Performanceverschil tussen 64/128 mb m.b.t. nieuwste games

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Hallo allemaal !!

Ik vroeg me af wat het performanceverschil is tussen een videokaart met 64 en mb en een videokaart met 128 mb, maar dan met betrekking tot de nieuwste spellen(Doom 3 en UT2003 enz).

Ik wil eigenlijk weten als ik dadelijk een level van Doom 3 opstart dat gebruik maakt van 80 mb textures of meer met een 64 mb kaart, want er dan met de performance gebeurt en hoe de kaart omgaat met een "tekort" aan geheugen.

Ik wil dit namelijk weten om een keuze te kunnen maken tussen twee verschillende videokaarten (ik zal jullie de namen even besparen om een andere discussie te vermijden). De ene kaart is sneller maar heeft 64 mb en de andere is langzamer maar heeft 128 mb geheugen.

Heb al wat gezocht, gelezen en wat reviews bekeken enzo, maar heb nog geen bevredigend antwoord gevonden.

Greetz ProgrammerX

P.S. Er natuurlijk vanuit gegaan, dat deze kaarten wel op hetzelfde systeem zouden draaien :)

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

al vaak een disccussie over geweest zie ook:

UT2003 & Ti4200: 64 MB of 128 MB?

GF4 Ti-4200: 64MB @ 500, of 128MB @ 450 ?

Ge-force 4 ti 4200 ervaringen

Ge-force 4 ti 4200 ervaringen Deel 2

Ti 4200 64 of 128 Mb topic?

Ge-force 4 ti 4200 ervaringen Deel 3

En uit de faq:

• Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Het is vrij simpel:
Als er meer videogeheugen nodig is dan op je videokaart aanwezig is, dan wordt het systeemgeheugen gebruikt om de extra data in op te slaan. De AGP Aperture Size geeft aan hoeveel van het systeemgeheugen mag worden gebruikt voor textures. Enige probleem is alleen, dat als het systeemgeheugen wordt gebruikt door de videokaart, dat er dan erg veel data door de AGP bus moet gaan om van het systeemgeheugen bij de videokaart te komen en vice versa, en dat zorgt voor een grote bottleneck. Daardoor kan dus de performance behoorlijk omlaag gaan.

Dus met games die niet zoveel textures in het geheugen laden, zoals de meeste games tot nu toe, maakt het niet zoveel uit of je een 64 MB of een 128 MB kaart hebt. Zolang alle data in het videogeheugen past, zal er geen verschil zijn tussen een 64 MB en een 128 MB kaart. Maar games zoals bijvoorbeeld Doom 3 zullen, zoals je zelf al zei, tot zo'n 80 MB aan textures tegelijk in het geheugen willen hebben, en als je dan een 64 MB kaartje hebt, dan zul je tegen die AGP bus bottleneck aanlopen.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Dat hoeft niet, als er gewoon efficient gebufferd wordt, wellicht van texture compressie gebruik wordt gemaakt en natuurlijk AGP4X, Side band addressing en fast writes dat de snelheid van de kaart compenseert voor eventuele vertraging van textures. Ik kan me niet indenken dat elk deel van het level 80MB nodig heeft.
Maw, als er efficient geprogrammeerd wordt kan er vantevoren gebufferd worden. Die levels zullen namelijk vrij groot zijn. Ik denk niet dat er echt meer dan 64MB nodig is, maar let wel dit is PURE SPECULATIE van mijn kant.

You can't have everything. Where would you put it?

• ProgrammerX
McFlipp schreef op 29 augustus 2002 @ 23:32:
al vaak een disccussie over geweest zie ook:

UT2003 & Ti4200: 64 MB of 128 MB?

GF4 Ti-4200: 64MB @ 500, of 128MB @ 450 ?

Ge-force 4 ti 4200 ervaringen

Ge-force 4 ti 4200 ervaringen Deel 2

Ti 4200 64 of 128 Mb topic?

Ge-force 4 ti 4200 ervaringen Deel 3

En uit de faq:

• Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Bedankt voor de links, maar deze threads (heb ze niet allemaal gelezen) beantwoorden mijn vraag niet wat er gebeurt als er meer geheugen wordt gevraagd als dat er beschikbaar is. De uitleg die ik hierboven heb gekregen is helder.

Daarnaast wil ik trouwens nog een algemene opmerking plaatsen en dat is namelijk dat sommige mensen hier "apart gedrag" (understatement) vertonen. Ik ben nu misschien 2 weken lid hier op dit forum en ben al door 3 mensen geadresseerd op mijn "gedrag". Ik bedoel, als ik onder mijn posts zet "Greetz bla bla", dan doe ik dat en blijf ik dat ook doen. Ik heb nog NOOIT een faq gezien waar dit in stond !! Paar dagen terug poste ik een topic waar in de titel nogal (overbodig idd) veel vraagtekens inzaten (was iets als GA-GXP8 ???????????). Meteen wordt ik aangesproken dat ik mensen irriteer enzo (ik vraag me dan af waar dat commentaar goed voor is. Laat toch gewoon iedereen zijn eigen ding doen binnen redelijke grenzen natuurlijk). Tevens worden sommige topics als ze ook maar enige overeenkomsten vertonen met andere meteen gesloten !! (terwijl er bijvoorbeeld toch een specifieke vraag bijzit die iets toevoegd. Weer jammer dat de deur zo wordt dichtgegooid).

Het valt me wel erg op (ook met lezen van andere threads) en dat vind ik erg jammer. Het nodigt namelijk niet echt uit aan nieuwe bezoekers om hier aan deel te nemen. Ben namelijk zelf programmeur van beroep en bezoek al jaren menig (!) forum, mensen gevraagd en geholpen, maar hier is het toch "anders" :|

Ik zal nu wel goed geflamed worden enz., maar ik kan je nu alvast vertellen dat ik het wel voor de gein zal lezen maar dat het me nix boeit :) Serieuze reacties wil ik best op reageren. Misschien ligt het ook wel aan mij, laat het maar eens horen.

Greetz ProgrammerX

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

ProgrammerX schreef op 30 augustus 2002 @ 00:47:
[...]

Bedankt voor de links, maar deze threads (heb ze niet allemaal gelezen) beantwoorden mijn vraag niet wat er gebeurt als er meer geheugen wordt gevraagd als dat er beschikbaar is. De uitleg die ik hierboven heb gekregen is helder.

Daarnaast wil ik trouwens nog een algemene opmerking plaatsen en dat is namelijk dat sommige mensen hier "apart gedrag" (understatement) vertonen. Ik ben nu misschien 2 weken lid hier op dit forum en ben al door 3 mensen geadresseerd op mijn "gedrag". Ik bedoel, als ik onder mijn posts zet "Greetz bla bla", dan doe ik dat en blijf ik dat ook doen. Ik heb nog NOOIT een faq gezien waar dit in stond !! Paar dagen terug poste ik een topic waar in de titel nogal (overbodig idd) veel vraagtekens inzaten (was iets als GA-GXP8 ???????????). Meteen wordt ik aangesproken dat ik mensen irriteer enzo (ik vraag me dan af waar dat commentaar goed voor is. Laat toch gewoon iedereen zijn eigen ding doen binnen redelijke grenzen natuurlijk). Tevens worden sommige topics als ze ook maar enige overeenkomsten vertonen met andere meteen gesloten !! (terwijl er bijvoorbeeld toch een specifieke vraag bijzit die iets toevoegd. Weer jammer dat de deur zo wordt dichtgegooid).

Het valt me wel erg op (ook met lezen van andere threads) en dat vind ik erg jammer. Het nodigt namelijk niet echt uit aan nieuwe bezoekers om hier aan deel te nemen. Ben namelijk zelf programmeur van beroep en bezoek al jaren menig (!) forum, mensen gevraagd en geholpen, maar hier is het toch "anders" :|

Ik zal nu wel goed geflamed worden enz., maar ik kan je nu alvast vertellen dat ik het wel voor de gein zal lezen maar dat het me nix boeit :) Serieuze reacties wil ik best op reageren. Misschien ligt het ook wel aan mij, laat het maar eens horen.

Greetz ProgrammerX
klik, stuk naar beneden bij het kopje reageren, en dan het laatste puntje...

En je kan je beter maar aan de regels houden, dat is voor iedereen makkelijker aangezien je over de regels niet kan discusseren omdat ze vast staan in de faq, en het dus altijd, in mijn ogen, offtopic geblaat is. Verder ga ik er niet meer op in, en ik raad je aan de hele faq eens door te lezen.

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Niet groeten slimmerd :)

Ok, nadat ik scheikunde heb geleerd ( :Z :z ) vind ik dat je dit snel kan zeggen:

doe je 12 tot 18 maanden met je kaart: koop de 64MB
doe je 18 tot 30 maanden met je kaart: koop de 128MB
Wil je patsen: Koop een Geforce4Ti 4200 met 128MB op 500Mhz of simpel: een Geforce4 Ti4400

De 4400 komt binnenkort voor mijn deur, als ze maar opschieten met die Leadtek :P

De meeste mensen deugen!

• ProgrammerX
Nog even een ding dan :)

Tuurlijk zijn er regels waar je je aan moet houden, dit is ook nodig en dat begrijp ik ook wel. Ik vind alleen dat sommige dingen anders kunnen en dat er over sommige irrelevante dingen ophef wordt gemaakt (zoals dat groeten).
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Als dit een regel is ok (ben het er niet mee eens maar dat boeit niet), maar de motivatie ervoor slaat echt nergens op vind ik (meeste sigs nemen meer plaats in en je hebt er nix aan). Het komt bijna over alsof iemand de faq nog een beetje kaal vond en dacht van laat ik er dat maar inzetten :/

Edit : trouwens als ik overal een faq van moest lezen, deed ik de hele dag nix anders meer en ik heb al tijd te kort :)

Edit2: weer eens voorbeeld van wat ik bedoel( ik quote "het is hier niet toegestaan", jezus hee het is hier geen gevangenis !!)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/584551

Verwijderd

Helaas voor alle anderen, maar ik ben het volledig met onze programmeur eens.

Verwijderd

Dit is inmiddels een LA-topic geworden, terwijl het een prima discussie had kunnen zijn (ook al is tie al meerdere keren gevoerd). Ik wil ProgrammerX vragen om je aub wel aan de regels te houden (ze zijn er niet voor niets), en open eventueel even een nieuw topic, want deze is zwaar offtopic gegaan. Klagen kun je in LA. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.