Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
Tutor hoeft niet mega uitgebreid al zeg ik hetzelf. Gewoon dat we even weten wat de opties zijn en ja je weet het drm wil graag een object model
Woudloper:
drm wil graag een object model
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
SMA* is een algoritme dat al het vrije geheugen gebruikt om vorige knopen in een zoekboom bij te houden. Is de ruimte vol, dan gooit hij de oudste weg.
IDA* is ook een variant van A*, maar deze stelt een limiet aan je kostenfunctie f(n), waarbij f(n)=g(n)+h(n). Als er geen route is gevonden, dan wordt de limiet van f(n) opgehoogd. Je doet een beetje dubbel werk, maar je hebt veel minder geheugen nodig!
g(n) is de kosten om een knoop uit te klappen.
h(n) is de heuristische functie die bepaalt of een knoop misschien dichter bij je doel komt dan andere knopen.
Succes ermee!
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap dit nu al niet meer...Op vrijdag 28 juni 2002 17:18 schreef maartenvdv het volgende:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar voor het berekenen van de kortste route kan je zoals iemand al zei A* gebruiken, maar is je map erg groot en zijn er veel mogelijke routes, dan moet je toch overwegen om SMA* of IDA* te gebruiken.
SMA* is een algoritme dat al het vrije geheugen gebruikt om vorige knopen in een zoekboom bij te houden. Is de ruimte vol, dan gooit hij de oudste weg.
IDA* is ook een variant van A*, maar deze stelt een limiet aan je kostenfunctie f(n), waarbij f(n)=g(n)+h(n). Als er geen route is gevonden, dan wordt de limiet van f(n) opgehoogd. Je doet een beetje dubbel werk, maar je hebt veel minder geheugen nodig!
g(n) is de kosten om een knoop uit te klappen.
h(n) is de heuristische functie die bepaalt of een knoop misschien dichter bij je doel komt dan andere knopen.
Succes ermee!
Wat is A*? SMA*? of IDA*? Zijn dat bepaalde algorimtes? Zijn die misschien ergens beschreven??
Ik zal met veel plezier over jullie schouder meekijken hoe het project zal verder lopen....
* LuCarD houdt van GOOGLE...
http://www.eecs.umich.edu/~chbrooks/pages/rn/chapter4.html
Programmer - an organism that turns coffee into software.
thnxmaartenvdv:
[A* vs. SMA* en IDA*]
edit:
Lees even het hele topic door. oh,when? heeft er al wat over gepost. Dit zijn pathfinding algoritmes (hoe kom ik het snelst van A naar B, terwijl er obstakels in voorkomen)LuCarD
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap dit nu al niet meer...
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
[off-topic mode]
Adun Toridas DRM
misschien ook iets voor in het spel ?
For Aiur
En taro Adun
Hefnarkentix
[/off topic mode]
[melp]daaf(258)
- specs - audioscrobbler -
[off-topic mode]
* drm In het kader van Front spel nicknames goeddaaf258:
Adun Toridas DRM drm* drm
misschien ook iets voor in het spel ?
For Aiur
En taro Adun
Hefnarkentix
[/off topic mode]
Nog in voor graphics, daaf? Krijg je ook een credit
~ Gottfried Leibniz
Op http://www.rbqline.nl/sc/game.html staat er een die ook javascript aan schijnt te kunnen. Ik weet niet hoe configureerbaar die is. Eigenlijk zou de hele wereld natuurlijk deze conventie aan moeten houden
1
2
3
4
5
| function MyFunction()
{
//comment
int myFirstInt = 0;
} |
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
verkeerde linkjeJaaap:
Op http://www.rbqline.nl/sc/game.html staat er een die ook javascript aan schijnt te kunnen.
~ Gottfried Leibniz
Oeps inderdaad. Moet http://www.arachnoid.com/lutusp/cgi.html zijn.Op maandag 01 juli 2002 13:15 schreef drm het volgende:
verkeerde linkje![]()
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
daaf heeft echt geprobeerd hele draad te lezen (bijna geluktOp maandag 01 juli 2002 10:53 schreef drm het volgende:
Nog in voor graphics, daaf? Krijg je ook een credit
Ja is goed drm ik wil wel wat proberen maar mis nog wat richtlijnen. En ik weet niet of die al vastgelegd zijn of dat daar verder afspraken over gemaakt zijn.
1. Wat moet de afmeting worden van een unit (in pixels)?
2. Hoeveel bits kleur worden er gebruikt (32)?
3. Wat voor formaat moeten de de plaatjes (units) worden opgeslagen?
4. Moeten ze geanimeerd zijn (gifjes)?
5. Welke setting, gaan we voor starcraft setting of voor een warcraft, zelf verzonnen, fantasy, realisme enz.
6. En welke "view" nemen we. Zo van "ik kijk er recht bovenop-view" (top-down view) of een isometrische view, of 3d
Nogal riegelreuze beslissingen dus als je er een mening over denkt te hebben...
En is er al iemand anders bezig met units maken of interface oid??.
Het kan zijn dat hier al meer over bekent is maar ik val een beetje middenin dit topic.
Dit is nu omgezet in zeeen van tijd... als je begrijp wat ik bedoel
Verwijderd
Zelf gefired? Vakantie opgenomen? Zelf ontslag genomen? Toch geen ontslagen gevallen?Op maandag 01 juli 2002 20:52 schreef Bosmonster het volgende:
Uit mijn vorige berichtgeving zou nog blijken dat ik weinig tijd had door gedwongen ontslagen binnen het bedrijf (waardoor er meer werk mij kant op kwam).
Dit is nu omgezet in zeeen van tijd... als je begrijp wat ik bedoel
Oftewel: geen idee wat je bedoelt
boelos faillietosOp maandag 01 juli 2002 21:14 schreef dannydude het volgende:
[..]
Zelf gefired? Vakantie opgenomen? Zelf ontslag genomen? Toch geen ontslagen gevallen?
Oftewel: geen idee wat je bedoelt
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Verwijderd
Maar als iemand nog wat heeft voor iemand met een afgeronde HBO Interaction Design opleiding en enkele jaren ervaring in ontwerp en programmeren in Java, PHP, databases en DHTML in regio Rotterdam, schaam je dan niet
Verwijderd
Back2Front faillietOp maandag 01 juli 2002 21:36 schreef Bosmonster het volgende:
Nog niks op het oog, ga even genieten van mn instantie-betaalde maanden zeg maar.
Maar als iemand nog wat heeft voor iemand met een afgeronde HBO Interaction Design opleiding en enkele jaren ervaring in ontwerp en programmeren in Java, PHP, databases en DHTML in regio Rotterdam, schaam je dan niet
Ow, sorry, ja heb je homepage opgezocht via google
http://www.xs4all.nl/~bkjh/werk.html
huh? b2f failliet, waren dat niet de lui die de muse page gemaakt hebben? (MUSE is overigens m'n favo band naast RHCP).
* Pelle denkt dat Gordijnstok mee had moeten gaan met de /13 meetingOp maandag 01 juli 2002 23:54 schreef Gordijnstok het volgende:
Ow, sorry, ja heb je homepage opgezocht via google
http://www.xs4all.nl/~bkjh/werk.html
Dan had je geweten dat die gast van die site niet Bosmonster is
Hou het ontopic, en hou het (voorlopig) op de grote lijnen (plan van aanpak, projectteam etc.) Alle ideeen zijn welkom, maar wat mij betreft wordt dit topic streng gemod, zodat er ook wat van terecht komt
En nee das niet mijn site, dies van een collega.
En klanten maakt niet zoveel uit. Je wordt gewaardeerd op je liquiditeiten, niet op verwachtingen en toezeggingen.
Daar zijn nog geen concrete afspraken over gemaakt. En eerlijk gezegd maakt het mij ook niet zo veel uit wat het wordt. Misschien is het zelfs wel handig(er) om een team samen te stellen wat zich puur met de grafische zooi bezig houdt... Volunteers?Op maandag 01 juli 2002 19:55 schreef daaf258 het volgende:
Ja is goed drm ik wil wel wat proberen maar mis nog wat richtlijnen. En ik weet niet of die al vastgelegd zijn of dat daar verder afspraken over gemaakt zijn.
Bosmonster: sux, m8... Hoop dat je snel weer wat vindt (of een dikke spaarpot hebt gemaakt
~ Gottfried Leibniz
Verwijderd
Bosmonster, is het dan wel zo handig om het hier neer te zetten? Ik bedoel, er zitten hier niet alleen maar nerdz met een hartje voor internep....tegenwoordig hebben de nieuwsbronnen deze plek ook ondekt, om nog maar te zwijgen over de plek waar ik werk.... (neej, ik heb nix gezegd, ik ben niet zo'n klootzak.Op dinsdag 02 juli 2002 08:16 schreef Bosmonster het volgende:
Precies.. weer ff ontopicWant officieel mag het nieuws namelijk nog niet naar buiten
En nee das niet mijn site, dies van een collega.
En klanten maakt niet zoveel uit. Je wordt gewaardeerd op je liquiditeiten, niet op verwachtingen en toezeggingen.
~ Gottfried Leibniz
1. 32 x 32 pixels ?Op maandag 01 juli 2002 19:55 schreef daaf258 het volgende:
1. Wat moet de afmeting worden van een unit (in pixels)?
2. Hoeveel bits kleur worden er gebruikt (32)?
3. Wat voor formaat moeten de de plaatjes (units) worden opgeslagen?
4. Moeten ze geanimeerd zijn (gifjes)?
5. Welke setting, gaan we voor starcraft setting of voor een warcraft, zelf verzonnen, fantasy, realisme enz.
6. En welke "view" nemen we. Zo van "ik kijk er recht bovenop-view" (top-down view) of een isometrische view, of 3d![]()
Nogal riegelreuze beslissingen dus als je er een mening over denkt te hebben...
En is er al iemand anders bezig met units maken of interface oid??.
Het kan zijn dat hier al meer over bekent is maar ik val een beetje middenin dit topic.
2. 32bits kleur
3. png (full alpha channel (Mozilla ondersteunt het!)
4. Nee, 5 plaatjes voor alle kanten (en dan allemaal spiegelen) geloof ik. Je doet dus alleen het eerste quadrant (0°, 22.5°, 45°, 67.5°, 90°) 16 verschillende plaatjes.
5. Starcraft Setting
6. Isometrisch
Dit is voor zover ik uit deze thread heb opgemaakt en er zelf bij heb verzonnen
Verwijderd
Zou kunnen, dat betekent dat een unit onderin het plaatje moet komen, en door het isometrische perspectief kun je ook enige hoogte van een unit krijgen (woordspelingOp dinsdag 02 juli 2002 12:27 schreef Jaaap het volgende:
1. 32 x 32 pixels ?
Wacht even... Ik zou eerder voor .gif gaan, omdat je met .png niet aan transparantie kunt beginnen wegens slechte ondersteuning door Microsoft. Dan kom je dus op 24bit indexed color, vanwege het gif formaat.2. 32bits kleur
3. png
Eerder (0°, 45°, 90°, 135°, 180°) lijkt me. En dan dus 45, 90 en 135 spiegelen, en ook opslaan, zodat er wel 8 plaatjes zijn. Dat is voorlopig genoeg om een bij de richting passend plaatje te gebruiken. Vanuit elk vakje kun je naar 8 andere vakjes.4. Nee, 5 plaatjes voor alle kanten (en dan allemaal spiegelen) geloof ik. Je doet dus alleen het eerste quadrant (0°, 22.5°, 45°, 67.5°, 90°)
Ik denk dat het pixelneuk perspectief wel goed is, datbetekent meteen dat mensen die willen pixelneuken in ieder geval wat gebouwtjes zouden kunnen maken. Over afmetingen moet misschien nog gediscussieerd worden.5. Starcraft Setting
6. Isometrisch
Ik heb nog even wat discussiepuntjes toegevoegdDit is voor zover ik uit deze thread heb opgemaakt en er zelf bij heb verzonnen
IE ondersteunt wel enkelvoudige transparantie in png, zelfde als gif dus. png is echter beter ivm meer dan 256 verschillende kleuren.Op dinsdag 02 juli 2002 12:39 schreef Cheatah het volgende:
Wacht even... Ik zou eerder voor .gif gaan, omdat je met .png niet aan transparantie kunt beginnen wegens slechte ondersteuning door Microsoft. Dan kom je dus op 24bit indexed color, vanwege het gif formaat.
Huh? Als je (0°, 22.5°, 45°, 67.5°, 90°) hebt en je spiegelt alles verticaal en/of horizontaal, dan heb je 16 verschillende perspectieven. Hmmm wacht, dat spiegelen werkt niet in isometrisch perspectief. Wie had dat bedacht? We moeten echt 16 verschillende plaatjes hebben.Eerder (0°, 45°, 90°, 135°, 180°) lijkt me. En dan dus 45, 90 en 135 spiegelen, en ook opslaan, zodat er wel 8 plaatjes zijn. Dat is voorlopig genoeg om een bij de richting passend plaatje te gebruiken. Vanuit elk vakje kun je naar 8 andere vakjes.
het lijkt mij dus handiger een "pixels in 1 meter" af te spreken.
Verwijderd
En hoe ga je die animatie 'aanzetten' op het moment dat die unit begint met lopen?Op dinsdag 02 juli 2002 12:49 schreef Clay het volgende:
Ik denk dat de units gewoon animated gifjes moeten worden. hoe moet een "marine" anders lopen?Verder hebben verschillende units verschillende maten, dat mag wat mij betreft dus ook fysiek in het plaatje verschillen.
Hmmmzzz.... je hebt een punt. Je kunt ook zeggen: basiseenheid is 32pixels voor een 'normale' unit (bv een marine) een goliath is dan 2 basisunits ofzohet lijkt mij dus handiger een "pixels in 1 meter" af te spreken.
Dat worden me een grote partij plaatjes.
[mierenneukmode]Op dinsdag 02 juli 2002 12:39 schreef Cheatah het volgende:
Wacht even... Ik zou eerder voor .gif gaan, omdat je met .png niet aan transparantie kunt beginnen wegens slechte ondersteuning door Microsoft. Dan kom je dus op 24bit indexed color, vanwege het gif formaat.
[..]
8bit indexed color bedoel je
dat is niet zo heel erg moeilijk... Als de unit beweegt dan moet deze het animated plaatje laten zien...Jaaap:
En hoe ga je die animatie 'aanzetten' op het moment dat die unit begint met lopen?
Een gif kan max 8bit aan verschillende kleuren bevatten ja, maar die kleuren komen uit een 24bit palletOp dinsdag 02 juli 2002 13:23 schreef Bosmonster het volgende:
En elk gifje mag z'n eigen pallet hebben neem ik aan, dus dan kom je toch uit op 24bit indexed color
Dat lijkt me nou niet het grootste probleemJaaap:
En hoe ga je die animatie 'aanzetten' op het moment dat die unit begint met lopen?
Ik denk dat Clay idd wel een goed punt heeft met x pixels is 1 meter... Ik denk zoiets van 12 pixels is 1 meter, ofzo?
edit:
Je hebt maximaal 8 bits (256 plekkies in het palet) aan een kleurenindex. Waar die kleuren vandaan komen maakt niet uit. Dat die kleuren vervolgens gebaseerd zijn op een 24bits palet is een ander verhaal.Pelle:
Een gif kan max 8bit aan verschillende kleuren bevatten ja, maar die kleuren komen uit een 24bit pallet
En elk gifje mag z'n eigen pallet hebben neem ik aan, dus dan kom je toch uit op 24bit indexed color
Oftewel, het is 8bits indexed color.
</ubermiereneukerij :D>
~ Gottfried Leibniz
Verwijderd
[slightly offopic]Op dinsdag 02 juli 2002 13:23 schreef Bosmonster het volgende:
Tricky one, aan de ene kant moet elke kleur worden gedefinieerd met 24 bits, maar elke kleur wordt gekoppeld aan een 8-bit 'identifier' (of hoe moet je het anders noemen)
Per pixel zijn 8 bits nodig om de kleur ervan te beschrijven, maar het zijn wel degelijk 24 bit kleuren die je uiteindelijk ziet.
Maar als je kijkt naar de definitie, dan heb jij waarschijnlijk gelijk
Uiteindelijk is het het naampje dat je eraan geeft; als iedereen het er maar over eens is dat je max 256 van de 16777216 kleuren kunt gebruiken, dan gaan we nu weer écht ontopic
Maar we gingen ontopic, hm?
~ Gottfried Leibniz
Spiegelen werkt wel in isometrisch perspectief, maar volgens mijn is IE de enige browser die een plaatje kan spiegelenOp dinsdag 02 juli 2002 12:45 schreef Jaaap het volgende:
Huh? Als je (0°, 22.5°, 45°, 67.5°, 90°) hebt en je spiegelt alles verticaal en/of horizontaal, dan heb je 16 verschillende perspectieven. Hmmm wacht, dat spiegelen werkt niet in isometrisch perspectief. Wie had dat bedacht? We moeten echt 16 verschillende plaatjes hebben.
't Lijkt mij ook niet dat de browser voor ons moet gaan spiegelenTimpie:
Spiegelen werkt wel in isometrisch perspectief, maar volgens mijn is IE de enige browser die een plaatje kan spiegelen
~ Gottfried Leibniz
Neem in gedachten een vliegtuigje met bovenkant boven. Als je die (verticaal) spiegelt over een horizontale lijn dan komt de bovenkant onder te liggen/staan.Op dinsdag 02 juli 2002 14:25 schreef Timpie het volgende:
Spiegelen werkt wel in isometrisch perspectief, maar volgens mijn is IE de enige browser die een plaatje kan spiegelen
Same story voor links/rechts bij horizontaal speigelen
Jawel dan hoef je veel minder plaatjes (=kB) in te laden.Op dinsdag 02 juli 2002 14:35 schreef drm het volgende:
't Lijkt mij ook niet dat de browser voor ons moet gaan spiegelen
De discussie daarover is al gevoerd volgens mij. Het kwam erop neer dat men geen filters oid. wil gebruiken omdat de afspraak is het spel in DHTML te maken.Op dinsdag 02 juli 2002 16:08 schreef Jaaap het volgende:
[..]
Jawel dan hoef je veel minder plaatjes (=kB) in te laden.
1.32*32 pixels ok en voor groter units 64*32? en supergrote 64*64? of nog groter?Op dinsdag 02 juli 2002 12:27 schreef Jaaap het volgende:
1. 32 x 32 pixels ?
2. 32bits kleur
3. png (full alpha channel (Mozilla ondersteunt het!))
2.Ik denk gif dus 256 kleuren uit 24-bit pallet.
de rest is wel duidelijk.
Over schaal. Ik ben geen voorstander van zoveel (12) pixels is 1 Meter.Op dinsdag 02 juli 2002 13:30 schreef drm het volgende:
Ik denk dat Clay idd wel een goed punt heeft met x pixels is 1 meter... Ik denk zoiets van 12 pixels is 1 meter, ofzo?
Tenminste als dit inhoud dat er op een preciese schaal gewerkt gaat worden. Zo van mensje is 2 meter dus 24 pixels.
En gebouwtje dan?
Voorbeeldje in starcraft, als dat de definitieve setting word, is er weinig aan realistische schaal gedaan. Een groepje van zeg 12 units is net zo groot als een gebouw. Dus wat dat schaal betreft vind ik dat systeem van starcraft (en warcraft) niet zo gek.
Als dit niet de bedoeling is, wat wil je dan met die maat gaan doen?
Even over animaties, hoeveel frames mag een animatie worden dan?
En als die 24 bij 24 wordt zou ik me over het aantal frames niet teveel zorgen maken. dat kan nooit een grote gif worden. voor lopen zouden 2 frames eigenlijk genoeg moeten zijn

Maar zoiets moet het worden?
/edit Pelle
linkje gefix0red
Beetje laat i guess
hahah lekker toch nog editten nu
Daaf258: Transparantie?
Dit kan toch eenvoudig worden gedaan door allereerst voor de Units standaard properties te bedenken. In dit geval kan je dan dus denken aan H/W (Heigt/Width).Jaaap:
Zorg er in ieder geval in de code voor dat een unit willekeurige afmetingen mag hebben (ook niet vierkant)
Daarnaast zijn er nog wel meer opties, maar dit gaat al een beetje lijken op een begin van een object model voor de Units en dat met nog maar twee geïndentificeerde properties...
Oei... Ik loop veel en veel te hard van stapel, komt waarschijnlijk doordat ik nog maar 1,5 dag moet werken en dan vakantie..
Edit: stomme spelfout, zie hieronder
Gisteravond laat ehOp woensdag 03 juli 2002 12:04 schreef Jaaap het volgende:
Daaf258: Transparantie?
Maar ik heb er ook een met transparantie.
Is ook wel zo. Da's ook een van de redenen dat ik geen zin heb me te bemoeien met grafische zooidaaf258:
Ik ben geen voorstander van zoveel (12) pixels is 1 Meter.
[en het "waarom"]
Moet alleen wel zeggen dat ik je unit niet de meest duidelijke vind. Ik denk dat je er iets teveel detail in hebt willen gooien.
~ Gottfried Leibniz
Bedoel je Height / Width?Op woensdag 03 juli 2002 12:08 schreef Woudloper het volgende:
In dit geval kan je dan dus denken aan H/W (Heigt/Weight).
Ik heb een testcase gemaakt voor een isometrische "engine". 2 Tables die over elkaar heenliggen om de tiles op elkaar aan te laten sluiten, en het geheel in een div die beweegt. De buitenste tiles komen nooit helemaal in beeld om een volledig heeld te houden, ala:

(stippellijntje dus)
Voorbeeld staat hier:
http://www.xs4all.nl/~peterned/got/snowstorm/
Plaatjes worden niet gepreload, maar da's wel ff leuk eigenlijk om het effect te zien. De muismovement zo is natuurlijk alleen maar tijdelijk.
Ik weet niet in hoeverre die beweging ook mogelijk is met een groot speelveld, maar denk dat we die der maar in moeten houden
al hebben gemaaktOp dinsdag 09 juli 2002 11:25 schreef Jaaap het volgende:
Zijn er mensen die al hebben gemaakt? Of textures?
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
- Tile based "engine"
waarbij dus een map gemaakt kan worden met een "editor". je hebt bijvoorbeeld het type "verhoogde grond", als je op een tile klikt maakt ie dat met de verhoogde graphics, maakt de aangrenzende velden "passend" qua graphics, en stelt per tile in waar je wel of niet lopen kan.
Daarbij hoort dan natuurlijk dat een x en y coordinaat op de map de bijbehorende tile teruggeeft, en dat een tile zijn buren kent. - Units
Een basis unit die over de map kan lopen, afhankelijk van de tile wel of niet ergens komen kan, en dan het path-algoritme.
Als soort van "dream on" wens lijkt het me trouwens wel vet om uiteindelijk een editor te hebben die een map in XML uitpoept en wegschrijft, zodat het spel een level ook in kan lezen als XML. Een level zal hoe dan ook op een bepaalde manier opgeslagen moeten worden. XML lijkt me daar uitstekend voor.
Kan al zo simpel zijn als een enorme Array die je declareert in een losse JS file ofzo. Maar liever een los Level object, met bijbehorende classes.
edit:
misschien een freak die zin heeft om er een DTD voor te verzinnen?
~ Gottfried Leibniz
Verwijderd
hmm deze freak wil best helpen, zal alleen wat meer info moeten hebben voordat ik daar aan begin... en hulp veel hulpOp dinsdag 09 juli 2002 15:36 schreef drm het volgende:
XML is wel stoer.. maar.. Het inlezen/parsen van een XML file zal met Javascript gok ik 10x zolang duren als het simpelweg embedden van een JS-file met Object-definitie.Op dinsdag 09 juli 2002 15:36 schreef drm het volgende:
waarom idd daar geen XML voor nemen?
edit:
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
| var o=new Object();
o.x=12;
o.y=13;
alert( toSource(o) );
//en die zegt: "{x:12, y:12}" |
Een iets oudere versie staat op mijn site (er zijn een aantal bug-fixes op geweest).
Tja, maar dat (inlezen,parsen) hoeft per spelletje maar 1x te gebeuren, lijkt mijBosmonster:
XML is wel stoer.. maar.. Het inlezen/parsen van een XML file zal met Javascript gok ik 10x zolang duren als het simpelweg embedden van een JS-file met Object-definitie.
~ Gottfried Leibniz
Verwijderd
Waarom niet met XSLT de XML transformeren naar een JS dataset?Op woensdag 10 juli 2002 08:54 schreef drm het volgende:
[..]
Tja, maar dat (inlezen,parsen) hoeft per spelletje maar 1x te gebeuren, lijkt mijEn 't is de meest flexibele oplossing, imo. Op den duur zal je daar toch wel naartoe willen.
* drm vraagt zich af hoe men die JS gaat uitvoeren, dan, zonder serversided zakenBlues:
Waarom niet met XSLT de XML transformeren naar een JS dataset?
~ Gottfried Leibniz
De client voert die .js uit.Op woensdag 10 juli 2002 11:30 schreef drm het volgende:
* drm vraagt zich af hoe men die JS gaat uitvoeren, dan, zonder serversided zaken
Moet de data uitwisselbaar zijn met andere applicaties in een standaardformaat? Dat is waarom oorspronkelijk XML ontworpen is.
Ik denk niet dat dat nodig is, plus het vertraagd de zooi ook enorm. Ook al is die vertraging alleen maar in het begin, waar snelheid gewonnen kan worden moeten we dat doen.
Nee, ik bedoel dat de XML eerst getransformeerd moet worden met XSLT. Hoe ga je de getransformeerde data (die dan dus JS code is) uitvoeren?Jaaap:
De client voert die .js uit.
~ Gottfried Leibniz
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| var startPositions = [ [1034, 304], [100, 1590] ] var gameUnits = [ [x,y, type], ... ] enz. grote lap globale vars string en int data |
of xml ala(voor het idee):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| <level>
<title>Orions belt</title>
<players>2</players>
<entities>
<building>
<type>Siege tank</type>
....
</building>
<unit>
<type>marine</type>
...
</unit>
...
</entities>
</level> |
Ik zie een js bestand als level dus niet zo zitten eingelijk.
XML:Op woensdag 10 juli 2002 13:13 schreef drm het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat de XML eerst getransformeerd moet worden met XSLT. Hoe ga je de getransformeerde data (die dan dus JS code is) uitvoeren?
1
2
3
4
| <unit> <strength>10</strength> <speed>20</speed> </unit> |
Na transformatie:
1
| Monster = new Unit(10, 20); |
Die dit object gebruikt:
1
2
3
4
5
| function Unit(st, sp)
{
this.strength = st;
this.speed = sp;
} |
Je krijgt na transformatie kant en klare objecten die je kunt gebruiken.
Verwijderd
Is de XML versie iets trager, in het begin, maar komt het de werkbaarheid ten goede, ga dan voor die versie, wordt het echter te traag, dan is alleen een JS versie een optie.
Helemaal mee eens,Op woensdag 10 juli 2002 13:26 schreef Clay het volgende:
Wat is nou mooier en handiger, een js bestand met:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 var startPositions = [ [1034, 304], [100, 1590] ] var gameUnits = [ [x,y, type], ... ] enz. grote lap globale vars string en int data
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20<level> <title>Orions belt</title> <players>2</players> <entities> <building> <type>Siege tank</type> .... </building> <unit> <type>marine</type> ... </unit> ... </entities> </level>
Je foutcontrole word ook een stuk stabieler, je kan met XML en DTD een heel nette controle maken.
En snelheid is niet zo'n probleem, aangezien je er alleen last van hebt tijdens het laden. En niet tijdens het spelen.
Het is toch ook niet de bedoeling om hem online te kunnen spelen maar alleen maar lokaal?Op woensdag 10 juli 2002 13:39 schreef LuCarD het volgende:
[..]
En snelheid is niet zo'n probleem, aangezien je er alleen last van hebt tijdens het laden. En niet tijdens het spelen.
Dan hoef je niet op de kb's te letten, en is de snelheid/traagheid niet zo'n probleem.
* André denkt inderdaad "XML roels bigtime"
Tijdens laden bedoel ik mee het opstarten van het spel, hij hoeft tenslote maar 1 keer worden geparset naar JS objecten.Op woensdag 10 juli 2002 13:50 schreef Yogho het volgende:
[..]
Het is toch ook niet de bedoeling om hem online te kunnen spelen maar alleen maar lokaal?
Dan hoef je niet op de kb's te letten, en is de snelheid/traagheid niet zo'n probleem.
* LuCarD denkt inderdaad "XML roels bigtime"
En dat kost tijd...
Zoals jij het als eerste neerzet is ook niet echt vergelijkbaar met je tweede natuurlijkOp woensdag 10 juli 2002 13:26 schreef Clay het volgende:
Wat is nou mooier en handiger, een js bestand met:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 var startPositions = [ [1034, 304], [100, 1590] ] var gameUnits = [ [x,y, type], ... ] enz. grote lap globale vars string en int data
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20<level> <title>Orions belt</title> <players>2</players> <entities> <building> <type>Siege tank</type> .... </building> <unit> <type>marine</type> ... </unit> ... </entities> </level>
1
2
3
4
5
6
| GlobalGame.levels.push( myLvl = new Level() ); myLvl.title = "Kick the fuckers!"; myLvl.useMap( new MapFile( "mapfile3.js" ) ); myLvl.addUnit( TANK1, 100, 150 ); myLvl.addUnit( INFANTRY, 134, 150 ); etc... |
Dat begrijp ik wel, maar hoe voer je die JS code nou uit, want 't is data en geen codeYogho:
XML:
code:
1 2 3 4 <unit> <strength>10</strength> <speed>20</speed> </unit>
Na transformatie:
code:
1 Monster = new Unit(10, 20);
Die dit object gebruikt:
code:
1 2 3 4 5function Unit(st, sp) { this.strength = st; this.speed = sp; }
Je krijgt na transformatie kant en klare objecten die je kunt gebruiken.
</flauw>
~ Gottfried Leibniz
Misschien ziet er nog wat bruikbaars in, en zoniet dan heb ik in elk geval weer een hoop bijgeleerd
Intentionally left blank
Verwijderd
XML is geen simpel datatype, maar een generiek datatype. Een abstract data-type voor alle vormen van tree-achtige data. Je moet XML ook niet tegenover andere talen zetten, zoals bijvoorbeeld JavaScript of andere scripting talen.Bosmonster: Levels worden voor echte games ook in een eigen soort scripttaal neergezet en niet via XML of ander simpel datatype. Simpelweg omdat je dan ook niet flexibel genoeg kan zijn.
XML is namelijk een soort boom-vormige representatie van een stukje data. Talen als Javascript worden ingelezen door deze te parsen, waarbij de parser een boom-vormige representatie van een stukje code oplevert. Zo'n echte syntax wordt ook wel vaak een concrete syntax genoemd. De boom-structuur een abstracte syntax en het resultaat noemt met een AST: abstract suntax tree.
Klein voorbeeldje: 4 + 5 kan je als volgt in XML vorm representeren:
1
2
3
4
| <plus> <int-const>4</int-const> <int-const>5</int-const> </plus> |
Nog een klein voorbeeldje: 4 + 5 * 6 kan je als volgt in XML vorm representeren:
1
2
3
4
5
6
7
| <plus>
<int-const>4</int-const>
<multiply>
<int-const>5</int-const>
<int-const>6</int-const>
</multiply>
</plus> |
Dit vraagt natuurlijk ontzettend veel code in vergelijking met de concrete syntax: 4 + 5 * 6. Deze XML geeft echter wel een goed idee van hoe een stukje code uit een parser komt.
XML is daarom in feite equivalent aan een concrete-syntax: bij elke concrete syntax (in ieder geval van programmeertalen) kan je een grammatica maken. Deze grammatica beschrijft de taal. De parser kan een stukje concrete syntax omzetten naar de abstracte-syntax: de boom.
Ook dit kan je dus prima in abstracte syntax beschrijven en dus ook in XML. Het probleem is alleen dat dit erg veel XML gaat opleveren. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een stukje Java code om te zetten naar XML en om at runtime een Java object naar XML te serializeren.Denk meer aan zoiets:
code:
1 2 3 4 5 6 GlobalGame.levels.push( myLvl = new Level() ); myLvl.title = "Kick the fuckers!"; myLvl.useMap( new MapFile( "mapfile3.js" ) ); myLvl.addUnit( TANK1, 100, 150 ); myLvl.addUnit( INFANTRY, 134, 150 ); etc...
Het grote voordeel van XML is dat je in feite bezig bent om abstract syntax bomen uit te wisselen. Hierdoor werken applicaties direct op deze abstracte syntax en hoeft er dus geen parser geschreven te worden: de abstracte syntax hoeft alleen maar geinterpreteerd te worden.
In dit geval is dit voordeel wat vaag als je de XML weer gaat omzetten naar Javascript: als het XML formaat echt gelijk is aan iets Javascript achtigs, ben je in feite bezig met een overgang van abstracte naar concrete syntax, waar je niet veel mee opschiet. In dat geval kan je dus vanwege de verbositeit van XML wellicht beter kiezen voor Javascript.
Als het taaltje echter toch wel liever anders moet worden dan Javascript is XML nog wel een hele goede optie. Het XML formaat wat je kiest kan dan vertaald worden naar Javascript constructies, waarbij het niet een simpele omzetting naar concrete syntax is. Je taaltje beschrijft dan echt de data die je nodig hebt en is geen pure Javascript code. Hier kan je ook allerlei handige functionaliteit aan toevoegen.
Het voordeel van XML tov Javascript is in deze situatie wellicht ook dat de XML makkelijk toegepast kan worden in een andere situatie: als je Javascript 'data' hebt, zit je min of meer 'opgesloten' in Javascript. Een eigen XML fromaat staat daar volledig los van.
Dit verhaal is natuurlijk zeer onvolledig er valt veel meer te vertellen over XML en de relatie met een concrete syntax, maar ik hoop dat ik hiermee iets kan bijdragen aan een keuze die jullie moeten maken
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Verwijderd
Zei hij vrolijk na minstens 1 A4'tje getypt te hebben over XML en abstracte en concrete syntax.Op zaterdag 13 juli 2002 13:51 schreef mbravenboer oa het volgende:
Dit verhaal is natuurlijk zeer onvolledig er valt veel meer te vertellen over XML en de relatie met een concrete syntax, maar ik hoop dat ik hiermee iets kan bijdragen aan een keuze die jullie moeten maken.
Ik denk dat mijn code juist bewijst dat interactie tussen een aantal elementen met (pixelpreciese!) collision detection heel goed mogelijk is; dit is nog maar een ruwe opzet waar nog wel wat aan gesleuteld kan worden om het sneller te maken. Ik denk dat in een spel de units een stuk minder snel zullen bewegen, waardoor meer units geen probleem is.Op zaterdag 13 juli 2002 12:58 schreef dannydude het volgende:
Nadeel van jouw code is dat wanneer er veel gezichtjes zijn ze duidelijk langzamer bewegen. Er zal dus een efficientere code gevonden moeten worden wil je massive attacks kunnen toestaan in Snowstorm. Verder ziet het er wel grappig uit...
Ik had eerst gekozen voor variabele timers om de snelheid van de smilies te regelen samen met een richtingsvector; ik heb dat later omgezet naar een x en y verplaatsingsfactor per tijdseenheid omdat dat de berekeningen voor de nieuwe snelheid en richting na collision wat vereenvoudigde.
Ik ga de originele insteek echter ook nog eens verder uitwerken om te kijken of dat nog verschil maakt...
Intentionally left blank
Verwijderd
Hoe zien jullie de game-editor. Zelf met het handje inkloppen (xml, javascript, romanvorm maakt niet uit) of een grafische game-editor maken.
Indien ja, is die editor dan ook een .html-pagina? Wel het mooist, maar je blijft zitten met het bewaren van het level.
Als je XML wilt gebruiken, wil je het MSXML object gebruiken of een javascript xml parser (ze bestaan:7), of ga je die XML transformeren naar javascript. In dat laatste geval heb je weer problemen met de editor, die het level dan weer als XML moet wegschrijven.
Is het volgende wellicht een ideeOp woensdag 10 juli 2002 17:16 schreef drm het volgende:
Dat begrijp ik wel, maar hoe voer je die JS code nou uit, want 't is data en geen codeen eval is vies
</flauw>
1
2
| <script src="level.js" type="text/javascript"></script> <script src="engine.js" type="text/javascript"></script> |
Ik heb zelf al een cross-browser XML loader liggen (voor IE wordt dan het MSXML object gebruikt, voor Moz/NS de ingebouwde XML functionaliteit. Clay was geloof ik ook bezig met een crossbrowser XML parser.Op zaterdag 13 juli 2002 23:19 schreef Doekman het volgende:
Martin's betoog behoeft enkele practische vragen:
...
Als je XML wilt gebruiken, wil je het MSXML object gebruiken of een javascript xml parser (ze bestaan:7), of ga je die XML transformeren naar javascript. In dat laatste geval heb je weer problemen met de editor, die het level dan weer als XML moet wegschrijven.
[..]
In feite is het parsen mbv javascript redelijk universeel te noemen op het moment dat je de handle naar het XML document reeds hebt na het inladen; de truck is om niet properties uit te vragen dmv:
1
| var prop = xmlDoc.getElementsByTagName('blaat').item(i).text; |
maar via de DOM structuur:
1
| var prop = xmlDoc.getElementsByTagName('blaat').item(i).childNodes.item(0).nodeValue; |
Dit werkt namelijk zowel in IE als in NS/Moz
Intentionally left blank
Dus?Op zaterdag 13 juli 2002 13:51 schreef mbravenboer het volgende:
[..] XML [..] XML [..] XML [..]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| <unit>
<type>marine</type>
<unit>
// parsen,
for(van i in parsedUnits) {
new unit(parsedUnits[i].type);
} |
Yup, is ook gelukt nu. Er zit ook nog een extra stukje functionaliteit in die van de xml meteen een object maakt:crisp
Clay was geloof ik ook bezig met een crossbrowser XML parser
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| <level>
<name>flight of the valkyries</name>
<entities>
<unit>marine</unit>
<unit>tank</unit>
<unit>tank</unit>
</entities>
</level>
// parser naar object:
level.name.nodeValue == "flight of the valkyries"
level.entities.unit[1].nodeValue == "tank" |
Kweenie of dat handig is
Verwijderd
Het ging me voornamelijk om te kijken op welke tile geklikt wordt. De lichtgrijze tiles zitten nl. op de achtergrond en krijgen dus nooit een event. Ik heb dit opgelost met de good-old image-map.
De code is bagger; het gaat voornamelijk om het idee. Ik was eigenlijk niet van plan mee te helpen (geweldig idee, maar ik heb niet te veel tijd), maar ik verloor me zelf even. Het zal niet weer gebeuren
GrapjurkBosmonster: Tis geen Java mbravenboer, maar JavaSCRIPT
Ik doelde wel degelijk op Java, maar maakte daarbij inderdaad een beetje een vreemd sprongetje: voor Java zijn allerlei leuke XML serializatie libraries. Voor Javascript ligt dat toch allemaal wat lastiger.
Ik doelde er overigens inderdaad op (zoals Clay ongeveer aangaf) dat het heel aardig kan zijn om in XML de data van een level te beschrijven, maar dat het eigenlijk onzinnig complex is om in XML een Javascript beschrijving van het level te gaan beschrijven. Het klinkt allemaal misschien wat warrig, maar het is toch wel een belangrijk verschil. Javascript code is natuurlijk iets heel anders de data van een level.
Het kan heel nuttig zijn om de data die in XML is beschreven toch nog naar Javascript om te zetten via een transformatie en deze daarna gewoon uit te voeren. Het is dus niet nuttig om Javascript-in-XML om te zetten naar Javascript en daarna uit te gaan voeren. De uitwisseling in Javascript-in-XML formaat is dan eigenlijk volledig zinloos en kost alleen maar onnodig veel resources en werk.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Je zou een level misschien op kunnen bouwen uit zowel data als scripts, maar die keuze is verder mijn zorg niet: ik kwam hier alleen maar om de voordelen, nadelen en betekenis van XML uit te leggen
vet!!Op zondag 14 juli 2002 18:06 schreef Doekman het volgende:
Ik heb op basis van de map van Clay een background editor gemaakt.
Het ging me voornamelijk om te kijken op welke tile geklikt wordt. De lichtgrijze tiles zitten nl. op de achtergrond en krijgen dus nooit een event. Ik heb dit opgelost met de good-old image-map.
De code is bagger; het gaat voornamelijk om het idee. Ik was eigenlijk niet van plan mee te helpen (geweldig idee, maar ik heb niet te veel tijd), maar ik verloor me zelf even. Het zal niet weer gebeuren
Veel meer valt er niet meer uit te persen ben ik bang; collision detection is nu eenmaal vrij intensief omdat alle objecten elkaar in de gaten moeten houden. Dat wil zeggen, object 0 houd niemand in de gaten, object 1 houd object 0 in de gaten, object 2 houd object 0 en 1 in de gaten usw...
Wel heb ik met wat breaks de checks wat sneller kunnen maken, ervan uitgaande dat een collision minder vaak voorkomt dan een niet-collision.
Variabele timers hebben denk ik toch niet zoveel zin, omdat langzaam bewegende objecten dan toch ook een vaste verplaatsing hebben, en dus 'schokkerig' gaan bewegen, tenzij je de verplaatsingseenheid weer behoorlijk klein maakt, wat de intensiteit weer opdrijft wb snel bewegende objecten.
Misschien kunnen andere goeroes hier hun licht eens op laten schijnen?
Intentionally left blank
Verwijderd
Een optimalisatie zou kunnen zijn objecten pas te verplaatsen (tekenen) als ze in zicht zijn.
Het nadeel is dat de tijd voor de collision detection exponentieel toeneemt bij meer smilies; ik denk dat je op jouw systeem al heel rap naar de 100% schiet als je meer dan 25 smilies neemt.Op maandag 15 juli 2002 00:48 schreef Doekman het volgende:
Ziet er goed uit crisp. Ik heb je code even getimed. Op mijn systeempje (Duron 700, IE6 met een superslechte videokaart) met 25 smileys neemt het verplaatsen 22% van de tijd en de collision-detection 21%.
Een optimalisatie zou kunnen zijn objecten pas te verplaatsen (tekenen) als ze in zicht zijn.
Smilies niet fysiek verplaatsen als ze niet in beeld zijn (wat hier dus niet voorkomt) betekent wel weer extra code voor het bijhouden van de viewport, maar is denk ik wel sneller dan een layer-verplaatsing.
Intentionally left blank
Ik heb zelf ook een collision test gedaan (beejte buggy), net als crisp houdt een blok de collision bij ala 1 met 2-3-4, 2 met 3-4, enz, en daarnaast is die berekening losgehaald van de move van de layer. Die move gaat op zijn beurt met "threads", waarbij 1 tread de positie van een paar layers update. 40 layers kunnen dan bijvoorbeeld 8 threads met elk 5 te updaten layers zijn.
Zo kom ik hier op een p800 tot 60 layers vrij vloeiend (niet zaligmakend) en met 90 layers (3 per thread) hangt de performance al rond de 80 a 90 %
link
Ik denk dat het dan handiger is de collision per unit niet te doen, en dan met het bewegen van groepen units gewoon een soort "wolk" van posities om het klikpunt te gebruiken.
Is een idee, maar dat wordt wel lastig...Clay: ["wolk"]
Stel bijvoorbeeld dat je een groep van X units (zeg, 12) van A naar B laat wandelen, en halverwege wil je een 1 uit de groep naar C laten wandelen. Dan zal deze uit de wolk gehaald moeten worden, en weer onafhankelijk collision-gedetect moeten worden (om het maar eens in mooi nederlands te zeggen...)
Als ik 't goed heb dan heb je kans dat je in je pathfinding weer op problemen stuit, namelijk, dat de groep beweegt over de kortste weg... oftewel, de unit blijft met de groep meelopen, als je begrijpt wat ik bedoel...
~ Gottfried Leibniz
Sterker nog in je pathfinding kun je de bezette tiles (units) gewoon in de map meenemen.
Inderdaad, dat lijkt mij ook. Het maakt niet zoveel uit of 2 units elkaar onderweg van de ene naar de andere tile kruisen; zolang ze niet fysiek op een tile zijn aangekomen maakt dat niks uit.Op maandag 15 juli 2002 19:04 schreef Bosmonster het volgende:
Sinds wanneer is collision detection zo belangrijk bij een tile-based engine?? Je moved toch gewoon van tile naar tile? Is tile bezet, kijk dan naar andere weg (voer pathfinding opnieuw uit).
Sterker nog in je pathfinding kun je de bezette tiles (units) gewoon in de map meenemen.
Je hoeft alleen maar bij te houden welke tiles bezet zijn (of voor hoeveel procent). Een siegetank neemt een hele tile in beslag, maar op diezelfde ruimte kan een zergling met 3 of 4 broertjes en zusjes de boel onveilig maken.