lijkt me niet zo dat een schroef met de rest van het schip reageerd, het is een open situatie en de metaalionen kunnen overal heen, een WC set is ene gesloten systeem, toch nét iets anders... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Ja, lees het waterkoelingstopic maar MMMMM. Daar staat dat een klein stukje magnesium de reactie van Alu + Koper kan verminderen/opheffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had voor de zekerheid m'n telefoonnummer achtergelaten en werd net gebeld dat ie een Subaru zat te slopen en de radiator al apart had liggen. Dat ding voldoet, dus de informatie kan misschien anderen nog helpen, aangezien de koperen rads langzaam aan het uitsterven zijn door het millieu (8>
418O2 schreef op 26 maart 2004 @ 15:31:
Ja, lees het waterkoelingstopic maar MMMMM. Daar staat dat een klein stukje magnesium de reactie van Alu + Koper kan verminderen/opheffen
Ik zag daar ook dat magnesium niet makkelijk toepasbaar is, vandaar dat ik een ander metaal zocht. Bovendien klonk het verhaal van de sloper niet zo slecht.
bbbrumbrum schreef op 26 maart 2004 @ 15:30:
*KNIP*
Maar het lijkt me niet zo dat een schroef met de rest van het schip reageerd, het is een open situatie en de metaalionen kunnen overal heen, een WC set is ene gesloten systeem, toch nét iets anders... 8)7
Een scheepsromp en schroef worden vaak net iets langer gebruikt dan een WC-setje. Bovendien zitten er in het (zee)water een hoop stoffen die we niet in een WC tegenkomen, dus er is waarschijnlijk best goed over nagedacht. Misschien kan het ons helpen in de zoektocht naar middelen om toch alu en koper door elkaar te gebruiken.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb nu een rad van een honda civic uit '89

werkt volgens mij uitstekend. Kunne precies 2 12MM fans op. eb er nu een op 5 volt op dat is voorlopig voldoende :)

Alleen de slangmaat van dat ding is ongeveer 17mm en das dus nogal lastig om daar een 10mm slang aan te krijgen. Dat vergt wat creatief solderen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Binas op schoot* *tabel 48 --> reductoren, standaard elektropotentialen*

Je kunt bij een combinatie van Al en Cu deze materialen gebruiken voor opoffering: Lithium, Kalium, Barium, Calcium, Natrium, Al(OH)4 ? en Magnesium. Van de bovenstaande stoffen lijkt magnesium mij trouwens de eenvoudigste. Calcium moet ook nog lukken, maar dan krijg je misschien problemen met kalkaanslag ?

Zink is geen optie omdat die een hoger elektropotentiaal heeft als Aluminium. De reactie verergerd dan alleen maar.

Just my 2 eurocents ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 22:58:

Je kunt bij een combinatie van Al en Cu deze materialen gebruiken voor opoffering: Lithium, Kalium, Barium, Calcium, Natrium, Al(OH)4 ? en Magnesium. Van de bovenstaande stoffen lijkt magnesium mij trouwens de eenvoudigste. Calcium moet ook nog lukken, maar dan krijg je misschien problemen met kalkaanslag ?

Zink is geen optie omdat die een hoger elektropotentiaal heeft als Aluminium. De reactie verergerd dan alleen maar.

Just my 2 eurocents ;)
Kijk, daar hebben we wat aan. _/-\o_ Gelukkig heb ik het zelf niet nodig, maar zeker handig voor iedere beginnende tweaker die moeite heeft om een koperen rad te vinden.
Over Binas gesproken: staat er ook in hoe je een koperen rad aan de buitenkant glimmend kan houden zonder de warmtegeleidende eigenschap negatief te beïnvloeden? De mijne glimt nog niet, maar als het zover is wil ik 'm graag zo houden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glimmend houden is lastig lijkt me, aangezien het koper in aanraking is met lucht zal het (langzaam) oxideren. Een beetje polijsten met koperpoets zou wel moeten helpen... misschien als je een heel dun laagje koperpoets erop laat zitten dat het niet oxideert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat je gehscuurd koper elktijd moest onvetten met oli, maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ontvetten met olie ? Misschien invetten zodat de zuurstof niet bij het koper kan komen. Maar dan moet de warmte uit je rad eerst door een laag (goed isolerend) vet heen voordat je fan het weg kan blazen. Lijkt me niet positief voor je temp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een paar dingetjes:

-lood is een edeler metaal dan aluminium, dus daar houd je elektrocorrosie niet mee tegen.

-lithium, kalium en natrium zijn onedeler, maar hebben een klein nadeeltje: Ze reageren zeer heftig met water, er ontstaat vuur (verbrandend metaal) en een grote hoeveelheid waterstofgas. Na toevoegen van een van deze metalen (of een andere uit dezelfde reeks) heb je na een paar seconden een grote "BOEM!!!"
Leukste demonstratie die ik hiermee heb gezien was een gekke scheikundeleraar, die vanaf de 4e verdieping een kilo natrium in de sloot gooide. Het water kwam net niet boven het dak van de school uit.....

-Voor elektrocorrosie zijn een aantal voorwaarden aanwezig, o.a. elektrisch geleidend contact tussen de materialen. Verslechter je dit elektrisch geleidend contact, dan zal je de corrosie extreem afremmen. Een koelblok van koper, met een alu deksel erop geschroefd, zal sneller corroderen dan een radiator, die geen elektrisch contact heeft, en een stuk verder weg zit, verbonden door relatief slecht geleidend water.

-Aluminium radiatoren worden jarenlang toegepast in auto's, waar de rest van de onderdelen van ijzer is (gietijzeren motorblok). Dit bij werktemperaturen van 80 graden. En daar gaat het goed.

Persoonlijk heb ik nooit last gehad van elektrocorrosie. Mede door eigen ervaringen, en de bovenstaande dingen, ben ik van mening dat elektrocorrosie een overschat probleem is.

Oja, en koper kan je lang glimmend houden door er wat (haar)lak overheen te spuiten

[ Voor 4% gewijzigd door php op 01-04-2004 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
misschien wel, maar het is toch neit fijn _als_ er iets mis mocht gaan en je dure hardware naar zijn grootje gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 22:58:

Just my 2 eurocents ;)
Herman schreef op 01 april 2004 @ 12:51:
Een paar dingetjes:

-Aluminium radiatoren worden jarenlang toegepast in auto's, waar de rest van de onderdelen van ijzer is (gietijzeren motorblok). Dit bij werktemperaturen van 80 graden. En daar gaat het goed.

Persoonlijk heb ik nooit last gehad van elektrocorrosie. Mede door eigen ervaringen, en de bovenstaande dingen, ben ik van mening dat elektrocorrosie een overschat probleem is.
Klopt inderdaad bij boten wordt bijna altijd gebruikt gemaakt van een zink en/of magnesium annode. Alleen kan ik uit ervaring vertellen me dit niet echt nuttig lijkt om toe te passen in je pc. Het effect is volgens mij veel te klein.
Ik denk dat het probleem zowiezo ook overschat wordt. Bij die boot ontstont er een klein beetje aantasting in 2jaar ofzo op t magnesium.
Ps hoe moet je dat toepassen dan? Overal een blokje opofferingsmateriaal op fixen? De verbinding hiertussen moet namelijk wel perfect zijn.
Ik denk dat je met een beetje onderhoud een prima WC kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben inmiddels aan het schoonmaken geslagen. Van binnen was ie al in perfecte staat, maar voor de zekerheid toch maar een nachtje in de zoutzuur gezet (1:10 uit de fles verdund met water). Ik hoopte dat ie mooi koperkleurig zou worden, maar hij werd alleen maar zwarter. Wel was het water bruin na een nacht, dus er is behoorlijk wat vuil opgelost. Nu wil ik alleen die zwarte aanslag eraf halen. Ben alleen bang dat zoutzuur niet gaat werken. Het gaat eigenlijk alleen maar om de lamellen, dus poetsen met Brasso is geen optie. Ben wel de onder- en bovenkant aan het poetsen gegaan en dat gaat er erg vet uitzien, maar nu de lamellen dus. Iemand een tip?
Oh ja, voor het kwijlgehalte ff 2 pics: (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC00997_small.JPG
Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC00998_small.JPG

EDIT: Pics geresized. 8)7 |:(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 00:52
ketchup voor de lamellen, als het koper is teminste, dat werkt best goed

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schroeven jullie de fans gewoon door/op de lamellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PASware schreef op 01 april 2004 @ 15:30:
ketchup voor de lamellen, als het koper is teminste, dat werkt best goed
Categorie "1 April"? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Laatst online: 22:56
..nee... dat is al tijdje bekend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 16:57:
[...]

Categorie "1 April"? >:)
nee, ketchup heeft een ph waarde ofzo wat dat koper schoonbijt. mar ik geloof dat je dan wel een beetje moet schuren/schrobben wil dat echt effect hebben. heb t zelf iIG nooit geprobeerd.

en resize je pics ff....

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 01-04-2004 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06

Epsilon

Probeer het met een dremel opzetstuk (zo'n stalen borsteltje) op lage snelheid. Misschien lukt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 13:36:
Voor m'n server ga ik ook maar aan de WC. Net ff alle sloperijen van Den Haag afgereden, maar niemand heeft meer een koperen rad. 1 Van de slopers was wel geïnteresseerd waar het voor was en waarom persé koper. Na een hele korte uitleg over koeling voor de PC begon ie hardop mee te denken. Volgens hem kon een stukje lood de reactie tussen koper en alu opheffen, waardoor het zooitje jaren meekon. Hij vergeleek het met de manier waarop zeeschepen beschermd waren. Volgens hem was de schroef van koper en de rest niet. Nou is een schip niet uit alu, dus het vergelijk gaat niet helemaal op, maar koper is edeler dan het metaal waaruit een scheepsromp is opgebouwd. Iemand ervaring met dit verhaal of een andere oplossing om een alu rad en koperen blok te gebruiken?
Binckhorst BV aan de Binckhorstlaan heeft een hele trailer vol. Die vraag er alleen wel gauw 25 euro voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 22:02:
[...]

Binckhorst BV aan de Binckhorstlaan heeft een hele trailer vol. Die vraag er alleen wel gauw 25 euro voor.
Klopt. Ik kwam er later ook achter dat ik deze over het hoofd had gezien. FF bellen leverde inderdaad een prijs vanaf € 25,- op. Heb er nu 1 in perfecte staat van binnen en qua maat precies wat ik zocht en dat voor € 10,- :P . Hij is net zo groot als m'n BI eXtreme in m'n andere PC. Moet deze alleen nog schoonmaken van buiten, zodat ie achter een window kan. Morgen maar ff wat middeltjes proberen om het koper weer mooi rood te krijgen. De rest kan ik wel met Brasso, zoals je misschien al zag.
_ferry_ schreef op 01 april 2004 @ 17:09:
[...]

nee, ketchup heeft een ph waarde ofzo wat dat koper schoonbijt. mar ik geloof dat je dan wel een beetje moet schuren/schrobben wil dat echt effect hebben. heb t zelf iIG nooit geprobeerd.
Ik kwam wel wat dingen tegen als azijn en citroensap, maar ketchup hoorde ik voor het eerst. Hij zal er wel mooi rood van worden, maar of er nog lucht doorheen wil.... :D

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Epsilon schreef op 01 april 2004 @ 17:58:
Probeer het met een dremel opzetstuk (zo'n stalen borsteltje) op lage snelheid. Misschien lukt dat wel.
Maar dan wel heel voorzicht met zo'n stalen borstel, de wanden van een koper rad zijn niet dik...
Ik heb me rad een dag in een emmer met water/schoonmaak azijn gezet. Het koper wordt wat dof en bruinig, maar na 4 maanden geen spatje oxidatie/groene zut te bekennen. :)
Btw met het schoonmaken van een rad met zoutzuur heb ik slechte ervaringen... me eerste rad raakte lek na veelvuldig met zoutzuur te hebben gespoelt. Volgens mij is het soldeersel weggevreten dat het geheel bij elkaar hield.. ;(

Trouwens wel apart, het maakt niet uit hoe vaak ik me rad doorspoel, of ik er nou chloor, azijn, zoutzuur, waterwetter of kokend water door spoel, er blijft ALTIJD wat rommel uitkomen. Tja, dat kan je hebben als je kachelrad een x aantal jaar, half vol water in een rek algen en zut ligt te kweken...

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silentpuma schreef op 01 april 2004 @ 22:21:
[...]

Maar dan wel heel voorzicht met zo'n stalen borstel, de wanden van een koper rad zijn niet dik...
Ik heb me rad een dag in een emmer met water/schoonmaak azijn gezet. Het koper wordt wat dof en bruinig, maar na 4 maanden geen spatje oxidatie/groene zut te bekennen. :)
Btw met het schoonmaken van een rad met zoutzuur heb ik slechte ervaringen... me eerste rad raakte lek na veelvuldig met zoutzuur te hebben gespoelt. Volgens mij is het soldeersel weggevreten dat het geheel bij elkaar hield.. ;(

Trouwens wel apart, het maakt niet uit hoe vaak ik me rad doorspoel, of ik er nou chloor, azijn, zoutzuur, waterwetter of kokend water door spoel, er blijft ALTIJD wat rommel uitkomen. Tja, dat kan je hebben als je kachelrad een x aantal jaar, half vol water in een rek algen en zut ligt te kweken...
Ik kwam op een site van muntenrestaurateurs tegen dat koken in azijn een goeie optie was. Ga nog ff zoeken of er gevaar voor de soldeerverbindingen bestaat, maar er stond bij dat het niet agressief was. De binnekant was schoon, op wat koelvloeistof na, maar dat was er zo uit. Hij heeft niet op een plank gelegen, dus dat scheelt een hoop zorgen over de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam op een site van muntenrestaurateurs tegen dat koken in azijn een goeie optie was. Ga nog ff zoeken of er gevaar voor de soldeerverbindingen bestaat, maar er stond bij dat het net agressief was. De binnekant was schoon, op wat koelvloeistof na, maar dat was er zo uit. Hij heeft niet op een plank gelegen, dus dat scheelt een hoop zorgen over de flow.
Die is goed :D die ga ik onthouden :) om op mn broertje uit te proberen }) :Y) (8>

@ elektrocorrosie/redox gedoe; Je zou bij een auto die een tijdje gekoeld is met gewoon water of demi water voor de lol eens moeten kijken in de rad.. dat geeft echt heeeeeeeeel veel troep.

De reden dat in auto's niet zoveel corrosie optreed is dat er toch al veel alluminium gebruikt wordt om warmte af te voeren en dat er toch een soort van Waterwetter inzit. (koelvloeistof dus). Het probleem met koelvloeistof is dat het niet genoeg warmte opneemt om interessant te zijn in een watercooling voor een pc. t zal toch gauw 4 tot 6 graden warmer worden..denk ik...

Het probleem wat je hebt met redox is dat ionen van het minst edele materiaal afgezet worden op het meest edele materiaal. Dus ookal gebruik je magnesium als opofferingsmateriaal, je krijgt hoe dan ook troep op je koper.. Je zou natuurlijk ook een materiaal in kunnen hangen met een hogere reductorpotentiaal...waar dan alle troep weer op afgezet wordt. Op die manier zou je het koper en alu volledig buiten spel kunnen zetten. Maarja...als je dat allemaal in je res moet hangen ben je ook nog wel ff bezig........alleen koper of alu lijkt me makkelijker *Whizkid gaat voor alu...geen geld voor koper ;( *

Ionentransport door water daat niet echt snel, maar in een watercoolsysteem zitten zoveel verontreinigingen. Chloorzooi, stof, residu van wat nog in de slangen zit. Het lijkt niks...maar qua geleiding maakt het enorm uit. We hebben op school eens een proefje gedaan met 2 bakken water. 2x 5 liter demiwater. weinig geleiding. logisch. Toen hebben we 1 bak goed afgedicht en luchtdicht gemaakt. de ander hebben we gewoon een paar dagen open laten staan. het verschil in geleiding was (relatief) gigantisch.
Klopt inderdaad bij boten wordt bijna altijd gebruikt gemaakt van een zink en/of magnesium annode. Alleen kan ik uit ervaring vertellen me dit niet echt nuttig lijkt om toe te passen in je pc. Het effect is volgens mij veel te klein.
Ik denk dat het probleem zowiezo ook overschat wordt. Bij die boot ontstont er een klein beetje aantasting in 2jaar ofzo op t magnesium.
Ps hoe moet je dat toepassen dan? Overal een blokje opofferingsmateriaal op fixen? De verbinding hiertussen moet namelijk wel perfect zijn.
Ik denk dat je met een beetje onderhoud een prima WC kan hebben.
Je kunt de oppofferingsmaterialen gewoon in je res hangen omdat alle water daar langs komt.

Nou heb ik ook wel ff weer genoeg gezegt...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
gekocht: 30 euro (nieuwstaat) via een maat, volvo heatercore
ongeveer 27x17,5x5 .... gaat net passen in me chieftec
(hij lag op de plank voor de verkoop)
is niet goedkoop maar volvo is nou eenmaal duur ;) komt geloof ik uit een 940 of een 740 ofzo ( http://service.volvoclub.ru/price2.shtml : 940 Á/Ó 1308375 100.00 USD gheghe )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben inmiddels druk in de weer met diverse middelen om de buitenkant weer mooi roodkoper te krijgen. Tot op heden is het resultaat bedroevend. Heb zoutzuur, (koken in) azijn met en zonder zout, (koken in) schoonmaakazijn, (koken met) ontkalker en ketchup (jawel!) geprobeerd. Het enige wat er een roodkoperen kleur kreeg, was de messing onder/bovenkant. Heb hier overigens geen ketchup op gesmeerd. Voor pics, zie een paar posts hierboven. Wie heeft de gouden, of moet ik zeggen 'koperen', tip?
Voor de DOC-modjes: Misschien een idee om de FAQ over watercooling uit te breiden met manieren om je rad van binnen en van buiten in perfecte staat te krijgen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 22:02:
[...]

offtopic : die container heb ik gemaakt en ook heb ik daar tien jaar gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
misschien een idee: als je een mooi koperen rad van goede kwaliteit wilt (en er een beetje voor wilt betalen) bel eens auto restauratie bedrijven en vraag of ze nog koperen kachel radiators hebben in de maat ...x...x...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haeg schreef op 03 april 2004 @ 09:39:
[...]

offtopic : die container heb ik gemaakt en ook heb ik daar tien jaar gewerkt :)
Offtopic: Dan weet jij me ook wel te vertellen waarom de 2x zo duur zijn als de collega's aan de andere kant van de Binckhorstlaan :r
Vandread schreef op 03 april 2004 @ 11:46:
misschien een idee: als je een mooi koperen rad van goede kwaliteit wilt (en er een beetje voor wilt betalen) bel eens auto restauratie bedrijven en vraag of ze nog koperen kachel radiators hebben in de maat ...x...x...
Heb jij daar ervaring mee? Ik neem aan dat als er in een oude auto een nieuwe rad geplaatst moet worden, dat men dan verplicht is om een aluminium te nemen. Of bouwt men daar speciaal een rad? Dan is een PC-rad veel goedkoper.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Waar ik me rad vandaan heb restaureren ze ook auto's.....
Als ze auto's restaureren gebruiken ze meestal het liefst orginele onderdelen he ;)
maar nee geen ervaring mee maar men is niet verplicht alu te nemen.... valt erg moeilijk te controleren he
Mijne lag in het maganzijn voor de verkoop/hergebruik, aangezien hij nog in goed staat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibhuti
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik heb tot nu toe een koperen Opel Corsa radiator en een andere koper radiator (waarvan ik niet weet uit wat voor auto hij komt) geprobeerd. Allebij hadden ze dezelfde soort lamellen als die uit het plaatje hierboven. Ze werkte op zich prima maar ik had zo het vermoeden dat de prestaties toch wat achter bleven door de gebruikte radiator. Het totale oppervlak van deze lamellen is namelijk helemaal niet zo groot, en omdat ze van buiten met tin behandeld zijn om corrosie te voorkomen is de warmte overdracht met de passerende lucht ook niet optimaal.

Sinds kort heb ik echter een aluminium Fiat Punto kachel radiator. Ik wou deze graag proberen omdat ik weet dat aluminium beter warmte over draagt aan lucht dan koper. Verder heeft deze heel veel fijne dicht bij elkaar geplaatste lamellen met een groot oppervalk waar dwars aluminium buizen doorheen lopen. Door deze buizen zit een soort schroefdraad, zoals van een kurkentrekker. Het oppervlak van deze lamellen bij elkaar is (en ik heb het zo goed als mogelijk "berekend" ;) ) ongeveer 10 keer zo groot bij grofweg dezelfde afmetingen als de Corsa radiator (ik heb al die klere lamellen geteld om een beetje accuraat te kunnen schatten). Ik had zo min of meer verwacht dat de betere warmte geleiding van koper hier niet zo belangrijk was, aangezien de rondgeleiding door de radiator door de koelvloeistof geschiedt.

De resultaten van dit aluminium beestje zijn in mijn setup met eigen gemaakt koperen blokje wel 6 graden celcius lager dan met de Opel Corsa radiator bij gelijke klok snelheid! Ik heb een Asus A7V8X-X moederbord met een 1800mhz AthlonXP die nu op 2416mhz loopt (hiervoor 2362mhz) met een voltage van 1.8volt. De temperatuur onder Full Load is max. 42 graden celcius.

AMD Ath II X4 760K, G.Skill 8GB DDR3-2133, Saphire 2GB R7 260X OC in een mooi Coolcube Maxi doosje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik wil ook een rad halen, maar had een paar vragen:
- Waar kun je 'm nog meer halen behalve sloop?
- bij een sloop, hoe werkt dat dan, loop je binnen loopt naar een auto en rukt er een rad uit?
- Waarzit de rad
- Moet je er voor betalen?

Thnx all

[ Voor 2% gewijzigd door AlexanderOnline op 07-04-2004 15:45 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderOnline schreef op 07 april 2004 @ 14:37:
Ik wil ook een rad halen, maar had een paar vragen:
- Waar kun je 'm nog meer halen behalve sloop?
Koperen radiatoren kun je ook bij gespecialiseerde PC-boer (online) kopen
- bij een sloop, hoe werkt dat dan, loop je binnen loopt naar een auto en rukt er een rad uit?
Afhankelijk van de sloper. Hier is overal een 'kantoortje' waar je aangeeft wat je wil hebben. Soms hebben ze de radiatoren liggen, soms moet je zelf 'slopen'
- Waarzit de rad
Meestal achter het dashboard
- Moet je er voor betalen?
[b]De sloper moet ook eten, dus je moet wel betalen. Dit hangt ergens tussen € 10,- en € 25,-

Thnx all
Vibhuti schreef op 07 april 2004 @ 11:32:
**KNIP**
Sinds kort heb ik echter een aluminium Fiat Punto kachel radiator. Ik wou deze graag proberen omdat ik weet dat aluminium beter warmte over draagt aan lucht dan koper.
**KNIP**
Ik neem aan dat je wel rekening houdt met redox. Anders heb je straks een hoge temp en een zwembad onderin je PC 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-01 01:41

TheWizzard

Everything we R will never die

dit is wel een interessant topic, wat ik alleen mis zijn foto's van hoe jullie koperen auto rad er nu uitziet?

Kortom: show es ff wat foto's ;)

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheWizzard schreef op 08 april 2004 @ 09:48:
dit is wel een interessant topic, wat ik alleen mis zijn foto's van hoe jullie koperen auto rad er nu uitziet?

Kortom: show es ff wat foto's ;)
OK dan. Na wat schoonmaken aan de buitekant is dit het resultaat. Boven- en onderkant moeten nog een keer goed gepoetst worden, maar het gaat om het idee.
Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC01001_small.JPG
(Klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibhuti
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
Uiteraard heb ik rekening gehouden met oxidatie. Nu werk ik met gewone auto koelvloeistof, daar zit al een anti corrosief in en het kost slechts ~ 1,50 euro/liter.

Met gewoon gedistileerd water is de temperatuur ongeveer 2 graden lager maar dan moet er een toevoeging in (bv. waterwetter e.d.). Op zich beter, maar mijn doel is om de waterkoeling zo budget mogenlijk te houden en ik heb geen zin in 7,50 euro verzendkosten voor een klein flesje anti corrosie vloeistof van 10 euro.

Verder heb ik zo al een heel goed werkend systeem, ik zie geen geen om nog extra uitgaven te doen voor iets wat ubderhabt al prima werkt.

Overigens is er een interesant artikel op overclockers.com (link: http://www.overclockers.com/articles993/ ) over verschillende koelvloeistoffen.

AMD Ath II X4 760K, G.Skill 8GB DDR3-2133, Saphire 2GB R7 260X OC in een mooi Coolcube Maxi doosje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is die van mij:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~ekoboz/fotos/pc/DSCF0028.jpg

ik heb hem nooit schoon gemaakt ofzo. Moet alleen de fans nog een keer netjes vastmaken. Helaas passen ze net niet.

Ik weet ook niet eens of het allemaal koper is. Daar twijfel ik nogal aan. Zou best eens kunnen dat het aluminium is gezien de kleur. Maar hij koelt voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerogee
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik heb ook een mooie sloop-rad (á 10 euro) alleen ik heb nog een klein verbindings-probleempje.

Ik moet nog een manier vinden om de slangen eraan te koppelen. Dit is opzich natuurlijk niet zo'n groot probleem alleen hebben mijn (tygon)slangen een i.d. van 10mm en de aansluitingen op de rad zijn 17mm o.d..
Zelfs met heel veel rekken denk ik toch echt niet dat de 10mm over een 17mm aansluiting gaat passen.

Ik heb wel een cv-vulslang (13mm i.d.) die met heel veel prutswerk en kokend water wel over de aansluiting te prutsen is. Nu zit ik te denken aan een verloopstukje tussen die 2 slangen. Heb echter alleen nog maar de combi 13mm pilaar-1/2" + 1/2"-1/2"bus + 1/2"-10mm pilaar gevonden. Beetje overkill om twee van die setjes aan te schaffen voor iets wat denkik makkelijker op te lossen moet zijn...

Iemand handige tips voor me (of hier ervaring mee)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/hellsurfer/radiators.jpg
Ik twijfel welke radiator ik het best gebruik, de bovenste is uit aluminium en van het merk BEHR en komt uit een ford, onderste is uit opel corsa en is van koper. Ik ben van plan mijn cpu en gpu te koelen en met een eheim 1250 pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 11:38:
[afbeelding]
Ik twijfel welke radiator ik het best gebruik, de bovenste is uit aluminium en van het merk BEHR en komt uit een ford, onderste is uit opel corsa en is van koper. Ik ben van plan mijn cpu en gpu te koelen en met een eheim 1250 pomp
ik zou voor de kopere gaan dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Ik had ergens gelezen dat je radiator het beste van hetzelfde metaal is als je koelblokken, omdat je anders chemische bullshit electro corrosie crap krijgt vanwege verschillende natuurlijke voltages. (maar ja meestal koper dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzems
  • Laatst online: 24-08-2024
[afbeelding]
Ik moet zeggen dat ze er allebij uitzien alsof ze van koper zijn gemaakt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De foto is nie echt duidelijk maar de aansluitingen op de aluminium rad zijn van plastiek en geen koper of ander metaal. Ik heb ook ergens gelezen van de corrosieproblemen die optreden wanneer men twee metalen mengt in een waterkoelsetup maar je kan dit verschijnsel minimaliseren door anti-corossieproducten ofzo. Ik vraag me af welke rad de beste koelresultaten zal hebben. Ik heb nog geen ervaring met waterkoeling en plan mijn volgende pc te waterkoelen, nog enkele maanden tot pci-express er is. de ene heeft wel plaats voor twee 120mm fans terwijl de andere maar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 07:21
Ik zou zeggen; gewoon een tijdje proberen. Zie je vanzelf welke het beste is. En als die alu het beste is gewoon even hier: [rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel VIII[/rml] kijken wat je het beste kan gebruiken om te verkomen dat het metaal wordt aangetast/aangevreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Laatst online: 30-03-2024
allard_070 schreef op 10 mei 2004 @ 12:10:
Ik zou zeggen; gewoon een tijdje proberen. Zie je vanzelf welke het beste is. En als die alu het beste is gewoon even hier: [rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel VIII[/rml] kijken wat je het beste kan gebruiken om te verkomen dat het metaal wordt aangetast/aangevreten.
Magnesium(omhulsel van puntenslijper (niet het mesje!) is daarvan) :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--

[ Voor 184% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 volt of niet. Hoe meer fans hoe meer geluid. Kan je iig vertellen dat 3 12mm Fans op 5 volt best hoorbaar zijn.

Passen 2 van 9,2 cm niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

El Snorro schreef op 10 mei 2004 @ 13:49:
[...]

Magnesium(omhulsel van puntenslijper (niet het mesje!) is daarvan) :)
Dus als ik een paar van die grijz achtige puntenslijpers haal...het mesje eraf schroef en dan in het reservoir pleur en gedestileerd water gebruik ben ik klaar? En heb ik geen last dat mijn koelblokjes eraangaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 17:42:
[...]

Dus als ik een paar van die grijz achtige puntenslijpers haal...het mesje eraf schroef en dan in het reservoir pleur en gedestileerd water gebruik ben ik klaar? En heb ik geen last dat mijn koelblokjes eraangaan?
Als t goed is niet, iig dat heb ik gehoord.
Die puntenslijpers zijn van magnesium (vraag me niet waarom) en dat is zeer onedel, waardoor niet het alu afgebroken wordt maar het magnesium.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 17:42:
[...]

Niet door een redox reactie in ieder geval, maar met alleen maar demi water krijg je soms weer last van algen enzo. Er moet dus eigenlijk nog steeds iets van corrosieprotect in ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het maar lastig. Die 4 soorten vloeistof die aangeraden worden. watter wetter weet ik veel. Doen die allemaal stuk voor stuk alle slechte dingen teniet?

dus verhelpen ze allemaal algen, en dat afbreken van het alu/koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-01 01:41

TheWizzard

Everything we R will never die

om nu allerlei lastige schoonmaakklusjes te voorkomen he, wat is de nieuwprijs van een koperen auto rad waar met gemak 2 120mm fans (papst) op kunnen. En waar haal je die dingen.

Ik wil in m'n huidige wc setup de slangen gaan vervangen voor de tygon 13mm (binnen diameter). (de huidige setup is gehaal opgezet met 8mm slangpilaren voor 8mm slangen). M'n cpu blok is een innovatek x-flow, m'n gpu en nb blok zijn een innovatek graph-o-matic en het rad is een innovatek dual radi, het reservoir is een innovatek tank-o-matic. Om die tygon 13mm te gaan gebruiken ga ik dus op elk onderdeel de inschroefverbindingen vervangen voor inscroefverbinding met slangpilaren geschikt voor 13mm aansluitingen (dat worden dan 1/4 inschroefverbindingen (1/4 schroefdraad) met 13mm slangpilaren). Ik heb er een eheim 1250 pomp bij.

Nu weten jullie mijn setup en wat ik van plan ben. Maar heeft het, in dit licht, wel zin om de slangen te gaan vervangen voor die tygon 13mm en dan hierbij een koperen autorad te gaan gebruiken, of is het beter om m'n innovatek dualradi te gaan voorzien van de juiste slangpilaren?

Over een maand of 1,5 a 2 wil ik nog m'n cpu blok gaan vervangen voor een dangerden rbx (voor de amd).

Wat zijn jullie meningen/ideeen/tips hierover?

[ Voor 79% gewijzigd door TheWizzard op 10-06-2004 19:59 ]

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheWizzard schreef op 10 juni 2004 @ 19:51:
om nu allerlei lastige schoonmaakklusjes te voorkomen he, wat is de nieuwprijs van een koperen auto rad waar met gemak 2 120mm fans (papst) op kunnen. En waar haal je die dingen.

Ik wil in m'n huidige wc setup de slangen gaan vervangen voor de tygon 13mm (binnen diameter). (de huidige setup is gehaal opgezet met 8mm slangpilaren voor 8mm slangen). M'n cpu blok is een innovatek x-flow, m'n gpu en nb blok zijn een innovatek graph-o-matic en het rad is een innovatek dual radi, het reservoir is een innovatek tank-o-matic. Om die tygon 13mm te gaan gebruiken ga ik dus op elk onderdeel de inschroefverbindingen vervangen voor inscroefverbinding met slangpilaren geschikt voor 13mm aansluitingen (dat worden dan 1/4 inschroefverbindingen (1/4 schroefdraad) met 13mm slangpilaren). Ik heb er een eheim 1250 pomp bij.

Nu weten jullie mijn setup en wat ik van plan ben. Maar heeft het, in dit licht, wel zin om de slangen te gaan vervangen voor die tygon 13mm en dan hierbij een koperen autorad te gaan gebruiken, of is het beter om m'n innovatek dualradi te gaan voorzien van de juiste slangpilaren?

Over een maand of 1,5 a 2 wil ik nog m'n cpu blok gaan vervangen voor een dangerden rbx (voor de amd).

Wat zijn jullie meningen/ideeen/tips hierover?
De DangerDen RBX doet het niet zo goed in de test op watercoolplanet ;-( Daar staat hij op de 15e plaats en is bovendien niet echt goedkoop.
Als je een beetje handig bent kun je zelf natuurlijk ook een prima koelblokje maken.
Via vraag en aanbod bieden ze wel materiaal aan, en die gast heeft er behoorlijk verstand van.
Misschien eens contact met hem opnemen ;-))
En anders wil hij je vast wel een advies geven als je niet zelf wilt bouwen,
Pagina: 1 2 3 4 Laatste