ChristiaanVerwijs schreef op 09 september 2002 @ 20:12:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]
Ik heb die vraag wel degelijk beantwoordt. Ik zei toen dat het mijn mening was, en dat het daar bij blijft. Mensen moeten zelf weten wat ze doen. Wie ben ik om te zeggen dat het niet mag? Als ik bij machte was zou ik het ook niet doen simpelweg omdat er in principe niemand door beschadigd wordt. Maar mijn mening is dat het verwerpelijk is.
Sorry, ik had je antwoord niet gezien

.
(Dus Ortep, ik moet je teleurstellen, ik bedoelde het zoals CV dacht dat ik het bedoelde

)
Even inhoudelijk. Oke, ik dacht namelijk even aan het begin van de discussie (in de zin van wanneer ik begon met mee te discussieren) dat je dat wilde. Maar nu ik zo terug lees zie ik dat ik dat idee baseerde op een uitspraak van jou die over drugs ging. Dan nog even een lichtelijk offtopic vraagje: Zou je, als je bij machte was, drugs verbieden?
ChristiaanVerwijs schreef op 09 september 2002 @ 20:20:
Ik denk dat wat Lasker en ik (en Lasker; corrigeer me als het verkeerd is) een beetje hebben is de gedachte dat mensen een beetje aan het doorslaan zijn. Het is allemaal zo belabberd materialistisch aan het worden.
Dingen als seks en liefde ervaren wij duidelijk heel anders dan de mensen die swingen aanhangen of het volledig tolereren. Ik hecht een heel andere waarde aan seks en liefde. Het zijn voor mij twee van de mooiste dingen die ik ken, en ik vind persoonlijk dat je dat bezoedelt met swingen en BDSM.
Ik ben ook niet iemand die puur een materialistisch leven wil leiden, om met Nietzsche termen te spreken vind ik dat je een goede verhouding moet zoeken tussen het dionisische en het apolinische (nu hoop ik dat ik dit goed gespeld heb), oftewel tussen 'lichamelijke' en het 'geestelijke', als jullie begrijpen wat ik bedoel. En ik denk dat je als swinger ook een prima geestelijk leven kan leiden. Het lijkt me dat je ondertussen zat tijd hebt om bijvoorbeeld flink de filosofie in te duiken en te filosoferen over het leven en te genieten van andere zaken zoals vrienden, liefde, enzovoort.
Nu voor de mensen die zelf niet BDSM-en/swingen en het verdedigen (Absolyte, Morgoth, LD, etc.): Je tolereert het geloof ik totdat je erachter komt dat je ouders ermee bezig zijn.
Als dat zo was zou ik zwaar teleurgesteld over mezelf zijn. In principe ben ik dat niet namelijk absoluut niet van plan, ik wil zo consequent mogelijk zijn en als ik niet (bewust) consequent ben dan is het niet puur rationeel dat ik dat naar vind.
Laat me voorop stellen dat ik swingers en BDSM respecteer. Het is een eigen keuze. Maar dat verandert mijn mening over het onderwerp niet. De denkwijze die ik hier een beetje proef is er eentje van 'er is geen reden om het niet te doen, dus doen we het maar wel - want het is lekker'. Daarbij worden allerlei normen en waarden met voeten getreden waar ik erg veel waarde aan hecht. Nu kunnen die normen en waarden fout zijn, of de verwerping van die normen en waarden....
Eerlijk gezegd vind ik dat je het nu veel minder hard stelt dan aan het begin van de discussie. Kijk, ik vind ook diverse dingen zwaar verwerpelijk... zoals bijvoorbeeld rascisme. Maar dat is puur gebaseerd op mijn normen en waarde systeem (die grotendeels is ontleend aan de cultuur waar ik in leef), en dat besef ik ook. Ik betrap me zelf er wel eens op dat ik mensen echt daadwerkelijk achterlijk vind omdat ze een bepaald iets vinden, en volgens mijn normen en waarden systeem is dat fout om hen daadwerkelijk achterlijk te vinden dus dan stop ik daar ook mee.
In meerdere draadjes hebben zowel ik als Lasker deze denkwijze (materialistische denkwijze) bestreden. Het vloeit voort uit een soort wetenschappelijke denkwijze waarbij er logische redenen moeten zijn om er niet aan te beginnen. Zijn die er niet, dan kun je het net zo goed wel doen. Bij dingen als BDSM en swingen vind ik dat je er als mens niets rijker aan wordt - het verrijkt je niet als mens.
Imho verrijkt het je sexuele leven wel, je kan zeggen wat je wilt maar sex met de een is weer anders dan sex met de ander. Ik ben ook van mening dat je wel enigzins moet matigen, maar dat kan ik me ook prima voorstellen in een swinger's leven. Je hoeft toch niet heel de dag door te swingen? In het weekend, en soms sla je eens een weekendje over en ga je met de kinderen naar de efteling (om maar eens iets te verzinnen).
De mens is niet alleen maar een ding. Het is een mens met een geestelijk en een lichamelijk leven (en daarmee bedoel ik niet een religieus leven). De uitbarstingen van swingen en BDSM trek ik terug naar een veel groter probleem in onze samenleving: de individualisering en het vervagen van normen en waarden. Het soort denken dat ik hier steeds gedemonstreerd zie beangstigd me, en wel omdat ik vrees dat dit dus maar de eerste stap is.
Je bedoelt zeker het vervagen van de normen en waarden die jij aanhangt? Een mens kan geen normenloos en waardeloos leven leiden.
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 21:36:
Er zit veel waarheid in wat je hier zegt. Maar er is ook nog een andere invalshoek. Sex is inderdaad mede zo belangrijk door de betekenis die wij er aan hechten. De egocentrische mens bekijkt alles logisch, demystificeert en ontheiligt het leven.
Ontheiligt? Wanneer is iets ontheiligt? Ja, als iets heilig was en vervolgens dat heilige er af is gehaald, maar wat bedoel je daar mee? Demystificeert? Zullen we de wetenschap maar stop zetten?
Daarmee gaan heel veel kostbaarheden verloren. Wat is een verjaardig? Je kan het zien dat wij het gelukkige feit van iemands geboorte vieren. Je kunt ook heel nuchter vaststellen dat je weer dichter bij je dood bent gekomen. Het is de kijk zelf die voor een groot deel de waarde beinvloedt.
Dichter bij de dood? Het zijn juist de christenen die zeggen "het leven is een gestadig sterven" (sommige christenen dan, laat ik nu ook geen generalisatie fout maken), ga nu de 'materialisten' niet beschuldigen van het nee zeggen tegen het leven! Zij zijn juist degene die ja zeggen (grotendeels, je hebt altijd van die nare cynische mannetjes, en vrouwtjes

), en nooit zullen zeggen dat je weer dichter bij dood bent!
Alle waardes maak je zelf, zonder mensen waren er ook geen waardes. Dat betekent dat ik ondanks dat ik een materialist ben heel veel waarde kan hechten aan het leven, heel veel waarde kan hechten aan wat voor zaken ook, ook al is het 'ontheiligt' of 'demystificeerd', dat doet er niet toe. Ik geef de waardes ongeacht!
Door sex te ontdoen van alle toegekende waarde en te reduceren tot zelfbevrediging overeenkomstig een lekkere maaltijd maak je veel kapot. In feite is dit een recept voor afstomping. Er bestaan basale gevoelens als sex, trek, dorst maar het grootste geluk ontstaat in de rites die mens verzonnen heeft en die door jullie weggerationaliseerd worden.
Heb ik een monogaam leven afgekeurd? Neen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je een prachtig leven kan opbouwen met een vrouw waarvan je houdt en dat je een mooie vriendschap kan opbouwen en dan ook kan sexen, en dan niet alleen voor het genot maar ook uit 'liefde'. Ik rationaliseer niets weg, ik ben degene die waardes toe kent, ik kan dus alle toegekende waarde aan sex handhaven en ik hoef het helemaal niet weg te reduceren tot zelfbevrediging.
De mooiste bouw je samen met anderen door te geven, en niet door elkaar wederzijds te bevredigen. Trouw, eergevoel, vriendschap, kamaraadschap, vaderlandsliefde, romantiek, onbaatzuchtige liefde, integriteit zijn zaken die het beste in de mens hebben boven gebracht. In toenemende mate worden deze dingen weggerationaliseerd tot er alleen nog egoistische zelfbevrediging op dierlijk nivo overblijft. Dat is geen vooruitgang maar kaalslag.
Als swinger kan je nog een prima geestelijk leven leiden. Je ervaart sex inderdaad anders dan zoals iemand zoals jij sex ervaart. Jij vind zoals hoe jij het ervaart beter, jij denkt ook dat als degene die de sex anders ervaart de sex gaat ervaren zoals jij het ervaart hij zich meteen zou 'bekeren' tot jouw soort sex. Maar de ander denkt precies hetzelfde. Hij
kan zich niet bekeren tot jouw soort sex simpelweg omdat hij een ander persoon is met andere behoeftes, een andere smaak, een ander normen en waarde systeem.
Nee, omdat 'wij' sex anders ervaren, en daardoor gaan we andere dingen zoeken om ons te binden. Of we binden ons helemaal niet en gaan andere dingen zoeken waarmee we ons leven kunnen invullen zoals wij dat willen.
Bij kinderen zal die twijfel rijzen en als ze het al ooit zullen vragen, dan zal jij ze met deze argumentatie gaan overtuigen. Maar ik ben toch liever een kind die die twijfel niet hoeft te hebben.
Waarom is dit allemaal zo erg voor die kinderen? Je gaat ervan uit dat die kinderen per definitie denken zoals jij denkt over swingers, die kinderen kunnen net zo goed over swingen denken zoals wij denken over swingen.
Daarom heb ik geprobeerd wat nieuwe punten aan te snijden, onder andere in mijn vorige posts door jullie te 'beschuldigen' en in deze post heb ik geprobeerd weer wat nieuw materiaal te stoppen. Ik vind het namelijk een erg interessante en leuke discussie die ik graag voortzet.
In ieder geval heb ik geleerd hoe jullie jezelf zien en hoe jullie mij zien en vice versa. Dat vind ik mij al pure winst. Dat wij moeite met elkaar hebben komt denk ik doordat wij uit bijna onverenigbare grond ideen vertrekken.
Ik kan niet begrijpen zoals jij denkt en vica versa

.
Wij leggen de nadruk heel anders:
egoisme centraal <-> altruisme centraal
Ik ben wel van mening dat ik mijn doelen moet nakomen, maar bij een van die doelen kan bijvoorbeeld prima zoiets staan zoals 'solidariteit', en dan niet dat zodat ik daar gelukkig van word maar solidariteit voor de solidariteit, dat kan ik prima als doel stellen. Ben ik dan nog steeds egoistisch?
verlangens cultiveren <-> verlangens kanaliseren
Ik vind dat je zoveel mogelijk uit het leven moet halen, en zoveel mogelijk verschillende intense emoties moet beleven. Versta je dat onder cultiveren?
demystificeren <-> ritualiseren
Bijvoorbeeld de demystificatie van hoe het universum eruit ziet, vind je dat naar? Ik vind het een oneindig veel bruter idee dat er een ziekelijk groot universum is met zonnestelsels, melkwegstelses en lokale groepen (inmens, inmens groot, en ook nog eens met de meest schitterende plaatjes van nevels en andere gekkigheid) dan het idee dat je de aarde hebt, zonnetje, wat planeetjes en een soort omhulsel waar wat sterren zijn aangeplakt. Dus is demystificatie nu fout of niet? Ik kan van het originele 'bijbelse' idee niet echt genieten, maar nu men het enigzins gedemystificeerd heeft kan ik er zeer zeker van genieten.
leven voor nu <-> leven met oog op later en nageslacht
Bedoel je met later het leven na dit leven of gewoon de toekomst? Ik vind namelijk wel dat je zo moet leven dat je nog wel een zekerheid hebt voor in de toekomst. En ik zou prima als doel kunnen stellen dat ik nageslacht wil verwekken en dat ik daar m'n leven op wil richten.
mens is meester <-> mensen verdienen bescherming
Vrijheid boven alles.
doorbreek grenzen <-> bescherm de grenzen
Nutteloze grenzen moeten afgeschaft worden inderdaad

.
eigen vernatwoording <-> bredere verantwoording
Ik kan best als doel stellen dat ik me verantwoordelijk ga stellen voor bijvoorbeeld de familie die ik wil gaan oprichten.
Jullie mogen reageren maar ik stop er verder mee, want ik zie nu alleen nog maar de irritatie groeien.
Dat vind ik erg jammer, ik vind het namelijk een erg leuke en leerzame discussie. Deze discussie is zeker fel, maar dat vind ik pas een mooie discussie! Een discussie die hard tegen hard gaat, maar waar nog wel plaats is voor een

en een

.
Overigens, mag ik vragen lasker waarom je twee keer een lege post (nou ja, bijna leeg, alleen een '-') hebt gepost en de vraag of ik deze mag verwijderen?
En mensen, even een oproep... laten wel wel andermans mening tolereren aub! Dus altijd vriendelijk blijven, en ten allen tijde een glimlach op je gezicht houden hoe fel de discussie ook is

.