Verwijderd schreef op 04 september 2002 @ 12:08:
[...]
De vergelijking gaat niet op. Een BMW is een bezit, maar swingen is een gedrag. Over gedrag kun je een moreel oordeel vellen. Een betere vergelijking zou zijn wat vindt je van mensen die met hun BMW 80 door de bebouwde kom rijden? Dan is het antwoord: Dat zijn hufters helemaal niet zo gek.
Hier heb je idd. gelijk, was door mij verkeerd geformuleerd.
[...]
Ik denk dat ik voldoende weet om te kunnen oordelen. Ik hoef zelf ook geen hardrijder, dief, moordenaar etc. zijn om te kunnen oordelen over hardrijden, diefstal en moord.
In feite heb ik de discussie heel netjes gehouden en mijn veroordeling is op algemene gronden, namelijk het gebrek aan moraliteit die aan dit gedrag ten grondslag ligt. Ik zou ook heel gemakkelijk hebben kunnen aanvoeren dat bij swinger en parenclubs nog aanverwante zaken spelen waar jij wijselijk je mond overhoudt zoals gangbangs, poep en piessex, kindersex en dierensex etc. en dat het een randbebeuren maskeert waar echt misbruik plaatsvindt. Veel swingers geven echter duidelijk aan dat ze zich daar niet in mee willen laten, maar dat het ook gebeurt is zeker, anders zouden ze dat niet zo nadrukkelijk vermelden. Over de uitwassen houd jij wijselijk je mond. Dus die openheid en eerlijkheid valt ook wel mee.
[...]
Dat je er nu weer gangbangs, poep en piessex, kindersex en dierensex etc. slaat werkelijk nergen op en daar moet je nu eens mee ophouden.
Dat jij het één niet los kan zien van het ander is echt jou probleem en heeft wederom niets met swingen te maken maar met sexueele voorkeur van de mens.
In een moreel braaf gezinnetje zal er ook het nodige mis zijn, geweld binnen het gezin, etc. dat zie jij niet aan de buitenkant, maar omdat jij het niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is.
Hier kan ik ook zat voorbeelden van geven van O zo brave, burgelijke en vaak zwaar gelovige families waar het van geen kant klopte.
Ik heb helemaal niet wijzelijk mijn mond hierover gehouden, maar omdat ik me hier niet mee bezig hou en er dus zelf verder niet over hoef te beginnen, dat het gebeurd en niet alleen in parenclubs maar ook bij "nette" mensen thuis is een ding wat zeker is.
Dus verwijd mij niet dat ik niet open en eerlijk ben want dat ben ik zeker wel!
Waarom dan zo boos? Aan de ene kant willen jullie je afzetten tegen de tribals, door je niet te conformeren, aan de andere kant zijn jullie weer boos als je dan wordt uitgekotst.
Want je wil geen burgermannetje zijn, maar maakt je boos om de afwijzing van het burgermannetje? Wat willen de meeste niet aanpassers? Precies van twee walletje eten. En een vaste relatie én wisselde relaties. Je buiten de groep stellen én geaccepteerd worden door de groep. Verwende mensen die de conskwenties van hun keuzes niet willen aanvaarden. Ik, ik, ik.
[...]
Daar ga je weer met je vooroordelen, jij zegt dat wij ons niet willen conformeren aan tribals waar ik juist aangeef dat ieder mens zich aansluit bij die groep waar hij zich het prettigst voelt.
Dat het niet jouw tribal is kan ik ook niet helpen, dus zie jij het meteen als "niet willen aanlsuiten bij die van mij dus verzet jij je tegen tribals".
Dat noem ik bekrompen denken.
Dat het gezien wordt als "het eten van twee walletjes" kan ik goed begrijpen, maar het is mijn keuze en die van mijn partner.
Het is niet gedwongen of een compromie.
En leg mij eens uit welke consekwenties ik niet wil aanvaarden?
Dus jouw normen en waarden zijn gangbaar, nou ik dacht het niet! Respecteren jou ouders het, of accepteren ze het? Daar zit nog een groot verschil tussen. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat ze jou als mens respecteren en dat deel van jouw gedrag noodgedwongen accepteren.
[...]
Ik roep nergens dat mijn normen en waarden gangbaar zin, net zo min als die van jou alhoewel ze misschien meer gangbaar zijn omdat ze algemeen geaccepteerd zijn in Nederland.
Mijn ouders respecteren en accepteren het, en zeker niet noodgedwongen.
Je hebt besef van normen en waarden, maar je leeft er niet naar. Je kunt je niet beroepen op onwetendheid. Omdat jij dondersgoed weet dat je ingaat tegen de normen en waarden die je zijn aangeleerd, heb je ze verruild voor het nederlands wetboek. Zoals ik al zei: Jullie leven niet naar normen en waarden, maar kiezen de normen en waarden die passen bij jullie leven.
Een intelligent iemand als jij moet toch ook beseffen dat er in de wet een hoop is toegestaan niet uit morele overwegingen, maar uit oogpunt van praktisch bestuur. Er wordt een hoop gedoogd, zoals dat zo mooi heet.
Er is geen betere manier om je gebrek aan moraal te demonstreren, dan te zeggen: Wat ik doe is toch toegestaan?
En daar ga je weer, jouw waarden en normen zijn de enige die tellen, volgens jou.
Dat ik nagenoeg dezelfde waarde en normen hanteer schijn je niet te willen begrijpen of zien.
Als ik, als man, een oorbel draag, ben ik dan minder, heb ik dan geen normen en waarden?
Als ik, als man, een tepelpiercing draag, ben ik dan minder, heb ik dan geen normen en waarden?
Neen!
Alleen ik wijk op een aantal punten af van welke mij zijn aangeleerd, durf "anders" te zijn als je die bewoording graag wil horen, maar dat maakt mij geen minder mens.
Maar daar heb je het weer, "aangeleerd", kudde gedrag zoals jij dat zo graag noemt, ieder zijn eigen kudde, tribal.
Zoals jij al zei: Jullie leven niet naar normen en waarden, maar kiezen de normen en waarden die passen bij jullie leven.
Precies, en wat is daar mis mee?
Niemand stoort zich aan mij omdat ik er niemand mee lastig val, bewust of onbewust.
"Er is geen betere manier om je gebrek aan moraal te demonstreren, dan te zeggen: Wat ik doe is toch toegestaan?"
Ook hier zit je wat swingen betreft volledig naast de waarheid.
Wederom is jouw moraal de enig ware, doet me zo langzamerhand denken aan radicale extremistische geloofsridders.
Er staat nergens in de wet dat dit niet mag, nergens anders wordt er geschreven of geroepen dat dit niet mag.
Dat het volgens anderen niet kan of geen pas heeft is iets anders, dat is hun gevoel of overtuiging, net zoals het mijn gevoel en overtuiging is dat dit wel mag.
Anders als met het gebruik van acohol in het verkeer, maar daar hoef ik jou hopelijk het verschil niet tussen uit te leggen.