Wat vind jij van "swingen"?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 8.065 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 14:22:
Vrijgevochten intelellectuelen zullen er altijd zijn. Er zijn altijd mensen die zich tegen de maatschappij afzetten. zoals bijv. Nietsche. Daarvoor hoef je geen vrije moraal te prediken.
Vrijgevochten intellectuelen zijn dus in feite een soort onvermijdelijk kwaad?
Dat is jouw beleving. Wat je niet kent dat mis je ook niet. Ik vind dat onze samenleving steeds armer wordt. Het gezamenlijke beleven verdwijnt steeds meer.
Dan kijk je niet goed om je heen, of je hebt verkeerde vrienden. Mijn ervaring is dat ik ten volste kan genieten van de rijkheid van de samenleving en van het gezamenlijke beleven van een pilsje, een goede film, een bos-/strandwandeling met mensen die mij dierbaar zijn. Maar als je denkt dat ik iets mis dan hoor ik dat graag van je.
Dat leraren op het schoolplein emotionele vorming moeten stimuleren is zeker als grapje bedoeld.
Nee, zeer zeker niet! Als kinderen ruzie maken, dan moet de leraar als bemiddelende partij optreden en proberen de kinderen te leren dat je het ook anders op kunt lossen. En dat gebeurt ook (op mijn school tenminste wel). Mijn moeder is overblijfmoeder en ik vind dat zij werk doet dat misschien nog wel belangrijker is, dan dat van een hoogleraar wiskunde aan de universiteit.
Als normen en waarden uit de samenleving verdwijnen zoals nu het geval is wordt het heel moeilijk om dat weer terug te krijgen. De enige manier om mensen te motiveren normen en waarden over te brengen op hun kinderen is via sociale controle. En in onze individualistische maatschappij is elke vorm sociale controle bijna verdwenen. Mensen in de grote steden kennen hun buren nauwelijks en als iemand midden op de straat in elkaar wordt geslagen, bemoeit niemand zich er nog mee.
Sociale controle hoort vooral te gebeuren door ouders en leraren. Niet door je bejaarde buurvrouw die je van achter de geraniums in de gaten houdt.

Sociale controle door voorbijgangers is echt van uitermate kleine invloed. Als je bijvoorbeeld iemand aanspreekt op zijn gedrag als hij iets op de grond gooit, dan trekt ie zich er in de regel geen reet van aan. Simpelweg omdat voorbijgangers niet verantwoordelijk zijn voor jouw gedrag. Ze hebben geen overwicht zoals ouders en leraren dat wel (behoren te) hebben. En als je ziet dat iemand in elkaar geslagen wordt, dan bel je 112, je onthoudt de kenmerken van de dader en laat het slachtoffer niet alleen (tenzij je een boom van een vent bent die de slachtoffers ECHT kan helpen).
We zijn bang voor groepjes jongeren, voor donkere mensen, voor onze agressieve buurman, voor asociale buurtbewoners, voor zwervers, voor verslaafden. We lopen er met een boog omheen. Een van de redenen dat buitenlanders bang zijn om zich buiten hun eigen gemeenschap te begeven, is de normloze rotzooi die ze daarbuiten aantreffen, die onvolprezen eigen moraal van jou.
Dan veroordelen ze wat ze niet kennen en dat is precies de xenofobie waar deze samenleving onder lijdt. De meerderheid van Nederland is niet agressief, asociaal, drugsverslaafd en dakloos en zelfs van de meesten die dat WEL zijn, heb je doorgaans niks te vrezen (al moet je natuurlijk wel op je hoede zijn).
Na de tweede wereldoorlog waren mensen bang van elke vorm van authoriteit. Dat is zo ver door geslagen dat elke respect voor auhoriteit verdwenen is. Maar wat is het gevolg: nu zijn we doodsbang voor onze medemens. Elkaar hulp bieden is er niet bij. Het volk is bang en roept dat de overheid de problemen harder moet aanpakken. Maar meer politieagenten kunnen deze problemen niet oplossen. Dat is geen afdoende alternatief voor een samenleving waain normen en waarden onderuit gehaald zijn. Uiteindelijk is ook de politie onderdeel van die samenleving. Diezelfde politie die veracht en bespot wordt, moet het vuilnis van de maatschappij opruimen. De gedachte dat je dit soort problemen met geld en meer blauw op straat kan oplossen is een illusie.
Het probleem is, zoals je zelf al zegt, dat mensen BANG zijn voor hun medemens. Maar is dit een reele angst? Is de criminaliteit werkelijk zo hoog?
Het individualisme zorgt ervoor dat ouders veel meer met zich zelf bezig zijn, dan normen en waarden aan hun kinderen over te brengen. Kinderen opvoeden is een uitermate arbeidsintensief, tijdrovend en ondankbaar proces.
Niet ondankbaar. Als je het goed doet, kun je trots zijn op je kinderen en al ken ik dat gevoel nog niet, het moet geweldig zijn lijkt me.
Als je tegenwoordig de krant leest val je van de ene verbazing in de andere. Niet alleen neemt de criminaliteit toe, maar je ziet dat egoisme en individualisering leiden tot hele nieuwe misstanden die vroeger eenvoudigweg niet voorkwamen.

Stel doodt kind om 'vrij' te zijn
vrouw verkracht na aanrijding
Kom op... Individuele gevallen zijn natuurlijk geen aanwijzing voor een maatschappelijk probleem.

/me wacht geduldig op de dag dat deze redeneerfout niet meer gemaakt wordt.
Dit soort dingen was vroeger ondenkbaar en daarom gebeurden ze ook niet.
Nu maak je jezelf toch wel een beetje belachelijk... Je gaat me toch niet vertellen dat er vroeger geen vrouwen verkracht en kinderen vermoord werden?
Nu mensen hun eigen fantasien mogen uitleven is niets meer ondenkbaar. Er zijn geen grenzen meer. In tijdje terug werd in tilburg een automobilist doorgeschoten omdat hij boos was op een andere automobilist.
Nog meer individuele gevallen... Je zou meer indruk maken als je met een grafiek komt die laat zien dat de criminaliteit op alle fronten is toegenomen en een grondige analyse van de oorzaak daarvan door een genomeerd onderzoeksinstituut.
Mensen laten zich in hun gevoelens niet meer remmen door een ingebouwde moraal. Geen enkele gruwelijkheid is meer ondenkbaar, alleen de fantasie houdt ze nog tegen. Vandaar dat als iemand een orginele misdaad pleegt, dit vrij snel wordt nagevolgd door anderen. Een mooi voorbeeld zijn de schietpartijen op scholen.
Vroeger waren er ook seriemoordenaars. De aandacht in de media voor dit soort tot de verbeelding sprekende criminaliteit is toegenomen, of het ook echt vaker voorkomt is daarmee niet gezegd.
Zonder een maatschappelijke moraal is de criminaliteit niet in de hand te houden, ook niet met bergen politie. Trouwens is een politiestaat dan de waarborg voor individualisme? Jullie eenvoudigen van geest schijnen niet te willen begrijpen, dat criminaliteit juist de ultieme vorm is van een persoonlijke moraal.
Alleen voor mensen die graag criminaliteit plegen. En als ik moet kiezen tussen student of crimineel, dan lijkt me de keus vrij simpel. Als de overheid het onaantrekkelijk maakt om crimineel te zijn (hoge pakkans, zware straf) dan is het vanuit individualistisch standpunt enorm DOM om crimineel te zijn.

Mijn en jouw moraal kunnen wel eens dichter bij elkaar liggen dan je denkt. Veel normen en waarden waar jij voor staat heb ik ook (respect voor autoriteiten zoals politie, leraren en ouders, de samenleving moet meer sociaal en minder egoistisch en materialistisch worden etc.).

Maar mooie tirades tegen individualisme zoals die ik net van je gelezen hebben helpen ook niet om die normen en waarden aan mensen te leren. Mensen denken nu eenmaal vanuit zichzelf en dat verandert niet zomaar. Het grootste verchil tussen ons, is dat daar waar jij het slechte van de mensenlijke potentie ziet, zie ik het goede. Met dezelfde vrijheid en macht om dingen te vernietigen kun je ook dingen creeren. Mensen hebben niet als doel om al het mooie op deze wereld te vernietigen. Integendeel! En als je dat erkent, dan zul je misschien zien dat het nog best goed kan komen met de mensheid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 17:19:
[...]

Vrijgevochten intellectuelen zijn dus in feite een soort onvermijdelijk kwaad?
Het is het zout in de pap. Maar je kunt ook te veel zout in pap gooien en dan wordt hij oneetbaar
Dan kijk je niet goed om je heen, of je hebt verkeerde vrienden. Mijn ervaring is dat ik ten volste kan genieten van de rijkheid van de samenleving en van het gezamenlijke beleven van een pilsje, een goede film, een bos-/strandwandeling met mensen die mij dierbaar zijn. Maar als je denkt dat ik iets mis dan hoor ik dat graag van je.
Individualisering geeft nieuwe vrijheid maar er gaan ook onheroepelijk dingen mee verloren. Solidariteit, gemeenschapsgevoel en cohesie bijvoorveeld. Natuurlijk komen mensen nog bij elkaar maar de verbanden zijn veel vrijblijvender en tot niets verplichtend. geen echte solidariteit meer, maar slim netwerken. opportunisme in plaats van commitment.
Sociale controle hoort vooral te gebeuren door ouders en leraren. Niet door je bejaarde buurvrouw die je van achter de geraniums in de gaten houdt.

Sociale controle door voorbijgangers is echt van uitermate kleine invloed. Als je bijvoorbeeld iemand aanspreekt op zijn gedrag als hij iets op de grond gooit, dan trekt ie zich er in de regel geen reet van aan. Simpelweg omdat voorbijgangers niet verantwoordelijk zijn voor jouw gedrag. Ze hebben geen overwicht zoals ouders en leraren dat wel (behoren te) hebben. En als je ziet dat iemand in elkaar geslagen wordt, dan bel je 112, je onthoudt de kenmerken van de dader en laat het slachtoffer niet alleen (tenzij je een boom van een vent bent die de slachtoffers ECHT kan helpen).
Pakweg veertig jaar geleden werd er wel degelijk door omstanders ingegrepen. Daarom lieten criminelen het wel uit hun hoofd om in het openbaar misdagen te plegen. Toen kenden mensen in een wijk elkaar nog en kwamen te hulp. In een stad als tokio met 10 miljoen mensen ben je veel veiliger tegenwoordig dan in lutjebroek en kan je 's-avonds gewoon over de straat lopen zonder angst om overvallen te worden. Dat jij zulke dingen normaal vindt, komt omdat jouw referentiekader niet klopt. Jij wilt dat wij zulke dingen als onvermijderlijk aanvaarden, die dat helemaal niet hoeven zijn. Die zaken zijn alleen onvermijderlijk in een maatschappij als de onze, waarin individualisering en afbraak van normen en waarden veel te ver is doorgeslagen. Jij vindt het belangrijker dat mensen kunnen swingen en op andere manieren kunnen uitleven, maar ik vind de prijs veel te hoog. Dat we alleen nog maar 112 kunnen bellen onderstreept de armoede van onze samenleving die als los zand aan elkaar hangt.
Dan veroordelen ze wat ze niet kennen en dat is precies de xenofobie waar deze samenleving onder lijdt. De meerderheid van Nederland is niet agressief, asociaal, drugsverslaafd en dakloos en zelfs van de meesten die dat WEL zijn, heb je doorgaans niks te vrezen (al moet je natuurlijk wel op je hoede zijn).
Onze maatschappij wordt steeds crimineler en normlozer, daarvoor hoef je niet xenofoob te zijn om dat te zien. Je kunt mensen niet vragen om hun waarden en normen aan te passen aan het vacuum dat wij ze te bieden hebben. Zo van geef uw eigen waarden en normen maar op en kies zelf maar iets.
Het probleem is, zoals je zelf al zegt, dat mensen BANG zijn voor hun medemens. Maar is dit een reele angst? Is de criminaliteit werkelijk zo hoog?
Zeker en hij wordt met de dag erger. Er is geen gemeenschap meer om op terug te vallen. We hebben overheidsdiensten en als die het laten afweten dan staan we alleen. Ik heb meegemaakt dat een jongen door een cokeboer in elkaar werd geslagen en naar de politie ging om een aanklacht in te dienen en dat de politie zei: doe dat niet, want die vent is levensgevaarlijk. Zo ver zijn we al afgezakt. Ook de politieagenten zijn bang voor volkomen losgeslagen drugsvretende mafkezen. Diezelfde agenten die door onze maatschappij flink afgezeken worden, mogen hun nek uitsteken om dat gajus er onder te houden. Je kunt het ze moeilijk kwalijk nemen dat velen dan liever de andere kant opkijken. Het had nooit zo ver mogen komen.
Niet ondankbaar. Als je het goed doet, kun je trots zijn op je kinderen en al ken ik dat gevoel nog niet, het moet geweldig zijn lijkt me.
Kinderen zijn ondankbaar, dat is altijd zo geweest. Als je dankbaarheid verwacht voor opvoeding zul je teleurgesteld worden. Natuurlijk geeft het ouders voldoening om uiteindelijk na veel strubbelingen hun kinderen goed te recht zien komen. Maar het opvoedproces zelf, geeft weinig onmiddelijke bevrediging en vraagt juist veel zelfopoffering en geduld van ouders. Mensen die vooral op eigen behoeftenbevrediging zijn ingesteld zullen het heel moeilijk krijgen, want ze moeten heel wat inleveren voor een 'long term investment'. En dat is nou net een van de dingen die ze niet geleerd hebben in de opvoeding en het wordt nog eens versterkt door een consumptiemaatschappij die op instant satisfaction hamert.
Kom op... Individuele gevallen zijn natuurlijk geen aanwijzing voor een maatschappelijk probleem.

/me wacht geduldig op de dag dat deze redeneerfout niet meer gemaakt wordt.
Als dit nou een uitzondering was, maar we worden voortdurend geconfronteerd met steeds verdergaande brutaliteiten. We zouden bijna vergeten dat er ooit een tijd was dat mensen gewoon veilig over de straat konden lopen en dat er maar een paar moorden per jaar werden gepleegd.
Nu maak je jezelf toch wel een beetje belachelijk... Je gaat me toch niet vertellen dat er vroeger geen vrouwen verkracht en kinderen vermoord werden?
Vroeger hadden ook de criminelen meer normbesef dan ze nu hebben. Dat is het grote verschil. Tegenwoordig gaat zelfs kleine criminaliteit met grof geweld gepaard.

Dat je iemand in die situatie verkracht zou vroeger zelfs criminelen te ver gaan. Dat jij dat niet kan invoelen maakt mij alleen nog triester. Dat is een gevolg van het simpele zwart-wit-denken. Individualiseren en persoonlijke moraal zijn goed, maar criminaliteit is slecht. Een persoonlijke moraal vragen aan zwak sociaal mensen, dat is slecht! en dat leidt tot steeds grovere criminaliteit. Want niet alleen neemt de criminaliteit toe, hij wordt ook steeds grover.
Nog meer individuele gevallen... Je zou meer indruk maken als je met een grafiek komt die laat zien dat de criminaliteit op alle fronten is toegenomen en een grondige analyse van de oorzaak daarvan door een genomeerd onderzoeksinstituut.
De grafieken van criminaliteitscijfers gaan al 50 jaar omhoog. Het aantal zaken dat wordt opgelost is gezakt tot een dieptepunt. Wat ik met deze voorbeelden wil demonstreren is niet de stijging in de kwantiteit van de criminaliteit maar in de grofheid er van. Het totaal respect voor de medemens dat er uit blijkt. Het doden van kind omdat het je 'vrijheid' aantast, dat is swingen voor zwaksocialen.
Vroeger waren er ook seriemoordenaars. De aandacht in de media voor dit soort tot de verbeelding sprekende criminaliteit is toegenomen, of het ook echt vaker voorkomt is daarmee niet gezegd.
Naarmate meer mensen aangemoedigd worden hun fantasien uit te leven, zullen ook meer mensen hun zwarte fantasien uit leven. Dat is toch niet zo moeiijk te begrijpen.
Alleen voor mensen die graag criminaliteit plegen. En als ik moet kiezen tussen student of crimineel, dan lijkt me de keus vrij simpel. Als de overheid het onaantrekkelijk maakt om crimineel te zijn (hoge pakkans, zware straf) dan is het vanuit individualistisch standpunt enorm DOM om crimineel te zijn.
In een individualistisch ingestelde samenleving zonder sociale controle, is de pakkans klein, want iedereen bemoeit zich met zijn eigen zaak en denkt aan zijn eigen hachie. De VS heeft de zwaarste straffen en nog steeds hebben ze de hoogste criminaliteitscijfers. Hele zware straffen maken een samenleving zelfs onveiliger, want mensen met een gebrek aan moraal reageren daar niet op door geen misdaden meer te plegen, maar door de getuigen om te brengen.
Mijn en jouw moraal kunnen wel eens dichter bij elkaar liggen dan je denkt. Veel normen en waarden waar jij voor staat heb ik ook (respect voor autoriteiten zoals politie, leraren en ouders, de samenleving moet meer sociaal en minder egoistisch en materialistisch worden etc.).

Maar mooie tirades tegen individualisme zoals die ik net van je gelezen hebben helpen ook niet om die normen en waarden aan mensen te leren. Mensen denken nu eenmaal vanuit zichzelf en dat verandert niet zomaar. Het grootste verchil tussen ons, is dat daar waar jij het slechte van de mensenlijke potentie ziet, zie ik het goede. Met dezelfde vrijheid en macht om dingen te vernietigen kun je ook dingen creeren. Mensen hebben niet als doel om al het mooie op deze wereld te vernietigen. Integendeel! En als je dat erkent, dan zul je misschien zien dat het nog best goed kan komen met de mensheid.
Het is anders geweest en het kan anders. Alleen zullen we dan het te ver doorgeschoten individualisme aan banden moeten leggen en van mensen niet alleen een sociale verantwoordelijkheid vragen, maar eisen. Ik geloof ook in het goede van de mens, maar dat goede moet wel ontwikkeld worden. Ik vind het dom om te denken dat mensen van nature goede, sociale, zachtaardige wezens zijn. Normen en waarden en daarmee goedheid moeten de mens worden aangeleerd. Wat mij betreft mogen die normen en waarden los staan van een bepaald geloof, maar het moet wel gebeuren. Met branden blussen komen we er niet, brandpreventie is veel belangrijker. Daar zullen we ook wat vrijheid voor moeten inleveren, maar een veiliger, socialere, solidairere samenleving is ook veel waard.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste