Op donderdag 27 juni 2002 11:17 schreef P5ycho het volgende:
[..]
Al die games grbuiken wel de q3 engine inderdaad, en omdat ze veel gespeeld worden mogen ze best getest worden op hun performance, meer dan logisch. Maar zet er dan ook een 4 textures per pixel en een lekker zware pixel/vertex shader benchmark tegenover zodat we kunnen zien waar het in de toekomst op neer komt! Het enige waar dit een betje naar voren komt is de fillrate benchmark van 3Dmark.
Over de opmerking dat de Parhelia qua 2D nog slechter zou zijn dan de G550, ik heb overal anders gelezen en kan dan ook niet geloven dat dit klopt.
[..]
Tsja, er
ZIJN nu gewoon nog geen games op de markt die 4-pass multitexturing toepassen. (Die gelekte UT2k3 demo niet meegeteld.)
En zelfs als je wèl kijkt naar UT2k3, dan nog is dat geen reden om voor de Parhelia te gaan. Wil je 3D beeldkwaliteit ? dan lijkt me de huidige Radeon 8500 met z'n superieure 16-tap aniso filtering de beste koop...
Feit blijft dat je nu wéér tegen het klassieke probleem aanloopt dat je een videokaart gaat kopen die features heeft die nu nog niet, en misschien zelfs nooit gebruikt gaan worden.
Laten we eens even kijken naar al die 'features':
-
IK heb geen ruimte voor 3 stuks 17" op m'n bureau, laat staan dat ik daar de centen voor heb. Voor mij ? Exit triplehead.
- Volume displacement mapping, gebaseerd op quads... Wel ja, probeer maar weer het vierkante wiel uit te vinden!
Haven't we learned from the stellar success of 3DO, Saturn, and NV1 that quads really suck
Exit Displacement mapping.
- 10 bit kleur, maar dan wel helaas maar 2 bit voor de alpha channel. En dat zal je dus uit moeten schakelen als er DOOM III gespeeld gaat worden, want die heeft een 8-bits 'destination alpha' nodig. Exit ? nou nee, nog niet als het op 1 game aankomt.
MAAR... de DirectX 9 specificatie schijnt 128 bit floating point kleuren te eisen (Dat is dus interne rekenprecisie, niet een 128 bit framebuffer!) Dat zal hetzelfde bereiken als 10-bit kleur zoals matrox het doet. Dus 10 bit kleur is een doodlopende weg.
Wat nog meer ? Oh ja, die brute bandbreedte...
- Zelfs in het meest bandbreedte stressende scenario kachelt de GF4 4600 de Parhelia nog voorbij, dus ook dit is geen reden om een Parhelia te kopen.
- En dan, een 'negatieve' feature, dus het ontbreken van een gangbare feature, te weten: Z-occlusion.
Die villagemark benchmark getallen van Anand's review, die waren op z'n nogal onverwacht, en zeker verontrustend. Hoe complexer de games worden, en hoe meer videokaarten zelf de overdraw weten te beperken, hoe minder de makers van videogames er zelf op zullen letten. Het ontbreken van Z-occlusion kan dus wel eens een blok beton aan het been van de Parhelia blijken.
Mijn suggestie: Heb je triplehead nodig ? Koop dan een parhelia. Wil je zinloos veel centen uitgeven ? Koop dan een parhelia. Werk je heel veel in 2D, met photoshop/paint shop pro ? Koop dan, vanwege signaalkwaliteit en 10bit kleur een parhelia.
Ligt de nadruk op games ? Aals je echt niet langer kan wachten omdat je TNT1 net overleden is, koop dan een GF4 4200 (zeer goede prijs/prestatie) of koop een Radeon 8500 LE, (gelikte 3D kwaliteit).
Kan je het uithouden tot augustus ? Check dan eerst hoe de R300 / Radeon 10000 het gaat doen. Blijkt die dan tegen te vallen, dan kan je alsnog een GF4 4600 kopen. (Wie weet is er tegen die tijd een GF4 4800 uit ofzo.)
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE