Dat de levensbeschouwelijke sectie in de FAQ niet compleet is zonder stukken over het christendom onderschrijf ik zeker, maar er ontbreekt wel meer. Vandaar dat ik enige tijd geleden al heb gepleit voor het verwijderen van alles behalve de wetenschappelijke sectie. Dit om de simpele reden dat er op levensbeschouwelijk vlak geen brede consensus is die beschreven kan worden (zoals wel bij de wetenschap, zelfs bij controversiele delen daarvan) en het dus uiterst lastig is om iets objectiefs, compleets en voor W&L nuttigs te schrijven. Dat deel van de FAQ bevat toch vooral stokpaardjes van mensen die ooit de moeite genomen hebben iets te schrijven.
Ucchan, je doet een dappere poging om iets over het christendom te schrijven en ik vond het een leuk en helder stuk, maar ik herken toch ook wel een behoorlijke kleuring vanuit je eigen, evangelische, achtergrond. Bijvoorbeeld, direct in het begin:
Ik kan slechts constateren dat er binnen de totale groep van mensen die zichzelf christen noemen, nauwelijks consensus is over wat een christen is (en als die er is, is dat "neem je Jezus aan als je verlosser" en niet dit punt) en dat er dus geen stromingoverstijgende criteria te geven zijn. Daarmee kan dit punt dus ook niet algemeen zijn.
Wat betreft vrijzinnigen proef ik zowiezo een zekere weerzin bij je, misschien niet bedoeld, maar vergelijkingen met New-Age vind ik niet zo geslaagd
Er is nog een groot verschil tussen God niet als letterlijke persoon zien en het alien/geesten/energiegeloof en zelfs natuurreligies die onder New Age vallen. En zo valt het me toch op dat je vrijzinnigheid vaak negatief beschrijft, "vrijzinnigen geloven hier niet in", "orthodoxen keuren vrijzinnigheid af", etc.
Ik kan nog even doorgaan maar denk dat het punt nu wel duidelijk is. Je hebt beschreven waar een evangelisch christen in gelooft en aangegeven waarin andere stromingen daarvan afwijken. Dat is echter iets heel anders dan werkelijk het christendom beschrijven...
Ucchan, je doet een dappere poging om iets over het christendom te schrijven en ik vond het een leuk en helder stuk, maar ik herken toch ook wel een behoorlijke kleuring vanuit je eigen, evangelische, achtergrond. Bijvoorbeeld, direct in het begin:
Er zijn zeer veel mensen die zichzelf christen noemen en toch niet geloven in dat tweede deel, en er zijn zelfs mensn die zich christen noemen en die ook niet in het eerste deel geloven. Nu ken ik (evangelische, maar ook andere stromingen) christenen die ontkennen dat zulke christenen christenen zijn, maar die kunnen zoveel zeggenChristenen geloven dat het Gods Heilige Geest is die door de verschillende auteurs heen de Bijbel gemaakt heeft tot wat die nu is en elk schriftwoord waar is.
Dat lijkt me op zich een open deur als het je om bijbelstudie gaat, maar toch moet je niet denken dat die stukjes vervolgens ook op dezelfde plaats vallen: dat er altijd consensus zal ontstaan over wat de bijbel precies bedoelt als je maar genoeg leest. Een veelvoorkomende misvatting in, naar mijn ervaring weer, evangelische christenen...Wie goed aan bijbelstudie wil doen laat wat hij denkt dan ook voortdurend bijgestuurd worden door wat hij in de Bijbel leest zodat de stukjes van de puzzel steeds beter op hun plaats vallen.
Op zich opnieuw niet te ontkennen, al was het maar op het punt dat elke vertaling betere en slechtere punten zal kennen, maar ook hierover is er weer geen eenduidig oordeel te vellen. Net als wat dat betreft voor vertalingen van andere werken.De Bijbel is verkrijgbaar in vele vertalingen, sommige beter dan andere.
Ik val een beetje over het puntje "de meeste". Maak daarvan iets als "rooms-katholieke en vele protestantse stromingen". Maar maak liever een sectie over de vele verschillen binnen het christendom, over stromingen en over hoe deze elkaar zien. Want RK vindt bijvoorbeeld ook het protestantisme een dwaalleer, en vele protestanten vinden dat juist weer van de RK. Daar kan dat stukje over virjzinnigen, wat nogal ongelukkig staat, ook meteen heen. En zet er hier dan bij dat er christelijke stromingen zijn die de drie-eenheid niet onderschrijven.Jehova’s getuigen zien dit bijvoorbeeld niet zo en hun geloof wordt onder andere om deze reden door de meeste christenen dan ook als een dwaalleer gezien.
Wat betreft vrijzinnigen proef ik zowiezo een zekere weerzin bij je, misschien niet bedoeld, maar vergelijkingen met New-Age vind ik niet zo geslaagd
Ik kan nog even doorgaan maar denk dat het punt nu wel duidelijk is. Je hebt beschreven waar een evangelisch christen in gelooft en aangegeven waarin andere stromingen daarvan afwijken. Dat is echter iets heel anders dan werkelijk het christendom beschrijven...