Het grote Asus P4B533(C/E/V) ervaringen topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.075 views sinds 30-01-2008

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:17
Deze mobo's zullen vaak gekocht gaan worden nu de goede overklokbaarheid van de Pentium 4 Northwood bekend wordt/is.De p4b533, die ik ook heb, is de i845E chipset met dus fsb 533 ondersteuning, de p4b533-v is de i845G chipset met video EN met onoficiele ddr333 ondersteuning. Leek me wel gepast om een groot topic over te beginnen over deze mobo's.

Heeft iemand al een site gevonden met uitleg over sommige chipset-instellingen in de bios(o.a. idle timer en strenght control snap ik niet)?

• Sjah
Hier een bijdrage die ik heb uitgevonden over de kwestie van ddr333 en de p4b533, die dat dus niet ondersteund:
De p4b533 ondersteunt ddr333 op de volgende manier: als je een fsb onder de 133 neemt heb je een 3:4 multiplier. Ik heb fsb op 132 en memory op 176(zowat elke ddr333 dimm kan dat aan) staan , dus effectief ddr 352. Scheelt wel. Hopen op een biosupdate die ook de 133 en hoger blootlegt. Abit heeft dat bijv. al op zijn i845E mobo.

Er schijnt een onofficiele bios met de 4:5 multiplier voor boven de 132 fsb voor de asus te zijn ,maar waar die te vinden is weet ik niet.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Hij is inderdaad erg goed overclockbaar. Ik heb mijn P4B533 + P4-2Gig nu een weekje en ik zit nu aan de 2,6GHz en misschien gaat hij nog hoger. Ik ben er iig erg tevreden mee!

• XtremeChicken
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 23:30

XtremeChicken

Dodge Viper ownage

Niet zo slim van je om een GeForce 2 MX erin te douwen Jfeelders, of speel je niet zo vaak snelle spellen?

Core i5 14600K | Gigabyte B760 Gaming X DDR4 | 32GB DDR4 Kingston Fury | Asus RX 6750XT | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case

• Sjah
Dit heb ik uit ee3n nieuwsgroep over de ddr 333 ondersteuning van de p4b533:
There is no magic BIOS, but there is a very simple trick to make this work.
Simply set Dipswitch 6 to ON, but do not change any other switches or
jumpers. In jumper free mode this enables my P4B533-E to have a 3:4 ratio
at 133 and above. Note: You won't see 3:4 in the BIOS, but after setting
the jumper 1:1 is now 3:4 and 4:3 is now 1:1. There is a great thread you
should read about this here:

[url="http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=28&threadid=828762&STARTPA"]http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=28&threadid=828762&STARTPA[/url]
GE=1

Mooi, dus dit mobo ondersteunt ddr333 eigenlijk ook 8-)

• jfeelders

jfeelders

Op woensdag 24 juli 2002 09:52 schreef XtremeChicken het volgende:
Niet zo slim van je om een GeForce 2 MX erin te douwen Jfeelders, of speel je niet zo vaak snelle spellen?
Die GeForce2 MX is nog uit mijn vorige systeem: P3-550 met 384Mb PC133 SDRam. Hij doet het goed. Ik speel niet verschikkelijk vaak spelletjes maar als ik dan toch bezig ben alleen NfS (alle versies) of UT; maar wel met 3D-bril. En verder gebruik ik de TV-out voor mn DVD's. Ik heb mn nieuwe systeem nu een week en daar lijkt ie inderdaad wat ondermaats in. Alleen heeft dat systeem al genoeg gekost. Over een 1/2 jaartje weer een nieuwe grafische kaart...

Verwijderd

Wel lachen dat je je MX2 heus hebt overklokt :P
Verder mis ik een voeding...in je lijstje..is dat niet belangerijk?

Wat ik verder nog wil weten is of dat Qfan ook een beetje werkt? Ik wil nl. ook een nieuw systeem, waarschijnlijk met de P4B533 als basis maar dan moet het wel een hele stille PC worden.

Ter aanvulling van de DDR333 support de link:
[url="http://www.overclockers.com/tips1013/"]http://www.overclockers.com/tips1013/[/url]

• jfeelders

jfeelders

Ik ben wel tevreden met Qfan. Hij houdt de processor goed op de zelfde temperatuur. Door het overclocken is ie wel iets sneller gaan draaien maar je hoort m toch wel hoger gaan draaien als ik bijv. mn systeem virusscan. Daarna gaat ie weer terug naar zn oude niveau. De CPU-temp is in die tijd ong. gelijk gebleven.
Met mn Spire-cooler merk je de verschillende niveauverschillen wel. Een goede feature!

En die voeding zal ik nog toevoegen, ookal is t een gemod OEM ding... :)

• jfeelders

jfeelders

Nog ff een kleine update: Op de Asus-site is een nieuwe BIOS-versie 1007 te vinden. De changelog:
P4B533 BIOS v1007 (Language: E, F, J, TC, SC, ES, DE, IT)

* Fix UPG603 DVD TV tuner PCI card has screen delay while real time recording under all Windows OS.
* Fix hardware monitor voltage reading is incorrect when Q-* Fan control is enabled.
* Fix I-Panel hot keys fails.
* Fix the system cannot boot from BIOS boot block sometimes.
* Support Spanish, German and Italian.
* Fix the system hangs in POST(POST code:EC) sometimes.
* Fix CPU microcode update is not loaded successfully after the system resumes from Suspend-to-RAM(S3) state.
* Fix the system hangs in POST(POST code:63) sometimes if "Language" setup item is set to Traditional Chinese, Simplified Chinese or Japanese.
* Revise Q-Fan control algorithm to prevent fan speed slower than 1800 rpm.
* Fix Hardware Monitor raises a false "POWER Temperature" alarm if no thermal sensor for "POWER Temperature" is used and the setup item is enabled.
* Fix the system is shut down unexpectedly if "CPU Vcore" setup item is set to "1.800V".
* Shorten the time needed for system resumption from Suspend-to-RAM(S3) state to working state under Windows 2000 or XP.
* Fix the system hangs in POST(POST code:ED) if a Micron PC3200U-344 DDR module (400MHz, CL3) is used.
* Patch all operating systems run slowly if a Via-S3 Z128AGP-DD01 AGP VGA card is used.
* Fix "Data Integrity Mode" setup item for ECC DDR modules is missing after loading setup default.
* Fix Q-fan control fails after the system resumes from Suspend-to-RAM(S3) state.
* Tune CPU Vcore voltage at early POST stage.
* Speed up POST.
* Fix Windows 2000 cannot shutdown the system while "Power * Up On PCI Card" is set to "Enabled" if a D-Link DFE-570TX PCI card or a DiSS Capture S800 PCI card is used.
Best een hoop dus. Ik heb (nog) geen problemen ondervonden.

Oja, ik heb hem ook gelijk maar doorgegeven bij de Frontpage Nieuwssubmit... :P

• Sjah
thanx man, vooral die speed-up POST is interessant :9

Verwijderd

Ik zit dus te denken aan dit bord of een P4S533. Zit er nu veel verschil tussen die borden? Ik heb namelijk niet helemaal een goed gevoel over de SiS chip. Of is SiS serieus beter geworden vandaag de dag?

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Idd een heel goed bord,maar ik heb 1 probleem :(

Als ik er 1 netwerkkaart in heb,is m'n geluid goed.
Zet ik er een tweede bij,dan is het geluid krakerig.

Ook als ik onboard audio disable in de bios en jumper,en ik zet er een SBPCI 128 in dan kraakt het.
Om gek van te worden,ik krijg het niet goed :(

Verder draait ie als een trein :)

P4-2266,GF4 Ti4400,512DDR

[edit]Opgelost :)

Geluidskaart in PCI slot 3 doet wonderen.

• Sjah
Phalanx die SiS,p4s533, kan ik wel aanbevelen, paar goeie berichten over gehoord. Hij is goedkoper ooknog eens. Maar Intel chipsets hebben DE naam voor stabiliteit.

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 12:41 schreef Sjah het volgende:
Phalanx die SiS,p4s533, kan ik wel aanbevelen, paar goeie berichten over gehoord. Hij is goedkoper ooknog eens. Maar Intel chipsets hebben DE naam voor stabiliteit.
Bedankt voor het commentaar, Sjah. Zo te horen is het SiS bord dus ook goed. Het had namelijk offertes laten maken van wat losse onderdelen. En de één gaf een P4B op en een ander een P4S.
Ik kan de verkoper wel meteen geloven, maar ik hoor het hier graag bevestigd worden :)

• jfeelders

jfeelders

Ik ben uiteindelijk voor de P4B533 gegaan vanwege de Intel-chipset. Sis kan dan wel snel en goed zijn, als ik zo'n belangrijk onderdeel van mn PC uitzoek, dan ga ik voor ervaring, dus Intel of VIA... Ik wil niet constant nieuwe patches hoeven te installeren om dingen te laten werken...

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-07 09:46

Jake Blues

AKA Jake

Op zondag 28 juli 2002 16:15 schreef jfeelders het volgende:
Ik ben uiteindelijk voor de P4B533 gegaan vanwege de Intel-chipset. Sis kan dan wel snel en goed zijn, als ik zo'n belangrijk onderdeel van mn PC uitzoek, dan ga ik voor ervaring, dus Intel of VIA... Ik wil niet constant nieuwe patches hoeven te installeren om dingen te laten werken...
Niet om te flamen of zo, maar ik lees meer positieve verhalen over SiS-moederborden dan over VIA-moederborden. Wat het aantal patches betreft is er volgens mij geen verschil tussen VIA en SiS...

• Sjah
Mee eens, ik zou SiS voor ViA kiezen. Maar ook Intel heeft patches nodig hoor. Inf-drivers en Intel Application Accelerator.

• jfeelders

jfeelders

ja, inderdaad, maar Intel en VIA spelen al langer mee dus hebben meer ervaring. Die merken geven mij dus meer vertrouwen, zeker bij zo'n belangrijke aankoop als een moederbord, waar je hele systeem mee valt of staat...

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Op zondag 28 juli 2002 20:37 schreef Sjah het volgende:
Mee eens, ik zou SiS voor ViA kiezen. Maar ook Intel heeft patches nodig hoor. Inf-drivers en Intel Application Accelerator.
Ik heb mij voorgenomen om begin augustus een P4B533-variant aan te schaffen, maar nu begin ik eigenlijk te twijfelen omdat ASUS de P4S8X heeft uitgebracht. Had ik eindelijk een keus gemaakt |:(

• Sjah
Vraag: die pci/agp frequency selector, werkt die ook als je overklokt? Dus dat je 66/33 kan kiezen ook al is je fsb bijv. 140? Ja he?

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 21:05
ik heb de p4b533-E versie en die loopt super, zeker met die nieuwe bios (de post is nu minder dan 1 sec.) alleen duurt het opstarten van de raidcontroller wel lang (hij kijkt of je nieuwe schjven hemt aangesloten.)
Maar hoe ver kan ik gaan met het OCén van mijn P4 2.226 met 133 fbs?

• jfeelders

jfeelders

Ik heb mijn PCI/AGP gewoon op 33/66 en FSB op 135. Wel zo veilig. Ik heb in hetverleden een HD gedeeltelijk gewist door een te hoge PCI-freq. Dat zal me niet weer overkomen... :)

• beatle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Even een vraagje over het aansluiten van mijn hd ledje... hij wil maar niet werken, waar moet hij in, in de message LED toch :?

• jfeelders

jfeelders

nee, op Asus boards zit iets daarboven, net naast je 1e IDE een gecombineerde aansluiting: SMB, IR_CON, CHASSIS en IDE_LED.

• Sjah
jfeelders schreef op 04 augustus 2002 @ 22:07:
Ik heb mijn PCI/AGP gewoon op 33/66 en FSB op 135. Wel zo veilig. Ik heb in hetverleden een HD gedeeltelijk gewist door een te hoge PCI-freq. Dat zal me niet weer overkomen... :)
Yup ik nu ook op 66/33 gezet icm een overklok van de fsb van 146. Dit mobo roelt!

Verwijderd

Ik heb net een P4B533 aangeschaft en een p4 2.26 erin gepropt.
512Mb DDR SDram PC2100 mem. Tevens zit er een Geforce4 MX440 in. Met SiSoft krijg ik de melding dat mijn FSB niet correct staat. In mijn BIOS staat ie op Auto...

Wie wil even melden wat nu de beste instellingen zijn in het BIOS ? Ik ben niet zo'n held op dit gebied...

Ook geeft 3DMark2001SE aan dat de test "Nature" niet kan, omdat mijn hardware dat niet zou ondersteunen. Dat lijkt me nogal sterruk..... ?

Ik heb niet echt het idee dat ie nu "vliegt" .....

Iemand ideeen ? Alvast onwijs bedankt!

• Sjah
Als je niet overklokt kan je rustig alles op auto laten staan.
Die mx440 kan de nature-test niet, inruilen voor een ti4200 is een idee

Verwijderd

dank je Sjah! Maar waarom begint SiSoft Sandra dan over die FSB ??? Enneh, mx440 is die zoveel minder dan de TI dan ? Heb hem nog niet zolang geleden aangeschaft.... :-(

• Sjah
welk icoontje in SiSoft moet je dubbeklikken omdat te krijgen? Dan kijk ik ff.
tJa de mx is een gf2 techniek, de Ti is een echte gf4. Heeft nl. shaders-technologie en is sneller en duurder.

Verwijderd

Ik ging naar Mainboard information, en dan onderaan bij Performance Tips:
Warning W2541: FSB exceeds chipset rated speed. Reduce FSB

• Sjah
Dat hebbik ook staan, niks vanaan trekken. Als je cpu op 2.26 staat in computereigenschappen, staat je fsb goed. Het kan zijn dat je fsb op 134.6 staat ofzo, maakt niet uit, maar SiSoft zegt dan: hee hij staat boven de 133fsb waarvoor dit mobo is bedoeld. Gezeik.

Verwijderd

Okeee!! Bedankt! enneh: Goed forum!!!!! Heb je echt wat aan!

• TwisteR
  • Laatst online: 03-07 13:38
Zo, terug van vakantie...en nog geld over om een nieuw mobo te kopen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de ASUS P4B533-E (incl. Raid).

Echter er is voor mij nog steeds 1 ding onduidelijk. Ik heb in totaal 6 IDE devices (3x HDD, 2xCDRW, 1xZIP) Kan ik nu mijn CDRW's aan de raid controller hangen zonder problemen? Ik heb namelijk nu de A7V met een extra IDE controller...en ik zou niet meer zonder kunnen.

Iemand die mij kan vertellen of dit gaat werken? Zo ja, dan ga ik deze week nog dit mobo kopen.

Alvast bedankt!

• beatle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
jfeelders schreef op 05 augustus 2002 @ 18:29:
nee, op Asus boards zit iets daarboven, net naast je 1e IDE een gecombineerde aansluiting: SMB, IR_CON, CHASSIS en IDE_LED.
Dus ik moet hem in de ide-led doen ?

• jfeelders

jfeelders

beatle schreef op 06 augustus 2002 @ 13:48:
[...]

Dus ik moet hem in de ide-led doen ?
yep

• Sjah
TwisteR schreef op 06 augustus 2002 @ 09:03:
Zo, terug van vakantie...en nog geld over om een nieuw mobo te kopen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de ASUS P4B533-E (incl. Raid).

Echter er is voor mij nog steeds 1 ding onduidelijk. Ik heb in totaal 6 IDE devices (3x HDD, 2xCDRW, 1xZIP) Kan ik nu mijn CDRW's aan de raid controller hangen zonder problemen? Ik heb namelijk nu de A7V met een extra IDE controller...en ik zou niet meer zonder kunnen.

Iemand die mij kan vertellen of dit gaat werken? Zo ja, dan ga ik deze week nog dit mobo kopen.

Alvast bedankt!
Volgens mij kan dat wel hoor.

• Knakker
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik heb hier een Asus P4B533-E met Intel P4A 1.8 Ghz. Hij draait nu op 145 Mhz FSB, dus op 2610 Mhz. Ben er erg tevreden over 8-)

Geef mij maar een Warsteiner.

• Sjah
Geinig mijn p4 1.8A loopt ook op 2.61. Zelfde wafer misschien _/-\o_

• jfeelders

jfeelders

He, mis ik wat? Op de Asus BIOS-site is BIOS versie 1007 weggehaald en staat 1006 als nieuwste versie. De nieuwste Beta is nu 1007.012 terwijl dit 1008.02 was... Raar... :?

• Sobat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:56
jfeelders schreef op 15 augustus 2002 @ 17:25:
He, mis ik wat? Op de Asus BIOS-site is BIOS versie 1007 weggehaald en staat 1006 als nieuwste versie. De nieuwste Beta is nu 1007.012 terwijl dit 1008.02 was... Raar... :?
Download hier de 1008 final...

ftp://ftp.asuscom.de/pub/...TEL_Chipset/i845e/P4B533/

The LawnMooherMen

• jfeelders

jfeelders

Hmmm, geen release notes? En waarom is dit opeens een bin-bestand terwijl de voorgaande awd-bestanden waren? (ik weet wel; dat is het zelfde, maar toch raar)

• Sjah
ik wacht even tot die 1008 opde site van asus english staat, met release notes.

• jfeelders

jfeelders

Sobat, weet jij wat er nieuw is in die 1008-versie. Hij is nu 11 dagen uit en ik heb nog nergens release notes gezien. Intussen is ook 1009beta er al... Of had jij hem ook al gebruikt Sjah?

• Sjah
Ik heb de 1008 ook gebruikt maar ook in asus-update geen changelog te bekennen :/ .
Hij maakt de benchmarks niet sneller iig, helaas.

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Kan iemand het onderstaande bevestigen? (bron: http://www.asusboards.com...readid=22641&pagenumber=4 )

"Yes the 1004.014 BIOS exists, Yes it supports 3:4 AT ANY FSB, and Yes it is an improvement and is relatively stable.

Managed to push my 1.8A up to FSB=143 (from 140) and with the 3:4 multiplier my memory was running at 190MHz stable. Running test for 8 hours, both goldmemory (in DOS) and prime95 and Sandra Burn simultaneously under WinXP.

The CL2 memory timing is still bad, probably due to the chipset, but at the higher speeds this doesn't really matter anymore. My memory is not rated for CL2 at 190MHz (I have Corsair XMS3000C2).

I am a lot happier with the P4B533-V than I was before this BIOS release.

THANKS ASUS!!!

With respect to the Australian post : This was the first post anywhere relating to the 3:4 on Bios 1004.013, which has now been replaced by 1004.014. It just gave the basic facts. The website is www.overclockers.com.au. It is a nice website, the ozzies seem to be quite active on the o/c side."

• Sjah
Kanik niet bevestigen helaas, heb de p4b533. Weinigen op tweakers hebben de -V. Maar mooi nieuws. Denkt dat het ook wel naar de p4b553(-E) bios zal komen.
Je kan het natuurlijk checken met Sisoft als je die -V hebt ;)

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Sjah schreef op 22 augustus 2002 @ 20:29:
Kan ik niet bevestigen helaas, heb de p4b533. Weinigen op tweakers hebben de -V. Maar mooi nieuws. Denkt dat het ook wel naar de p4b553(-E) bios zal komen.
Je kan het natuurlijk checken met Sisoft als je die -V hebt ;)
Ik heb een P4B533-V, maar wacht nog op de ontvangst van een P4 1,6A. Zat namelijk te twijfelen of ik niet even snel een omruil moest doen naar een P4B533-E. Deze heeft namelijk al standaard een 3:4-setting (i.p.v. 4:5). Wat ik wil bereiken is 1,6@2,4/DDR400. Moet nu kunnen :)

• Sjah
Goeie keus om met northwood in zee te gaan, Welkom bij de club 8)
Maar waarom hebje geen p4 1.8 of 2.0 besteld? Die 2.0 haalt wel 2.8 meestal.

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Sjah schreef op 22 augustus 2002 @ 22:14:
Goeie keus om met northwood in zee te gaan, Welkom bij de club 8)
Maar waarom hebje geen p4 1.8 of 2.0 besteld? Die 2.0 haalt wel 2.8 meestal.
Scoringskans. Ik zie in de database van www.overclockers.com dat het overklokken van een 1,6A niet kan mislukken :) Een FSB133 is normaal en als ik zie hoeveel mensen FSB150 hebben bereikt.

Ja ja, ik ben een durfal :o

Edit: bij de 1,8A zie ik in die database ook dat boven FSB133 er toch wel meer met hogere voltages gerommeld moet worden. Hetzelfde (voltage) gaat ook op voor de 2,0A. Een beetje vind ik niet erg, maar je moet niet overdrijven.
Daarnaast blijf ik liever steken op 1,6@2,4/DDR400 dan op 1,8@2,4/DDR333. Ik heb altijd begrepen dat sneller geheugen in geval van een P4 veel meer uitmaakt.

• Sjah
Goed argument wel. Ik haal met mijn p4 1.8 2.63 op de default 1.5V. Ook ik heb geen zin om de voltages te verhogen. Als ik naar de 2.7 wil moet ik gelijk 1.65 v doen, hou ik niet van.

• Sjah
De 1008bios voor p4b533 en changelog staat nu op de site.

Support CPU with frequency multiple 25x,26x, 27x or 28x.
Remove the fix added in 1008.002 for 3COM 3C905CX-TXM PCI LAN card.
Fix 3COM 3C905CX-TXM PCI LAN card is always the first boot device candidate.
Support Intel Northwood C-1 stepping CPU.
Bios multi-language support- English, French, Japan, Traditional Chinese, Simplified Chinese

Goh, wist niet dat een nieuwe stepping een bios-update nodig had.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:28
Ik heb zojuist BIOS 1004 Final geflasht op een P4B533-V. Jammer dat er nergens een changelog te vinden is. Heeft iemand anders hem ook al geprobeerd?

Tot zover heb ik geen extra functionaliteit gezien. Maar wat me wel opvalt is dat ASUS Q-Fan niet meer werkt. Ik heb dat altijd aanstaan op 10/15, zodat me fan uiteindelijk nog maar op 1985rpm draait na 5 minuten in Windows te zijn. Dat is erg lekker stil. Maar nu met 1004 blijft de fan hardnekkig op 2500rpm draaien.

[update]

Ik heb nu weer BIOS 1003 erin gezet. En meteen werkt Q-Fan weer. Ik vraag me af of die 1004 wel final is. Volgens de Duitse site wel iig, maar .tw en .com staat helemaal niks nog.

Ik ben trouwens ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de onboard graphics. Het is waardeloos voor games, maar daar heb ik deze pc dan ook niet voor gekocht. Ik had nogal een hoge pet op van de scherpte van Intel graphics, aangezien de 815 chipset best een goeie videokaart heeft. Maar deze is wat waziger in de hogere resoluties. Ik draai zelf 1280x1024@85Hz, je ziet dan een soort schaduw 2 pixels naar rechts achter alles (valt vooral op bij zwarte letters op een lichte achtergrond). Valt me een beetje tegen van Intel.

Op lagere resoluties is deze waas niet te bekennen.

[ Voor 0% gewijzigd door tiguan op 27-08-2002 00:14 . Reden: mobo erbij gezet ]

Verwijderd

ik heb er een zwaar probleem mee.
P4B533-v

twee HD's van WD120GB
2x 512DDR
2x NIC 3com

ik krijg geen windows of andere besturing geinstalleerd. xp kan instalatie beginnen, maar herstart altijd in de instalatie. hij werkt zijn instalatie niet af.
linux ging ook niet

heb bordje al vervangen = geen vooruitgang.

HELP :'-/

• tiguan
Dat geheugen dat je erin heb gestopt? Is dat allebei Double Sided?

Verwijderd

yes. 1 latje samsung en 1 latje twinmos.
heb ook al apart geprobeerd en da helpt niet. k ben nu een installate aan het draaien met een seagate 60GB harddisk, en dat ziet er al beter uit dan wat ik met de WD's kreeg. ook al heb ik die ook appart getest...

mischien compatibiliteit prob tussen MB en HD ?
heb da ook al voorgehad met een asus P4B266, die werkte niet met IBM schijf, steeds installatie probs. heb toen seagate ingestoken en nu loopt hij vlekkeloos...

k vind de kwaliteit van asus best achteruitgaand... heb steeds meer en meer probs met die plankjes.

• tiguan
Ik heb nog nooit problemen gehad met ASUS mobo's en dit is ook weer een goed mobo.

[edit]

Ik heb het even opgezocht in het boekje. Je mag in socket1 en socket2 double sided dimms stoppen. Maar, als je in socket2 een double sided dimm heb zitten, mag er niks meer in socket3.

Heb je in socket2 een single sided dimm zitten, dan mag er in socket3 ook een single sided dimm.

Dus in socket1 kan altijd double sided en de andere 2 delen elkaar zeg maar.

• CME86
Ik heb een vraagje over de P4B533-E, na de eerste bios update V1007 was de post lekker snel geworden, nu na de V1008 merk ik eigenlijk weinig verschil met de V7 (eerlijk gezegt geen verschil). Maar is er misschien een truukje om die RAID cotroller wat sneller te laten starten, nu kijkt hij of er hd;s zijn geweizigd maar dat hoeft van mij niet (zit 2x 80gig Maxtor Liquid in).
En tot hoever kan ik eigenlijk mijn P4 2.26 uitrekken in combinatie met KIngstonDDR2100 cas2?????

• CME86
en nog iets, mijn asus PC probe geeft aan bij de Vcore 1,587 volt (en mijn proc loopt op 1,5)
Is dat dan geen groot verschil in %

• CME86
kick

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Is IMHO heel normaal (vooral bij asus bordjes) onder 100% load zou je wel dicht in de buurt van 1,5v moeten zitten.

• Xplosive
  • Laatst online: 20:30
Wat is nou precies het verschil met de P4B533-V, P4B533-e en de P4B533. Zit het verschil alleen in de extra's zoals video-onboard, of is er nog meer verschil??

• Xplosive
Weet iemand of bij de p4b533-v nu standaard ook een spdif module zit, op de site van asus staat dit niet echt duidelijk aangegeven.

• jfeelders

jfeelders

Ik heb de manual van de P4B533-v voor je gedownload en op de audio-models zit een SP/dif in en uit. Die zit ia een los kaartje die als het goed is er bij zit. Voor specifieke info moet je ff de manual downloaden: http://download.asus.com....asp?l1=1&l2=15&l3=7&mid=2

• Sjah
De p4b533 is de vanille i845e, de p4b533-E is de i845e met raid als extraatje.
De p4b533-v is een andere chipset de i845G, die zeer veel op de i845e lijkt, maar een betere geheugencontroller heeft, en helaas heeft die ook een inferieure videokaart ingebouwd.

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Xplosive schreef op 03 september 2002 @ 18:36:
Wat is nou precies het verschil met de P4B533-V, P4B533-e en de P4B533. Zit het verschil alleen in de extra's zoals video-onboard, of is er nog meer verschil??
De -V heeft een i845G-chipset en ondersteunt dus onofficieel maximaal DDR333-geheugen. De andere twee hebben een i845E-chipset dus ondersteuning van maximaal DDR266. Uiteraard kun je met overklokken hogere waarden bereiken...

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Sjah schreef op 03 september 2002 @ 21:29:
De p4b533 is de vanille i845, de E is de i845e met raid als extraatje.
De p4b533-v is een andere chipset de i845G, die zeer veel op de i845e lijkt, maar een betere geheugencontroller heeft, en helaas heeft die ook een inferieure videokaart ingebouwd.
Je bent me voor :) De inferieure videokaart wordt uitgeschakeld op het moment dat je een AGP-kaart in het slot steekt.

• Xplosive
Ok bedankt voor de info.
Ik ga dan toch maar voor de p4b533-V en wel het audio model. Weet iemand waar dit te verkrijgen is , ik heb al op meerdere websites gekeken maar het word met niet duidelijk of het om een audi0 model gaat.
Nog een vraagje aan Sjah; Wat voor koeler gebruik jij??

• Sjah
aah das handig. De ingebouwde geluiskaart moest ik uitschakelen via een jumper, heb m nooit geluisterd, misschien klinkt ie wel even goed als mijn huidige Sb Live B)

Ik gebruik de standaard intelkoeler die bij je intel boxed processor komt.
Audioversie? Waar hebje het over? Elk p4b533-v bordje heeft dacht ik audio ingebouwd.

• Xplosive
Sjah schreef op 03 september 2002 @ 21:36:
aah das handig. De ingebouwde geluiskaart moest ik uitschakelen via een jumper, heb m nooit geluisterd, misschien klinkt ie wel even goed als mijn huidige Sb Live B)

Ik gebruik de standaard intelkoeler die bij je intel boxed processor komt.
Audioversie? Waar hebje het over? Elk p4b533-v bordje heeft dacht ik audio ingebouwd.
Ja maar heb jij er een audio module bijgehad met spdif -in, out , want volgens de website van asus wordt die niet standaard bij elk mobo meegeleverd en zonder zo'n module heb je er volgens mij nog steeds weinig aan.

• Sjah
die hebbik erbij gehad, weet bij god niet wat ik ermee moet.
Op dat spdif plaatje zitten ook 2 usb uitgangen, dus ga ermaar vanuit dat je in NL het er zeker bij krijgt (je krijgt er namelijk altijd 6 usb uitgangen bij , waarvan 4 achterop en 2 op dat plaatje).

• Xplosive
Ok dan das positief. Heb hier namelijk een dolby digital versterker staan :-)
Ik weet nu bijna zeker dat ik dit mobo ga kopen.
Waarschijnlijk koop ik dan een 1.8 of een 2.0 Ghz proc erbij.
Geheugen weet ik nog niet. Videokaart wordt een leadtek 4200 128MB en dan nog een leuke kast met goede voeding, waarschijnlijk een chieftech.
Over de voeding ben ik nog niet helemaal uit, is het echt noodzakelijk om een voeding > 300 watt aan te schaffen met deze spullen en als je wil overclocken??

• Sjah
en welke processor,geheugen en videokaart? ;)

Die voeding: 300 watt is prima, maarja 350 watt is leuk als je je kast volbouwd met 3 fans 3 hd's etc. Ik heb een 360w chieftec voeding die me 80 kostte, maar hij heeft wel een groot voordeel: hij is ERG stil.

• jfeelders

jfeelders

Inderdaad, ik heb die S/PDIF in en out uitbreiding ook bij mijn P4B533 bijgeleverd gekregen. Was ik al helemaal vergeten. :) Ik ben ook wel benieuwd hoe die CMedia presteert tov mn SB Live! Value Digital. Je kan er dus zeker van zijn dat die er ook bij jou bij zal zitten Xplosive.

• Sjah
ik zat net ee3ns in de bios te kijken, en zag dat de vcore maximaal tot 1.70V gaat. Is op zich genoeg, maar ik dacht dat andere mobo's wel tot 1.85V gaan?

• jfeelders

jfeelders

Klopt, daarom is er de OVER_VOLT jumper. Standaard gaat de Vcore tot 1,7V maar als je de OVER_VOLT jumper enabled hebt (pin 2-3) dan gaat ie door tot 1,85V.

• CME86
Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met de hackedbios van de P4b533-E.
Dan heb ik het dus over de bios die van de Promise Raid controller "lite" bios een "Full" bios maakt.
http://www.lumberjacker.de/Downloads/downloads.html

• Sjah
http://wdc.custhelp.com/c...std_alp.php?p_cat_lvl1=78

hier zie je dat de wd drivers groter dan 137 gig wel degelijk op jeen ata100 aansluiting kunnen, mits je bios het aankan. Weet iemand of de p4b533 het aankan, dus voorbij de 137 gig limiet gaat?

Verwijderd

Ik lees op de Asus site dat je alleen een AGP kaart kan gebruiken
die draaien op 1,5 volt.
hoe kan ik zien hoeveel voltage mijn kaart is (Geforce 2 gts pro 64 mb).
het gaat om de P4b533

• Sjah
Weet niet hoe jedat ziet, maar weet wel dat jouw kaart geschikt. Hij is nl. modern zat.

• jfeelders

jfeelders

Kijk hier maar eens...

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
(jarig!)
mooi, daar zat ik ook al wat mee. ik heb een P4B533-E met sound gekocht (dus en RAID en Spdif 8) ) alleen heb ik nog een vraagje... als je je mobo in jumperfree mode zet, stelt het mobo dan alles automatisch in? zou knap lullig zijn als je cpu gelijk doorfikt wanneer je de powerknop voor de eerste keer indrukt :+ ik moet nog een cpu halen, zal de P4 2,4Ghz + 533 FSB worden :)

Mn 3D printer blogje..

• topper
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01-2023
FXL schreef op 15 september 2002 @ 13:37:
als je je mobo in jumperfree mode zet, stelt het mobo dan alles automatisch in? zou knap lullig zijn als je cpu gelijk doorfikt wanneer je de powerknop voor de eerste keer indrukt :+ ik moet nog een cpu halen, zal de P4 2,4Ghz + 533 FSB worden :)
Ja.....

specs

• jfeelders

jfeelders

Zie hier... :)

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 09:00

VonFoX

Las noches de Diciembre

Wat voor videokaart hebben jullie erin zitten? Ik heb de p4b533 besteld, maar volgens de manual moet daar een AGP kaart in die 1.5 volts is. Mijn asus v8200 geforce 3 ti200 is volgens mij 3.3 volt ...

Yo.

• jfeelders

jfeelders

Nee hoor, wees maar niet bang. Alle moderne kaarten (in ieder geval vanaf GeForce2) zijn Universal AGP. No worries dus! :) Oude Voodoo-kaarten zijn 3,3V maar die zie je niet veel meer...

• TwisteR
  • Laatst online: 03-07 13:38
Zo, gisteren mijn P4B533-E ingebouwd, nu kan ik dus meedraaien met dit topic (zal wel ff mijn signature aanpassen strax).

Ik heb 2 vragen die door mijn hoofd spoken nu ik dit bordje in gebruik heb genomen. Dus zal ik ze met jullie delen....meer weten samen meer dan alleen nietwaar.

1) Hoe kan je ervoor zorgen dat die RAID controller wat sneller doorstart bij het niet gebruik maken van een RAID config? (Dus 3 losse schijven welke ik graag als disk C: D: en E: wil zien). Het duurt wel erg lang voordat de IDE devices zijn gescanned.

2) Waarom is er met dit bord rekening gehouden met het handmatig instellen van de multiplier van de CPU. We weten toch allemaal dat de P4 multiplier niet veranderd kan worden....of weten de engineers bij ASUS meer dan dat wij tweakers weten. Is het dan misschien toch mogelijk om de multiplier te veranderen van een P4???

Verder een leuk bordje, alleen waarom moesten ze nu zo nodig de I/O opstelling van de on-board soundcard zo vreemd plaatsen. Nu zitten de mini jacks boven elkaar ipv naast elkaar.......kon ik weer mijn I/O shield gaan losbeuken uit m'n Coolermaster kast.

Vanavond maar weer verder knutselen en een beetje verder overclocken.

• Sjah
1. Nee, ja misschien met nieuwe bios,

2.; Nee multiplier veranderen is niet mogelijk behalve bij sommige testversies van de cpu die naar de hardwaresites gestuurd worden.

• tiguan
Heeft iemand al bios 1004 geprobeerd op de p4b533-v? Bij mij werkt ASUS Q-Fan dan niet meer.

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wannapuf schreef op 18 september 2002 @ 23:12:
Heeft iemand al bios 1004 geprobeerd op de p4b533-v? Bij mij werkt ASUS Q-Fan dan niet meer.
Hmm, das toch dezelfde als beta 12? Als het beta 12 is nee, ik draai beta 14 3:4 divider boven de 133 mhz bus :9

• tiguan
Gebruikt niemand Q-Fan dan?

Verwijderd

Gebruikt iemand al de bios update 1009 voor de P4B533-E? Wat zijn jullie ervaringen en weet iemand wat de veranderingen zijn t.o.v. de oude (1008)?

• jfeelders

jfeelders

Voor de P4B533 is de 1009 helemaal nooit final geworden. Ze zijn nu al weer bij beta 1010.001. Raar...

Verwijderd

iemand al een SCSI controller aan de praat gekregen in een P4B533-E?

zodra ik m'n dawicontrol dc-2975u in m'n systeem plaats loopt ie vast tijdens het booten, net nadat ie de scsi kaart heeft geboot.

deze kaart heeft het al 4 jaar prima gedaan in m'n vorige systeem.

Heb al verschillende pci sloten geprobeerd, alle andere pci kaarten uit m'n systeem, verschillende bios instellingen etc.

Verwijderd

jfeelders schreef op 25 september 2002 @ 23:01:
Voor de P4B533 is de 1009 helemaal nooit final geworden. Ze zijn nu al weer bij beta 1010.001. Raar...
Inderdaad vreemd. Op de Asus site verschijnt versie 1009 zo af en toe. Ik heb hem gedownload, maar ik twijfel of ik hem zal gebruiken.
Heeft misschien iemand anders meer informatie?

Verwijderd

Ik zou graag overstappen naar PIV Northwood...Nu zou ik het Asus P4B533-V mobo kopen..en 333mhz DDR ram, met een 2.4 proc..

Ik heb al jullie reacties gelezen in dit topic maar ik heb nog steeds mijn twijfels over het mobo. Is het echt zijn geld waard? Of moet ik voor het gewone P4533 mobo gaan... Of misschien een asus mobotje met een Sis chipset? Kan iemand deze twijfels nu meteen wegnemen? :) Ik en InteL... :)

En ja, ik ben op Tom's Hardware enz al gaan snuffelen ;)

• Sjah
Ik zou nu weer de p4b533 nemen. Die 30 euro extra voor een heel klein beetje betere performance van de v-versie hebbik er niet voor over.

• jfeelders

jfeelders

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 13:14:
Ik zou graag overstappen naar PIV Northwood...Nu zou ik het Asus P4B533-V mobo kopen..en 333mhz DDR ram, met een 2.4 proc..

Ik heb al jullie reacties gelezen in dit topic maar ik heb nog steeds mijn twijfels over het mobo. Is het echt zijn geld waard? Of moet ik voor het gewone P4533 mobo gaan... Of misschien een asus mobotje met een Sis chipset? Kan iemand deze twijfels nu meteen wegnemen? :) Ik en InteL... :)

En ja, ik ben op Tom's Hardware enz al gaan snuffelen ;)
Waarom een P4B533-V? Die onboard video is eigenlijk aan te bevelen als je alleen maar office-toepassingen draait. Als je gaat gamen of 3D-ontwerpen ofzo dan zou ik de P4B533 nemen. Met een jumper-instelling is de mem-divider ook zo in te stellen dat ie volledig gebruik maakt van de 333MHz DDR.
Prima board verder. Nog geen problemen mee gehad. Lekker overclockbaar en perfect stabiel met die Intel-chipset! Kortom: Ik zou voor de P4B533 gaan... :)

• Maximum_Overkill
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 08:43

Maximum_Overkill

Merry Winter-een-mas!

jfeelders schreef op 26 september 2002 @ 14:58:
[...]

Waarom een P4B533-V? Die onboard video is eigenlijk aan te bevelen als je alleen maar office-toepassingen draait. Als je gaat gamen of 3D-ontwerpen ofzo dan zou ik de P4B533 nemen. Met een jumper-instelling is de mem-divider ook zo in te stellen dat ie volledig gebruik maakt van de 333MHz DDR.
Prima board verder. Nog geen problemen mee gehad. Lekker overclockbaar en perfect stabiel met die Intel-chipset! Kortom: Ik zou voor de P4B533 gaan... :)
I second that. Ik ben ook een gelukkige bezitter van een P4B533 MOBO. Ik OC er dan wel niet mee, maar de out of box performance is ook niet te zuinig. Daar komt nog het uitgebreide pakket nog bij (zoals 6 way sound onboard, 6 USB 2.0, etc.) en voor die prijs hoef je het niet te laten. Ik heb em voor 167 euro en hij zal ergens anders vast wel goedkoper zijn.

specs |Abit Fatal1ty AN8 SLI| AMD 64 3500+ | 2x 512 MB DDR 433 Kingston HyperX| WD 200 Gb 8MB 7200RPM | Plextor PX-708A| Toshiba SDM-1502 DVD-ROM | Soundblaster Audigy 4 | XFX Geforce 7950GX2 XXX | Princeton 19" TFT

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 09:00

VonFoX

Las noches de Diciembre

Mijn P4 2.53 Ghz draait ook perfect op de P4B533 :) Q-fan staat aan in de BIOS, maar merk er verder weinig van ...

edit: dat over die jumper kon ik makkelijk terugvinden

[ Voor 0% gewijzigd door VonFoX op 27-09-2002 13:32 . Reden: foutje ]

Yo.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.